Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Եվ առ­հա­սա­րակ, երբ ե­րաշտ տա­րում ան­տառն այր­վում է՝ ծա­ռե՞րն են մե­ղա­վոր, արև՞ը, օ՞­դը, ա­մի՞­սը, հո՞­ղը..., ո՞վ»

«Եվ առ­հա­սա­րակ, երբ ե­րաշտ տա­րում ան­տառն այր­վում է՝ ծա­ռե՞րն են մե­ղա­վոր, արև՞ը, օ՞­դը, ա­մի՞­սը, հո՞­ղը..., ո՞վ»
19.06.2020 | 01:33

«Ի­րա­տե­սի» զրու­ցա­կի­ցը ար­ձա­կա­գիր ՍՈՒ­ՍԱՆ­ՆԱ ՀԱՐՈՒ­ԹՅՈՒ­ՆՅԱՆՆ է։

-Ի՞նչ է ա­նում գրո­ղը գրե­լու հա­մար։
-Ել­նե­լով ժա­մա­նա­կա­կից գրա­կան դաշ­տից՝ գրե­լու հա­մար գրո­ղը պետք է տա­ռե­րը սո­վո­րի, տա­ռերն ի­մա­ցար՝ ար­դեն դա­սա­կան ես...
-Նոր գոր­ծեր գրե՞լ եք այն օ­րե­րին, երբ շփ­վե­լու, տնից դուրս գա­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րը նվա­զա­գույ­նի էին հասց­ված։
-Բո­լորս էլ տես­նում ենք, թե ինչ հա­մաշ­խար­հա­յին հիս­տե­րիա ա­ռա­ջաց­րեց այս վի­րու­սը։ Գո­նե ինձ հա­մար անհ­նար է հիս­տե­րիա­յի մեջ գրե­լը։ Ե­թե ու­րիշ­նե­րին մե­կու­սա­ցում է պետք գրե­լու հա­մար, ա­պա ինձ՝ ճգ­նա­կե­ցու­թյուն. երբ մար­դու ե­րես չես տես­նում, դու ես ու տիե­զեր­քը, երբ նա­յում եք մի­մյանց աչ­քե­րի մեջ և հո­րի­նում ի­րար... թեև, ե­թե հնա­րա­վո­րու­թյուն լի­նի, պատմ­վածք­նե­րի նոր ժո­ղո­վա­ծու ու­նեմ, ո­րը կա­րե­լի է հրա­տա­րա­կել։
-Ի՞նչ գոր­ծե­րի վրա էիք աշ­խա­տում, և ար­դյո՞ք հա­մա­վա­րա­կից հե­տո դրանք վե­րա­նա­յե­լու-վե­րա­փո­խե­լու կա­րիք չի լի­նի։
-Հա­մա­վա­րա­կը ո՛չ իմ կյան­քում, ո՛չ իմ աշ­խար­հա­յաց­քում բան չի փո­խել։ Ես, ի­հար­կե, միշտ նա­խան­ձել եմ այն գրող­նե­րին, ո­րոնք տա­րի­ներ հե­տո վե­րամ­շա­կում ու վե­րա­նա­յում են ի­րենց գոր­ծե­րը։ Վեր­ջա­կետ դնե­լուց հե­տո ինձ հա­մար անհ­նար է գոր­ծում բառ փո­խե­լը։ Ես ջրի պես հա­րա­հոս եմ՝ ա­մեն օր եմ փոխ­վում, ա­մեն օր այլ մարդ եմ, ինձ հա­մար անհ­նար է զգալ կամ մտա­ծել այն, ինչ ես զգա­ցել կամ մտա­ծել եմ մի շա­բաթ կամ մի ա­միս ա­ռաջ։ Եվ վե­րա­նա­յել-վե­րա­փո­խե­լը կն­շա­նա­կի կեղ­ծել։
