Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մեր զին­վո­րը, սպան ա­նում են անհ­նա­րի­նը, իսկ այդ նույն բա­նը մեր քա­ղա­քա­կա­նու­թ­յու­նը, քա­րոզ­չու­թ­յու­նը չեն կա­րո­ղա­նում ամ­րագ­րել»

«Մեր զին­վո­րը, սպան ա­նում են անհ­նա­րի­նը, իսկ այդ նույն բա­նը մեր քա­ղա­քա­կա­նու­թ­յու­նը, քա­րոզ­չու­թ­յու­նը չեն կա­րո­ղա­նում ամ­րագ­րել»
09.10.2020 | 01:44

Պա­տե­րազմ, մշա­կույթ, քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն. այս բա­նաձևման ա­ռանց­քում է մեր զրույ­ցը Ե­ղի­շե Չա­րեն­ցի ան­վան գրա­կա­նու­թյան և ար­վես­տի թան­գա­րա­նի տնօ­րեն, գրող, գրա­կա­նա­գետ, ար­վես­տի վաս­տա­կա­վոր գոր­ծիչ ԿԱ­ՐՈ ՎԱՐ­ԴԱ­ՆՅԱ­ՆԻ հետ։

-Ի՞նչ դեր ու­նի մշա­կույ­թը հայ մար­դու, զին­վո­րի ռազ­մա­հայ­րե­նա­սի­րա­կան դաս­տիա­րա­կու­թյան գոր­ծում։
-Ես ինձ թույլ եմ տա­լիս ա­սել, որ հենց մշա­կույ­թը, մշա­կու­թա­յին դաս­տիա­րա­կու­թյունն են այ­սօր մար­տն­չում, դա­սա­գիրքն է մար­տն­չում։ Եվ նշա­նա­կու­թյուն չու­նի, թե զին­վո­րը (լու­սա­վոր, փա­ռա­հեղ, հա­զար օրհ­նանք նրան) ինչ­պես է նա­յել կր­թա­կան հա­մա­կար­գին, քա­նի տա­րի է սո­վո­րել, ինչ­քան է դա­սե­րից փա­խել։ Միևնույն է, այն, ինչ սո­վո­րել է, գի­տակ­ցու­մը, որ իր նա­խա­հայ­րե­րը՝ Ար­տա­շե­սը, Տիգ­րան Մե­ծը, Վար­դան Մա­մի­կո­նյանն ու Անդ­րա­նի­կը, կա­րո­ղա­ցել են սա­կավ ու­ժե­րով հաղ­թել թշ­նա­մուն, պատ­վաստ­ված է նրա մեջ։ Դա հենց մշա­կույթն է։ Ի­հար­կե, մշա­կույ­թը կարևո­րա­գույն դեր ու­նի, այդ գի­տակ­ցու­թյու­նը ե­թե չլի­նի, զին­վո­րը չի հաղ­թի մար­տի դաշ­տում։ Թի­կուն­քի հեր­թե­րը նա­յեք. մար­դիկ նեղ­սր­տում են, որ ա­ռաջ­նա­գիծ գնա­լու ի­րենց հեր­թը չի հաս­նում։
-Գրա­կա­նու­թյան և ար­վես­տի թան­գա­րա­նում ցու­ցա­հան­դես­ներ, գր­քե­րի շնոր­հան­դես­ներ և մշա­կու­թա­յին այլ մի­ջո­ցա­ռում­ներ կազ­մա­կեր­պե­լիս հաշ­վի առն­վու՞մ է հայ­րե­նա­սի­րա­կան թե­մա­նե­րի հան­րահռ­չա­կու­մը։
-Ցա­վոք, խա­ղաղ, ան­հոգ ժա­մա­նակ մենք շուտ ենք թմ­բի­րի մեջ հայ­տն­վում։ Բա­վա­կան է մի քա­նի ա­միս խա­ղաղ լի­նի, մեր ո­խե­րիմ հարևան­նե­րի հետ սկ­սում ենք առևտուր ա­նել և այլն։ Եր­բեմն մեզ նա­խա­տում են, որ գրա­կա­նու­թյան և ար­վես­տի թան­գա­րա­նի ֆեյս­բու­քյան է­ջում շա­րու­նակ անդ­րա­դառ­նում ենք Զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կին, Գա­րե­գին Նժ­դե­հին և այլն, իսկ այ­սօր շա­տե­րը կառ­չած են մեր