Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ես այդ «շատն» ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի կարևոր եմ հա­մա­րում, քան տիտ­ղոս­նե­րը»

«Ես այդ «շատն» ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի կարևոր եմ հա­մա­րում, քան տիտ­ղոս­նե­րը»
22.10.2019 | 00:25

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը գրող, գրա­կա­նա­գետ, թարգ­մա­նիչ Ա­ԼԵՔ­ՍԱՆԴՐ ԹՈՓ­ՉՅԱՆՆ Է: Տա­րին հո­բե­լյա­նա­կան է, թեև ան­վա­նի մտա­վո­րա­կա­նը հրա­ժար­վում է հո­բե­լյա­նա­կան տա­րին նշա­նա­վո­րող ա­վան­դա­կան մի­ջո­ցա­ռում­նե­րից: Նրա ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան չդա­դա­րող աշ­խա­տան­քը, նոր գոր­ծե­րի, նոր գր­քի ծնունդ, ար­դեն գր­ված հայտ­նի վե­պե­րի թարգ­մա­նու­թյուն­ներն ու լույ­սըն­ծա­յու­մը ա­մե­նա­տար­բեր եր­կր­նե­րում յու­րա­տե­սակ ըն­ծա են և՛ ի­րեն, և՛ ըն­թեր­ցո­ղին, և՛ գրա­կան-մշա­կու­թա­յին աշ­խար­հին:
Մեր զրույ­ցը Ա­լեք­սանդր Թոփ­չյա­նի հետ ընդ­գր­կուն է. մութ ու ցուրտ դժո­խա­յին տա­րի­նե­րից մինչև լկ­տի և ան­պա­տիժ կո­ռուպ­ցիա, «Կիր­կե կղ­զուց» մինչև «Չա­րի­քի զա­վակ­ներ»...

-Պա­րոն Թոփ­չյան, ի՞նչ զգա­ցո­ղու­թյուն­ներ ու­նեք հո­բե­լյա­նա­կան տա­րում ան­ցած տաս­նա­մյակ­նե­րը վե­րարժևո­րե­լիս, ա­վե­լի շատ գո՞հ եք, թե՞ դժ­գոհ, կու­զեի՞ք Ձեր կյան­քը նո­րո­վի ապ­րել:
-Ոչ մի դեպ­քում: Չեմ կար­ծում, թե նոր կյանքն ա­վե­լի հե­տաքր­քիր կլի­նի, քան իմ ապ­րած տա­րի­նե­րը: Բա­ցի այդ, հրա­ժար­վել իմ ժա­մա­նա­կից, ա­սել է` հրա­ժար­վել ինքս ինձ­նից: Դա փաս­տո­րեն դա­սալ­քու­թյուն կլի­նի: Ես իմ ապ­րած օ­րե­րի ծնունդն եմ, լավ թե վատ: Մեր աշ­խարհ գա­լուց ա­ռաջ մեզ ընտ­րու­թյան հնա­րա­վո­րու­թյուն չի տր­վում, թե երբ, որ­տեղ և ինչ­պի­սի ժա­մա­նակ­նե­րում կու­զեինք ապ­րել: Պար­զա­պես, Ա­րա­րի­չը մեզ լույս աշ­խարհ բե­րե­լիս ապ­րե­լու ե­րեք տար­բե­րակ է տա­լիս. են­թարկ­վել Չա­րի­քին և դառ­նալ նրա հլու- հնա­զանդ գոր­ծի­քը, չեն­թարկ­վել և ապ­րել ինք­նամ­փոփ, ճգ­նա­վո­րի պես աշ­խար­հից մե­կու­սա­ցած, և եր­րոր­դը, որն ընտ­րում են հազ­վա­գյուտ խի­զախ­նե­րը, դի­մադ­րել Չա­րին և եր­բեմն հաղ­թել:
-Վեր­ջերս լույս տե­սած «Չա­րի­քի զա­վակ­նե­րը» խոր­հր­դան­շա­կան վեր­նա­գիրն ու­նե­ցող պատմ­վածք­նե­րի ստ­վա­րա­ծա­վալ ժո­ղո­վա­ծուն հենց այդ ե­րեք տար­բե­րակ­ներն է ար­ծար­ծում: Կա­րո՞ղ ենք ար­դյոք այդ գիրքն, ընդ­հա­նուր առ­մամբ, բնո­րո­շել որ­պես եր­րորդ տար­բե­րա­կի` Չա­րին դի­մադ­րե­լու ար­տա­հայ­տու­թյուն:
-Թերևս: Մեզ­նից յու­րա­քան­չյուրն իր ո­գու զո­րու­թյամբ և իր զեն­քով է դի­մադ­րում: Գր­չի մար­դը հիմ­նա­կա­նում եր­կու ճա­կատ ու­նի պայ­քա­րե­լու. հրա­պա­րա­կա­խո­սու­թյուն, ու­ղիղ խոսք, օր­վա հրա­տապ խն­դիր­նե­րի մեկ­նու­թյուն և գե­ղար­վես­տա­կան խոսք: Ինն­սու­նա­կան­նե­րի սկզ­բից ես հա­վա­սա­րա­պես և պար­բե­րա­բար մշա­կել եմ թե՛ մե­կը, թե՛ մյու­սը և ձգ­տել օգ­նե­լու ըն­թեր­ցո­ղին ոչ միայն տես­նե­լու օր­վա վտանգ­նե­րը, այլև դրանց ա­ղե­տա­լի զար­գա­ցում­նե­րը ա­ռա­ջի­կա տա­րի­նե­րի ըն­թաց­քում:
-Ձեր ա­սա­ծի տի­պա­կան ար­տա­հայ­տու­թյու­նը կա­րե­լի է հա­մա­րել 1992-ին գր­ված «Չա­րի­քի զա­վակ­նե­րը» հա­կաու­տո­պիա­կան պատմ­ված­քի ա­վար­տա­կան տո­ղե­րը, թե ինչ­պես «բո­ցա­շունչ հե­ղա­փո­խա­կան­նե­րը… խլուր­դի պես օր­նի­բուն փո­րում էին ըն­դեր­քը, և ոչ ոք չգի­տեր, թե ինչ են հա­նում այն­տե­ղից և ուր են տա­նում»: Եվ երբ եր­կի­րը ներ­սից իս­պառ դա­տարկ­վում է, դառ­նում, ա­սես, փուչ ըն­կույզ, տագ­նապ են հն­չեց­նում, որ չորս մի­լիոն բնակ­չու­թյու­նը ծանր բեռ է, ուս­տի, հա­նուն երկ­րի փր­կու­թյան, եր­կու մի­լիոնն ան­հա­պաղ պի­տի լքեն եր­կի­րը… Որ­քա՜ն նման է այս նկա­րագ­րու­թյունն ան­ցած տաս­նա­մյակ­նե­րի Հա­յաս­տա­նին, ուր ծայ­րե­ծայր պե­ղում էին ըն­դեր­քը, բնակ­չու­թյունն էլ լքում հե­ռա­նում էր, և ե­թե այս­պես շա­րու­նակ­վի, թի­վը շու­տով իս­կա­պես եր­կու մի­լիոն կդառ­նա… Դժ­վա­րա­նում ես հա­վա­տալ, որ այս տո­ղե­րը քսա­նյոթ տա­րի ա­ռաջ են գր­վել:
- Այդ պատմ­ված­քը ծն­վեց մութ ու ցուրտ դժո­խա­յին տա­րի­նե­րին: Ըն­կեր­նե­րիցս մե­կը, ո­րին կար­դա­ցի ձե­ռա­գիրն այդ օ­րե­րին, խոր­հուրդ չտ­վեց տպագ­րել, ա­սե­լով, թե շատ մռայլ է, ժո­ղո­վուրդն ա­ռանց այն էլ վհատ­ված է: Ես ան­սա­ցի նրա խոր­հր­դին, բայց եր­կու տա­րի հե­տո գր­ված` դար­ձյալ հա­կաու­տո­պիա­կան «Կիր­կե կղ­զին» վե­պում ա­վար­տա­կան այս տե­սա­րանն ա­վե­լի դա­ժա­նո­րեն ար­տա­հայտ­վեց: Ներ­սից դա­տարկ­ված ա­նա­նուն եր­կիրն այն­տեղ փլ­վում ան­հե­տա­նում է` բնա­կիչ­նե­րի ձեռ­քով իսկ փոր­ված ըն­չա­քաղ­ցու­թյան, ան­հե­ռա­տե­սու­թյան, ե­սա­սի­րու­թյան և դա­վա­ճա­նու­թյան ան­հա­տակ ան­դուն­դի մեջ:
-Ըստ Ձեզ, ստաց­վում է, որ ներ­կան ա­վե­լի ճիշտ հաս­կա­նա­լու հա­մար, ժա­մա­նակ առ ժա­մա­նակ, պետք է վե­րըն­թեր­ցել ան­ցյա­լի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը:
-Ա­յո, բայց ընտ­րո­վի: Բո­լո­րո­վին վեր­ջերս մեր ճա­նաչ­ված ար­ձա­կա­գիր­նե­րից մեկն այս­պի­սի միտք էր ար­տա­հայ­տել հար­ցազ­րույ­ցում. «Չգի­տեմ, թե վաղն ով է գրե­լու մեր այս օ­րե­րի մա­սին…»: Չեմ կար­ծում, թե պար­տա­դիր է սպա­սել վաղ­վա օր­վան` գրե­լու հա­մար այ­սօր­վա մա­սին: Ան­ձամբ ինձ հա­մար գե­րա­դա­սե­լի է այն գրա­կա­նու­թյու­նը, ո­րը նկա­րագր­վող ժա­մա­նա­կա­հատ­վա­ծը դի­տար­կում է դիա­լեկ­տիկ զար­գաց­ման մեջ, ներ­կա­յի մեջ տես­նում հնա­րա­վոր ա­պա­գան: Ե­թե այդ հա­յաց­քով չես ըն­կա­լել ապ­րածդ օ­րե­րը, վաղն էլ չես հաս­կա­նա, թե ինչ կա­տար­վեց քեզ հետ:
-Այլ կերպ ա­սած, գրա­կա­նու­թյու­նը պետք է օժտ­ված լի­նի նաև նոստ­րա­դա­մու­սյան ա­ռա­քե­լու­թյա՞մբ:
-Ա­յո, բայց մի էա­կան տար­բե­րու­թյամբ: Նոստ­րա­դա­մու­սի տեքս­տե­րը գե­րա­զան­ցա­պես գու­շա­կու­թյուն­ներ են, ո­րոնք ոչ միշտ են հա­մա­պա­տաս­խա­նում տե­ղի ու­նե­ցող ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին: Մինչ­դեռ ան­ցյա­լում ստեղծ­ված հե­ռա­տես գրա­կա­նու­թյու­նը կար­դա­լիս թվում է, թե բառ առ բառ ներ­կա­յաց­ված է ներ­կան: Դոս­տոևսկու մոտ 150 տա­րի ա­ռաջ գր­ված «Դևե­րը» վե­պը մար­գա­րեու­թյան բա­ցա­ռիկ դրսևո­րում է, ո­րը հս­տա­կո­րեն կան­խա­տե­սել է հե­տա­գա տաս­նա­մյակ­նե­րում տե­ղի ու­նե­ցած «հե­ղա­փո­խու­թյան դևի» (Ար­տեմ Հա­րու­թյու­նյան), իսկ վեր­ջին ժա­մա­նակ­ներս` «ժո­ղովր­դա­վա­րու­թյան» դևի ան­վեր­ջա­նա­լի ա­վեր­ներն աշ­խար­հով մեկ: Մեր հե­ղի­նակ­նե­րից այդ­պի­սի հե­ռա­տե­սու­թյամբ աչ­քի ըն­կավ հատ­կա­պես Ար­տեմ Հա­րու­թյու­նյա­նը, ո­րը 70-ա­կան­նե­րի վեր­ջին և 80-ա­կան­նե­րի սկզ­բին գր­ված մի շարք բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րում ներ­կա­յաց­նում էր խոր­հր­դա­յին կայս­րու­թյան ա­ռա­վել քան հնա­րա­վոր ան­կու­մը:
-Սա­կայն Ձեր ոչ բո­լոր պատմ­վածք­ներն են այդ­պի­սին: Գր­քում կան գոր­ծեր, ո­րոնք բնավ ա­պա­գա­յա­մետ հա­յաց­քով չեն գր­ված, այլ կար­ծես այ­սօր­վա Հա­յաս­տա­նի թիվ մեկ խն­դիրն են շո­շա­փում` կո­ռուպ­ցիան: Խոս­քը հատ­կա­պես «Լու­լու» պատմ­ված­քի մա­սին է, որ­տեղ նկա­րագր­վում է, թե աֆ­րի­կյան կո­ռում­պաց­ված եր­կր­նե­րից մե­կի նա­խա­գա­հի թա­լա­նած մի­լիարդ­ներն ինչ­պես են ան­հե­տա­նում եվ­րո­պա­կան եր­կր­նե­րից մե­կի բան­կում:
-Դա, այս­պես ա­սած, ներ­կա­յա­մետ հա­յաց­քով ստեղծ­ված պատմ­վածք-զգու­շա­ցում էր` գր­ված 2014 թ., երբ մա­մու­լում ար­դեն խո­սակ­ցու­թյուն էր սկս­վել երկ­րից դուրս հան­ված ա­վե­լի քան տա­սը մի­լիարդ դո­լա­րի, օֆ­շոր­նե­րում թաքց­ված հա­րյու­րա­վոր մի­լիոն­նե­րի և ֆի­նան­սա­կան այլ մե­քե­նա­յու­թյուն­նե­րի մա­սին: Ա­գա­հու­թյունն իս­կա­պես կու­րաց­նում է մար­դուն: Վեր­ջին քսան-ե­րե­սուն տա­րում աշ­խար­հի խո­շո­րա­գույն բան­կերն ի­րենց ըն­դեր­քը լց­րին նման մի շարք գող նա­խա­գահ­նե­րի հա­րյու­րա­վոր մի­լիարդ­նե­րը, գու­ցե և տրի­լիոն­նե­րը: Լց­րին ան­վե­րա­դարձ, ընդ­մի՛շտ: Մեր տա­սը մի­լիար­դը հա­նող­ներն ար­դյոք հա­մոզ­վա՞ծ են, որ վա­ղը-մյուս օ­րը տեր են լի­նե­լու երկ­րից հան­ված «ի­րենց» գու­մար­նե­րին, ար­դյոք վս­տա՞հ են, որ օֆ­շոր­նե­րին պահ տված փո­ղե­րը չեն ան­հե­տա­նա, ինչ­պես ար­դեն ե­ղավ շա­տե­րի հետ… Սա­կայն դաս չեն առ­նում, շա­րու­նա­կում են թա­լա­նել ու դուրս հա­նել երկ­րից: Մինչև ե՞րբ:
-Հա­վա­նա­բար ընդ­միշտ: Չէ՞ որ վեր­ջերս վար­չա­պե­տը հայ­տա­րա­րեց, թե կո­ռուպ­ցիան վա­րա­կիչ բնույթ ու­նի:
-Թույլ տվեք չհա­մա­ձայ­նել: Գու­ցե վա­րա­կիչ է բա­րո­յա­կան ի­մու­նի­տետ չու­նե­ցող­նե­րի հա­մար: Բայց ե­ղել են բազ­մա­թիվ մար­դիկ, և հի­մա էլ կան, ով­քեր ի­րենց տնօ­րի­նու­թյան տակ ու­նե­ցել են պե­տա­կան հս­կա­յա­կան գու­մար­ներ, սա­կայն ոչ մի կո­պեկ չեն գր­պա­նել: ՈՒս­տի այ­սօր կո­ռուպ­ցիա­յի վի­րու­սը պետք է վե­րաց­նել ոչ միայն գո­ղե­րին պատ­ժե­լով, այլև ազ­նիվ մարդ­կանց խրա­խու­սե­լով, մա­նա­վանդ որ դա դժ­վար չէ, քան­զի նման ան­բա­սիր ան­ձինք, դժ­բախ­տա­բար, շատ չեն:
-Ձեր պատմ­վածք­նե­րում մենք տես­նում ենք կո­ռուպ­ցիա­յի բազ­մա­զան դրսևո­րում­նե­րը: «Դժոխ­քից ար­տաքս­վա­ծը» մե­նա­խո­սու­թյան մեջ պատմ­վում է, թե ինչ­պես «ջրի գնով» ձեռք բեր­ված տա­սը մի­լիարդ մո­մը ժո­ղովր­դի վրա ծա­խե­լու հա­մար ան­ջատ­վում է հո­սան­քը: Սա հի­շեց­նում է ան­կա­խու­թյան ա­ռա­ջին տա­րի­նե­րը, երբ եր­կի­րը հայ­տն­վել էր քա­րե­դա­րյան մղ­ձա­վան­ջի մեջ:
-Ես հենց այդ տա­րի­նե­րը նկա­տի ու­նեի մե­նա­խո­սու­թյու­նը գրե­լիս: Եվ ա­ռայ­սօր ոչ ոք դրանց հա­մար պա­տաս­խան չտ­վեց, ան­գամ նե­րո­ղու­թյուն չխնդ­րե­ցին ժո­ղովր­դից, չփոր­ձե­ցին գո­նե բա­ցատ­րել պատ­ճառ­նե­րը և փաս­տո­րեն մո­ռա­ցու­մի մատ­նե­ցին: Այդ «մո­ռա­ցումն» էլ կո­ռուպ­ցիա­յի ար­տա­հայ­տու­թյուն է, առն­վազն նրա ի­ներ­ցիան ժա­մա­նա­կի մեջ:
-Ա­վե­լաց­նենք, որ «մո­ռա­ցավ» ոչ միայն իշ­խա­նու­թյու­նը, այլև ժո­ղո­վուր­դը:
-Ժո­ղովր­դի մո­ռա­նա­լը հաս­կա­նա­լի է, նա ու­րիշ ելք չու­ներ, քա­նի որ չլուծ­ված խն­դիր­նե­րին շա­րու­նակ ա­վե­լա­նում էին նո­րե­րը, ա­սես հայ­տն­վել էր ռին­գում, ուր մինչև ուշ­քի կգար նո­կաու­տից, տեղ­նու­տե­ղը հա­ջոր­դում էր մյու­սը, և այդ­պես շա­րու­նակ: Եվ ընդ­հան­րա­պես, ան­կա­խու­թյան մեր քսա­նութ տա­րին բազ­մա­զան, լկ­տի և ան­պա­տիժ կո­ռուպ­ցիա­յի ան­վեր­ջա­նա­լի մի շղ­թա ե­ղավ, ո­րը ոչ միայն լր­ջո­րեն խան­գա­րեց երկ­րի բնա­կա­նոն զար­գաց­մա­նը, այլև փչաց­րեց ժո­ղովր­դի բա­րո­յա­կան նկա­րա­գի­րը` մե­ծա­մաս­նու­թյան գի­տակ­ցու­թյան մեջ ար­մա­տա­վո­րե­լով այն հա­մոզ­մուն­քը, որ ար­դար աշ­խա­տան­քով չես կա­րող ապ­րել: Եվ այս ամ­բողջ ըն­թաց­քում մեր պատ­կան մար­մին­նե­րը նման­վել են Կռի­լո­վի ա­ռա­կի հե­րո­սին, ո­րը գող կատ­վի գլ­խին ըն­դա­մե­նը քա­րոզ էր կար­դում և ա­մո­թանք տա­լիս: Եր­բեմն այդ քա­րոզն էլ չեն կար­դա­ցել, չտես­նե­լու են դրել…
