Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ե­թե հա­սա­րա­կու­թ­յունն ինքն ի­րեն զրո է դարձ­րել, ին­չու՞ պի­տի հաշ­վի նս­տեն այդ հա­սա­րա­կու­թ­յան կար­ծի­քի հետ»

«Ե­թե հա­սա­րա­կու­թ­յունն ինքն ի­րեն զրո է դարձ­րել, ին­չու՞ պի­տի հաշ­վի նս­տեն այդ հա­սա­րա­կու­թ­յան կար­ծի­քի հետ»
28.07.2020 | 00:32

Ըստ քա­ղա­քա­գետ ԵՐ­ՎԱՆԴ ԲՈ­ԶՈ­ՅԱ­ՆԻ, այ­սօր­վա իշ­խա­նու­թ­յան ո­րակն ու­ղիղ հա­մե­մա­տա­կան է հա­սա­րա­կու­թ­յան զար­գա­ցա­ծու­թ­յանը, քա­ղա­քա­ցիա­կան գի­տակ­ցու­թ­յա­նը, ո­րով­հետև հենց հա­սա­րա­կու­թ­յունն է հան­դուր­ժում, որ ա­մեն ինչ մեկ մար­դու ձեռ­քում կենտ­րո­նա­նա, նա էլ վար­վի այն­պես, ինչ­պես ու­զում է։ Ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թ­յուն­նե­րին հետևած զար­գա­ցում­նե­րի, ներ­քա­ղա­քա­կան խն­դիր­նե­րի շուրջ զրու­ցել ենք քա­ղա­քա­գե­տի հետ։


-Սահ­մա­նին հա­րա­բե­րա­կան ան­դորր է, այս ըն­թաց­քում իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը կա­րո­ղա­ցա՞ն ճիշտ վեր­լու­ծել կա­տար­վա­ծը և հետևու­թյուն­ներ ա­նել։
-Ե­թե հաշ­վի առ­նենք վեր­ջերս կա­ռա­վա­րու­թյան նիս­տում 7 սկզ­բունք­նե­րի մա­սին Փա­շի­նյա­նի հայ­տա­րա­րու­թյու­նը, կա­րե­լի է ա­սել` մա­սամբ հետևու­թյուն­ներ ա­րել են։ Սա­կայն ինչ­պի­սին կլի­նեն գործ­նա­կան քայ­լե­րը, ա­ռայժմ դժ­վար է ա­սել։ Այս ա­մե­նով հան­դերձ նա շա­րու­նա­կում է իր հին դիր­քո­րո­շու­մը պն­դել, ո­րից լուրջ հե­ռան­կար սպա­սելն ա­նի­մաստ է։ Փա­շի­նյանն ար­ձա­նագ­րեց, որ այս կոնֆ­լիկ­տում լուրջ գոր­ծոն է դար­ձել Թուր­քիան, և կարևո­րեց Ռու­սաս­տա­նի հա­վա­սա­րակ­շռ­ված դե­րա­կա­տա­րումն այս ա­մե­նում։ Ե­թե նախ­կի­նում Թուր­քիա­յի գոր­ծո­նին այդ­քան լուրջ չէին վե­րա­բեր­վում, այ­սօր բո­լո­րի աչ­քե­րը բաց­վե­ցին։ Այս ի­մաս­տով դրա­կան ու­ղերձ կա։ Այն մար­դիկ, ո­րոնք հան­դես էին գա­լիս հա­կա­ռու­սա­կան հռե­տո­րա­բա­նու­թյամբ, առն­վազն այս օ­րե­րին լռում են, ո­րով­հետև հա­սա­րա­կու­թյու­նը հաս­կա­ցավ, թե ինչ է ի­րե­նից ներ­կա­յաց­նում Թուր­քիա­յի ազ­դե­ցու­թյու­նը տա­րա­ծաշր­ջա­նի վրա և Ադր­բե­ջա­նի հետ կա­պը։ Հի­շեց­նեմ, որ 2010-ին Թուր­քիան Ադր­բե­ջա­նի հետ կն­քել է ռազ­մա­կան փո­խօգ­նու­թյան պայ­մա­նա­գիր, ո­րի հա­մա­ձայն Թուր­քիան կա­րող է ուղ­ղա­կի ռազ­մա­կան մի­ջամ­տու­թյուն ու­նե­նալ այս հար­ցում։ Տե­սա­կա­նո­րեն իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը գու­ցե ա­րել են հետևու­թյուն­նե­րը, բայց գործ­նա­կան քայ­լերն ա­ռա­ջի­կա­յում կերևան։
