Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«ՈՒ­րիշ ճա­նա­պարհ չկա. ներ­սից է լի­նե­լու հաս­տատ փր­կու­թ­յու­նը, ո­րով­հետև ներ­սից ենք փչա­ցած»

«ՈՒ­րիշ ճա­նա­պարհ չկա. ներ­սից է լի­նե­լու հաս­տատ փր­կու­թ­յու­նը, ո­րով­հետև ներ­սից ենք փչա­ցած»
02.06.2020 | 00:47
Մա­յի­սյան հաղ­թա­նակ­նե­րի թագ ու պսակ մա­յի­սի 28-ի տո­նա­կա­տա­րու­թյան փո­խա­րեն ա­կա­նա­տես ե­ղանք ար­տա­կարգ ի­րա­վի­ճա­կով պայ­մա­նա­վոր­ված մի թա­տե­րա­կա­նաց­ված ներ­կա­յաց­ման՝ դի­մա­կա­հան­դե­սի, ըստ իս, ձա­խո­ղակ, բայց «դու­խով» բե­մադ­րի­չի և սցե­նա­րիս­տի հե­ղի­նա­կու­թյամբ ու դե­րա­սա­նա­կան կազ­մի վար­պե­տու­թյամբ, երբ հայ­կա­կան եր­կու պե­տու­թյուն­նե­րի իշ­խա­նա­կան վեր­նա­խավն ա­մե­նայն հան­դի­սա­վո­րու­թյամբ պաշ­տո­նա­կան այց կա­տա­րեց Սար­դա­րա­պա­տի հու­շա­հա­մա­լիր՝ նա­խան­ձե­լի օ­րի­նա­պաշ­տու­թյամբ (մե­ղա քեզ, Տեր) հետևե­լով ՀՀ պա­րե­տի ան­բե­կա­նե­լի հանձ­նա­րա­րա­կան­նե­րին՝ դի­մա­կա­վոր­ված, բաց տա­րած­քում պահ­պա­նե­լով սո­ցիա­լա­կան հե­ռա­վո­րու­թյու­նը՝ դեռ մի բան էլ ա­վե­լին: Ճիշտն ա­սած, ան­հան­գիստ եմ ՊՆ նվա­գախմ­բի և երգ­չախմ­բի ան­դամ­նե­րի հա­մար, ո­րոնք ե­լույթ ու­նե­ցան՝ շր­ջան­ցե­լով ար­տա­կարգ դրու­թյան պայ­ման­նե­րը: Խնա­յեք նրանց, չտու­գա­նեք, չպատ­ժեք, հատ­կա­պես շե­փո­րա­հար­նե­րին: Նրանք ծա­ռա­յու­թյան մեջ են, և զին­վո­րա­կան հրա­մա­նը քն­նարկ­ման են­թա­կա չէ: Իսկ ի­րենց թան­կա­գին ա­ռող­ջու­թյունն ա­պա­հո­վագ­րած ա­մե­նափր­կիչ­նե­րը «սա­հուն քայ­լե­րով, ան­նշ­մար, որ­պես քն­քուշ մու­թի թև», հանց ուր­վա­կան­ներ մո­տե­նում էին Զանգ-աշ­տա­րա­կին՝ անտ­րա­մա­դիր, գլ­խա­հակ, լուռ, ան­խոս, մռայլ, ան­դեմ, ինչ­պես հո­գե­հան­գս­տին ծաղ­կեպ­սակ դնող սգ­վոր­ներ: Այն­քան հեզ ու խո­նարհ, որ ան­ճա­նա­չե­լի էր նրանց վար­քը, ան­հաս­կա­նա­լի՝ նպա­տա­կը, ա­նի­մա­նա­լի՝ ան­հա­ղորդ կեց­ված­քը, մա­նա­վանդ որ դժ­վար էր կռա­հել, թե դի­մա­կի հետևում ով ով է: Հի­շեց­նեմ, որ Սար­դա­րա­պա­տում հայ ժո­ղո­վուր­դը հաղ­թել է, և այդ հաղ­թա­նա­կի շնոր­հիվ փրկ­վել բնաջն­ջու­մից, վե­րա­կանգ­նել իր պե­տա­կա­նու­թյու­նը, և պաշ­տո­նա­կան այ­ցե­լու­թյու­նը ոչ թե սգո սրահ կամ գե­րեզ­մա­նա­տուն էր, այլ ան­նա­խա­դեպ (ա­յո, նե­րե­ցեք նախ­նյաց ի­րենց