Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Փրկ­ված մա­սունք­ներ

Փրկ­ված մա­սունք­ներ
21.02.2020 | 00:45
Հայ մշա­կույ­թի նշա­նա­կա­լի երևույթ­նե­րից են հա­յե­րեն ա­մե­նա­մեծ մա­գա­ղա­թյա ձե­ռա­գի­րը՝ 1200-1202 թվե­րին Եր­զն­կա­յի Ա­վագ վան­քում գր­ված ու ծաղկ­ված «Մշո ճա­ռըն­տիր»-ը և Մշո Ա­ռա­քե­լոց վան­քի 1134 թվին հո­րին­ված փայ­տե փո­րա­գիր դու­ռը: Ա­ռա­ջի­նը մշ­տա­պես ցու­ցադր­վում է Մաշ­տո­ցի ան­վան հին ձե­ռագ­րե­րի մա­տե­նա­դա­րա­նում, երկ­րոր­դը՝ Հա­յաս­տա­նի պատ­մու­թյան թան­գա­րա­նում: Ե­ղեռ­նի տա­րի­նե­րին «Ճա­ռըն­տիր»-ի՝ Արևմտյան Հա­յաս­տա­նից Արևե­լյան Հա­յաս­տան տե­ղա­փոխ­վե­լու մա­սին վա­ղուց շր­ջա­նառ­վում է գե­ղե­ցիկ ա­վան­դազ­րույց, ո­րը նաև գա­լիք ժա­մա­նակ­նե­րում գո­յու­թյան ի­րա­վունք ու­նի: Երևե­լի մա­գա­ղա­թյա ձե­ռա­գիր մա­տյա­նին և կի­րա­ռա­կան ար­վես­տի նմուշ հան­դի­սա­ցող քան­դա­կա­զարդ դռա­նը անդ­րա­դառ­նալ անհ­րա­ժեշտ ենք հա­մա­րում դրանց փր­կու­թյունն ազ­գա­յին հե­րոս Անդ­րա­նիկ Օ­զա­նյա­նի ան­վան հետ կապ­ված լի­նե­լու և հե­րո­սա­պե­տի ծնն­դյան 155-ա­մյա­կի առ­թիվ:
«Գե­ղա­րուեստ» ամ­սա­գի­րը (1917 թ. N6) հայտ­նում է, որ Ռու­սաս­տա­նի գի­տու­թյուն­նե­րի ազ­գա­յին ա­կա­դե­միա­յի հանձ­նա­րա­րու­թյամբ 1916 թվա­կա­նին Արևմտյան Հա­յաս­տան է գոր­ծուղ­վել ա­կա­դե­մի­կոս Ն. Մա­ռի ա­շա­կերտ պատ­մա­բան, հնա­գետ, աղ­բյու­րա­գետ-վի­մագ­րա­գետ Սմ­բատ Տեր-Ա­վե­տի­սյա­նը, որն իր ու­սուց­չի կազ­մած ծրագ­րե­րով, գի­տա­կան ու­սում­նա­սի­րու­թյուն­ներ կա­տա­րե­լուն զու­գըն­թաց, «պա­տե­րազ­մա­կան վայ­րե­րից ա­զա­տեց բա­ւա­կան թուով հա­յե­րեն գր­չա­գիր­ներ և ե­կե­ղե­ցա­կան հնու­թիւն­ներ, ո­րոնք ու­ղար­կուե­ցին Էջ­միա­ծին: Իսկ Տա­րօ­նի ս. Ա­ռա­քե­լոց վան­քի հռ­չա­կա­ւոր քան­դա­կա­զարդ դու­ռը, ո­րը հրից և ա­ւե­րից ա­զա­տուե­լը պար­տա­կան ենք պ. Տէր-Ա­ւե­տի­սեա­նին, ժա­մա­նա­կա­ւո­րա­պես տե­ղադ­րուեց Կով­կա­սեան թան­գա­րա­նում»:
Եր­կար ժա­մա­նակ այս մո­ռաց­ված մե­ծա­վաս­տակ հա­յա­գե­տը Հա­յաս­տա­նի ԳԱԱ «Գի­տու­թյուն» հրա­տա­րակ­չու­թյան 2010 թ. լույս ըն­ծա­յած «Հնա­գի­տա­կան հե­տա­զո­տու­թյուն­ներ» գր­քում հայտ­նում է, որ 1916 թ. ռու­սա­կան բա­նակ­նե­րի՝ թուր­քա­կան ռազ­մա­ճա­կա­տում նոր ա­ռաջ­խա­ղաց­ման ժա­մա­նակ ինքն այ­ցե­լել է Տա­րոն և հարևան շր­ջան­ներ, ո­րոնց հայ բնակ­չու­թյու­նը գրե­թե ամ­բող­ջո­վին կո­տոր­ված էր, իսկ հայ մշա­կույ­թի օ­ջախ­նե­րը պայ­թեց­ված ու եղծ­ված էին: Մու­շում փախս­տա­կան­նե­րը հայտ­նում են, որ մշա­կու­թա­յին շատ ար­ժեք­ներ, նաև Ա­ռա­քե­լոց վան­քի նշա­նա­վոր դու­ռը, ինչ-որ տեղ են տա­րել գեր­մա­նա­ցի­նե­րը: Ս. Տեր-Ա­վե­տի­սյա­նը դու­ռը գտ­նում է Բիթ­լի­սում և իր մի­ջոց­նե­րով ու­ղար­կում Թիֆ­լիս՝ «Հա­յոց ազ­գագ­րա­կան ըն­կե­րու­թյա­նը»: Նա նաև հայտ­նում է, որ վա­ղուց եր­կու մա­սի բա­ժան­ված մա­գա­ղա­թյա «Մշո ճա­ռըն­տիր» մա­տյա­նի մեկ հա­տո­րը ռուս սպա­նե­րը հասց­րել են Թիֆ­լիս և նվի­րել «Հա­յոց ազ­գագ­րա­կան ըն­կե­րու­թյա­նը», իսկ մյուս մա­սը մի քա­նի տա­րի անց ին­քը Գա­րե­գին Լևո­նյա­նի հետ գտել է Թիֆ­լի­սում, մաս­նա­վոր ան­ձի մոտ և ու­ղար­կել Երևան:
Սա­կայն վերն աս­վածն ամ­բող­ջը չէ՝ կապ­ված հայ մշա­կույ­թի այդ եր­կու նշա­նա­վոր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի փր­կու­թյան պատ­մու­թյան հետ: Մինչ այժմ մաս­նա­գետ­նե­րի ու­շադ­րու­թյու­նից վրի­պել է ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի ժա­մա­նա­կա­կից Կա­րո Սա­սու­նու վկա­յու­թյու­նը: 1966 թ. Բեյ­րու­թում լույս տե­սած «Արևմտա­հա­յաս­տա­նը Ա. աշ­խար­հա­մար­տի ըն­թաց­քին» իր աշ­խա­տու­թյան մեջ նա հայտ­նում է, որ հա­յե­րին ե­ղեռ­նա­զար­կե­լիս թուր­քերն ու քր­դե­րը՝ որ­պես մար­դա­կեր բո­րե­նի­ներ, գնա­ցել են առջևից, իսկ նրանց ու­սու­ցիչ և ոգևո­րիչ գեր­մա­նա­ցի­նե­րը՝ որ­պես գի­շանգ­ղեր, հետևից: Ա­ռա­ջին­նե­րը, անխ­նա կո­տո­րե­լով երկ­րի բնիկ­նե­րին և ա­վե­րե­լով շե­նե­րը, թա­լա­նել են նրանց ու­նեց­ված­քը, ե­կե­ղե­ցի­նե­րում պահ­վող մշա­կու­թա­յին կերտ­վածք­նե­րը, ո­րոնք ան­մի­ջա­պես «ջրի գնով» ձեռք են գցել և հան­գիստ խղ­ճով ի­րենց հայ­րե­նիք տե­ղա­փո­խել քա­ղա­քա­կիրթ գեր­մա­նա­ցի­նե­րը:
Լսենք 1916 թվի փետր­վա­րին տե­ղի ու­նե­ցած ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի ա­կա­նա­տես Կ. Սա­սու­նուն. «Մու­շի մէջ կարգ մը կար­գադ­րու­թիւն­նե­րէն ետք, Զօր. Նա­զար­բէ­գեան եւ Անդ­րա­նիկ կը վե­րա­դառ­նա­յին Բիթ­լիզ: Այդ օ­րե­րուն, ա­նոնց տե­ղե­կու­թիւն­նե­րէն յայտ­նի կըլ­լայ, որ Ա­ռա­քե­լոց վան­քի պատ­մա­կան դու­ռը, որ գեր­մա­նա­ցի­նե­րը ի­րենց հետ տա­րած են մին­չեւ Բիթ­լիզ, եւ յան­կար­ծա­կան նա­հան­ջի պատ­ճա­ռաւ հոն լքած էին, գտ­նուած էր եւ ռուս սպա­նե­րու կող­մէ ղր­կուած էր Մոս­կուա: Նոյն­պէս ա­զա­տուած էր նոյն վան­քի Ճա­ռըն­տի­րը և փո­խադ­րուած Մոս­կուա: Այժմ այդ թան­կա­գին յի­շա­տա­կա­րան­նե­րը կը գտ­նուին Երևան պե­տա­կան թան­գա­րա­նի մէջ»:
Կ. Սա­սու­նին սա­կայն չի ի­մա­ցել, որ նշա­նա­վոր մա­գա­ղա­թյա մա­տյա­նը և Ա­ռա­քե­լոց վան­քի դու­ռը չեն տար­վել Մոսկ­վա, այլ հայ­րե­նա­դարձ­վել են Թիֆ­լի­սից, իսկ դռան հետ առն­չու­թյուն չեն ու­նե­ցել ռուս սպա­նե­րը: Սմ­բատ Տեր-Ա­վե­տի­սյա­նը կարևոր լրա­ցում է կա­տա­րել: Հա­յե­րից հափշ­տակ­ված մշա­կու­թա­յին գոր­ծե­րը գեր­մա­նա­ցի­ներն ի պահ տված են ե­ղել Օ­տո­մա­նյան բան­կի Բիթ­լի­սի մաս­նա­ճյու­ղին, որ հար­մար պա­հի տե­ղա­փո­խեն Եվ­րո­պա: Սա­կայն ռազ­մա­ճա­կա­տում հօ­գուտ ռուս­նե­րի փոխ­վում է ի­րա­վի­ճա­կը: Հայ մշա­կույ­թի այս հրա­շա­կերտ մա­սունք­ներն իր հայ­րե­նա­պաշտ զին­վոր­նե­րով ա­զա­տագ­րել և հա­րա­զատ ժո­ղովր­դին է վե­րա­դարձ­րել մեր ա­ներկ­րորդ հե­րոս Անդ­րա­նի­կը: Իսկ դա տե­ղի է ու­նե­ցել այս­պես:
1916 թ. սկզ­բին թուր­քա­կան ռազ­մա­ճա­կա­տում ձեռ­նար­կած լայ­նա­ծա­վալ հար­ձակ­ման շնոր­հիվ ռու­սա­կան բա­նա­կը հաս­նում է Բիթ­լի­սի մա­տույց­նե­րին: 1924 թ. Բոս­տո­նում լույս տե­սած «Զօ­րա­վար Անդ­րա­նի­կի Կով­կա­սեան ճա­կա­տի պատ­մա­կան օ­րագ­րու­թիւ­նը» աշ­խա­տու­թյան հե­ղի­նա­կը հայտ­նում է, որ քա­ղա­քին հա­սած ռու­սա­կան գն­դի հրա­մա­նա­տար Ա­բացևը վե­րին հրա­մա­նա­տա­րու­թյա­նը հե­ռագ­րում է, թե ան­կա­րե­լի է Բիթ­լի­սը գրա­վել սաս­տիկ խոր ձյան, մարդ­կանց հա­մար ու­տե­լիք և ձիե­րի հա­մար կեր չու­նե­նա­լու պատ­ճա­ռով, ուս­տի պի­տի նա­հան­ջի: Իսկ Անդ­րա­նի­կը գն­դա­պետ Ֆի­լի­պո­վի մի­ջո­ցով կոր­պու­սի ընդ­հա­նուր հրա­մա­նա­տա­րին հե­ռագ­րեց. «Գլ­խովս կե­րաշ­խա­վո­րեմ, որ կա­րե­լի է Բիթ­լի­սը գրա­ւել ան­մի­ջա­պէս»: Ստաց­վում են Բիթ­լի­սը գրա­վե­լու հրա­մա­նը և հայ կա­մա­վոր­նե­րին օգ­նե­լու հա­մար ու­ղարկ­ված ռուս զին­վոր­նե­րի գու­մար­տա­կը:
Փետր­վա­րի 18-ի ուշ ե­րե­կո­յան Անդ­րա­նիկն այս սահ­մա­նա­փակ ու­ժերն անն­կատ մո­տեց­նում է քա­ղա­քին, յու­րա­քան­չյու­րին տա­լիս հանձ­նա­րա­րու­թյուն, խրա­խու­սում իր հրե­ղեն խոս­քով: 19-ի վաղ ա­ռա­վո­տյան սկս­վում է խնամ­քով մշակ­ված հնա­րա­միտ հար­ձա­կու­մը, ի­րենց խրոխտ «ու­ռա»-նե­րով և հրա­ցա­նա­զար­կե­րով անդ­րա­նի­կյան­նե­րը խու­ճա­պի են մատ­նում հա­կա­ռա­կոր­դին ու մինչև լու­սա­բաց գրա­վում քա­ղա­քը: «Մենք Պիթ­լի­սէն վեր­ցու­ցինք 24 թն­դա­նոթ, տաս­նեակ մի­լիոն փամ­փուշտ, 1300 թուրք գե­րի­ներ, մո­տա­ւո­րա­պէս 1400 ձի ու ջո­րի, 300 հայ կի­ներ եւ ե­րե­խա­ներ թուր­քե­րու­ տու­նե­րէն հա­նե­ցինք եւ Վան ղր­կե­ցինք,- հայտ­նում է օ­րագ­րու­թյու­նը կազ­մո­ղը:- Մեր Պիթ­լիս մտ­նե­լէն վեց ժամ վերջ մեր ե­տե­ւեն յա­ռա­ջա­ցող 8000 ռուս զի­նուոր­նե­րը Պիթ­լիս մտան: 35 թուրք զի­նուո­րա­կան պաշ­տօ­նեա­ներ շա­պի­կով եւ շա­պի­կըն­կե­րով բռ­նե­ցինք»:
Ա­ռա­ջին աշ­խար­հա­մար­տի այս սխ­րա­լի գոր­ծո­ղու­թյան շնոր­հիվ ոչ միայն հայ կա­մա­վոր­նե­րից հեր­թա­կան խայ­տա­ռակ պար­տու­թյունն են կրում թուր­քե­րը, այ­լև գե­րու­թյու­նից ա­զատ­վում են Բիթ­լի­սի 16000 հա­յե­րից ողջ մնա­ցած 300-ը, հա­զա­րա­վոր ձե­ռա­գիր մա­տյան­ներ, գոր­գեր, ե­կե­ղե­ցա­կան սպաս­քի ա­ռար­կա­ներ, կի­րա­ռա­կան ար­վես­տի գոր­ծեր, դրանց հետ՝ «Մշո ճա­ռըն­տիր» մա­գա­ղա­թյա մա­տյա­նը և Ա­ռա­քե­լոց վան­քի փայ­տե դու­ռը: ՈՒս­տի հե­տայ­սու Մաշ­տո­ցի ան­վան Մա­տե­նա­դա­րա­նի և Հա­յաս­տա­նի պատ­մու­թյան թան­գա­րա­նի աշ­խա­տա­կից­ներն այ­ցե­լու­նե­րին բա­ցատ­րու­թյուն­ներ տա­լիս նշա­նա­վոր մա­տյա­նին և դռա­նը մո­տե­նա­լիս պի­տի ա­սեն, որ դրանք իր քա­ջա­րի ֆի­դա­յի­նե­րի հետ գե­րու­թյու­նից ա­զա­տել է ազ­գա­յին հե­րոս Անդ­րա­նի­կը:
Ռու­բեն ՍԻ­ՄՈ­ՆՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 2573

Մեկնաբանություններ