Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ինչ էլ կա­տար­վի աշ­խար­հում և ձեր կյան­քում, չչա­րա­նաք և ա­տե­լու­թ­յամբ չլց­վեք

Ինչ էլ կա­տար­վի աշ­խար­հում և ձեր կյան­քում, չչա­րա­նաք և ա­տե­լու­թ­յամբ չլց­վեք
05.06.2020 | 00:26
Ծն­վել եմ Երևա­նում՝ Պլա­նի գլ­խի հի­վան­դա­նո­ցի ծնն­դա­տա­նը, ան­ցյալ դա­րի կե­սե­րին՝ ինչ­պես ըն­դուն­ված էր ար­ձա­նագ­րել խոր­հուրդ­նե­րի երկ­րում, ծա­ռա­յո­ղի ըն­տա­նի­քում: Չգի­տեմ, հե­ղա­փո­խա­կան բա­րե­փո­խու­թյուն­նե­րի ար­դյուն­քում ծա­ռա­յող­ներ հա­սա­րա­կու­թյան մեջ պահ­պան­վել են, թե իս­պառ վե­րա­ցավ սո­ցիա­լա­կան պատ­կա­նե­լու­թյան այդ տե­սա­կը՝ տե­ղը զի­ջե­լով տե­րե­րին: Հայրս գրող էր, մայրս՝ հա­յոց լեզ­վի և գրա­կա­նու­թյան ու­սուց­չու­հի: Հայրս հի­մա մեզ հետ է միայն մտա­վոր և մեր ե­րակ­նե­րով հո­սող ա­րյան հի­շո­ղու­թյամբ, մորս ապ­րած ա­մեն օր­վա հա­մար ե­րախ­տա­պարտ եմ Աստ­ծուն: Ա­սել է թե՝ գր­քե­րի, գրի և գր­չու­թյան մի­ջա­վայ­րում եմ դաս­տիա­րակ­վել, ձևա­վո­րել աշ­խար­հա­յացքս: Եվ որ­քան էլ ժա­մա­նա­կի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի կող­մից չէր խրա­խուս­վում ազ­գա­յին խն­դիր­նե­րի բարձ­րա­ձայ­նու­մը, մեր տա­նը, հորս ըն­կե­րա­կան մի­ջա­վայ­րում դա՛ էր զրույց­նե­րի, բա­նա­վե­ճե­րի հիմ­նա­կան թե­ման՝ ինչ­պե՞ս հրա­տա­րա­կել այս կամ այն գիր­քը, ա­սենք Ֆրանց Վեր­ֆել կամ Լևոն Շանթ, ինչ­պե՞ս գե­ղար­վես­տա­կան եր­կի են­թա­տեքս­տում թաքց­նել, սա­կայն ըն­թեր­ցո­ղին հասց­նել այս կամ այն ճշ­մար­տու­թյու­նը, ա­սենք, Պա­րույր Սևա­կի կամ Կոս­տան Զա­րյա­նի ա­սե­լի­քը և այլն: Նա այդ տա­րի­նե­րին «Գրա­կան թեր­թի», այ­նու­հետև «Հայ­պետհ­րա­տի» գլ­խա­վոր խմ­բա­գիրն էր: Ձեռքս բռ­նած հա­ճախ է տա­րել իր աշ­խա­տա­վայ­րը, և ինձ բախտ է վի­ճակ­վել ան­ձամբ տես­նե­լու մեր գրա­կա­նու­թյան, մշա­կույ­թի և գի­տու­թյան այն­պի­սի հե­ղի­նա­կու­թյուն­նե­րի, ո­րոնք այ­սօր դա­սա­կան­նե­րի շար­քում են: Այդ օ­րերն իմ հի­շո­ղու­թյան գան­ձերն ու հարս­տու­թյունն են: Հի­շո­ղու­թյանս մեջ դաջ­ված են նաև այն տա­րի­նե­րի Երևա­նում հա­ճախ հան­դի­պող թա­փա­ռա­կան ա­շուղ­նե­րը, Ա­րա­մու­սի գա­զա­րով բարձ­ված ա­վա­նակ­նե­րը, մաղ ու սա­րի ծա­մոն վա­ճա­ռող բո­շա­նե­րը, փո­ղոց­ներ ավ­լող եր­կա­րա­մո­րուս մո­լո­կան­նե­րը և այլ «մա­սունք­ներ», ո­րոնք այ­սօր պատ­մու­թյան գիրկն են ան­ցել: Իսկ որ ա­մե­նից տպա­վո­րիչն էր, և այ­սօր էլ հն­չում է լսո­ղու­թյանս մեջ, մեր շեն­քի տա­նի­քին տե­ղադր­ված մե­տա­ղա­կան սև սկա­վա­ռա­կից եր­բեմն հն­չող ազ­դան­շա­նա­յին շչա­կի ու­սում­նա­կան տագ­նա­պի չա­րա­գույժ և եր­կա­րա­շունչ ձայնն է, որն ան­ցորդ­նե­րին ա­կա­մա­յից ստի­պում էր եր­կինք բարձ­րաց­նել հա­յացք­նե­րը և ո­րո­նել մո­տա­կա շեն­քի տակ գտն­վող ռմ­բա­պաս­տա­րա­նը. Հայ­րե­նա­կան մեծ պա­տե­րազ­մի ա­վար­տից ան­ցել էր ըն­դա­մե­նը 10-15 տա­րի և մարդ­կանց մեջ, հատ­կա­պես պա­տե­րազ­մի մաս­նա­կից­նե­րի և հաշ­ման­դամ­նե­րի, ո­րոնք շատ-շատ էին քա­ղա­քում, դեռ թարմ էին նրա հետ­քե­րը։