է­ջից։ Մեր գրո­ղը, ար­վես­տա­գե­տը ա­զատ չէ իր ներ­շն­չանք­նե­րի մեջ, մենք եվ­րո­պա­ցի չենք, որ ըն­դա­մե­նը անձ­նա­կան զգաց­մունք­նե­րով ստեղ­ծենք մեր գրա­կա­նու­թյու­նը։ Մենք ցե­ղաս­պա­նու­թյուն տե­սած, հայ­րե­նիք կորց­րած ժո­ղո­վուրդ ենք և մշա­կույ­թով, ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան աշ­խա­տան­քով մշ­տա­պես պետք է հայ­րե­նա­սի­րա­կան մո­տիվ­նե­րը վառ պա­հենք մեր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան մեջ։ Գրա­կա­նու­թյան և ար­վես­տի թան­գա­րա­նը գրա­կա­նու­թան, թատ­րո­նի, կի­նո­յի, ե­րաժշ­տու­թյան գոր­ծիչ­նե­րի ժա­ռան­գու­թյան պա­հոցն է, իսկ այդ ժա­ռան­գու­թյան (գո­նե վեր­ջին 150 տար­վա) ահ­ռե­լի մա­սը կազ­մում են հենց հայ­րե­նա­սի­րա­կան մո­տիվ­նե­րը, և ե­թե մենք դա ենք շր­ջա­նա­ռում առ­ցանց կամ կեն­դա­նի մի­ջո­ցա­ռում­նե­րով, ոնց էլ նա­յես, հայ­րե­նա­սի­րու­թյու­նը այդ մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի հենքն է կազ­մում։
-Ա­զե­րի­նե­րը մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյա­նը ներ­կա­յաց­նում են ի­րենց չու­նե­ցա­ծը, շատ հա­ճախ գո­ղա­նում, յու­րաց­նում հայ­կա­կա­նը։ Ի՞նչ է ա­նում հայ­կա­կան կող­մը տե­ղե­կատ­վա­կան այս պայ­քա­րում՝ հայ­կա­կան մշա­կույ­թը հան­րայ­նաց­նե­լու, թշ­նա­մու կեղ­ծի­քը մեր­կաց­նե­լու ա­ռու­մով։
-Ժա­մա­նա­կին խոր­հր­դա­յին քա­րոզն էր գե­րի­շող, բայց հա­զար փառք մեր նա­խորդ սերն­դին, որ լիար­ժեք չէին տր­վում դրան։ Ի վեր­ջո, նրանք նա­խա­պատ­րաս­տե­ցին այս սերն­դին։ Ցա­վով եմ ա­սում՝ քա­րոզ­չա­կան պայ­քա­րում մեր գոր­ծադ­րած ջան­քե­րը հա­մար­ժեք չեն։ Մենք ծի­ծա­ղում ենք այն հե­քիաթ­նե­րի վրա, որ ա­զե­րին հո­րի­նում ու դրան­ցով մե­ծաց­նում է իր երկ­րորդ-եր­րորդ սերն­դին։ Զար­մա­նում ենք, թե ինչ­պես կա­րե­լի է այդ­պի­սի ան­հե­թե­թու­թյուն­ներ սեր­մա­նել մա­տաղ սերն­դի մեջ։ Բայց ա­րի ու տես, որ դա աշ­խա­տում է, ո­րով­հետև նրանց մշա­կույ­թը հենց հա­յի նկատ­մամբ ա­տե­լու­թյան վրա է խար­սխ­ված, մե­րը, չգի­տես ին­չու խա­ղա­ղա­սի­րու­թյան, եղ­բայ­րու­թյան, բա­րե­կա­մու­թյան։ Մենք բնույ­թով խա­ղաղ ենք, այդ վրեժ աս­վա­ծը մեր մշա­կույ­թում չկա, բայց թուր­քի քա­րոզ­չու­թյու­նը ա­նուղ­ղա­կի կեր­պով նաև մեզ է ծա­ռա­յում։ Վտան­գա­վոր բան եմ ա­սում՝ թուրքն իր հա­յա­տյա­ցու­թյամբ չի թող­նում, որ մենք ըն­դար­մա­նանք։ Ինչ­պես ար­դեն նշե­ցի, երբ մենք