Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Տո­նի­կա­շեն (երևա­կա­յա­կան ճամ­փոր­դու­թ­յուն Covid-19-ի պայ­ման­նե­րում)

Տո­նի­կա­շեն (երևա­կա­յա­կան ճամ­փոր­դու­թ­յուն Covid-19-ի պայ­ման­նե­րում)
11.09.2020 | 01:43

(Նախորդ մասը)

Քայ­լում եմ ու հա­յաց­քով ե­կե­ղե­ցի փնտ­րում. բնա­կա­նա­բար՝ ոչ մե­կը գո­յու­թյուն չու­նի, թուր­քե­րը բո­լո­րը քան­դել-ա­վե­րել են:
Ա­վե­րել կամ բռ­նա­զավ­թել են նաև դրանց կից դպ­րոց­նե­րը, ո­րոնք լա­վա­գույնն էին որ­պես շի­նու­թյուն:
Զուր չէ, որ ա­շա­կերտ­նե­րից մե­կը այս­պի­սի պար­զու­նակ տո­ղեր գրեց.

Ա՜հ, խը­լե­ցին մեզ, դպ­րոց ջան,
Ծո­ցէդ ձեռ­քեր դա­ւա­ճան,
ՈՒ մեր միտ­քը մնաց սևցանք,
Կա­րօ­տովդ մա­շե­ցանք:

Ես նա­յում եմ ու­սու­ցիչ­նե­րի, ա­շա­կերտ­նե­րի, ման­կա­պար­տեզ­նե­րի ե­րե­խա­նե­րի քա­րա­ցած, լուռ, բայց խո­սուն դեմ­քե­րին: Բազ­մա­դա­րյա գե­նը հպ­վում է նյար­դե­րիս, և ուն­կե­րիս մեջ լսում եմ նրանց ձայ­նե­րը: Նրանք պատ­մում են, որ ի­րեն­ցից և ոչ ոք բնա­կան մա­հով չի մա­հա­ցել: Ո­մանք գն­դա­կա­հար­վել են, ո­մանք՝ տա­պա­րա­հար­վել, Տեր-Զո­րի ճա­նա­պար­հին քաղ­ցից ու ծա­րա­վից ան­շն­չա­ցել, աղ­ջիկ­նե­րը ՝ բռ­նա­բար­վել կամ առևանգ­վել, մա­նուկ­նե­րը՝ նետ­վել կա­մուրջ­նե­րից կամ մահ­մե­դա­կա­նաց­վել: Ձայ­նե՜ր, փակ­շուրթ ձայ­նե՜ր, գոց­բե­րան հա­ռա­չանք­նե՜ր, ո­րոնք միայն մեկ բան են խնդ­րում՝ չմո­ռա­նալ ի­րենց…

Ե­կե­ղե­ցուց ու կր­թու­թյու­նից զատ, կար ևս մի գոր­ծոն, ո­րը ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան բնույթ ու­ներ. դա առևտրա­յին, ար­տադ­րատն­տե­սա­կան գոր­ծու­նեու­թյունն էր, և այդ աս­պա­րե­զում ա­դա­բա­զար­ցի հա­յը գե­րիշ­խող դիրք էր գրա­վում:
Քա­ղա­քի կենտ­րո­նում գտն­վում էր լայ­նա­տա­րած շու­կան: Հնում այն փայ­տա­շեն էր ե­ղել, բայց XIX դ. վեր­ջին հրո ճա­րակ էր դար­ձել, և հա­յե­րը կա­ռու­ցել էին նո­րը` քա­րից: Շու­կան շր­ջա­պատ­ված էր թուր­քա­կան թա­ղա­մա­սե­րով, սա­կայն հյու­սի­սա­յին ծայ­րից մինչև հյու­սիս-արևելք ա­ղեղ­նաձև փռ­ված էին հայ­կա­կան թա­ղա­մա­սե­րը։ Շու­կան շա­րու­նակ­վում էր Ղար­ղը­ճի տակ կոչ­վող փո­ղո­ցով, ո­րի աջ ու ձախ կող­մե­րում տե­ղա­վոր­ված էին բուն շու­կա­յում մահ­մե­դա­կան­նե­րի կող­մից ար­գել­ված խա­նութ­նե­րը` ձկան, խո­զի մսի, ծխա­խո­տի, պտ­ղի ու պա­րե­նի վա­ճա­ռա­նոց­նե­րը, ինչ­պես նաև գի­նե­տու­նը: Այս փո­ղո­ցի 100-120 խա­նութ­նե­րից միայն մի քա­նիսն էին պատ­կա­նում հույ­նե­րին, մնա­ցյա­լը` հա­յե­րին, և գեթ մեկ թուրք խա­նութ­պան չկար։ Իսկ բուն շու­կան մո­տա­վո­րա­պես հետևյալ պատ­կերն ու­ներ. 80 %-ը` հայ, 10 %-ը` թուրք, 5 %-ը` հույն, 2 %-ը` հրեա ու 3 %-ը` այ­լազ­գի­ներ։ Ան­գամ շու­կա­յի լե­զուն էր հա­յե­րեն, և թուր­քե­րից շա­տե­րը ստիպ­ված հա­յե­րեն էին սո­վո­րել:


Ա­դա­բա­զա­րը հատ­կա­պես աչ­քի էր ընկ­նում շե­րա­մա­բու­ծու­թյամբ ու ծխա­խո­տի մշա­կու­թյամբ: Ա­ռա­ջի­նը տա­րե­կան 3 մլն, իսկ երկ­րոր­դը 1 մլն ղու­րու­շի գու­մար էր բե­րում ժո­ղովր­դին, ո­րով­հետև 1879 թ. մե­տաք­սի ութ մա­նա­րան­նե­րը, ո­րոնց մեծ մա­սը հա­յե­րին էր պատ­կա­նում, աշ­խա­տանք էին տրա­մադ­րում հա­րյու­րա­վոր կա­նանց ու աղ­ջիկ­նե­րի։ Մինչև 1915 թ. Ա­դա­բա­զա­րում մե­տաք­սի մա­նա­րան­նե­րը պատ­կա­նում էին հետևյալ ան­ձանց և ըն­կե­րու­թյուն­նե­րին. Պետ­րոս Մու­րա­դյան, Պո­ղոս Մու­րա­դյան, «Անդ­րա­նիկ Չարխ­ճյան եղ­բայր­ներ» ըն­կե­րու­թյուն, «Ար­թա­քի Մե­տա­րյան-Ա­րաբ­զադ» Սա­յիդ ընկ.», «Հա­կոբ Տալ­լե­րյան-Հա­միդ բեյ ընկ.», «Սու­րեն Գու­յում­ճյան եղ­բայր­ներ» ըն­կե­րու­թյուն, «Մկր­տիչ Ճր­կա­յան ընկ.», «Շա­հի­նյան եղ­բայր­ներ», Ան­բար­լյան, Կա­րա­պետ Թո­փու­զյան։ Այ­սինքն, 11 մա­նա­րան­նե­րից 9-ը հա­յա­պատ­կան էին, 2-ը՝ հայ-թուր­քա­կան:
Շե­րա­մա­բու­ծու­թյու­նը, բնա­կա­նա­բար, հան­գեց­րեց մա­նու­ֆակ­տու­րա­յի ար­տադ­րու­թյան, ո­րը նույն­պես ամ­բող­ջու­թյամբ հա­յե­րի ձեռ­քում էր: Նրանք էին Անդ­րա­նիկ Թա­րի­կյա­նը, «Ե­ղիա­յան-Ֆես­լյան ընկ.», Սար­գիս Զաղ­ճյա­նը, Անդ­րա­նիկ Նա­զա­րե­թյա­նը, Հա­կոբ Գա­րա­գալ­փա­կյա­նը, «Մի­սաք Կո­ճի­կյան և որ­դիք» ըն­կե­րու­թյու­նը, Կա­րա­պետ Գա­րա­գալ­փա­կյա­նը, «Մ. և Տ. Գամ­ճյան եղ­բայր­ներ» ըն­կե­րու­թյու­նը, Հով­հան­նես Փան­չու­կյա­նը, Մա­ղաք Մա­ղա­քյա­նը, Գե­սա­բե­կյան եղ­բայր­նե­րը և այլք:


Ա­դա­բա­զա­րը հիմ­նա­կա­նում ար­տադ­րում էր ցո­րեն, քա­թան, ծխա­խոտ, մե­տաքս, ա­տաղձ, սոխ, սխ­տոր, գետ­նախն­ձոր ու պտուղ­ներ, ան­գամ… հավ­կիթ:
Գլ­խա­վոր ար­տա­հա­նող վա­ճա­ռա­կան­ներն ու ֆիր­մա­ներն էին «Հա­կոբ Տալ­լե­րյան և ընկ.», Թագ­վոր Աշ­ճյա­նը, «Ար­թա­քի Մի­տա­րյան և ընկ.», «Ա. Ա­լիք­սա­նյան եղ­բարք», Սրա­պյան եղ­բայր­նե­րը, Մուս­տա­ֆա Դիար­բե­քիր­լին, Յան­կո Ա­կա­լի­դի­սը: Սրան­ցից բա­ցի, կա­յին մի շարք երկ­րոր­դա­կան վա­ճա­ռա­կան­ներ, ո­րոնք վե­րո­հի­շյալ­նե­րի վար­կա­վոր­մամբ կամ նրանց հա­մար էին աշ­խա­տում: Օ­րի­նակ, քա­թա­նը փոք­րա­քա­նակ գնող 6-7 առևտրա­կան­նե­րը Իզ­մի­տում այն 2,5-3,5 ղու­րու­շով վա­ճա­ռում էին մե­ծա­քա­նակ վա­ճա­ռա­կան­նե­րին, ո­րոնք էլ ի­րենց հեր­թին ար­տա­հա­նում էին Եվ­րո­պա, մաս­նա­վո­րա­պես` Մար­սել, Լոն­դոն ու Համ­բուրգ։
Հա­վե­լենք նաև, որ Ա­դա­բա­զա­րում միայն Օս­մա­նյան կայ­սե­րա­կան բանկն ու­ներ մաս­նա­ճյուղ, այ­նինչ մյուս բո­լոր վար­կա­տու­նե­րը հա­յեր էին։ Հա­յա­պատ­կան հաս­տա­տու­թյուն­ներ էին նաև տե­ղա­կան այն եր­կու բան­կե­րը, ո­րոնք հիմն­վել էին 1908-ի սահ­մա­նադ­րու­թյու­նից հե­տո` եր­կու բաժ­նե­տի­րա­կան ըն­կե­րու­թյուն­նե­րի կող­մից։


ՈՒ­շագ­րավ է նաև ար­հեստ­նե­րի բնա­գա­վա­ռում հա­յե­րի գե­րա­կա դիր­քը: Ե­թե մսա­գործ­նե­րը, հաց­թուխ­նե­րը, ոս­կե­րիչ­նե­րը, կա­հա­գործ­նե­րը, հյուս­նե­րը, որմ­նա­դիր­նե­րը բա­ցա­ռա­պես հա­յեր էին, իսկ հույ­նե­րը՝ ա­ղյու­սա­գործ­ներ ու բրուտ­ներ, ա­պա թուր­քե­րը զբաղ­վում էին սա­րա­ջու­թյամբ՝ գրաստ­նե­րի կաշ­վե պա­րա­գա­նե­րի պատ­րաստ­մամբ ու լեբ­լե­բի­ջու­թյամբ:
Քա­ղա­քի հա­յոց տն­տե­սա­կան բար­վոք վի­ճա­կը, հատ­կա­պես 1908 թ. Օս­մա­նյան սահ­մա­նադ­րու­թյան ըն­դու­նու­մից հե­տո, հան­գեց­րեց ազ­գա­յին ա­ներևա­կա­յե­լի ա­ռա­ջըն­թա­ցի: Ձևա­վոր­վե­ցին ա­վե­լի քան 50 կր­թա­կան, մշա­կու­թա­յին, տն­տե­սա­կան, մար­զա­կան, բա­րե­սի­րա­կան ըն­կե­րու­թյուն­ներ, թա­տե­րախմ­բեր, երգ­չա­խումբ: Հյու­րա­խա­ղե­րով քա­նիցս Ա­դա­բա­զար ժա­մա­նե­ցին Ա­բե­լյա­նի, Ար­մե­նյա­նի ու Զա­րի­ֆյա­նի թա­տե­րախմ­բե­րը և ներ­կա­յա­ցում­ներ տվե­ցին Հա­լիմ է­ֆեն­դու շե­րա­մա­նո­ցի շեն­քում: 1910-ից լույս էր տես­նում «Եր­կիր» թեր­թը, 1912-ից «Բիւ­թա­նիա» շա­բա­թա­թեր­թը`«Ատ­րու­շան» տպա­րա­նում։


