Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ես կամ, քանի դեռ հետաքրքիր եմ և կհեռանամ այն ժամանակ, երբ էլ հետաքրքիր չլինեմ մարդկանց»

«Ես կամ, քանի դեռ հետաքրքիր եմ և կհեռանամ այն ժամանակ, երբ էլ հետաքրքիր չլինեմ մարդկանց»
09.11.2018 | 02:50

Մարդը ժամանակին ու տարածությանը թողնում է այն, ինչի հետ կապվում են իր անունն ու ստեղծագործությունը, որոնք էլ նրա անունը դարձնում են հիացմունքի խորհրդանիշ: Այդպիսին է ՀՀ ժողովրդական արտիստ Ռաֆայել Քոթանջյանը, որի 76-ամյակը լրացավ այս տարի:
Ռաֆայել Քոթանջյանը ծնվել է 1942 թ. սեպտեմբերի 9-ին, Թբիլիսիում: 1946 թ. տեղափոխվել է Երևան: 1964 թ. ավարտել է Երևանի գեղարվեստաթատերական ինստիտուտի դերասանական ֆակուլտետը: 1964-66 թթ. աշխատել է Զանգեզուրի Ալ. Շիրվանզադեի անվան թատրոնում` որպես դերասան և ռեժիսոր: 1968-70 թթ. սովորել է Մոսկվայի հեռուստատեսային ռեժիսուրայի բարձրագույն դասընթացում: 1970-93 թթ. աշխատել է Երևանի Հ. Ղափլանյանի անվան պետական դրամատիկական թատրոնում` որպես դերասան և ռեժիսոր: Խաղացել է բազմաթիվ ներկայացումներում (Գ. Գորին` «Մոռանալ Հերոստրատին», Ե. Շվարց «Թագավորը մերկ է», Պ. Զեյթունցյան` «Մեծ լռություն» և այլն), նկարահանվել հայկական և արտասահմանյան ֆիլմերում («Ադամանդե ձեռքը», «Տղամարդիկ», «Բաղդասարը բաժանվում է կնոջից», «Օտար խաղեր», «Երեքի սրտերում», «ՈՒրախ ուղևորություն», «Ծովահենների կայսրությունը», «Մեր բակը», «Կոմսուհի դը Մոնսորո», «Ռոքսոլանա», «Կախարդի յոթերորդ մատանին», «Սերը չար է», «Մի նայիր հայելուն» և այլն): 1994-ից եղել է հեռուստատեսային տարբեր նախագծերի մասնակից: 2008-ից Բնության և հասարակական գիտությունների միջազգային ակադեմիայի իսկական անդամ է: 1980 թ. արժանացել է Հայաստանի վաստակավոր, 2003-ին` ժողովրդական արտիստի կոչման, այնուհետև ՀՀ մշակույթի նախարարության ոսկե մեդալի և ՀՀ «Մովսես Խորենացի» շքանշանի, թատերական գործիչների միության «Արտավազդ» մրցանակի և բազում այլ մրցանակների:
«Իրատեսի» հյուրն է սիրված դերասան ՌԱՖԱՅԵԼ ՔՈԹԱՆՋՅԱՆԸ:

-Երբևէ մտածե՞լ եք, թե հանդիսատեսն ինչու է առանձնացնում «Սատանայի ջրաղացը» ներկայացման մեջ Ձեր խաղը: Արդյո՞ք դա էր Ձեր աստեղային ժամը:
-Գիտե՞ք, միշտ հիշվում են այն դերասանները, որոնք բախտի բերմամբ ճիշտ ժամանակին հայտնվում են ճիշտ տեղում: Բոլորովին այլ արդյունք է լինում, երբ այդ երկու պայմաններից մեկը բացակայում է: Իմ ուսանողներին երբեմն պատմում եմ Կ. Չապեկի պատմությունններից մեկը: Պարկեշտ կյանքով ապրող մեկը, հասնելով զառամյալ տարիքի, մահանում է ու ընկնում դրախտ, որտեղ հրեշտակը նրան ուղեկցում է ամենուր: Շրջագայելու ընթացքում ընդարձակ դաշտում ծերունին տեսնում է բարձր աթոռի վրա նստած մեկին: Հրեշտակին հարցնում է, թե ո՞վ է այդ մարդը, որ զորավարի նման նստել է ամենաբարձրում: Հրեշտակը պատասխանում է՝ այո, նա բոլոր ժամանակների ամենամեծ զորավարն է, բայց Դուք նրան չեք ճանաչում, որովհետև նա Լաթարեգիայի դաշտերում ծնվել և ապրել է որպես չոբան, արածացրել է ոչխարներ, և մահացել է, բայց նա իր ունակություններով ու էությամբ պատրաստ էր լինելու աշխարհի ամենահզոր զորավարը, պարզապես բախտը չի բերել, ծնվել է դաշտում, պատերազմ չի եղել, և նա իրեն դրսևորելու հնարավորություն չի ունեցել: ՈՒսանողներիս հետ զրույցում ասում եմ, որ իրենցից յուրաքանչյուրն ունի երազանք, գաղափար, որին պետք է ձգտի, որ այդ ճանապարհին զգոնությունը պետք է օգնի որսալու պահը, ակնթարթը, եթե բաց թողնվեց, այն այլևս հնարավոր չէ բռնել: Իմ սիրած երգիչներից Ռեյ Չառլզը մի հիանալի երգ ունի «One-two chanse», այսինքն կյանքը տալիս է մեկ-երկու շանս, ոչ ավելին, բռնեցիր՝ հաջողակ ես, չբռնեցիր՝ հնարավորությունը կորած է: Մարդն այնքան ճկուն, խելացի և ուշիմ պետք է լինի, որ այդ պահին կարողանա որսալ ակնթարթը: Իհարկե, ոչ բոլորին է տրված այդ ունակությունը: Դառնալով ինձ, պետք է ասեմ, որ մի քանի հանգամանք համընկան իմ ճանապարհին, օրինակ, հայտնվեց Ռուբեն Հախվերդյան հիանալի մարդը, երաժիշտը, նա էլ հայտնի դարձավ այդ գործով, որովհետև իր համար էլ դա կարևոր պահ էր: Արդյունքում մեր ճամփաները հատվեցին: Այսպիսի պահեր միշտ չեն լինում, երջանիկ են նրանք, ովքեր կարողանում են բռնել այդ պահը և հավերժացնել: Ես շնորհակալ եմ ճակատագրին, որ հասել եմ այս տարիքին, սակայն իմ կյանքի բազում դիպվածներն ինձ համոզում են, որ ապրել եմ ոչ թե 76 տարի, այլ մի 200-300 կյանք, որոնք ապրել եմ արժանավայել, լիարժեք կյանքով:
Ինձ այսօր էլ փողոցում մոտենում են մարդիկ և ասում, որ փոքր հասակում դիտել են «Սատանայի ջրաղացը» ներկայացումը ու հիշում են անգամ երգի բառերը, հետո սկսում են ինձ համար երգել: Իրենք երգում են, իսկ ես մտովի գնում եմ ժամանակի խորքերը ու մեկ անգամ ևս համոզվում, որ այդ պահն իմ աստեղային ժամն էր, ու ես որսացել եմ այն:
-Ինչպե՞ս ստեղծվեց մյուսներից խիստ տարբերվող՝ արտիստիկ, հագնվելու յուրատիպ ոճով ու ժեստերով հարուստ Ձեր կերպարը:
-Ես առանձին ջանք ու եռանդ չեմ ներդնում հասարակության մեջ տարբերվելու, իմ մասնագիտությունն ընդգծելու համար: Սա իմ ոճն է, ինչպես ասում են` իմ տեսակը: Դեռ մանուկ հասակից սիրում էի նորաձև հագնվել, լինել միշտ կոկիկ: Դա նաև բնավորություն է: Ինչպիսին կյանքում եմ, այդպիսին էլ` արվեստում: Միշտ ժամանակի հետ լինելու ձգտումը ինձ համար նաև ստեղծագործական պահանջ է: Կերպարիս փնտրտուքը սկսվեց Ղափանի Շիրվանզադեի անվան թատրոնում, որտեղ էլ ստեղծեցի իմ յուրահատուկ ու մնայուն կերպարը, որն ամբողջացավ գլխարկով, ձեռնափայտով ու ակնոցով: Ինձ պարտավորեցնում էր նաև ամենուրեք ներկայանալի լինելու մղումը: Ինչ վերաբերում է ժեստերի լեզվին, ապա շատ հաճախ ժեստային հաղորդակցությունը ամբողջությամբ փոխարինում է խոսքին: Դեր կա, որ շարժում է պահանջում, ժեստերը հարստացնում են խաղը, իհարկե, եթե դրանք արվում են վարպետորեն, սահուն և միանգամայն տեղին: Երբ առաջին անգամ խաղացի «Սեր և ծիծաղ» կատակերգության մեջ, Բորիսով ազգանունով խորեոգրաֆ կար, ասում էր «Այն պլաստիկան, որը Դուք ցուցադրում եք Ձեր ձեռքերի շնորհիվ, հիրավի բալետ է»: Իրոք, ես ասելիքս հիմնականում ձեռքերի միջոցով էի արտահայտում:
-Իսկ եղե՞լ են հարկադրված դերեր, որ չեք ցանկացել, բայց, այնուամենայնիվ, խաղացել եք:
-Երբեք, ես նախընտրել եմ նույնիսկ շատ ավելի մեծ դերից հրաժարվել, որովհետև այն ինձ համար հետաքրքիր չի եղել, ես փոքր դեր կխաղամ, որն իմ կերպարին ու հոգուն հոգեհարազատ է: Օրինակ «Ռոքսոլանա» ֆիլմում խաղալու էի էպիզոդային՝ գլխավոր վեզիրի դերում, նկարահանվելու էի ընդամենը երկու սերիայում, սակայն նկարահանման ընթացքում ռեժիսորն ու սցենարիստը մտքափոխվեցին և որոշեցին իմ խաղը երկարաձգելու համար սցենարն ընդլայնել: Արդյունքում իմ հերոսը դարձավ ֆիլմի գլխավոր կերպարներից մեկը: Այդպես պատահում է, երբ աննշան համարվող դերը գերազանց խաղի շնորհիվ վերաճում, հավասարվում է գլխավոր դերին:
-Կան դերասաններ, ովքեր բեմը գերադասում են ֆիլմում նկարահանվելուց: Ձեր դեպքում նախապատվությունը որի՞ն եք տալիս:
-Ես ազատ եմ թե՛ բեմում, թե՛ նկարահանման տաղավարում, պարզապես բեմի առավելությունն այն է, որ աստիճանաբար քեզ հղկելով հասնում ես կատարելության, ինչը թատրոնում կանեիր մեկ ամսվա ընթացքում: Երբ ֆիլմում քո դերի մեջ ինչ-որ թերացում ես նկատում, արդեն ուշ է, դու արդեն պետք է ճիշտն արած լինեիր: Սակայն բեմում ես արագ եմ կողմնորոշվում և հետո դիտելիս չեմ ասում, այ, այս բանը պետք է այսպես անեի: Երբեմն ինքս էլ ինձ վրա զարմանում եմ, թե ինչպես է հաջողվում որսալ պահը:
-Ձեր բեմական կյանքում եղե՞լ է գերծանրաբեռնված ժամանակահատված:
-Երկար տարիներ բազմաթիվ դերեր եմ խաղացել դրամատիկական թատրոնում: Պատահել է, որ մեկ ամսվա ընթացքում խաղացել եմ 30 ներկայացման մեջ: Բացի այդ, իրականացրել եմ տարեմուտի տոնածառի հանդեսներ բեմականացնելու իմ գաղափաը: Մեր թատրոնի հարևանությամբ Խ. Աբովյանի անվան դպրոցն էր, երեխաները դերասանների հանդեպ պատկառանք ունեին, ուստի ներկայացումներ դիտելու հաճույքից չզրկելու համար որոշվեց նրանց մի քանի անգամ անվճար թատրոն գալու հնարավորություն տալ: Երեխաների համար ծանոթ ներկայացումներն ավելի հետաքրքիր դարձնելու նպատակով դրանք մատուցվում էին հանպատրաստից տեքստերով, իմպրովիզներով: Ես կողմ եմ այն կարծիքին, որ պետք է խաղալ այնպես, որ հանդիսատեսի համար հետաքրքիր լինի:
-Լինու՞մ են պահեր, երբ ինքներդ Ձեզ վերլուծելու, գնահատելու կամ «պարսավելու» ցանկություն եք ունենում:
-Բնականաբար, հաճախ եմ մտածում, թե ինչ կարող էի անել, որ չեմ արել, այս մտածելակերպը միշտ եղել է, վերլուծում էի ոչ միայն օրվա դերս, այլև յուրաքանչյուր քայլս: Եվ հետո, տարիների ընթացքում մի սովորություն ձևավորվեց. երբ պատրաստվում էի ներկայացման, երեկոյան իմ մահճակալի մոտ մշտապես դրված թուղթ ու մատիտի օգնությամբ գրառում էի կեսգիշերային հանպատրաստից մտքերս ու գաղափարներս, դրանք շատ հետաքրքիր էին: Գրի էի առնում, որ հետո չմոռանամ: Գիշերային այդ գաղափարները ցերեկն ավելի լուսավոր էին դառնում, ու հետո մտածում էի դրանք իրականացնելու ուղիների մասին:
-Այսօր ինչո՞վ եք զբաղված, ինչո՞վ եք Ձեր օրը հագեցնում:
-Ես հիմա զբաղվում եմ շատ կարևոր բանով` իմ թոռնիկներով: Նրանք երկուսն են՝ աղջիկը` արտիստիկ Լիկան և երկուսուկես տարեկան Ռաֆայել Արտյոմի Քոթանջյանը՝ իմ անուն, ազգանուն, հայրանունով: Աղջիկ թոռնիկիս մեջ տեսնում եմ իմ շարունակությունը, ինչի համար շատ ուրախ եմ:


Զրույցը`
Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 5531

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