սխ­րան­քի հա­մար, բայց ձե­զա­նից ա­ռաջ էլ են ան­նա­խա­դեպ ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ տե­ղի ու­նե­ցել հայ ժո­ղովր­դի կյան­քում) հաղ­թա­նա­կին նվիր­ված հու­շա­կո­թող-հու­շա­հա­մա­լիր: Հո վատ չե՞ք զգա­ցել դրա­նից, հո այ­ցը նե­ղու­թյուն չի՞ պատ­ճա­ռել երկ­րի փափ­կա­սուն նվի­րյալ­նե­րին և ընկ­ճախ­տի ա­ռիթ հան­դի­սա­ցել: Աշ­խար­հիկ­նե­րը բա­վա­րար­վե­ցին միայն ո­մանց հա­մար ան­հա­ճո հա­յոց ե­կե­ղե­ցու ա­ռաջ­նոր­դի ա­ղոթ­քով, լռու­թյան մատ­նե­լով ի­րենց հա­մար նույն­քան տհաճ հա­յոց պատ­մու­թյան բե­կում­նա­յին փաս­տը՝ խնա­յե­լով ար­դեն «Ճ կլա­սի» շր­ջա­նակ­նե­րում դի­տարկ­վող Հա­յոց ոս­կե­ղե­նիկ լե­զուն: Չհն­չեց ոչ մի շնոր­հա­վո­րա­կան ող­ջույ­նի խոսք, ե­լույթ, դի­մում` հաս­ցեագր­ված նո­րո­վի վե­րածն­ված պե­տա­կա­նու­թյան սի­րո և հա­մե­րաշ­խու­թյան բերկ­րան­քը վա­յե­լող քա­ղա­քա­ցի­նե­րին։ Մի­գու­ցե այս ո­րա­կի դե­րա­կա­տար­նե­րի պա­րա­գա­յում իս­կա­պե՞ս լռելն էր խո­հեմ, թե չէ ստիպ­ված էին դար­ձյալ կոչ հն­չեց­նել հա­յու­թյա­նը խել­քի բե­րե­լու՝ միայն ինք­նա­բավ հի­շո­ղու­թյանն ա­պա­վի­նե­լու, բայց ոչ եր­բեք պա­հան­ջա­տեր լի­նե­լու, ա­նի­մաստ քա­րոզ­ներ կար­դա­լու քա­ղա­քա­կիրթ հարևա­նի, հայ-թուր­քա­կան բա­րե­կա­մու­թյան մա­սին և հպարտ քա­ղա­քա­ցի­նե­րին խա­ղա­ղա­սի­րու­թյան նա­խա­պատ­րաս­տող կո­չեր հն­չեց­նե­լու, ա­պա այդ ուղ­ղու­թյամբ նախ­կին­նե­րի հան­ցա­վոր գոր­ծու­նեու­թյան և բա­րի թուր­քե­րի վե­րա­բե­րյալ դր­վագ­ներ ու սխալ­ներ խմ­բագ­րե­լու և այլն: Բայց նա­խընտ­րե­ցին լռել: Նույ­նիսկ գի­շե­րա­յին «լայվ» չմ­տան: Թե չէ դար­ձյալ ար­ժա­նա­նա­լու էին հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան դա­վա­դիր դուրս­պր­ծուկ­նե­րի վայ­րա­հա­չոց­նե­րին և ա­պա­վի­նե­լու ի­րենց մար­դա­սեր և ժո­ղովր­դա­վար հե­ղա­փո­խու­թյան պա­հա­պան­նե­րի հեր­թա­կան հան­ցա­վոր սպառ­նա­լիք­նե­րին: Փաս­տերն ան­քն­նե­լի են, սա­կայն բա­ցա­ռի­կու­թյան մի նոր երևույթ է կյան­քի կոչ­վում, երբ դի­մա­կա­վո­րու­մը նպաս­տում է դի­մա­կա­զերծ­մա­նը: Մի­գու­ցե հաս­կա­ցա՞ն իշ­խող կա­ռա­վա­րիչ­նե­րը, որ պար­զա­պես ար­ժա­նի չեն խո­սե­լու Ա­ռա­ջին հան­րա­պե­տու­թյան և նրա հիմ­նա­դիր գոր­ծիչ­նե­րի մա­սին, որ դույզն-ինչ հա­մե­մատ­վե­լու եզ­րեր