Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում

ՈՒխ­տի ճամ­փից հետ չեն դառ­նում
20.12.2019 | 01:35
Կար­սից դուրս գա­լուց հե­տո իմ ու­շադ­րու­թյու­նը քա­ռա­պատկ­վել է: Փոր­ձում եմ բաց չթող­նել ոչ մի բլուր, ոչ մի ժայռ, ոչ մի քերծ, ոչ մի քար, որ անց­նում են իմ աչ­քի առջևով: Ըն­թա­նում ենք, կա­րե­լի է ա­սել՝ սու­րում ենք բա­րե­կարգ ճա­նա­պար­հով: Սա նոր Թուր­քիա­յի կա­ռու­ցածն է, ան­ցյա­լին չի պատ­կա­նում, ան­ցյա­լի­նը ստեպ-ստեպ ի­րար հա­ջոր­դող, ի­րա­րից տար­բեր­վող և ի­րար շատ նման սա­րերն ու բլուր­ներն են, ան­տա­ռա­զուրկ, սա­կայն ա­ռինք­նող լանդ­շաֆ­տը: ՈՒ­զում եմ, որ ճա­նա­պար­հը եր­կա­րի... Արևոտ, պայ­ծառ օր է, սա­կայն ավ­տո­բու­սի պա­տու­հա­նից տե­սա­ծը ամ­բող­ջը չէ, ամ­բողջն ու­րիշ ծա­վալ­ներ ու­նի: Ես սու­րում եմ ներ­կա­յի և ան­ցյա­լի, ի­րա­կա­նու­թյան և ե­րա­զի սահ­մա­նագ­ծով: Ինձ ըն­դա­ռաջ ե­կող ա­մեն ին­չը հա­րա­զատ է և օ­տար: Փո­փոխ­վող բնա­պատ­կեր­նե­րը մի տե­սակ հա­կա­սա­կան զգա­ցում­ներ են փո­խան­ցում ինձ. սա ի՞մն է, թե՞ ու­րի­շի­նը: ՈՒ­րա­խա­նա՞լ տե­սա­ծով, թե՞ տխ­րել: Նյար­դե­րից ու­ժեղ մարդ է պետք, որ չկորց­նի ինք­նա­տի­րա­պե­տու­մը: Հա­վա­նա­բար, ես այդ­պի­սին չեմ...
Ձա­խա­կող­մյան սա­րե­րի ստո­րո­տին, ճա­նա­պար­հին շատ մոտ հան­կարծ «հայ­տն­վում է» ինչ-որ գետ: Մեկ մո­տե­նում է, մեկ հե­ռա­նում, մեկ հայ­տն­վում է, մեկ թաքն­վում ծա­ռե­րի ու թմ­բե­րի հետևում: Մեզ ըն­դա­ռաջ է հո­սում, դե­պի Կար­սի նա­հան­գի տա­րածք: Մեծ չէ հոս­քը, բայց փոքր էլ չէ: Ինձ թվում է՝ կա­նաչ-կա­պույտ գույն ու­նի գե­տը: Խաբ­կա՞նք է, եր­կն­քի ար­տա­ցո­լա՞նքն է այդ տպա­վո­րու­թյունն ա­ռա­ջաց­նում: Հա­մե­նայն դեպս, ջու­րը պղ­տոր չէ: Ըստ էու­թյան, պատ­մա­կան Ե­րասխն է՝ Ա­րաք­սը, վե­րին հո­սան­քում: Ե­թե Ա­րաքսն է, ու կա­նաչ-կա­պույտ եմ տես­նում գույ­նը, շատ չեմ սխալ­վում. այն սկիզբ է առ­նում Բյու­րակ­նի (Բին­գյո­լի) բարձ­րա­վան­դա­կի աղ­բյուր­նե­րից ու պի­տի որ մինչև այս­տեղ մա­քուր լի­նի, Բյու­րակ­նը հե­ռու չէ: Ա­րաք­սը հե­տո է պղ­տոր­վում:
Ժա­մա­նակ անց սա­րե­րը հետ են քաշ­վում, դի­մա­ցը բաց­վում է լայ­նա­հո­րի­զոն հար­թա­վայ­րը: Էրզ­րու­մի դաշ­տում ենք: Ես, որ միայն գր­քե­րից եմ տե­ղյակ այս դաշ­տի մա­սին, այժմ սե­փա­կան աչ­քե­րով եմ տես­նում ի­րա­կա­նու­թյու­նը: Ճա­նա­պար­հի աջ ու ա­հյակ կող­մե­րում լայ­նա­տա­րած դաշ­տեր են, ո­րոնց մեծ մա­սից հա­վաք­ված է բեր­քը, և այժմ տե­րուտ­նօ­րի­նու­թյուն ա­նո­ղը խո­շոր եղ­ջե­րա­վոր­նե­րի մե­ծա­թիվ նա­խիր­ներն են: Հան­դի­պում են նաև ե­գիպ­տա­ցո­րե­նի և արևա­ծաղ­կի՝ դեռևս չհնձ­ված, ծաղ­կի մեջ գտն­վող դաշ­տեր: ՈՒ­շա­ցած չէ՞ օ­գոս­տո­սի բա­ռա­ցիո­րեն վեր­ջին օ­րե­րին այս մշա­կա­բույ­սե­րի դեռևս կա­նաչ, ծաղ­կուն առ­կա­յու­թյու­նը, ե­թե նկա­տի առ­նենք, որ Էրզ­րու­մի կլի­ման խիստ է, ա­շու­նը՝ կարճ:
Հա­րա­վից ու հյու­սի­սից հար­թա­վայ­րը ե­րի­զող սա­րե­րը հե­ռա­ցել են ի­րա­րից՝ մե­ծաց­նե­լով հար­թա­վայ­րի լայ­նու­թյու­նը: Էրզ­րու­մի դաշ­տը 40 կմ եր­կա­րու­թյուն և մոտ 30 կմ լայ­նու­թյուն ու­նի: Ա­մե­նա­լայն տե­ղում: Այս­տե­ղով են անց­նում Կարս-Էրզ­րում-Ան­կա­րա, ինչ­պես նաև Ար­դա­հան-Կարս-Պո­լիս ավ­տո­մայ­րու­ղի­նե­րը: Հնում էլ է այդ­պես ե­ղել. Կա­րի­նով է ան­ցել Եվ­րո­պա­յից դե­պի Պարս­կաս­տան և Կով­կաս ըն­կած առևտրա­յին ճա­նա­պար­հը, ո­րը կարևոր նշա­նա­կու­թյուն է ու­նե­ցել Կա­րի­նի և դաշ­տի բնա­կա­վայ­րե­րի մշա­կու­թա­յին վե­րել­քի հա­մար: Շու­տով ձախ թևում, սա­րի փե­շին հայ­տն­վում է նո­րա­կա­ռույց շեն­քե­րով մի թա­ղա­մաս: Մենք դեռ չգի­տենք, որ թա­ղա­մա­սը Էրզ­րու­մինն է: Տեղ հաս­նե­լու մեջ հա­մոզ­վում ենք այն ժա­մա­նակ, երբ մեզ տա­նող ավ­տո­բու­սը շր­ջա­նաձև ու­ղեան­ցով պտտ­վում և դուրս է գա­լիս մայ­րու­ղուց, կանգ առ­նում ըն­դար­ձակ մի կա­ռույ­ցի հրա­պա­րա­կում: Հա­սել ենք: Էրզ­րու­մի ավ­տո­կա­յա­րանն է: Զգաց­վում է մեծ քա­ղա­քի շն­չա­ռու­թյու­նը, չնա­յած սա դեռ քա­ղա­քը չէ: Ի՞նչ կա այս կե­տից այն կողմ, դե­պի հա­րավ-արևմուտք, ուր շա­րու­նակ­վում է դաշ­տը և