-Գր­քի ա­նո­տա­ցիա­յում աս­վում է, որ «ժո­ղո­վա­ծուն ժան­րա­յին և ար­տա­հայտ­չաձևե­րի մի հա­րուստ բազ­մա­զա­նու­թյուն է մա­տու­ցում ըն­թեր­ցո­ղին»: Ինձ հատ­կա­պես հե­տաք­րք­րե­ցին այն պատմ­վածք­ներն ու մե­նա­խո­սու­թյուն­նե­րը, ո­րոն­ցում փոր­ձում եք հան­րա­հայտ դա­սա­կան սյու­ժե­նե­րը «շա­րու­նա­կել» և նույ­նիսկ զար­գաց­նել` ար­դիա­կան շունչ հա­ղոր­դե­լով դրանց, ա­սես նույ­նիսկ մր­ցում եք հան­ճար­նե­րի հետ, թե ծա­նոթ կեր­պար­ներն ինչ­պես կդրսևոր­վեին ներ­կա պայ­ման­նե­րում: Օ­րի­նակ` թա­գա­վո­րի մեր­կու­թյու­նը բարձ­րա­ձայ­նած տղան, ո­րո­շա­կի «դաս­տիա­րա­կու­թյուն» ստա­նա­լով, սկ­սում է նման­վել ար­դի մի շարք քա­ղա­քա­կան դեմ­քե­րին: Ի՞նչ եք կար­ծում, ե­թե Ան­դեր­սե­նը մի հրաշ­քով այ­սօր հա­րու­թյուն առ­ներ, ար­դյոք այդ կերպ կշա­րու­նա­կե՞ր իր իսկ հե­քիա­թը:
-Դժ­վար է ա­սել, թե ինչ­պես կշա­րու­նա­կեր և կշա­րու­նա­կե՞ր ար­դյոք, գու­ցե մի նոր հե­քիաթ գրեր, սա­կայն ինձ ի­րա­վունք է տվել են­թադ­րե­լու, թե այդ ման­կա­կան մաք­րու­թյունն ինչ­պես «կդաս­տիա­րակ­վեր» ըստ ար­դի պա­հանջ­նե­րի: Այլ խոս­քով, ան­մեղ ե­րե­խա­յից սար­քում են ցի­նիկ քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ, որ­պի­սիք այ­սօր լե­ցուն են մի­ջազ­գա­յին աս­պա­րե­զում, և ժո­ղովր­դա­վա­րա­կան կար­գա­խոս­նե­րի ներ­քո ա­րյու­նա­հե­ղու­թյուն­ներ սար­քում աշ­խար­հի տար­բեր ան­կյուն­նե­րում: 20-րդ դա­րի քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րից մեկն ա­սել էր, որ պատ­մու­թյու­նը սպի­րա­լաձև զար­գա­ցում ու­նի, նշա­նա­կում է մենք մշ­տա­կան ա­կա­նա­տեսն ենք շա­րու­նա­կա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի, ո­րոնք կրկն­վում են նոր ի­րա­վի­ճակ­նե­րում, նոր գոր­ծող ան­ձանց «կա­տար­մամբ»: Սա­կայն դրանց էու­թյու­նը մնում է ան­փո­փոխ: Այն­պես որ, դա­սա­կան սյու­ժե­նե­րը մշա­կե­լով, ես պար­զա­պես հետևում եմ այդ օ­րի­նա­չա­փու­թյան հեր­թա­կան դրսևոր­մա­նը: Ի վեր­ջո, ան­ցյա­լի մեծ հե­ղի­նակ­նե­րը, ինչ­պես, օ­րի­նակ, Շեքս­պի­րը կամ Դոն Ժուա­նի ա­ռաս­պե­լի հա­րյու­րից ա­վե­լի մշա­կող­նե­րը, ևս օգտ­վել են նա­խոր­դած դա­րե­րի տա­րեգ­րու­թյուն­նե­րից: Այս­պի­սին է պատ­մու­թյան ան­վեր­ջա­նա­լի ըն­թաց­քը, և մենք նրա­նում ըն­դա­մե­նը հեր­թա­կան հյու­լեն ենք…
