Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Հայրենասիրության թեման չի կարող չփոփոխվել, քանի որ հայրենիքն ինքը անվերջ շարժման մեջ է, և գիրն էլ անվերջ կարող է խորքեր գտնել»

«Հայրենասիրության թեման չի կարող չփոփոխվել, քանի որ հայրենիքն ինքը անվերջ շարժման մեջ է, և գիրն էլ անվերջ կարող է խորքեր գտնել»
21.06.2019 | 02:00

«Իրատեսը» շարունակում է զրույցը ՀԳՄ նախագահ ԷԴՎԱՐԴ ՄԻԼԻՏՈՆՅԱՆԻ հետ:

(Նախորդ մասը)


-Պարոն Միլիտոնյան, շաբաթներ առաջ նշվեց Ձեր ծննդյան տարեդարձը: Տարիների հերթագայությունն ինչպե՞ս եք ընկալում՝ երթ դեպի ծերությու՞ն, թե՞ դեպի իմաստնություն:
-Մարդը, եթե ուզում է ապրել, պիտի ծերանա, ուրիշ ճար չկա: Բայց իմաստնությունը տարիքի հետ կապ չունի: Իմաստնությունը սովորաբար կապում են տարիքի, փորձառության հետ: Ես այն կապում եմ ինքնաճանաչման, աշխարհաճանաչման հետ: Տարբեր տարիքներում մարդը կարող է հասնել կյանքի, իմացության խորքերը: Սիրելի է կյանքը իր շարունակելիության մեջ, երեխաների, թոռների մեջ: Այդ ամենն այնքա՜ն գեղեցիկ է, որ դա հասկանալու համար պետք չէ իմաստուն լինել: Կյանքը որքան կենդանի, որքան առողջ ընկալես, որքան կարողանաս ապրել կյանքի մեջ, զգալ կենսական ջիղը, այնքան (չեմ ասի՝ իմաստուն) կենդանարար, մտածող մարդ կլինես: Ես առայժմ լուրջ չեմ ընդունում որևէ տարիք: Ինձ համար սովորական օրեր չկան, բոլոր օրերն էլ գյուտեր են՝ լեցուն աներևակայելի իմաստներով, գույներով, շարժումներով: Օրվա մեջ այնպիսի՜ անսահմանություն կա: Ես իմ բնույթով ընկերություն, շփումներ սիրող, բայց և մենակության ձգտող մարդ եմ: Այդ երկու վիճակների տարուբերումը հետաքրքիր ելևէջներ է առաջացնում իմ կյանքում:
-Մի բանաստեղծության մեջ գրել եք.
«Մտապատկերների ջունգլիներից
դուրս պրծան
Նետաձիգ մերկանդամ կանայք,
Նրանք անխնա զարկում էին նրանց,
Ովքեր գիծ էին քաշում
Սիրո և սեքսի միջև:
Սերը սոցիալիզմի որդեգիրն էր,
Սեքսը՝ կապիտալիզմի»:
Այսօր անգամ մանկահասակ երեխաների սեռական դաստիարակությունն է շեփորվում Հայաստանում: Սրան ինչպե՞ս կարձագանքեք:
-Դա լուրջ հոգեբանական քննախոսություն է պահանջում, մասնագիտական ուսումնասիրություն: Անտեղյակ որևէ մեկն իրավունք չունի ասելու, թե ինչն է ճիշտ, ինչը սխալ այս հարցում: Դա այն խնդիրն է, որին մատների արանքով չես նայի: Այս թեմայի վերաբերյալ անհանգստություն են հայտնել նաև մեր ուսուցիչները, և ես դրական եմ արձագանքել նրանց մոտեցմանը: Մարդու մեջ ինչպե՞ս կարող ես փոխել իր ինքնության, արժեքայնության հիմքերը, անկախ նրանից՝ հայ է, չինացի, գերմանացի, թե մեկ այլ ազգային պատկանելության: Ինչպե՞ս պիտի այդ գիտելիքները բերեն դասագրքային մակարդակի և ասեն՝ այսպես պիտի սովորեք: Ես դեմ եմ դրան: Այլ բան է, որ երեխաներին, հատկապես սեռահասունության շրջան ապրող պատանիներին անհրաժեշտ են որոշակի գիտելիքներ: Բայց դա պիտի անել ուսուցման ճիշտ ձևերով, որպեսզի չխեղվի երեխան: Ինչ վերաբերում է 3-6 տարեկանների սեռական դաստիարակությանը, ապա այդ մասին գիտելիքները