եր­կու-ե­րեք ա­միս խա­ղաղ ենք լի­նում, մտա­ծում ենք՝ հարևա­նու­թյուն կա­նենք, առևտուր կա­նենք և այլն, հան­կարծ մի նեն­գու­թյուն ա­նում են ու սթա­փեց­նում մեզ։ Իսկ որ հայն ու թուր­քը ան­հա­մա­տե­ղե­լի են, դա գի­տեն շա­տե­րը։ Մեր ճա­կա­տա­գիրն է նրանց հետ հարևա­նու­թյամբ ապ­րե­լը, բայց մշ­տա­պես մեր բա­նա­կը, մեր սահ­մա­նը պետք է հզոր լի­նեն։
-Հայ-ադր­բե­ջա­նա-թուր­քա­կան պա­տե­րազ­մի այս օ­րե­րին Մոսկ­վա­յի մի­ջազ­գա­յին կի­նո­փա­ռա­տո­նը վեր­ջին պա­հին ծրագ­րից հա­նեց Ջի­վան Ա­վե­տի­սյա­նի Ար­ցա­խի մա­սին պատ­մող ֆիլ­մը. սա ա­զե­րի­նե­րի սադ­րան­քի՞ հետևանքն է, ռու­սա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյա՞ն, թե՞­ փա­ռա­տո­նի կազ­մա­կեր­պիչ­նե­րի դիր­քո­րոշ­ման։
-Քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը Դուք շեշ­տե­ցիք՝ ինձ­նից ա­ռաջ ընկ­նե­լով։ Ի­հար­կե, քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն է, ի­հար­կե, պա­տե­րազ­մը նաև տե­ղե­կատ­վա­կան պա­տե­րազմ է, նաև քա­րոզ­չա­կան պա­տե­րազմ է։ Ցա­վով պետք է ա­սեմ, որ մեր քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը, դի­վա­նա­գի­տու­թյու­նը դեռ դա­սագր­քա­յին են, իսկ մեր կռի­վը ա­մե­նօ­րյա փոր­ձա­ռու­թյուն է, այ­սինքն, այս էլ ո­րե­րորդ ան­գամ մեր զին­վո­րը, սպան ա­նում են անհ­նա­րի­նը, իսկ այդ նույն բա­նը մեր քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը, քա­րոզ­չու­թյու­նը չեն կա­րո­ղա­նում ամ­րագ­րել։ Ինչ վե­րա­բե­րում է ֆիլ­մը ծրագ­րից դուրս թող­նե­լուն, կար­ծում եմ, այս պա­հին ա­զե­րին ձկն­կիթ ու դո­լար ծախ­սե­լու ա­ռանձ­նա­պես մեծ կա­րիք չու­նի։ Այն­պես է ստաց­վել, որ մեր հա­վեր­ժա­կան դաշ­նա­կի­ցը (գո­նե՝ պայ­մա­նագ­րով)՝ Ռու­սաս­տա­նի Դաշ­նու­թյու­նը, բա­րե­հաճ չէ մեր նկատ­մամբ։ Այ սա քա­ղա­քա­կան խն­դիր է. սի­րում ես ռու­սին, թե չես սի­րում, պետք չէ պաս­տառ­նե­րով դուրս գալ փո­ղոց։ Ռու­սին պետք չէ չա­րաց­նել, չի­նա­ցուն պետք չէ չա­րաց­նել, ֆրան­սիա­ցուն պետք չէ չա­րաց­նել, ան­կախ նրա­նից, սի­րում ենք, թե չենք սի­րում։ Սա մեր դի­վա­նա­գի­տա­կան բաց­թո­ղումն է, իմ կար­ծի­քով:
-Ի՞նչ ելք եք կան­խա­տե­սում՝ որ­պես ա­վարտ։
