Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հով­նա­թա­ն­յան­նե­րից մինչև 21-րդ դար

Հով­նա­թա­ն­յան­նե­րից մինչև 21-րդ դար
25.10.2019 | 01:22

Սա­րյա­նի ցու­ցա­հան­դե­սը նա­խա­պատ­րաս­տե­լիս մենք ու­րա­խա­նում էինք, որ Հա­յաս­տանն աշ­խար­հին այդ­պի­սի նկա­րիչ է պարգևել։

Ժան-Լուի ԱՆԴ­ՐԱԼ,
Պի­կա­սո­յի թան­գա­րա­նի
տնօ­րեն

ՎԱԶՔ ՍԵ­ՓԱ­ԿԱՆ Ա­ՌԱՆՑ­ՔԻ ՇՈՒՐ­ՋԸ
Երկ­րի տն­տե­սու­թյու­նը նման է ե­ռա­նիվ հե­ծա­նիվ սան­ձած և մայ­րու­ղի ե­լած ման­չու­կի, ո­րը փոր­ձում է հա­վա­սա­րա­պես մր­ցակ­ցել ծան­րա­քաշ ու ա­րա­գըն­թաց բեռ­նա­տար­նե­րի հետ։
Երկ­րի տն­տե­սու­թյու­նը, ըստ էու­թյան, ըն­կե­ցիկ է բայց հու­զախ­ռով խոս­քա­շա­րը մի կողմ թող­նենք և ուր­վագ­ծենք 3-րդ Հան­րա­պե­տու­թյան տն­տե­սու­թյան քար­տե­զը։ Զին­վենք ճեր­մակ պաս­տա­ռով և գու­նա­վոր մա­տիտ­նե­րով։ Զար­մա­նա­լի այս քար­տե­զը օ­րեր անց մենք բարձ­րա­դիր վա­հա­նակ­նե­րի վրա կտե­ղադ­րենք երկ­րի տե­սար­ժան վայ­րե­րում։ Օ­րի­նակ` Զվարթ­նոց օ­դա­նա­վա­կա­յա­նում։ Զո­րօ­րի­նակ` Գառ­նիի հե­թա­նո­սա­կան տա­ճա­րի առջև։ Ին­չու չէ` նաև Տաթևի ճո­պա­նու­ղու տա­րած­քում, թերևս ա­մե­նա­խո­շոր վա­ճա­ռատ­նե­րում։ Ի վեր­ջո, Կա­ռա­վա­րա­կան տան և ԱԺ-ի դար­պաս­նե­րի վրա։ Վե­րոն­շյալ ա­ռա­ջար­կը զա­վեշ­տի ո­լոր­տից չէ, ա­մենևին, զի մենք զար­գա­նա­լու փո­խա­րեն կա­տա­ղի ա­րա­գու­թյամբ պտտ­վում ենք մեր սե­փա­կան ա­ռանց­քի շուր­ջը, ու­րիշ ո­չինչ։ Օ­րեր ա­ռաջ, ի ցն­ծու­թյուն իշ­խա­նա­կա­ռա­վա­րա­կան վեր­նա­դա­սի և վար­կա­տու կենտ­րոն­նե­րի, բաց­վեց ՀՀ ա­մե­նա­մեծ մե­գա­մո­լը։ Մե­գա­մո­լը հս­կա վա­ճա­ռա­տուն է, վա­ճա­ռատ­նա­յին մո­լուց­քը ճա­րա­կել է եր­կիրն ու նրա կա­ռա­վա­րիչ­նե­րին։ Քար­տե­զը կպատ­կե­րի ազ­գա­յին հպար­տու­թյուն հան­քե­րը, ո­րոնք շա­հա­գոր­ծում են տե­ղաբ­նակ և օ­տա­րազ­գի գոր­ծա­մոլ­նե­րը։ Քար­տե­զում սև տո­ղով կուր­վագծ­վեն ան­թիվ պան­դոկ­նե­րը, ան­հա­մար «սու­պեր», «հի­պեր» և «մոլ» խա­նութ­նե­րը և այլն, և այս­պես շա­րու­նակ։
Սա­կայն կար­ծես հե­ռա­նում ենք մեր գու­նա­զարդ կեռ­ման­նե­րից։ Վե­րա­դառ­նանք։