ծնողներին, մանկավարժներին պետք է հաղորդել, ուսուցումն ավագներից պետք է սկսել: Ես քննարկվող գիրքը՝ «Իմ մարմինն անձնական է», չեմ կարդացել, չեմ կարող գրքի մասին կարծիք հայտնել: Այդ արտահայտությունն էլ մարդու մի փոքր շերտին է անդրադառնում: Չպետք է ֆետիշացնել մարմինը: Մարմինը նախ հոգի է, մարմինն ու հոգին դանակով զատված չեն: Եվ երեխային պետք է կրթել՝ հենց մարմնի ու հոգու միասնականության հասկացությունը ներարկելով: Մարմնի, հոգու, ոգու միասնությունն է էակ ստեղծում, նրան դնում միջավայրի մեջ: Եթե երեխան մեծանա՝ անվերջ մտածելով միայն իր մարմնի մասին, դա, իմ կարծիքով, խեղվածություն կառաջացնի: Բայց որորոշակի չափաբաժիններով կրթել անհրաժեշտ է, դա անվիճելի է: Եվ դրա անունը սեռական դաստիարակություն դնելն էլ շատ կոշտուկոպիտ է: ՈՒղղակի պետք է գրագետ կրթել երեխային, որպեսզի նա այդ գիտելիքները փողոցից չսովորի, ներքին հակասության մեջ չլինի տան, դպրոցի, փողոցի տված գիտելիքների պատճառով: Անգամ հայհոյանքների առումով է պետք երեխային կրթել: Պետք է բացատրել, թե ինչ բան է հայհոյանքը, թե ինչ արձագանքի կարելի է արժանացնել: Բանակում կռիվները հաճախ ծագում են հայհոյանքների պատճառով: Մարդասպանությունների պատճառ են դառնում հայհոյանքները: Ամեն ազգային տիպաբանություն ունի հայհոյանքի ընկալման իր կերպը: Ռուսը կարող է մոր հասցեին հայհոյանքը օրը քսան անգամ շուտասելուկի պես կրկնել, հումորով ընդունել, բայց հայը կարող է դանակահարել մայր հայհոյողին: Այս բոլոր նրբությունները երեխաներին պետք է ուսուցանվեն՝ ըստ իս: Երեխան պիտի իմանա ինչպես հարաբերվել տարբեր միջավայրերի հետ, ինչպես իրեն պահել տանը, դպրոցում, փողոցում, ինչից և որ դեպքերում զգուշանալ: Երեխան պիտի կարողանա իր քայլերը վերահսկել: Դա շախմատի պես մի բան է, երեխան դեռ փոքրուց պիտի կարողանա հասկանալ քայլի կարևորությունը: Եվ այս ամենի փոխանցումը երեխային ոչ թե պետք է կոչել սեռական դաստիարակություն, այլ ընդհանուր վարքի, բարքի, նիստուկացի դաստիարակություն: Մենք պիտի հասկանանք, որ ավանդական դաստիարակության մեջ էլ շատ կարևոր բաներ կան, որոնք առերևույթ պարզունակ են թվում, բայց պետք է անպայման մշակվեն, քննարկվեն ու մատուցվեն երեխային: Այդ քննարկումները պիտի լինեն հոգեբանի, գրողի, մանկավարժի մասնակցությամբ: Մենք երեխաների համար գրքեր գրելիս հաշվի ենք առնում, չէ՞, թե տարիքային որ խմբին է այն հասցեագրված: Առաջին սիրո մասին իմացությունը երեխաներին մատուցելու հարցում գրականությունը ահռելի դերակատարություն ունի: Պետք է այնպես տաս այդ ամենը, որ երեխան կարողանա հասկանալ դրա գեղեցկությունը, որ վախեր չառաջանան նրա մեջ, որ ցնցումների չենթարկվի: Սա շատ նուրբ թեմա է, որին պետք է մոտենալ թե՛ գիտական, թե՛ գեղարվեստական, թե՛ կենսական, թե՛ ավանդական տեսանկյուններից: Պետք է ի մի բերել բոլոր արժեքավոր բաները և երեխային այդ ամենն այնպես մատուցել, որ նա ընկալի դա որպես դրական, բնական երևույթ: Չկենտրոնանանք միայն մի կետի վրա՝ մարմնի:

-Վերջերս «Գրական թերթում» տպագրվեց Ձեր «Երկհարկանի տունը» արձակ բանաստեղծաշարը, որը սրտառուչ մի պատմություն է ցեղասպանված ու հայրենազրկված հայերի շառավիղների՝ նախնյաց տուն այցելելու մասին: Շարքի նախաբանում տան, երկրի կորստի թեման որակել եք իբրև թափառող սյուժե. «Սա բոլորի պատմությունն է: Թափառող սյուժե է դարձել»: Այս սյուժեն տրվո՞ւմ է ժամանակի վայրիվերումներին, ենթարկվո՞ւմ է արդիական շեշտադրումների, թե՞ այն իր կայուն-անփոփոխ ընթացքն ունի՝ անկախ ժամանակի, պատմության, դրա ընկալման որևէ առանձնահատկությունից:
-Հայրենասիրություն բառն այս երեսուն տարիների ընթացքում, ցավոք սրտի, որոշակի փոփոխությունների ենթարկվեց: Խորհրդային տարիներին դա համարվում էր բարձրագույն, կարևոր արժեք: Հետխորհրդային շրջանում դա կերպափոխվեց: Իսկ ազգային մտածողությունն անգամ ենթարկվեց ծաղրուծանակի: Մարդիկ հաճախ չեն էլ հասկանում, թե որն է ազգային մտածողությունը: Դա լեզուն է, վարքուբարքն է, հիշողությունն է, ինքնության տեսակն է: Վերջապես հայի ինքնությունն առանձնահատուկ է, չէ՞: Հո չե՞ս կարող նույնացնել կորեացուն, ուդմուրտին, իտալացուն, հային: Դա անհնարին է: Յուրաքանչյուր ազգություն ունի ինքնության իր դրսևորումները: Անգամ շախմատի մեջ, որ թվում է՝ չի ենթադրում ազգային մտածողություն, այնուամենայնիվ, կա ազգային ինքնության որոշակի ազդեցություն, որի մասին խոստովանել են մեր շախմատային գրոսմայստերները: ՈՒզես, թե չուզես, ազգային մտածողության մեջ դրսևորվում է ինքնությունդ: Ճապոնացին իր թեյախմությունն առանձնահատուկ է ներկայացնում, չէ՞. Յասունարի Կավաբատան՝ որպես ճապոնական հոգեբանության, ճապոնացու հոգեվիճակների, այսինքն՝ ճապոնացու ինքնության լավագույն արտահայտող, Նոբելյան մրցանակ է ստացել: Բա մենք ինչպե՞ս կարող ենք չկարևորել ազգային մտածողությունը, ասել, թե դա դժվար է ու թողնել մի կողմ: Այո՛, դժվար է, բարդ է, բայց պետք է խորանալ դրա էության մեջ: Նախկինում հայրենասիրությունը, չգիտես ինչու, ընկալվում էր մասիսերգության, Արևմտյան Հայաստանի կորստի թեմաների, հայոց պատմության որոշ դրվագների մեջ միայն: Բայց դա մի մասն է հայրենասիրության: Հայրենասիրությունն իրականում շատ ավելի լայն ու խոր բան է: Շահնուրի գործերում, Չարենցի «Երկիր Նաիրիում» ի՞նչն է գլխավորը. հայրենիքը, մեր ազգային տեսակը: Ամեն գրող չի կարող այդ թեմաներով գրել: Մեկը կարող է լավ հոդված գրել, մյուսը՝ էսսե, երրորդը՝ վեպ: Բայց բոլորն էլ նույն թեման են արծարծում՝ հայրենիքի թեման: Եվ սա չպետք է անել պարզունակ ընկալումով, սա շատ խորքային թեմա է: Հայրենասիրության թեման չի կարող չփոփոխվել, քանի որ հայրենիքն ինքը անվերջ շարժման մեջ է, և գիրն էլ անվերջ կարող է խորքեր գտնել:

Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3568

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