Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Փորձելու ենք աշխատել նկարիչների միության հետ, որի ղեկավար կազմը բավականին ստեղծագործաբար է լուծում ՀՆՄ-ի առաջ ծառացած խնդիրները»

«Փորձելու ենք աշխատել նկարիչների միության հետ, որի ղեկավար կազմը բավականին ստեղծագործաբար է լուծում ՀՆՄ-ի առաջ ծառացած խնդիրները»
05.04.2019 | 04:05

«Իրատեսի» հյուրը հրապարակախոս, «Կերպարվեստ» պարբերականի խմբագիր ՎՐԵԺ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆՆ է: Ապրիլի 14-ին լրանում է Վրեժի 65-ամյակը, ինչը և դարձավ այս հարցազրույցի առիթը։


-Վրեժ, «Կերպարվեստ» պարբերականը Հայաստանի նկարիչների միության տպագիր մարմինն էր: Միությունում կատարվել են փոխություններ, ընտրվել է նոր նախագահ, գործում են նոր վարչություն, նոր քարտուղարություն, կան նոր ծրագրեր: Ի՞նչ ճակատագիր կունենա «Կերպարվեստն» այսուհետ:
-«Կերպարվեստ» պարբերականը հիմնադրել է ՀՆՄ նախկին նախագահ Կարեն Աղամյանը, այն տպագրվել է 2003-2014 թվականներին: Տպագրությունն ընդհատվեց 2014-ին ֆինանսական պատճառներով: Այժմ ունեմ նպատակ հրատարակելու նոր հանդես՝ «Կերպարվեստ կենտրոն» անունով: Ես և իմ նկարիչ ընկերը՝ Մկրտիչ Մկրտչյանը, ստեղծել ենք նույն անունով ընկերություն, որը պետք է հրատարակի այդ հանդեսը: Մկրտիչը ոլորտում աշխատանքի երկարամյա փորձ ունի, ի մասնավորի եղել է «Գոյ» թատրոնի բեմադրիչ-նկարիչ:
-Ո՞րն է «Կերպարվեստ կենտրոն» կազմակերպության և հանդեսի գլխավոր առաքելությունը:
-Այս կարգի հանդեսի բացակայությունը Հայաստանում առկա է: Անելիքները կերպարվեստի շուկայում շատ են: Հայաստանում կան շուրջ 1000 պրոֆեսիոնալ, բարձրակարգ նկարիչներ, որոնք ունեն լրջագույն խնդիրներ, քանի որ խորհրդային շրջանի պետական պատվերի համակարգն այլևս չի գործում: Դա վերացել է, և նոր դաշտ չի ձևավորվել: Կան, իհարկե, առանձին պատկերասրահներ, որ զբաղվում են նկարիչների գործերի իրացմամբ, բայց կա անկախ հանդեսի անհրաժեշտությունը: Հրապարակախոսի հանդգնությունն ինձ մղում է նաև մեկ այլ քայլի՝ ստեղծել կերպարվեստի մեկենասների ինստիտուտ Հայաստանում: Երևի թե այդ գործով վերջին զբաղվողները եղել են Մանթաշովը, Արամյանցը, Խան-Քելեքյանը, Գյուլպենկյանը, ապա նրանց փոխարինելու է եկել խորհրդային պետպատվերի ինստիտուտը, որը շատ բարձր մակարդակի վրա էր: Մենք այժմ պիտի լցնենք այս բաց դաշտը: Մի քանի պոտենցիալ մեկենասների հետ արդեն ունենք համաձայնություններ: Թույլ տվեք ասել, որ սրանում դեր ունեն նաև իմ հեղինակությունը, կապերն այս դաշտում: Նկարիչն արարիչ է՝ իր արարման խորհրդով: Նա մտնում է արվեստանոց ու նկարում: Աշխարհում ոչ մի տեղ նկարիչն ինքն իրեն չի գովազդում, իր հանրահռչակմամբ չի զբաղվում: Իսկ մերոնք դա անում են հարկադրված: 