ՇՂ­ԹԱ­ՅԱ­ԶԵՐ­ԾՈՒՄ
«Շնոր­հիվ տար­բեր լե­զու­նե­րով իմ հրա­տա­րա­կած գր­քե­րի ու կա­տա­լոգ­նե­րի և կազ­մա­կեր­պած բազ­մա­թիվ ցու­ցա­հան­դես­նե­րի (ա­վե­լի քան հա­րյուր քսան), Մերձ­բալ­թի­կա­յից մինչև Հե­ռա­վոր Արևելք ու եվ­րո­պա­կան մի շարք քա­ղաք­ներ, նկար­չու­թյան եր­կր­պա­գու­նե­րի և մաս­նա­գետ-ար­վես­տա­բան­նե­րի գի­տակ­ցու­թյան մեջ հաս­տատ­վեց այս հաս­ցեն` «Սա­րյան թան­գա­րան»։ Սույ­նը մի դր­վագ է ճա­նաչ­ված ար­վես­տա­բան Շա­հեն Խա­չատ­րյա­նի «Թան­գա­րա­նի զին­վո­րը» գր­քից։ Տիար Շա­հե­նը նվի­րյալ էր և իր գոր­ծի գի­տա­կը։ Աշ­խար­հի չորս ծա­գե­րից և ա­մե­նա­տար­բեր ե­ղա­նակ­նե­րով նա Հա­յաս­տա­նի թան­գա­րան­ներ հասց­րեց ան­թիվ կտավ­ներ։ Ա­ռանց որևէ վե­րա­պահ­ման Շա­հեն Խա­չատ­րյա­նը ծան­րակ­շիռ հետք է թո­ղել հայ ազ­գա­յին մե­կե­նա­սու­թյան օա­զիս­նե­րում։ Սա­կայն նրա թի­կուն­քին կանգ­նած էր Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նը` իր իշ­խա­նու­թյու­նով և կա­ռա­վա­րու­թյամբ։ Հայ կեր­պար­վեստն աշ­խար­հով մեկ հան­րահռ­չա­կե­լու նպա­տա­կով նախ պետք է այն շղ­թա­յա­զեր­ծել։

1926-ին լույս ըն­ծայ­ված մի նշա­նա­վոր գե­ղար­վես­տա­կան աշ­խա­տու­թյու­նում նշա­նա­վոր Ստա­նիս­լավս­կին տող ան­գամ չի գրում Վարդ­գես Սու­րե­նյան­ցի մա­սին։ Այ­նինչ հենց նա, ոչ թե մեկ ու­րի­շը, Վարդ­գես Սու­րե­նյան­ցին Պե­տեր­բուր­գից «բեր­ման են­թար­կեց» Մոսկ­վա` խնդ­րե­լով բե­ման­կա­րել աշ­խար­հահռ­չակ և բարդ հե­ղի­նակ Մո­րիս Մե­տեռ­լին­կի «Կույ­րե­րը», «Այն­տեղ ներ­սում», «Ան­կո­չը» մեկ գոր­ծո­ղու­թյամբ պիես­նե­րը (1904 թ.), Չե­խո­վի «Ճա­յը» (1905 թ.) և այլն։ Ռուս բազ­մա­տես ու քմա­հաճ մտա­վո­րա­կա­նու­թյու­նը հիա­ցել էր Սու­րե­նյան­ցով դեռ 1899-ին, երբ հռ­չա­կա­վոր Կնե­բել-Գրոս­մա­նի հրա­տա­րակ­չու­թյու­նը լույս ըն­ծա­յեց Պուշ­կի­նի նշա­նա­վոր «Բախ­չի­սա­րա­յի շատր­վա­նը» Սու­րե­նյան­ցի նկա­րա­զարդ­մամբ։ Սա­կայն այ­սօր Վարդ­գես Սու­րե­նյան­ցը, ինչ­պես նաև Մոսկ­վա­յում նա­խորդ դա­րաս­կզ­բին մեծ ճա­նա­չում և սեր վա­յե­լած Գեոր­գի Յա­կու­լո­վը հու­սա­լիո­րեն ան­տես­ված են։ Որ­պես շղ­թա­յա­զերծ­ման նա­խօ­րի­նակ ա­ռա­ջարկ եմ ի­ջեց­նում հրա­պա­րակ. նկա­րա­հա­նել Սու­րե­նյան­ցին և Յա­կու­լո­վին նվիր­ված բարձ­րո­րակ ֆիլ­մա­շա­րեր, ներ­կա­յաց­նե­լով նրանց որ­պես կեր­պար­վես­տա­յին երևույթ և որ­պես ի­րենց հեղ­հե­ղուկ, սա­կայն շատ հե­տաքր­քիր ժա­մա­նա­կի և՛ աս­պետ­ներ, և՛ տա­ռա­պյալ­ներ։

