Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թոկատ

Թոկատ
19.04.2019 | 02:25

Թեպետ այս քաղաքի անվանումն ունի բազմաթիվ գրելաձևեր, իսկ խոշորագույն պատմաբան Ա. Ալպոյաճյանն իր ծավալուն աշխատությունը վերնագրել է «Պատմութիւն Եւդոկիոյ հայոց», ես կգործածեմ Թոկատ ձևը:
Քաղաքը Սեբաստիայի նահանգի Թոկատ գավառի կենտրոնն էր և գտնվում էր Իրիս գետի Պեյզատի վտակի ափին` շրջապատված յոթ կարմրահող ապառաժոտ լեռներով: Ձմեռը խստաշունչ էր, ամառը՝ անտանելի շոգ:
XIX դ. վերջին այստեղ բնակվում էր 50000 հոգի, որից 30000-ը` հայ, մնացածը՝ թուրք, հույն, հրեա և այլք:
Թոկատն ուներ 9 եկեղեցի, որից 7-ը՝ լուսավորչական, Սբ. Աստվածածին մայր տաճարով և առաջնորդարանով, 2-ը՝ կաթոլիկ և ավետարանական, հայապատկան 5 վարժարան, 3 մանկապարտեզ, թատերական խմբակներ, 2 տպարան, որտեղից տարբեր ժամանակներում թողարկվում էին թերթեր ու գրքեր:
Ամբողջ առևտուրն ու արհեստները, այսինքն՝ հարստությունը, գտնվում էր հայոց ձեռքում:
Հայերը նրբակենցաղ էին, վայելք, բնություն, թռչուն, ծաղիկ, արվեստ սիրող: Բնավորությամբ մեղմ էին ու խաղաղ: Բարձրահասակ էին, կանոնավոր դիմագծերով, վայելուչ արտաքինով: Շատերն ունեին կապույտ, ծավի աչքեր ու խարտյաշ մազեր:

ՏՂԱՄԱՐԴԻԿ, ԿԱՆԱՅՔ, ԵՐԵԽԱՆԵՐ
Թոկատցի հայոց վարքուբարքը նահապետական էր: Տիրում էր բացարձակ հայրիշխանություն: Ընտանիքի հենասյունը տղամարդն էր, որին հնազանդորեն ծառայում էին կանայք: Անգամ պառավները ոտքի էին կանգնում, երբ ներս էր մտնում 20-ամյա երիտասարդ: Տան գլուխն էր լուծում ամուսնության խնդիրը և սովորաբար ամուսնացնում էր իր ճանաչած մարդկանց զավակների հետ, տղաներին՝ 20-25, աղջիկներին՝ 14-15 տարեկան հասակում: Խնամախոսությունը կատարում էին ծնողները, առանց զավակների կամքը հարցնելու: Նշանված մնում էին շուրջ մեկ տարի, իսկ հարսանիքը կատարվում էր ձմռանը, երբ մարդիկ ազատ էին, և միայն կիրակի երեկոյան:


Բուն հարսանիքը մի ամբողջ ծիսակատարություն էր, որից կառանձնացնեի հետևյալ ուշագրավ մանրամասը: Ամեն տուն ուներ պտղատու ծառերով այգի, և ամեն ոք մրգօղի էր թորում: Հարսին հորենական տնից հանելիս նստեցնում էին ամենագեղեցիկ ձիու վրա, որին նախապես օղի էին խմեցնում կամ շաքար կերցնում, որպեսզի ընթացքի ժամանակ ճոճվեր…
Մայրանալը, զավակներ ունենալը կնոջ համար ամենաբաղձալի երանությունն էր: Մայրը մանկանը սիրում ու գուրգուրում էր բնազդաբար: Երեխայի կոճից կապում էր 9-10 զանգուլակներով արծաթե շղթա, որպեսզի տան գործ անելիս անգամ զանգուլակների հնչյուններից իմանա մանկան գտնվելու վայրը:


Կանայք պճնասեր էին: Պարտադիր կերպով ճակատին կրում էին 15-20 զարդոսկիներից բաղկացած շարոց: Կրում էին նաև մատանի, օղ, ոսկե ապարանջան, մարգարտե կամ ոսկե ժամացույց ու շղթա: Այդ ամենը ամուսնանալու տարիքի հասած օրիորդների դրամօժիտն էր կամ դրա մի մասը: Միայն բացառիկ, ծայրահեղ դեպքերում էին զարդերը վաճառում: Այսպես, խղճի ազատության համար հալածանքի ենթարկված ամուսիններին կանայք կամովին հանձնեցին իրենց զարդոսկիները, որոնք այրերը վաճառեցին և օգտագործեցին որպես դրամագլուխ, մինչև կարողանային նոր գործ հայթայթել: Ընդ որում, դա արեցին գաղտնաբար, որովհետև թուրքերի քաղաքային օրենքով տղամարդկանց արգելված էր իրենց կանանցից փող առնել:
Կանանց արդուզարդի անբաժանելի իրերից էր ձեռքի ձվաձև հայելին՝ ագուցված սադափով, էբենոսով կամ արծաթով: Հայելին գործածում էին ոչ միայն տանը, այլև բաղնիք գնալիս կամ շրջելիս:
Կանայք խիստ աշխատասեր էին, 4-5 օրը մեկ հաց էին թխում իրենց բազմանդամ ընտանիքների համար, ընդ որում՝ հացի զանազան տարատեսակներ: Նրանց վրա էր նաև գերդաստանի համար ձմռան պաշար կուտակելու ծանր գործը:
Հայոց տները փայտաշեն էին կամ թրծված աղյուսից կառուցված, պարսպապատ էին միայն փողոցի կողմից, որ թուրքի աչքը չդիպչեր, և արտաքնապես շատ անշուք էին: Բայց պարսպից ներս միանգամայն այլ վիճակ էր:
Տներից յուրաքանչյուրը պարտադիր ուներ սպիտակ մարմարից պատրաստված քառակուսի, ուղղանկյուն կամ ութանկյուն ջրավազան, որը լցվում էր բազմաթիվ աղբյուրների սառնորակ ջրով: Մարմարը հայթայթում էին քաղաքը երեք կողմից շրջափակած Ղըժղըժ, Խաչդաղ ու Յայլաջըկ բլրալեռներից: Բայց կար մարմարի մի տեսակ, որն օգտագործում էին բացառապես թուրքերը՝ մզկիթ ու մինարե կառուցելու համար: Այդ մարմարն ուներ կանաչ թելաշերտ, իսկ կանաչը մահմեդականների, Ղորանի գույնն էր: Թուրքերը լեռնահողը փորում էին, 15 մետր խորությունից պետք եղած մարմարը հանում, ապա նորից հողով ծածկում, որպեսզի անհավատները չդիպչեին:
Հայերի անխտիր բոլոր ջրավազաններն ունեին շատրվան, որից երբեք ջուր չէր ցայտում, որովհետև ոչ ոք շինելու ձևը չգիտեր: Ամռանը հավաքվում էին որևէ մեկի ջրավազանի մոտ, բազմում գորգերի վրա, նարգիլե ծխում, սուրճ և օղի խմում ու անվերջ խորհում, թե որքա՜ն լավ կլիներ, եթե շատրվանը գործեր…


ԲՈՒԺԱՐԱՆ
Թոկատում, անշուշտ, կային ուսյալ, բարձրագույն կրթությամբ բժիշկներ, բայց և լայնորեն գործածվում էին ավանդությամբ կամ փորձառությամբ ամրապնդված բուսական, հանքային և կենդանական բուժամիջոցներ:
Ներկայացնեմ դրանցից մի քանիսը:
Ականջացավի ժամանակ մի պճեղ սխտոր էին վերցնում, կեղևով թեթևակի խարկում կրակի վրա, ապա ձեթի մեջ թաթախելով՝ դնում ականջի մեջ:
Գլխացավի պարագայում.
ա) քթով քացախ էին քաշում
բ) օղիով շփում էին ճակատը
գ) աղով սոխ էին կապում ճակատին
դ) ոտքերը դնում էին մանանեխով տաք ջրի մեջ:
Հազի դեպքում.
ա) բամբակի կտորի վրա մեղր և սև կամ կարմիր պղպեղ դնելով՝ տեղադրում էին կրծքի վրա
բ) բամբակը պահում էին խնկի ծխի վրա և տաք-տաք դնում կրծքին:
Փորլուծի դեմ բրինձ էին խաշում ու ջուրը խմում:
Սրտի հիվանդության դեպքում աղավնի էին մորթում և սիրտը տաք-տաք կուլ տալիս:
Անչափ հետաքրքիր էր կարիճի խայթոցներից պաշտպանվելը: Մայրերը սովորություն ունեին իրենց նորածին երեխաներին՝ ծննդաբերությունից մի քանի օր անց, մանկանը խմեցնելու մի թուրմ, որը պատրաստված էր ալկոհոլի մեջ պահված կարիճից և թունավոր օձերի ժանիքներից: Սրա շնորհիվ մանուկներն արդեն պաշտպանված էին կարիճի խայթոցներից: Նրանք աներկյուղ աշխատում էին դաշտերում, ուր վխտում էին կարիճները: Փոքրիկներն անգամ քարերն էին շուռ տալիս, բռնում կարիճներին, որոնք թեև խայթում էին, բայց որևէ վնաս չէին պատճառում:

ԱՍԱՑՎԱԾՔՆԵՐԻ ԾԱՂԿԱՔԱՂ
Ամմեն խոստովանանք տէրտիրոջը չը՛սուիր – կան բաներ, որոնք բոլորից գաղտնի պիտի պահել:
Ամմենը սուտ, Աստուած իրաւ – միակ ճիշտն Աստված է:
Անկաճը կախ, սիրտն ուրախ – անհոգ, անտարբեր:
Ապուր կեր՝ դուռը ել, փիլաւ կեր՝ լեռը ել – ապուր ուտողը շուտ է քաղցածանում, փլավ ուտողը՝ ուշ:
Գրքին երկու երեսն ալ կարդալու է – հարկ է խնդիրը բոլոր կողմերից քննել:
Դանակը կովուն քովը կը տանին, չէ քի կովը դանակին – հարկ է գործը գլուխ բերելու դյուրին միջոցը գտնել:
Եղը էշով, մոխիրը դգալով – անխնա շռայլությամբ ուտող-խմող:
Ես ըսելը՝ սատանայ ըսել է – եսասիրությունը սատանայական մոլություն է:
Եօթը ծովէն դուրս ձգած – վերին աստիճանի վատ, անարգ մարդ:
Էշը հեծեր՝ էշ կփնտռէ – ձեռքի տակ եղածը չի տեսնում:
Էշն ինչ գիտէ նուշը, կ՛երթայ կ՛ուտէ փուշը – վատ մարդիկ իրենց օգուտը չեն հասկանում:
Ինքը քուն, բախտն արթուն – բախտն իրենից առաջ է ընկել:
Կատու չեղած՝ մուկ կը բռնէ – գլխից վեր գործ է բռնում:
Կուսութիւն, կուսութիւն, բերնի կուսութիւն – խոսքի անաղարտությունը ամենահարգի բանն է:
Հաց դրին կերաւ, գործ դրին փախաւ – ծույլ մարդ:
Մօրուք չունիմ քի խօսքս անցնի – հեղինակություն չունի:
Փաշին դուռը բօշան կը զերնէ – աղքատը հարուստից է պահանջում:
Փօրձված սատանան չի փօրձուած հրշտակէն աղէկ է – փորձվածը միշտ նախընտրելի է:
Քառսուն մարագ պսակուած – լկտի, անբարոյական:
Քրիստոս կը փսփսայ – խորը լռություն է տիրում:
Օձուն չուզած ծաղիկը քթին տակը կը բուսնի – չուզած մարդուն հանդիպել:

ՏԱՐՕՐԻՆԱԿ ԲԱՌԵՐ
Առու – կանայք գլխի մազերը մեջտեղից բացում էին ու սանրում երկու կողմ: Այդ բացվածքն անվանում էին առու:
Բաղնեց տիրացու – այդպես էին անվանում հոռի ձայնով վատ երգիչներին, որոնց ձայնը լավ էր հնչում միայն բաղնիքում՝ արձագանքի շնորհիվ:
Բղուկ թռցնող – վհուկ, կախարդ, չարախոս կին: Միջնադարյան Եվրոպայում ընդունված էր, որ վհուկները ավել հեծած սուրում էին: Ավել բառը թոկատցիների բղուկ բառն էր:
Երամ – գերեզմանոցում որևէ գերդաստանի անդամների գերեզմանների շարք:
Հավտոն – դեկտեմբերի վերջերին՝ Սբ. Ստեփանոսի տոնի նախօրյակին, դպրոցի դասերը դադարում էին, և աշակերտները վարժապետներին նվերներ էին տանում: ՈՒսուցիչն էլ աշակերտների համար խնջույք էր կազմակերպում և թույլ տալիս չարաճճիություններ անել:
Հարսընկուլ – ըստ ավանդության, մի տան մեջ նորահարս է լինում: Երբ տան անդամները սեղանի շուրջ նստած հարիսա են ուտում, հավի ոսկորը մտնում է հարսի բերանը: Նա էլ, ամաչելով ոսկորը բերանից հանել, փորձում է կուլ տալ, բայց չի հաջողում՝ հարսը խեղդվում-մեռնում է: Հարիսայի միջի ոսկորն էին անվանում հարսընկուլ:
Յոթնեղբայր – Մեծ արջի համաստեղության յոթ աստղերը:

ԾՈՒՅԼ ՀԱՐՍԸ
(ժողովրդական զրույց)
Մի ծույլ հարս է լինում, որը տանը ոչ մի գործ չի անում՝ ոչ ճաշ է եփում, ոչ հաց թխում, ոչ լվացք անում, անգամ հատակը չի ավլում: Սկեսուրը շատ ջանք է թափում, որ հարսը տնային գործերն անի, բայց՝ ապարդյուն:
Մի օր էլ ճարահատ սկեսուրն ասում է ամուսնուն.
-Լսիր, արի էսպիսի մի բան անենք. երբ մեր հարսի ներկայությամբ սենյակն ավլելու կլինեմ, դու ձեռքիցս ավելը վերցրու, իբր դու ես ուզում ավլել: Հարսը կտեսնի, քեզնից կամաչի ու ինքը կավլի:
Մարդ ու կին որոշում են այդպես էլ անել:
Հաջորդ օրը սկեսուրը ավելը ձեռքն է առնում թե չէ՝ սկեսրայրը տեղից վեր է ցատկում, թե՝ տու՛ր ինձ, ե՛ս եմ ավլելու: Կինը չի տալիս.
-Քա, մեղք չե՞ս, տեսնվա՞ծ բան է, որ կնիկը նստի, մարդն ավել անի:
Սկսում են ավելը միմյանց ձեռքից քաշքշել:
Սա տեսնելով, հարսը նստած տեղից ասում է.
-Ջանըմ, ինչու՞ եք կռվում: Այսօր մեկդ թող ավլի, վաղը՝ մյուսդ:

Մեծ եղեռնի ժամանակ Թոկատի հայերի զգալի մասը կոտորվեց կամ տարագրվեց, իսկ փրկվածները ցրիվ եկան տարբեր երկրներ:
Արդեն 1915 թ. օգոստոսի դրությամբ Թոկատից սպանվեց, անհետացավ, բռնի իսլամացվեց և առևանգվեց 23.000 հայ: Աշխատասեր, նրբակենցաղ, օղի, սուրճ, խրախճանք, բնություն, թռչուն, ծաղիկ, արվեստ սիրող, բնավորությամբ մեղմ ու խաղաղ, բարձրահասակ, կանոնավոր դիմագծերով, վայելուչ արտաքինով, կապույտ, ծավի աչքեր ու խարտյաշ մազեր ունեցող տղամարդիկ գնդակահարվեցին, սրախողխող արվեցին, կացնահարվեցին:
Պճնասեր, բայց ամոթխած, անհուն կերպով ամուսիններին նվիրված կանայք բռնաբարվեցին, առևանգվեցին, ողջ-ողջ այրվեցին: 10-ամյա աղջնակները հարեմների փայաբաժին դարձան:
Թուրքերը ներխուժում էին հայերի մահվան քարավանների մեջ ու հարցնում. «Չոջուգ սաթան վա՞ր»՝ «ծախու երեխա ունե՞ք»: Եվ մայրերը, որոնք բնազդի աստիճան սիրում էին երեխաներին, որոնց համար մանչուկները մայրության բաղձանքի գագաթնակետն էին, նրանց կյանքը փրկելու համար տալիս էին: Կամ ինքնասպան լինում՝ իրենց հետ տանելով նաև երեխաներին…
1921 թ. ապրիլի 1-ի դրությամբ 30.000 հայ բնակչությունից Թոկատում մնացել էր 1800 հոգի, իսկ 1930-1940 թթ. այստեղ ապրում էր ընդամենը 400 հայ:


Խաչատուր ԴԱԴԱՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5663

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