-Դի­վա­նա­գի­տա­կան հար­թա­կում ի՞նչ մի­տում­ներ եք նկա­տում։
-Այս հար­թա­կում աշ­խա­տան­քը շատ կարևոր է։ Ճիշտ է, ռազ­մա­կան դաշ­տում դիր­քա­յին ա­ռա­վե­լու­թյուն ստա­ցանք, բայց դա դեռ չի նշա­նա­կում, որ դի­վա­նա­գի­տա­կան դաշ­տում կա­րող ենք հա­ջո­ղու­թյուն­ներ ար­ձա­նագ­րել։ 2016-ի ապ­րի­լին Ադր­բե­ջա­նը դիր­քա­յին ա­ռա­վե­լու­թյուն ստա­ցավ ռազ­մա­կան դաշ­տում, բայց դի­վա­նա­գի­տա­կան դաշ­տում խո­շոր պար­տու­թյուն կրեց. նկա­տի ու­նեմ Վի­նեն­նա­յի, Սանկտ Պետ­եր­բուր­գի, Ժնևի հա­մա­ձայ­նու­թյուն­նե­րը, երբ միջ­նորդ­նե­րը պար­տադ­րե­ցին ու պն­դե­ցին, որ­պես­զի մի­ջազ­գա­յին մո­նի­տո­րին­գի հա­մա­կար­գեր ներ­դր­վեն։ Թեև Ադր­բե­ջա­նը չըն­դու­նեց դա, սա­կայն բո­լո­րին ակն­հայտ էր, որ Ադր­բե­ջանն էր վեր­սկ­սե­լ ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­ներ։ Ըստ էու­թյան, Ադր­բե­ջա­նը զրկ­վեց բո­վան­դա­կա­յին բա­նակ­ցու­թյուն­ներ անց­կաց­նե­լուց, այ­սինքն՝ գու­ցե ռազ­մի դաշ­տում ո­րո­շա­կի դիր­քա­յին ա­ռա­վե­լու­թյուն ստա­ցավ, բայց դի­վա­նա­գի­տա­կան ճա­կա­տում լուրջ կո­րուստ­ներ կրեց։ Այ­սօր մենք ռազ­մի դաշ­տում փոքր հա­ջո­ղու­թյուն ենք ար­ձա­նագ­րել, թե ինչ կլի­նի դի­վա­նա­գի­տա­կան դաշ­տում, դժ­վա­րա­նում եմ ա­սել։
-Եր­կու տա­րի մո­ռա­ցու­թյան տա­լով այդ պայ­մա­նա­վոր­վա­ծու­թյուն­նե­րը և հայ­տա­րա­րե­լով, թե սե­փա­կան կե­տից է սկ­սում բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րը, Նի­կոլ Փա­շի­նյանն այ­սօր ար­դեն խո­սում է անվ­տան­գու­թյան մե­խա­նիզմ­նե­րի ներ­դր­ման մա­սին, այ­սինքն, վե­րա­դառ­նում է այն կե­տին, ո­րին հան­գել էին նա­խորդ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը բա­նակ­ցու­թյուն­նե­րի ժա­մա­նակ։ Ար­ժե՞ր 2 տա­րի կորց­նել։
-Ինքն ան­ձամբ հա­մոզ­վեց, թե ինչ է նշա­նա­կում «սե­փա­կան կե­տից» սկ­սել՝ խոս­տո­վա­նե­լով, որ այս եր­կու տա­րում ան­հաս­կա­նա­լի բա­նե­րով է զբաղ­վել։ Այն հա­մա­ձայ­նու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք օ­րա­կար­գում էին, ո­րոնք նա փաս­տա­ցի ջրեց, ակն­հայտ է, որ Ադր­բե­ջա­նը մեր­ժե­լու է։ Ե­թե 2-3 տա­րի ա­ռաջ մենք դի­վա­նա­գի­տա­կան հար­թա­կում ու­նեինք ա­մուր դիր­քեր, այ­սօր նույ­նը դժ­վար է ա­սել, ո­րով­հետև Ադր­բե­ջա­նը հա­մա­րում է, թե ինքն է զո­հը և փոր­ձե­լու է դի­վի­դենդ­ներ շա­հել մի­ջազ­գա­յին հար­թակ­նե­րում։ Չեմ կար­ծում նաև, որ կցան­կա­նա երբևէ վե­րա­դառ­նալ այդ հա­մա­ձայ­նու­թյուն­նե­րին։
-Ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին հետևե­ցին ար­տերկ­րում ծա­վալ­ված բա­վա­կան վտան­գա­վոր զար­գա­ցում­ներ։ Հա­յե­րի և ադր­բե­ջան­ցի­նե­րի միջև բա­խում­նե­րի այս ըն­թաց­քում Հա­յաս­տա­նը, որ­պես պե­տու­թյուն, կա­րո­ղա­ցա՞վ մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րին դր­սում պաշտ­պա­նել, նե­ցուկ լի­նել։
-Ադր­բե­ջա­նի ղե­կա­վա­րու­թյու­նը, ռազ­մա­կան դաշ­տում պար­տու­թյուն կ­րե­լով, զգաց, որ կա­րող է իշ­խա­նու­թյու­նը կորց­նել։ Ա­լիևը և նրա կինն իշ­խա­նու­թյու­նը կորց­նե­լու վտանգ զգա­ցին, ո­րով­հետև նրանց հա­սա­րա­կու­թյու­նը զայ­րա­ցած է, 20 տա­րուց ա­վե­լի լսել էին, թե ի­րենց բա­նա­կը կա­յա­ցած է, 2 օ­րում կա­րող է ոչն­չաց­նել Հա­յաս­տա­նը, Երևանն ի­րենցն է լի­նե­լու։ Սրան զու­գա­հեռ, ադր­բե­ջան­ցի­նե­րը տե­սան, որ ի­րենց բա­նա­կը խո­շոր կո­րուստ­ներ է գրան­ցում, սպան­վում են գե­նե­րալ­ներ, բարձ­րաս­տի­ճան զին­վո­րա­կան­ներ։ Այս ա­ռու­մով Ա­լիևը ռազ­մի դաշ­տում կրած պար­տու­թյու­նը փորձում է փոխ­հա­տու­ցել այլ եր­կր­նե­րում հա­յե­րի հետ բա­խում­ներ հրահ­րե­լով։ Սա ստոր ու նենգ գոր­ծո­ղու­թյուն է նրանց կող­մից, ո­րով փորձ է ար­վում ի­րենց երկ­րում լար­վա­ծու­թյու­նը թու­լաց­նել։ Այս նպա­տա­կով հրահ­րում ու լա­րում է ի­րա­վի­ճակն աշ­խար­հով մեկ։ Իսկ Հա­յաս­տա­նը պի­տի իր դես­պա­նատ­նե­րի մի­ջո­ցով ակ­տիվ աշ­խա­տի տե­ղի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հետ, ո­րով­հետև բա­խում­ներն ա­ռա­ջին հեր­թին վտանգ են ներ­կա­յաց­նում այդ եր­կր­նե­րի հա­մար, ո­րով­հետև ե­թե այդ բա­խում­նե­րը շա­րու­նակ­վեն, չի բա­ցառ­վում, որ նման բա­ներ լի­նեն նաև այն­տեղ ապ­րող այլ ազ­գու­թյուն­նե­րի միջև։ Բո­լորս ենք հի­շում, որ ազ­գա­մի­ջյան բա­խում­նե­րը հան­գեց­րին Խոր­հր­դա­յին Միու­թյան փլուզ­ման։ Ե­թե Ռու­սաս­տա­նը կտ­րուկ քայ­լե­րի չդի­մի ու չկան­խի հայ-ադր­բե­ջա­նա­կան բա­խում­նե­րը, վա­ղը կա­րող է ին­գուշ­նե­րի ու չե­չեն­նե­րի կամ թա­թար­նե­րի ու բաշ­կիր­նե­րի միջև բա­խում սկս­վել։ Հա­յաս­տա­նը պի­տի իր դի­վա­նա­գի­տա­կան խո­ղո­վակ­նե­րով շատ սերտ, ակ­տիվ աշ­խա­տի այդ եր­կր­նե­րի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հետ։