Ծն­վել եմ իմ շատ սի­րե­լի քա­ղա­քա­մայր Երևա­նում, որն այն ժա­մա­նակ վար­դա­գույն էր, իսկ կա­նաչ բա­կե­րում խան­դա­վառ խմ­բա­յին խա­ղեր էին խա­ղում ե­րե­խա­նե­րը, երբ քա­ղա­քում հա­մա­րյա բո­լո­րը ճա­նա­չում էին մի­մյանց և ձգ­տում ապ­րել որ­պես մեկ միաս­նա­կան ըն­տա­նիք՝ փո­խըմբ­ռն­մամբ և հար­գան­քով, այ­սօր­վա կար­գա­խո­սա­յին բնո­րոշ­մամբ՝ սի­րո և հա­մե­րաշ­խու­թյան թավ­շում, միայն մեկ տար­բե­րու­թյամբ, որ այն բնա­կան, ան­կեղծ և ի­րա­կան էր: Ոգևոր­վում էինք մեր դրա­ցու ա­մեն մի նոր հա­ջո­ղու­թյամբ և երկ­րի շի­նա­րա­րու­թյամբ, հետևում կարևոր կա­ռույց­նե­րի ա­մեն մի քա­րը տե­ղադ­րե­լուն, ան­կեղծ հրճ­վում, երբ միու­թե­նա­կան և մի­ջազ­գա­յին բարձ­րա­խոս­նե­րից հն­չում էին մեր հայ­րե­նա­կից­նե­րի ա­նուն­նե­րը:
Երևա­նի պե­տա­կան հա­մալ­սա­րա­նում ու­սա­նե­լուս տա­րի­նե­րին մի օր տա­նը եր­գե­ցի «Մենք ան­կեղծ զին­վոր ենք» եր­գը, որ սո­վո­րել էի սա­սուն­ցի իմ դա­սըն­կեր­նե­րից: Հայրս հուզ­վեց՝ գի­տե՞ս, թե այդ եր­գի տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րով քա­նի քա­ջա­զուն է մար­տն­չել և կյան­քը նվի­րա­բե­րել հայ­րե­նի­քին: Ե՛վ գի­տեի, և՛ ոչ. մեր գի­տե­լիք­նե­րը հա­յոց ա­զա­տագ­րա­կան և ինք­նա­պաշտ­պա­նա­կան մա­քա­ռում­նե­րի և հե­րո­սա­պա­տում­նե­րի, հատ­կա­պես այդ պայ­քա­րում հս­կա­յա­կան ներդ­րում ու­նե­ցող դաշ­նակ­ցա­կան­նե­րի գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին սահ­մա­նա­փակ, ուղ­ղորդ­ված և կցկ­տուր էին, հա­ճախ հայ­հո­յա­խառն, և մենք կոր­զում էինք ճշ­մար­տու­թյու­նը ար­գել­ված գր­քե­րի չգի­տեմ ո­րե­րորդ պատ­ճե­նա­հան­ված օ­րի­նակ­նե­րից, ա­կան­ջա­լուր լի­նում ան­ցյալ դա­րի յո­թա­նա­սու­նա­կան թվա­կան­նե­րին տա­կա­վին ապ­րող քա­ջա­զուն­նե­րի խոսք ու զրույ­ցին, ո­րոնք բո­լո­րը մեզ պատ­կե­րա­նում էին որ­պես Անդ­րա­նիկ զո­րա­վա­րի զին­վոր­ներ: Դաշ­նակ­ցու­թյա­նը վե­րա­բե­րող ա­մեն մի ման­րու­քի բոլշևիկ-կո­մու­նիստ­ներն ար­ձա­գան­քում էին նույն կերպ, ինչ­պես ե­րիտ­թուր­քե­րը, ինչ­պես ներ­կա­յիս ան­կախ պե­տա­կա­նու­թյան պայ­ման­նե­րում ո­րոշ հա­կա­դաշ­նակ­ցա­կան ա­պազ­գա­յին տար­րեր, ո­րոնք լուրջ խո­չըն­դոտ են տես­նում նրա­նում՝ ազ­գա­յին ինք­նու­թյան բա­ղադ­րիչ­նե­րը նեն­գո­րեն ոտ­նա­հա­րե­լու ի­րենց մի­տում­ներն ի­րա­կա­նու­թյուն դարձ­նե­լու խնդ­րում: Տար­բե­րու­թյունն ա­ռանձ­նա­պես էա­կան չէ. միևնույն տգի­տու­թյան ու դի­տա­վո­րու­թյան կեն­սու­նա­կու­թյունն է ընդ­դեմ ազ­գա­յին ինք­նու­թյան և բա­րո­յա­կան ար­ժեք­նե­րի:
Հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մի բո­վով ան­ցած հայրս իր ե­րե­խա­նե­րին հայ­րե­նա­սի­րու­թյան դա­սեր չի տվել, նա ապ­րում էր՝ հայ­րե­նա­սի­րու­թյու­նը կրե­լով իր մեջ և, որ­պես կեն­դա­նի օ­րի­նակ, այն սփ­ռե­լով իր շուր­ջը, նե­րար­կե­լով մեզ: Նա եր­բեք չա­սաց, թե մեր սր­բու­թյուն սր­բոց Բիբ­լիա­կան Ա­րա­րա­տը մեր մե­ծա­գույն ցավն ու սր­բու­թյունն է և պետք է օր ա­ռաջ վե­րա­դարձ­վի տի­րո­ջը: Այդ ցավն ու պա­հան­ջա­տի­րու­թյու­նը ես կար­դում էի նրա հա­յաց­քում, երբ ա­մեն ան­գամ մեր տան պատշ­գամ­բից եր­կա՜ր նա­յում, ա­սես զրու­ցում էր Սր­բա­զան Լե­ռան հետ: Աստ­ծո տիե­զե­րա­կան ըն­ծան այն­քան մոտ էր, որ հե­ռա­վո­րու­թյունն