ավ­տո­մայ­րու­ղին: Այս ան­գամ մենք չենք տես­նի: Մենք ար­դե՛ն մեր նպա­տա­կա­կե­տում ենք: Չենք տես­նի նաև հնում «Կար­նո շամբ» կոչ­ված ճահ­ճու­տը, որն ա­ռա­ջա­ցել է Արևմտյան Եփ­րա­տի շատ դան­դաղ հոս­քի պատ­ճա­ռով ջրե­րի մա­սամբ ա­փե­րից դուրս գա­լու և մի ըն­դար­ձակ հատ­ված ո­ղո­ղե­լու-ճահ­ճաց­նե­լու պատ­ճա­ռով: Մենք մեկ­նում ենք քա­ղաք՝ գի­շե­րե­լու տեղ գտ­նե­լու, իսկ վա­ղը Ար­ծա­թի ուղևոր­վե­լու հա­մար: Բայց օ­րը դեռ չի ա­վարտ­վում, դեռ ժա­մա­նակ կա քա­ղա­քին փոքր-ինչ ծա­նո­թա­նա­լու հա­մար։
Աշ­նա­նա­ցող ե­ղա­նա­կը մաք­րել է օ­դի՝ քա­ղա­քին բնո­րոշ «պղ­տոր­վա­ծու­թյու­նը», ա­մեն ինչ թա­փան­ցիկ է ու մա­քուր: Սպի­տակ շեն­քե­րով քա­ղա­քից ար­տած­վող լույ­սի ու ստ­վե­րի՝ տրա­մադ­րու­թյուն բարձ­րաց­նող խաղ է նկար­վել, ին­չը մե­ծաց­նում է հնա­րա­վո­րինս շուտ քա­ղաք մտ­նե­լու մեր ան­համ­բե­րու­թյու­նը: Քա­ղաք, որ­տեղ մենք հա­զար ու մի «գաղտ­նիք» ու­նենք պա­հած, ի­րա­կա­նու­թյուն չդար­ձած, սպան­ված ե­րա­զանք­ներ: Մե՛նք չենք կա­ռու­ցել նոր շեն­քե­րով այս քա­ղա­քը, մենք քա­ղա­քի ան­ցյալն ենք, բայց մերն է քա­ղա­քը, մերն է իր խոր­քով, մերն է պատ­մա­կան հի­շո­ղու­թյամբ: Այս­տեղ մենք մշա­կույթ ենք ծաղ­կեց­րել, ար­վեստ ու ար­հեստ­ներ ենք ստեղ­ծել: Ե­ղել են ժա­մա­նակ­ներ, երբ մենք ենք թե­լադ­րել քա­ղա­քա­յին կեն­սա­կեր­պի կա­նոն­նե­րը։ Այ­սօր­վա ստեղծ­վա­ծը մե­րը չէ, բայց ձգող, ան­բա­ցատ­րե­լի ներ­քին մի ուժ մեզ քա­շում է ի­րեն։ «Ես քոնն եմ»: Չկա լե­զու, չկա բառ, սա­կայն ներ­կա է միտ­քը՝ չկոտր­վող ու չըն­կճ­վող։
Էրզ­րու­մը «նս­տած է» Այծ­պտ­կունք լեռ­նաշղ­թա­յի մի հատ­վա­ծի ստո­րո­տում, կա­րե­լի է ա­սել՝ մա­սամբ փե­շե­րին: Քա­ղա­քից երևում են լեռ­նե­րը, ո­րոն­ցից ա­մե­նատ­պա­վո­րի­չը Այծ­պտ­կունքն է, ո­րի գա­գա­թը բա­ժան­ված է եր­կու սուր կո­նե­րի: Ո­րոշ դիր­քե­րից այն շատ նման է այ­ծի եր­կպ­տուկ կրծ­քի: Ա­հա՜ թե ինչ... Հենց սա է լեռ­նաշղ­թա­յի ա­մե­նա­բարձր գա­գա­թը, ո­րի ա­նու­նով էլ կոչ­վում է ամ­բողջ լեռ­նաշղ­թան: Այն ու­նի 3174 մ բարձ­րու­թյուն, շատ մոտ է Էրզ­րու­մին:
ՕՐ ԵՐ­ՐՈՐԴ. ԱՐ­ԾԱ­ԹԻ
Տաք­սին մտ­նում է Էրզ­րու­մից Ար­դա­հան տա­նող ճա­նա­պար­հը և ուղ­ղու­թյուն վերց­նում դե­պի հյու­սիս-արևելք: Գնում ենք Ար­ծա­թի: Մի պահ թվում է՝ ե­կած ճա­նա­պար­հով հետ ենք գնում, բայց ոչ, ու­րիշ է ճա­նա­պար­հը: ՈՒր որ է գյուղ մտ­նե­լու սպա­սու­մը ան­համ­բեր է դարձ­րել մեզ: Ախր եր­կար, շա՜տ եր­կար ենք սպա­սել այս հան­դիպ­մա­նը ու վեր­ջա­պես մոտ ենք ի­րար: Տար­ված հան­դիպ­ման ան­ծա­նոթ ապ­րում­նե­րի թր­թիռ­նե­րով՝ չենք նկա­տել, որ ան­ցել ենք Արևմտյան Եփ­րա­տի (Կա­րա­սու) վրա­յով: Այս­տեղ գե­տի հոս­քը մեծ չէ, քա­նի որ վե­րին հո­սանքն է: Միայն հե­տո, երբ Լու­սա­վոր­չի լեռ­նա­կից կնա­յենք դաշ­տին, ու մեզ ու­ղեկ­ցող թուրք Չե­թի­նը ցույց կտա գե­տի ե­ղեգ­նաե­րիզ գա­լա­րը, նոր կհաս­կա­նանք, թե ի­րա­կա­նում որ­քան մոտ են հան­րա­հայտ գե­տի ջրե­րը Ար­ծա­թիին: Ըն­դա­մե­նը մոտ եր­կու կի­լո­մետր:
Մտ­նում ենք Սի­թա­վուկ գյու­ղը, ո­րի մի­ջով է անց­նում Ար­ծա­թիի ճամ­փան: Թվում է՝ գյու­ղում մեզ հա­րա­զատ մար­դիկ են սպա­սում, մեր տա­տերն ու պա­պե­րը: Գի­տակ­ցում ենք, որ ոչ ո­քի աչ­քը չի սա­ռել մեր ճամ­փին, բայց ներ­քին մի ուժ մղում է ա­ռաջ: Ի՞նչ ուժ է, հաս­կա­նա­լը մեր գի­տակ­ցու­թյու­նից վեր է:
...Բա­րով տե­սանք, Ար­ծա­թի, մեր աչ­քի լույս, մեր մտ­քի փա­րոս, մեր ա­նա­նուն կա­րոտ­նե­րի մա­տյան, մեր նա­խա­պա­պե­րին ու նա­խա­մա­մե­րին կյանք տված, մեր սկիզ­բը դրած բնօր­րան... Դու կան­չել ես մեզ, դու միշտ ես կան­չել, ան­խոս, ան­բառ լեզ­վով ես կան­չել: Տղա­նե­րից մի քա­նի­սը տա­րի­ներ ա­ռաջ են ե­կել քեզ տե­սու­թյան: Այ­սօր մեր հերթն է... վաղն է­լի են գա­լու, նրան­ցից հե­տո էլ են գա­լու: Մի՛շտ են գա­լու ... Օ­տար-հա­րա­զատ մի­ջա­վայ­րի հա­րու­ցած խառն ապ­րում­նե­րից ծն­ված այս մտ­քե­րը, թվում է, միայն ի­մը չեն, իմ ու­ղե­կից ըն­կեր­ներն էլ են այդ­պես մտա­ծում: ՈՒ­զում եմ, որ այդ­պես մտա­ծեն. ախր մեզ այս­տեղ բե­րող նպա­տա­կը նույն դեմքն ու­նի...
