Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թուրք աս­կ­յա­րը կանգ կառ­նի այն­տեղ, ուր կհան­դի­պի ռուս սալ­դա­թին

Թուրք աս­կ­յա­րը կանգ կառ­նի այն­տեղ, ուր կհան­դի­պի ռուս սալ­դա­թին
08.09.2020 | 00:09

Հա­վա­նա­կան ընդ­դի­մա­խոս­նե­րիս նախ ցան­կա­նում եմ կան­խել, որ ո՛չ արևմտա­մետ եմ, ո՛չ ռու­սա­մետ: Հա­յա­մետ եմ դաս­տիա­րա­կու­թյամբ, ա­նուղ­ղե­լի հա­յա­մետ՝ հատ­կա­պես 1962-ի տա­րե­մու­տին Երևա­նի պե­տա­կան հա­մալ­սա­րա­նի՝ աչ­քից հե­ռու ան­կյու­նում ձևա­վոր­վող ու­սա­նո­ղա­կան այն գաղտ­նի խմ­բա­կի կա­յաց­ման պա­հից, երբ ըն­կեր­նե­րիս հետ երդ­վե­ցի ապ­րել հա­յե­ցի, չտար­վել օ­տար գայ­թակ­ղիչ հո­վե­րով, մտ­քով ու գոր­ծով մշ­տա­պես ծա­ռա­յել ազ­գա­յին շա­հե­րին: Հայ­րե­նա­պաշտ հայ մար­դու մտա­հո­գու­թյամբ էլ ցան­կա­նում եմ հան­դես գալ այժմ մե­զա­նում բոր­բոք­վող վտան­գա­վոր դրսևոր­ման դեմ, որ­պի­սին տար­փող­վում էր նաև հա­րյուր տա­րի ա­ռաջ՝ 1920 թվա­կա­նին:


Իր ապ­րու­մի եր­թը վս­տա­հո­րեն շա­րու­նա­կե­լու հա­մար մեր փոք­րիկ եր­կիրն իր նման ու­րիշ­նե­րի պես պի­տի ո­րո­շի՝ ու՞մ հետ պի­տի հա­մա­գոր­ծակ­ցի և նրա մի­ջո­ցով Հա­յաս­տա­նի անվ­տան­գու­թյու­նը հու­սա­լիո­րեն ա­պա­հո­վի: Չէ՞ որ մեր հին ու հայտ­նի թշ­նա­մին, ոտ­քի կանգ­նած, հո­խոր­տում է հարևան­նե­րի վրա և չի թաքց­նում իր պան­թուր­քա­կան նկր­տում­նե­րը: Այս վի­ճա­կում չլի­նի՞, որ նո­րից սխալ­վենք և ընդ­միշտ տա­նուլ տանք ա­պա­գա­յի լու­սա­վոր հույ­սե­րը: Մտա­հո­գիչ է, որ բա­նից ան­տե­ղյակ կամ ա­պազ­գա­յին նպա­տակ­ներ հե­տապն­դող հիմ­նադ­րամ­նե­րից սն­վող մեր ո­րոշ հայ­րե­նա­կից­ներ շա­րու­նա­կում են հա­յավ­նաս ըն­թաց­քը՝ ի­րենց հետևից տա­նե­լով ու­րիշ­նե­րի:


Ե­ղեռ­նա­զարկ­ված ժո­ղովր­դին և ա­վեր­ված եր­կի­րը քա­ղա­քա­կան ու տն­տե­սա­կան ծանր կա­ցու­թյու­նից հա­նե­լու խն­դի­րը հա­րյուր տա­րի ա­ռաջ էլ մտա­հո­գում էր ազ­գի ղե­կա­վար դե­րը ստանձ­նած ՀՅԴ կու­սակ­ցու­թյա­նը և նրա ձևա­վո­րած կա­ռա­վա­րու­թյա­նը, ո­րոնք սա­կայն շա­րու­նա­կում էին հա­վա­տալ արևմտյան մեծ տե­րու­թյուն­նե­րի հա­յա­մետ ճա­ռե­րին և շու­տա­փույթ օգ­նու­թյան փուչ խոս­տում­նե­րին: Կա­յին մեծ խա­բե­բա­նե­րին չհա­վա­տա­ցող­ներ և հա­կա­ռակ տե­սա­կետ հայտ­նող­ներ, սա­կայն նրանց լսող չկար:
Իսկ ընդ­դի­մա­դիր­նե­րը ցույց էին տա­լիս, որ Անգ­լիան՝ հե­տա­մուտ իր շա­հե­րին, ար­բե­ցած Բաք­վի նավ­թի հո­տից, նո­րից է խար­դա­վում և եր­բեք էլ չի օգ­նի տա­ռա­պա­լի ճի­գե­րի մեջ գա­լար­վող հա­յե­րին, ո­րով­հետև նրա նա­վե­րը չէին կա­րող բարձ­րա­նալ հա­յոց սա­րե­րը: Ֆրան­սիան «և՛ ե­ղել, և՛ դե­ղել» էր Հա­յաս­տա­նը. նախ փր­կել, ա­պա սառ­նասր­տո­րեն թուր­քի յա­թա­ղա­նի բե­րա­նին էր թո­ղել Կի­լի­կիա­յի հա­յու­թյա­նը: Ազ­գե­րի վե­հա­ժո­ղո­վը նա­խորդ տար­վա սկզ­բին Փա­րի­զում Հա­յաս­տա­նի խնա­մա­կա­լու­թյու­նը վս­տա­հել էր ԱՄՆ-ին, ո­րի պրե­զի­դեն­տը հան­դես ե­կավ հա­յա­սեր հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րով, սա­կայն Կոնգ­րե­սը հրա­ժար­վեց խնա­մա­կա­լի պատ­վից, քա­նի որ Հա­յաս­տա­նը չու­ներ հա­րուստ ըն­դերք կամ գյուղմ­թերք­նե­րի մե­ծա­քա­նակ ար­տադ­րու­թյան հա­մար պի­տա­նի տա­րածք­ներ: Բայց ու­ներ ծով գաղ­թա­կա­նու­թյուն, քայ­քայ­ված տն­տե­սու­թյուն, սո­վա­մահ բնակ­չու­թյուն և հարևան­նե­րի հետ չլուծ­ված բա­զում հար­ցեր: ՈՒս­տի ԱՄՆ-ի հա­մար ան­հե­տաքր­քիր էին հա­յերն ու Հա­յաս­տա­նը: Իսկ թուր­քը նո­րից ե­լել էր իր ձևով լու­ծե­լու հայ­կա­կան հար­ցը:


Ճիշտ այդ ժա­մա­նակ կա­րի­քա­վոր Հա­յաս­տա­նին ռազ­մա­կան և տն­տե­սա­կան ան­հա­պաղ օգ­նու­թյուն ցույց տա­լու, ա­ռաջ խա­ղա­ցող թշ­նա­մու ա­ռաջն առ­նե­լու, սո­վյա­լին՝ հաց, հի­վան­դին դեղ հասց­նե­լու պատ­րաս­տա­կա­մու­թյուն հայտ­նող եր­կիր կար, ո­րից հրա­ժար­վե­ցին Հա­յաս­տա­նի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը: Գրե­թե եր­կու­սու­կես տար­վա բա­ցա­կա­յու­թյու­նից հե­տո Ան­դր­կով­կաս էր վե­րա­դար­ձել Խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նը, ո­րի բա­նա­կը ե­կել, կագ­նել էր հա­յոց հյու­սիս-արևե­լյան սահ­մա­նին: Դրա­նից խրա­խուս­ված՝ դաշ­նակ­ցա­կան կա­ռա­վա­րու­թյան դեմ ապս­տամ­բու­թյուն բարձ­րաց­րին ե­րի­տա­սարդ հայ բոլշևիկ­նե­րը, բայց պարտ­վե­ցին, չա­րա­չար պատժ­վե­ցին, իսկ փրկ­ված­նե­րը փա­խան երկ­րից: Նոր Ռու­սաս­տա­նի կա­ռա­վա­րու­թյան ա­ռա­ջար­կով, 1920-ի մա­յի­սին բա­րե­կա­մու­թյան պայ­մա­նա­գիր կն­քե­լու նպա­տա­կով Մոսկ­վա բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րի մեկ­նեց ՀՀ պատ­վի­րա­կու­թյու­նը: Ռուս բոլշևիկ­նե­րը պատ­րաստ էին փոխ­շա­հա­վետ հա­մա­ձայ­նա­գիր ստո­րագ­րե­լուց հե­տո, ե­ղեռ­նա­զարկ­ված Հա­յաս­տա­նին օգ­նել ռազ­մա­կան ու­ժով, պա­րե­նամ­թեր­քով և նպաս­տել քայ­քայ­ված տն­տե­սու­թյան վե­րա­կան­գն­մա­նը, ժո­ղովր­դին վե­րա­դարձ­նել իր կեն­սա­կան տա­րածք­նե­րի զգա­լի մա­սը:


Ռու­սա­կան կող­մից բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րին մաս­նակ­ցում էր ար­տա­քին գոր­ծե­րի նա­խա­րա­րի տե­ղա­կալ, հայ ժո­ղովր­դի զա­վակ Լևոն Կա­րա­խա­նը, իսկ բոլշևի­կյան կու­սակ­ցու­թյան Մոսկ­վա­յի քաղ­կո­մի և Մոսկ­վա­յի մարզ­կո­մի ղե­կա­վարն էր լա­վա­գույն հա­յե­րից մե­կը՝ Ա­լեք­սանդր Մյաս­նի­կյա­նը: Նրանց բա­ցա­ռիկ բարձր դիր­քից, հե­ղի­նա­կու­թյու­նից և ու­նա­կու­թյուն­նե­րից կա­րե­լի էր օգտ­վել հա­նուն Հա­յաս­տա­նի, սա­կայն մե­րոնց նման ող­ջամ­տու­թյուն տր­ված չէր: Այն մեծ հա­յե­րի՝ Ռու­սաս­տա­նի ա­ռա­ջար­կած հա­յան­պաստ պայ­մա­նա­գիրն ան­հա­պաղ ստո­րագ­րե­լու հոր­դո­րին մեր­ժու­մով պա­տաս­խա­նեց ՀՀ կա­ռա­վա­րու­թյան պատ­վի­րա­կու­թյու­նը: Երկ­րի կա­ռա­վա­րիչ­նե­րը, շա­րու­նա­կե­լով հա­վա­տալ արևմտյան տե­րու­թյուն­նե­րի խոս­տում­նե­րին, թունդ հա­կա­ռու­սա­կան, ան­հե­ռա­տես քա­րոզ­չու­թյուն էին ծա­վա­լել: Հա­յե­րի մեր­ժո­ղա­կա­նու­թյու­նից ան­մի­ջա­պես օգտ­վեց ոտ­քի կանգ­նող Մուս­տա­ֆա Քե­մա­լի Թուր­քիան և սկ­սեց բա­րե­կա­մու­թյուն խա­ղալ Խոր­հր­դա­յին Ռու­սաս­տա­նի հետ:


Արևմտյան տե­րու­թյուն­նե­րը 1920 թ. օ­գոս­տո­սի 10-ին հա­յե­րի վի­րա­վոր սր­տին «յուղ քսե­ցին» Սևրի պայ­մա­նագ­րով, որն ուղղ­ված էր հան­ցա­գործ Թուր­քիա­յի դեմ, սա­կայն դրան վի­ճակ­ված չէր ի­րա­կա­նա­նալ: Այն չե­ղար­կե­լու հա­մար թուր­քերն աշ­նա­նը հար­ձակ­ման ան­ցան, գրա­վե­ցին Կարսն ու Ա­լեք­սանդ­րա­պո­լը և սպառ­նա­ցին մեր երկ­րի բուն գո­յու­թյա­նը: Այս պայ­ման­նե­րում, ինչ­պես ըն­դուն­ված է ա­սել, ա­ռանց կրա­կո­ցի, դաշ­նակ­ցա­կան­նե­րը իշ­խա­նու­թյու­նը հանձ­նե­ցին բոլշևիկ­նե­րին և՝ որ­պես ի­րենց «ար­դար նպա­տա­կի» ար­տա­հայ­տու­թյուն, հա­ջորդ օ­րը, երբ դեռ խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նու­թյան մար­մին­նե­րը Դի­լի­ջա­նից չէին ժա­մա­նել մայ­րա­քա­ղաք Երևան, բա­րե­կա­մու­թյան պայ­մա­նա­գիր կն­քե­ցին օս­մա­նյան կա­ռա­վա­րու­թյան հետ, ՀՀ տա­րած­քի մեծ մա­սը զի­ջե­ցին հա­կա­ռա­կոր­դին և հրա­ժար­վե­ցին Սևրի պայ­մա­նագ­րի՝ Հա­յաս­տա­նին վե­րա­բե­րող դրույթ­նե­րից՝ կա­մո­վին ընկ­նե­լով ա­րյու­նար­բու թուր­քե­րի գիր­կը: Սրա դեմ բո­ղո­քե­ցին նոր-նոր աս­պա­րեզ մտ­նող Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի և Ռու­սաս­տա­նի կա­ռա­վա­րու­թյուն­նե­րը: Թուր­քե­րը հե­ռա­ցան Ա­լեք­սանդ­րա­պո­լից, բայց մնա­ցին Կար­սում: Հայ-թուր­քա­կան սահ­ման դար­ձան Ա­խու­րյան և Ա­րաքս գե­տե­րը, ո­րոնց ձախ ա­փին կանգ­նեց ռու­սա­կան զոր­քը՝ զս­պա­շա­պիկ դառ­նա­լով հա­յա­կեր Թուր­քիա­յին: Բանն այն է, որ վեր­ջինս վա­ղուց կար­գա­խոս ու­ներ. «Իմ աս­կյա­րը կանգ կառ­նի այն­տեղ, ուր կհան­դի­պի ռուս սալ­դա­թին»:


Երկ­րի խոր­հր­դայ­նա­ցու­մից հե­տո՝ 70 տա­րի, նաև վեր­ջին 30-ա­մյա­կում, թուրք աս­կյարն իր առջև տե­սել է կանգ­նած ռուս զին­վո­րին, ուս­տի քա­րա­ցել է իր դիր­քում, հրա­ժար­վել Հա­յաս­տա­նի մեջ­քի վրա­յով անց­նող պան­թուր­քիս­տա­կան նկր­տում­նե­րից: Իսկ Հա­յաս­տանն այդ ըն­թաց­քում ապ­րել է իր ոս­կե­դա­րը, կեր­տել նոր պե­տա­կա­նու­թյուն, հաղ­թել Ար­ցա­խյան գո­յա­մար­տում: Սա­կայն այժմ էլ մե­զա­նում գնա­լով սր­վում և ցց­վում է ում հետ լի­նե­լու հար­ցը: Ինչ­պես 100 տա­րի ա­ռաջ եր­կի­րը ղե­կա­վա­րող քա­ղա­քա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը, ար­հա­մար­հե­լով այ­լոց կար­ծի­քը, ՀՀ խոր­հր­դա­րա­նում ու­նե­ցած իր մե­ծա­մաս­նու­թյան շնոր­հիվ միանձ­նյա ո­րո­շում­ներ է կա­յաց­նում, հան­րու­թյան մեջ բա­ցա­կա­յում է ազ­գա­յին հա­մա­ձայ­նու­թյու­նը, և նո­րից գլուխ է բարձ­րաց­րել հա­կա­ռու­սա­կա­նու­թյու­նը, ո­րը հրահր­վում է օ­տար ու­ժե­րի կող­մից, որ­պես­զի թե­կուզ Հա­յաս­տա­նի վե­րաց­ման գնով տա­րա­ծաշր­ջա­նից հե­ռաց­վի Ռու­սաս­տա­նը:


Ակն­հայտ է, որ մեր օ­րե­րում աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան և ռազ­մա­կան հզո­րա­ցում է ապ­րում Թուր­քիան: Նո­րից թա­փով գլուխ է բարձ­րաց­նում պան­թուր­քիզ­մը, ո­րի հա­վակ­նու­թյուն­նե­րի մեջ ոչ միայն Բալ­կան­նե­րը, Հյու­սի­սա­յին Աֆ­րի­կան և Մի­ջին Արևելքն են, այլև Կով­կա­սը, Պո­վոլ­ժիեն, Մի­ջին Ա­սիան և Հե­ռա­վոր Արևել­քը: Իսկ նրա աս­կյա­րի ճա­նա­պար­հը պի­տի անց­նի Հա­յաս­տա­նով. չկա այլ ճա­նա­պարհ: Վտան­գը չգի­տակ­ցե­լով, մաս­նա­գետ­նե­րի կար­ծիք­ներն ան­տե­սե­լով՝ քա­ղա­քա­կան դաշ­տում «ի­րենց էշն են ա­ռաջ քշում» մո­լոր­ված­նե­րը և այլևայլ հիմ­նադ­րամ­նե­րից սն­վող­նե­րը: Սրանք ռու­սա­կան ռազ­մա­բա­զան Գյում­րիից հա­նե­լու, ան­հա­պաղ «ան­հայտ ուղ­ղու­թյամբ սլա­ցող գնաց­քից թռ­չե­լու» (Ռու­սաս­տա­նի հետ կա­պե­րը խզե­լու), Ռու­սաս­տա­նի «հափշ­տա­կած» ձեռ­նար­կու­թյուն­նե­րը Հա­յաս­տա­նին վե­րա­դարձ­նե­լու, Սո­րո­սին և «շո­վի­նիստ ռու­սին» հա­վա­սար ճա­նա­չե­լու, «քա­ղա­քա­կիրթ» Թուր­քիա­յի հետ բա­րե­կա­մա­նա­լու, հա­յի ա­րյան մեջ թա­թախ­ված թուր­քի ձեռ­քը սեղ­մե­լու, ան­ցյա­լը մո­ռա­նա­լու կո­չեր են ա­նում: Սրանք հա­վա­նա­բար չգի­տեն, որ ոչ քիչ թվով հա­յեր նաև ան­ցած դա­րաս­կզ­բին հա­վա­տա­ցել են թուր­քին, սեղ­մել նրա թա­թը և հա­տու­ցել կյան­քով:


Մեր ժա­մա­նա­կա­կից­նե­րից շա­տե­րը խո­սում, կար­ծիք ու կամք են ար­տա­հայ­տում՝ ա­ռանց մեր պատ­մու­թյան դա­սե­րը սեր­տե­լու, ուս­տի ան­տե­ղյակ են թուր­քի էու­թյա­նը: Նրանք ան­հա­ղորդ են հա­յոց ան­ցյա­լի հե­րո­սա­կա­նու­թյան մե­ծի և մեր ո­գու դրո­շա­կա­կիր Անդ­րա­նիկ զո­րա­վա­րի պատ­գա­մին. «Ես ոչ մէկ թուր­քի չեմ կր­նար հա­վա­տալ, ե­թէ ա­նի­կա եր­կն­քէն իսկ ի­ջած ըլ­լայ»: Դրան հա­կա­ռակ, այ­սօր հա­յե­րիս ա­պա­գա­յի հա­մար չա­փա­զանց վտան­գա­վոր մտայ­նու­թյուն է տի­րում ՀՀ Ազ­գա­յին ժո­ղո­վի մե­ծա­մաս­նու­թյու­նը կազ­մող իմ­քայ­լա­կան­նե­րի ճամ­բա­րում: Նրանց խմ­բակ­ցու­թյան ղե­կա­վա­րը թուր­քա­կան զո­րա­ցող վտան­գի ժա­մին փա­փուկ բարձ է դնում ի­րենց ընտ­րած ժո­ղովր­դի գլ­խի տակ: Հու­լի­սին՝ Տա­վու­շյան զին­ված հա­կա­մար­տու­թյան օ­րե­րին, երբ Թուր­քիան Ադր­բե­ջա­նին ռազ­մա­կան օգ­նու­թյուն ցույց տա­լու հայ­տա­րա­րու­թյուն ա­րեց, իմ­քայ­լա­կան տի­կի­նը վս­տա­հո­րեն ա­սաց, որ Թուր­քիան չի միա­նա Ադր­բե­ջա­նին և Հա­յաս­տա­նի նկատ­մամբ լայ­նա­ծա­վալ ագ­րե­սիա չի ձեռ­նար­կի: Հա­վա­նա­բար նա ա­մե­նօ­րյա կա­պի մեջ է թուր­քա­կան բա­նա­կի գլ­խա­վոր շտա­բի ղե­կա­վա­րու­թյան հետ և լա­վա­տե­ղյալ է վեր­ջի­նիս ծրագ­րե­րին: Այս թուր­քա­մետ մտ­քի հա­մար պան­թուր­քիս­տը պի­տի բա­ցա­կան­չի. «Մա­շալ­լահ, էր­մե­նի խա­նում, չոխ սա­ղո՜լ…»:


Հա­յոց մեջ «քա­ղա­քա­կիրթ» թուր­քե­րին ջեր­մո­րեն հա­վա­տա­ցող­ներ ե­ղել են և կան: Մա­կուն­ցից շատ ա­ռաջ՝ 1918-ի աշ­նա­նը, նրա տրա­մա­չա­փից ա­վե­լի մեծ, իս­կա­պես քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ Ա­լեք­սանդր Խա­տի­սյա­նը ե­ղեռ­նա­զարկ­ված մեր արևմտա­հայ հա­րա­զատ­նե­րին պա­խա­րա­կում էր այն բա­նի հա­մար, թե ին­չու նրանք ի­րենց հայ­րե­նա­կան հո­ղի վրա ապ­րե­լու հա­մար լե­զու չեն գտել «շա­քա­րի պես քաղցր» թուր­քե­րի հետ: Սա­կայն դառ­նանք մե­րօ­րյա ռու­սա­տյաց­նե­րին՝ հար­ցով. «Ա­ռանց Հա­յաս­տա­նի անվ­տան­գու­թյու­նը վնա­սե­լու՝ որ­տե՞ղ եք ու­զում տես­նել թուրք աս­կյա­րին՝ Ա­րաք­սի ու Ա­խու­րյա­նի ա՞յս, թե՞ այն ա­փին, և ե՞րբ եք ցան­կա­նում փա­կել տալ Գյում­րու ռու­սա­կան ռազ­մա­բա­զան ու եղ­բայ­րու­թյան դաշ­նա­գիր կն­քել թուր­քե­րի հետ…»:
Գո­նե դրանք ի­մա­նա­լու ի­րա­վուն­քից մի զր­կեք ձեր հայ­րե­նա­կից­նե­րին:


Ռու­բեն ՍԻ­ՄՈ­ՆՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3042

Մեկնաբանություններ