Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Պետք է կարողանանք ոլորտում առկա մեծ ու փոքր խնդիրները կարգավորելուն զուգահեռ գեներացնել նոր գաղափարներ»

«Պետք է կարողանանք ոլորտում առկա մեծ ու փոքր խնդիրները կարգավորելուն զուգահեռ գեներացնել նոր գաղափարներ»
15.07.2019 | 18:19

Մշակութային կյանքի ներկա իրավիճակի, տարբեր ոլորտներում առկա խնդիրների ու սպասվող փոփոխությունների մասին է մեր զրույցը ԿԳՄՍ նախարարի տեղակալ ԱՐԱ ԽԶՄԱԼՅԱՆԻ հետ:

-Կրթության, գիտության, սպորտի և մշակույթի նախարարությունների միավորումը կայացած փաստ է: Արդեն իսկ նկատելի՞ են միասնական նախարարության առավելություններն ու բացերը:
-Առավելություններից առաջինը, որ կարող եմ նշել, այն է, որ շատ մեծ նշանակություն ենք տալիս մշակութային ծրագրերում կրթական բաղադրիչին: Մենք տարիներ շարունակ ասում էինք, որ մշակութային քաղաքականությունն ու կրթականը չեն հատվում, առանձին են գործում, և գոնե այս փուլի համար միավորումը դրական ազդեցություն կունենա: Հետագայում կյանքը ցույց կտա՝ արժե՞ առանձին գործել, թե՞ չարժե: Ես կարծում եմ, որ չափազանցում կա, երբ փորձում են մշակույթի առանձին նախարարության չգոյությունը դրամատիկացնել: Ի վերջո, խնդիրն այն չէ, թե մենք ինչ իրավական կարգավիճակ ունենք, այլ այն, թե ինչ արդյունավետությամբ ենք աշխատում:
-Խնդիրները շատ են, յուրաքանչյուր ոլորտ առանձնակի ուշադրություն է պահանջում: Ընդհանուր առմամբ՝ ի՞նչ քայլեր են անհրաժեշտ խորքային բարեփոխումներ արձանագրելու համար:
-Իմ պատկերացմամբ՝ առաջին քայլը ոլորտի մասնագիտացումն է: Մենք պետք է շատ հստակ թիրախավորենք պետական բյուջեի ուղղությունները. ի՞նչն է ֆինանսավորում պետությունը: Դրամաշնորհները պետք է ուղղել պրոֆեսիոնալ գործունեությանը և բեռնաթափել մշակույթի սոցիալական բեռը: Մենք գիտենք, որ բազմաթիվ կառույցների, նախագծերի դրամ ենք տրամադրում զուտ որպես սոցիալական աջակցություն, որովհետև դրանց մասնագիտական ազդեցությունը անորոշ է, կամ շատ հաճախ, հենց սկզբից գիտենք, որ որևէ արդյունք չենք ունենալու: Մեր ռեսուրսները մեծ չեն, և մեր յուրաքանչյուր դրամը պետք է ինչ-որ առումով նպաստի երկրի ճանաչելիության բարձրացմանը, մշակույթի հեղինակության ամրապնդմանը:
-Երևանի մնջախաղի պետական թատրոնը պարբերաբար բախվում է նույն խնդրին` ունի շենք, չունի շենք: Վերջին հանգրվանը, թվում էր, Մոսկովյան 5 հասցեում գտնող շենքն էր: Տարածքը առաջարկել էր մշակույթի նախարարությունը: Շենքն ամրակցված է պաշտպանության նախարարությանը, որը հրաժարվել է շենքը փոխանակելուց ու այն տրամադրելուց թատրոնին։ Ի՞նչ է սպասում թատրոնին:
-Կարծում եմ՝ կարող ենք լավատես լինել մնջախաղի պետական թատրոնի հարցում: Մենք ինտենսիվ աշխատում ենք պատասխանատուների հետ, որ օր առաջ սկսեն շինարարությունը, որովհետև իսկապես մնջախաղի թատրոնը պետք է տարածք ունենա: Չեմ ուզում շտապել և ինչ- որ բաներ ասել, թե ինչ ենք ձեռք բերել, ինչ ենք արել, ես ուզում եմ այս մասին խոսել այն ժամանակ, երբ վերջնականապես կմեկնարկեն շինարարական աշխատանքները:
-Հասցեն փոխվելու՞ է:
-Նոր տարբերակի վրա ենք կանգ առել:
-Ի՞նչ լուծումներ են սպասվում Կոստանտին Օրբելյան-նախարարություն «հակամարտությանը»:
-Երկուստեք կսկսենք խնդիրների կարգավորման փուլերը: Իհարկե, մենք ունենք մեր նկատառումները կապված օպերային թատրոնի հետ: Այս ընթացքում, ինչ նշանակվել եմ նախարարի տեղակալ, շատ մարդկանց հետ եմ խոսել օպերային թատրոնի ներկայիս իրավիճակի մասին: Բնականաբար, հանդիպելու եմ նաև Կոնստանտին Օրբելյանի հետ, ներկայացնելու եմ մեր պատկերացումները թատրոնի վերաբերյալ, այն խնդիրները, որ մենք լսել ենք ոլորտի ներկայացուցիչներից, նաև իր տեսակետները: Ես կարծում եմ, որ քննարկումները արդյունք կտան: Միանշանակ է, որ պետք է օր առաջ այս հարցը կարգավորել, թատրոնում ստեղծել առողջ աշխատանքային ստեղծագործական մթնոլորտ, որ այդ թատրոնը պետք է դառնա կենտրոնաձիգ հարթակ տաղանդավոր մարդկանց, դիրիժորների համար: Ես հավատում եմ , որ օպերային թատրոնը նաև Կոստանտին Օրբելյանի մասնագիտական կապերի ռեսուրսի օգտագործմամբ կարող է դառնալ տարածաշրջանի ամենաճանաչված կենտրոններից մեկը: Մնում է, որ գանք համաձայնության մի քանի կարևոր հարցերի շուրջ, կարծում եմ, մաեստրո Օրբելյանը նույնպես հակված է ընդառաջ գալու, և մենք ենք հակված օր առաջ այս հարցը կարգավորելու:
-Ի տարբերություն մնջախաղի թատրոնի, Սոս Սարգսյանի թատրոնի շենքային հարցը լավագույնս հանգուցալուծվել է: Շենքը կառուցվում է: Համազգային թատրոնի դերասանները հասան նաև նրան, որ ունեցան իրենց նախընտրած տնօրենն ու գեղարվեստական ղեկավարը: Որպես թատերագետ, նաև փոխնախարար՝ ի՞նչ տպավորություն ունեք, այդ «ազատագրումից» շահե՞լ է թատրոնը:
-Ես հենց սկզբից խոսել եմ հօգուտ Նարինե Գրիգորյանի: Իհարկե, շահել է, որովհետև համազգային թատրոնը աստիճանաբար փոխում է իր դիմագիծը, և, որ շատ կարևոր է, դիմագիծը փոխվում է ոչ թե դրսից բերված մարդկանց անզգույշ միջամտությամբ, այլ հենց այդ թատրոնի պատմությանը մասնակից մարդկանցով: Գիտեք, որ բացի ներկայացումներից դրամատուրգիական ընթերցումներ են լինում թատրոնում, տարբեր ռեժիսորներ են աշխատում, տարբեր ձեռագրեր կան, նոր պիեսներ են երևան գալիս՝ ֆրանսիացի հեղինակներից մինչև ազգային դրամատուրգիա: Այնպես չէ, որ ես հիացած եմ բոլոր ներկայացումներով, բայց, կարծում եմ, որ համազգայինն իսկապես դարձել է մայրաքաղաքի ամենագործուն թատրոններից մեկը: Եվ, ի վերջո, ամեն երկիր չունի Նարինե Գրիգորյանի նման արտիստուհի: Այն, որ Նարինե Գրիգորյանը ղեկավարում է այդ թատրոնը, նաև որոշակիորեն մեր երախտագիտության ու շնորհակալության դրսևորումն է այդ արտիստուհու նկատմամբ: Ժամանակին, երբ ես արձագանքում էի թատրոնում ստեղծված իրավիճակին, նշեցի, որ Նարինե Գրիգորյանը վաղուց վաստակել է այդ իրավունքը, և մենք պետք է շատ ուշադիր լինենք մեր տաղանդների նկատմամբ, և, այո, իրականությունը փոխելու լծակներ տանք նրանց: Իսկ Նարինե Գրիգորյանը հաստատ այդ մարդկանցից մեկն է:
-Թատրոններին տրվող պետական սուբսիդիան 2018-ից նվազեցվել էր: Փոխարենը բարձրացվել են չափորոշիչները թատրոնի պարտավորությունների մասով: Ի՞նչ խնդիրներ է լուծում պետական աջակցությունը, և ինչի՞ կարող է հանգեցնել նվազեցումը, մանավանդ մարզային թատրոնների պարագայում:
-Այսօր մեր թատրոնները չեն կարող գոյատևել առանց պետական աջակցության: Այն, որ պայմանները խստացվել են, ունեցել է իր դրական արդյունքը: Ֆինանսական ցուցանիշների ավելացումն ապացուցեց, որ այդ ցուցանիշները բավարարում են, այսինքն, մարդիկ այդ գումարները ցույց են տալիս կամ աշխատում են: Այլ խնդիր է, որ մենք լուրջ աշխատանք ունենք անելու, որ պետական կառույցները պետական սուբիսիդիաներից ստանալուց զատ, նաև ծավալեն այնպիսի մշակութային կամ մշակութամերձ գործունեություն, որը հնարավորություն կտա հավելյալ գումարների գեներացման: Եվ սա պետք է արվի հարիր մշակույթի ոլորտին: Թատրոնների, այսպես ասած՝ առևտրայնացումը պետք է մասնագիտական կարողությունների կատարելագործմանը զուգահեռ տարվի, որովհետև, ի վերջո, պետության համար առաջնահերթը մասնագիտական ներուժն է, մասնագիտական կարողությունների կատարելագործումը և արվեստի ստեղծումը: Եթե պետությունը դրամ է դնում որևէ ոլորտում, նպատակը հենց դա է՝ ունենալ արվեստ, որը կարող ենք ներկայացնել և մեր հանրութանը, և միջազգային, և, զուգուհեռ, մշակել այնպիսի մոդելներ, որոնք հնարավորություն կտան արդիականացնելու թատրոնների կառավարման մեխանիզմները:
-Մարզերն այս առումով ավելի խոցելի են: Թեև միանշանակ չէ. իբրև օրինակ, Գորիսի թատրոնն ունի հանդիսատեսի խնդիր, գնում ես Գյումրի, տեսնում լրիվ հակառակ պատկերը: Թատրոնում հանդիսատեսի պակասը խոսում է թատերասերների՞, թե՞ լավ ներկայացման պակասի մասին:
-Շատ նուրբ հարց է, կարծում եմ, Գյումրու թատրոնը շահել է նաև նրանով, որ թատրոնի ղեկավարությունը հասկացել է՝ պետք է որոշակի մարքեթինգային մեխանիզմներ կիրառել հանդիսատեսին գրավելու համար: Բացի այդ՝ Գյումրին մշտապես եղել է թատրոն սիրող քաղաք: Այսինքն՝ մի քանի դրական բաղադիչներ հատվել են: Ինչ վերաբերում է Գորիսի թատրոնին, ես կարծում եմ, որ Գորիսի թատրոնն ու հասարակությունը չեն համապատասխանում իրար: Այդ կառույցն իր ծավալներով, բեմական հարդարանքով շատ հարցեր է առաջացնում: Այստեղ վերլուծության խնդիր կա: Ես չեմ խոսում զուտ տեխնիկական պայմանների մասին, որովհետև կարող է 300-տեղանոց դահլիճը նպաստել թատրոնի հանդեպ հետաքրքրության բարձրացման, և կարող է 1000-տեղանոց դահլիճը դեմ գործել թատրոնի հանդեպ հետաքրքրությանը: Թատրոնում ֆիզիկական տարածքը զուտ ֆիզիկական տարածք չէ, այսինքն, մենք լուրջ խնդիր ունենք վերլուծելու համայնքային թատրոնների պոտենցիալն ու թատրոնի հանդեպ հետաքրքություն գրավելու մեխանիզմները:
-Գնալով ավելի ու ավելի հրամայական է դառնում վաստակավոր և ժողովրդական կոչումների ինստիտուտի վերանայման հարցը: Ի՞նչ պետք է անել: Ի վերջո, այստեղ ևս կոռուպցիոն ռիսկի և՛ իրական արժեքների ոտնահարման խնդիր կա:
-Եթե տասնամյակների ընթացքում արմատապես և խորապես չվարկաբեկվեր կոչումների գաղափարը, եթե պետությունը իսկապես կոչումը տրամադրեր այնպիսի դեմքերի, որոնք իրենք են արժեք տալիս կոչմանը, և ոչ թե փորձում են արժեք ստանալ կոչումով, գուցե այսօր այս հարցը նման սրությամբ դրված չլիներ: Բայց մեր իրականության մեջ անհուսալիորեն վարկաբեկված են կոչումները: Եվ, ի վերջո, սա Խորհրդային Միության վերապրուկներից է, ինքս չեմ համակրում այդ ինստիտուտին: Պատկերացնու՞մ եք՝ Ռոբերտ դե Նիրոն Միացյալ Նահագների ժողովրդական արտիստ լիներ: Ժամանակավրեպ մի բան կա սրանում: Բայց քանի դեռ կա այն սերունդը, որ դրան սպասում է, կոչումներից հրաժարվելու անցումը պետք է լինի աստիճանական: Պետք է նաև մտածել՝ ինչ անել, որ եկող սերունդը մերժի կոչումները, կամ ստեղծել մի նոր բան, որը բացարձակ հեղինակության գրավական լինի և տրվի բացառիկ ծառայություն մատուցած անձանց:
-Հանրային դժգոհություն են առաջացնում չհիմնավորված կոչումները: Կա նաև մեկ այլ հանգամանքը՝ ժողովուրդը չի ճանաչում ժողովրդական կոչում ունեցող արվեստագետին:
-ճիշտ եք ասում, որովհետև ժողովրդական կոչումը դարձել է գրասենյակային երևույթ, ասում ենք՝ ժողովրդական արտիստ, ժողովուրդը չի ճանաչում իր ժողովրդական արտիստին, 5 հոգի են որոշում` այդ մարդը ժողովրդակա՞ն է, թե՞ ժողովրդական չէ:
-Կինոյի և թատրոնի փառատոների մասին ի՞նչ կասեք: Արդյո՞ք շատ չեն դրանք ու հաճախ անարդյունավետ, ինքնանպատակ:
-Անկեղծ ասեմ՝ դեռ չեմ հասցրել անդրադառնալ այդ ոլորտին: Այնքան խնդիրներ կան լուծելու, եթե մենք սուզվենք դրանց մեջ, որևէ նոր բան չի ստեղծվի: Պետք է կարողանանք ոլորտում առկա մեծ ու փոքր խնդիրները կարգավորելուն զուգահեռ նոր գաղափարներ գեներացնել, նոր նախագծեր մշակել, այս բալանսը շատ կարևոր է: Իհարկե, փառատոների արդյունավետության խնդիր կա, իհարկե, վերլուծության անհարժեշտություն կա՝ ի՞նչ են տալիս մեզ այդ փառատոները: Արդյունավետության գործակիցն ու պետական աջակցությունը չպետք է իրարից շատ տարանջատված լինեն: Բայց, կրկնում եմ, չի լինի այդ ամենն անել այսօր ու միանգամից:


Զրույցը՝ Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3080

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