Տե՜ր իմ Երկ­նա­վոր, կեր­պար­վես­տի հրա­բուխ Եր­վանդ Քո­չա­րը մի՞­թե հայտ­նի է աշ­խար­հին։ Նրան, չկաս­կա­ծեք, ճա­նա­չում, գնա­հա­տում և սի­րում են կեր­պար­վես­տի տե­սա­բան­նե­րից ո­մանք, մի քա­նի ճա­շա­կա­վոր ար­վես­տա­սեր և վերջ, շր­ջա­նը փակ­վում է, Քո­չարն ան­հայտ է, նա հա­մաշ­խար­հա­յին կեր­պար­վես­տի լու­սանց­քում է տե­ղա­կայ­ված, այլ կերպ ա­սած` լու­սան­ցա­զարդ է, կենտ­րո­նա­նիստ կեր­պար չէ։ Հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տը վեր­ջին եր­կու դա­րե­րում աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան բարդ ու հա­կա­սա­կան մի­ջա­վայ­րե­րում է զար­գա­ցել։ Հենց միայն Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դայ­նաց­ման ա­ռա­ջին տաս­նա­մյակ­նե­րը լույս սփ­ռե­ցին և՛ կեր­պար­վես­տի զար­գաց­ման, և՛ նկա­րիչ­նե­րի ու քան­դա­կա­գործ­նե­րի կա­յաց­ման վրա։ Զար­մա­նա­լի ճա­նա­պարհ­ներ են հար­թել մեր կեր­պար­վես­տի երևե­լի­նե­րը, նրանց կյանքն ու ա­րա­րում­նե­րը գտա­ծո են փնտ­րող ռե­ժի­սոր­նե­րի և սցե­նա­րիստ­նե­րի հա­մար։
Գրե­ցի փա­ռա­հեղ ա­նուն­ներ` Սու­րե­նյանց և Յա­կու­լով, Քո­չար ու Սա­րյան։ Ա­վե­լաց­նեմ Հա­րու­թյուն Կա­լեն­ցին ու Եփ­րեմ Սա­վա­յա­նին, Ար­փե­նիկ Նալ­բան­դյա­նին և Էդ­վարդ Ի­սա­բե­կյա­նին, Վահ­րամ Գայ­ֆե­ճյա­նին և Հա­կոբ Կո­ջո­յա­նին, Հով­հան­նես Զար­դա­րյա­նին ու Ար­տո Չաք­մաք­չյա­նին, շա­տե­րին։ Ընդ­հան­րա­կան ֆիլ­մա­շա­րը պատ­կե­րաց­նում եմ այս խո­րագ­րով` «Հով­նա­թա­նյան­նե­րից մինչև 21-րդ դար»։