-Այ­սօր հան­րա­յին քն­նար­կում­նե­րի կենտ­րո­նում է ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րու­թյու­նը։ Բարձր միա­վոր­նե­րով դի­մորդ­նե­րը բուհ չեն ըն­դուն­վել, կր­թա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի դեմ էլ բո­ղո­քում են մաս­նա­գետ­նե­րը։ ՈՒ­շագ­րավ է նաև, որ Փա­շի­նյա­նը ոչ մի խոսք չի ա­սել այս ա­ռու­մով, չի հան­դի­պել դժ­գո­հող դի­մորդ­նե­րին։ Ձեր գնա­հա­տա­կանն այս խն­դիր­նե­րին։
-Սա բնո­րոշ է վո­լյուն­տա­րիս­տա­կան մտա­ծո­ղու­թյուն ու­նե­ցող իշ­խա­նու­թյա­նը։ Կր­թու­թյան նա­խա­րա­րու­թյու­նը ըն­դու­նե­լու­թյան քն­նու­թյուն­նե­րի կար­գը փո­խում է մա­յի­սի 25-ին, պատ­կե­րաց­նու՞մ եք, թե սա ինչ է նշա­նա­կում։ Գաղտ­նիք չէ, որ դի­մորդ­նե­րը առն­վազն մեկ տա­րի պա­րա­պում են այն ա­ռար­կան­ե­րը, ո­րոն­ցից պետք է քն­նու­թյուն հանձ­նեն և հան­կարծ տար­վա վեր­ջում տե­ղե­կա­նում են, որ խա­ղի կա­նոն­նե­րը փոխ­ված են, և նախ­կին սանդ­ղա­կը չի աշ­խա­տե­լու։ Նախ այդ փո­փո­խու­թյու­նը վի­ճե­լի է, ո­րով­հետև ան­հաս­կա­նա­լի է, թե ին­չու 7,5 բալ ստա­ցած դի­մոր­դը պի­տի ըն­դուն­վի, իսկ 17,5 միա­վոր ստա­ցա­ծը` ոչ։ Սա ար­դա­րու­թյան խն­դիր է ու վի­ճե­լի հարց։ Իշ­խա­նու­թյու­նը ներ­կա­յաց­նում է իր հա­կա­փաս­տարկ­նե­րը, ո­րոնք պետք է հան­րա­յին քն­նարկ­ման դր­վեին առն­վազն մեկ տա­րի ա­ռաջ, որ­պես­զի դի­մորդ­նե­րը նա­խա­պես հաս­կա­նա­յին, թե ինչ կա­նոն­նե­րով են մաս­նակ­ցում քն­նու­թյուն­նե­րին։ Սա ցույց է տա­լիս, թե իշ­խա­նու­թյունն ինչ աս­տի­ճա­նի ար­հա­մար­հա­կան վե­րա­բեր­մունք ու­նի քա­ղա­քա­ցու հան­դեպ, ու կապ չու­նի դի­մա­ցը ով­քեր են՝ դի­մորդ­նե­րը, մսա­վա­ճառ­նե­րը, վար­կե­րի տակ կքած քա­ղա­քա­ցի­նե­րը։ Ե­թե իշ­խա­նու­թյու­նը մի շեր­տի հան­դեպ նման վե­րա­բեր­մունք ու­նի, բնա­կա­նա­բար, մյուս­նե­րի հան­դեպ էլ նույնն է։
Սա վե­րա­բե­րում է նաև կր­թու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րին։ Երբ ժո­ղո­վուր­դը պատ­րաստ է իր բո­լո­րը լիա­զո­րու­թյուն­նե­րը տալ մեկ մար­դու՝ հու­սով, որ այդ մարդն իր իղ­ձե­րը կի­րա­կա­նաց­նի, ա­պա ճիշտ հա­կա­ռակն է լի­նում։ Պատ­մու­թյան փոր­ձը դա է միշտ ա­պա­ցու­ցում։ Պար­զա­պես մեր հա­սա­րա­կու­թյու­նը, կնե­րեք, տգետ է, չի հաս­կա­նում, որ մեկ մար­դուն այդ­քան լիա­զո­րու­թյուն­նե­րով օժ­տե­լը նշա­նա­կում է