Նեղ, ծու­ռու­մուռ, ա­թա­րա­շատ փո­ղոց­ներ, ան­կա­նոն կա­ռուց­ված տներ, ո­րոն­ցում աչ­քի ընկ­նո­ղը ա­նաս­նա­կե­րի պա­հես­տա­վոր­ման հա­մար շի­ֆե­րա­պատ բարձր ծած­կերն են, որ ցց­ված են գրե­թե ա­մեն տան տա­նի­քին և հարևա­նու­թյամբ: Ծած­կե­րի մի մասն ար­դեն ամ­բող­ջո­վին զբա­ղեց­ված է ծղո­տով ու խո­տով: Հին տնե­րը շատ են, բա­վա­կա­նին շատ: Դրանց մի մա­սի հո­ղա­ծածկ տա­նիք­նե­րի գլ­խին էլ շի­ֆե­րա­պատ ծած­կեր կան, «զա­ռա­մյալ­նե­րի» կյան­քը եր­կա­րաց­նե­լու հա­մար են, բայց ժա­մա­նա­կա­վոր կա­ռույ­ցի տպա­վո­րու­թյուն են թող­նում, խիստ ան­ճա­շակ են: Հին տնե­րի պա­տե­րի շար­ված­քը ու­շադ­րու­թյուն գրա­վող է. փայ­տե ներ­դիր­ներ ու­նեն, ան­կյու­նա­քա­րե­րը տաշ­ված են խնամ­քով: Փայ­տե ներ­դիր­նե­րը երկ­րա­շար­ժի ցն­ցում­նե­րը զս­պե­լու նպա­տակ ու­նեն: Այդ­պես կա­ռու­ցել են հայ վար­պետ­նե­րը: Այ­սօր Ար­ծա­թի-Ե­շի­լյայ­լա­յում այդ­պես չեն կա­ռու­ցում. մի կերպ շա­րում են պա­տը, ծե­փում ու ներ­կում։ Հին տնե­րի շար­քում կան այն­պի­սիք, ո­րոնց շատ մեծ տա­րի­քը կաս­կած չի հա­րու­ցում՝ նրանք հաս­տատ տե­սել են մեր ա­պու­պա­պե­րին: Մենք ան­ցանք դրանց կող­քով, գու­ցե և մե­զա­նից որևէ մե­կի գեր­դաս­տա­նի տու­նը տե­սանք... Ար­ծա­թին շատ քիչ բա­նով է ժա­մա­նա­կա­կից գյու­ղի նման: Տնե­րը հիմ­նա­կա­նում այն­պի­սի տեսք ու­նեն, որ, թվում է՝ կա­ռուց­վել են դրան­ցում պատս­պար­վե­լու, ոչ թե կյան­քը վա­յե­լե­լու հա­մար: Քիչ տներ կան, ո­րոնք պատ­շաճ տեսք ու­նեն: Ար­ծա­թին ոչն­չով չեմ կա­րող հա­մե­մա­տել Ա­լաս­տա­նի հետ: Տպա­վո­րու­թյունն այն­պի­սին է, թե գյու­ղը դեռևս ապ­րում է 19-րդ և 20-րդ դա­րե­րի մի­ջա­կայ­քում: Ար­ծա­թին գրե­թե գտն­վում է այն վի­ճա­կում, ինչ­պի­սին թո­ղել են 1915 թ. քշ­ված կամ գաղ­թած վեր­ջին ար­ծա­թե­ցի­նե­րը: Շատ քիչ բան է փոխ­վել: Այդ քչից մեկն էլ գյու­ղի ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ա­վե­րումն է: Ընդ­հան­րա­պես գո­յու­թյուն չու­նի Հայ ա­ռա­քե­լա­կան ե­կե­ղե­ցու հետևորդ ար­ծա­թե­ցի­նե­րի՝ 1871 