Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Սոֆիկո, դու իմ Սոֆիկո

Սոֆիկո, դու իմ Սոֆիկո
15.02.2019 | 03:37

-Սոֆիկո Ճիաուրելիի նման մարդկանց մասին ասում են. «Ծնվել է ոսկե գդալը բերանում»: Մայրը հանրաճանաչ դերասանուհի Վերիկո Անջափարիձեն էր, որի անունը բրիտանական «Ով ով է» հանրագիտարանում նշվում է 20-րդ դարի լավագույն դերասանուհիների շարքում: Հայրը կինոբեմադրիչ, գրող և նկարիչ Միխայիլ Ճիաուրելին էր, որը վայելում էր ոչ միայն ժողովրդի սերն ու համակրանքը, այլ նաև Ստալինի: Սկզբունքորեն Սոֆիկոն ցանկության դեպքում կարող էր ընդհանրապես չաշխատել, ճկույթն անգամ չշարժել, բայց ապրել անհոգ և ապահով: Բայց նա, ինչպես ասում են, «թխված» էր այլ խմորից, քանի որ չէր սիրում միայն վայելել, այլև ցանկանում էր կիսել այդ վայելքը բոլորի հետ: Կիսել ողջ աշխարհի հետ իր տաղանդն ու էներգիան, սիրելու իր կարողությունը: Ես մի ժամանակ նրա հարսն եմ եղել՝ տղայի կինը, այդ օրերն իմ մեջ տպավորվել են, այդ ժամանակների մասին ունեմ ջերմ հիշողություններ,- պատմում է դերասանուհի Իա Նինիձեն և շարունակում,- ենթադրվում է, որ սկեսուրը պետք է իր բնույթով չար լինի, մշտապես դժգոհ բոլորից, հատկապես հարսից, նրա հետ կապված ամեն ինչից: Իմ դեպքում հակառակն էր: Եվ առաջին զգացողությունը, որն ունենում եմ, երբ լսում եմ նրա անունը, հրճվանքն է, քանի որ նա իմ հարազատն է, շատ սիրելի մարդ, իսկ հետո միայն հանճարեղ դերասանուհի:


-Դուք նկարահանումների ժամանակ եք ծանոթացել, այնպես չէ՞, մեծ դերասանուհին և փոքրը:
-Այո, նկարահանումների ընթացքում, իմ առաջին ֆիլմի: Ես խաղում էի մշտապես հղի դերասանուհու (կերպարը մարմնավորում էր Սոֆիկոն) դստեր դերը: Հիշում եմ, թե ինչպես էի հիացմունքով նայում նրան, անընդհատ ու ակնդետ հայացքով փնտրում նրա լուռ համաձայնությունը: Նա ուղղակի իր հմայքով ձգում էր բոլորին, ինչ էլ որ աներ: Ես ընդամենը յոթ տարեկան էի և դեռ չգիտեի, թե տաղանդը որքան դյութիչ կարող է լինել: Իմ տարիքի երեխայի համար գայթակղիչ էր այն, ինչ նա անում էր, ինձ անսահման դուր էին գալիս նրա պահվածքը, ուրախ բնավորությունը, կատակները, անկեղծությունը: Իհարկե, տարիներ հետո, երբ ես դարձա նրա հարսը, փորձում էի պարզել ինձ հետաքրքրող հարցերի պատասխանները: Նա շարունակում էր մնալ անկեղծ, բաց, ընկերական:
-Հայտնի է, որ նրա մայրը՝ հանրաճանաչ դերասանուհի Վերիկո Անջափարիձեն, երկար ժամանակ չէր ընդունում, որ դուստրն օժտված է դերասանական տաղանդով:
