Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քայլ առ քայլ, ա­նուն առ ա­նուն նա­հան­ջում ենք հա­յութ­յու­նից»

«Քայլ առ քայլ, ա­նուն առ ա­նուն նա­հան­ջում ենք հա­յութ­յու­նից»
28.07.2020 | 00:39

ՀՀ կր­թու­թյան‚ գի­տու­թյան‚ մշա­կույ­թի և սպոր­տի նա­խա­րա­րու­թյու­նը ներ­կա­յաց­րել է հան­րակր­թու­թյան պե­տա­կան ա­ռար­կա­յա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի և օ­րի­նա­կե­լի ծրագ­րե­րի նա­խա­գի­ծը, որն այժմ հան­րա­յին քն­նարկ­ման փու­լում է: Այդ նա­խա­գի­ծը խիստ քն­նա­դա­տու­թյան է ար­ժա­նա­ցել մաս­նա­գետ­նե­րի ու հան­րու­թյան կող­մից։ Մաս­նա­վո­րա­պես‚ գրա­կա­նու­թյան ու­սում­նա­ռու­թյան հա­յե­ցա­կար­գում, նե­րառ­ված չեն 5-րդ դա­րի հայ պատ­մագ­րու­թյու­նը, ա­ռա­կագ­րու­թյու­նը, Մաշ­տո­ցը, Խո­րե­նա­ցին, Նա­րե­կա­ցին, Շնոր­հա­լին, Քու­չա­կը, Սա­յաթ-Նո­վան։ Թե­մա­յի շուրջ մեր զրու­ցա­կիցն է գրա­կա­նա­գետ ԴԱ­ՎԻԹ ԳԱՍ­ՊԱ­ՐՅԱ­ՆԸ։

