Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը վա­ղուց, միայն ա­նու­նով է մնա­ցել քրիս­տո­նեա­կան

Քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը վա­ղուց, միայն ա­նու­նով է մնա­ցել քրիս­տո­նեա­կան
21.07.2020 | 15:26

Էր­դո­ղա­նը չէր հա­մար­ձակ­վի Կոս­տանդ­նու­պոլ­սում գտն­վող, Աստ­ծո ի­մաս­տու­թյա­նը նվիր­ված Սուրբ Սո­ֆիա­յի (Աստ­ծո Սուրբ Ի­մաս­տու­թյան) տա­ճա­րը մզ­կի­թի վե­րա­ծել և այդ քայ­լով այն պղ­ծել, ե­թե նա­խա­պես ի­մա­նար, որ քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հի վե­րա­բեր­մուն­քը, ո­րին խո­րին վի­րա­վո­րանք հասց­րեց իր այդ ո­րոշ­մամբ, լի­նե­լու է գործ­նա­կան ու խիստ:


Իր գրե­թե ներ­կա­յիս տես­քով Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի կա­ռու­ցումն ա­վարտ­վել է 537-ին, և գրե­թե 1000 տա­րի այն ե­ղել է աշ­խար­հի ա­մե­նա­մեծ քրիս­տո­նեա­կան տա­ճա­րը և, ընդ­հան­րա­պես, աշ­խար­հի ա­մե­նա­մեծ շի­նու­թյուն­նե­րից մե­կը: Հատ­կա­պես իր յու­րա­հա­տուկ գմ­բե­թով հայտ­նի տա­ճա­րը բյու­զան­դա­կան ճար­տա­րա­պե­տա­կան ար­վես­տի գա­գաթն է հա­մար­վում և աշ­խար­հի ճար­տա­րա­պե­տա­կան գլուխ­գոր­ծոց­նե­րից մե­կը: Նշենք նաև, որ 986 թվա­կա­նի երկ­րա­շար­ժից ա­վեր­ված տա­ճա­րի 31,5 մետր տրա­մագ­ծով գմ­բե­թը, ըստ հա­յոց պատ­միչ Ստե­փա­նոս Ա­սո­ղի­կի, վե­րա­կանգ­նել է այդ նպա­տա­կով Կ. Պո­լիս հրա­վիր­ված մե­ծա­համ­բավ Տր­դատ ճար­տա­րա­պե­տը:


1453 թվա­կա­նին, երբ սուլ­թան Մեհ­մեթ Ֆա­թի­հը (Մեհ­մեդ Նվա­ճո­ղը) գրա­վել է Կոնս­տանդ­նու­պո­լի­սը և այն միաց­րել Օս­մա­նյան կայս­րու­թյա­նը, հրա­մա­յել է հու­նա­կան ուղ­ղա­փառ քրիս­տո­նեա­կան տա­ճա­րը վե­րա­ծել մզ­կի­թի: Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը մինչև 1931-ը ե­ղել է մզ­կիթ, ա­պա փակ մնա­ցել 4 տա­րի: Տա­ճա­րը 1935 թվա­կա­նից վե­րա­բաց­վել է որ­պես թան­գա­րան: Են­թադ­րե­լի է, որ Թուր­քիան հաշ­վի է ա­ռել այն ժա­մա­նակ­վա աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճա­կը, աշ­խար­հի քրիս­տո­նյա հան­րու­թյան կամ մեծ մա­սամբ քրիս­տո­նյա բնակ­չու­թյուն ու­նե­ցող պե­տու­թյուն­նե­րի ակն­կա­լու­թյուն­նե­րը, մի­գու­ցե պա­հան­ջը, և հա­յե­րի, հույ­նե­րի, ա­սո­րի­նե­րի դեռ թարմ ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նից հե­տո ցան­կա­ցել է աշ­խար­հին բա­րե­կիրթ, հան­դուր­ժող ու քա­ղա­քա­կիրթ երևալ:
Հու­լի­սի 10-ին, Թուր­քիա­յի Պե­տա­կան խոր­հր­դի` երկ­րի բարձ­րա­գույն վար­չա­կան դա­տա­րա­նի կող­մից 1934 թ. այն հրա­մա­նագ­րի չե­ղար­կու­մից հե­տո (ան­շուշտ, Էր­դո­ղա­նի պատ­վե­րով), ո­րով տա­ճա­րը թան­գա­րա­նի էր վե­րած­վել, Էր­դո­ղանն ան­մի­ջա­պես ստո­րագ­րել է Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճար-թան­գա­րա­նը մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լու հրա­մա­նա­գի­րը:
«Twitter»-ի իր է­ջում Էր­դո­ղա­նի հրա­պա­րա­կած հրա­մա­նագ­րի կրկ­նօ­րի­նա­կում նշ­ված է, որ Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի վե­րահս­կո­ղու­թյու­նը փո­խանց­վում է երկ­րի կրո­նա­կան իշ­խա­նու­թյա­նը, և որ այն բաց­վում է ժա­մեր­գու­թյուն­նե­րի հա­մար: Ըստ «ՌԻԱ Նո­վոս­տի» գոր­ծա­կա­լու­թյան, Էր­դո­ղանն ազ­գին ուղղ­ված ու­ղեր­ձում Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լը հա­մե­մա­տել է «վե­րած­նն­դի» հետ, և ա­սել է, որ նա «դեն նե­տեց ոտ­քե­րի շղ­թա­նե­րը»։
Նույն օ­րը բո­ղո­քի ա­ռա­ջին ար­ձա­գանք­նե­րը ստա­նա­լուց հե­տո, Էր­դո­ղանն ար­տա­քին աշ­խար­հին կոչ է ա­րել հար­գել Սուրբ Սո­ֆիա­յի կար­գա­վի­ճա­կը (թան­գա­րան) մզ­կի­թի փո­խե­լու ո­րո­շու­մը:


«Սուրբ Սո­ֆիան Թուր­քիա­յի ի­րա­վա­սու­թյան տակ է: Բո­լո­րին հոր­դո­րում եմ հար­գել Թուր­քիա­յի դա­տա­կան և գոր­ծա­դիր մար­մին­նե­րի կա­յաց­րած ո­րո­շում­նե­րը,- ՏԱՍՍ-ի փո­խանց­մամբ ա­սել է նա:- Մենք ըն­դու­նում ենք այս հար­ցում տե­սա­կետ­նե­րի ցան­կա­ցած ար­տա­հայ­տու­թյուն, բա­ցա­ռու­թյամբ նրանց, ո­րոնք ուղղ­ված են մեր ինք­նիշ­խա­նու­թյու­նը խախ­տե­լուն»:
Հի­մա անդ­րա­դառ­նանք քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հի հզոր­նե­րի ար­ձա­գան­քին:
ԱՄՆ. Միա­ցյալ Նա­հանգ­նե­րը հիաս­թափ­ված է Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լու Թուր­քիա­յի ո­րո­շու­մից և Թուր­քիա­յի կա­ռա­վա­րու­թյանն ըն­դա­մե­նը վճ­ռա­կա­նո­րեն կոչ է ա­րել շա­րու­նա­կել պահ­պա­նել Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը որ­պես թան­գա­րան:
«Մենք հիաս­թափ­ված ենք Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի կար­գա­վի­ճա­կը փո­խե­լու ո­րո­շու­մից,- ա­սել է ԱՄՆ-ի պետ­դե­պար­տա­մեն­տի մա­մու­լի քար­տու­ղար Մոր­գան Օր­տա­գու­սը:- Դա ՅՈՒՆԵՍ­ԿՕ-ի մշա­կու­թա­յին ժա­ռան­գու­թյան ցու­ցա­կում նե­րառ­ված կարևոր տե­սար­ժան վայ­րե­րից էր»:
Պետ­դե­պար­տա­մեն­տի մա­մու­լի քար­տու­ղա­րը մե­ծա­պես տուրք տա­լով ձևա­կա­նու­թյա­նը, հայտ­նել է ԱՄՆ-ի ակն­կա­լու­թյու­նը, որ Թուր­քիան, ա­ռանց որևէ խո­չըն­դո­տի, կպահ­պա­նի տա­ճար այ­ցե­լե­լու հա­սա­նե­լիու­թյու­նը բո­լո­րի հա­մար, ի­հար­կե, նա­խա­պես շատ լավ ի­մա­նա­լով, որ Թուր­քիան նման որևէ խո­չըն­դոտ չի հա­րու­ցե­լու: Էր­դո­ղանն ինքն է ար­տա­հայտ­վել մզ­կիթ այլ կրոն­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի այ­ցե­լու­թյան հնա­րա­վո­րու­թյան մա­սին: Պարզ է՝ որ­քան Թուր­քիան գրա­վիչ լի­նի զբո­սաշր­ջիկ­նե­րի հա­մար, այն­քան օ­գուտ Թուր­քիա­յի բյու­ջեին ու բա­նա­կին…
ԱՄՆ-ի պետ­քար­տու­ղար Մայք Պոմ­պեոն դրա­նից ա­ռաջ հայ­տա­րա­րել էր. «Մենք վճ­ռա­կա­նո­րեն կոչ ենք ա­նում Թուր­քիա­յի կա­ռա­վա­րու­թյա­նը շա­րու­նա­կել պահ­պա­նել Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը որ­պես թան­գա­րան, որ­պես կրո­նա­կան ա­վան­դույթ­նե­րի ու բազ­մա­զան պատ­մու­թյան հան­դեպ իր հար­գան­քին հա­վա­տար­մու­թյան օ­րի­նակ և այն հա­սա­նե­լի դարձ­նել բո­լո­րի հա­մար: Այս հազ­վա­գյուտ օ­բյեկ­տը գե­ղար­վես­տա­կան և տեխ­նի­կա­կան հան­ճա­րե­ղու­թյան կրո­նա­կան ար­տա­հայ­տու­թյուն է, որն ար­տա­ցոլ­ված է նրա հա­րուստ ու բարդ 1500-ա­մյա պատ­մու­թյան մեջ: Ա­վե­լին, տա­ճա­րի կար­գա­վի­ճա­կը, որ­պես թան­գա­րան, աշ­խար­հի տար­բեր եր­կր­նե­րից մարդ­կանց թույլ է տա­լիս այն վա­յե­լել ու մտո­րել այս հո­յա­կապ ձեռք­բեր­ման շուրջ: ԱՄՆ-ը Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի կար­գա­վի­ճա­կի փո­փո­խու­մը դի­տար­կում է այս հիա­նա­լի շեն­քի և կրո­նա­կան տար­բեր ա­վան­դույթ­նե­րի ու մշա­կույթ­նե­րի մարդ­կանց միջև որ­պես հիմ­նա­կան կա­մուրջ ծա­ռա­յե­լու նրա ան­գե­րա­զան­ցե­լի կա­րո­ղու­թյան ժա­ռան­գու­թյան նվա­զում: Մենք ձգ­տում ենք շա­րու­նա­կել աշ­խա­տել Թուր­քիա­յի կա­ռա­վա­րու­թյան հետ՝ փո­խա­դարձ հե­տաք­րք­րու­թյուն ներ­կա­յաց­նող հար­ցե­րի լայն շր­ջա­նա­կի, այդ թվում՝ կրո­նա­կան և մշա­կու­թա­յին վայ­րե­րի պահ­պան­ման շուրջ»:
Ֆրան­սիա. Ֆրան­սիան ըն­դա­մե­նը ցա­վակ­ցու­թյուն է հայտ­նել Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լու Թուր­քիա­յի ո­րոշ­ման կա­պակ­ցու­թյամբ: Gazeta.ru-ի փո­խանց­մամբ, այս մա­սին նշ­ված է Ֆրան­սիա­յի ԱԳՆ հայ­տա­րա­րու­թյան մեջ:


«Թուր­քիա­յի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը վտան­գում են ժա­մա­նա­կա­կից և աշ­խար­հիկ Թուր­քիա­յի խոր­հր­դան­շա­կան ակ­տե­րից մե­կը»,- նշ­ված է հայ­տա­րա­րու­թյան մեջ և ար­տա­հայտ­ված այն տե­սա­կե­տը, որ տա­ճա­րը պետք է «ներ­կա­յաց­նի կրո­նա­կան ժա­ռան­գու­թյան բազ­մա­զա­նու­թյուն, երկ­խո­սու­թյուն և հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյուն»:
Ռու­սաս­տան. ՌԴ-ն այս պա­հի դրու­թյամբ պաշ­տո­նա­կան դիր­քո­րո­շում դեռ չի ար­տա­հայ­տել կամ այն մեզ հայտ­նի չէ: Ար­տա­հայտ­վել է Մոսկ­վա­յի պատ­րիար­քա­րա­նի ար­տա­քին ե­կե­ղե­ցա­կան հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի սի­նո­դալ բաժ­նի վա­րիչ, Վո­լո­կո­լա­մյան մետ­րո­պո­լիտ Ի­լա­րիո­նը (Ալ­ֆեև):
«Կա­րե­լի է տար­բեր կերպ գնա­հա­տել Թուր­քիա­յի ներ­քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճա­կը և այն գոր­ծոն­նե­րը, ո­րոնք դր­դել են Թուր­քիա­յի ղե­կա­վա­րու­թյա­նը նման ո­րո­շում կա­յաց­նել,- ՏԱՍՍ-ի տե­ղե­կաց­մամբ, հու­լի­սի 11-ին ա­սել է մետ­րո­պո­լի­տը:- Բայց ամ­բողջ աշ­խար­հի հոգևոր և մշա­կու­թա­յին ժա­ռան­գու­թյու­նը չպետք է պա­տանդ դառ­նա ներ­կա քա­ղա­քա­կան ի­րա­վի­ճա­կին: Ցա­վա­լի է, որ քա­ղա­քա­կան պայ­ման­նե­րը գե­րիշ­խում են այ­լոց կրո­նա­կան ա­վան­դույթ­նե­րի հան­դեպ հար­գան­քի վրա: Սուրբ Սո­ֆիան մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լը ապ­տակ է, ո­րը Թուր­քիա­յի ղե­կա­վա­րու­թյու­նը հասց­րել է ՈՒղ­ղա­փառ ե­կե­ղե­ցուն, ամ­բողջ աշ­խար­հի քրիս­տո­նեու­թյա­նը»:


Մետ­րո­պո­լիտ Ի­լա­րիո­նը ա­սել է նաև, որ Թուր­քիա­յի պե­տա­կան ղե­կա­վա­րու­թյան նման ո­րո­շու­մը չի կա­րող չհիաս­թա­փեց­նել, և որ ուղ­ղա­փառ քրիս­տո­նյա­նե­րի հա­մար Սուրբ Սո­ֆիան նույնն է, ինչ կա­թո­լիկ­նե­րի հա­մար Հռո­մի Սուրբ Պետ­րո­սի տա­ճա­րը։ Իր մտա­հո­գու­թյունն է հայտ­նել նաև Ռուս ուղ­ղա­փառ ե­կե­ղե­ցին.