Նշյալ ֆիլ­մա­շա­րե­րը պետք է ցու­ցադր­վեն աշ­խար­հի ա­ռա­ջա­տար մշա­կու­թա­յին ա­լիք­նե­րով («Культура», «Մեց­ցո»...)։ Դրանք, ի­հար­կե, ֆի­նան­սա­կան ծան­րակ­շիռ ներդ­րում­ներ են պա­հան­ջում։ Սա­կայն մի՞­թե չար­ժե գու­մար ներդ­նել մի գոր­ծի մեջ, որ հա­մազ­գա­յին նշա­նա­կու­թյուն ու­նի և հա­մա­պե­տա­կան կարևո­րու­թյուն։ «Գու­մա­րը որ­տե­ղի՞ց» հար­ցը հա­մա­րում եմ ուղ­ղա­կի ան­պար­կեշտ։ Եվ նշում եմ քսակ­ներն ու դրա­մա­պա­նակ­նե­րը։ Նախ` պե­տա­կան բյու­ջեն, քան­զի սա հա­մա­պե­տա­կան նա­խա­ձեռ­նու­թյուն է և ծա­ռա­յե­լու է պե­տու­թյան հարս­տաց­մա­նը` ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի հան­րահռ­չակ­մամբ և վա­ճառ­քով։


Այժմ թույլ տվեք գլ­խա­տա­ռել ծրագ­րա­յին եր­կու հաս­կա­ցու­թյուն. ՊԵ­ՏՈՒ­ԹՅԱՆ ՀԱՐՍ­ՏԱ­ՑՈՒՄ։
Եվ պատ­ճա­ռա­բա­նել գլ­խա­տա­ռու­մը. գրե­թե ցան­կա­ցած մշա­կու­թա­յին պե­տա­կան մի­ջո­ցա­ռում միչև օրս ՀԱՐՍ­ՏԱ­ՀԱ­ՐԵԼ է պե­տա­կան գան­ձա­րա­նը։ Հի­շե­լի են գեր­պա­խա­րա­կե­լի ցուց­քե­րը, հին­հա­յաս­տա­նյան հան­դի­սա­խա­ղե­րը և նո­րա­հա­յաս­տա­նյան գեր­տխ­րահռ­չակ գոր­գալ­վան։ Գեր­պա­խա­րա­կե­լի, քան­զի դույզն-ինչ չեն նպաս­տել երկ­րի մշա­կույ­թի և ար­վես­տի զար­գաց­մանն ու մի­ջազ­գայ­նաց­մա­նը, բայց թո­ղել են բե­ղուն գույ­նզ­գույն ոտ­նա­հետ­քեր։ Օ­րի­նակ` ձկն­կի­թի և լի­կյո­րի բլ­րակ­ներ ու լճակ­ներ, վար­կա­յին նոր ի­շա­բեռ և այլն։