-Այո, այդպես է: Գիտեմ, որ Սոֆան սկզբում դերասանուհի դառնալու մտադրություն չուներ: Մանկության տարիներից երազել էր պարուհի դառնալ, դեռահասության տարիքից արդեն լրջորեն հետաքրքրվում էր բժշկությամբ: Սոֆան բավականին երիտասարդ էր, երբ ամուսնացավ Գեորգի Շենգելայայի հետ, որը որոշել էր ընդունվել Գերասիմովի անվան կինոարվեստի համառուսաստանյան պետական համալսարան՝ ուսանելու ռեժիսորական ֆակուլտետում: Սոֆիկոն ուզում էր ամուսնու կողքին լինել և նրա հետ մեկնեց Մոսկվա: Չձանձրանալու և որևէ բանով զբաղվելու համար ընդունվեց դերասանական ֆակուլտետ: Իհարկե, նրա ճանաչված ազգանունը դեր խաղաց, բայց այն փաստը, որ նա օժտված է դերասանական տաղանդով, շուտով պարզ դարձավ բոլորի համար: Որոշ ժամանակ անց, երբ Սոֆան դեռ ուսանող էր, նկարահանվեց Ռեզո Չխեիձեի «Մեր բակը» ֆիլմում: Ֆիլմն արժանացավ ոսկե մեդալի և գրավեց բոլորի կողմից սիրված հնդիկ դերասան Ռաջ Կապուրի ուշադրությունը: Ֆիլմը դիտելուց հետո նա նամակ էր ուղարկել Վրաստանի մշակույթի նախարարություն՝ խոսելով Սոֆայի անկրկնելի տաղանդի մասին: Հայտնի դերասանի բարձր գնահատականն ազդեցություն ունեցավ Սոֆիկոյի ոչ միայն հետագա դերերի ստանձնման, այլ նաև նրա…աշխատավարձի վրա: Նրան նույնիսկ ավելի շատ էին վճարում, քան նրա ճանաչված մորը՝ Վերիկոյին: Մայրն անգամ այդ առիթով սրամտում էր՝ ասելով. «…մեր տանը երկու դերասանուհի կա. մեկը հարուստ, մյուսն՝ աղքատ»: Հայրը հիանում էր Սոֆայով միշտ, աջակցում էր նրան բոլոր ձեռնարկումներում, օգնում ամեն ինչում: Վերիկոն այդ առումով ավելի զուսպ էր, գովասանքներ չէր շռայլում, հաճախ քննադատում էր: Միայն շատ տարիներ անց, ճաշկերույթներից մեկի ժամանակ, որին ներկա էին Մայա Պլիսեցկայան, Արկադի Ռայկինը և այլ հանրաճանաչ մարդիկ, Վերիկոն բաժակ բարձրացրեց՝ ասելով. «…եկեք խմենք իմ դստեր կենացը, որն ավելի մեծ դերասանուհի է, քան ես»: Դա Սոֆայի համար ցնցող բացահայտում էր, բայց նա ոչ թե ուրախացավ, այլ վախեցավ: Նրան թվաց, թե մայրը, որն արդեն ութսունն անց էր, հրաժեշտ է տալիս բոլորին՝ հերթափոխը փոխանցելով իրեն: Իհարկե, նրա կանխագուշակությունները չկատարվեցին:
-Դու հիշատակեցիր Վերիկոյի տանը կայացած պատվաճաշի մասին: Երբևէ մասնակցել ե՞ս այնտեղ կազմակերպված որևէ խնջույքի:
-Իհարկե, Սոֆիկոն այդ առումով իսկապես «կին-տոն» էր: Նա շատ էր սիրում ու կարողանում էր հյուրեր ընդունել և ասում էր. «Յուրաքանչյուր նոր հյուր, որ ներս է մտնում իմ տուն, շեմքից արդեն իր հետ երջանկություն է բերում»: Հյուր ընդունելու մշակույթը նա ժառանգել էր ծնողներից, կարելի է ասել, որ այդ շնորհը արյամբ փոխանցվել էր մնացած մյուս տաղանդների հետ: Ժամանակին նրա ծնողներն իրենց կացարանը կոչել էին «բաց դռներով տուն»: Նրանք իսկապես չէին փակում դուռը, քանի որ օրվա բոլոր ժամերին հյուրեր ունեին՝ գիշեր թե ցերեկ: Դռան զանգն ուղղակի չէր լռում: Այդպիսին էր նաև Սոֆիկոյի տունը: Ով ասես որ նրան հյուր չէր գալիս. դերասաններ, նկարիչներ, մտավորականներ: Սեղանը ծանրաբեռնված էր համադամ ուտեստներով, գինին հոսում էր գետի նման: Սոֆիկոն շատ հաճախ թամադայի դեր էլ էր կատարում, կենացներ էր ասում, կատակներ անում: Բոլորը