Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ադր­բե­ջա­նը և ադր­բե­ջան­ցին ֆիկ­ցիա են

Ադր­բե­ջա­նը և ադր­բե­ջան­ցին ֆիկ­ցիա են
29.09.2020 | 00:33

Ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին ու­շա­դիր հետևո­ղը կն­կա­տի, որ թուր­քա­կան գորշ գայ­լը նո­րից է ցու­ցադ­րում ա­րյան սո­վոր ժա­նիք­նե­րը, ո­րոնք նկա­տե­լի են Հա­յաս­տա­նի և՛ արևմուտ­քից, և՛ արևել­քից, ուր կան նույն ցե­ղից սեր­ված եր­կու հան­րու­թյուն­ներ: Սրանք տա­րած­քա­յին միաս­նու­թյան են ձգ­տում, որ­պես­զի կյանք տան Ադ­րիա­տիկ ծո­վից մինչև Խա­ղաղ օվ­կիա­նոս Մեծ Թու­րան ստեղ­ծե­լու զա­ռան­ցան­քին: Սա­կայն այս եր­կու­սին տա­րան­ջա­տող խո­չըն­դոտ կա: Դա Հա­յաս­տանն է, ո­րի հետ նրանք ու­նեն չլուծ­ված բազ­մա­թիվ խն­դիր­ներ՝ հա­յոց Մեծ ե­ղեռ­նի փաս­տը, սփյուռ­քա­հա­յու­թյան պա­հան­ջա­տի­րու­թյու­նը, ար­ցա­խյան գո­յա­պայ­քա­րը: Այ­սինքն՝ հա­յե­րի հա­մար պատ­մա­կան ար­դա­րու­թյան վե­րա­կանգ­նու­մը, ո­րը նախ­կի­նում մերժ­վել և այժմ էլ մերժ­վում է թուր­քե­րի կող­մից ոչ թե հա­կա­փաս­տե­րով, այլ խե­ղա­թյու­րու­մով ու սպառ­նա­լի­քով:


Այժմ նրանք հո­խոր­տում են, որ ե­թե զո­րա­ցող Թուր­քիան ու­զե­նա, «եր­կու թր­քու­թյան միջև գտն­վող Հա­յաս­տա­նը կխեղդ­վի»: ՈՒս­տի, Հա­յաս­տա­նը պի­տի հրա­ժար­վի պա­հան­ջա­տի­րու­թյու­նից, Ար­ցա­խից ու 1915-ի հի­շո­ղու­թյու­նից: Թուր­քե­րը պն­դում են, որ կո­տո­րած­նե­րը երկ­կող­մա­նի են ե­ղել, իսկ երբ օ­տար­ներն ի­րենց աչ­քի տե­սա­ծը վկա­յա­կո­չե­լով հա­կա­ռակն են ա­սում, նրանց մե­ղադ­րում են «հա­յա­մե­տու­թյան» մեջ: Աջ և ա­հյակ թևե­րից թուր­քե­րը հայ­տա­րա­րում են, որ պատ­րաստ են ի­րենց նախ­նի­նե­րի ձևով լու­ծե­լու Ար­ցա­խի հար­ցը` գրա­վե­լու Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նը, ո­րին, պան­թուր­քիզ­մի նկր­տում­նե­րին հա­րա­զատ, տվել են նոր ա­նուն՝ Արևմտյան Ադր­բե­ջան, և դրա հա­մար ստեղ­ծել քա­ղա­քա­կան մար­մին՝ «Արևմտյան Ադր­բե­ջա­նի վտա­րան­դի կա­ռա­վա­րու­թյուն»:


Այս նո­րա­գո­յա­ցու­թյուն­նե­րի մա­սին սի­րում է տար­բեր ա­ռիթ­նե­րով ծամծ­մել Բաք­վի սուլ­թան Իլ­հա­մը, ո­րը Թուր­քիա­յի իր ա­վագ եղ­բայր­նե­րի պես հայ­տա­րա­րում է, թե թուր­քերն են մարդ­կու­թյան ծնող­նե­րը և քա­ղա­քակր­թու­թյան ջա­հա­կիր­նե­րը, որ հա­յե­րի նախ­նի­նե­րը սե­րում են ի­րենց օ­ղուզ ցե­ղից, իսկ Ար­շա­կու­նի­նե­րը, Բագ­րա­տու­նի­նե­րը և Ռու­բի­նյան­նե­րը ե­ղել են թուրք, թուրք կամ ադր­բե­ջան­ցի են հա­յոց մտ­քի մե­ծե­րը և թուրք-սել­ջու­կյան են նրանց ստեղ­ծած մշա­կույ­թի հու­շար­ձան­նե­րը: Այս սուլ­թա­նը նաև շա­տա­խո­սում է Ադր­բե­ջան պե­տու­թյան, ադր­բե­ջա­նա­կան ժո­ղովր­դի ու նրա անկ­րկ­նե­լի «մշա­կույ­թի» մա­սին, որն ի­րա­կա­նում պատ­կա­նում է հա­յե­րին, պար­սիկ­նե­րին, հույ­նե­րին, վրա­ցի­նե­րին, ա­րաբ­նե­րին, ա­սո­րի­նե­րին և մյուս հնա­գույն ժո­ղով­րուրդ­նե­րին: Սա ոչ թե պատ­մագ­րու­թյուն, այլ պատ­մատ­գի­տու­թյուն է: Չէ՞ որ մինչև 20-րդ դա­րաս­կիզ­բը գո­յու­թյուն չեն ու­նե­ցել ադր­բե­ջան­ցի կամ ա­զե­րի ժո­ղո­վուր­դը և Ադր­բե­ջան պե­տա­կան կազ­մա­վո­րու­մը: Իսկ հի­մա Իլ­համ սուլ­թա­նը հայ­տա­րա­րում է, որ Երևա­նյան խա­նու­թյունն էլ ի­րենց արևմտյան նա­հանգն է ե­ղել, ուս­տի պի­տի միաց­վի Ադր­բե­ջա­նին:


Տե­ղին է աս­ված՝ «Հաս­կա­ցո­ղին՝ մին, չհաս­կա­ցո­ղին՝ հա­զար ու մին»: Հնա­գույն ժա­մա­նակ­նե­րից սկ­սած՝ պատ­մա­բան­նե­րը, աշ­խար­հագ­րա­գետ­նե­րը, ճա­նա­պար­հորդ­նե­րը մեր տա­րա­ծաշր­ջա­նում ան­գամ լսած չեն ե­ղել նախ թուրք, ա­պա՝ ադր­բե­ջան­ցի ժո­ղովր­դի մա­սին: Ե­թե նրանք գո­յու­թյուն ու­նե­նա­յին, ա­պա պար­սից ար­քա Դա­րե­հը փո­րագ­րել կտար մ.թ.ա. 521-520 թթ. Բե­հես­տու­նի բևե­ռա­գիր ար­ձա­նագ­րու­թյան մեջ, ուր հի­շա­տակ­ված են նրա դեմ ապս­տամ­բած հա­յե­րը: Մտ­քի մե­ծե­րի վկա­յու­թյամբ՝ Կուր գե­տի ա­ջափ­նյա­կը հնում զբա­ղեց­րել են Մեծ Հայ­քի Ար­ցախ և ՈՒ­տիք նա­հանգ­նե­րը, ձա­խափ­նյա­կը՝ Աղ­վան­քի ժո­ղո­վուրդ­նե­րը, ո­րոնք եր­կար ժա­մա­նակ ե­ղել են Պարս­կաս­տա­նի տի­րա­պե­տու­թյան տակ: Ա­ռա­ջին ան­գամ Ա­սիա­յի խոր­քե­րից դե­պի արևմուտք ար­շա­վան­քի ե­լած սել­ջու­կյան թուր­քերն Ան­դր­կով­կա­սի սահ­ման­նե­րին երևա­ցել են 11-րդ դա­րի կե­սե­րին, ա­պա ան­ցել Փոքր Ա­սիա՝ ի­րենց վրան­նե­րը խփե­լու բյու­զան­դա­կան փա­ռա­հե­ղու­թյուն­նե­րի վրա: Նրանց հետևից գա­լիս են թուր­քա­կան զա­նա­զան ցե­ղեր, ո­րոնց մեջ բա­ցա­կա­յում են ա­զե­րի­նե­րը: Դա հա­վա­նա­բար ան­գի­տակ­ցա­բար ա­պա­ցուց­վել է նաև 1961 թ. Բաք­վում լույս տե­սած «Ճա­նա­պար­հորդ­նե­րը Ադր­բե­ջա­նի մա­սին» աշ­խա­տու­թյամբ, ո­րում ներ­կա­յաց­ված ճա­նա­պար­հորդ­նե­րի կող­մից գրառ­ված են Ան­դր­կով­կա­սի բո­լոր ժո­ղո­վուրդ­նե­րը, բայց չկան ադր­բե­ջան­ցի­նե­րը: Իսկ Իլ­համ փա­շան ու իր նման­ներն ի­րենցն են հա­մա­րում այդ ճա­նա­պար­հորդ­նե­րի հու­շագ­րու­թյուն­նե­րում ներ­կա­յաց­ված ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րը, բնիկ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հայ­րե­նի հո­ղերն ու մշա­կույ­թը:


Որ 15-րդ դա­րում նման ժո­ղո­վուրդ և պե­տու­թյուն գո­յու­թյուն չեն ու­նե­ցել, իր մե­ծար­ժեք ճա­նա­պար­հոր­դա­կան հու­շե­րում վկա­յել է 33 տա­րի Լենկ­թե­մու­րի և այ­լոց գե­րու­թյան մեջ ապ­րած գեր­մա­նա­ցի Յո­հան Շիլտ­բեր­գե­րը: Նա հան­գա­մա­նո­րեն խո­սում է Ան­դր­կով­կա­սի ժո­ղո­վուրդ­նե­րի մա­սին, ո­րոնց մեջ բա­ցա­կա­յում են ադր­բե­ջան­ցի­նե­րը: Իսկ ա­հա ոչ քիչ է­ջեր նվի­րել է հա­յե­րին: Նա ա­սում է, որ նաև Դաշ­տա­յին Ղա­րա­բա­ղը պատ­կա­նում էր հա­յե­րին, նրան­ցից էր սո­վո­րել հա­յե­րեն, ծա­նոթ էր հա­յոց կրո­նին և ա­ղո­թում էր նրանց պես: Հա­յե­րը, ա­սում է գեր­մա­նա­ցին, ե­ղել են քաջ ժո­ղո­վուրդ, սա­կայն ար­տա­քին հար­ված­նե­րի պատ­ճա­ռով կորց­րել են ի­րենց թա­գա­վո­րու­թյու­նը: «Այ­լա­դա­վան­նե­րի մեջ ապ­րող հա­յե­րը, - հայտ­նում է Յո­հան Շիլտ­բեր­գե­րը, - նաև նրանք, որ ապ­րում են այլ քրիս­տո­նյա­նե­րի մեջ, միան­գա­մայն ազ­նիվ մար­դիկ են: Նրանք նաև չա­փա­զանց լավ վար­պետ­ներ են և այ­լա­դա­վան­նե­րից ոչ վատ կա­րո­ղա­նում են պատ­րաս­տել մե­տաք­սե ու թավ­շե ոս­կե­թել և ծի­րա­նա­գույն գործ­վածք­ներ»: Ե­թե հինգ դար ա­ռաջ աս­պա­րե­զում լի­նեին ադր­բե­ջան­ցի­ներ, ճա­նա­պար­հոր­դը, ան­շուշտ, կգ­րեր նաև նրանց մա­սին, ո՞վ էր ձեռ­քը բռ­նո­ղը:


Պատ­մու­թյու­նից լավ հայտ­նի է, որ 17-րդ դա­րաս­կզ­բին, թուրք-պարս­կա­կան պա­տե­րազ­մի ժա­մա­նակ, նա­հան­ջող պար­սիկ­նե­րը հա­կա­ռա­կոր­դին ծանր կա­ցու­թյան մեջ դնե­լու հա­մար հիմ­նա­հա­տակ ա­վե­րել են Արևե­լյան Հա­յաս­տա­նի գա­վառ­նե­րը, հայ բնակ­չու­թյա­նը քշել Պարս­կաս­տա­նի խոր­քե­րը: Բնիկ­նե­րից զրկ­ված հայ­կա­կան բնա­կա­վայ­րե­րին ան­մի­ջա­պես տի­րա­ցել են թուր­քե­րը, թա­թար­ներն ու քր­դե­րը: Ա­վե­լին, պար­սից կա­ռա­վա­րու­թյունն իր երկ­րի թի­կուն­քը խռո­վա­րար վրա­ցի­նե­րից և հա­յե­րից պաշտ­պա­նե­լու հա­մար Վրաս­տա­նի և Հա­յաս­տա­նի սահ­մա­նա­յին գա­վառ­նե­րը հանձ­նել է դա­վա­նա­կից թա­թա­րա­կան խաշ­նա­րած ցե­ղե­րի տնօ­րի­նու­թյա­նը: Այս­պես մեր եր­կի­րը, հօ­գուտ եկ­վոր­նե­րի, փո­խել է ժո­ղովր­դագ­րա­կան պատ­կե­րը: Ան­խա­թար է մնա­ցել Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղը, ո­րի անն­կուն զա­վակ­նե­րը Խամ­սա­յի մե­լի­քու­թյուն­նե­րի միաս­նու­թյան ժա­մա­նակ­նե­րում հե­րո­սա­կան է­ջեր են գրել հա­յոց պատ­մու­թյան մեջ, իսկ այժմ ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն դի­մա­կա­յում են հին ու հայտ­նի ան­հա­ջող հարևա­նին:


Հի­մա իլ­հա­մա­կան գրա­գետ­նե­րը դառ­նա­ղի ող­բում և Ռու­սաս­տա­նին ծան­րո­րեն ա­նարգում են այն բա­նի հա­մար, որ 1828-ի փետր­վա­րին Թուրք­մեն­չա­յում պայ­մա­նա­գիր կն­քե­լիս հա­տուկ կե­տով հա­յե­րին Պարս­կաս­տա­նից հայ­րե­նա­դարձ­վե­լու ո­րո­շում է կա­յաց­վել: Հա­ջորդ եր­կու տար­վա ըն­թաց­քում նրանք բնա­կու­թյուն են հաս­տա­տել եր­կու դար ա­ռաջ Պարս­կաստան քշ­ված ի­րենց նախ­նի­նե­րի բնօր­րան գյու­ղե­րում: Իսկ ադր­բե­ջան­ցի­նե­րը ճգ­նում են ա­մեն կերպ ա­պա­ցու­ցել, որ հայ­րե­նա­դարձ հա­յե­րը ռուս­նե­րի չար կամ­քով բնա­կու­թյան տեղ են ստա­ցել Ա­րա­րա­տյան դաշ­տում, Սևա­նի ա­վա­զա­նում, Նա­խիջևա­նում, Սյու­նի­քում և Ղա­րա­բա­ղում ադր­բե­ջան­ցի­նե­րից բռ­նա­զավթ­ված հո­ղե­րում, ուս­տի դրանք պի­տի միաց­վեն Ադր­բե­ջա­նին, որ­պես­զի արևել­քից դե­պի արևմուտք ա­նար­գել ծա­վալ­վի Մեծ Թու­րա­նը:


Ի դեպ, մե­զա­նից մոտ ժա­մա­նակ­նե­րում` 18-րդ դա­րի երկ­րորդ կե­սին, մեկ այլ ճա­նա­պար­հորդ՝ Ի. Գիլդ­նշ­տե­դը, չորս տա­րի ու­սում­նա­սի­րել է Ան­դր­կով­կա­սում տի­րող վի­ճա­կը լեզ­գիա­կան ա­նո­ղորմ ար­շա­վանք­նե­րից հե­տո: Վրաս­տա­նի և Հա­յաս­տա­նի հյու­սիս-արևե­լյան գա­վառ­նե­րում նա տե­սել է Դաղս­տա­նի լեռ­նա­կան­նե­րի կող­մից ա­վեր­ված հա­րյու­րա­վոր գյու­ղեր և ներ­կա­յաց­րել այժ­մյան Տա­վու­շի մար­զում զեն­քով դի­մագ­րա­ված հայ­կա­կան բնա­կա­վայ­րե­րը: Այս ան­կողմ­նա­կալ գիտ­նա­կա­նը ևս որևէ ա­ռի­թով չի հի­շա­տա­կում ադր­բե­ջան­ցի­նե­րին կան Ադր­բե­ջան պե­տու­թյու­նը: Ճիշտ է՝ նա հայտ­նում է, որ կա Գյան­ջա­յի խա­նու­թյուն, ո­րի բնա­կիչ «թա­րա­քյա­մա» թա­թար­նե­րը խո­սում են թուր­քա­կան բար­բա­ռով: Սա հա­մա­պա­տաս­խա­նում է ի­րա­կա­նու­թյա­նը: Այ­սօր­վա ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի լե­զուն թուր­քե­րե­նի բար­բառ­նե­րից մեկն է:


ՈՒս­տի Ան­դր­կով­կա­սում տա­րած­վող ներ­կա­յիս Ադր­բե­ջա­նը և այն­տեղ ի­րենց ադր­բե­ջան­ցի ան­վա­նող­նե­րը ֆիկ­ցիա են, քա­ղա­քա­կան շին­ծու գո­յա­ցու­թյուն­ներ: Դրանք այդ­պես սկ­սել են կոչ­վել միայն 1918 թ. կե­սե­րից, երբ մեծ մա­սով կով­կա­սյան թա­թար­նե­րով բնա­կեց­ված երկ­րա­մա­սը «Մու­սա­վաթ» կու­սակ­ցու­թյան պա­րագ­լուխ­նե­րի մտահ­ղաց­մամբ կոչ­վեց «Ա­զեր­բայ­ջա­նի Հան­րա­պե­տու­թյուն»: Աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան խա­ռը ժա­մա­նակ­նե­րում ա­պօ­րի­նա­բար օգ­տա­գործ­վել էր Պարս­կաս­տա­նի հյու­սիս-արևմտյան նա­հան­գի ա­նու­նը, ո­րը դան­դաղ գոր­ծող մեծ ու­ժի քա­ղա­քա­կան «ա­կան» դար­ձավ հարևան ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հա­մար: Չէ՞ որ մե­զա­նից շատ ա­ռաջ ապ­րած հան­րա­հայտ պատ­մա­գիր­ներն ու աշ­խար­հագ­րա­գետ­ներն ի­մա­ցել են, որ Կուր գե­տից հյու­սիս կա Ալ­բա­նիա (հա­յե­րեն՝ Աղ­վանք) երկ­րա­մա­սը, Պարս­կաս­տա­նի հյու­սիս-արևմուտ­քում՝ Ա­տուր­պե­տեն (հա­յե­րեն՝ Ատր­պա­տա­կան) նա­հան­գը, իսկ նրանց միջև ապ­րե­լիս են ե­ղել թա­լիշ­նե­րը: Իսկ կով­կա­սյան թա­թար­նե­րի զբա­ղեց­րած տա­րածքն ին­չու՞ է կոչ­վել Ադր­բե­ջան, բնա­կի­չը՝ ադր­բե­ջան­ցի:


7-րդ դա­րում Պարս­կաս­տա­նում ա­րաբ­նե­րի տի­րա­պե­տու­թյան հաս­տա­տու­մից հե­տո, վեր­ջին­նե­րիս լեզ­վա­կան օ­րի­նա­չա­փու­թյա­նը հա­մա­պա­տաս­խան, ար­դեն Ա­զեր­բայ­գան ձևով ներ­կա­յաց­վող Ատր­պա­տա­կա­նը սկ­սեց կոչ­վել Ա­զեր­բայ­ջան, ա­պա՝ Ադր­բե­ջան, ո­րը մինչև այժմ գոր­ծա­ծու­թյան մեջ է: Այդ ա­նու­նը նաև հե­տա­գա դա­րե­րում տա­րած­ված չի ե­ղել Կով­կա­սյան Ալ­բա­նիա­յում (Աղ­վան­քում), որն ա­րաբ­ներն ա­սում էին «Առ­ռան» կամ «Ա­րան» ձևով: Պարս­կաս­տա­նի Ադր­բե­ջան նա­հան­գի պարս­կա­լե­զու բնա­կիչ­ներն ուշ միջ­նա­դա­րե­րում սկ­սե­ցին ձուլ­վել եկ­վոր բազ­մա­քա­նակ թուր­քա­կան ցե­ղե­րի մեջ և աշ­խար­հագ­րա­կան մի­ջա­վայ­րի ա­նու­նով կոչ­վե­ցին ադր­բե­ջան­ցի­ներ: Որ նման ա­նու­նով էթ­նոս գո­յու­թյուն չէր ու­նե­ցել, շատ լավ ի­մա­ցել են ան­ցյա­լի և լավ գի­տեն այժ­մյան գիտ­նա­կան­նե­րը:


Ըստ պար­սիկ պատ­մա­բան Է­նաե­թոլ­լահ Ռե­զա­յի, Ան­դր­կով­կա­սի մի մա­սի վրա «Ադր­բե­ջան» ա­նու­նը դնե­լով, պան­թուր­քիստ­նե­րը շու­տով նոր գա­ղա­փար ա­ռաջ քա­շե­ցին: Իբրև թե «Ադր­բե­ջա­նը» եր­կու մա­սի բա­ժան­ված մի եր­կիր է, և սկ­սե­ցին այս «մաս­նատ­վա­ծու­թյան» հա­մար ող­բալ ի­րենց բախ­տից և գան­գատ­վել ճա­կա­տագ­րից: Ա­պա նրանք գոր­ծա­ծու­թյան մեջ մտց­րին նոր հաս­կա­ցու­թյուն­ներ՝ Հյու­սի­սա­յին Ադր­բե­ջան և Հա­րա­վա­յին Ադր­բե­ջան, ո­րոնք անհ­րա­ժեշտ է միա­վո­րել մեկ հզոր պե­տու­թյան մեջ, ի­րա­կա­նաց­նել այն նպա­տա­կը, ո­րը դեռ մեկ դար ա­ռաջ դր­ված էր պան­թուր­քիստ­նե­րի նկր­տում­նե­րի հիմ­քում:


Սրանց դեմ հան­դես են ե­կել շատ խո­րա­գի­տակ պատ­մա­բան­ներ և քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­ներ, իսկ թուր­քերն ի­րենցն են շա­րու­նա­կում: Ապ­շե­րո­նի սուլ­թանն էլ ցան­կա­նում է իր մաս­նակ­ցու­թյու­նը բե­րել ցե­ղա­կից­նե­րի աշ­խար­հա­կա­լա­կան ե­րա­զանք­նե­րի ի­րա­կա­նաց­մա­նը, հա­յե­րին հա­մա­րում է իր երկ­րի միակ թշ­նա­մին, իսկ նրանց բնօր­րան հայ­րե­նի­քը՝ «Արևմտյան Ադր­բե­ջա­նից» զավթ­ված հող: Մարդ ա­րա­րա­ծը զուրկ չպի­տի լի­նի ա­մո­թի զգա­ցու­մից: ՈՒս­տի կեղ­ծա­րար ու ազ­գայ­նա­մոլ Իլ­համ ա­ղա­յին իր ցե­ղի սի­րած ա­սույ­թով դի­մենք. «Չոխ բա­բառ­լա­մա, յու­խա­րա ալ­լահ վար» (Շատ մի բրթբր­թա, վերևում աստ­ված կա): Քա­նի որ տա­պա­նաբ­նակ­նե­րից սեր­ված հա­յը ե­ղել, կա ու կլի­նի պատ­մա­կան Մեծ Հայ­քի փրկ­ված այս հո­ղակ­տոր­նե­րի վրա, ո­րոնք հի­մա մարդ­կու­թյա­նը հայտ­նի են Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյուն և Ար­ցա­խի Հան­րա­պե­տու­թյուն ա­նուն­նե­րով:


Ռու­բեն ՍԻ­ՄՈ­ՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5805

Մեկնաբանություններ