ՈՍ­ԿԵ ՀՆՈ­ՑԻ ԳՈՐ­ԾԱՐ­ԿՈՒՄ
Աշ­խար­հի ա­մե­նաըն­թեր­ցող ժո­ղո­վուրդ­նե­րի թվում խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նի բնակ­չու­թյունն էր։ Ով ե­ղել է Մոսկ­վա­յում, վս­տահ եմ, որ կհի­շի. կայս­րա­պե­տու­թյան մայ­րա­քա­ղա­քը մի վիթ­խա­րի ըն­թեր­ցաս­րահ էր, կար­դում էին զբո­սայ­գի­նե­րում և քա­ղա­քա­յին տրանս­պոր­տում, կար­դում-հա­գե­նում էին ա­մուս­նա­կան ճամ­փոր­դու­թյուն­նե­րի ըն­թաց­քում, ըն­թեր­ցում էին ան­գամ հա­սա­րա­կա­կան բաղ­նիք­նե­րի նա­խաս­րահ­նե­րում։ Չէին կար­դում միայն ցու­ցա­հան­դե­սա­յին դահ­լիճ­նե­րում, քա­նի որ զմայլ­վում էին կեր­պար­վես­տի նմուշ­նե­րով։
Հետ­խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նում, ան­շուշտ, ա­զա­տա­կան բար­քե­րի այ­լա­սեր­մամբ պայ­մա­նա­վոր­ված, ըն­թեր­ցա­սի­րու­թյու­նը կտ­րուկ վայ­րըն­թաց գրան­ցեց։ Հռ­չա­կա­վոր «Литературная газета»-ի տպա­քա­նա­կը նվա­զեց տասն ան­գամ։ Լայն լսա­րա­նի, հատ­կա­պես ե­րի­տա­սար­դա­կան հատ­վա­ծի հա­մար ըն­թեր­ցու­մը կղե­րա­կան զբաղ­մունք էր, դա­սա­կան հե­ղի­նակ­նե­րը` գրա­դա­րա­նա­յին պա­հոց­նե­րի մշ­տաբ­նակ­ներ։ Եվ ա­հա նշա­նա­վոր կի­նո­ռե­ժի­սոր Բորտ­կոն նկա­րա­հա­նեց ֆիլմ Դոս­տոևսկու մա­սին։ Ֆիլ­մի դի­տու­մից հե­տո հան­ճա­րի փո­շե­պատ­վող հա­տոր­նե­րը ան­հե­տա­ցան գրա­խա­նութ­նե­րից։ Միևնույ­նը կա­տար­վեց բար­դա­գույն հե­ղի­նակ-դա­սա­կա­նի` Մի­խա­յիլ Բուլ­գա­կո­վի գրա­կա­նու­թյան հետ, երբ էկ­րան բարձ­րա­ցան նրա վե­պե­րի հեն­քի վրա պատ­րաստ­ված ֆիլ­մե­րը, ի մաս­նա­վո­րի` «Վար­պետն ու Մար­գա­րի­տան»։
Կեր­պար­վես­տի և կի­նո­յի ցն­ցող հա­մակ­ցու­թյուն է Փա­րա­ջա­նո­վի ֆիլ­մար­վես­տը, ո­րը հա­սու է կի­նո­սի­րող­նե­րի փոք­րա­մաս­նու­թյա­նը։ Բայց նրա թան­գա­րան են այ­ցե­լում շա­տե­րը, զի ա­նու­նը նրա հան­րա­հայտ է և՛ որ­պես կի­նո­հան­ճա­րի, և՛ որ­պես այ­լա­խո­հի։

«Հով­նա­թա­նյան­նե­րից մինչև 21-րդ դար» ֆիլ­մա­շա­րը ան­վե­րա­պա­հո­րեն պի­տի հեն­վի եր­կու սյան վրա` ա­կա­դե­միա­կա­նու­թյան և ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ա­զա­տու­թյան։ Այ­սինքն` նկա­րի­չը ներ­կա­յաց­վի խոր­քա­յին ար­վես­տա­բա­նա­կան-վեր­լու­ծա­կան նյու­թով, միա­ժա­մա­նակ հա­տու և կեն­սա­լից մա­տուց­վի նրա ար­վես­տի ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյու­նը։