-Հաղ­թա­նակ։ Մեր պա­տե­րազմ­նե­րը միշտ հայ­րե­նա­կան են ե­ղել, ո­րով­հետև օ­տա­րը, թշ­նա­մին են ներ­խու­ժել հայ­րե­նիք։ Այ­սու­հետ մեր պա­տե­րազ­մը պետք է լի­նի հայ­րե­նա­կան ար­տադ­րու­թյան ու ար­տա­հան­վի, ա­ռայժմ, մեր պատ­մա­կան տա­րածք­ներ՝ Գան­ձակ և այլն։ Հա­րա­բե­րա­կան հրա­դա­դա­րը դար­ձյալ ի վնաս մեզ է աշ­խա­տե­լու։ Մենք պետք է հաղ­թա­նա­կենք։ Մեր զին­վորն ու սպան ար­դեն ցույց են տվել, որ հետ­դարձ չկա։ Մնում է այդ ա­մե­նը փաս­տաղ­թե­րով, պայ­մա­նագ­րե­րով ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն ամ­րագ­րել։
-Հա­մա­վա­րա­կը դեռ չի նա­հան­ջում, ի՞նչ վնաս է կրել թան­գա­րա­նը ար­տա­կարգ ի­րա­վի­ճա­կի հետևան­քով։ Ան­ցում կա­տար­վե՞լ է հե­ռա­վար աշ­խա­տան­քից նոր­մալ աշ­խա­տան­քա­յին ռե­ժի­մի։
-Նախ ա­սեմ, որ դեռ չենք ան­ցել լիար­ժեք աշ­խա­տան­քի, քա­նի որ ար­տա­կարգ ի­րա­վի­ճա­կը վե­րա­ցավ, բայց մնաց կա­րան­տի­նը՝ իր սահ­մա­նա­փա­կում­նե­րով, պար­տա­դիր կա­նոն­նե­րով։ Դա նշա­նա­կում է, որ ե­թե թան­գա­րան այ­ցե­լու-խումբ է գա­լիս, մենք, ել­նե­լով ցու­ցաս­րահ­նե­րի մա­կե­րե­սից, ո­րո­շա­կի քա­նակ պետք է նրան­ցից ներս թող­նենք։ Դահ­լի­ճում մի­ջո­ցա­ռում­նե­րը նույն­պես անց­կաց­վում են՝ պահ­պա­նե­լով սահ­ման­ված 1,5 մետր հե­ռա­վո­րու­թյու­նը, նա­խա­պես նաև ջեր­մու­թյան չա­փում է ի­րա­կա­նաց­վում և այլն։ Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, ո­րո­շա­կիո­րեն վե­րա­կան­գն­վում են աշ­խա­տանք­նե­րը, հու­նի մեջ ենք ընկ­նում, կա­րո­ղա­ցել ենք դահ­լի­ճում մի քա­նի մի­ջո­ցա­ռում անց­կաց­նել։ Ինչ վե­րա­բե­րում է հար­ցին, թե ինչ ազ­դե­ցու­թյուն է թո­ղել հա­մա­վա­րա­կը ֆի­նան­սա­կան վի­ճա­կի վրա, ա­սեմ, որ շատ վատ, ինչ­պես բո­լոր մշա­կու­թա­յին, գի­տա­կան, կր­թա­կան հիմ­նարկ-ձեռ­նար­կու­թյուն­նե­րում։ Մեր դեպ­քում՝ ա­ռա­վել ևս. թան­գա­րանն ու­նի հինգ մաս­նա­ճյուղ, դա նշա­նա­կում է, բա­ցի բնա­կա­նոն աշ­խա­տան­քից, վեց շեն­քի պահ­պա­նու­թյուն, ո­րոն­ցից ե­րեքն ու­նեն ըն­դար­ձակ այ­գի­ներ, մար­զա­յին մաս­նա­ճյու­ղեր։ Ի­հար­կե, մեր հիմ­նա­կան գոր­ծու­նեու­թյու­նը պե­տու­թյունն ա­պա­հո­վում է, բայց բա­ներ կան, որ անհ­րա­ժեշ­տա­բար ա­պա­հո­վել ենք ար­տա­բյու­ջե­տա­յին ե­կա­մուտ­նե­րի հաշ­վին։ Մեր պար­տա­վո­րու­թյունն է ՝ տա­րեց­տա­րի գրանց­վող այ­ցե­լու­նե­րի աճ, տոմ­սե­րի վա­ճառք, ծա­ռա­յու­թյու­նե­րի մա­տու­ցում, ո­րոն­ցից գո­յա­ցած գու­մար­նե­րով էլ ա­պա­հո­վե­լու և ըն­դար­ձա­կե­լու ենք մեր բնա­կա­նոն գոր­ծու­նեու­թյու­նը։ Այս տա­րի այդ ա­ռու­մով ար­դեն պատ­կե­րաց­նե­լի է, թե ինչ­պի­սին է վի­ճա­կը։