-Մշա­կու­թա­յին նա­խագ­ծե­րի պա­կաս չու­նե­ցանք նաև մե­կու­սաց­ման օ­րե­րին։ Թե՛ պե­տա­կան կա­ռույց­նե­րը, թե՛ ան­հատ ստեղ­ծա­գոր­ծող­նե­րը առ­ցանց հար­թա­կում հա­ղոր­դակց­վում էին հան­րու­թյան հետ։ Ստաց­վում է` երբ բնա­կա­նոն հու­նով ըն­թա­նում էր կյան­քը, մշա­կույ­թի հա­մար ժա­մա­նակ չկար, երբ տա­նը նս­տած ես, կա­րող ես մտա­ծել նաև ին­տե­լեկ­տուա՞լ ժա­ման­ցի մա­սին։
-Ար­վես­տով զբաղ­վե­լը, թե՛ որ­պես ստեղ­ծող, թե՛ որ­պես սպա­ռող, վա­յելք է։ Պետք է ժա­մա­նակ ու­նե­նաս վա­յել­քին տր­վե­լու։ Ա­յո, հա­մա­վա­րա­կի օ­րե­րին մեր ար­վես­տա­գետ­նե­րից ով ինչ հու­նար ու­ներ, ցույց տվեց է­լեկտ­րո­նա­յին հար­թա­կում, ան­գամ շպա­գատ ի­ջան։ Խոսքս, ի­հար­կե թան­գա­րան­նե­րի և դա­սա­կան ար­վես­տի մա­սին չէ։ Թան­գա­րան­նե­րը եր­բեք չեմ սի­րել, ինձ հա­մար դրանք դամ­բա­րան­ներ են։ Դա­սա­կան ար­վես­տը առ­ցանց չի գրա­վում, ո­րով­հետև իմ ըն­կալ­մամբ սիմ­ֆո­նիա­յի մաս են նաև դահ­լի­ճը, որ­տեղ ես այն լսում եմ, ջու­թա­կա­հա­րի կամ շե­փո­րա­հա­րի ձեռ­քե­րը, դի­րի­ժո­րա­կան փայ­տի­կը և այլն։ Դժ­վար թե խո­հա­նո­ցումդ լսած սիմ­ֆո­նիան ինչ-որ բան տա։ Նույ­նը կա­րե­լի է ա­սել նկար­չու­թյան, թատ­րո­նի և այլ­նի մա­սին։ Այս դեպ­քում դա ճա­րա­հա­տյալ քայլ է։ Ինչ վե­րա­բե­րում է գրա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րին` ի­րենց ֆեյս­բու­քյան է­ջում տե­ղադ­րա­ծով, գրա­ռում­նե­րով, ար­տա­հայ­տած մտ­քե­րով և այլն, ես ա­վե­լի շատ ու­սում­նա­սի­րում եմ դրանց հե­ղի­նակ­նե­րի հո­գե­բա­նությունը, քան նրանց գոր­ծե­րը։ Ա­սեմ, որ դա էլ է շատ հե­տաքր­քիր զբաղ­մունք։
-Ինք­ներդ առ­ցանց հար­թակն օգ­տա­գոր­ծու՞մ եք որ­պես ըն­թեր­ցա­սեր­նե­րի հետ կապ պա­հե­լու ժա­մա­նա­կա­կից մի­ջոց։
-Ինչ­պես բո­լո­րը, ես էլ առ­ցանց հար­թակն օգ­տա­գոր­ծում եմ ոչ միայն որ­պես կա­պի մի­ջոց, այլև իմ գոր­ծե­րը պրո­պա­գան­դե­լու, ըն­թեր­ցո­ղին հասց­նե­լու, ճա­նա­պարհ կար­ճե­լու, ժա­մա­նակ խնա­յե­լու, իմ գո­յու­թյան մա­սին հի­շեց­նե­լու մի­ջոց։ Ա­ռաջ դա լրա­ցու­ցիչ մի­ջոց էի հա­մա­րում, հի­մա ար­դեն, ցա­վոք, միակ մի­ջոցն է, ե­թե հաշ­վի առ­նենք հե­ռուս­տաըն­կե­րու­թյուն­նե­րի հա­մե­րաշխ ա­տե­լու­թյու­նը ար­վես­տի հան­դեպ...