1970-ականներին այստեղ էին եկել ֆրանսիացի նկարիչներ, որոնց շատ զարմացրել էր մեր նկարիչների ազատ կյանքը: Այն ժամանակ ֆրանսիայում և այլ երկրներում 30-40 մարդ էր ապրում՝ միայն ստեղծագործելով: Մեզ մոտ մոտ 800 նկարիչ կար այդ տարիներին, որոնք բոլորն էլ ունեին 8000 ռուբլու պետական պատվեր: Խորհրդային կաղապարված, գաղափարախոսկան երկրում կար մշակույթը վերահսկող բաժին Կենտկոմում և կար կուլտուրայի մինիստրությունը: Դրանցից ոչ մեկը նկարիչների միությանը կարգադրող մարմին չէր: Պատվերները գալիս էին նկարիչների միություն, վերջինս էլ որոշում էր, թե որ նկարիչն ինչպիսի պատվեր պիտի կատարի: Իհարկե, կար Լենին, Ստալին, կոլտնտեսուհի նկարելու, քանդակելու անհրաժեշտությունը, բայց մարդը դրանից հետո ուներ ազատ ժամանակ, որը կարող էր տրամադրել իր նախընտրած թեմաներին: Հիմա այս վիճակը հնարավոր չէ վերականգնել, բայց պետություն և նկարիչ կապը պետք է կարգավորվի, շտկվի: Մենք փորձելու ենք աշխատել նկարիչների միության հետ, որի ղեկավար կազմը բավականին ստեղծագործաբար է լուծում ՀՆՄ-ի առաջ ծառացած խնդիրները։ Փորձելու ենք դաշտը կարգավորել մեր առաջարկներով: Ի դեպ, երբ զբոսաշրջիկը գալիս է այստեղ, նրա նպատակը հանգստանալն է, նաև՝ կերպարվեստ տեսնելը: Նրան կա՛մ տանում են Փարաջանովի թանգարան, կա՛մ Գաֆեսճյան կենտրոն: Գաֆեսճյան կենտրոնի զբոսայգին գեղեցիկ է, հարդարուն, բայց ինձ համար ամոթալի է, որ լուրջ ավանդույթներ, գործող տաղանդավոր նկարիչներ, քանդակագործներ, ունենալով հանդերձ, ցույց ենք տալիս օտարի արվեստը: Դա կարող էր լինել, բայց մինչ այդ պետք է մերը ներկայացնել: Երևանի ամեն մի շրջանում կարող է լինել այդպիսի մի այգի, որում տեղադրված կլինեն հայ քանդակագործների ստեղծագործությունները: Փորձելու ենք սիմպոզիումների միջոցով վերականգնել պուրակային մշակույթը Երևանում: Մտադրություններ ունենք՝ կապված Ծիծեռնակաբերդի, Ազգային ժողովի այգու, Հանրապետության Հրապարակի հետ:
-Միանգամից առաջարկ անեմ. Դերենիկ Դեմիրճյանի տուն-թանգարանի առջև կա անխնամ, փնթի մի տարածք, որը մենք երազում ենք վերածել պուրակի և տեղադրել այնտեղ Սամվել Ղազարյանի հեղինակած Դերենիկ Դեմիրճյանի արձանը: Կօգնե՞ք մեզ մեկենաս գտնելու, քանի որ քաղաքապետարանի համաձայնությունն արդեն ունենք:
-Մեծ սիրով: Իսկ ինչու՞ միայն Դեմիրճյանի արձանը, այդտեղ կարելի է ստեղծել Քաջ Նազարի պուրակ, նաև դնել Դեմիրճյանի մյուս հերոսների արձանիկները:
-Հրաշալի բան կստացվի, երևանցիները գոհ կլինեն այդ նախաձեռնությունից, վստահ եմ:
-Այսպիսի ծրագրերը պետության վրա չեն թողնվելու, դրանով պետք է զբաղվի մեկենասների խորհուրդը: Երաժշտությանը հավասար քանդակը ձևավորում է ճաշակ, մտածողություն, մարդկային որակ: Լավ քանդակներ պիտի տեղադրվեն, դրանք պետք է ընտրվեն մրցույթների միջոցով, մասնագիտական կարծիքի հիման վրա: Այնպես որ, անելիքները շատ են, և մենք գործն սկսում ենք զրոյական կետից:

-Այս անելիքների բերումով հրապարակախոսի հարթակը լքելո՞ւ է Վրեժ Առաքելյանը:
-Հրապարակախոս, նաև երգիծաբան Վրեժ Առաքելյանը ճիշտ է, ուզում է մտնել կերպարվեստի դաշտ, բայց կշարունակի գրել: Հրապարակախոսությունից չես փախչի: Այս գործունեությունն էլ է հրապարակային գործունեություն, սա էլ հրապարակախոսության մեկ այլ տեսակ է: Ես ինչ-որ ձև կգտնեմ արտահայտվելու, երևի ամիսը մեկ անգամ հանդես կգամ երգիծական օրատորիաներով: Այլ հարց է, որ չեմ մտնում քաղաքականության մեջ: Ես իմ տեսակով անելիք չունեմ այդտեղ: Դեռ 1995-ին դիմեցի, որ դուրս գամ հանրապետական կուսակցությունից, բայց ինձ հեռացրին:
-Եթե մարդը քաղաքականությամբ չի զբաղվում, քաղաքականությունն է զբաղվում նրանով: Այս համատեքստում ի՞նչ կասես:
-Այսօր Հայաստանը կարծես թե դուրս է գալիս վասալային վիճակից: Մենք ո՛չ Ռուսաստանի վասալն ենք ուզում լինել, ո՛չ ուրիշ մեկի: Շատ ողջունելի էր Հայաստանի և Արցախի Հանրապետությունների անվտանգության խորհուրդների համատեղ նիստը: Բայց մեր երկրի ներքին օղակներում ուղղակի նենգադուլ է: Կարծում եմ՝ գործող խորհրդարանը աշնանը գոնե պետք է լուծարվի, որովհետև իր անելիքը խորապես չի ընկալում: Կարծես թե կիրթ մարդիկ են, չեմ կարող մտածել, թե հայրենասիրության պակաս կա որևէ մեկի մեջ: Բայց պետականաշինության հարցում շատ են կաղում: Այս հեղափոխության մեծագույն խարանն էին պարգևավճարները: Եթե ուզում են այդ խարանից մաքրվել, պետք է պարգևավճարները չեղարկվեն:
-Մանավանդ որ հասցեատերեր մեր երկրում շատ կան այդ գումարների համար:
-Անկախ Հայաստանի գլխավոր ողբերգություններից մեկն այն է, որ մեր հերոսները շատ արագ դառնում են հակահերոսներ: Մեզ մոտ իսկական պատերազմը սոցիալական դաշտում է գնում: Բազմաթիվ փայլուն ասպետներ, ռազմաճակատում իսկապես սխրանքներ գործած մարդիկ պատերազմի ավարտից հետո դարձան ավելի մեծ չարիք այս պետության համար, քան իսկական հանցագործները: Չպետք է մոռանալ, որ դևը անկում ապրած հրեշտակն է: Մենք երևի հարստությանը, վայելքին չենք դիմանում:
-Դե՜, աստվածաշնչյան ճշմարտություն է՝ արծաթի փորձությունը դաժան փորձություն է:
-Այո՛, դաժան փորձություն է: Բայց աշխարհի շատ երկրներ հաղթահարել են այդ փորձությունը:
-Շատ երկրներ էլ վերացել են աշխարհի քարտեզից, մինդեռ մենք 5000 կամ ավելի տարիներ, հաղթահարել-չհաղթահարելով, շարունակվում ենք, չէ՞:
-Շարունակվում ենք: Դրանում մեզ օգնում են մեր դասականները իրենց դասերով՝ Թումանյանը, Չարենցը, Դեմիրճյանը, Կոստան Զարյանը, Սևակը, մյուսները: «Քաջ Նազարը» երբեք չի հնանում:
-Նիկոլ Աղբալյանն ասել է, թե Քաջ Նազար են ոչ միայն անձինք, այլև կուսակցություններ, հիմնարկություններ: Մեր ապրած կյանքում քանի՜ այդպիսի կուսակցություններ ու հիմնարկություններ տեսանք:
-Շա՛տ: ՈՒ մեր այսօրվա իշխանությունները պիտի դա լավ հասկանան: Ես որքան ընկալում եմ, Նիկոլը մի մեծ խաչ է վերցրել իր վրա և ուզում է պատվով տանել: Բայց դա խաչակրաց արշավանքի է վերածվում: Նրա դեմ գործում է իր ստեղծած համակարգը: Այս անպատասխանատվությունը, այս բուֆետային հայրենասիրությունը ինչի՞ են նման: Ես կարծում եմ, որ խորհրդարանում աշխատավարձերը երկու-երեք անգամ պիտի կրճատվեն: Եթե արվել է թավշյա, սիրո և համերաշխության հեղափոխություն, մենք պիտի դրա պտուղը քաղենք: Չե՛նք քաղում:
-Մենք մեր ապահովության ենթագիտակցական ընկալումն ունենք, հավանաբար: Գուցե մտածում ենք, որ աշխարհում ինչ աղետ էլ լինի, մենք ինչ-որ կերպ դուրս կպրծնենք, ինչպես եղել է հազարամյակներ շարունակ: Թեև ինչքա՞ն կարելի է դուրս պրծնելով, մազապուրծ լինելով բավարարվել:
-Այո՛, մենք կանք, բայց ինչպե՞ս կանք: Սա է հարցը: Ապրիլի 23-ը` 3-րդ նախագահի հրաժարականի օրը, հայտարարվել է «Քաղաքացու օր», որը, ըստ ՔՊ-ական Հովիկ Աղազարյանի, վերածվելու է խրախճանքի` խաշլամայով և օղիով։ Սա մեկնաբանության կարիք չունի։ Քաղաքացու օր, այո, բայց ամեն պահ հանրային թափթփուկը ոտնահարում է երկրի քաղաքացու իրավունքն ու արժանապատվությունը։ Երևանը դժոխային աղմուկից չի ձերբազատվում, վաղ առավոտից քաղաքը հերկում են մոտոարշավորդները, մութն ընկնելուն պես էլ` հրավառողները։ Սա՞ է հեղափոխության ձեռքբերումը։ Կասկածում եմ։ ՀԴՄ կտրոններով տնտեսություն չես պահի: Պետք է պետական մենաշնորհներ հաստատվեն տնտեսության կարևոր ոլորտներում: Հիմա ուզում եմ հասկանալ` էդ 7 մլրդ պարտքը ինչպե՞ս է փակվելու: Ես «Իրատեսում» գրել եմ. «Քանդվել է քրեաօլգարխիկ համակարգը, տեղում քաղաքակիրթ օլիգոպոլիա է ծնվել»: Եթե մեզ նման մարդկանց խոսքը չի հասնում ղեկավարներին, դա նորմալ չէ: Եթե հասարակությունից մեկուսանում է ղեկավարությունը, դա տանում է փակուղի, այդպես փակուղում հայտնվեցին Լևոնը, Ռոբերտը, Սերժը: Ես լավատես եմ, բայց կարծում եմ, որ մեր ղեկավարները վերջապես պետք է հասկանան պետություն կառուցելու խորհուրդը: Ռուսաստանի Պետդումայի պատգամավոր, գրող, հրապարակագիր Ալեքսանդր Պրոխանովը մի եզակի բան է ասել. «Հայաստանը ռուս ազատամիտ մտավորականության համար աշխարհաքաղաքական կամ տնտեսական տարածք չէ, Հայաստանը նախ և առաջ քրիստոնեական միստիցիզմի ահռելի պաշար է, և դրանով է թանկ ու կարևոր մեզ համար»: Այսինքն՝ օտարներն աշխարհում մեր կարևորությունն զգում են, մեր հեչ պետքը չէ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4939

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