-Այ­ցե­լու­ներն ակ­տի՞վ են, թե՞ զգու­շա­նում եմ թան­գա­րան այ­ցե­լե­լուց։
-Այ­ցե­լու­նե­րի հոս­քը շատ տար­բեր է. մայր թան­գա­րա­նի ա­ռու­մով մի պա­տաս­խան պի­տի տամ, մաս­նա­ճյու­ղե­րի ա­ռու­մով՝ հինգ տար­բեր պա­տաս­խան։ Ա­մե­նամ­խի­թա­րա­կանն այդ ա­ռու­մով Դսե­ղի Հով­հան­նես Թու­մա­նյա­նի տուն-թան­գա­րանն է, ո­րը միշտ գե­րա­զան­ցել է այ­ցե­լու­նե­րի քա­նա­կով։ Չա­փա­զանց­րած չեմ լի­նի, ե­թե ա­սեմ, որ դա փր­կու­թյուն է մեզ հա­մար՝ գո­նե տար­րա­կան ծախ­սե­րը հո­գա­լու ա­ռու­մով։ Մյուս մաս­նա­ճյու­ղե­րում կա ո­րո­շա­կի շարժ, բայց ոչ այն ծա­վա­լով, ինչ Դսե­ղում։ Մայր թան­գա­րա­նի այ­ցե­լու­նե­րը հիմ­նա­կա­նում գի­տաշ­խա­տող­ներն են, ո­րոնք օգտ­վում են մեր ար­խիվ­նե­րից։ Այդ հոս­քը պահ­պան­վել է, քա­նի որ, ան­կախ ա­մեն ին­չից, գրա­կա­նա­գե­տը, ար­վես­տա­բանն իր հոդ­վա­ծը, մե­նագ­րու­թյու­նը պետք է գրի։ Ցու­ցադ­րու­թյուն­նե­րը դի­տե­լու ե­կած այ­ցե­լու­նե­րի ա­ռու­մով վի­ճակն ա­ռայժմ մխի­թա­րա­կան չէ։ Օ­րա­կան մի­ջին հաշ­վով ու­նե­նում ենք 10-15 այ­ցե­լու։ Սո­վո­րա­բար մեր այ­ցե­լու­նե­րի մեծ մա­սը դպ­րո­ցա­կան­ներն ու ու­սա­նող­ներն էին։ Գու­ցե դա կապ­ված էր կր­թա­կան պրո­ցես­նե­րի հետ, դա­սե­րը նոր էին սկ­սել, նոր ձևա­չա­փով, հայտ­նի էլ չէր՝ ինչ­պես կշա­րու­նակ­վեն։ Մի «խան­գա­րող» հան­գա­մանք էլ կա. առ­ցանց գոր­ծու­նեու­թյան ա­միս­նե­րին մեր լսա­րա­նը ոչ թե կրկ­նա­պատկ­վեց, այլ բազ­մա­պատկ­վեց։ Թան­գա­րա­նի է­ջին հետևում են 100 և ա­վե­լի հա­զար մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րը Հա­յաս­տա­նից և Սփյուռ­քից։ Նա­խորդ ա­միս­նե­րին մենք ոչ միայն մեր ցու­ցան­մուշ­նե­րի առ­ցանց ցու­ցադ­րու­թյամբ, մեկ­նա­բա­նու­թյուն­նե­րով էինք զբաղ­ված, այլև տաս­նյակ հե­տաքր­քիր, նպա­տա­կա­յին մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի շար­քեր մշա­կե­ցինք։ Գու­ցե նաև սա է պատ­ճա­ռը, որ այ­ցե­լու­նե­րի այս­քան քիչ հոսք ու­նենք։ Սեպ­տեմ­բե­րի 27-ին էլ պա­տե­րազ­մը սկս­վեց...
-Ի՞նչ փո­փո­խու­թյուն­ներ են կրե­լու թան­գա­րա­նի ծրագ­րե­րը։
-Ծրագ­րերն ըն­թաց­քի մեջ են, փո­փո­խե­լու կա­րիք չկա, քա­նի որ դրանց հիմ­քում հայ­րե­նա­սի­րու­թյունն է, ազ­գա­սի­րու­թյու­նը, ո­րոնք պետք է ամ­րապ­նդ­վեն նաև ռազ­մա­հայ­րե­նա­սի­րա­կան բնույ­թի մի­ջո­ցա­ռում­նե­րով։

Զրույցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 9498

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