թ. կա­ռու­ցած Սուրբ Նշան ե­կե­ղե­ցին: Հետքն էլ չի երևում: Մեզ հա­ջող­վեց տես­նել միայն այդ ե­կե­ղե­ցու սյու­նե­րից գլա­նաձև, վար­դա­գույն մի քար, որ դր­ված էր տնե­րից մե­կի պա­տի տակ, որ­պես նս­տա­րան: Ա­վեր­ված է Սուրբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցու հիմ­նա­կան մա­սը, 11 մ x 22 մ չա­փեր ու­նե­ցած կա­ռույ­ցի ե­րեք թա­ղե­րից (սյու­նա­շա­րե­րից) մնում է միայն մե­կը՝ հյու­սի­սա­հա­յաց եզ­րա­յի­նը, այն էլ գրե­թե հա­վա­սար­վել է չգո­յու­թյան: Ար­տա­քի­նից ըն­կել են (հան­վել են) բո­լոր քա­րե­րը, մնում է «տկ­լոր» կրա­լից­քը, ո­րը նման է հս­կա ժայ­ռա­բե­կո­րի: Իսկ ներ­սից, չնա­յած ինչ-որ չա­փով պահ­պան­վել է կա­մա­րա­ծած­կը, սա­կայն քա­րե­րը խիստ քայ­քայ­ված են, իսկ պա­տերն ընդ­հան­րա­պես քա­րազ­րկ­վել են: Այն տպա­վո­րու­թյունն ես ստա­նում, որ բնու­թյան ա­վե­րիչ ձեռ­քին ա­ջա­կից է ե­ղել նաև մար­դու ձեռ­քը։
Մենք հյու­րըն­կալ­վում ենք Սուրբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցու տի­րո­ջը: Չե­թին Գյոք­թա­շը ե­կե­ղե­ցու տա­րած­քը «ժա­ռան­գել է» հո­րից, նա էլ՝ իր հո­րից: Ե­թե հաշ­վի առ­նենք, որ Չե­թինն այժմ մոտ քա­ռա­սուն­հինգ տա­րե­կան է, ա­պա հնա­րա­վոր է հաշ­վել, թե քա­նի տա­րի ա­ռաջ կա­րող էր նրա պա­պը տի­րա­նալ ե­կե­ղե­ցուն: Հաշ­վար­կը տա­նում-հասց­նում է 1915 թվա­կան: Պատ­մու­թյունն էլ է դա հաս­տա­տում: Դա վեր­ջին տա­րին է ե­ղել, որ Ար­ծա­թիում դեռևս հայ բնա­կիչ ե­ղել է, դրա­նից հե­տո հա­յե­րը կամ ջար­դե­րի զոհ են դար­ձել, կամ հե­ռա­ցել են դե­պի Սի­րիա: ՈՒ­շագ­րավ է այն փաս­տը, որ Սուրբ Նշան ե­կե­ղե­ցին լիո­վին ջնջ­վել է գետ­նի ե­րե­սից, իսկ Սուրբ Աստ­վա­ծա­ծի­նի մա­սունք­նե­րը դեռևս մնում են, նույ­նիսկ տի­րա­պե­տո­ղի հա­մար որ­պես մա­րագ կամ պա­հեստ ծա­ռա­յե­լու հնա­րա­վո­րու­թյունն ու­նեն: Ի՞նչն է ե­ղել պատ­ճա­ռը. հնու­թյու­նը քան­դե­լու պե­տա­կան ար­գե՞լք է ե­ղել, թե՞ տի­րա­պե­տո­ղի կամ­քով է պայ­մա­նա­վոր­ված, որ վեր­ջինս դեռևս լիո­վին վե­րա­ցած չէ: Այ­սօր Թուր­քիա­յում շատ տա­րած­ված