Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ագռա­վա­քար

Ագռա­վա­քար
22.10.2019 | 00:52

(Նախորդ մասը)

II. ՂԱ­ՐԱ­ԲԱ­ՂԸ «ԵՎ ՆՐԱ ՇՈՒՐՋ»

Սո­վե­տա­կան Միու­թյան կո­մու­նիս­տա­կան կու­սակ­ցու­թյան կենտ­րո­նա­կան կո­մի­տեի վեր­ջին գլ­խա­վոր քար­տու­ղար Մ. Ս. Գոր­բա­չո­վի հռ­չա­կած «հրա­պա­րա­կայ­նու­թյան» և «վե­րա­կա­ռուց­ման» ա­ռի­թով, Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի հայ բնակ­չու­թյու­նը հեր­թա­կան ան­գամ բարձ­րա­ձայ­նեց Ադր­բե­ջա­նա­կան ՍՍՀ-ի կազ­մից ինք­նա­վար մար­զի դուրս­բեր­ման հար­ցը: Հա­վա­տա­լով վե­րա­կա­ռուց­ման գոր­ծըն­թա­ցին` սո­վե­տա­կան հա­սա­րա­կար­գի ժո­ղովր­դա­վա­րաց­ման ան­կեղ­ծու­թյա­նը, ո­գեշ­նչ­ված և ո­գե­ղեն վե­րել­քի էյ­ֆո­րիա­յին տր­ված հա­յե­րը բո­ղո­քար­կե­ցին կու­սակ­ցու­թյա­նը և կա­ռա­վա­րու­թյա­նը՝ խնդ­րե­լով շտ­կել ա­նար­դա­րու­թյու­նը, սա­կայն, հեր­թա­կան ան­գամ, խաբ­վե­ցին: Այդ­պես, հեր­թա­կան ան­գամ, 1980-ա­կան թվա­կան­նե­րի վեր­ջին, բարձ­րաց­վեց «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի և նրա շուրջ» հար­ցը:


ՈՒ­շագ­րավ է այն փաս­տը, որ ՍՍՀՄ կու­սակ­ցա­կան բարձ­րա­գույն ղե­կա­վա­րու­թյան ա­ռան­ձին ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ ոչ մի պատ­կե­րա­ցում չու­նեին հար­ցի բուն էու­թյան մա­սին: Այս­պես, օ­րի­նակ, նրան­ցից մե­կը հայ­տա­րա­րեց. «Մի՞­թե չեն կա­րող եր­կու մու­սուլ­մա­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րը խել­քի բե­րել այդ Ղա­րա­բա­ղին»: Հայտ­նի չէ, թե նա ինչ նկա­տի ու­ներ, սա­կայն այդ եր­կու «մու­սուլ­մա­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րը» Ադր­բե­ջա­նը և Հա­յաս­տանն էին: Այդ ար­տա­հայ­տու­թյամբ բա­ցա­հայտ­վում է հայ­տա­րա­րու­թյան հե­ղի­նա­կի բա­ցար­ձակ տգի­տու­թյու­նը, ում, ի պաշ­տո­նե, վս­տահ­ված էր վճ­ռե­լու սո­վե­տա­կան քա­ղա­քա­ցի­նե­րի ճա­կա­տա­գի­րը:
Իսկ մինչ այդ, 1988 թվա­կա­նի շոգ ամ­ռա­նը, ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ի գե­նե­րալ-գն­դա­պետ Գե­նի Եվ­գե­նիի Ա­գեևը հան­դի­պեց, այս­պես կոչ­ված, «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ղե­կա­վա­րու­թյա­նը, ո­րը գլ­խա­վո­րում էր «Հա­յոց հա­մազ­գա­յին շար­ժում» կազ­մա­կեր­պու­թյու­նը (ՀՀՇ): «Ըն­կեր Ա­գեևը» եր­կա­րատև զրույց ու­նե­ցավ «Կո­մի­տեի» ղե­կա­վա­րու­թյան հետ ՀՀՇ շտա­բում, ո­րը տե­ղա­կայ­ված էր մար­շալ Բաղ­րա­մյան պո­ղո­տա­յում գտն­վող «Գի­տա-տեխ­նի­կա­կան ըն­կե­րու­թյան» շեն­քում (ներ­կա­յումս՝ ՀՀ-ում ՉԺՀ դես­պա­նա­տան շեն­քը): Ընդ ո­րում, ոչ պա­կաս կարևոր է այն փաս­տը, որ «ըն­կեր Ա­գեևը» հան­դիպ­ման գնաց «ծպտ­ված»՝ մաս­նա­վոր ավ­տո­մե­քե­նա­յով, իբր թե` չբոր­բո­քի հե­տաք­րք­րա­սեր քա­ղա­քա­ցի­նե­րի ա­նա­ռողջ կր­քե­րը: Շար­քա­յին քա­ղա­քա­ցի­նե­րիս հայտ­նի չէ, թե ին­չի մա­սին է զրու­ցել ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ից ե­կած ըն­կե­րը «Կո­մի­տեի» ղե­կա­վա­րու­թյան հետ: Հայտ­նի է միայն, որ 1988 թվա­կա­նի դեկ­տեմ­բե­րին «Կո­մի­տեի» ղե­կա­վար­նե­րին տա­րան Մոսկ­վա և մինչև 1989 թվա­կա­նի մա­յի­սը պա­հե­ցին տար­բեր բան­տե­րում: Կես տա­րի հե­տո նրանք բո­լո­րը բա­րե­հա­ջող վե­րա­դար­ձան Երևան:


Այդ ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րը մո­տի­կից դի­տար­կե­լիս կա­րե­լի է նկա­տել ու­շադ­րու­թյան ար­ժա­նի ո­րոշ նր­բու­թյուն­ներ: Այս­պես, դեկ­տեմ­բե­րի 10-ին Երևա­նի պա­րետ, գե­նե­րալ-լեյ­տե­նանտ Ալ­բերտ Մա­կա­շո­վի հրա­մա­նով, ա­վե­րիչ երկ­րա­շար­ժից հե­տո Մ. Գոր­բա­չո­վի Հա­յաս­տան այ­ցի ժա­մա­նակ մտց­վեց պա­րե­տա­յին ժամ և ձեր­բա­կալ­վե­ցին ու Մոսկ­վա տար­վե­ցին Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի 11 ան­դամ­նե­րից հին­գը՝ Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյան, Վազ­գեն Մա­նու­կյան, Բաբ­կեն Ա­րարք­ցյան, Ա­լեք­սան Հա­կո­բյան և Սամ­վել Գևոր­գյան: Հա­ջորդ փու­լում, 1988 թ. դեկ­տեմ­բե­րի 14-ից մինչև 1989 թ. ապ­րի­լի 7-ը, ձեր­բա­կալ­վե­ցին Ա­շոտ Մա­նու­չա­րյա­նը, Վա­նո Սի­րա­դե­ղյա­նը, Սամ­սոն Ղա­զա­րյա­նը, Համ­բար­ձում Գալս­տյա­նը, Ռա­ֆա­յել Ղա­զա­րյա­նը, Դա­վիթ Վար­դա­նյա­նը:
«Կո­մի­տեի» 11 ան­դամ­նե­րից բա­ցի ձեր­բա­կալ­վե­ցին նաև Խա­չիկ Ստամ­բոլ­ցյա­նը, Ի­գոր Մու­րա­դյա­նը և Ար­կա­դի Մա­նու­չա­րո­վը:


Ար­դյուն­քում ստաց­վեց բա­վա­կան մե­ծա­քա­նակ խումբ, ո­րի ան­դամ­նե­րը պահ­վե­ցին Մոսկ­վա­յի տար­բեր մե­կու­սաց­ման վայ­րե­րում՝ հա­մե­մա­տա­բար հար­մա­րա­վետ պայ­ման­նե­րում:
Հար­կա­վոր է նշել, որ «Ղա­րա­բաղ» կո­մի­տեի ան­դամ­նե­րի ձեր­բա­կա­լու­թյու­նից ան­մի­ջա­պես հե­տո ստեղծ­վեց «Տասն­մե­կի կո­մի­տեն», ո­րը կազ­մա­կեր­պում էր բո­ղո­քի եր­թեր՝ պա­հան­ջե­լով ան­հա­պաղ ա­զատ ար­ձա­կել «խղ­ճի բան­տար­կյալ­նե­րին»: Հա­յաս­տա­նի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը չէին խո­չըն­դո­տում նրանց բո­ղո­քի գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին, իսկ Երևա­նի բնակ­չու­թյունն այդ ա­մենն ըն­դու­նում էր որ­պես ժո­ղովր­դի, բնա­կա­նա­բար, նաև «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» հաղ­թա­նակ:
1988 թ. ա­վե­րիչ երկ­րա­շար­ժը, ո­րից զոհ­վեց (պաշ­տո­նա­կան նվա­զեց­ված տվյալ­նե­րով) ա­վե­լի քան քսան­հինգ հա­զար մարդ, ցն­ցեց Հա­յաս­տա­նը: Հան­րա­պե­տու­թյան Սպի­տա­կի շր­ջա­նը հիմ­նո­վին ա­վեր­վեց: Մա­սամբ ա­վեր­վե­ցին Լե­նի­նա­կան (Գյում­րի) և Կի­րո­վա­կան (Վա­նա­ձոր) քա­ղաք­նե­րը:


Անհ­րա­ժեշտ է ե­րախ­տա­գի­տու­թյամբ նշել, որ ոչ միայն Սո­վե­տա­կան Միու­թյան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րը (բա­ցա­ռու­թյամբ Ադր­բե­ջա­նի, որն ա­րագ ար­ձա­գան­քեց երկ­րա­շար­ժին՝ Հա­յաս­տա­նի հաս­ցեին ու­ղար­կե­լով «շնոր­հա­վո­րա­կան հե­ռագ­րեր»), այլև նույ­նիսկ մի­ջազ­գա­յին հան­րու­թյու­նը, նե­րա­ռյալ հայ­կա­կան սփյուռ­քը, ար­ձա­գան­քե­ցին հայ ժո­ղովր­դի ող­բեր­գու­թյա­նը՝ տա­րաբ­նույթ օգ­նու­թյուն ա­ռա­ջար­կե­լով տու­ժած հան­րա­պե­տու­թյա­նը: Կարևոր է հա­տուկ նշել, որ բնա­կան ա­ղե­տից տու­ժած Հա­յաս­տա­նին ա­ռա­ջի­նը օգ­նու­թյան շտա­պեց եղ­բայ­րա­կան Վրաս­տա­նը: Վրաս­տա­նի քա­ղա­քա­ցի­նե­րը (նախ և ա­ռաջ` բժիշկ­ներ) ի­րենց անձ­նա­կան ավ­տո­մե­քե­նա­նե­րով շտա­պե­ցին Հա­յաս­տան՝ ու­ժե­րի նե­րա­ծի չա­փով օգ­նու­թյուն ցու­ցա­բե­րե­լու հա­մար:
Ող­բեր­գա­կան բնա­կան ա­ղե­տի կա­պակ­ցու­թյամբ Մ. Գոր­բա­չովն ընդ­հա­տեց իր պաշ­տո­նա­կան այ­ցը ԱՄՆ և տիկ­նոջ հետ ժա­մա­նեց Լե­նի­նա­կան: Ինչ­պես պարզ­վում է Հա­յաս­տա­նի հե­րոս, ՍՍՀՄ Մի­նիս­տր­նե­րի Խոր­հր­դի Նա­խա­գահ, փր­կա­րա­րա­կան աշ­խա­տանք­նե­րի ղե­կա­վար Նի­կո­լայ Ռիժ­կո­վի հու­շե­րից, ՍՍՀՄ Գե­րա­գույն խոր­հր­դի նա­խա­գա­հու­թյան նա­խա­գահ (այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նում սո­վե­տա­կան պե­տու­թյան բարձ­րա­գույն ղե­կա­վար պաշ­տո­նը) Գոր­բա­չո­վը չէր պատ­րաստ­վում այ­ցե­լե­լու իր ղե­կա­վա­րած երկ­րում ա­ղե­տի գո­տին, նպա­տակ ու­ներ ԱՄՆ այ­ցից հե­տո մեկ­նե­լու Կու­բա և Անգ­լիա: Սա­կայն, Նի­կո­լայ Ռիժ­կո­վի պնդ­մամբ, Գոր­բա­չովն իր տիկ­նոջ հետ ստիպ­ված ե­ղավ թռ­չել Լե­նի­նա­կան: Այս­պի­սի վար­քա­գի­ծը պար­զո­րոշ ի ցույց է դնում Գոր­բա­չո­վի էու­թյու­նը և նրա վե­րա­բեր­մուն­քը Սո­վե­տա­կան Հա­յաս­տա­նի հան­դեպ:
Լե­նի­նա­կան այ­ցի ժա­մա­նակ Մ. Գոր­բա­չո­վը, տու­ժած­նե­րի հետ զրույց­նե­րի ըն­թաց­քում, հա­մոզ­վեց, որ նույ­նիսկ երկ­րա­շարժն ան­կա­րող է կոտ­րե­լու ժո­ղովր­դի ո­գին և, ըստ այդմ չի կա­րող ստի­պել մարդ­կանց հրա­ժար­վե­լու Ար­ցա­խի ա­զա­տագ­րու­թյան գա­ղա­փա­րից: Այս­պես, օ­րի­նակ, տու­ժած­նե­րից մե­կը, ո­րին նրա ներ­կա­յու­թյամբ էին դուրս բե­րել ա­վե­րակ­նե­րի տա­կից, աչ­քե­րը բա­նա­լով, հարց­րել էր. «Ինչ­պե՞ս ո­րոշ­վեց Ղա­րա­բա­ղի հար­ցը»:


Վազ­գեն Մա­նու­կյա­նը, հա­վա­տա­լով «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ձեր­բա­կալ­ված ան­դամ­նե­րին իշ­խա­նու­թյան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի հայ­տա­րա­րած պաշ­տո­նա­կան վար­կա­ծին, որ այդ փաս­տը հիմք է հան­դի­սա­ցել նրանց մե­կու­սաց­ման հա­մար, հայ­տա­րա­րեց. «Մեր ձեր­բա­կալ­ման ո­րո­շու­մը կա­յաց­վել է այդ հիմ­քով»: Սա­կայն ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի վեր­լու­ծու­թյու­նը ցույց է տա­լիս, որ տվյալ պաշ­տո­նա­կան բա­ցատ­րու­թյու­նը, մեղմ ա­սած, բնավ հա­մո­զիչ չէ:
1989 թ. մա­յի­սի վեր­ջին «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ան­դամ­ներն ա­զատ ար­ձակ­վե­ցին մոս­կո­վյան բան­տե­րից: Հա­յաս­տա­նի բնակ­չու­թյու­նը նրանց դի­մա­վո­րեց ցն­ծու­թյամբ, որ­պես Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի (Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բաղ) ա­զա­տու­թյան հա­մար տու­ժած «չար­չա­րա­նաց» փա­ռապ­սա­կով ազ­գա­յին հե­րոս­նե­րի և «խղ­ճի գե­րի­նե­րի»:


«Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեի» ան­դամ­նե­րի ա­զատ ար­ձա­կու­մից հե­տո ի­րա­վի­ճա­կը Հա­յաս­տա­նում նկա­տե­լիո­րեն փոխ­վեց: Չնա­յած կոմ­կու­սը ձևա­կա­նո­րեն իշ­խա­նու­թյան ղե­կին էր, սա­կայն օր օ­րի սրըն­թաց կորց­նում էր հե­ղի­նա­կու­թյու­նը, ո­րից և օգտ­վում էր «Կո­մի­տեն»: Բա­ցի այդ, հայ ա­վան­դա­կան կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րը, հատ­կա­պես «Հ. Յ. Դաշ­նակ­ցու­թյու­նը», «Կո­մի­տեին» բա­ցա­հայտ պարտ­վում էին: Տա­րա­ձայ­նու­թյուն­նե­րը կրում էին գա­ղա­փա­րա­խո­սա­կան բնույթ և վե­րա­բե­րում էին, ա­ռա­ջին հեր­թին, ար­տա­քին քա­ղա­քա­կա­նու­թյա­նը: Սա­կայն հա­մընդ­հա­նուր հաղ­թա­կան էյ­ֆո­րիա­յի մթ­նո­լոր­տում բնակ­չու­թյան հիմ­նա­կան զանգ­վա­ծին դա չէր հե­տաք­րք­րում: Ճիշտ է, քա­ղա­քա­կա­նա­պես խե­լա­միտ քա­ղա­քա­ցի­նե­րը հե­տա­գա­յում հաս­կա­ցան ի­րա­վի­ճա­կի բուն պատ­ճա­ռը, բայց դա շատ ուշ էր: Իսկ ա­ռայժմ գե­րիշ­խում էր կու­սակ­ցա­կան-սո­վե­տա­կան իշ­խա­նու­թյան մար­մին­նե­րի՝ կա­շա­ռա­կե­րու­թյան և սնա­փա­ռու­թյան մեջ աղ­տոտ­ված ո­րո­շա­կի թվով նո­մենկ­լա­տու­րա­յին ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի՝ քա­ղա­քա­կան դաշ­տից վտար­մա­նը հա­ջոր­դած թվա­ցյալ ա­զա­տու­թյան զմայ­լան­քը (ինչ­պես պարզ­վեց, ժա­մա­նա­կա­վոր):


Այս­պի­սով, մոս­կո­վյան «զն­դան­նե­րում» «Կո­մի­տեի» ան­դամ­նե­րի գտն­վելն իր ներ­գոր­ծու­թյունն ու­նե­ցավ բնակ­չու­թյան ճն­շող մե­ծա­մաս­նու­թյան ըն­կալ­ման վրա՝ նրանց մեծ մա­սամբ ճա­նա­չե­լու որ­պես ի­րենց ա­ռաջ­նորդ­ներ:
ՈՒ­շագ­րավ է հատ­կա­պես այն, որ հի­շյալ ան­ձանց ձեր­բա­կա­լու­թյան և Մոսկ­վա տե­ղա­փո­խե­լու գա­ղա­փա­րը, Հայ­կա­կան ՍՍՀ ՊԱԿ-ի կող­մից նման նա­խա­ձեռ­նու­թյան իս­պառ բա­ցա­կա­յու­թյամբ, ծա­գել էր ա­մի­ջա­պես ՍՍՀՄ ՊԱԿ-ում: Հե­տա­գա­յում Տեր-Պետ­րո­սյա­նը խոս­տո­վա­նեց. «…88-ի սեպ­տեմ­բե­րին ար­դեն (հի­շո՞ւմ եք Գ. Ա­գեևի հետ հան­դի­պու­մը) մենք կան­խա­տե­սում էինք, որ մեզ վաղ թե ուշ կա­լա­նա­վո­րե­լու են: Այդ պատ­ճա­ռով ստեղ­ծե­ցինք գաղտ­նի «Ղա­րա­բաղ Կո­մի­տեն» (իսկ, ըստ էու­թյան, երկ­րորդ է­շե­լո­նը), ո­րի կազ­մում ընդգրկված էր հինգ հո­գի՝ Եր­ջա­նիկ Աբ­գա­րյան, Դա­վիթ Շահ­նա­զա­րյան, Ալ­բերտ Բաղ­դա­սա­րյան, Ա­վե­տիք Իշ­խա­նյան, Ար­շակ Սա­դո­յան: Հե­տա­գա­յում ոչ պաշ­տո­նա­պես նրանց միա­ցան նաև Վի­տյա Այ­վա­զյա­նը և Սմ­բատ Հա­կո­բյա­նը: Այդ յոթ հո­գու մա­սին տե­ղե­կու­թյու­նը պահ­վում էր գաղտ­նի, նրանց մա­սին ոչ ոք չգի­տեր (մի՞­թե դա հա­վա­տա­լի է)»:


1988 թ. դեկ­տեմ­բե­րի 17-ին Հայ­կա­կան ՍՍՀ կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի նո­րա­թուխ ա­ռա­ջին քար­տու­ղար Սու­րեն Հա­րու­թյու­նյա­նը «Ղա­րա­բաղ կո­մի­տեն» հե­ռու­սա­տաե­թե­րում ան­վա­նում է հայ ժո­ղովր­դի «հա­մար մեկ» թշ­նա­մի: Նրան են վե­րագր­վում. հա­սա­րա­կա­կան կար­գը խախ­տող զանգ­վա­ծա­յին գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի կազ­մա­կեր­պում, հան­րա­հա­վաք­նե­րի և ցույ­ցե­րի անց­կաց­ման կար­գի խախ­տում, ազ­գա­մի­ջյան թշ­նա­ման­քի սեր­մա­նում: Թեև հե­տա­գա­յում, հա­վա­նա­բար մո­տի­կից ծա­նո­թա­նա­լով տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին ի­րա­վի­ճա­կին, Ս. Հա­րու­թյու­նյա­նը փո­խեց իր դիր­քո­րո­շու­մը, քա­նի որ ՍՄԿԿ Կենտ­կո­մի սեպ­տեմ­բե­րյան պլե­նու­մում նրա ե­լույթն ա­վե­լի կոշտ էր Կենտ­րո­նի հաս­ցեին. «Ղա­րա­բա­ղի հար­ցը Հա­յաս­տա­նի և Ադր­բե­ջա­նի միջև տա­րած­քա­յին վե­ճի ա­ռար­կա չէ: Հա­յաս­տա­նը չի ա­ռաջ քա­շել այն, այլ ղա­րա­բա­ղյան ժո­ղո­վուր­դը: Խն­դիրն անհ­րա­ժեշտ է դի­տար­կել ազ­գե­րի ինք­նո­րոշ­ման ի­րա­վուն­քի լույ­սի ներ­քո»: Քա­նի որ 1988 թ. Երևա­նում մտց­վել էր պա­րե­տա­յին ժամ, ե­րեք հո­գուց ա­վե­լի ան­ձանց ցան­կա­ցած կու­տա­կում ցր­վում էր: Տե­ղի ու­նե­ցավ նաև զա­վեշ­տա­լի դեպք, երբ Մոս­կո­վյան փո­ղո­ցի և Բա­րե­կա­մու­թյան պո­ղո­տա­յի մեր­ձա­կա պու­րա­կի հարևա­նու­թյամբ գտն­վող ավ­տո­բու­սի մեծ կան­գա­ռի հեր­թը, ցույց կար­ծե­լով, զին­վոր­նե­րը սկ­սե­ցին ցրել մա­հակ­ներ կի­րա­ռե­լով: Ընդ­հա­րու­մը չե­զո­քաց­վեց Հա­յաս­տա­նի ՊԱԿ-ի սպա­յի մի­ջամ­տու­թյու­նից հե­տո:


Հա­նուն ար­դա­րու­թյան պետք է նշել, որ 1988 թվա­կա­նից սկ­սած, ոչ միայն Հա­յաս­տա­նում, այլև բո­լոր միու­թե­նա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րում ժո­ղովր­դա­կա­նու­թյուն էին վա­յե­լում ան­կա­խու­թյան գա­ղա­փա­րի ջա­տա­գով ազ­գա­յին ա­ռաջ­նորդ­նե­րը: Ա­մե­նուր ստեղծ­վում էին «ազ­գա­յին ճա­կա­տի» բնույ­թի կազ­մա­վո­րում­ներ, ո­րոնք գոր­ծում էին «Մոս­կովս­կա­յա տրի­բու­նա» «հա­սա­րա­կա­կան-քա­ղա­քա­կան մշա­կու­թա­յին բա­նա­վե­ճի ա­կում­բի» ղե­կա­վար­նե­րի ա­չա­լուրջ ու­շադ­րու­թյան ներ­քո և ան­մի­ջա­կան ղե­կա­վա­րու­թյամբ՝ հա­կա­սո­վե­տա­կան-հա­կա­կո­մու­նիս­տա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն, ո­րը մշ­տա­պես ակ­տիվ կապ էր պահ­պա­նում Արևմուտ­քի եր­կր­նե­րի հետ:
Այդ կազ­մա­կեր­պու­թյու­նում ա­մեն մի սո­վե­տա­կան հան­րա­պե­տու­թյուն ու­ներ իր հա­մա­կար­գո­ղը, ո­րը ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ ո­րո­շա­կի հանձ­նա­րա­րա­կան­նե­րով գա­լիս էր «աշ­խա­տա­վայր» (հա­ճախ՝ կար­ճա­ժամ­կետ), ո­րից հե­տո ա­պա­կա­ռու­ցո­ղա­կան հան­րա­հա­վաք­նե­րը տե­ղե­րում ակ­տի­վա­նում էին: Օ­րի­նակ, Հա­յաս­տա­նը հա­մա­կար­գում էր Գա­լի­նա Վա­սի­լիի Ստա­րո­վոյ­տո­վան, ո­րը, մաս­նա­վո­րա­պես, նշել է, որ ծնունդ առ­նող «ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան շար­ժում­նե­րի» բո­ղո­քի տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը «խե­լամ­տո­րեն կազ­մա­կերպ­վում և ուղ­ղորդ­վում էին» (ան­շուշտ, նա նկա­տի չու­ներ միայն «Մոս­կովս­կա­յա տրի­բու­նան»): Գ. Ստա­րո­վոյ­տո­վա­յի գնա­հա­տա­կա­նով, «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում այդ շար­ժու­մը նա­խա­պես վե­րահ­սկ­վում էր հին վեր­նա­խա­վով (կու­սակ­ցա­կան գոր­ծիչ­նե­րով, ձեռ­նար­կու­թյուն­նե­րի ղե­կա­վար­նե­րով և այլն), այն ժա­մա­նակ, երբ Հա­յաս­տա­նում ի հայտ ե­կավ նոր ղե­կա­վա­րու­թյուն, ո­րը բա­ցա­հայտ ընդ­դի­մա­դիր էր տե­ղի նո­մենկ­լա­տու­րա­յին և կա­ռա­վա­րող կո­մու­նիս­տա­կան վար­չա­կազ­մին՝ ամ­բող­ջու­թյամբ»: Այս վեր­ջին ար­տա­հայ­տու­թյան մեջ՝ «կա­ռա­վա­րող կո­մու­նիս­տա­կան վար­չա­կազ­մին՝ ամ­բող­ջու­թյամբ» նշ­մար­վում է ան­մո­ռաց Պավ­լո­վիչ-Վելտ­մա­նի կի­սա­դե­մը, քա­նի որ և՛ Երևա­նում, և՛, հատ­կա­պես, Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղում (Ար­ցախ) հան­րա­հա­վաք­ներն անց­նում էին «Պար­տիա-Լե­նին-Գոր­բա­չով» կար­գա­խոս­նե­րով, և չկար հա­կա­կո­մու­նիս­տա­կան, հա­կա­սո­վե­տա­կան, հա­կա­ռու­սա­կան ո՛չ մի կոչ և հի­շա­տա­կում: Իսկ այն, որ տե­ղա­կան հին նո­մենկ­լա­տու­րան ինչ­պես Հա­յաս­տա­նում, այն­պես էլ սո­վե­տա­կան բո­լոր հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րում ա­մե­նուր թա­թախ­ված էր բազ­մա­թիվ մեղ­քե­րի մեջ, հա­մա­պա­տաս­խա­նում է ի­րա­կա­նու­թյա­նը, սա­կայն այդ թե­ման պա­հան­ջում է ա­ռա­վել ման­րակր­կիտ ու­սում­նա­սի­րու­թյուն և տվյալ հե­տա­զո­տու­թյան նպա­տա­կը չէ:
(շա­րու­նա­կե­լի)


Ռուսերենից թարգմանեց
Դա­վիթ Մկր ՍԱՐԳ­ՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3607

Մեկնաբանություններ