չու­նեն նրանց գոր­ծի և վար­քի, նրանց պե­տա­կան-ազ­գա­յին և մարդ­կա­յին նկա­րագ­րի հետ, որ ա­վե­լորդ և ա­նի­մաստ է ի­րենց այ­ցե­լու­թյու­նը Ա­րամ Մա­նու­կյա­նի հու­շար­ձա­նին նույ­նիսկ փո­ղոց­նե­րում հա­րու տվող կամ հե­ծան­վի վրաեր­թի մի­ջո­ցով մա­հա­փոր­ձից խու­սա­փող, Աժ նիս­տե­րի դահ­լի­ճը ռին­գի վե­րա­ծող և դա­տա­րա­նի վճիռն ար­հա­մար­հող, փո­ղո­ցա­յին ժար­գո­նը որ­պես պաշ­տո­նա­կան բա­ռամ­թերք կի­րա­ռող ընտ­րյալ­նե­րի մա­կար­դա­կով: Շնոր­հա­կա­լու­թյուն, որ կաք, շնոր­հա­կա­լու­թյուն, որ ձեր թա­փան­ցիկ և ան­կեղծ գոր­ծու­նեու­թյան շնոր­հիվ ա­վե­լի ճա­նա­չե­լի եք դառ­նում, ա­վե­լի ցայ­տուն է ընդ­գծ­վում նվի­րյա­լի և շա­հա­մո­լի. ա­րա­րո­ղի և սպա­ռո­ղի, դրա­կա­նի և բա­ցա­սա­կա­նի, լույ­սի և խա­վա­րի տար­բե­րու­թյու­նը, սևուս­պի­տա­կի գու­նա­բա­ժա­նու­մը: Ընտ­րու­թյու­նը լա­վի և վա­տի, նույ­նիսկ վա­տի և վատ­թա­րա­գույ­նի միջև չէ: Խոս­քը ընտ­րու­թյան հնա­րա­վո­րու­թյու­նը բա­ցա­ռող ա­մոթ-խայ­տա­ռա­կու­թյան մա­սին է: Չլի­նեին ՆՐԱՆՔ՝ Հա­յաս­տա­նի ա­ռա­ջին հան­րա­պե­տու­թյան լու­սե­ղեն ե­րախ­տա­վոր­նե­րը, չէր լի­նի Հա­յաս­տա­նը, չէր կա­յա­նա Հա­յաս­տա­նի հան­րա­պե­տու­թյու­նը: Ի դեպ, հի­շեց­նեմ հայտ­նի ճշ­մար­տու­թյունն այն մա­սին, որ այն, ինչ վա­ճառ­վում և գն­վում է, ար­ժեք չու­նի, թե­կուզ ե­րե­սուն ար­ծա­թով ա­ճուր­դի դր­վի: Հաս­կա­նա­լի է, չէ՞, խոս­քը վեհ գա­ղա­փար­նե­րի մա­սին է: Հու­սով եմ, հարկ չկա մե­րօ­րյա թավ­շա­թա­թախ ա­մե­նա­գետ իշ­խա­նիկ­նե­րին ներ­կա­յաց­նե­լու, թե ո­րոնք են վեհ գա­ղա­փար­նե­րը: Էս­պես չի մնա` կա­սեր Մեծ գրո­ղը: Կա­ռա­վա­րիչ­նե­րը հա­վեր­ժա­կան չեն, հա­վեր­ժա­կա­նը ժո­ղո­վուրդն է՝ իր ի­րա­կան ազն­վա­զարմ նվի­րյալ­նե­րով, այն ժո­ղո­վուր­դը, ո­րը նա­խան­ձախն­դիր է իր ինք­նու­թյան, ազ­գա­յին դի­մագ­ծի պահ­պան­մա­նը, որ­քան էլ որ դրան հա­կադ­րեն ներ­քին և ար­տա­քին մար­տահ­րա­վեր­ներ: Հետևա­բար, հա­վա­տա­ցած եմ, Սար­դա­րա­պա­տի հե­րո­սա­մար­տի հա­ջորդ տա­րե­լի­ցին, ի հե­ճուկս ո­րոշ գա­վա­ռա­միտ փա­րի­սե­ցի­նե­րի, հայ ժո­ղո­վուրդն իր հաղ­թա­նակ­նե­րի օ­րա­ցույ­ցում ա­վե­լաց­րած կլի­նի ևս մեկ Մեծ Հաղ­թա­նակ։
Դա­վիթ ՄԿՐ ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆ
Դիտվել է՝ 7347

Մեկնաբանություններ