դառ­նալ նրա ստ­րու­կը, հատ­կա­պես, ե­թե այդ մար­դը փոր­ձում է իր ճա­նա­պար­հին հան­դի­պած բո­լոր խո­չըն­դոտ­նե­րը, այդ թվում ՍԴ-ի խն­դի­րը, վե­րաց­նել ու մե­նիշ­խա­նու­թյուն ձևա­վո­րել։ Այս ա­մե­նից հե­տո, բնա­կա­նա­բար, նա ոչ մի շեր­տից էլ վախ չու­նի և իր պատ­կե­րա­ցում­նե­րի շր­ջա­նա­կում էլ ողջ եր­կի­րը կա­ռա­վա­րում է։
-Ի դեպ, բա­վա­կան հե­տաքր­քիր ի­րա­վի­ճակ է ստեղծ­վել ՍԴ-ի թեկ­նա­ծուի հար­ցում։ Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նի ա­ռա­ջար­կած թեկ­նա­ծուին քն­նա­դա­տում են ան­գամ նրա հա­մա­խոհ­նե­րը, մի՞­թե Փա­շի­նյա­նի շր­ջա­պա­տին էլ սկ­սել են չգո­հաց­նել նրա քայ­լե­րը։
-Իր շր­ջա­պա­տի խո­հա­նոց չեմ ու­զում մտ­նել, կար­ծում եմ, հան­րու­թյա­նը դա բա­ցար­ձակ հե­տաքր­քիր էլ չէ։ ՈՒմ էլ նա ներ­կա­յաց­նի, բո­լորն էլ, ի դեմս այդ թեկ­նա­ծուի, ըն­կալ­վե­լու են որ­պես Փա­շի­նյա­նի գր­պա­նում գտն­վող դա­տա­վոր­ներ, ան­կախ այն հան­գա­ման­քից, թե այդ ան­ձը լա՞վ մաս­նա­գետ է, հա­ջո՞ղ մարդ է, թե՞ ոչ։ Երբ գոր­ծա­դիր իշ­խա­նու­թյու­նը ՍԴ դա­տա­վոր նշա­նա­կե­լու լիա­զո­րու­թյուն է ստա­նում, բո­լորն էլ հաս­կա­նում են, որ նա լի­նե­լու է «Փա­շի­նյա­նի մար­դը»։ Սա նշա­նա­կում է, որ նա ստա­նում է ամ­բող­ջա­տի­րա­կան իշ­խա­նու­թյուն երկ­րով մեկ, և ե­թե այս ա­մե­նը տես­նե­լով, հա­սա­րա­կու­թյու­նը լռում է, ի­րա­վունք չու­նի որևէ ո­լոր­տում պա­հանջ­ներ ներ­կա­յաց­նե­լու, լի­նի դի­մորդ, թե ո­լորտ ներ­կա­յաց­նող։ Երբ մար­դիկ լռու­թյամբ ի­րենց լիա­զո­րու­թյուն­նե­րը հանձ­նում են մեկ մար­դու (կապ չու­նի` նրա ազ­գա­նու­նը Փա­շի­նյա՞ն է, Սարգ­սյա՞ն, թե այլ բան), պի­տի հաս­կա­նան, որ վա­ղը զրկ­վե­լու են բո­ղո­քե­լու ի­րենց ի­րա­վուն­քից, ո­րով­հետև, երբ իշ­խա­նու­թյու­նը ստա­նում է բա­ցար­ձակ իշ­խա­նու­թյուն, դա նշա­նա­կում է, որ այդ իշ­խա­նու­թյու­նը սկ­սում բա­ցար­ձակ այ­լա­սեր­վել։
-Այդ լռու­թյա՞մբ է պայ­մա­նա­վոր­ված, որ ո­լորտ­ներ ձա­խո­ղած նա­խա­րար­նե­րը շա­րու­նա­կում են պաշ­տո­նա­վա­րել։
-Ա­յո, նույն տրա­մա­բա­նու­թյունն է։ Այդ նա­խա­րար­նե­րը, հաս­կա­նա­լով, որ ա­մեն ինչ կախ­ված է մեկ մար­դուց, ոչ թե հա­սա­րա­կու­թյու­նից, աշ­խա­տում են ծա­ռա­յել այդ մեկ մար­դուն։ Այդ պաշ­տո­նյա­նե­րը հաս­կա­նում են, որ հա­սա­րա­կու­թյան ո­րոշ հատ­ված ան­վե­րա­պա­հո­րեն հա­վա­տում է այդ մեկ մար­դուն, այ­սինքն՝ հա­սա­րա­կու­թյունն