Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հու­շար­ձա­նը` փա­րա­խի մեջ

Հու­շար­ձա­նը` փա­րա­խի մեջ
05.11.2019 | 00:15

Հե­ղա­փո­խու­թյուն­նե­րի ա­մե­նաբ­նո­րոշ հատ­կա­նիշ­նե­րից է երևույթ­նե­րի, ի­րե­րի դա­սա­վո­րու­թյուն­նե­րի շր­ջե­լիու­թյու­նը: Իսկ շր­ջե­լիու­թյան աս­տի­ճա­նը չի կա­րող պա­կաս լի­նել 180 աս­տի­ճա­նից: Լի­նում է, երբ, ա­սենք, գյու­ղատն­տե­սու­թյան նա­խա­րա­րը հայ­տն­վում է հով­վի մա­հա­կը ձեռ­քին, իսկ հո­վի­վը թիկ­նում է նա­խա­րա­րի ա­թո­ռին: Էլ չենք ա­սում, որ կա­լա­նա­վո­րը կա­րող է հայ­տն­վել դա­տա­խա­զի ա­թո­ռին, դա­տա­խա­զը՝ կա­լա­նա­վայ­րում: ՈՒ այդ­պես շա­րու­նակ: Այս տե­սան­կյու­նից ամ­բող­ջո­վին բե­րել է Ար­տա­շա­վա­նի ներ­կա­յիս գյու­ղա­պետ Ղա­զար Կա­րա­պե­տյա­նի բախ­տը: Նա հով­վի «պաշ­տո­նից» հայ­տն­վել է գյու­ղա­պե­տի ա­թո­ռին, ու այդ հայտ­նու­թյու­նը թևա­կո­խում է ար­դեն իր եր­րորդ տաս­նա­մյա­կը: Թե ինչ օ­գուտ ու վնաս է նա բե­րել իր ղե­կա­վա­րած հա­մայն­քին, ա­ռայժմ մեր խն­դի­րը չէ: Ա­ռանց մեզ էլ ԱԱԾ-ն ու ՀՔԾ-ն, դռ­նե­դուռ թա­կե­լով, դի­մա­կա­վոր­ված և ան­դի­մակ ծա­ռա­յող­նե­րով բա­խում են ու ներ­խու­ժում պա­տա­հած ու չպա­տա­հած դռ­նե­րից ներս, գրե­թե լե­ղա­ճաք ա­նում ի­րենց ա­ռօ­րյա աշ­խա­տան­քով զբաղ­ված քա­ղա­քա­ցի­նե­րին: Մի քա­նի օր ա­ռաջ այդ գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը նշ­ված կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րը ծա­վա­լե­ցին Ա­պա­րա­նի խո­շո­րաց­ված հա­մայն­քի հա­մայն­քա­պե­տա­րա­նում: Իսկ Երևա­նից Ա­պա­րան ճա­նա­պար­հը գի­տենք, անց­նում է Ար­տա­շա­վա­նով: Այդ ճա­նա­պար­հի եզ­րին նկա­տած կլի­նեք մի հա­մեստ հու­շար­ձան, հու­շար­ձա­նից 50-60 մետր հե­ռա­վո­րու­թյամբ՝ մի խաչ­քար: Հու­շար­ձա­նը նվիր­ված է Հայ­րե­նա­կան պա­տե­րազ­մում զոհ­ված ար­տա­շա­վան­ցի­նե­րի հի­շա­տա­կին, խաչ­քա­րը՝ ապ­րի­լյան պա­տե­րազ­մի: Ա­ռա­ջին հա­յաց­քից թվում է ՝ մար­դիկ լավ բան են ա­նում, հա­վեր­ժաց­նում են ի­րենց հե­րոս­նե­րի հի­շա­տա­կը, սա­կայն, երբ դրանք կա­ռու­ցում են ըն­դա­մե­նը շքեղ բա­ցում ա­նե­լու, ժա­պա­վեն կտ­րե­լու և ի­րենց ու ի­րենց պաշ­տո­նը ցու­ցադ­րե­լու հա­մար, կար­ծում ենք, լավ կլի­ներ, որ դրանք