Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դվինում արևն ավելի ջերմ է

Դվինում արևն ավելի ջերմ  է
11.06.2019 | 01:15

ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ ՎԿԱՅՈՒՄ Է

Արարատի մարզի Դվին համայնքի մասին պատմելիս գյուղի բնակիչները հպարտությամբ նշում են, որ այն եղել է պատմական Հայաստանի 12 մայրաքաղաքներից մեկը, Մեծ Հայքի Արարատ աշխարհի Ոստան գավառի մարգարիտը:
Պատմությունը վկայում է, որ 330-338 թթ. Մեծ Հայքի թագավոր Տրդատ Մեծի որդի Խոսրով Կոտակի գահակալության առաջին տարիներին կատարված շինարարական գործերից մեկը եղել է Դվին քաղաքի հիմնադրումը (IV դ. 30-ական թթ.)։ Ըստ պատմիչների՝ այդ ժամանակ Արաքս գետը փոխել էր իր հունը և հեռացել Արտաշատի մոտից, որի պատճառով խախտվել էր մայրաքաղաքի ռազմական պաշտպանությունը։ Նախկինում Արաքսը պտույտ էր տալիս մայրաքաղաքի շուրջը և երեք կողմից պաշտպանում այն, իսկ այժմ քաղաքը զրկվել էր այդ պաշտպանությունից։ Բացի այդ, Արաքսի ընթացքը փոխվելու պատճառով ջրերը դուրս էին եկել հունից և մայրաքաղաքի շուրջը ստեղծել էին ճահիճներ։ Պատմիչ Մովսես Խորենացու վկայությամբ՝ անգամ օդը դարձել էր վատառողջ։ Հաշվի առնելով ստեղծված վիճակը արքունիքը որոշում է մայրաքաղաքը տեղափոխել առողջ կլիմայով բարձրադիր մի վայր։ Արարատյան դաշտի շոգը և կլիման առողջացնելու համար քաղաքի մոտակայքում կատարում են անտառատնկումներ, որոնք պահպանվել են մինչև այժմ «Խոսրովի անտառ» անունով։ Նոր մայրաքաղաքի համար հարմար տեղ է ընտրվում Արտաշատից ոչ հեռու գտնվող Դվին կոչվող բլուրը, որտեղ և հիմնվում է քաղաքը։ Նորաստեղծ մայրաքաղաքում կառուցվում են արքունական ապարանքներ և այլ գեղեցիկ շենքեր։ Դվինը շարունակում էր մեծանալ և 428 թ. դառնում է Մարզպանական Հայաստանի կենտրոնը։ 450 թ. բերդապահ պարսիկ Վնդոն հայերին ձուլելու նպատակով Դվինում հիմնում է զրադաշտական ատրուշան, իսկ եկեղեցին վերածում մեհյանի, սակայն Վարդան Մամիկոնյանը, զորքով մտնելով քաղաք, կրկին վերահաստատում է քրիստոնեությունը։ Այնուհետև հայ նախարարները Հայաստանի նկատմամբ բյուզանդացիների ու պարսիկների կրոնա-դավանափոխական նկրտումները ձախողելու նպատակով Գյուտ Արահեզացի կաթողիկոսին հորդորում են կաթողիկոսական աթոռը Էջմիածնից տեղափոխել Դվին։ Այդ նպատակով քաղաքի կենտրոնում՝ եռանավ եկեղեցու մոտ, կառուցում են վեհարան, պաշտոնատներ, բարձրագույն դպրոցներ և այլ շենքեր։