անն­կա­տե­լի էր, ա­վե­լի ճիշտ, նա հորս, և ոչ միայն նրա, հո­գում և սր­տում էր, որ­պես հպար­տու­թյուն ու նաև ցավ: Հպար­տու­թյուն էր Տիգ­րան Պետ­րո­սյա­նի շախ­մա­տա­յին հաղ­թա­կան խա­ղին հետևե­լը Օ­պե­րա­յի հրա­պա­րա­կում, Խ. Ա­բո­վյա­նի ա­նու­նը կրող հին Աս­տա­ֆյան փո­ղո­ցի նոր կա­հա­վո­րումն ու զբո­սա­վայր հռ­չա­կու­մը, Ցե­ղաս­պա­նու­թյան 50-ա­մյա տա­րե­լի­ցին նվիր­ված ցույ­ցը, Սա­յաթ-Նո­վա­յի հո­բե­լյա­նա­կան հան­դի­սու­թյուն­նե­րը, երբ քա­ղա­քում բաց­վե­ցին հա­մա­նուն փո­ղոցն ու հայտ­նի մար­մա­րա­կերտ քան­դա­կը, Կա­րա­պի լճում լո­ղա­ցող թռ­չուն­նե­րի հմայ­քը, 70-ա­կան­նե­րի «Ա­րա­րատ» ֆուտ­բո­լա­յին թի­մի հաղ­թա­կան խա­ղե­րը, որ­տեղ միա­ձուլ­ված էին ուժն ու գե­ղեց­կու­թյու­նը, թա­տե­րա­կան և հա­մեր­գա­յին բազ­մա­թիվ հան­դի­սու­թյուն­ներ, և այլ ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ. դրանք ի­րոք ձեռք­բե­րում­ներ ու նվա­ճում­ներ էին՝ ինք­նա­բուխ, հա­մա­խումբ, հա­մա­ժո­ղովր­դա­կան, վա­յել զար­գա­ցող երկ­րի հաս­տա­տա­պես հպարտ և ա­պա­հով քա­ղա­քա­ցի­նե­րին։
ՈՒս­մա­նը հա­ջոր­դեց աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյունս: Նախ, հիմ­նա­կան աշ­խա­տան­քի սպա­սում­նե­րի ըն­թաց­քում գրե­ցի մի քա­նի պատմ­վածք, զբաղ­վե­ցի թարգ­մա­նու­թյամբ, լրագ­րո­ղա­կան նյու­թեր տպագ­րե­ցի՝ մա­մու­լում և ա­ռա­ջին գոր­ծուղ­ման, պաշ­տո­նա­կան պատ­վի­րա­կու­թյան կազ­մում որ­պես լրագ­րող, 1979 թ. մեկ­նե­ցի Ար­ցախ՝ Ստե­փա­նա­կեր­տում Մու­րա­ցա­նի ար­ձա­նի բաց­մա­նը: Պատ­վի­րա­կու­թյան ան­դամ­նե­րից շա­տե­րը, ցա­վոք, չկան այ­սօր: Մնա­ցել ենք Վան Ա­րյանն ու ես: Ան­կեղծ ա­սած, ան­փոր­ձու­թյունս և ե­րի­տա­սարդ տա­րիքս պատ­ճառ դար­ձան մի ա­նա­խորժ բա­նա­վե­ճի, երբ ես միամ­տա­բար հարց­րի, թե ին­չու գրո­ղի կի­սանդ­րին նրա ծնն­դա­վայր Շու­շիում չի կանգ­նեց­վում և ար­ժա­նա­ցա տե­ղի փա­դի­շահ ըն­կեր Բո­րիս Սար­գի­սո­վիչ Կևոր­կո­վի քա­ղա­քա­կան կս­մի­թին: Հայրս, ի­րեն բնո­րոշ հու­մո­րա­խառն ո­ճով «մա­րեց» թե­ժա­ցող ի­րա­վի­ճա­կը՝ «Համ­բե­րիր, մի օր նաև նրա ծնն­դա­վայ­րում կկանգ­նեց­վի...»: Հան­դգ­նու­թյունս, ի­հար­կե, ան­կան­խա­տե­սե­լի վախ­ճան կու­նե­նար ինձ հա­մար, ե­թե նո­րին գե­րա­զան­ցու­թյու­նը շա­րու­նակ­վող բա­նա­վե­ճը չեզ­րա­փա­կեր ինձ միայն քա­ղա­քա­կան անգ­րա­գի­տու­թյան մեջ մե­ղադ­րե­լով։ Մինչ­դեռ բո­լորն էին հա­մոզ­ված, որ ես ըն­դա­մե­նը ճշ­մար­տու­թյունն եմ հն­չեց­րել: Իսկ դուք ա­սում եք, թե փոր­ձը նշա­նա­կու­թյուն չու­նի, կարևո­րը ան­բա­սիր լի­նելն է: Ըստ իս, փոր­ձի պա­կա­սը սխալ­վե­լու եր­կվո­րյակն է:
1980 թվա­կա­նին աշ­խա­տան­քի ան­ցա «Սո­վե­տա­կան գրող» («Նաի­րի») հրա­տա­րակ­չու­թյու­նում, որ­պես ժա­մա­նա­կա­կից գե­ղար­վես­տա­կան գրա­կա­նու­թյան խմ­բագ­րու­թյան կրտ­սեր խմ­բա­գիր, ա­պա բաժ­նի վա­րիչ Լյուդ­վիգ Դու­րյանն ա­ռա­ջար­կեց պաշ­տո­նի մեկ աս­տի­ճան բարձ­րա­ցում. շու­տով նշա­նակ­վե­ցի խմ­բա­գիր: Հիմ­նա­կան աշ­խա­տանքն ինձ հնա­րա­վո­րու­թյուն և հա­մար­ձա­կու­թյուն ըն­ձե­ռեց ըն­տա­նիք կազ­մե­լու. ա­մուս­նա­ցա հա­մա­կուր­սե­ցուս՝ Վա­լյա Ա­լա­վեր­դյա­նի հետ, ում պար­տա­կան և ե­րախ­տա­պարտ եմ իմ բո­լոր հա­ջո­ղու­թյուն­նե­րի և ձեռք­բե­րում­նե­րի, ե­րեք ե­րե­խա լույս աշ­խարհ բե­րե­լու, հատ­կա­պես, գրե­թե չորս տաս­նա­մյակ ար­դեն ինձ նմա­նին դի­մա­նա­լու, նաև ըն­տա­նե­կան ու աշ­խա­տան­քա­յին կյան­քից դուրս հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծու­նեու­թյուն ծա­վա­լե­լու ա­զա­տու­թյուն­նե­րի հա­մար: Է­վալ­լա՛ նրա համ­բե­րու­թյա­նը…