չբաց­վեին: ՈՒ կար­ծում ենք՝ զոհ­ված­նե­րը բո­լո­րո­վին դրա կա­րի­քը չու­նեն: Իսկ Մեծ հայ­րե­նա­կա­նում զոհ­ված ար­տա­շա­վան­ցի­նե­րի հու­շար­ձա­նը կա­րող է տես­նել Երևան-Ա­պա­րան ճա­նա­պար­հով ուղևոր­վող ցան­կա­ցած մարդ, Սաղ­մո­սա­վանք այ­ցե­լող ցան­կա­ցած զբո­սաշր­ջիկ, և վեր­ջա­պես այն ա­մեն օր տես­նում են Ար­տա­շա­վա­նի գյու­ղա­պետ Ղա­զար Կա­րա­պե­տյա­նը, ա­վա­գա­նու ան­դամ­նե­րը, դպ­րո­ցի տնօ­րե­նը, ման­կա­վարժ­նե­րը, հա­մա­գյու­ղա­ցի­նե­րը: Եվ ի՞նչ. Ա­րա­գա­ծի արևե­լյան ու Ա­րա լե­ռան արևմտյան փե­շե­րին տա­րած­ված ծաղ­կուն Ար­տա­շա­վա­նը ժա­մա­նակ չու­նի խնա­մե­լու իր հե­րոս­նե­րի խոր­հր­դա­նիշ­նե­րը: Զոհ­ված­նե­րի հու­շար­ձա­նը վե­րա­ծել են փա­րա­խի: Մոտ մեկ քա­ռորդ հեկ­տար տա­րա­ծու­թյուն ցան­կա­պա­տել են ժան­գոտ մե­տա­ղա­ցան­ցով, այն ամ­րա­նում է խա­ղո­ղի հե­նա­սյու­նե­րին, հե­նա­սյու­նե­րի մի մա­սը ջարդ­ված-ըն­կած է, մնա­ցա­ծը՝ ծռ­ված: Ոչ մի ծառ, ոչ մի ծա­ղիկ ու թուփ: Էլ չենք ա­սում շր­ջա­պա­տում կու­տակ­ված աղ­բի մա­սին: Ա­սա­ցինք, որ քիչ այն կողմ էլ ապ­րի­լյան քա­ռօ­րյա­յի հե­րոս­նե­րի հի­շա­տա­կը հա­վեր­ժաց­նող խաչ­քարն է: Ծա­գու­մով ար­տա­շա­վան­ցի Քյա­րամ Սլո­յա­նի հետ խաչ­քա­րի կող­քին` սա­լիկ­նե­րի վրա տեղ են գտել Ար­մե­նակ ՈՒր­ֆա­նյա­նի, Ռո­բերտ Ա­բա­ջյա­նի և Անդ­րա­նիկ Զոհ­րա­բյա­նի խամ­րած լու­սան­կար­նե­րը։ Խաչ­քա­րից մայ­րու­ղի ճա­նա­պարհն իբր բա­րե­կար­գել են, ա­վա­զա­պա­տել, ճամ­փեզ­րին ծա­ռեր տն­կել, սա­կայն ճա­նա­պար­հը ճա­նա­պար­հի նման չէ, ճամ­փեզ­րի նո­րա­տունկ բո­լոր ծա­ռերն էլ չո­րա­ցել են:


Հարց է ա­ռա­ջա­նում՝ ին­չու՞ ենք ինք­ներս մեզ խա­բում, ի՞նչ ենք ու­զում աշ­խար­հին ներ­կա­յաց­նել մեր ինչ որ տեղ կեղծ հայ­րե­նա­սի­րու­թյամբ, և ար­դյո՞ք ա­պա­գա սե­րունդ­նե­րին ճիշտ ենք դաս­տիա­րա­կում, երբ պա­հի տակ ոգևոր­վում, կա­ռու­ցում ենք հու­շար­ձան­ներ ու խաչ­քա­րեր, հա­ջորդ պա­հին մո­ռա­նում դրանց գո­յու­թյան ու խոր­հր­դի մա­սին, տե­ղը թող­նում ենք ա­մա­յի ու անմ­շակ, այն­քան, մինչև դրանք խո­նարհ­վեն հո­ղին, ու ան­ցորդ­նե­րից մեկն էլ հա­ռա­չի՝ այս­տե­ղով թուրքն է ան­ցել:


Նո­րայր ԳՐԻ­ԳՈ­ՐՅԱՆ
Բա­նաս­տեղծ, հրապարակախոս

Դիտվել է՝ 1708

Մեկնաբանություններ