Իր ծաղկման շրջանում Դվինի բնակչության թիվը գերազանցել է 100 հազարը։ Դվինի առանձին թաղերում բնակվել են նաև պարսիկներ, ասորիներ, հույներ, արաբներ, սակայն հայերը միշտ մեծամասնություն են կազմել։ Ըստ արաբ մատենագիրների, Դվինի բնակիչները խոսել են հայերեն:
Երբեմնի հզոր մայրաքաղաքը բազմիցս ենթարկվել է հարձակումների: Քաղաքը վերջնականապես կործանվեց Ջալալ Էդ Դինի արշավանքներից հետո (1225), իսկ 1236 թվականին մոնղոլ-թաթարական արշավանքից հետո Դվինի տարածքում առաջացան մի քանի գյուղեր: Սակայն Դվին բնակավայրը դարձյալ նոր շունչ ստացավ, երբ 1831 թ. վերաբնակեցվեց Պարսկաստանի Խոյ նահանգից գաղթած հայ ընտանիքներով: Սկզբում այն կոչվել է Դյուգյուն Հայ, Դյուկուն Հայ, Դվին Դյուկյուն, Դվին Հայի, Դվին Ներքին, Դվին է վերանվանվել 1950 թվականին։ Միջնադարյան Հայաստանի Դվին մայրաքաղաքի ավերակները գտնվում են Վերին Դվին, Հնաբերդ, Վերին Արտաշատ, Նորաշեն, Այգեստան գյուղերի տարածքներում, Երևանից մոտ 30 կմ հարավ։ Ընդգրկված է Հնաբերդի պատմության և մշակույթի անշարժ հուշարձանների ցանկում:

ԴՎԻՆԸ ՄԵՐ ՕՐԵՐՈՒՄ
Այսօր Դվինն ապրում է համեստ կյանքով: Գյուղ մտնող ճանապարհի ողջ երկայնքով ձգվող գերազանց խնամված խաղողի այգիները, մրգատու ծառերով տնամերձերը, տների դիմաց վարդերով պարսպապատված բակերը վկայում են բնակիչների աշխատասիրության մասին:
2002 թվականից Դվինի համայնքապետի լիազորությունները ստանձած ԱՐԾՐՈՒՆ ԱԲՐԱՀԱՄՅԱՆԻՆ հանդիպեցի գյուղապետարանի վերանորոգված շենքում: Աշնանը սպասվում է համայնքների խոշորացում, արդյունքում մի քանի գյուղեր կմիավորվեն Վերին Արտաշատ համայնքի շուրջը: Սակայն գյուղերի բնակիչները դեմ են խոշորացմանը, նրանց կարծիքով, եթե մինչ հիմա գյուղի բազմաթիվ խնդիրներ լուծում չեն ստացել, խոշորացման դեպքում առավել ևս չեն լուծվի: Դվինը աղքատ համայնքներից չէ, որոշ փողոցներում ընթացող շինարարությունից երևում է, որ արտագնա աշխատանքից տղամարդկանց ուղարկած գումարները բավարարում են ընտանիքի ապրուստի, շինարարական որոշ աշխատանքների և հողամասի մշակման համար, թեև մեծ հաշվով հոգսերը կանանց ուսերին են:
Բնակիչների հիմնական զբաղմունքը հողագործությունն է: Ինչպես Արարատյան դաշտավայրի բազմաթիվ գյուղերում, Դվինում նույնպես ամենաշուտ հասնող միրգը ծիրանն է: Համայնքապետի խոսքով՝ անձրևի աննախադեպ տեղումների պատճառով այս տարի ծիրանի բերքը սակավ է, մինչդեռ սովորաբար սեզոնին ունեցել են 1500 տոննա բերք: Մրգի հիմնական մթերողները եղել են «Սպայկա»-ն և գյուղի հատուկենտ անհատ ձեռներեցներ, որոնք ծիրանից բացի մթերում են դեղձ, կեռաս, ելակ, խաղող, բանջարեղեն: Բերքի հիմնական գնորդը Արտաշատի պահածոների գործարանն է՝ «Արտֆուդ»-ը, որը ծիրանը մթերում է 40-50 դրամով: Արծրուն Աբրահամյանի փոխանցմամբ՝ առհասարակ Արարատյան դաշտավայրի միրգը համեղ է, սակայն Դվինի ծիրանն ամենահամեղն է, քանի որ հողը կավոտ չէ, իսկ արևն այստեղ ավելի շռայլ է:


Համայնքապետի խոսքով՝ Դվին համայնքի գլխավոր խնդիրներից են մթերումը, դաշտային անբարեկարգ ճանապարհներն ու ոռոգման համակարգի վիճակը: Գառնիի սառնորակ խմելու ջուրը սպառողին բաշխվում է գրաֆիկով, մինչդեռ ոռոգման սեզոնին ջրի սակավությունը գլխացավանք է գյուղացիների համար, քանի որ Ազատի ջրամբարի մակարդակն այդ ընթացքում նվազում է, ցանքատարածությունները նորմալ չեն ոռոգվում, արդյունքում սպասվող բերքի 50 %-ը վնասվում է: Համայնքն ունի 580 հեկտար վարելահող, 8000 հեկտար արոտավայր: Դվինի ազգությամբ եզդի բնակիչների հեռանալուց հետո համայնքում անասնագլխաքանակի կտրուկ նվազում նկատվեց, քանի որ հիմնականում նրանք էին արածեցնում նախիրը: Գյուղն այսօր ունի շուրջ 100 գլուխ խոշոր և 300 գլուխ մանր եղջերավոր անասուն:
Դվին համայնքի բյուջեն կազմում է 60 միլիոն դրամ, որի մի մասը հատկացվում է համայնքապետարանի աշխատակազմի աշխատավարձի և մանկապարտեզի ընթացիկ ծախսերի համար, տնտեսված միջոցները դարձյալ հատկացվում են համայնքային այլ խնդիրների լուծման համար: Հունիս-հուլիս ամիսներին կառավարության կողմից միջհամայնքային ճանապարհների վերանորոգման համար հատկացված գումարներով կասֆալտապատվի Դվին-Նորաշեն ճանապարհը:
Դվին համայնքի դպրոցում սովորում է 350 աշակերտ, այս տարի դպրոցն ունեցավ 17 շրջանավարտ, մանկապարտեզ է հաճախում է 60 երեխա, թեև տարածքը նախատեսված է մեծ թվով երեխաների համար: 3200 բնակիչ ունեցող համայնքի համար այս թվերը մտահոգիչ են: «Կար ժամանակ, երբ դասերից հետո գյուղը թնդում էր երեխաների աղմուկ-աղաղակից, ամռան արձակուրդների ժամանակ էլ չեմ ասում, իսկ հիմա երբեմն կարոտ ենք մնում այդ աղմուկին, թեև երբ գյուղապետարանի հարակից այգում երբեմն միջոցառում է անցկացվում, գյուղը շնչավորվում է երեխեքի երգ ու ծիծաղից»,- ասում է համայնքապետը:

«ԻՄ ՀԱՐՍՏՈՒԹՅՈՒՆԸ ԳԵՐԴԱՍՏԱՆՍ Է ՈՒ ԹԱԳԱՎՈՐԱՆԻՍՏ ԳՅՈՒՂԻՍ ՊԱՏՄՈՒԹՅՈՒՆԸ»
Գյուղում շրջելիս տներից մեկի բաց դռնից ներս նկատեցի բակում խաղացող երեխաների, միջին տարիքի մի կին նրանց փորձում էր իր շուրջը հավաքել: Պարզվեց նրանց տատն է՝ 52-ամյա ՍՐԲՈՒՀԻ ԵԴԻԳԱՐՅԱՆԸ, որին դպրոցական տարիներին ամուսինը դպրոցի բակից փախցրել-տարել է ու չի թողել ուսումը շարունակի: Սրբուհու խոսքով՝ իրենց տունը գյուղի ամենահին տունն է և ճանաչվել է որպես հատուկ պահպանվող տարածք: 120 տարեկան տանը ժամանակ առ ժամանակ բնակվել են հայեր և թուրքեր: Տանտիրուհին պատմում է, որ այդ տանը իրենից առաջ ապրել է չորս սերունդ: Ներկայիս տան նկուղը ժամանակին եղել է գինու մառան, որտեղ շարված է եղել երկու տոննանոց քսան կարաս, երբ թուրքերը գյուղ են մտել, Բագրատ անունով գինեգործ տանտերը գինին տեղափոխել է այծի տիկերի մեջ, իսկ մառանը լցրել ջրով: Համարելով գյուղի ամենագեղեցիկ տունը՝ թուրքերը մի որոշ ժամանակ ապրել են այդտեղ, հետո հեռացել են: Տանը դարձյալ տիրացել են նախկին գերդաստանի բնակիչները: Նկուղում դեռևս պահպանված էին Սրբուհու սկեսուրի սկեսրոջ որդան կարմիրով ներկած պահարանը, հին ջրամանը, սանդը, սալան: Հնագետներին հետաքրքրել է հատկապես պահարանը, սակայն Սրբուհու տղան չի վաճառել այն, համարելով, որ այն հին տան միակ մասունքն է: Այսօր էլ հին տանը սովորույթի համաձայն հավաքվում են մեծ գերդաստանի հարսն ու աղջիկ, բուրդ են լվանում, ներքնակ ու վերմակ կարում, պահածոներ պատրաստում, կերուխում անում: «Իմ հարստությունը գերդաստանս է, թագավորանիստ գյուղիս պատմությունը: Երբ ամուսնացած աղջիկներս իրենց երեխաների հետ գալիս են, ցեղի հարսով ու աղջիկներով հավաքվում ենք իրար գլխի, բա ո՞նց, իրենց պապենական տունն է, ու հասկանում ես, որ սա է մնայունն ու հիշվողը, որ ավանդական ընտանիքից քաղցր բան չկա, որ ուժն ու զորությունը գալիս է ոչ միայն հողից, այլև ընտանիքից»,-ասում է Սրբուհին:


Տան ընդարձակ այգում Սրբուհին չորս զավակների և ինը թոռների անունով մրգատու ծառեր է տնկել, ելակ է աճեցնում, միաժամանակ Քարակերտ համայնքում բերքահավաքի համար իրենց գյուղից աշխատուժ է տանում, հաճախ ինքն էլ նրանց հետ աշխատում է, խոսք ու զրույցով օրն անց են կացնում: Ցավով է պատմում, որ գյուղից շատերն են մեկնում արտագնա աշխատանքի, նրանց թվում՝ ամուսինն ու որդին, որ գյուղատնտեսական աշխատանքները հիմնականում մնում են կանանց ուսերին: Սրբուհին քաջատեղյակ է գյուղի խնդիրներին, որոնց լուծմանը երբեմն մասնակից է դառնում: Օրինակ, իր քաղցր լեզվով ու եկեղեցու քահանայի օգնությամբ կարողացավ գյուղում հանգանակություն կազմակերպել և հավաքած 120 հազար դրամով գյուղի եկեղեցում տարեցների համար նստարաններ տեղադրել: Նրա ամենօրյա ջանքերով եկեղեցու բակում տնկված վարդերն անգամ ամռան տապին թարմ են մնում, իսկ շրջակայքի մաքրությանը մասնակից է դարձնում նաև գյուղի երեխաներին: Համայնքապետի խորհրդով գյուղում հարգանք ու հեղինակություն վայելող Սրբուհին առաջադրվել է ավագանու անդամի թեկնածու, ընտրվելու դեպքում գիտե անելիքները: Չի բացառում, որ ավագանու ձևական նիստերի ընթացքն ու բովանդակությունը այլ կլինի, որ իր դիտողականության և հետևողականության շնորհիվ շատ հարցերի ընթացք կտրվի: Գյուղապետարանի հետնամասի այգին ցանկապատի բացակայության պատճառով անասունների համար վերածվել է արոտավայրի, մինչդեռ երեխաների համար կարող է ծառայել խաղահրապարակ: Անմխիթար վիճակում է նաև գյուղի գրադարանը, որի դռներն ընթերցողների համար գրեթե միշտ փակ են: Եկեղեցի տանող ճանապարհը վերանորոգման կարիք ունի, հատկապես դժվար է տարեցների համար: «Քանի ուժներս տեղն է, գյուղը կարգի բերենք մեր երեխաների, թոռների համար, լավ օրինակ հանդիսանանք, որ մեզանից հետո գյուղի հարգն իմանան»,- հրաժեշտ տալիս ասաց Սրբուհին:

Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
  • Սրբուհի Եդիգարյան
  • Արծրուն Աբրահամյան
Դիտվել է՝ 4144

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