Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսը ուժեղ աջակցություն է ցուցաբերում Իրանի իշխանություններին, և տարածաշրջանի երկրները կարող են ապավինել Իրանի զինված ուժերին՝ հայտարարել է Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսին Թեհրանում Ազգային բանակի օրվան նվիրված արարողության ժամանակ։ Իրանի նախագահը Իսրայելի վրա հարձակումը համարել է սահմանափակ գործողություն՝ շեշտելով. «Եթե Թեհրանը ցանկանա լայնածավալ գործողություն իրականացնել Իսրայելի դեմ, այս ռեժիմից ոչինչ չի մնա»։                
 

«ՈՒր նայում ես, անորոշություն է, անհասկանալի անհաստատություն, հեղհեղուկություն»

«ՈՒր նայում ես, անորոշություն է, անհասկանալի անհաստատություն, հեղհեղուկություն»
03.05.2019 | 00:21

Կառավարության կազմը հազիվհազ ձևավորելուց հետո վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը խոստացավ տնտեսական հեղափոխություն անել, բայց խոստումներն ինքնին բարեփոխում դառնալու կարողություն չունեն: «Իրատեսի» հետ զրույցում նման տեսակետ հայտնեց «Գալիք» կուսակցության ղեկավար ՎԱՀՐԱՄ ԲԱՅԱԴՅԱՆԸ: Նա նշում է, որ վարչապետի կողմից ստեղծված ֆոնը, թե իր կառավարությունը գտել է տնտեսական հեղափոխության իրականացման եթե ոչ կախարդական փայտիկը, ապա նշանաբանը, և աղքատությունը մեր ուղեղներից հանելն ու տնտեսական ակտիվիստ դառնալն է, կեղծ թիրախ է: Վստահ է` անգամ բոցավառ հեղափոխական դառնալու պարագայում զրկված ենք տնտեսական հեղափոխություն իրականացնելու հնարավորությունից, քանի որ բացակայում են դրա նախադրյալները: Կուսակցության հիմնադիրն ընդգծում է` տնտեսական հեղափոխությունը համաժողովրդական քայլերթով իրականացվող իշխանափոփոխություն չէ, այն իրականության փոփոխություն է պահանջում, իսկ դրա համար տարիների ծանր, հետևողական, մտածված և համակարգված աշխատանք է պահանջվում:

-Իշխանափոխությունից անցել է մեկ տարի, ի՞նչ ձեռքբերումներ ու բացթողումներ են ունեցել նոր կառավարիչները:
-Արտահերթ խորհրդարանական ընտրությունները 2019-ի մայիսից 2018-ի դեկտեմբեր տեղափոխելը ոչ թե կառավարման համակարգում առկա իրական վտանգներով էր պայմանավորված, այլ պարզապես միջոց էր հնարավորինս արագ և անարգել ամբողջացնելու լիակատար իշխանությունը: Անցած մեկ տարին գրեթե լիովին արտացոլում է կառավարության ծրագրի դատարկությունը, ինչը տեսնում ենք նաև տնտեսության մեջ, կրթության, մշակույթի, հասարակության, արտաքին հարաբերությունների և այլ ոլորտներում: ՈՒր նայում ես, անորոշություն է, անհասկանալի անհաստատություն, հեղհեղուկություն: Այդպես երկար չենք կարող դիմակայել: Այդ իսկ պատճառով պետք է օրվա հրամայական դարձած գաղափարական հենարան ձևավորել, որ հասանելի լինի հանրությանը: Հնչեղություն տալ նոր ու բարեփոխումների հայեցակարգ ներկայացնող գաղափարներին, որ մարդիկ էլ դրանց պաշտպանությունը երաշխավորեն ընտրություններով: Եվ եթե նոր իշխանափոխության առաջ կանգնենք, ապա պետությունն ավելի վտանգավոր, անհասկանալի և անկառավարելի պատահականությունների ձեռքում չհայտնվի:
-Քաղաքական դաշտում կա՞ այդպիսի մի ուժ, այլընտրանք, որ կարող է ու պատրաստ է ձեր նշած նոր ու տարբերվող հայեցակարգային մոտեցումներ առաջ քաշելու:
-Նախ պետք է ընդգծենք, որ արտախորհրդարանական քաղաքական ուժերի մի մասը տարբեր առիթներով հայտարարել է, թե սատարում են ներկա իշխանություններին, բայց իշխանությունը համագործակցելու մասին նրանց հայտարարություններին չի արձագանքում: Մյուս մասը ներկայանում է երկրի բարեփոխման իր մոտեցումներով, որոնք որոշ դեպքերում ավելի պիտանի են, քան այսօրվա իշխանությունների պատկերացումները: Բայց դրանք դրվագային են, ինչն այլընտրանք դառնալու համար բավարար չէ: Կան կուսակցություններ, որ պետության ներսում առկա հիմնախնդիրների մեծ մասի վերաբերյալ սեփական պատկերացումներն ունեն, նպատակներ են առաջ քաշում, բայց այդ նպատակներին հասնելու ճանապարհները չունեն: Այդ կուսակցություններում մտածող, մտահոգ, կրթված և լայնախոհ մարդիկ շատ կան, որոնք միմյանց (հուսով ենք` նաև մեզ հետ) համագործակցության ընդհանուր եզրեր կարող են գտնել՝ ի նպաստ երկրի բարօրության ու զարգացման: Եթե ամփոփվենք կուսակցական հարկաբաժիններում և գլուխներս դուրս չհանենք, երկրի այսօրվա հետ կապ չենք ունենա:
-Ձեր կուսակցությունը վերջերս է ստեղծվել, ինչու՞ հենց «Գալիք», և որո՞նք են կուսակցության գաղափարական հիմնական մոտեցումները:
-Կուսակցության անվանումն ընտրելիս կանգ առանք «Գալիք» անվան վրա, որպեսզի կուսակցությանն անդամագրվել ցանկացող մարդկանց չսահմանափակենք գաղափարախոսական որևէ շրջանակով՝ ժողովրդավար, կենտրոնամետ, սոցիալ-դեմոկրատ, պահպանողական, ազգային ժողովրդավար և այլն: Բացի այդ՝ փորձել ենք հաղորդել այն ուղերձը, որ հենց կուսակցության անդամների օգնությամբ և օժանդակությամբ հնարավոր է կառուցել վաղվա օրը: Մեր նպատակը տնտեսապես զարգացած պետություն կառուցելն է, որտեղ ժողովրդագրական դինամիկ աճ կլինի, պետական հոգածության տակ կլինեն կրթությունը, գիտությունն ու մշակույթը, առողջապահությունն ու բնակարանաշինությունը: Անհատը կկարողանա ընտրություն կատարել՝ ինքնուրույն գործ հիմնելու՞, թե՞ գիտելիքներն ու աշխատանքային հմտությունները պետական կամ մասնավոր ընկերություններում կիրառելու միջև: Ցանկանում ենք ունենալ այնպիսի պետություն, որը կարողանում է պաշտպանել և հետևողականորեն առաջ տանել իր շահերն ու քաղաքացու իրավունքները: Տնտեսական այս մոդելի շրջանակներում անգամ երկարաժամկետ ծրագրերով երկրում էական փոփոխությունների հասնել չենք կարող, հետևաբար հարկադրված ենք ընտրել այլ ճանապարհ: Մեզ անհրաժեշտ են ոչ պակաս մասշտաբային տնտեսական ծրագրեր, ինչպիսիք խորհրդային տարիներին էին իրականացվում մեր երկրում: Ոմանց համար միգուցե այսպիսի համեմատությունն անընդունելի է՝ խորհրդային ամեն ինչի նկատմամբ ծայրահեղ բացասական վերաբերմունքի պատճառով, սակայն Հայաստանի պատմության ամբողջ ընթացքում արդյունաբերական, գիտական, կրթական, մշակութային և այլ ոլորտների զարգացման համալիր ծրագիր միայն այդ ժամանակահատվածում է եղել: Նման հնարավորություններով մասշտաբային ծրագրերի նկատմամբ հավակնություն ունենալը կարող է և թերահավատորեն ընկալվել, բայց դրան որպես հակափաստարկ կարող ենք բերել համախմբվելու մեր կարողությունն ու առանձնահատկությունը:
-Հնարավո՞ր է երկրի զարգացման տեսլական ունենալ այժմ գործող տնտեսական մոդելով:
-Նեոլիբերալ տնտեսավարման համակարգի տրամաբանությունը տնտեսությունը փակուղի է տանում: Կապիտալի կուտակման գործառույթն ինքնաբերաբար հասարակությանն ավելի ու ավելի է բևեռացնում, քայքայում է պետականության հիմքերը թե՛ տնտեսապես, թե՛ գաղափարապես ու բարոյապես: Կապիտալի՝ բանկային համակարգի կողմից ստեղծվող նորանոր գործիքները պետությանը թույլ են տալիս իրացնել իր հավակնությունները քաղաքացու սեփականության և ունեցվածքի հաշվին: Այսինքն` բևեռացումը դառնում է ծայրահեղ, սեփականության անձեռնմխելիության կանխադրույթը՝ երևութական: Դրա մասին են վկայում չվճարված հարկային տոկոսադրույքների համար մարդկանց տունը ձեռքից վերցնելու, չնչին տուգանքների վճարումներն ուշացնելու պատճառով ունեցվածքի վրա արգելանք դնելու և բազմաթիվ այլ օրինակները: ՈՒ դա փաստում է, որ քաղաքացիների իրավահավասարության կանխավարկածի երևութական կողմն անգամ չի կարող պահպանվել: Ասել է թե՝ նեոլիբերալ տնտեսական համակարգը և իրական ժողովրդավարությունը անհամատեղելի հասկացություններ են: Ներկա տնտեսական-գաղափարախոսական մոդելի պայմաններում հասարակության կյանքի որևէ բնագավառում էական որևէ տեղաշարժ իրականացնել հնարավոր չէ: Պետք է կարողանանք ձևավորել նոր տնտեսական միջավայր, որը թույլ կտա շրջանցել նեոլիբերալ տնտեսության թակարդները և գտնել զարգացման ուղին:
-Ո՞րն է ամենամեծ խնդիրը, որ հանդիպում ենք Ձեր նշած խնդիրների ճանապարհին:
-Երկրի ներքին կյանքի կառուցման հարցում պետության դերի նվաստացուցիչ վիճակն է ամենախնդրահարույցը: Պետությունը գործնականում զրկված է երկրում տնտեսական քաղաքականությունն ուղղորդելուց և տնտեսական, ֆինանսական գործընթացների վրա ռեալ ազդեցության լծակներից: Աղքատ բարեկամի կարգավիճակով՝ մի անկյուն է քշված: Բայց կարևորագույն խնդիրների լուծման համար մեզ շատ ժամանակ հատկացված չէ. կամ ի զորու կլինենք հաղթահարելու իրավիճակը և ոտքի կկանգնենք, կամ ոտքի տակ կընկնենք: Մոտ ապագայում պետք է կարողանանք լուծել երկրի պաշտպանունակության, պարենային անվտանգության, ժողովրդագրական, էթնիկական, առողջապահական, կրթության, գիտության, մշակութային, անվտանգության հիմնախնդիրները: Այդպիսի խնդիրներ լուծելու համար մասնավոր բիզնեսի, կապիտալի վրա հույս դնել չենք կարող` բազմաթիվ հիմնավոր պատճառներից ելնելով: Մասնավորը երբեք անհրաժեշտ ծավալներով ներդրումներ չի անի տնտեսության մեջ, մասնավորի նախընտրած ոլորտները ոչ միշտ են համընկնում այն պահանջմունքներին, որոնք առաջացել են պետության ներսում, ցանկացած ժամանակ կարող է դադարեցնել իր բիզնեսն ու ամբողջ շահույթն անվերադարձ դուրս հանել երկրից և այլն: Հետևաբար՝ պետությունն ինքը պետք է դառնա դրանց լուծման նախաձեռնողը, վերադարձնի այն լծակները, որոնք թույլ կտան վերահսկել և անխափան կառավարել տնտեսական գործընթացները: Տնտեսության բոլոր ճյուղերում կարողանա այնպիսի լծակներ ստեղծել, որոնք թույլ կտան հասարակական արդյունքի համեմատաբար արդար վերաբաշխում իրականացնել: Վերոնշյալները ոչ թե սահմանափակում են մասնավոր տնտեսության ու կապիտալի հնարավորությունները, այլ առավել համաչափ են դարձնում:
-Փաստորեն՝ «տնտեսական հեղափոխություն» անելու համար նախ և առաջ օրենսդրական ու բովանդակային բարեփոխումներ են պետք:
-Անշուշտ, առաջին կարևոր գործն այս ոլորտում, որ պետք է անենք, դաշտի բոլոր խաղացողների համար վստահելի, կանխատեսելի, գործընկերային օրենսդրական միջավայր ստեղծելը պետք է լինի: Երկրի ներկա վիճակը մեծ արագությամբ փոխելու համար միաժամանակ հսկայական տնտեսական նախագծեր պետք է իրականացնենք: Ճիշտ է՝ ահռելի ֆինանսական միջոցներ են անհրաժեշտ, բայց տնտեսությունը ոտքի կանգնեցնելու համար այլ մեթոդ չկա: Այսպիսի մասշտաբային ծրագրեր կարող է և լիազորված է անելու միայն պետությունը: Մասնավորը կարող է իր օժանդակությունը բերել` համապատասխան ոլորտներում լրացուցիչ ներդրումներ անելով, հատկապես այն ոլորտներում, որոնք պետական ծրագրերի հաշվին դարձել են գրավիչ ու եկամտաբեր:
Տնտեսությունը ոտքի կանգնեցնելու համար անհրաժեշտ է նաև զարգացնել տեքստիլ արդյունաբերությունը, մետաղական և ոչ մետաղական հանքարդյունաբերությունը: Պետք է ստեղծենք գերժամանակակից հաստոցաշինություն և սարքաշինություն, էլեկտրոնիկայի, էլեկտրական, բժշկական սարքերի ու սարքավորումների, ռազմական տեխնիկայի արտադրություններ: Զարգացնենք տեղեկատվական տեխնոլոգիաներն ու նորարարությունը՝ ապահովելով երկրի տեղեկատվական անվտանգությունը: Վերականգնենք քիմիական արդյունաբերության անհրաժեշտ ուղղությունները՝ «Նաիրիտը», Վանաձորի «Քիմպրոմի» մի քանի ճյուղեր և այլն: Առաջիկա 8-9 տարիների ընթացքում պետք է կարողանանք լուծել երկրի պարենային անվտանգության խնդիրը՝ բնակչությանն ապահովելով հացահատիկով, մսամթերքով, կաթնամթերքով: Կարևոր է նաև ջրային անվտանգություն ապահովումը՝ աչքի տակ ունենալով Սևանի ջրառի հիմնախնդիրը: Էներգետիկ անվտանգության ապահովման նպատակով առաջիկա 10 տարիների ընթացքում կառուցենք մեկ կամ մի քանի ատոմակայաններ՝ ընդհանուր 1200-1500 մեգավատտ հզորությամբ, գազատուրբինային ջերմաէլեկտրակայաններ, զարգացնենք այլընտրանքային էներգետիկան: Անելիքներ ունենք բնապահպանության և ազգաբնակչության առողջապահական անվտանգության առումով: Դրա համար պետք է բնապահպանական նորմերը համընդհանուր դարձնենք հին և նոր արտադրությունների համար, վերահսկենք ներմուծվող դեղորայքի և բժշկական սարքերի ու սարքավորումների որակական համապատասխանելիությունը ներկայացվող պահանջներին: Բժշկական բոլոր ծառայությունները հասանելի դարձնենք քաղաքացուն և այլն: Երկրի ռազմական անվտանգության ապահովման նպատակով բանակին պետք է նորագույն զենք-զինամթերքով, զինտեխնիկայով, մթերքով, հանդերձանքով ապահովենք, հակառակորդի հետ սահմանի ամբողջ երկայնքով տեխնիկական և ինժեներական առումներով լավագույնս ամրացված դիրքեր ունենանք: Պետք է կարողանանք սպասարկել և նվազեցնել արտաքին պարտքը, ապահովենք արտահանման գերազանցությունը ներկրման նկատմամբ: Վերակառուցենք և լավագույն վիճակում պահպանենք ներքին ճանապարհային ցանցը, լիարժեքորեն վերականգնենք Վրաստանի հետ երկաթուղային հաղորդակցությունը, նպատակահարմարության դեպքում մտածենք Հայաստան-Իրան երկաթուղու կառուցման մասին:
Թվարկված խնդիրներից յուրաքանչյուրը կարևոր դեր ունի ժողովրդագրական սպառնալիքի ահագնացման հարցում: Հետևաբար՝ պետությունը պետք է ստեղծի և զարգացնի տնտեսության իրական, աշխատատար ու արդյունավետ ճյուղերը:
-Բացի թվարկվածներից կարևոր է նաև, թե ինչպիսի գաղափարախոսությամբ ենք առաջնորդվում, ու ինչ ենք սերմանում եկող սերնդին:
-Իհարկե, պետությունը պետք է ունենա պետական գաղափարախոսություն, որը քաղաքացուն կսերմանվի դեռ նախադպրոցական և դպրոցական տարիքից՝ դասագրքերի, ուսումնական ծրագրերի, մանկավարժական աշխատանքների և այլնի միջոցով: Հենց դրանք պետք է երեխայի մեջ վերաբերմունք ձևավորեն հայրենիքի, հասարակության, բնության, կենդանական աշխարհի նկատմամբ: Երիտասարդ տարիքում արդեն քաղաքացին պետք է զգա պետության հոգատարությունն ու օժանդակությունն իր նկատմամբ: Առաջնային խնդիր է պահպանել մեր մշակութային ինքնությունը` ի հեճուկս ժամանակակից գլոբալիստական մշակութային համահարթեցման քաղաքականության: Այժմ տեսնում ենք, որ հարվածի տակ են դրվում ազգային արժեքները՝ դավանանքը, հավատքը, ընտանիքը, սեռը: Հորինվում են աղանդներ, գենդերային հավասարություն, յուվենալ արդարադատություն, որ ոչ թե մարդու ու նրա իրավունքների պաշտպանությանն են միտված, այլ հասարակությանը համախմբման հնարավորությունից, իմաստից, բովանդակությունից զրկելու համար են օրակարգ նետվում: Փոքրամասնության հակաբնական պահանջների պաշտպանությունը հակադրվում է ազգային, հասարակական, ընտանեկան արժեքներին, հետևաբար նաև՝ մեծամասնության իրավունքներին: Տրոհվում են հասարակությունը, ընտանիքը` միմյանց դեմ հանելով ամուսիններին, երեխաներին ու ծնողներին: Սրանք լավագույնս մտածված և միջազգային կապիտալի աներեր հովանավորությունը վայելող գործիքներ են: Այս ամենի վերջնական նպատակն ամեն ինչ միանման, տարանջատված, հակադրված, համահարթեցված ու կառավարելի դարձնելն է:
-Ո՞րն է կուսակցության դիրքորոշումն ու պատկերացումն Արցախյան հարցի լուծման մասով:
-Արցախի խնդիրը մեր պետականության համար լակմուսի դեր ունի: Այն իր զարգացումների հետագծով ճշգրտորեն ներկայացնում է երկրի հնարավորությունների ընթացքը: Այստեղ ձախողումը կդառնա պետականության գահավիժման սկիզբը: Լայնամասշտաբ պատերազմական գործողությունների տարբերակը (նույնիսկ մեզ համար դրական ելքով) պետք է ձախողում համարել, քանի որ մարդկային այդքան ռեսուրսներ չունենք, բացի այդ` անթույլատրելի է ռազմավարական օբյեկտները հարվածի տակ դնելը: Ինչ վերաբերում է մեր պատկերացումներին, ապա տարածքներ խաղաղության դիմաց թեզն ընդունելի չէ, ավելին` բառապաշարից աստիճանաբար պետք է հանել փոխզիջումային տարբերակ հասկացությունը, որքան էլ «միջազգային հանրության» ականջին դա արդարացի թվա: Ոչ մի պարագայում պատասխանողի կամ խաղաղություն հայցողի կարգավիճակում չպետք է լինենք, քանի որ դա թշնամու կողմից ընկալվում է որպես իր սանձերը լիովին բաց թողնելու հնարավորության ազդանշան: Բանակցային գործընթացի մեր կողմից դրվող առաջին նախապայմանը պետք է հետևյալը լինի` պատերազմի վերսկսման փորձի դեպքում Արցախը կճանաչվի որպես Հայաստանի Հանրապետության անբաժան մաս: Չպետք է թույլ տանք, որ թշնամու կողմից հրահրվող սահմանային միջադեպերը անպատիժ մնան: Պետք է կարողանանք օգտագործել Ադրբեջանի բազմազգ հանրության միջէթնիկական կոնֆլիկտների առկայությունն ու մեր պայքարի ճանապարհին օժանդակենք ինքնորոշման նպատակ ունեցող ազգերին:


Զրույցը`
Սևակ ՎԱՐԴՈՒՄՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 4168

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