Մինչ 1990 թվա­կա­նը հրա­տա­րակ­չու­թյու­նում խմ­բագ­րե­ցի բազ­մա­թիվ գր­քեր, ներ­քին գրա­խո­սու­թյուն­նե­րով հաս­տա­տե­ցի կամ մեր­ժե­ցի տաս­նյակ ձե­ռագ­րե­րի լույ­սըն­ծա­յու­մը: Հի­շում եմ, նման մի թղ­թա­պա­նակ, ո­րի մեր­ժումն աղ­մուկ բարձ­րաց­րեց ո­րոշ հին բոլշևիկ­նե­րի շր­ջա­նում, նշա­նա­վոր զր­պար­տիչ Ար­տա­շես Ոս­կեր­չյա­նի հոդ­ված­նե­րի ժո­ղո­վա­ծուն էր, որ­տեղ նա դեռ շա­րու­նա­կում էր հաշ­վե­հար­դար տես­նել Կո­մի­տա­սի և մեր մյուս «նա­ցիո­նա­լիստ» մե­ծե­րի հետ: Խոր­հր­դա­յին ժա­մա­նակ­նե­րում գոր­ծում էր հայտ­նի ե­րես­պաշտ զր­պար­տիչ­նե­րի մի խումբ, ո­րի ան­դամ­նե­րին բո­լորն էին ճա­նա­չում, ո­րոն­ցից խոր­շում էին նույ­նիսկ գրաքն­նիչ­ներն ու ղե­կա­վար պա­տաս­խա­նա­տու­նե­րը, քա­նի որ պաշտ­պա­նե­լով գրա­կան-գե­ղար­վես­տա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան ար­ժա­նիք­նե­րը, հա­ջոր­դը հենց ի­րենք էին հայ­տն­վում Կրեմլ ու­ղարկ­վող հեր­թա­կան մատ­նագ­րի թի­րա­խում: Բայց դա մեկ այլ, իմ ապ­րած ժա­մա­նակ­նե­րի մա­սին ա­վե­լի հա­մա­պար­փակ պատ­մու­թյան նյութ է: Պար­զա­պես այն ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նին բնո­րոշ էր թե բա­նա­վոր, թե գրա­վոր խոս­քի արժևո­րումն ու կարևո­րու­մը, պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը դրա նկատ­մամբ, ո­րը խամ­րել է մեր օ­րե­րում: Չեմ կար­ծում, թե խոս­քի ար­ժեզ­րկ­ման պատ­ճա­ռը տար­բեր ա­ռիթ­նե­րով հն­չող ան­լուրջ ու փո­ղո­ցա­յին բա­ռա­պա­շարն է միայն, այլև հռե­տոր­նե­րի ա­նար­ժա­նա­պա­տիվ և ա­նինք­նա­սեր բնույ­թը։
Հըն­թացս Հայ­կա­կան հե­ռուս­տա­տե­սու­թյու­նում, հե­տա­գա­յում նաև «Եր­կիր մե­դիա» հե­ռուս­տաըն­կե­րու­թյու­նում վա­րե­ցի նոր հրա­տա­րակ­ված գր­քե­րին նվիր­ված հա­ղոր­դա­շա­րեր: Իմ սցե­նար­նե­րով նկա­րա­հան­վե­ցին բազ­մա­թիվ հե­ռուս­տա­հա­ղոր­դում­ներ և ակ­նարկ­ներ:
1988 թ., երբ հայ ժո­ղո­վուրդն ա­լե­կոծ­վեց փա­ռա­հեղ և ար­դար ըմ­բոս­տու­թյան ո­գով, ո­րին ի պա­տաս­խան նե­ռը կազ­մա­կեր­պեց սում­գա­յի­թյան և հա­յաբ­նակ հայտ­նի այլ վայ­րե­րում ի­րեն բնո­րոշ նախ­ճիր­նե­րը, Աղ­դա­մից հար­ձակ­վեց Աս­կե­րա­նի ուղ­ղու­թյամբ, մենք՝ գր­չա­կից ըն­կեր­նե­րի մի փոքր խմ­բով, մեկ­նե­ցինք Ար­ցախ: Իմ ար­մատ­նե­րը Էրզ­րու­մից են, հայրս ծն­վել է Ջա­վախ­քում, և Ար­ցախն իմ նե­րաշ­խար­հում միա­վո­րեց կորց­րած հայ­րե­նի­քի ա­զա­տագ­րու­թյան գա­ղա­փա­րը՝ նե­րա­ռե­լով իր մեջ Էր­գիր ու Եր­կիր: Այդ տա­րի­նե­րին կանդ­րա­դառ­նամ մեկ այլ ա­ռի­թով:
1990 թ. մա­մու­լի կո­մի­տեի նա­խա­գահ Կա­րեն Ա. Սի­մո­նյա­նի հրա­մա­նով նշա­նակ­վե­ցի «Հա­յաս­տան» հրա­տա­րակ­չու­թյան տնօ­րեն: Օ­բյեկ­տիվ և սու­բյեկ­տիվ հան­գա­մանք­նե­րով պայ­մա­նա­վոր­ված՝ հա­մա­կող­մա­նի ճգ­նա­ժա­մի մեջ հայ­տն­ված մայր հրա­տա­րակ­չու­թյունն անհ­րա­ժեշտ էր փր­կել կոր­ծա­նու­մից: Մենք հա­ջո­ղե­ցինք, ի­հար­կե, մեծ դժ­վա­րու­թյամբ և զր­կանք­նե­րի գնով: Նույ­նիսկ կա­րո­ղա­ցանք կա­սեց­նել հրա­տա­րակ­չու­թյու­նը փա­կե­լու վե­րա­դա­սի ան­հիմն և մե­ռե­լա­ծին, կա­մա­յա­կան հրա­մա­նը: Հրա­տա­րակ­չու­թյունն ապ­րեց և այ­սօր էլ շա­րու­նա­կում է իր ըն­թաց­քը, միայն թե ոչ իր ա­վան­դա­կան ան­վա­նու­մով: Են­թադ­րում եմ, որ ան­վա­նա­փո­խու­թյան անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը դեռևս նո­րան­կախ հան­րա­պե­տու­թյան կա­ռա­վա­րու­թյան այն տխ­րահռ­չակ ո­րո­շումն է, ո­րով «Հա­յաս­տան» ան­վա­նումն օգ­տա­գոր­ծե­լու հա­մար հիմ­նարկ-ձեռ­նար­կու­թյուն­նե­րը պար­տա­վոր են պե­տու­թյա­նը վճա­րել բա­վա­կան խո­շոր գու­մար... Հակ­ված չեմ կար­ծե­լու, թե «Ա­րա­րատ» ֆուտ­բո­լա­յին թի­մի ան­վա­նը հրա­ժեշտ տալն ան­կա­խու­թյան տա­րի­նե­րին նույն­պես այդ գոր­ծո­նով էր պայ­մա­նա­վոր­ված: Բայց անց­նենք ա­ռաջ: Հրա­տա­րակ­չա­կան գոր­ծի հա­մար ան­բա­րեն­պաստ այդ տա­րի­նե­րին լույս ըն­ծա­յե­ցինք գր­քեր, ո­րոնք մեր պարտ­քի մա­րումն էին պատ­մա­կան ար­դա­րու­թյա­նը՝ Սի­մոն Վրա­ցյա­նի «Հա­յաս­տա­նի հան­րա­պե­տու­թյուն», Զարևան­դի «Ան­կախ և միա­ցյալ Թու­րա­նիա», Մա­ղա­քիա արք. Օր­մա­նյա­նի «Ծի­սա­կան բա­ռա­րա­նը», «Խա­նա­սո­րա Վար­դա­նի հի­շա­տա­կա­րա­նը» և այլն:
1998 թ. վեր­ջե­րին մշա­կույ­թի, սպոր­տի և ե­րի­տա­սար­դու­թյան հար­ցե­րի նա­խա­րար Ռո­լանդ Շա­ռո­յա­նի հրա­վե­րով աշ­խա­տան­քի ան­ցա նա­խա­րա­րու­թյու­նում, որ­պես աշ­խա­տա­կազ­մի ղե­կա­վար, ո­րից հե­տո նշա­նակ­վե­ցի Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին գրա­դա­րա­նի տնօ­րեն: Ի դեպ, քա­ջա­տե­ղյակ լի­նե­լով այն­տեղ կու­տակ­ված խն­դիր­նե­րին և թե­րա­հա­վա­տո­րեն վե­րա­բեր­վե­լով դրանց շու­տա­փույթ հաղ­թա­հար­ման իմ հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րին, հա­մա­ձայ­նու­թյունս տվե­ցի գրե­թե եր­կու ա­միս ի­րա­վի­ճա­կի ման­րակր­կիտ վեր­լու­ծու­թյու­նից հե­տո, այդ ըն­թաց­քում հա­մա­տե­ղե­լով եր­կու աշ­խա­տա­տար և պա­տաս­խա­նա­տու պաշ­տոն­նե­րը: Չգի­տեմ, մեզ նման­նե­րին կա­րե­լի՞ է դի­տար­կել որ­պես դու­խով նվի­րյալ­ներ, բայց չու­նեինք հա­վե­լավ­ճար­նե­րի, պարգևավ­ճար­նե­րի և վա­յելք­նե­րի ակն­կա­լու­թյուն­ներ: Մենք պար­տա­վոր էինք ամ­րապն­դել և հզո­րաց­նել պե­տու­թյան հիմ­նա­սյուն հան­դի­սա­ցող ազ­գա­յին կա­ռույ­ցը: Կար­ծում եմ, և շա­տերն են բարձ­րա­ձայ­նում այն մա­սին, որ գրա­դա­րա­նում աշ­խա­տանքս ար­գա­սա­բեր և ար­դյու­նա­վետ է ե­ղել, հա­կա­ռակ դեպ­քում ին­չու՞ պետք է տի­կին նա­խա­րա­րու­հին ա­նօ­րի­նա­բար և կա­մա­յա­կա­նո­րեն դա­դա­րեց­ներ ինձ հետ կնք­ված աշ­խա­տան­քա­յին պայ­մա­նա­գի­րը: Ինչևէ: Իմ պաշ­տո­նա­վար­ման տաս­նա­մյա­կից ա­վե­լի տա­րի­նե­րի ար­դյուն­քում գրա­դա­րա­նը թո­թա­փեց ի­րե­նից դամ­բա­րա­նա­յին թմ­բի­րը և վե­րած­վեց գի­տակր­թա­կան, մշա­կու­թա­յին, տե­ղե­կատ­վա­կան աշ­խույժ կենտ­րո­նի, հան­դես ե­կավ բազ­մա­թիվ հայ­րե­նան­պաստ նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րով, ան­դա­մակ­ցեց