«Ցա­վա­լի է, որ Ռուս ուղ­ղա­փառ ե­կե­ղե­ցու, այլ ուղ­ղա­փառ ե­կե­ղե­ցի­նե­րի մտա­հո­գու­թյունն ար­ձա­գանք չս­տա­ցավ: Տվյալ ո­րո­շու­մը, ցա­վոք, ուղղ­ված չէ հա­կա­սու­թյուն­նե­րի հարթ­մա­նը, այլ, հա­կա­ռա­կը, կա­րող է է՛լ ա­վե­լի մեծ տա­րա­ձայ­նու­թյուն­նե­րի հան­գեց­նել, ին­չի մա­սին հու­լի­սի 6-ին հայ­տա­րա­րել է Հա­մայն Ռու­սիո պատ­րիարք Կի­րի­լը»:
Թուր­քիա­յի ո­րո­շու­մը դա­տա­պար­տել են նաև այս աշ­խար­հի հզոր­նե­րի շար­քում չգտն­վող մի քա­նի պե­տու­թյուն­ներ, նրանց թվում նաև ա­մե­նա­խիս­տը` Հու­նաս­տա­նը, ին­չը միան­գա­մայն հաս­կա­նա­լի է: Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լու ո­րո­շու­մը մար­տահ­րա­վեր է նե­տում պատ­մա­կան հի­շո­ղու­թյա­նը և խա­թա­րում կրոն­նե­րի երկ­խո­սու­թյան ար­ժեք­նե­րը, ՏԱՍՍ-ի փո­խանց­մամբ, հայ­տա­րա­րել է Հու­նաս­տա­նի նա­խա­գահ Կա­տե­րի­նի Սա­կե­լա­րո­պու­լուն: Ինչ­պես ա­սել է Հու­նաս­տա­նի նա­խա­գա­հը, տա­ճա­րը ե­զա­կի հու­շար­ձան էր, ո­րը պատ­կա­նում էր մարդ­կու­թյանն ու հա­մաշ­խար­հա­յին մշա­կու­թա­յին ժա­ռան­գու­թյա­նը:
Հու­նաս­տա­նի վար­չա­պետ Կի­րիա­կոս Մի­ցո­տա­կի­սը, իր հեր­թին, հայ­տա­րա­րել է, որ Հու­նաս­տա­նը վճ­ռա­կա­նո­րեն դա­տա­պար­տում է Թուր­քիա­յի ո­րո­շու­մը: Նրա խոս­քով՝ այդ ո­րո­շումն ազ­դում է ոչ միայն Հու­նաս­տա­նի, այլև Եվ­րա­միու­թյան, ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ի և, ընդ­հան­րա­պես, հա­մաշ­խար­հա­յին հան­րու­թյան հետ Թուր­քիա­յի հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի վրա:
«Այ­սօր­վա ո­րո­շու­մը, որն ըն­դուն­վել է նա­խա­գահ Թա­յիփ Էր­դո­ղա­նի քա­ղա­քա­կան կամ­քի ար­դյուն­քում, քա­ղա­քա­կիրթ աշ­խար­հի հա­մար սադ­րանք է»,-ա­սել է Հու­նաս­տա­նի մշա­կույ­թի նա­խա­րար Լի­նա Մեն­դո­նին:


Ըստ նրա, այդ ո­րո­շու­մը հաս­տա­տում է, որ Թուր­քիան չու­նի ան­կախ ար­դա­րա­դա­տու­թյուն: Լի­նա Մեն­դո­նին նշել է նաև, որ Հու­նաս­տա­նը չի փոր­ձում մի­ջամ­տել Թուր­քիա­յի ներ­քին գոր­ծե­րին, սա­կայն Սուրբ Սո­ֆիան «ամ­բողջ մարդ­կու­թյան հու­շար­ձանն է՝ ան­կախ կրո­նից»:
«Էր­դո­ղա­նի ազ­գայ­նա­կա­նու­թյու­նը վատ խոր­հր­դա­տու է,- հա­վե­լել է նա:- Էր­դո­ղա­նի կող­մից ցու­ցադր­ված ազ­գայ­նա­կա­նու­թյուն…, ո­րը եր­կի­րը 6 դար հետ տա­րավ»,- նշել է Հու­նաս­տա­նի մշա­կույ­թի նա­խա­րա­րը:
Հու­նաս­տա­նի կա­ռա­վա­րու­թյան պաշ­տո­նա­կան ներ­կա­յա­ցու­ցիչն ա­սել է, որ հար­ցը կբարձ­րաց­վի ԵՄ հա­ջորդ գա­գաթ­նա­ժո­ղո­վում, Թուր­քիա­յին սպաս­վում են պատ­ժա­մի­ջոց­ներ, իսկ Կիպ­րո­սի նա­խա­գա­հը Թուր­քիա­յի ո­րո­շումն ան­վա­նել է «Հա­մաշ­խար­հա­յին ժա­ռան­գու­թյան վայ­րի պղ­ծում»:
Թուր­քիա­յի ո­րո­շու­մը սադ­րանք է ան­վա­նել նաև Հու­նաս­տա­նի ԱԳ նա­խա­րար Նի­կոս Դեն­դիա­սը, ո­րո­շու­մը հա­վա­նու­թյան են ար­ժա­նաց­րել միայն Հյու­սի­սա­յին Կիպ­րո­սը և Պա­ղես­տի­նը: Էր­դո­ղա­նի կամ Թուր­քիա­յի ո­րոշ­մանն ար­ձա­գան­քել է նաև ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ն` հայ­տա­րա­րե­լով, որ կազ­մա­կեր­պու­թյան Հա­մաշ­խար­հա­յին ժա­ռան­գու­թյան կո­մի­տեն կվե­րա­նա­յի Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի կար­գա­վի­ճա­կը:


«ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ի գլ­խա­վոր տնօ­րե­նը խո­րա­պես ափ­սո­սում է Սուրբ Սո­ֆիա­յի կար­գա­վի­ճա­կը փո­խե­լու թուր­քա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի ո­րոշ­ման հա­մար, որն ըն­դուն­վել է ա­ռանց նախ­նա­կան երկ­խո­սու­թյան»,- նշ­ված է կազ­մա­կեր­պու­թյան հա­ղոր­դագ­րու­թյան մեջ:
ԵՄ ար­տա­քին գոր­ծե­րի և անվ­տան­գու­թյան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան հար­ցե­րի գե­րա­գույն ներ­կա­յա­ցու­ցիչ Ժո­զեպ Բո­րե­լը ո­րո­շու­մը ցա­վա­լի է ան­վա­նել:
Ի հե­ճուկս վե­րոն­շյալ ար­ձա­գանք­նե­րի, Թուր­քիա­յի նա­խա­գա­հը, ըստ ՏԱՍՍ-ի, հու­լի­սի 11-ին հայ­տա­րա­րել է, որ այլ պե­տու­թյուն­նե­րի կար­ծի­քը չի փո­խի Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի կար­գա­վի­ճա­կը թան­գա­րա­նից մզ­կի­թի վե­րա­ծե­լու Ան­կա­րա­յի ո­րո­շու­մը: Թուր­քա­կան «Anadolu» գոր­ծա­կա­լու­թյու­նը մեջ­բե­րել է Էր­դո­ղա­նի խոս­քը. «Թուր­քիան Սուրբ Սո­ֆիա­յի կար­գա­վի­ճա­կը թան­գա­րա­նից մզ­կի­թի փո­խե­լու ո­րո­շում է կա­յաց­րել՝ հիմն­վե­լով ժո­ղովր­դի ցան­կու­թյան և կամ­քի վրա: Այլ եր­կր­նե­րի կար­ծի­քը չի կա­րող ազ­դել մեր ո­րոշ­ման վրա»:
Գրե­թե վս­տահ ենք, որ Եվ­րա­միու­թյու­նը Թուր­քիա­յի նկատ­մամբ նշա­նա­կա­լի, ցա­վոտ պատ­ժա­մի­ջոց­ներ չի կի­րա­ռի, ե­թե նույ­նիսկ ընդ­հան­րա­պես կի­րա­ռի Հու­նաս­տա­նի պա­հան­ջով: Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը հա­մար­վում էր կրոն­նե­րի ու մշա­կույթ­նե­րի խա­ղաղ գո­յակ­ցու­թյան հա­մաշ­խար­հա­յին խոր­հր­դա­նի­շը, Թուր­քիա­յի նա­խա­գահ Էր­դո­ղանն իր մեկ ստո­րագ­րու­թյուն-հար­վա­ծով վերջ է տվել այդ խոր­հր­դա­նի­շի գո­յու­թյա­նը:


«Ես մտա­ծում եմ Ստամ­բու­լի մա­սին, ես մտա­ծում եմ Սուրբ Սո­ֆիա­յի մա­սին, և ես շատ տխ­րել եմ»,- կի­րակ­նօ­րյա ա­վան­դա­կան պա­տա­րա­գի ժա­մա­նակ դի­մե­լով Վա­տի­կա­նի Սուրբ Պետ­րո­սի հրա­պա­րա­կում հա­վաք­ված հա­վա­տա­ցյալ­նե­րին՝ հայ­տա­րա­րել է Հռո­մի պապ Ֆրան­ցիս­կո­սը:
«Ին­չո՞ւ քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը կռիվ չտ­վեց Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի հա­մար»,- Facebook-յան իր է­ջում գրել է ԱԺ ԲՀԿ-ա­կան պատ­գա­մա­վոր Նաի­րա Զոհ­րա­բյա­նը։
«Եվ այս­պես՝ Թուր­քիա­յի բարձ­րա­գույն դա­տա­րա­նը բա­վա­րա­րեց Էր­դո­ղա­նի պա­հանջն ու ուղ­ղա­փառ քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հի ա­մե­նաչք­նաղ կա­ռույ­ցը՝ Սուրբ Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը, նույն ին­քը՝ Ա­յա Սո­ֆիան, այլևս մզ­կիթ է։ Մեր թվար­կու­թյու­նից ա­ռաջ 537 թվա­կա­նին կա­ռուց­ված այս չք­նաղ տա­ճա­րը նվիր­վել է Աստ­ծո ի­մաս­տու­թյանն ու աստ­վա­ծա­յին խոս­քին:
Ին­չո՞ւ Էր­դո­ղա­նը, թքած ու­նե­նա­լով ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ի և քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հի հոր­դոր­նե­րի վրա, պար­տադ­րեց Թուր­քիա­յի բարձ­րա­գույն դա­տա­րա­նին տա­ճա­րը ճա­նա­չել մզ­կիթ։ Բնա­կա­նա­բար, Ստամ­բու­լում մու­սուլ­ման­նե­րը մզ­կիթ-ա­ղո­թա­տե­ղիի պա­կաս, վս­տա­հա­բար, չու­նեն, քան­զի միայն Ստամ­բու­լի նա­հան­գում 3500 մզ­կիթ կա ու այդ նա­հան­գը մզ­կիթ­նե­րի քա­նա­կով Թուր­քիա­յի 81 նա­հանգ­նե­րի մեջ չեմ­պիոն է։ Բա­ցի այդ, դեռ ան­ցյալ տա­րի Ստամ­բու­լում շա­հա­գործ­վեց Չամ­լը­ջա մզ­կի­թը, ո­րը նա­խա­տես­ված է մոտ 65 հա­զար մու­սուլ­ման հա­վա­տա­ցյալ­նե­րի հա­մար։ Եվ ու­րեմն, ո՞րն էր Ա­յա Սո­ֆիան կր­կին մզ­կի­թաց­նե­լու Էր­դո­ղա­նի ի­րա­կան նպա­տա­կը։ Ակն­հայտ է մեկ բան՝ Էր­դո­ղա­նը հետևո­ղա­կա­նո­րեն շա­րու­նա­կում է Թուր­քիա­յի իս­լա­մա­կա­նա­ցու­մը և իր