Ա­հա այս­պես, Աս­տու­ծո հո­վա­նու ներ­քո ըն­թա­նում էր աշ­խա­տա­սեր, կր­թա­սեր, հյու­րա­սեր ա­դա­բա­զար­ցի հա­յի Կյան­քը, երբ վրա հա­սավ 1915-ը…

Դեռևս պա­տե­րազ­մի նա­խօ­րյա­կին Թա­լեա­թը Ա­դա­բա­զար էր ու­ղար­կել Հե­լիմ բեյ ան­վամբ մի գա­զա­նի: 1915-ի հու­նի­սի կե­սե­րին սա 300 երևե­լի հա­յե­րին` ե­րեք կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րի ան­դամ­նե­րի, մտա­վո­րա­կան­նե­րի, ձեռ­նար­կա­տե­րե­րի, վա­ճա­ռա­կան­նե­րի և ար­հես­տա­վոր­նե­րի, հա­վա­քեց-լց­րեց Ս. Կա­րա­պետ ու Ս. Հրեշ­տա­կա­պետ ե­կե­ղե­ցի­նե­րը և ա­հա­վոր ծե­ծու­ջար­դի են­թար­կե­լով` պա­հան­ջեց հանձ­նել հա­յու­թյան մոտ գտն­վող զեն­քը: Զեն­քե­րը հա­վա­քե­լուց 4-5 օր անց պաշ­տո­նա­պես հայ­տա­րար­վեց, որ քա­ղա­քի բո­լոր հա­յե­րը ժա­մա­նա­կա­վո­րա­պես տե­ղա­փոխ­վե­լու են մո­տա­կա գյու­ղե­րը և հե­տո նո­րից վե­րա­դառ­նա­լու են: Մեկ­նե­լու հա­մար տր­ված էր միայն եր­կու օր ժա­մա­նակ: Քա­ղա­քի 4000 տուն հա­յու­թյու­նը մի օր­վա մեջ տնե­րից դուրս թափ­վեց, ով­քեր ձիու, ե­զան կառ­քեր ու­նեին, ա­մե­նաանհ­րա­ժեշտ ի­րերն ար­դեն բար­ձած, ճա­նա­պարհ էին ըն­կել Էս­քի­շե­հի­րի ուղ­ղու­թյամբ, իսկ մնա­ցյալ­ներն ի­րենց ի­րե­րը տե­ղա­փո­խում էին կա­յա­րան՝ եր­կա­թու­ղով գնա­լու հա­մար: Ո­մանք թան­կար­ժեք զար­դերն ու ոս­կե­ղե­նը թա­ղե­ցին հո­ղի մեջ, մյուս­ներն ու­նեց­ված­քի զգա­լի մա­սը հանձ­նե­ցին թուր­քե­րին այն հույ­սով, որ կվե­րա­դառ­նան ու հետ կս­տա­նան:


Այն, ինչ կա­տար­վեց հե­տա­գա­յում, գրել եմ սկզ­բում, Ա­դա­բա­զար «ժա­մա­նե­լիս», բայց լրաց­նեմ գրող ու հրա­պա­րա­կա­խոս Ե­նովք Ար­մե­նի խոս­քով. «Քսան հա­զար հո­գի հա­շուուող հայ ազ­գաբ­նակ­չու­թիւ­նը ոտ­քի է: Մարդ­կա­յին էակ­նե­րու ծփուն ծով մը, ո­րուն ա­լիք­նե­րը բազ­մաձև գա­լա­րում­նե­րով կը թա­ւա­լին՝ ող­բի հեծ­ծիւն­նե­րով, ա­նէծ­քի մռն­չիւն­նե­րով, ան­զօր կա­տա­ղու­թեան յու­սա­հա­տա­կան մր­մունջ­նե­րով: Կի­զիչ արևը ծաղր կը ցա­նէ տա­րա­բախտ ար­կա­ծեալ­նե­րու գլ­խուն: Սև ճա­կա­տա­գի­րին հե­ռան­կա­րէն զար­հու­րած, ա­նոնք հաշ­տուած են ար­դէն մա­հուան՝ դէ­պի ուր կը քշուին: Գի­տակ­ցու­թիւ­նը ու­նին վա­ղուան ա­րիւ­նոտ ար­հա­ւիրք­նե­րուն, ո­րոնց ան­զո­հը մղ­ձա­ւան­ջի պէս կը տան­ջէ միտ­քե­րը, բայց ո­րոնց­մէ ա­զա­տագ­րուե­լու յոյ­սի ա­ղօտ նշոյ­լը ան­գամ չեն տես­ներ: Ա­նո­րոշ, ան­գի­տա­կից, անն­պա­տակ տա­տա­նու­մի կո­հակ­նե­րու է վե­րա­ծուած բո­վան­դակ ժո­ղո­վուր­դը, տու­նե­րէն փո­ղոց­նե­րը թա­փած, հա­մա­զան­գուած բռ­նա­գաղ­թի բե­կոր­նե­րու թշուա­ռու­թիւ­նով, ոչ­խա­րի հո­տի բա­ժան-բա­ժան խում­բե­րու պէս՝ ո­րոնք հո­վիւ չու­նին, մե­ծա­մաս­նա­բար կին ու տղայ, անխ­նամ տա­րազ­նե­րով զգես­տա­ւոր, դեռ ճամ­բայ չե­լած աղ­քատ, քա­նի որ չեն գի­տեր թէ ի՛նչ գոյք առ­նե­լու են և ի՛նչ թո­ղե­լու են, ա­մէ՛ն ինչ լքե­լու դա­տա­պար­տուած, կահ ու կա­րա­սի տու­նե­րէ դուրս հա­նուե­լով փո­ղոց­նե­րը փռուած՝ ծա­խուե­լու հա­մար, մինչ գնորդ չկայ, ա­նօ­թի, ան­սուաղ, չոր հաց կր­ծե­լով, քա­նի որ խո­հա­նոց չկայ, և հար­կադ­րուած ե­րեք օ­րուան մէջ կա­յա­րա­նը գտ­նուե­լով կա­ռա­խումբ մտ­նե­լու, կեն­դա­նիի եր­կյարկ վա­կոն­նե­րու մէջ, նա­խի­րի պէս խառ­նի­խուռն, վրայ-վրայ, ըն­տա­նի­քի ան­դամ­նե­րը ի­րար­մէ խզուած, ա­ճա­պա­րան­քով, հևիհև, վազ­նի­վազ կա­յա­րան հաս­նե­լու հա­մար, վա­ղը բո­պիկ քա­լե­լով այն ճամ­բա­նե­րը, ո­րոնք հա­լա­ծա­կան աք­սո­րուած­նե­րը դէ­պի ան­ջր­դի ա­նա­պատ­նե­րը կ՛ա­ռաջ­նոր­դեն, որ­պէս­զի հոն արևէ խան­ձած, ծա­րա­ւէ պա­պա­կած, ա­նօ­թու­թե­նէ հիւ­ծած, յոգ­նու­թե­նէ կմա­խա­ցած, իյ­նան մա­հուան ման­գա­ղէն հն­ձուե­լով, ե­թէ մինչև հոդ, ճամ­բան հրաշ­քով ա­զա­տած են՝ կո­ղո­պու­տի, թա­լա­նի կե­ղե­քում­նե­րէն, կո­տո­րա­ծի հա­մա­ջար­դե­րէն, եա­թա­ղան­նե­րով խող­խո­ղուող ող­ջա­կէզ­նե­րու ա­րիւ­նի գե­տե­րէն:


Քա­ղա­քին մէջ կը տի­րէ «վեր­ջին դա­տաս­տան»-ի ցնո­րե­ցու­ցիչ տե­սա­րան­նե­րուն ա­մէ­նէն վայ­րագ­նե­րուն մղ­ձա­ւան­ջը»:

Ա­յո, մար­դիկ ու քա­ղաք­նե­րը զար­մա­նա­լիո­րեն հար ու նման են՝ ծն­վում, ապ­րում ու մեռ­նում են:
Հայն իր ար­դար քր­տին­քով հիմ­նեց Տո­նի­կա­շե­նը: Հե­տո թուրքն ա­նու­նը դարձ­րեց Ա­դա­բա­զար, բայց հիմ­նա­դիր հա­յը մնաց: Այդ քա­ղա­քի 520 տար­վա գո­յու­թյու­նից հե­տո թուր­քը ո­րո­շեց… հա­յին վե­րաց­նել ու քա­ղա­քը պա­հել: Տե­ղա­հա­նեց, բնաջն­ջեց, բռ­նաք­շեց, հա­յի ներ­կա­յու­թյան հետքն ան­գամ սր­բեց:
Ա­դա­բա­զա­րը մե­ռյալ­նե­րի քա­ղաք է: Հա­յը, մար­դը կա, քա­ղա­քը մե­ռած է:


Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 13816

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