-Գր­քում տեղ գտած գոր­ծե­րը գր­վել են Երևա­նում, Փա­րի­զում, Բել­գիա­յում, Շվեյ­ցա­րիա­յում… Ի՞նչ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նի գրո­ղի, մտա­վո­րա­կա­նի վրա աշ­խար­հագ­րու­թյու­նը, այ­սինքն այն, թե որ­տեղ է գր­վել:
-Ռու­բեն Սևա­կի և ընդ­հան­րա­պես արևմտա­հայ քեր­թու­թյան թերևս ա­մե­նաող­բեր­գա­կան` «Ո՜վ իմ Հայ­րե­նիքս» բա­նաս­տեղ­ծու­թյու­նը գր­վել է Շվեյ­ցա­րիա­յում, 1909 թ. ապ­րի­լին, Կի­լի­կյան ա­ղե­տի ան­մի­ջա­կան տպա­վո­րու­թյամբ` ե­րիտ­թուր­քե­րի ի­րա­գոր­ծած զար­հու­րե­լի սպան­դի պատ­կեր­նե­րը հա­կադ­րե­լով Լե­ման լճի ե­րա­զա­յին բնան­կա­րին: Այ­նու­հան­դերձ, աշ­խար­հագ­րու­թյու­նը, այս կամ այն տե­ղանքն ու բնան­կա­րը ոչ միշտ են վճ­ռա­կա­նո­րեն ազ­դում օ­տա­րու­թյան մեջ գր­վող ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյա­նը: Ինչ վե­րա­բե­րում է իմ պատմ­վածք­նե­րին, ա­պա Փա­րի­զում կամ Բել­գիա­յում գր­ված գոր­ծե­րը կա­րող էին նույ­նու­թյամբ գր­վել Երևա­նում կամ այ­լուր: Աշ­խար­հի որ ծայ­րում էլ գտն­վեի, «Դժոխ­քից ար­տաքս­վա­ծը» իմ մե­նա­խո­սու­թյան հա­կա­հե­րոսն ինձ հա­մար հա­վա­սա­րա­չափ եղ­կե­լի և մեր­ժե­լի էր լի­նե­լու: Հայ­րե­նիքն իր լավ ու վա­տով ես եր­բեք հեռ­վից ան­խմ­բագ­րե­լի լու­սապ­սա­կի մեջ չեմ նա­յել, ինչ­պես սփյուռ­քա­հայ ո­րոշ գոր­ծիչ­նե­րի և մտա­վո­րա­կան­նե­րի դեպ­քում էր, ան­ձինք, ով­քեր ան­կա­խու­թյան ա­ռա­ջին տա­րի­նե­րին (և դեռ հի­մա էլ) կտ­րա­կա­նա­պես հրա­ժար­վում էին ա­մե­նաանն­շան և ա­ռողջ քն­նա­դա­տու­թյու­նը լսե­լուց Հա­յաս­տա­նի խն­դիր­նե­րի վե­րա­բե­րյալ: Դա հայ­րե­նա­սի­րու­թյուն չէ, այլ կռա­պաշ­տու­թյուն:
-Կու­զեի Ձեզ մի հարց տալ, ո­րը ե­թե ան­պա­տեհ հա­մա­րեք, կա­րող եք չպա­տաս­խա­նել: Ան­ցած տաս­նա­մյակ­նե­րի ըն­թաց­քում դուք գրաքն­նա­դա­տա­կան մի քա­նի ծան­րակ­շիռ ժո­ղո­վա­ծու­ներ եք հրա­տա­րա­կել` հա­յե­րեն և ռու­սե­րեն, Ձեր մա­սին գրում են, որ գրա­կան մի ամ­բողջ շար­ժում եք ստեղ­ծել, Ձեր վեր­լու­ծա­կան հոդ­ված­նե­րը տպագր­վել են մի քա­նի լե­զու­նե­րով, և ու­րիշ շատ ու շատ ար­ժա­նիք­ներ կա­րե­լի է թվար­կել, բայց ինչ­պե՞ս հաս­կա­նալ, որ գի­տա­կան ոչ մի կո­չում չու­նեք:
-Պա­տաս­խանն ինձ հա­մար շատ պարզ է. ե­թե ընկ­նեի գի­տա­կան կո­չում­նե­րի հետևից, կար­ծում եմ կհաս­նեի դրանց, բայց Ձեր ա­սած «ու­րիշ շատ ու շատն» այ­սօր չէի ու­նե­նա: Ես այդ «շատն» ան­հա­մե­մատ ա­վե­լի կարևոր եմ հա­մա­րում, քան տիտ­ղոս­նե­րը, ո­րոնք այ­սօր վա­տի­կա­նյան ին­դուլ­գեն­ցիա­նե­րի պես աջ ու ձախ բաշխ­վում են, և վա­ղուց ար­դեն ար­ժեզ­րկ­վել են: Ի դեպ, այդ մա­սին է խո­սում ժո­ղո­վա­ծուի մեջ զե­տեղ­ված «Տիտ­ղո­սա­զուրկ­նե­րը» այ­լա­բա­նա­կան պատմ­ված­քը: «Գործն է ան­մահ, լա՛վ ի­մա­ցեք», - ա­սում էր Թու­մա­նյա­նը, և ոչ թե տիտ­ղո­սը` ա­վե­լաց­նում եմ ես:
-Մեզ հա­սած ստույգ տե­ղե­կու­թյուն­նե­րի հա­մա­ձայն, դուք մտա­դիր էիք Ձեր 80-ա­մյա­կը նշել ոչ միայն «Չա­րի­քի զա­վակ­նե­րով», այլև եր­կու ան­տիպ վե­պով: Դեռ բա­վա­կան ժա­մա­նակ կա մինչև տար­վա ա­վար­տը, հնա­րա­վո՞ր է ար­դյոք, որ դրանք լույս տես­նեն ա­ռա­ջի­կա մեկ-եր­կու ամս­վա ըն­թաց­քում:
-Իս­կա­պես նման մտադ­րու­թյուն կար, բայց ո­րո­շե­ցի մի շարք պատ­ճառ­նե­րով վե­պե­րը լույս ըն­ծա­յել ե­կող տա­րի: Նախ, մտա­ծե­ցի, որ «Չա­րի­քի զա­վակ­նե­րը» ա­վե­լի հա­մա­հունչ են օր­վա խն­դիր­նե­րին: Հե­տո, գե­ղար­վես­տա­կան եր­կու ար­ձակ միա­ժա­մա­նակ տպագ­րե­լու դեպ­քում մե­կը մյու­սի վրա ստ­վեր կգ­ցեր, և ըստ ար­ժան­վույն չէին գնա­հատ­վի: Եվ վեր­ջա­պես կա եր­րորդ պատ­ճա­ռը, ա­մե­նա­լուր­ջը` հղ­կե­լու, կա­տա­րե­լու­թյան մո­տեց­նե­լու տևա­կան պա­հան­ջը:
-Հո­բե­լյա­նա­կան Ձեր այս տա­րում հասց­րի՞ք ար­դյոք նոր գիրք թարգ­մա­նել:
-Պատ­կե­րաց­րեք, որ հասց­րի, եր­կու կարևոր թարգ­մա­նու­թյուն­ներ, իմ նա­խա­սի­րած հե­ղի­նակ­նե­րը: Ժորժ Ռո­դեն­բա­խի «Մշուշ­նե­րի ճա­խա­րա­կը» դե­կա­դեն­տա­կան-միս­տիկ պատմ­վածք­նե­րի ժո­ղո­վա­ծուն և Դե­նի դը Ռուժ­մո­նի «Դրա­մա­յի ան­ձինք» փի­լի­սո­փա­յա­կան-գրա­կա­նա­գի­տա­կան ու­սում­նա­սի­րու­թյու­նը: Սա­կայն չեմ կար­ծում, թե դրանք լույս կտես­նեն այս տա­րի:


Զրույ­ցը՝ Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 3713

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ

1349339141">Բաժնի բոլոր նորությունները »

Ծաղրանկարչի կսմիթ

Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո
Բիզնես համագործակցություն պետության հովանու ներքո