նեոօս­մա­նյան հա­յացք­նե­րով մշ­տա­պես ցան­կա­ցել է մր­ցել Թուր­քիա­յի հայր Ա­թա­թուր­քի հետ՝ փոր­ձե­լով պատ­մու­թյան մեջ մնալ շատ ա­վե­լի «ա­թա­թուրք»՝ թուր­քե­րի հայր, որ­քան չէր ան­գամ Ա­թա­թուր­քը, ինչ­պես նաև նրան մշ­տա­պես հան­գիստ չեն տվել սուլ­թան Մեհ­մեթ Ֆա­թի­հի դափ­նի­նե­րը, ո­րը 1453 թվա­կա­նին գրա­վեց Կոնս­տանդ­նու­պո­լիսն ու Ա­յա Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րը վե­րա­ծեց մզ­կի­թի։ Ես գրե­թե վս­տահ եմ, որ Էր­դո­ղանն իր այս քայ­լով Թուր­քիա­յի տո­տալ իս­լա­մա­կա­նաց­ման ծրա­գիրն է ի­րա­կա­նաց­րել, և Ա­յա Սո­ֆիա­յի տա­ճա­րի մզ­կի­թա­ցումն այդ ճա­նա­պար­հա­յին քար­տե­զի ըն­դա­մե­նը դե­տալ­նե­րից մեկն էր։ Բա­ցի այդ, Ա­յա Սո­ֆիան մզ­կի­թաց­նե­լով, Էր­դո­ղա­նը վերջ դրեց տա­ճա­րի հան­դեպ Հու­նաս­տա­նի նկր­տում­նե­րին, որ­պես հու­նա­կան ուղ­ղա­փառ քրիս­տո­նեա­կան տա­ճա­րի ի­րա­կան սե­փա­կա­նա­տի­րոջ։


ՈՒս­տի Էր­դո­ղա­նի քայ­լե­րը միան­գա­մայն կան­խա­տե­սե­լի էին։
Այս ողջ պատ­մու­թյան մեջ ինձ, ան­կեղծ, հե­տաք­րք­րում էր բո­լո­րո­վին այլ հարց։ Ին­չու՞, այ­դու­հան­դերձ, քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը, ո­րը ի­րա­պես հզոր ուժ է, բա­ցի մի քա­նի թեթև մտա­հո­գու­թյուն­նե­րից ու կո­չե­րից, չկանգ­նեց Ա­յա Սո­ֆիան մզ­կի­թաց­նե­լու ծրագ­րի ա­ռաջ։
Սա հարց է, ո­րի պա­տաս­խա­նը, հու­սամ, դեռ կտր­վի»։
Փոր­ձենք շատ հա­կիրճ պա­տաս­խա­նել պատ­գա­մա­վո­րի ա­ռա­ջադ­րած հար­ցին. քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը վա­ղուց միայն ա­նու­նով է մնա­ցել քրիս­տո­նեա­կան: Ի՞նչ ա­րեց այդ նույն քրիս­տո­նեա­կան աշ­խար­հը, ի՞նչ են ա­րել ԱՄՆ-ը, ԵՄ-ն, ՄԱԿ-ի կա­ռույց ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ն, մյուս­նե­րը, երբ Թուր­քիա­յի կրտ­սեր եղ­բայր Ադր­բե­ջա­նը 2005-ին իր զին­ված ու­ժե­րի ստո­րա­բա­ժա­նում­նե­րի ներգ­րավ­մամբ Նա­խիջևա­նում ծանր տեխ­նի­կա­յի մի­ջո­ցով ջար­դուփ­շուր ա­րեց, ամ­բող­ջու­թյամբ ոչն­չաց­րեց Ջու­ղա­յի հայ­կա­կան գե­րեզ­մա­նա­տան բազ­մա­դա­րյա հա­զա­րա­վոր խաչ­քա­րերն ու տա­պա­նա­քա­րե­րը, և բե­կոր­նե­րը լց­րեց Ա­րաքս գե­տը…

Ար­թուր ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 10857

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