Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Քանի դեռ մարդ արարածը շնչում է, թատրոն-հանդիսատես կապը մշտապես լինելու է»

«Քանի դեռ մարդ արարածը շնչում է, թատրոն-հանդիսատես կապը մշտապես լինելու է»
29.03.2019 | 00:19

Թատերասեր հանրությունը մարտի 27-ին նշեց թատրոնի միջազգային օրը: Առիթ էր՝ թատրոնն ու թատերական գործիչներին արժևորելու, եղած խնդիրներն ու բացթողումները ևս մեկ անգամ բարձրաձայնելու: Հայաստանյան թատերական կյանքի անցուդարձի մասին զրուցել ենք թատերագետ, հրապարակախոս ՏԻԳՐԱՆ ՄԱՐՏԻՐՈՍՅԱՆԻ հետ:


-Թատրոնի միջազգային օրն ամբողջ աշխարհում նշվում է «Թատրոնը՝ որպես ժողովուրդների միջև խաղաղության ամրապնդման և փոխըմբռնման միջոց» կարգախոսով: Մեզ մոտ այն նշվում է 1999 թվականից: Տիգրան, ի՞նչ է մեզ ասում այս կարգախոսը, կա՞ երկխոսություն աշխարհի թատրոնների միջև:
-Թեև խաղաղության կարգախոս և թատերական միջազգային հարաբերություններ հասկացությունները հարցիդ քաղաքական նրբերանգ են հաղորդում, կփորձեմ քաղաքական մշակույթ և մշակութային քաղաքականություն ձևակերպումների արանքում մասնագիտական բնազդիս հավատարիմ մնալ և կողմնապահությանը տուրք չտալ: Քաղաքական զարգացումներում արվեստի դերակատարման տեսանկյունից՝ այո՛, հատկապես թատրոնի պես այսրոպեական էմոցիոնալ ինֆորմացիայով արտահայտվող արվեստն ի զորու է խաղաղություն սերմանելու կամ էլ եղած հակապատերազմական կապիտալը բազմապատկելու: Ահավասիկ, Համազգային թատրոնի գեղարվեստական ղեկավար Նարինե Գրիգորյանի ինքնապատումային մոնոներկայացումն ասածիս հավաստիքն է: Չէ՞ որ այս ներկայացման մրցանակային հավաքածուի հարստացման մեջ, մենախաղացի օժտվածությունից զատ, կա նաև կնճռոտ թեմայի համամարդկային մեկնաբանման գործոնը: Պատերազմական կորստի ցավն անտակ ատելությամբ լիցքավորելու փոխարեն ինքնահեգնանքի բուժամիջոցն օգտագործելու հումանիստական մոտեցումը: Իսկ մեր երկրի և աշխարհի թատերական փոխառնչությունների կտրվածքով հարցը դիտարկելիս՝ պետք է ասեմ, որ մեծ մասամբ այն անուղղակի-մակերեսային է` Յութուբյան կամ էլ միջազգային փառատոնների դրսեկ ներկայացումները տեսնելու, հյուրախաղերում մեր բեմադրություններն իրենց ներկայացնելու մակարդակում: Իսկ խորքային՝ ըստ մասնագիտական բաղադրիչների տևական վաարպետության դասերի, աշխատանքային մեթոդների համակողմանի քննարկումների միջոցով փորձի փոխանակումը գրեթե բացակայում է: Գիտեմ, որ ի դեմս Վահան Բադալյանի Փոքր թատրոնն է իտալացիների հետ սերտ համագործակցության մեջ, մնացյալը գրեթե հպանցիկ մասնավոր դեպքեր են:
-Իսկ ներսում (Հայաստանում) կա՞ թատրոն-հանդիսատես կապ, կարո՞ղ ենք ասել, որ ամեն թատրոն ունի իր հանդիսատեսը: Կամ այսպես ասեմ՝ ինչու՞ պետք է գնալ-նայել այս կամ այն ներկայացումը:
-Որքան էլ որ թատերաձևերը փոխակերպումների ենթարկվեն, միևնույն է, քանի դեռ մարդ արարածը շնչում է, թատրոն-հանդիսատես կապը մշտապես լինելու է: Մի պարզ պատճառով. թատրոնի նախաձև թամաշան հետաքրքրասեր մարդու բնահոգեկան պահանջն է: Բերեմ նշածս երևույթին հատուկ տեսարանների օրինակները, որ խոսակցությունն առավել առարկայական դառնա: Թաղում, հարսանիք, անթաքույց կռիվ, խոշոր ավտովթար, սրանք բոլորն անմիջապես, այսպես ասած, հանդիսատես ձևավորող իրողություններ են: ՈՒ առհասարակ, ճաշակը