երևույթ է մե­տա­ղոր­սի­չով ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ու վան­քե­րի պա­տե­րը ստու­գե­լը և գանձ գտ­նե­լու պատր­վա­կով քան­դե­լը: Երկ­րի իշ­խա­նու­թյուն­ներն այդ երևույթն ար­գե­լող ո­րո­շում են կա­յաց­րել: Թե դա որ­քա­նով է ան­կեղծ մղու­մով ար­վել, դժ­վար է ա­սել: Դժ­վա­րա­նում ենք նաև հա­մոզ­վել, որ Սուրբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցու լիո­վին չքան­դե­լը պայ­մա­նա­վոր­ված է այդ ար­գել­քով: Ե­թե գոր­ծեր պե­տա­կան ար­գել­քը, կար­ծում ենք, չէր քանդ­վի նաև Սուրբ Նշա­նը, մա­նա­վանդ որ այն ա­վե­լի ուշ էր կա­ռուց­վել և տրա­մա­բա­նո­րեն պի­տի ա­վե­լի ա­մուր լի­ներ և ա­վե­լի լավ դի­մա­կա­յեր բնա­կան գոր­ծոն­նե­րի ազ­դե­ցու­թյա­նը: Ա­վե­լի հա­վա­նա­կան է թվում Գյոք­թաշ­նե­րի ըն­տա­նի­քի վե­րա­բեր­մուն­քը: Ա­սել, թե ա­վե­րա­կը նրանց խնամ­քոտ ձեռ­քի տակ է, կեղծ կլի­նի: Ժա­մա­նա­կին, օգտ­վե­լով ա­ռի­թից, որ ե­կե­ղե­ցու մի փոքր մաս փլուզ­ված է ե­ղել, նրանք քան­դել են կա­ռույ­ցի 2/3 մա­սը և տե­ղում տուն են կա­ռու­ցել, իսկ մնա­ցած մա­սը թո­ղել են բնու­թյան կամ­քին։ Սա­կայն տե­րը ինչ-որ չա­փով հաշ­վի է նս­տում այն ի­րո­ղու­թյան հետ, որ «իր սե­փա­կան» գույ­քը դար­ձած ա­վե­րա­կը պատ­մա­կան հու­շար­ձան է: Այս մա­սին մենք չենք հարց­րել Չե­թի­նին, ու նրա պա­տաս­խա­նը չենք լսել, սա ըն­դա­մե­նը են­թադ­րու­թյուն է, նրա վե­րա­բեր­մուն­քից ձևա­վո­րված են­թադ­րու­թյուն:
Չե­թի­նի ըն­տա­նի­քը սպա­սել էր մեզ: Հա­մա­ցան­ցա­յին կա­պով Մկր­տի­չը մի քա­նի օր ա­ռաջ տե­ղե­կաց­րել էր, որ այ­ցե­լե­լու ենք գյուղ: Մեզ ըն­դու­նե­ցին զսպ­ված հյու­րըն­կա­լու­թյամբ, թեյ հրամց­րին: Ներ­կա­յա­ցավ նաև Չե­թի­նի հարևան և ազ­գա­կան Մուս­տա­ֆա Քա­րա­հա­նը: Մինչ այդ կար­գի էին բե­րել տա­րած­քը, մաք­րել ա­վե­լոր­դու­թյուն­նե­րից, ին­չը չէր կա­րող չն­կատ­վել: Մենք գի­տեինք, որ ա­լաս­տան­ցի նա­խորդ տա­րի­նե­րի այ­ցե­լու­նե­րին թույլ չէին տվել մտ­նել ե­կե­ղե­ցու դեռևս կան­գուն մա­սի ներ­սը: Եվ տղա­ներն այն լու­սան­կա­րել