-Պա­րոն Գաս­պա­րյան‚ այն տպա­վո­րու­թյունն է‚ թե կր­թու­թյան‚ գի­տու­թյան‚ մշա­կույ­թի և սպոր­տի նա­խա­րա­րու­թյու­նում որ­տեղ տես­նում են «հայ» բա­ռը‚ հա­նում են։ Նույ­նը և «Հայ գրա­կա­նու­թյուն» ա­ռար­կա­յի պա­րա­գա­յում. ցան­կա­նում են այս ա­ռար­կա­յից հա­նել «հայ» բա­ռը։
-Ե­թե հայ մարդն է «հայ» բա­ռից խրտ­նում‚ ա­պա մտա­ծել է տա­լիս այդ մար­դու հայ լի­նե­լու վե­րա­բե­րյալ։ Հայ մար­դը պետք է մտա­ծի հա­յու­թյու­նը բազ­մա­պատ­կե­լու մա­սին‚ ու­ժե­ղաց­նի‚ ըն­դար­ձա­կի և՛ ո­գե­պես‚ և՛ գա­ղա­փա­րա­պես։ Ե­թե դեմ է այդ ար­ժեք­նե­րին‚ ու­րեմն իր տե­ղում չէ։ Գու­ցե նաև դա է պատ­ճա­ռը‚ որ վեր­ջին տա­րի­նե­րին այս­քան ար­տա­գաղթ ե­ղավ‚ և նրանք‚ ո­րոնք ի­րենց գու­ցե և ար­ժա­նի չէին հա­մա­րում հայ լի­նե­լու‚ փո­խե­ցին ի­րենց բնա­կա­վայ­րը‚ ին­չը նշա­նա­կում է‚ որ մեկ սե­րունդ հե­տո ար­դեն նրանց զա­վակ­ներն ազ­գա­յին պատ­կա­նե­լու­թյու­նը կփո­խեն։ Սա խայ­տա­ռա­կու­թյուն է։ Այս ա­մե­նը մենք պետք է կան­խենք։ Մենք հայ ժո­ղովր­դի ո­գե­ղեն սահ­ման­նե­րի պա­հա­պան­ներն ենք‚ մենք հպար­տա­նում ենք‚ որ բա­նա­կը‚ հրա­մա­նա­տար­նե­րը‚ զին­վոր­ներն ա­մուր կանգ­նած են դիր­քե­րում և դիր­քեր են նվա­ճում‚ որ­պես­զի ա­մուր պա­հեն մեր հայ­րե­նի­քը։ Բայց մենք ներ­սում մեր գա­ղա­փա­րա­կան դիր­քե­րը զի­ջում ենք։ Քայլ առ քայլ‚ ա­նուն առ ա­նուն նա­հան­ջում ենք հա­յու­թյու­նից։ Ա­յո՛‚ մենք հայ­տն­վել ենք բաց հա­սա­րա­կարգ կոչ­ված հա­մա­կար­գում‚ խոր­հր­դա­յի­նը փակ հա­մա­կարգ էր‚ բայց դա չի նշա­նա­կում‚ որ պետք է հե­ռա­նանք ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րից։ Ազ­գա­յին ար­ժեք­ներն ա­մեն կերպ պետք է պահ­պան­վեն։ Ե­թե հե­ռա­ցանք ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րից‚ ու­րեմն և՛ սահ­ման պա­հելն է ի­զուր‚ և՛ դպ­րո­ցում ա­շա­կեր­տին կր­թու­թյան տա­լը‚ և՛ այս դա­սագր­քե­րի շուրջ վեճն է ի­զուր։ Հիմ­նա­կան հար­ցե­րը ե­թե ճիշտ դնենք‚ լրա­ցում­նե­րը ճիշտ կա­նենք։
-Գրա­կա­նու­թյան ծրագ­րից ցան­կա­նում են հա­նել մի շարք հե­ղի­նակ­նե­րի՝ Մաշ­տոց‚ Խո­րե­նա­ցի‚ Նա­րե­կա­ցի‚ Սա­յաթ-Նո­վա և այլն…
-Ձեր թվար­կած հե­ղի­նակ­ներն ի­րենց տեղն ու նշա­նա­կու­թյունն ու­նեն դպ­րո­ցում հայ ե­րե­խա­յին հա­յե­ցի դաս­տիա­րա­կե­լու գոր­ծում։ Ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րի վրա է սե­րուն­դը դառ­նում հի­շո­ղու­թյան կրող։ Ե­թե այդ հի­շո­ղու­թյու­նը ջն­ջում ենք‚ սե­րուն­դը դառ­նում է ան­տար­բեր իր ան­ցյա­լի ու ար­ժեք­նե­րի հան­դեպ։ Հարցն այն չէ‚ որ «հայ» բառն է ջնջ­վում դպ­րո­ցի դա­սագր­քի վրա­յից‚ ջնջ­ված է հայ գրա­կա­նու­թյու­նը‚ դրա հա­մար էլ «հայ» բա­ռը բա­ցա­կա­յում է։ Սո­դոմ-Գո­մոր են դարձ­րել ա­մեն ինչ‚ խառ­նել ի­րար՝ ար­տա­սահ­մա­նյան գրա­կա­նու­թյուն‚ ո­րոշ հայ հե­ղի­նակ­ներ‚ ժա­մա­նա­կա­կից գրող­ներ։ Դպ­րո­ցում ա­մեն ինչ պետք է հա­մա­կարգ­ված լի­նի։ 10-12-րդ դա­սա­րան­նե­րի դա­սագր­քե­րը կոչ­վում են «Հայ գրա­կա­նու­թյուն»‚ և ե­րե­խան ու­սում­նա­սի­րում է հայ գրա­կա­նու­թյան պատ­մու­թյան զար­գաց­ման օ­րի­նա­չա­փու­թյուն­նե­րը՝ իր նշա­նա­վոր դեմ­քե­րի եր­կե­րի մի­ջո­ցով։ Դա կլի­նի Կո­րյու­նի «Վարք Մաշ­տո­ցի»-ն‚ Մով­սես Խո­րե­նա­ցու «Հա­յոց պատ­մու­թյու­նը» կամ այլ ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն։ Այն թյուր գի­տակ­ցու­թյան են‚ թե դա պատ­մագ­րու­թյուն է։ Ո՛չ‚ որ­քան դա պատ­մագ­րու­թյուն է‚ այն­քան էլ գրա­կա­նու­թյուն է‚ ա­ռաս­պե­լա­բա­նու­թյուն։ Գրա­կա­նու­թյու­նը միայն գե­ղար­վես­տա­կան գրա­կա­նու­թյու­նը չէ‚ բա­նա­հյու­սա­կան ար­ժեք­ներ կան‚ այն‚ ինչ Խո­րե­նա­ցին գրի է ա­ռել։ Այս ա­մե­նը հույժ կարևոր է հա­յին հայ պա­հե­լու հա­մար‚ և դրա­նով է‚ որ հայ գրա­կա­նու­թյու­նը տար­բեր­վում է այլ գրա­կա­նու­թյուն­նե­րից։ Մեր գրա­կա­նու­թյունն ա­մե­նա­կարևոր մի բան ու­նի‚ և դա կոչ­վում է պատ­մա­կան հի­շո­ղու­թյուն։ Ե­թե այդ պատ­մա­կան հի­շո­ղու­թյու­նը ջնջ­վի‚ մեզ հա­մար շատ վատ կլի­նի։
-Սա դեռ նա­խա­գիծ է։ Ով­քե՞ր են մշա­կել այդ նա­խա­գի­ծը։
-Ա­յո՛‚ նա­խա­գիծ է‚ սա­կայն նա­խա­գի­ծը հեշտ չի ստեղծ­վում‚ եր­կու տա­րի շա­րու­նակ այդ խում­բը շատ մեծ հո­նո­րար­ներ է ստա­ցել։ Սա պե­տա­կան‚ ազ­գա­կեր­տիչ ծրա­գիր է‚ ո­րի հետ խա­ղալ չի կա­րե­լի։ Ի­րա­վունք չու­նեն։ Դուք ա­սում եք‚ որ սա դեռ նա­խա­գիծ է‚ սա­կայն նա­խագ­ծե­րը‚ ըստ էու­թյան‚ կրում են ա­պա­գա ո­րոշ­ման ամ­բողջ ծան­րու­թյու­նը։ Տես­նե­լով‚ որ ընդ­դի­մա­խոս­նե­րը շատ են‚ ա­սա­ցին‚ թե դա սևագ­րու­թյուն է։ Լավ‚ չե՞ք ա­մա­չում‚ սևագ­րու­թյու­նը հրա­պա­րա­կել եք որ­պես քն­նարկ­ման նյու՞թ։ Սևագ­րու­թյու­նը պա­հեք ձեր գզ­րոց­նե­րում։ Այս­տեղ մեղ­քը խմ­բի­նը չէ։ Խում­բը գու­մա­րը ստա­ցել է‚ իր գործն ա­րել է իր հաս­կա­ցա­ծու­թյան‚ «փչա­ցա­ծու­թյան» չա­փով։ Այս­տեղ կարևո­րը նա­խա­րա­րու­թյունն է‚ իսկ նա­խա­րա­րու­թյու­նը հա­կա­քայ­լեր է կա­տա­րում կր­թու­թյան հա­մա­կար­գի դեմ։ Էդ նա­խա­րա­րու­թյու­նը չէ՞ր‚ որ փա­կեց կր­թու­թյան ազ­գա­յին ինս­տի­տու­տը‚ էդ նա­խա­րա­րու­թյու­նը չէ՞ր‚ որ փա­կեց 10 ա­նուն ամ­սա­գիր՝ հաս­ցեագր­ված դպ­րո­ցին‚ էդ նա­խա­րա­րու­թյու­նը չէ՞ր‚ որ այն այ­լա­սեր­վա­ծի մա­սին ֆիլ­մի հա­մար գու­մար տրա­մադ­րեց‚ էդ նա­խա­րա­րու­թյու­նը չէ՞ր‚ որ «Հու­զանք ու զան­գը» բե­մադ­րե­լու հա­մար գու­մար հատ­կաց­րեց‚ հե­տո ա­սաց՝ տե­ղյակ չէինք։ Հի­մա կա­րող են ա­սել՝ այս նա­խագ­ծին էլ տե­ղյակ չենք։
-Իսկ մաս­նա­գետ­նե­րը պատ­րաստ­վու՞մ են հա­մախ­մբ­ված խոս­քով‚ ա­ռա­ջարկ­նե­րով հան­դես գա­լու այս նա­խագ­ծի դեմ։
-Մաս­նա­գետ­ներն ա­ռայժմ քն­նար­կում են‚ ար­տա­հայ­տում են ի­րենք կար­ծի­քը։ Այն‚ ինչ ներ­կա­յաց­վել է‚ խո­տե­լի է։ Պետք է ամ­բող­ջո­վին մեր­ժել‚ նո­րը ստեղ­ծել։ Հա­կա­ռակ դեպ­քում մաս­նա­գետ­նե­րը պատ­րաստ են հան­դես գա­լու բաց նա­մա­կով՝ հա­րյու­րա­վոր ստո­րագ­րու­թյուն­նե­րով պաշտ­պա­նե­լով ազ­գա­յին ար­ժեք­ներն ընդ­դեմ այս ոտ­նձ­գու­թյուն­նե­րի։

Զրու­ցեց
Լի­լիթ ԳԱԲ­ՐԻԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 9795

Մեկնաբանություններ