մարդու խառնվածքով ու հոգեկան միջավայրով պայմանավորված որակ է, բնականաբար, այն մեծ ցանկության դեպքում անգամ չի կարող միասեռ լինել: Մեզանում էլ հասարակական շերտերն իրենց մշակութային պատրաստվածությանը համապատասխան բեմական ներկայություն են փնտրում ու գտնում: Պարզապես տողային տարածքը չի ների, որ մեկ առ մեկ մանրամասնեմ, թե որ թատրոն ինչ տեսակ մարդիկ են հաճախում: Իսկ թե ինչու է անհրաժեշտ այս կամ այն ներկայացումը նայել, որովհետև դիտումը ևս համախմբող կոլեկտիվ ակտ է` մոտավորապես խնջույքի թունդ պահերին խմբային երգեցողության հուզական վարակի խաղաղավետ ներազդեցությանը համարժեք:
-Մենք ունենք մնջախաղի թատրոն, երաժշտական կոմեդիայի, մյուզիքլի, դրամատիկական, կամերային, տիկնիկային, խամաճիկների և այլ թատրոններ: Ի՞նչ չունենք:
-Թատերական ժանրի առումով այս պահին կդժվարանամ մտաբերել, թե մենք հատկապես ո՛ր թատերատեսակի սուր անհրաժեշտությունն ունենք: Բայց որ մենք, օրինակ, «Ազգերի թատրոն» կոչված ձևաչափը չունենք, և դրա առկայությունը միայն ու միայն մեր թատերարվեստի զարգացման շահերից է բխում, անհերքելի է:
-Ասում են` թատերագետները մեծ դեր պետք է ունենային թատերական կյանքի աշխուժացման գործում, բայց ոչինչ, կամ գրեթե ոչինչ չի արվում: Համաձա՞յն եք: Ի դեպ նույնը ասում են գրականագետների, արվեստաբանների, երաժշտագետների մասին:
-Թատերագետներին մոնումենտալ պահանջներ ներկայացնելուց առաջ ասողներն ու ոլորտի պատասխանատուները թող բարի լինեն նվազագույն աշխատանքային պայմաններ ստեղծել: Մինչ պահանջելը նախ պետք է դրա բարոյական իրավունքը վաստակես, որ նկրտումներդ ծաղրարժան չդառնան: Երբ ոլորտի կենսագոյության տարրական նորմերը կապահովեն, այդ ժամանակ էլ առարկայնորեն կզգան, թե ինչ ասել է թատերագիտության լիաթոք շնչառություն:
-Հնարավո՞ր է օբյեկտիվ լինել այս կամ այն թատերական իրադարձությանն անդրադառնալիս: Երկիրը փոքր է, ծանոթ-բարեկամը՝ շատ:
-Համացանցային զարգացումների համածիրում ոչ միայն երկիրը, այլև ողջ աշխարհն է փոքրացել` դրանում եղած ամեն ինչի արագությունը կրկնապատկելով: Ինչևիցե, նույնիսկ այս անբարենպաստ միջավայրում հնարավոր է օբյեկտիվ լինել, եթե ի բնե կամ էլ ընտանեկան և կադրային դաստիարակաությամբ ինքնավաճառ ու արվեստի հաշվին ընկերություն անող չես:
-Իբրև թատերագետ` Ձեր գործառույթը ո՞րն է: Քննադատե՞լ, ուղղորդե՞լ, գնահատե՞լ, կա՞պ ստեղծել թատերական գործիչների և թատերասերներ միջև։
-Առաքելությանս գործառույթը քննել-դատողություններ անելով գնահատականներ տալն է, որն էլ թատերասեր հանդիսատեստի համար ինչ-որ չափով ուղղորդող է: Բացատրեմ` ինչու. եթե վերջինս, դիտած ներկայացումից միառժամանակ հետո իր զգացածի մասին թատերախոսի մասնագիտական հիմնավորումները կարդալով սեփական կռահումների օբյեկտիվության ապացույցներն է գտնում, ակամայից հոդվածի հեղինակը նրա ենթագիտակցականում գեղարվեստաէսթետիկական գիդի է վերածվում: Թե չէ ոմանք թյուրըմբռնմամբ ծայրահեղ պատկերացումներ են կազմում թատերաց փորձագետներիս մասին, մեզ ընկալելով կա՛մ որպես մեղադրող դատախազ, կա՛մ իբրև դատապաշտպան: Այնինչ մենք դատավորներ ենք։
-Մեր թատրոններն ավելի շատ ներքի՞ն, թե՞ արտաքին «փոփոխությունների» կարիք ունեն:
-Ե՛վ այն, և այն, սակայն սա առանձին ծավալուն հարցազրուցի թեմա է:
-Համաձա՞յն եք, որ թատրոնը պիտի կարողանա ինքն իրեն պահել, շահույթ հետապնդել: Կարճ ասած՝ դահլիճ լցնել:
-Առհասարակ, եղած համադերասանական գունապնակում կերպարի լավագույն դերակատարին ընտրելու դիտանկյունից վարձահրավիրման մոտեցումը շահեկան է: Նույնիսկ պետական թատրոններին օգնող գործելաոճ: Եվ տվյալ պարագայում որակյալ անտրեպրիզը գուցե թե կարողանա ֆինանսական ինքնաբավության հասնել: ՈՒղղակի անասելի մեծ է վտանգը, որ գումարի հայթայթման թելադրանքով արտահայտչական ներքին ձևը ելակետ դարձնող գեղարվեստը տեղը զիջի լոկ արտաքին տպավորությունը թիրախավորող զվարճահանդեսին, ինչի ցցուն օրինակները թատերական էստրադայում և էստրադային թատրոններում քիչ չեն:
-ՊՈԱԿ-ների հնարավոր վերաձևումին ինչպե՞ս եք վերաբերվում:
-Անկեղծ` գերեզմանածաղկի տարանշանակություն ունի այդ նախաձեռնությունը, հետևապես դիվանագետի անսեռ կերպարանքն էլ չի փրկի այն ներկայացնողին, առավել ևս՝ պաշտոնացավից դրդված պաշտպանողներին:
-Թատրոնի նոր շենքի կառուցման մասին ի՞նչ կասեք:
-Իհարկե Համազգային թատրոնի շենքի հիմնարկեքի մասին ամենադրական կարծիքն ունեմ և լիահույս եմ, որ այդ համատեքստում մնջախաղի 45-ամյա թատրոնին պետության կողմից խոստացված շենքն էլ մոտ ապագայում նյութեղեն եղելության կվերածվի: Եվ բնավ էլ հարյուրբառանոց լեզվամթերքի հույսին մնացած դատարկամիտի չափազանցում չէ գերադրական խոսքս, որովհետև, ի գիտություն որոշ մանրամիտ միջակությունների, յուրաքանչյուր ներկայացում նաև թատերագետի աշխատավայրն է:
-Ասում են, որ Ժամանակակից դրամատուրգիան պետք է առաջնային լինի յուրաքանչյուր թատրոնի խաղացանկում, հակառակ դեպքում մենք չենք ունենա ժամանակակից թատրոն: Համաձա՞յն եք, կա՞ն հաջողված փորձեր:
-Կուրսղեկիս՝ կինոգետ Սուրեն Հասմիկյանի հետ երբեմն ներկայացումից տուն վերադառնալիս, ճանապարհին որպես կանոն քննարկում ենք արվեստի խնդիրները: Դերասանների կերպարային մեկնաբանությունների կամ ռեժիսորական նշանային համակարգերի հետ կապված տարընթերցումներ ունենալով հանդերձ, մենք մշտապես համակարծիք ենք մի հարցում. արվեստում քիչ առ քիչ վերանում է (չի բացառվում նաև միտումնավոր ոչնչացումը) վերջինի բազմադարյա առանցքակենտրոն ՄԱՐԴԸ: Դրամատուրգիան բացառություն չէ, այլապես փաստագրական թատրոնը լայն քայլերով առաջ չէր գնա:
-«Թատրոնի մասին օրենքը» ի՞նչ կտա մեզ։
-Եթե «մենք` մերոնցով» մոտեցմամբ չգրեն այդ բազմաչարչար օրենքը, ապա այն մեզ իրավունքների և պարտականությունների բազմակողմանի հստակում կտա, որպեսզի թատերական դաշտի շնաձկներն ու վայ չինովնիկները միջին վիճակագրական թատերական գործիչների հետ ինչպես կամենան, այնպես չվարվեն:
-Կա՞ն ներկայացում, դերասան, բեմադրիչ, որ կառանձնացնեիք:
-Կառանձնացնեի Բաբկեն Չոբանյանի և Սենիկ Բարսեղյանի նրբակիրթ զուգախաղը «Սև արկղ» ներկայացման մեջ, գաղափարաձև ասեղնագործող Վահան Բադալյանի բեմադրական մտածողությունը «ՈՒրիշ պարեր» բեմավորման համապատկերում և իբրև ներկայացում մեր սերնդի անհետ կորած զգացմունքները վերծանող «Հաղթանակի գենեզիս» դոկուդրամատիկ հայտնությունը, որում անուրանալի է Սառա Նալբանդյանի դրամատուրգիական հոտառությունը:


Զրուցեց
Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2953

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