Ֆիլ­մա­շա­րը գու­ցե մեկ տար­վա ըն­թաց­քում հայ­կա­կան կեր­պար­վես­տը հնա­րա­վո­րինս կհան­րահռ­չա­կի։ Երկ­րորդ փու­լում անհ­րա­ժեշտ է քայլ առ քայլ Հա­յաս­տա­նը ներ­կա­յաց­նել նոր կեր­պար­վես­տա­յին հան­գր­վա­նի դե­րում, Երևանն ու Գյում­րին դարձ­նել ա­ճուրդ­նե­րի մի­ջազ­գա­յին կենտ­րոն­ներ և այլն, և այլն։ Ի­րա­տե­սա­կա՞ն է այս ա­մե­նը, հա­մոզ­ված եմ` ա­յո՛։ Նախ, տար­բեր ձևա­չա­փե­րով մեր եր­կիրն ար­դեն ճա­նաչ­ված է բա­վա­կա­նին։ Եվ հե­տո` գոր­ծըն­թա­ցի կրող տար­րե­րը, այն է` կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը, ե­ղել են, կան ու կլի­նեն, և նրանց թվա­քա­նա­կը ա­մենևին չի նվա­զում, ա­ճում է օր օ­րի։ Ե­կեք մի քիչ էլ ե­րա­զենք։ Դի­ցուք, Երևա­նում և Գյում­րիում Խա­ղո­ղօրհ­նե­քի օ­րը կազ­մա­կերպ­վում են գե­ղան­կար­չու­թյան ա­ճուրդ­ներ։ Նույն օ­րը Աշ­տա­րա­կում ու Գո­րի­սում, Վա­նա­ձո­րում և Գա­վա­ռում բաց­վում են գրա­ֆի­կա­յի աշ­խա­տանք­նե­րի ցու­ցա­հան­դես-վա­ճառք­ներ։ Իջևա­նում, Չա­րեն­ցա­վա­նում, Սևա­նում և այլ քա­ղաք­նե­րում մեկ­նար­կում են քան­դա­կա­գոր­ծա­կան սիմ­պո­զիում­ներ։ Եր­կիրն ա­կա­մա դառ­նում է կեր­պար­վես­տի Ե­րու­սա­ղեմ։ Խեն­թու­թյու՞ն է։ Գրե­թե։ Սա­կայն չէ՞ որ խեն­թերն են նոր ա­րա­հետ­ներ բա­ցում և ու­ղի­ներ հար­թում։ (Մի՞­թե խենթ չէր Ար­շիլ Գոր­կին, որ նկա­րում էր կո­շի­կի տու­փե­րի վրա)։

Աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­գետ­նե­րը հա­մոզ­ված պն­դում են` եր­կու-ե­րեք տաս­նա­մյակ անց Բաք­վի նավ­թա­հո­րե­րը կցա­մա­քեն։ Հայ­կա­կան կեր­պար­վես­տի ոս­կե­բեր հան­քե­րը գոր­ծում են ան­խա­փան, յու­րա­քան­չյուր տա­րի աս­պա­րեզ են մտ­նում բազ­մա­տաս­նյակ տա­ղանդ­ներ։ Ի՜նչ ի­մա­նանք, գու­ցե ար­դեն վր­ձին են ձեռքն ա­ռել մի նոր Կա­լենց և նոր Մի­նաս, քան­դա­կում են թո­թո­վա­խոս գա­լիք Գյուր­ջյանն ու Քո­չա­րը։ Սա­կայն բավ է ե­րա­զենք, ե­րա­զանք­ներն ի կա­տար ա­ծե­լու պատ­մա­կան պահն է գեր­հա­սու­նա­ցել, գի­նու տա­կա­ռը բաց­վել է, գի­նին պի­տի խմել կժե­րով։ Եվ ա­հա մեր ու­ղեր­ձը` յու­րա­քան­չյուր հայ պաշ­տո­նյա­յի ա­ռանձ­նա­սե­նյակն ու բնա­կա­րա­նը պետք է զար­դար­վեն եր­կուա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյամբ։ Նե­ցուկ լի­նենք հայ նկա­րիչ­նե­րին, ու­րիշ ո­չինչ։ Ի դեպ, բա­նա­կան, բա­րո­յա­կան և խիստ նպա­տա­կա­յին մի բան հու­շեմ. նախ­նա­կան կա­պի­տա­լը կա­րե­լի է կու­տա­կել հին ու նոր գան­ձա­գո­ղե­րին պա­տին դեմ տա­լով։

«Կեր­պար­վես­տի Ե­րու­սա­ղեմ» դառ­նա­լը հս­կա­յա­կան ֆի­նանս­նե­րի ներ­հոսք կա­պա­հո­վի։ Յու­րա­քան­չյուր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան գնի 50 տո­կո­սի սե­փա­կա­նա­տե­րը պե­տու­թյունն է, գի­նը ո­րո­շում է հե­ղի­նա­կը։ Ե­րա­զա՞նք է, ա­մենևին։ Ժա­մա­նա­կի պար­տադ­րանքն է։ Միով բա­նիվ, ե­կեք ան­շեջ խա­րույկ վա­ռենք ազ­գա­յին տն­տե­սու­թյան հնո­ցի տակ։

Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5237

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