ինքն ի­րեն զրո է դարձ­րել, ին­չու՞ պի­տի հաշ­վի նս­տեն այդ հա­սա­րա­կու­թյան կար­ծի­քի հետ։ Ե­թե հա­սա­րա­կու­թյան զգա­լի հատ­վածն իր լիա­զո­րու­թյուն­նե­րը հանձ­նում է մեկ մար­դու, ա­պա այդ հա­սա­րա­կու­թյու­նը դառ­նում է հոտ։ Ին­չու՞ պի­տի նա­խա­րարն այդ հո­տին սպա­սար­կի։ Դրա հա­մար խիստ հաս­կա­նա­լի է, որ այդ նա­խա­րա­րը պի­տի սպա­սար­կի մեկ մար­դու, ոչ թե հո­տի ան­դամ­նե­րին։
-Ինչ­պե՞ս ի­րեն պի­տի դրսևո­րի հա­սա­րա­կու­թյու­նը, որ «հո­տի ան­դա­մից» քա­ղա­քա­ցի դառ­նա։
-Որ­պես­զի հո­տի ան­դամ չդառ­նա, պի­տի հաս­կա­նա, որ չպետք է մեկ մար­դու վս­տա­հել։ Ե­թե հա­սա­րա­կու­թյան զգա­լի հատ­ված մեկ մար­դու է վս­տա­հում, նշա­նա­կում է կա­ռա­վար­ման բո­լոր լիա­զո­րու­թյուն­նե­րը տա­լիս է նրան, իսկ վեր­ջինս էլ դա գի­տակ­ցե­լով, սկ­սում է ար­հա­մար­հա­կան վե­րա­բեր­մունք ու­նե­նալ այդ հա­սա­րա­կու­թյան հան­դեպ։ Այս­պես է ե­ղել բո­լոր եր­կր­նե­րում։ Պատ­մու­թյունն էլ է հու­շում, որ նման դեպ­քե­րում միշտ հա­սա­րա­կու­թյու­նը տու­ժել է։ Պատ­մու­թյուն ա­ռար­կան մեր ժո­ղովր­դին վատ են սո­վո­րեց­նում, դրա հա­մար էլ ժո­ղո­վուրդն ան­գետ է մնում, այ­սինքն, պար­զա­պես ձևա­կան սեր­տում է այլ եր­կր­նե­րի դա­սե­րը, հետևու­թյուն­ներ չի ա­նում, ա­հա թե ին­չու հայ­տն­վել է այս ծու­ղա­կում։ Տե­սեք, թե ինչ են ա­սում բո­ղո­քող դի­մորդ­նե­րը. ի­րենք ժա­մա­նա­կին մաս­նակ­ցում էին հե­ղա­փո­խու­թյա­նը, հի­մա ի­րենց մեր­ժում են։ Ճիշտ են ա­նում, որ մեր­ժում են, ե­թե դուք ան­միտ ձևով մաս­նակ­ցում եք մի բա­նի, ո­րը հան­գեց­նե­լու է մեկ մար­դու բա­ցար­ձակ իշ­խա­նու­թյան, այդ մար­դը պետք է ձեզ ար­հա­մար­հի, իսկ ին­չու՞ պի­տի չար­հա­մար­հի։ Դուք քա­ղա­քա­ցի չեք, դուք հո­տի ան­դամ­ներ եք, չեք մտա­ծում, որ պե­տու­թյու­նը պի­տի բա­լան­սա­վոր­ված իշ­խա­նու­թյուն ու­նե­նա, քա­ղա­քա­կան հա­մա­կար­գը պի­տի հա­կակ­շիռ­ներ ու­նե­նա։ Այդ մար­դիկ սկ­սում են մտա­ծել, երբ ի­րենց շա­հե­րին հա­կա­սող ո­րո­շում­ներ են լի­նում։ «Բնիկ» երևան­ցի­նե­րի ձայն-ծպ­տու­նը չկար այն­քան ժա­մա­նակ, քան դեռ գույ­քա­հար­կի հար­ցը մեջ­տեղ չե­կավ։ Մեր հա­սա­րա­կու­թյու­նը պրի­մի­տիվ, տգետ հա­սա­րա­կու­թյուն է, բաղ­կա­ցած է պար­զու­նակ մարդ­կան­ցից, ո­րոնք անձ­նա­կան, կեն­ցա­ղա­յին շա­հե­րից բա­ցի, քա­ղա­քա­ցիա­կան ար­ժեք­ներ չու­նեն։ Սա է պատ­ճա­ռը, որ Հա­յաս­տանն այս­պի­սի վի­ճա­կում է։ Մնա­ցած ա­մեն ին­չը սրա ա­ծան­ցյալն է՝ վատ նա­խա­րար­նե­րը, վատ պաշ­տո­նյա­նե­րը, վատ ո­րո­շում­նե­րը: Հնա­րա­վոր չէ, որ ան­գետ հա­սա­րա­կու­թյան մեջ լի­նի գրա­գետ իշ­խա­նու­թյուն և հա­կա­ռա­կը։
