Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ի՜նչ լավ կլի­ներ քո փո­խա­րեն մի... խա­չա­պու­րի ներս մտ­ներ»

«Ի՜նչ լավ կլի­ներ քո փո­խա­րեն մի... խա­չա­պու­րի ներս մտ­ներ»
10.09.2019 | 01:11
Սեպ­տեմ­բե­րյան այդ օ­րը ինձ հա­մար «թա­քուն ա­ղերս­նե­րով» էր լե­ցուն՝ գլ­խա­ցավ պատ­ճա­ռե­լու պես. 1996 թվա­կանն էր։ Ղա­րա­բա­ղյան պա­տե­րազ­մի զի­նա­դա­դա­րը մեր մեջ չէր դա­դա­րել՝ հրաշք տղա­նե­րի կո­րուստ­նե­րի ար­ձա­գանք­նե­րը մեզ­նից խլում էին մեր «հո­գե­պա­հուստ» նյար­դե­րի վեր­ջին բե­կոր­նե­րը...
Չէի հի­շում վեր­ջին ան­գամ ե՞րբ էի հան­դի­պել մար­դու՝ գրո­ղի, հրա­պա­րա­կագ­րի, գրա­կան-հրա­տա­րակ­չա­կան բո­վում թրծ­ված կազ­մա­կեր­պիչ նվի­րյա­լի՝ Դո­նի Ռոս­տո­վում ծն­ված Գևորգ Դևրի­կյա­նին։ Իսկ պա­տե­րազ­մի ողջ ըն­թաց­քում, հա­մա­րյա օ­րու­մեջ պետք է հան­դի­պեի նրան «Արևիկ» հրա­տա­րակ­չու­թյան իր աշ­խա­տա­սե­նյա­կում, ու հա­զիվ ինձ զս­պեի, որ իր «հու­զում­նե­րի լե­զուն» (Ե. Չա­րենց) ինձ­նից չխ­լեր ներ­քին տվայ­տանք­ներս, հատ­կա­պես երբ խո­սում էր, ներ­քին տագ­նապ­նե­րը ի ցույց չդ­նե­լով, պա­տե­րազ­մի ա­ռաջ­նագ­ծե­րում գտն­վող որ­դու՝ Վար­դա­նի մա­սին։
Ես նույ­նիսկ չէի ու­զում հարց­նել, ինքն էլ ան­խոս էր, ո­րով­հետև որ­դու լրատ­վա­կան հոդ­ված­նե­րը տպագր­վում էին հենց կրա­կագ­ծից՝ «Եր­կիր» թեր­թում...
Սեպ­տեմ­բե­րյան այդ օ­րը. և... Գևորգ Դևրի­կյա­նի մահ­վան բո­թը շփո­թեց­նե­լու պես ան­հա­վա­տա­լի, ինձ հա­վա­սա­րակշ­ռու­թյու­նից հա­նող։ «Մոսկ­վա» կի­նո­թատ­րո­նից հրա­պա­րակ տա­նող ճա­նա­պար­հին էի. եր­կու ան­ձանց բարձր խո­սակ­ցու­թյու­նից լսե­ցի։ Ին­չու՞ էին այդ­քան բարձր խո­սում, գու­ցե նա­խախ­նա­մու­թյան պատ­ճա­ռով՝ ինձ լսե­լի լի­նե­լու հա­մա՞ր, գու­ցե այդ պա­հին ու այդ ի­րա­վի­ճա­կում պետք է այ­լայլ­վեի՞ ինձ հա­մար այդ թանկ կորս­տի հա­մար։