-Ձեր գր­քե­րը հա­սա­նե­լի են է­լեկտ­րո­նա­յին տար­բե­րա­կով։ ՈՒ­նե՞ք ըն­թեր­ցողներ թվա­յին տի­րույ­թում։ Գրո­ղի հա­մար էա­կա՞ն է, թե ինչ կրի­չով գիր­քը կկար­դան։
-Ցա­վոք, է­լեկտ­րո­նա­յին գրա­դա­րան­նե­րը, հրա­տա­րակ­չու­թյուն­նե­րի կայ­քե­րը պա­հան­ջում են ու­նե­նալ հա­տուկ սար­քեր, ծրագ­րեր՝ կար­դա­լու հա­մար, մի մա­սը վճա­րո­վի է, իսկ հա­յաս­տա­նյան ըն­թեր­ցո­ղը ոչ կա­րող է մաս­սա­յա­բար գնել, ոչ էլ «քա­շել» այդ ծրագ­րե­րը։ Դրա հա­մար ֆեյս­բու­քում բա­ցել եմ իմ անձ­նա­կան է­ջը և գոր­ծերս այն­տեղ եմ տե­ղադ­րում։ Ինչ վե­րա­բե­րում է ըն­թեր­ցող­նե­րի քա­նա­կին այս տի­րույ­թում, չգի­տեմ՝ դա ինչ­պե՞ս են ճշ­տում, բայց երևի կլի­նեն։
-Այս օ­րե­րին ան­հատ ստեղ­ծա­գոր­ծող­ներն օգտ­վե­ցի՞ն պե­տա­կան ա­ջակ­ցու­թյան ծրագ­րե­րից։ Եվ առ­հա­սա­րակ, ի՞նչ է ար­վում սա­տա­րե­լու հա­մար ար­վես­տա­գե­տին։
-Ճիշտն ա­սած, հե­ռուս­տա­ցույ­ցով տե­սա, որ ինչ-որ արկ­ղեր բա­ժա­նե­ցին։ Չգի­տեմ` ով էր այդ մտքի հե­ղի­նա­կը, բայց ար­վես­տա­գե­տին այդ­պես չեն ու­շադ­րու­թյան ար­ժա­նաց­նում։ Դա ա­վե­լի շատ նա­խա­րա­րու­թյան ինք­նա­ցու­ցադ­րում էր, քան վաս­տա­կա­շատ ար­վես­տա­գետ­նե­րի սա­տա­րում։ Վաս­տա­կա­շատ ար­վես­տա­գե­տը պետք է պե­տու­թյու­նից թո­շակ ստա­նա, ան­կախ իր տա­րի­քից, ոչ թե մահ­վան սպառ­նա­լիք վի­րու­սի ներ­քո նրան «պե­չե­նի» ու խտաց­րած կաթ տա­նեն։ Վեր­ջին հաշ­վով, այդ գու­մա­րը կա­րե­լի էր նրանց հաշ­վե­հա­մար­նե­րին փո­խան­ցել։
-Հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճակն ինչ­պե՞ս եք գնա­հա­տում։ Հա­մա­վա­րա­կի դեմ պայ­քա­րում կար­ծես թե­րա­նում ենք։ Դա ա­վե­լի շատ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի՞ բաց­թո­ղումն է, թե՞ հան­րու­թյան։
-Որևէ գոր­ծում թե­րա­նա­լը կամ չթե­րա­նա­լը պարզ­վում է այդ գոր­ծի ա­վար­տից հե­տո։ Դեռ վի­րու­սի դեմ պայ­քա­րում ենք, դեռ ըն­թաց­քի մեջ ենք, ո­մանք ար­դեն ող­բում են՝ թե­րա­ցանք, վա՜յ, փր­կեք, վե­րա­ցավ ազ­գը, եր­կի­րը... Գի­տե՞ք ինչ, գնա­ցեք ձեր կյան­քի վրա բայ­ղու­շու­թյուն ա­րեք։ Մե­զա­նից զար­գա­ցած եվ­րո­պա­կան շատ եր­կր­ներ, կա­յա­ցած բժշ­կա­կան ու ա­պա­հո­վագ­րա­կան հա­մա­կար­գե­րով տե­սեք ինչ վի­ճա­կում են։ Իսկ ի՞նչ պի­տի ա­նեինք մեր սո­ցիա­լա­պես չզար­գա­ցած երկ­րում, չվե­րա­զին­ված հի­վան­դա­նոց­նե­րի պայ­ման­նե­րում, տա­րի­ներ շա­րու­նակ քայ­քայ­ված մեր ա­ռող­ջու­թյամբ, աշ­խար­հում