-Ձեր խոս­քից կա­րե­լի է են­թադ­րել, որ նախ և ա­ռաջ հա­սա­րա­կու­թյան մտա­ծո­ղու­թյու­նը պի­տի փո­խել։ Ինչ­պե՞ս պի­տի անց­նել այդ ճա­նա­պար­հը, որ­տե­ղի՞ց սկ­սել։
-Հա­սա­րա­կու­թյա­նը կր­թում են հան­րա­յին տրա­մադ­րու­թյուն­ներ ստեղ­ծող լի­դեր­նե­րը, այ­սինքն՝ ԶԼՄ-նե­րը, ին­տե­լեկ­տուալ շր­ջա­նակ­նե­րը, քա­ղա­քա­գետ­նե­րը, քա­ղա­քա­կան գոր­ծիչ­նե­րը։ Այս ա­մե­նի հան­րա­գու­մա­րում մարդ­կանց մտա­ծե­լա­կեր­պը կա­մաց-կա­մաց սկ­սում է փոխ­վել։ Մինչև հա­սա­րա­կու­թյունն իր տե­սա­կետ­նե­րը չփո­խի, երկ­րում լուրջ փո­փո­խու­թյուն­ներ չեն կա­տար­վի։
-Բայց հա­կըն­դդեմ կար­ծիք ար­տա­հայ­տող լրատ­վա­մի­ջոց­նե­րին իշ­խա­նու­թյու­նը մշ­տա­պես թի­րա­խա­վո­րում ու հա­մա­րում է հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան­ներ։
-Չա­րեն­ցին էլ էին հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան ան­վա­նում, երբ տա­նում էին գն­դա­կա­հա­րե­լու։ Դաշ­նակ­ցա­կան գոր­ծիչ­նե­րին էլ։ Ինչ­քան կար­գին, նոր­մալ, մտա­վո­րա­կան մարդ կար խոր­հր­դա­յին տա­րի­նե­րին, բո­լո­րին էլ հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան էին ան­վա­նում ու գն­դա­կա­հա­րում։ Տրա­մա­բա­նա­կան է սա։ Ե­թե իշ­խա­նու­թյան են գա­լիս պար­զու­նակ մար­դիկ, նրանց հա­մար խիստ վտան­գա­վոր են դառ­նում մտա­ծող ան­հատ­նե­րը, ո­րոնք էլ հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան­ներ են ճա­նաչ­վում։ 1937-ին, սե­փա­կան դիր­քերն ամ­րաց­նե­լու հա­մար, խե­լա­ցի, մտա­ծող մարդ­կանց իշ­խա­նու­թյու­նը ոչն­չաց­րեց։ Հի­մա քա­նի որ 37-ի ոչն­չաց­ման ձևե­րն այլևս չկան, մնա­ցել է քա­րոզ­չու­թյու­նը, ու խիստ կան­խա­տե­սե­լի է, որ մտա­ծող մարդ­կանց պի­տի հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան հռ­չա­կեն։ Բայց 21-րդ դա­րում հա­սա­րա­կու­թյու­նը տե­ղե­կու­թյուն­ներ ստա­նում է նաև ողջ աշ­խար­հից, ո­րոնք հա­մադ­րե­լով, կկա­րո­ղա­նա փոխ­վել ու ճիշտ դա­տել։ Ինչ­քան շուտ փոխ­վի, այն­քան կշա­հի հա­սա­րա­կու­թյու­նը։

Զրույ­ցը`
Ռու­զան ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 17033

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