միանգամից սիրահարվում էին տանտիրուհուն և չէին ուզում գնալ տուն, քանի որ մթնոլորտը բոլորին հարազատ էր, և հավաքվածները խոսում էին նույն՝ արվեստի լեզվով: Ես ուշադիր լսում էի, որ հանկարծ որևէ հետաքրքիր կամ անմոռանալի պահ բաց չթողնեմ: Ես նման երեկույթների երբեք չէի մասնակցել: Այդ խնջույքներում փայլում էին հանճարեղ մարդիկ, որոնք հետագայում պատմություն էին դառնալու։ Սոֆան հրաշալի մարդ էր, մաքուր ու բաց հոգով, շռայլ ու ջերմ՝ աշխարհի հանդեպ: Նույնիսկ հասարակ մարդիկ սիրում էին նրան: Երբ միասին շուկա էինք գնում, մարդիկ բազմագույն մրգերով լեցուն ծղոտե կողովները գրկած ուղղակի «հետապնդում» էին մեզ՝ փորձելով նվերներ մատուցել. գունեղ, անուշաբույր մրգեր, քաղցրեղեն:
-1968 թվականին Սոֆիկոն նկարահանվեց Սերգեյ Փարաջանովի «Նռան գույնը» ֆիլմում: Հայտնի է, որ «Հայֆիլմ» կինոստուդիան երկար ժամանակ չէր հաստատում Սոֆայի թեկնածությունը: Ասում են, որ ֆիլմը դիտելուց հետո նրա հետ ծանոթանալու մասին էին երազում նույնիսկ Ֆելինին և նրա կինը՝ Ջուլիետա Մազինան: Ի՞նչ ես կարծում, նա կարո՞ղ էր առաջընթաց ունենալ, եթե ապրեր մեկ այլ երկրում:
-Ինձ հայտնի է, որ ինստիտուտն ավարտելուց հետո դերասանուհուն հրավիրում էին խաղալու մայրաքաղաքի տարբեր թատրոններում, բայց նա առանց Թբիլիսիի, առանց իր հայրենիքի չէր պատկերացնում իր կյանքը:
-Նա ունե՞ր թշնամիներ, չարակամներ:
-Բնականաբար, ինչպես բոլոր հանրաճանաչ մարդիկ, այնպես էլ նա, շրջապատված էր սևով ու ճերմակով, բարությամբ ու չարությամբ: Հանրաճանաչ ծնողների դուստր լինելով՝ նա կարող էր առանց ավելորդ ջանքերի նշանակվել թատրոնի տնօրեն, զբաղեցնել պաշտոններ: Նա ամենևին չէր ձգտում իշխանության: Նրա ուշադրությունն ամբողջությամբ կենտրոնացած էր իր դերերի, ընտանիքի, տան վրա, բայց քանի որ թատրոնում նրա ուժն ու տաղանդը հրաշալիորեն զգում էին և չէին կարող չընդունել, իհարկե նրան նաև նախանձում էին: Բայց նա ժամանակ չէր ծախսում չարակամ և նախանձ մարդկանց վրա, շարունակում էր ստեղծագործել, արարել, աշխատել: Հետո այդ նույն թատրոնում սկսվեցին խժդժություններ, իսկ Սոֆային չէին կարող հեռացնել: Բայց դերասանուհին այս անգամ էլ մնաց իր բարձրության վրա. նա ուղղակի ոչինչ չասելով հեռացավ:
-Դուք ասացիք, որ նրա ամբողջ իշխանությունը դրսևորվում էր ընտանիքում: Բայց մի՞թե վրացական ընտանիքում որոշիչ ձայնը տղամարդունը չէ:
-Ո՛չ , այդպես չէ, եկեք հիմք չընդունենք կարծրատիպերը: Սոֆան հաճախ ծիծաղում էր այդ տեսակետի վրա: Իզուր չէ, որ մեր խորհրդանիշներից մեկը Մայր Վրաստանի արձանն է, որը գտնվում է Սուրբ լեռան վրա: Այդ արձանը մարմնավորում է կնոջ, որի մի ձեռքում դաշույնն է, մյուսում՝ բաժակը: Այնպես որ, վրացական օջախի թագուհին կինն է: Իսկ իր տանը Սոֆիկոն լիարժեք տիրուհի էր: ՈՒ բազմաթիվ ճաշկերույթների ժամանակ նրա պատվին հնչում էր. «Խմենք մեր կանանց ու մայրերի կենացը, որոնք վառ են պահում մեր օջախները՝ տալով մեզ ազատություն, կյանք և անմահություն»:
-Իսկ ի՞նչ եղավ հետո, երբ Սոֆիկոն հեռացավ թատրոնից:
-Սոֆան երբեք անգործ չի մնացել, նա շարունակում էր նկարահանվել, մասնակցում էր աշխարհում կազմակերպված կինոփառատոներին, իսկ 80-ականների վերջին երկրորդ ամուսնու՝ Կոտե Մախարաձեի հետ իրենց տանը ստեղծեց փոքրիկ թատրոն՝ կոչելով այն մոր՝ Վերիկոյի անունով՝ «Վերիկոյի անվան թատրոն»:
-Ի՞նչ հարաբերություններ ուներ ծնողների հետ Սոֆան:
-Աստվածացնում էր նրանց: Նվիրված դուստր էր, պաշտում էր ծնողներին:
-Իսկ ինչպե՞ս ընդունեց այն փաստը, որ Դուք 15 տարեկանում արդեն հանդիպում էիք իր որդու հետ:
-Հրաշալի: Նույնիսկ կասկածում եմ, որ մեր հարաբերությունների զարգացման հարցում կար նրա գործուն միջամտությունը: Նիկոլան երիտասարդ էր, անփորձ, մեծ էր ինձնից երեք տարով: Եվ հանկարծ ծնողները պարզեցին, որ նա տարվել է ամուսնացած, իրենից տարիքով մեծ կնոջով: Հավանաբար, թե Սոֆիկոն, թե Գեորգին շատ մտահոգված էին: Այդ ժամանակ ես Նիկոլային նույնիսկ չէի էլ ճանաչում: Մենք ուղղակի միմյանց բարևում էինք, երբ ես գնում էի Սանդրիկի հետ հանդիպման (Սոֆիկոյի կրտսեր որդու): Նիկոն իմ աչքում հասուն տղամարդ էր, երբ նա ներս էր մտնում, ես ոտքի էի կանգնում ու ամաչելով բարևում նրան, իսկ նա մեծագույն հանդուրժողականությամբ պատասխանում էր. «Դուք նստեք, նստեք…»: Եվ ահա էկրան բարձրացավ «Երկնային ծիծեռնակներ» ֆիլմը: Այդ առիթով պապիկս մեծ խնջույք էր կազմակերպել ու հրավիրել էր ֆիլմում նկարահանված ողջ անձնակազմին: Հյուրերը Լենինգրադից էին: Սոֆիկոն, ընտանյոք հանդերձ, հրավիրվածների թվում էր: Նիկոլան, որը ծնողներից գաղտնի ծխում էր, խնդրեց ինձ պապիկիցս մի գլանակ թռցնել և հսկել, որ ինքը ծխելու ընթացքում չբռնվի: Ես պատշգամբի դռան հետևում կանգնած ուշի ուշով հսկում էի, իսկ նա ծխում էր: Ավարտելուց հետո նա մոտեցավ դռանը, շուրթերը սեղմեց ապակուն՝ ի նշան համբույրի: Եվ վերջ… այդ պահից ամեն ինչ սկսվեց: Ես կորած էի, այլևս ոչ մի բանի մասին չէի կարողանում մտածել, ոչ մի բանով չէի զբաղվում, տետրերս սկզբից մինչև վերջ գրոտել էի, լցրել սիրո խոստովանություններով: Նիկոն ամեն օր ինձ դիմավորում էր դասերից հետո, ուղեկցում տուն: Հարաբերությունները պլատոնական էին, ես դեռ դպրոցական էի: Մենք շարունակում էինք հանդիպել, և ես օրեցօր համոզվում էի, որ Նիկոյի ծնողները քաջալերում են մեզ, խրախուսում: Մեկ տարի շարունակ մենք հանդիպում էինք, երբ մի օր նա ինձ նշանի մատանի նվիրեց: Ես հրճվանքից խելագարվում էի: Հաջորդ օրն իսկ ես վազեցի Սոֆայի մոտ և երջանկությունից շողալով նրան ցույց տվեցի մատանին: Իհարկե, նրանք արդեն տեղյակ էին և շատ գոհ: Կար մի խանգարող հանգամանք՝ ես անչափահաս էի: Բայց Սոֆիկոն միշտ կարողանում էր ելք գտնել ցանկացած իրավիճակից: Նա այդ ժամանակ Գերագույն խորհրդի պատգամավոր էր և պայմանավորվեց զագսում: Ես ազգանունս չփոխեցի: Այդ ժամանակ արդեն հայտնի էի երկրում որպես երիտասարդ դերասանուհի Իա Նինիձե: Ամուսնուս ընտանիքը կատակում էր և ըմբռնումով մոտենում այդ փաստին:
-Իսկ Սոֆիկոն չէ՞ր խանդում; Չէ՞ որ սկեսուրները սովորաբար խանդում են հարսներին: Ամեն սկեսուր չէ, որ հաշտվում է այն փաստի հետ, որ տղայի կյանքում հայտնվել է մեկ ուրիշ կարևոր, գլխավոր կին:
-Ո՛չ, ո՛չ, նա, ընդհակառակը, հրճվանք էր ապրում, ցնծության մեջ էր: Ընկերուհիները պատմում էին, որ նա իմ մասին խոսելիս ասում էր, որ ես այնքան եմ ամեն ինչով նման իրեն, կարծես իր դուստրը լինեմ, և իր որդին ավելի լավ ընտրություն չէր կարող անել: Իրոք որ, ես և Սոֆիկոն շատ լավ էինք հասկանում միմյանց բոլոր հարցերում, նույնիսկ կենցաղային: Բայց քանի որ Նիկոն, չափազանց տաղանդավոր լինելով, «ոսկի երիտասարդության» ներկայացուցիչ էր և սիրում էր զվարճանալ, աշխատում կամ սովորում էր ըստ ցանկության, մեր հարաբերությունները գնալով վատանում էին և վերջիվերջո մենք բաժանվեցինք: Այդ ժամանակ բաժանվեցին նաև Նիկոյի ծնողները՝ Սոֆիկոն և Գեորգին:
-Իր հարցազրույցներում Սոֆան բազմիցս կրկնել է, որ կյանքում ինքը շատ մեծ տեղ է հատկացնում սիրուն:
-Ես ինքս էլ հաճախ եմ այդ մասին լսել նրանից: Նա կրկնում էր, որ սերը մարդուն նվեր է Աստծու կողմից և բոլորին չէ, որ արարիչը պարգևատրում է, բոլորը չէ, որ ընդունակ են սիրելու:
-Նա վախենու՞մ էր ծերանալուց: Գիտե՞ր ինքն իր արժեքը որպես կին:
-Ո՛չ, չէր վախենում:
Իր հայրենիքում՝ Վրաստանում, Սոֆիկոյի մասին խոսելիս ասում էին` «վրացական Սոֆի Լորեն»: Նա դեմ էր պլաստիկ վիրահատություններին, դիետաներին: Նա հմայիչ կին էր, սիրում էր գեղեցիկ ու ճաշակով հագնվել, կրում էր ինքնատիպ զարդեր, մեծ, աչքի ընկնող մատանիներ, փղոսկրե ապարանջաններ, նռնաքարից պատրաստված վզնոցներ: Մահվանից առաջ նա ինձ նվիրեց իր արծաթյա շքեղ ապարանջանն ու կանաչ, մեծ քարերով մատանին:
-Այսինքն նրա որդուց՝ Նիկոյից, բաժանվելուց հետո էլ ձեր մտերմությունը շարունակվում էր:
-Այո, մեր կապը երբեք չի կտրվել: Նա ինձ ասում էր. «Դու իմ հարսն ես ընդմիշտ, իմ ամենասիրելի հարսը»: Նա անկեղծ էր և երբեք չէր ստում: Նրանից ես ջերմություն եմ ստացել միշտ: Նա ինձ համար երկրորդ մայր է եղել: Ես երբեք չեմ մոռանա նրան, ինձ շարունակ թվում է, որ հիմա կբացվի իմ տան դուռը և ներս կմտնի նա՝ երիտասարդ, գեղեցիկ, ես կարող եմ մոտենալ նրան, գրկել ու շշնջալ. «Սոֆիկո, դու իմ Սոֆիկո…»:


Թարգմանությունը՝
Լիլիթ ԿՅՈՒՐԵՂՅԱՆԻ

Լուսանկարներ

. .
  • Սոֆիկո Ճիաուրելին ծնողների` կինոռեժիսոր Միխայիլ Ճիաուրելիի և ԽՍՀՄ ժողովրդական արտիստուհի Վերիկո Անջափարիձեի հետ
Դիտվել է՝ 1671

Մեկնաբանություններ