ա­ռա­ջին տե­ղը գրա­վող ու­ռուց­քա­կիր­նե­րի քա­նա­կով.. Փառք Աստ­ծո, որ դեռ էս­քան էլ կանք։ Ինչ­քան էլ լավ բժիշկ­ներ ու­նե­նանք, այ­սօր տեխ­նի­կան է հարց լու­ծում, և էն ժամ­կե­տանց դե­ղո­րայ­քը, որ ե­րե­սուն տա­րի մտել ու դեռ մտ­նում է Հա­յաս­տան, էն թշ­նա­մի­նե­րը, ո­րոնք ի­րենց գոր­ծու­նեու­թյամբ առ օրս վնա­սում են երկ­րին։ Ա­յո, մար­դիկ վի­րու­սից չեն մա­հա­նում, այլ տա­րի­ներ շա­րու­նակ թերս­նու­մից կորց­րած ի­մու­նի­տե­տի բա­ցա­կա­յու­թյու­նից, ներ­կր­ված ա­նո­րակ, գու­ցե և թու­նա­վոր, չվե­րահ­սկ­վող սնն­դից, ժամ­կե­տանց դե­ղեր խմե­լուց, բուժ­վե­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն չու­նե­նա­լուց և այլն։ Եվ առ­հա­սա­րակ, երբ ե­րաշտ տա­րում ան­տառն այր­վում է՝ ծա­ռե՞րն են մե­ղա­վոր, արև՞ը, օ՞­դը, ա­մի՞­սը, հո՞­ղը, ո՞վ։
-Ի դեպ, գրո­ղի ձայ­նը գրե­թե չի լս­վում երկ­րի հա­մար կարևոր այս օ­րե­րին։
-Այ­սինքն, ե­թե պա­տե­րազմ ու վա­րակ չկա, այդ օ­րե­րին ոչ գրողն է պետք, ոչ իր ձա՞յ­նը։ Ծի­ծա­ղե­լի է, երբ միայն այս­պի­սի պա­հե­րին են հի­շում գրող­նե­րին։ Իսկ ո՞վ է ճա­նա­չում այ­սօր­վա գրո­ղին, որ նրա խոսքն էլ կշիռ ու­նե­նա կամ չու­նե­նա։ Ե՞րբ, որ­տե՞ղ է այ­սօր­վա մար­դը շփ­վել գրո­ղի հետ՝ կի­նո­յում, թատ­րո­նում, հե­ռուս­տաէկ­րա­նից, որ սպա­սի նրա խոս­քին։ Ի­հար­կե գրո­ղի ու­ժե­րը ճիշտ օգ­տա­գոր­ծե­լու դեպ­քում, նա շատ բան կա­րող է տալ պե­տա­կա­նա­շի­նու­թյա­նը, բայց...
-Դուք նաև «Կա­յա­րան» հան­դե­սի խմ­բա­գիրն ենք։ Ի՞նչ կա­սեք նոր ստեղծ­վող գրա­կա­նու­թյան մա­սին։
-Մշա­կույ­թը, ես մի ան­գամ էլ եմ ա­սել, հոգևոր շքե­ղու­թյուն է, ինչ­պես շքե­ղու­թյուն են պա­լատ­նե­րը, գոր­ծա­րան­նե­րը և այլն, և դրա պահ­պան­ման հա­մար ևս պետք է ներդ­րում ա­նել։ Հնա­րա­վոր չէ գրա­կա­նու­թյուն ու­նե­նալ ա­ռանց ծախս ա­նե­լու, ա­ռանց գրա­կա­նու­թյան մշա­կին չն­չին վճա­րով գո­նե վար­ձատ­րե­լու։ Շատ ու շատ տա­ղան­դա­վոր մար­դիկ վա­զե­լով գա­լիս են գրա­կա­նու­թյուն ու վա­զե­լով հե­ռա­նում, ո­րով­հետև այս ա­մե­նին գու­մար­վում են նաև գրա­կան դաշ­տի ան­տե­րու­թյունն ու չկա­յա­ցած­նե­րի չա­րու­թյու­նը։ Ո՞վ է յուղ ու մեղր խմել, որ այս ա­մե­նին դի­մա­նա։

Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ
Լուսանկարը`Նարեկ ԱԼԵՔՍԱՆՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 8452

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