էին միայն դր­սի կող­մից, որ­տե­ղից ե­կե­ղե­ցու մա­սուն­քը հս­կա, ան­կա­նոն ժայ­ռա­բե­կոր է հի­շեց­նում: Այս ան­գամ Չե­թինն ին­քը հրա­վի­րեց ներս՝ հետ քա­շե­լով կա­մա­րա­շա­րե­րի միջև երբևէ ե­ղած կա­մա­րան­ցում­նե­րից (ե­կե­ղե­ցին ու­նե­ցել է մեջ­տե­ղի կա­մա­րա­շա­րից դե­պի եզ­րա­յին կա­մա­րա­շա­րե­րը տա­նող ե­րե­քա­կան կա­մա­րան­ցում) այ­սօր միակ պահ­պան­վա­ծը ծած­կող մոմ­լա­թե վա­րա­գույ­րը: Դա ա­նակն­կալ էր մեզ հա­մար:
Ավ­տոտ­նակ, տն­տե­սա­կան մաս և հյու­րաս­րահ դար­ձած տա­րած­քից եր­կու-ե­րեք աս­տի­ճան իջ­նե­լով հայ­տն­վում ենք հս­կա «ժայ­ռա­բե­կո­րի» ներ­սում, ո­րում պահ­պան­վել է կա­մա­րա­ծած­կը, ա­ռաս­տա­ղից քա­րեր գրե­թե չեն ըն­կել, և շին­ված­քը ե­կե­ղե­ցի է հի­շեց­նում, ինչ-որ չա­փով պահ­պան­վել է նա­խաս­տեղծ վի­ճա­կը: Ներ­սը կի­սա­մութ է, օ­դը՝ տա­մուկ: Մենք հա­վաս­տիա­նում ենք, որ Սուրբ Աստ­վա­ծա­ծին ե­կե­ղե­ցին ի­րոք ո­րոշ չա­փով գետ­նա­փոր է ե­ղել: «... Ե­կե­ղե­ցիս ու­նի հա­րա­վա­յին որ­մին վրա ցած և փոք­րիկ դուռ մը, որ­մէ ներս մտ­նե­լով ե­րեք քա­րա­շեն աս­տի­ճան­նե­րէ վար իջ­նա­լու է. ըստ այսմ ե­կե­ղեց­ւոյ ներ­քին ե­րե­սը խոր կամ ցած է 50 սմ իւր ար­տա­քին կամ շուր­ջը պա­տող ե­րե­սեն՝ երկ­րէն...»*:
...Չնա­յած տե­սա­ծով հնա­րա­վոր չէ վե­րա­կանգ­նել ե­կե­ղե­ցու ամ­բողջ ին­տե­րիե­րի թե­կուզ մո­տա­վոր պատ­կե­րը, այ­դու­հան­դերձ ներ­սից տե­սա­ծը էա­կան նո­րու­թյուն էր: Որ­քան էլ թափ­ված է պա­տե­րի քա­րե­րի մեծ մա­սը, այ­դու­հան­դերձ կա­մա­րա­ծած­կը տե­ղում է: Տան­տե­րը կա­մա­րա­շա­րը ժա­մա­նա­կա­վոր միջ­նոր­մով բա­ժա­նել է եր­կու մա­սի՝ քա­րե­րով փա­կե­լով կա­մա­րան­ցում­նե­րից երկ­րոր­դը: Կա­մա­րա­շա­րի բա­զալտ քա­րե­րը կարմ­րա­վուն ե­րանգ ու­նեն: Չգի­տես՝ դա քա­րի իս­կա­կա՞ն գույնն է, թե՞ քայ­քա­յու­մից է ա­ռա­ջա­ցել այդ ե­րան­գը: Տևա­կան խո­նա­վու­թյու­նը քայ­քա­յել է քա­րե­րը, սա­կայն կա­մա­րի կա­նո­նա­վոր շար­ված­քը հիմ­նա­կա­նում պահ­պան­ված է:
Պետ­րոս ՍԱ­ՐՈՒ­ԽԱ­ՆՅԱՆ
Դիտվել է՝ 2225

Մեկնաբանություններ