Ով ճա­նա­չել է Գևորգ Դևրի­կյա­նին մտեր­մու­թյան ո­րո­շա­կի «կար­գա­վի­ճա­կով»՝ կհա­վա­տա, մա­նա­վանդ, տա­րի­ներ անց ինձ­նից այդ­պես էլ «չվ­տար­վող» ապ­րում­նե­րիս հա­մոզ­չու­թյա­նը։ Բայց... Գևորգ Խա­չա­տու­րո­վի­չը մա­հա­ցե՞լ է. սա այն­քան ան­հա­վա­տա­լի էր, որ ու­զում էի շրջ­վել ու ան­ծա­նոթ­նե­րին ա­սել. «Գու­ցե սխալ­վու՞մ եք»։
Ես հաս­կա­նում էի նրան լռե­լայն, իր ան­սո­վոր հու­մո­րի տո­ղա­տա­կե­րից դուրս խու­ժող ի­րո­ղու­թյուն­նե­րին ծա­նոթ էի, ու նրա մահն ա­վե­լի քան ան­հա­վա­տա­լի էր։
Պատ­մա­կան Հա­յաս­տա­նի (Փոքր Հայք) Տիվ­րիկ բեր­դա­քա­ղա­քից տե­ղա­հան­ված սե­րունդ­նե­րի զար­մից էր Գևորգ Դևրի­կյա­նը և գի­տակ­ցա­կան, հան­րա­յին կյան­քում սևե­ռու­մի հաս­նող սի­րով ան­ցյա­լի պատ­մա­կա­նու­թյու­նը ամ­փո­փագ­րել էր այն­պի­սի հա­յա­շունչ կո­լո­րի­տով, որ հայ դա­սա­կան պատ­մա­վե­պին ար­դիա­կա­նու­թյուն էր հա­ղոր­դել և ապ­րում էր հա­յոց բա­րե­փո­խյալ մայ­րա­քա­ղա­քում՝ «վի­րա­վոր կռուն­կից» այլևս խապ­րիկ­ներ չս­պա­սե­լով, և ե­թե սպա­սում էր «ծա­ռայ ձայ­նին», ա­պա ան­զի­նա­թափ, հոգևին և ան­կոտ­րում։ «Վի­րա­վոր կռունկ», «Տր­դատ ճար­տա­րա­պետ» և «Գո­յա­մարտ» էր վի­պա­սա­նում՝ պատ­մու­թյան ողջ հե­րո­սա­կա­նու­թյու­նը ան­վե­րա­դարձ կո­րած չհա­մա­րե­լով։
Մեր միջև հու­մո­րի «մր­ցա­վազ­քը» եր­րորդ ան­ձի հա­մար տա­րօ­րի­նակ ու ան­հաս­կա­նա­լի կթ­վար, ե­թե հան­կարծ իր աշ­խա­տա­սե­նյա­կում կամ փո­ղո­ցում շր­ջե­լիս լսեր մեր «հա­կա­մարտ» զրույ­ցը, և ե­թե ա­սում էի (հոգ­նեց­նե­լու չափ ա­սել եմ) «Գևորգ Խա­չա­տու­րո­վիչ, բայց երկ­րա­գուն­դը այ­նուա­մե­նայ­նիվ կլոր չէ» (իր «Երկ­րա­գուն­դը կլոր է» վի­պա­կի վեր­նա­գիրն էի «խա­ղար­կում»), նրա պա­տաս­խա­նը միշտ նույնն էր. «Բայց մեր շնոր­հիվ կլոր­վում է»։
Ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րի, ա­վան­դույթ­նե­րի հա­վա­տար­մա­տար-ժա­ռան­գոր­դի ա­վյու­նով էր ապ­րում՝ այդ ա­մե­նը հրա­պա­րա­կայ­նաց­նե­լու, հա­նու­րի ու­շադ­րու­թյան մեջ ամ­րա­կա­յե­լու մտադ­րու­թյամբ՝ թե հե­ռուս­տա­ներ­կա­յա­ցում­նե­րում, և թե պատմ­վածք­նե­րում ու հրա­պա­րա­կագ­րու­թյան մեջ։ Հատ­կա­պես վեր­ջին­նե­րում՝ անս­քող ճշ­մար­տա­ցիու­թյամբ կամր­ջե­լով ան­ցյալն ու մեր օ­րե­րի հայ մար­դու, հայ ո­գու ի­րար ան­ջր­պե­տող կամ ի­րա­րից ան­հու­սա­լիո­րեն հե­ռա­ցած այն «կա­պու­ղի­նե­րը», ո­րոնք պար­տա­դիր էր հա­մա­րում մեր լի­նե­լու­թյան ճա­նա­պարհն ա­վե­լի հու­սա­լի դարձ­նե­լու հա­մար։
Չի ե­ղել մի դեպք, մի­ջան­կյալ հիշ­վող՝ տպա­վո­րու­թյուն «ա­կո­սող» հու­շար­ժան մի մի­ջա­դեպ, ո­րին իր հա­տու հու­մո­րով չանդ­րա­դառ­նար։ Մի օր, երբ աշ­խա­տա­սե­նյա­կի կի­սա­բաց դռ­նից ու­զում էի ներս մտ­նել, զվարթ բարձ­րա­ձայ­նեց. «Ի՜նչ լավ կլի­ներ քո փո­խա­րեն մի ... խա­չա­պու­րի ներս մտ­ներ»։ Ին­քը գի­տեր, որ ես ցան­կա­ցած պա­հի, ցան­կա­ցած մի­ջա­վայ­րում միշտ «ան­հող­դողդ» եմ և միան­գա­մից ա­սա­ցի. «Գևորգ Խա­չա­պու­րիչ» և զվարթ, սպա­սե­լի ծի­ծա­ղը տա­րած­վեց ոչ միայն սե­նյա­կում, այլև հա­րա­կից սե­նյակ­նե­րում և մի­ջանց­քում։ Այս մի­ջա­դե­պը պատ­մում էր մտե­րիմ­նե­րին և շա­րու­նակ ծի­ծա­ղում։ Հան­րա­ծա­նոթ էր հատ­կա­պես հա­մեղ կե­րա­կուր­նե­րի, խոր­տիկ­նե­րի նկատ­մամբ իր ու­նե­ցած սե­րը. այս­տեղ նույն­պես նվի­րյալ էր, շա­հախ­նդ­րու­թյամբ ան­մր­ցու­նակ էր։
Ման­կու­թյան հի­շո­ղու­թյուն­նե­րի ան­վեր­ջա­նա­լի շա­րա­նը միշտ «զո­րա­բա­նա­կի» պես իր առջևում էր։ Զգաստ և զգոն հրա­մա­նա­տա­րը այդ­պես էլ նրանց չզո­րաց­րեց, ո­րով­հետև ինքն ար­թուն ու ծն­րա­դիր էր նրանց ա­ռաջ, պա­հա­պան հրեշ­տակն էր, համ­բառ­նե­լի թևեր էր նրանց ըն­դե­լու­զել, որ այս աշ­խար­հից, հա­յոց հի­նա­վուրց աշ­խար­հից նրանց գո­յու­թյա­նը, ձայ­նին կա­րոտ չմ­նան, և «կա­րոտ եմ ձայ­նիդ» ե­ղե­րեր­գու­թյու­նը չհն­չի իր նախ­կին հն­չո­ղու­թյամբ...
Սեպ­տեմ­բե­րյան այդ օ­րը... ե­թե չեմ սխալ­վում ամ­սես­կիզբ էր, սկիզ­բը նոր հե­ռա­վոր ճամ­փոր­դու­թյան՝ մի մար­դու, ով իր ներ­կա­յու­թյամբ, ար­դար նվի­րու­մով լիաց­րեց մեր կյան­քը՝ «գի­րը մնայ յի­շա­տա­կո­ղի» ա­ռա­քե­լու­թյամբ և միան­գա­մայն ան­վր­դով...
Ար­թուր ԱՆԴ­ՐԱ­ՆԻ­ԿՅԱՆ
Դիտվել է՝ 1836

Մեկնաբանություններ