Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Քաղաքական գաղափարախոսությունների ասպեկտներն ըստ աստվածաբանության

Քաղաքական գաղափարախոսությունների ասպեկտներն ըստ աստվածաբանության
21.12.2012 | 15:02

20-ամյա անկախություն ունեցող ՀՀ-ում ձևավորվեցին քաղաքական տարբեր գաղափարաբանական ուղղություններ` հիմնված ժողովրդավարական սկզբունքների վրա առավել ընդգծված են պահպանողական, լիբերալ և սոցիալիստական ուղղությունները: Այս ուղղություններից քրիստոնեական արժեքների գնահատանքին առավել անդրադարձել է Հայաստանի պանրապետական կուսակցությունը, սակայն, որպես հիմքային ելակետ, որևէ քաղաքական գաղափարական հենքում ընկած չեն քրիստոնեական սոցիալ-քաղաքական հիմնադրույթները, որոնց վրա արևմտաեվրոպական, հատկապես գերմանական քաղաքական տեսությունն է կառուցված: ՀՀԿ-ն, որն իր գնահատանքն է արտահայտում Հայ Առաքելական եկեղեցու և նրա վարդապետության նկատմամբ, այնուամենայնիվ, իր գաղափարախոսության մեջ էական է համարում 20-րդ դարում ծնունդ առած նժդեհական ուսմունքը, այլ ոչ թե երկհազարամյա քրիստոնեական սոցիալ-քաղաքական վարդապետությունն ու նրա փորձառությունը: Քրիստոնեական սոցիալական տեսության բացակայությունը բացասաբար է անդրադառնում քաղաքական կյանքի վրա, քանի որ այն քրիստոնեական աշխարհընկալման հիմնարար պատասխաններ է տալիս մասնավոր և ընդհանուր սեփականության, արդարության, ազատության, համերաշխության և այլ հարցերի շուրջ: Ուստի, հոգևոր տեսանկյունից դիտարկելիս, որպես քրիստոնյա ազգ, ներկայիս ՀՀ քաղաքական տեսության առանձնահատկություններում և զարգացման միտումներում աստվածաբանական անորոշություն ենք տեսնում, քանի որ այդ հայեցակարգերում բացակայում են քրիստոնեական սոցիալ-քաղաքական համակարգված հիմնադրույթները: Նորանկախ Հայաստանի պատմությունը ցույց տվեց, որ իշխանության եկած անձինք ձևավորեցին այնպիսի գաղափարական ուղղություն, որը տանում է ոչ թե դեպի քաղաքական և հոգևոր մշակույթների փոխկապակցված հաղորդակցման և քաղաքական գործընթացներում ձևավորում մեկ միասնական քրիստոնեադեմոկրատական մշակույթ, այլ նույնիսկ միտումնավոր կերպով տարանջատեցին հոգևոր և քաղաքական մշակույթները, ավելին` հոգևոր մշակույթն անտեսվեց քաղաքական պրակտիկ գործառույթներում և կենսագործունեության մեջ, իսկ տեսություններում հոգևորը պարզապես արտաքին ձևակերպումներ ստացավ: Հատկանշական է, որ հոգևոր մշակույթն իր մեջ ներառում է պատասխանատվության, պարտքի, արարքների, խղճի հանդեպ բարոյական պատասխանատվություն կրելու անհրաժեշտությունը, որովհետև քաղաքական աստվածաբանությունն առանձնակիորեն կարևորում է պատասխանատվությունն Աստծո և մարդկանց առջև: Մարդու քրիստոնեական աշխարհընկալումը պատասխանատվությամբ առաջնորդվելու քաղաքականության բարոյագիտական հենքն է: Մեծ փիլիսոփա Արիստոտելը դեռևս Քրիստոսից առաջ 4-րդ դարում նշում է, որ բարոյագիտությունը գործնական գիտություն է: Այն սերտորեն կապված է քաղաքագիտության հետ և որոշ իմաստով էլ հանդիսանում է քաղաքագիտության մասն ու սկիզբը: Կատարելապես անհնար է գործել հասարակական կյանքում, չլինելով որոշակի բարոյական հատկությունների կրող, արժանի մարդ: Լինել արժանի մարդ, նշանակում է օժտված լինել բարոյական առաքինություններով: Իսկ այն մարդը, ով ուզում է մասնակից լինել հասարակական-քաղաքական կյանքին, պետք է լինի առաքինի վարքի տեր: Այս պարագայում քաղաքական մշակույթը ձևավորում է բաց և թափանցիկ, վստահելի ու տեսանելի հասարակական հարաբերություններ, ուր քաղաքականությունը և քաղաքական միտքը ստանում են կատարյալ ազատություն իրենց գործելակերպի մեջ, սակայն այդ ազատության ինքնատիպությունն ու դիմագիծը բարոյականության ձևաչափն է: Գերմանացի հայտնի փիլիոսփա Էմանուիլ Կանտը շեշտադրում է, որ քաղաքականությունը պետք է խարսխվի բարոյականության սկզբունքների վրա: Երջանկահիշատակ Գարեգին Ա վեհափառն ասում էր. «Վարչական իշխանությունը մեր հանրային կյանքում անհրաժեշտ է: Բայց բարոյական իշխանությունը պետք է լինի դրա բարձրակետը: Առանց բարոյական, հոգևոր իշխանության վարչակարգն ամբողջապես կորցնում է իր նշանակությունն ու արդյունավետությունը»: Նկատելի է, որ «Ժառանգություն» կուսակցությունն իր գաղափարախոսության մեջ կարևորում է բարոյականությունը և այս արժեքով քաղաքականությունը կառուցելը, սակայն թե բարոյական ինչ արժեհամակարգի, չափանիշների մասին է խոսքը, անորոշ է թողնված: Միքայել եպս. Աջապահյանն «Աստվածաշունչը և ժողովրդավարությունը» հոդվածում նշում է. «Պետք է լինեն բարոյական չափանիշներ, որ նույնիսկ մեծամասնությունը իրավունք չունենա անտեսելու, բայց եթե հասարակության մեծամասնությունը չարաշահում է այն, արդեն մարդու իրավունքներն են ոտնահարվում»: Քրիստոնեական սոցիալական ուսմունքի համակարգված հիմնադրույթների ներառումը քաղաքական գաղափարախոսություններում թույլ կտար մատնանշել իշխանությունների պատասխանատվության աստիճանը հասարակության առջև:

Այս ամենից մեկ հիմնական հիմնադրույթ է պարզ դառնում, այս է` որպեսզի հոգևոր-քաղաքական մշակույթն իրապես փոխհաղորդակցման մեջ լինի և զարգանա` խթանելով վստահելի քաղաքական ուղղորդվածության զարգացումը հասարակության մեջ, անհրաժեշտ է հիմքային, համակարգային, շրջադարձային փոփոխություն: Իբրև քրիստոնյա ժողովուրդ` անրաժեշտ է այդ հիմքերը կառուցել քրիստոնեական սոցիալական ուսմունքի, էթիկայի հիմնարար արժեքների վրա: Իսկ այդ փոփոխությունը պետք է կրի ոչ թե արտաքին ձևական բնույթ, այլ լինի ներքին` մտածելակերպի հեղափոխության հիմնավոր արտահայտություն: Այդօրինակ քաղաքականությունը պետք է հիմնված լինի մարդու քրիստոնեական աշխարհընկալման և Աստծո հանդեպ վերջինիս պատասխանատվության վրա:
Համամիտ լինելով Կիրիլ պատրիարքի կարծիքին` մենք պետք է 21-րդ դարում մշակենք այնպիսի կեցության գաղափարախոսական մոդել, որն իր մեջ համակողմանիորեն և ներդաշնակորեն համադրի նեոազատականության և ավանդապահության դրամատիկորեն տարամետ հրամայականները:


Հովհաննես ՄԱՆՈՒԿՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2562

Մեկնաբանություններ