գրա­դա­րա­նա­յին մի շարք մի­ջազ­գա­յին կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի, ձեռք բե­րեց վս­տա­հե­լի և հա­վա­սար գոր­ծըն­կե­րոջ վար­կա­նիշ մի­ջազ­գա­յին տար­բեր հար­թակ­նե­րում: Այդ ըն­թաց­քում, գոր­ծըն­կեր­նե­րիս հետ հա­մա­տեղ ջան­քե­րի ար­դյուն­քում, հիմք դր­վեց բազ­մա­թիվ նո­րա­մու­ծու­թյուն­նե­րի՝ Ազ­գա­յին գրա­դա­րա­նա­յին շա­բաթ, Գիրք նվի­րե­լու օր, «Հոգևոր Հայ­րե­նիք» մշա­կու­թա­յին ամ­սա­թերթ, ո­րի տպագ­րու­թյու­նը ինձ փո­խա­րի­նած պաշ­տո­նյան զար­մա­նա­լիո­րեն անն­պա­տա­կա­հար­մար գտավ, Օ­րենք գրա­դա­րան­նե­րի և գրա­դա­րա­նա­յին գոր­ծի մա­սին, պե­տա­կան տո­նա­ցույ­ցում ամ­րագր­ված Գրա­դա­րա­նա­վա­րի օր և այլն: Վեր­ջին եր­կու­սի հա­մար ե­րախ­տա­պարտ ենք եր­ջան­կա­հի­շա­տակ Ռու­բեն Հով­սե­փյա­նին և Ջեմ­մա Ա­նա­նյա­նին, այդ տա­րի­նե­րին ԱԺ հա­մա­պա­տաս­խան հանձ­նա­ժո­ղո­վի նա­խա­գահ Հրա­նուշ Հա­կո­բյա­նին: Իմ ա­նու­նը, կա­մոքն ո­մանց, կա­րե­լի է և չշո­շա­փել այդ և այլ ձեռք­բե­րում­նե­րի, ա­սենք, Հայ­կա­կան գրա­դա­րա­նա­յին միաս­նա­կան ավ­տո­մա­տաց­ված ցանց և այլ ծրագ­րե­րի, Ազ­գա­յին գրա­դա­րա­նի 175 և Հա­յոց տպագ­րու­թյան 500-ա­մյա (վեր­ջի­նիս նույ­նիսկ մաս­նակ­ցու­թյան հրա­վեր չս­տա­ցա) հան­դի­սու­թյուն­նե­րի կազ­մա­կերպ­ման գոր­ծում, սա­կայն կան ա­նուն­ներ, ո­րոնց նկատ­մամբ ե­րախ­տա­մո­ռու­թյունն ա­նըն­դու­նե­լի և ան­բա­րո է՝ ան­կախ այն հան­գա­ման­քից՝ ըն­դու­նե­լի է տվյալ ան­ձը ո­րոշ ա­մուլ և հա­վակ­նոտ պաշ­տո­նյա­նե­րի հա­մար, թե ոչ: Պաշ­տո­նազ­րկ­մանս բուռն հա­կադր­վե­ցին և ար­ձա­գան­քե­ցին գրա­դա­րա­նի աշ­խա­տա­կից­նե­րը՝ կազ­մա­կեր­պե­լով հան­րա­հա­վաք, մտա­վո­րա­կա­նու­թյու­նը, ար­տերկ­րի և սփյուռ­քի կազ­մա­կեր­պու­թյուն­ներ և ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­ներ, ո­րոնց դի­մում­ներն ու զանգ­վա­ծա­յին լրատ­վա­մի­ջոց­նե­րի անդ­րա­դարձ­նե­րը օր­վա իշ­խա­նիկ­նե­րին՝ մնա­ցին ան­պա­տաս­խան և ան­հետևանք: Իմ կյան­քում մեկ­նար­կե­ցին հիաս­թա­փու­թյան, շին­ծու քրեա­կան գոր­ծի տաղտ­կա­լի և նող­կա­լի խա­ղե­րի, հար­ցաքն­նու­թյուն­նե­րի և զա­վեշ­տա­լի մե­ղադ­րանք­նե­րի, պար­բե­րա­կան խու­զար­կու­թյուն­նե­րի են­թարկ­վե­լու և ան­հիմն հար­ձա­կում­նե­րից պաշտ­պան­վե­լու, դրանց պա­տաս­խա­նե­լու, նաև աշ­խա­տան­քի ո­րոն­ման դժ­վա­րին ժա­մա­նակ­ներ: Այդ խո­չու­խու­թե­րի առ­կա­յու­թյու­նը մի կող­մից շա­հե­կան էր, քա­նի որ իմ մեջ կրթ­վեց մարդ­կանց մար­դան­ման­նե­րից տար­բե­րա­կե­լու մշա­կույթ, ո­րը վերս­տին հաս­տա­տեց այն ճշ­մար­տու­թյու­նը, թե չա­րու­թյունն ու ճղ­ճի­մու­թյու­նը բնո­րոշ են թույլ և հան­ցա­միտ ա­րա­րած­նե­րին: Բայց այդ տա­րի­նե­րի մա­սին պատ­մու­թյունն այլ թե­մա է, դա ար­դեն ինք­նա­կեն­սագ­րա­կան վե­պի նյութ է՝ ապ­րածս ժա­մա­նա­կի գռե­հիկ բար­քե­րի և դրանց գլ­խա­վոր կեր­պար­նե­րի դե­րա­կա­տա­րու­թյամբ, երբ եր­կի­րը դառ­նում է ո­մանց բոս­տա­նը, որ­տեղ խփում են, որ­քան կու­զեն, կցա­նեն՝ ինչ ցան­կա­նան, իսկ բեր­քա­հա­վա­քին կպարզ­վի, որ «խիա­րը թարս է ա­ճել», երբ ան­սահ­մա­նա­փակ ա­զա­տու­թյուն­ներ են տր­վում տգի­տու­թյունն ու ըն­չա­քաղ­ցու­թյու­նը մարմ­նա­վո­րող պաշ­տո­նյա­նե­րին, ո­րոնք այն աս­տի­ճան են զայ­րաց­նում ու հիաս­թա­փեց­նում հա­սա­րա­կու­թյանն ու ժո­ղովր­դին, որ նա հո­ժա­րա­կամ ու դռն­բաց հյու­րըն­կա­լում է իշ­խա­նա­կան հեր­թա­կան և ան­գե­րա­զան­ցե­լի թյու­րի­մա­ցու­թյա­նը:
ՈՒ­ժե­րիս ծաղկ­ման շր­ջա­նում դար­ձա գոր­ծա­զուրկ և հաս­կա­ցա, թե որ­քան ճշ­մա­րիտ է սե­փա­կան ե­ղուն­գով գլուխդ քո­րե­լու մա­սին ա­սույ­թը: Ե­զա­կի էին այն ան­ձինք, ով­քեր ի­րենց մեջ հաղ­թա­հա­րե­ցին իմ նկատ­մամբ իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի բա­ցա­հայտ ան­բա­րե­հաճ վե­րա­բեր­մուն­քից ձևա­վոր­ված վա­խի ախ­տա­նի­շը, և ես հա­յոց լե­զու ա­ռար­կա դա­սա­վան­դե­ցի բու­հե­րից մե­կում, աշ­խա­տե­ցի Հայ­կա­կան հան­րա­գի­տա­րա­նի խմ­բագ­րու­թյու­նում, ղե­կա­վա­րե­ցի Մու­սա լե­ռան հե­րո­սա­մար­տի և ազ­գագ­րու­թյան թան­գա­րա­նը, ո­րի ըն­թաց­քում հիմ­նա­նո­րոգ­վեց այն՝ իր տա­րած­քով հան­դերձ, մեծ շու­քով նշե­ցինք հե­րո­սա­մար­տի 100-ա­մյա­կը: Այ­նու­հետև աշ­խա­տե­ցի Սար­դա­րա­պա­տի հե­րո­սա­մար­տի հու­շա­հա­մա­լիր, հա­յոց ազ­գագ­րու­թյան և ա­զա­տագ­րա­կան պայ­քա­րի պատ­մու­թյան թան­գա­րա­նի տնօ­րե­նի գլ­խա­վոր խոր­հր­դա­կա­նի պաշ­տո­նում, մինչև սույն թվա­կա­նի հուն­վա­րի մե­կը, երբ նոր աշ­խա­տա­տե­ղե­րի բաց­ման և աշ­խա­տա­վար­ձե­րի թռիչ­քա­յին բարձ­րաց­ման, ներդ­րու­մա­յին հս­կա­յա­ծա­վալ ծրագ­րե­րի ի­րա­կա­նաց­ման և պե­տա­կան շի­նա­րա­րու­թյան ան­նա­խա­դեպ պայ­ման­նե­րում ինձ պա­տու­հա­սեց գոր­ծազր­կու­թյան երկ­րորդ ա­լի­քը, հու­սամ, գո­նե այս ան­գամ, քրեա­կա­նա­զերծ շր­ջա­նը:
Աշ­խա­տան­քա­յին գոր­ծու­նեու­թյանս ըն­թաց­քում պարգևատր­վել եմ բազ­մա­թիվ մե­դալ­նե­րով, պատ­վոգ­րե­րով և շնոր­հա­կա­լագ­րե­րով, ար­ժա­նա­ցել եմ կո­չում­նե­րի տե­ղի և ար­տերկ­րի հա­սա­րա­կա­կան և այլ կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի, ան­հատ­նե­րի կող­մից, և միան­գա­մայն տրա­մա­բա­նա­կան եմ հա­մա­րում այդ ա­ռու­մով պե­տու­թյան կող­մից ան­տես­ված լի­նելս: Ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան գոր­ծու­նեու­թյանս ար­դյունքն ա­ռայժմ հե­ղի­նա­կա­յին ութ և թարգ­մա­նա­կան եր­կու գիրք ու բազ­մա­թիվ տա­րաբ­նույթ հրա­պա­րա­կում­ներ, նաև հե­ռուս­տա­հա­ղոր­դում­ներ են: Կեն­սագ­րու­թյանս ա­մե­նա­թանկ հարս­տու­թյու­նը հա­մա­րում եմ զա­վակ­նե­րիս և թոռ­նե­րիս, ո­րոնց թիվն, ան­տա­րա­կույս, կա­վե­լա­նա և հա­վա­տում եմ, որ ե­ղա­ծը կպահ­պա­նենք ա­մեն գնով, և նրանք կապ­րեն ա­զատ, ան­կախ. միա­ցյալ և հզոր հայ­րե­նի­քում, ո­րին ձգ­տել եմ ծա­ռա­յել ամ­բողջ գի­տակ­ցա­կան կյան­քիս ըն­թաց­քում՝ հա­վա­տա­րիմ և ան­դա­վա­ճան մնա­լով հայ­րե­նի­քի գա­ղա­փա­րին, նրա Հո­ղին ու Հա­յին:
Ա­հա, այս­պի­սի կարճ պատմ­վածք եր­կար ու հե­տաքր­քիր ապ­րած իմ կյան­քի մա­սին, ո­րի տո­ղա­տա­կե­րում չա­փա­զանց շատ ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ, դեպ­քեր ու դեմ­քեր, եր­ջան­կու­թյան ու տա­ռա­պան­քի փաս­տեր կան: Մի­գու­ցե պար­տադր­ված պա­րա­պուրդս լց­նեմ ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան աշ­խա­տան­քով և ման­րա­մաս­նեմ այս ինք­նա­կեն­սագ­րա­կան պա­տու­մը՝ ակն­կա­լե­լով գո­նե մեկ պատ­գա­մա­վո­րա­կան աշ­խօ­րի չա­փով հո­նո­րար, ե­թե ներ­կա­յիս հմուտ ու փոր­ձա­ռու ղե­կա­վար­նե­րը նե­րո­ղամ­տու­թյուն ցու­ցա­բե­րեն նվաս­տիս նկատ­մամբ, որ աշ­խա­տել եմ նաև հե­ղա­փո­խու­թյու­նից ա­ռաջ նախ­կին­նե­րի օ­րոք և դեռ մի բան էլ ան­դին: Ա­սե­լիք, հետևա­բար նաև գրե­լիք ու ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան մտահ­ղա­ցում­ներ շատ կան, բայց հե­ղա­փո­խա­կան ան­նա­խա­դեպ բա­րե­լա­վում­նե­րի այս շր­ջա­փու­լում ու՞մ է հե­տաք­րք­րում ազ­գա­յին մշա­կույթն ու գրա­կա­նու­թյու­նը. բո­լո­րի ուշքն ու միտ­քը նա­խա­դե­պը չու­նե­ցող հա­կա­կո­ռուպ­ցիոն պայ­քա­րի ի­րա­վի­ճակն է՝ ում բռ­նե­ցին, ում ա­զատ ար­ձա­կե­ցին, ով հա­ջո­ղեց ճո­ղոպ­րել երկ­րից, հա­ջոր­դը քրեա­կան պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան են­թար­կե­լու ում հերթն է և նման ու­շագ­րավ քրո­նի­կոն, նե­րա­ռյալ հեր­թա­կան հե­ղա­փո­խա­կան ան­նա­խա­դեպ բա­րե­փո­խում­նե­րը, ո­րոնք մե­ծա­պես ամ­րապն­դել են մեր երկ­րի անվ­տան­գու­թյու­նը, բարձ­րաց­րել ոչ միայն նրա մի­ջազ­գա­յին վար­կա­նի­շը, այլև ժո­ղովր­դի կեն­սա­մա­կար­դա­կը, բա­րե­լա­վել սո­ցիա­լա­կան-բա­րո­յա­հո­գե­բա­նա­կան վի­ճա­կը և գլուխ­նե­րից վա­նել ծու­լու­թյունն ու աղ­քա­տու­թյու­նը: Չնա­յած այդ ա­մե­նին, փոր­ձում եմ ժա­մա­նակս ար­դյու­նա­վետ օգ­տա­գոր­ծել: Ինչ­պես ա­սում են, չկա չա­րիք ա­ռանց բա­րիք: Աշ­խա­տան­քա­յին մե­կու­սաց­ման այս ըն­թաց­քում թարգ­մա­նել եմ մեկ գիրք, հե­ղի­նա­կել մեկ վի­պակ, ի մի բե­րել պատմ­վածք­նե­րի, նաև հար­ցազ­րույց­նե­րի և հրա­պա­րա­կա­խո­սա­կան, գրա­կա­նա­գի­տա­կան հոդ­ված­նե­րի մեկ ժո­ղո­վա­ծու, ո­րոնք թեև տպագր­վել են մա­մու­լում և, ըստ օ­դում կախ­ված լու­րե­րի, դրա­կան ար­ձա­գանք գտել ըն­թեր­ցող­նե­րի շր­ջա­նում, սա­կայն գր­քա­յին ա­ռու­մով ան­տիպ են, և այդ­պես էլ կմ­նան, քա­նի դեռ մշա­կույ­թի պե­տա­կան պա­տաս­խա­նա­տու­ներն ի­րենց ներ­սում այն­պի­սի նվի­րա­կան գուր­գու­րան­քով են կրում մշա­կույ­թը, որ ոչ մի կերպ, ա­սես դի­տա­վո­րյալ, չեն ցան­կա­նում բա­ժան­վել նրա­նից, դուրս բե­րել և հան­րայ­նաց­նել այն՝ գրող-ըն­թեր­ցող փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րում պահ­պա­նե­լով սո­ցիա­լա­կան հե­ռա­վո­րու­թյան պայ­ման­նե­րը, իսկ իմ տե­սա­կը չի պատ­րաստ­վում ստանձ­նելու գր­քի հրա­տա­րակ­մանն անհ­րա­ժեշտ մի­ջոց­ներ մու­րա­ցո­ղի, ա­պա նաև գրա­վա­ճա­ռի դեր: Ա­մեն մարդ իր գոր­ծով պետք է զբաղ­վի, հա­կա­ռակ դեպ­քում կու­նե­նանք այն, ինչ այ­սօր ու­նենք: Ա­մեն դիրք գրա­վող ար­ժա­նա­պատ­վու­թյուն պետք է ու­նե­նա: Այդ­պես չէ՞…
Երևի այս­քա­նով բա­վա­րար­վեմ ու փոր­ձեմ ի­մաս­տա­վո­րել կեն­սագ­րու­թյունս նոր ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րով: Պար­զա­պես ցան­կա­նում եմ հոր­դո­րել, որ ինչ էլ կա­տար­վի աշ­խար­հում և ձեր կյան­քում, չչա­րա­նաք և ա­տե­լու­թյամբ չլց­վեք, որ գո­նե մի փոքր բա­րիա­նաք և շատ սի­րեք ոչ միայն զմի­մյանս, այլև մեր եր­կիրն ու ժո­ղովր­դին, գե­ղեց­կաց­նեք կյան­քը և գե­ղե­ցիկ ապ­րեք: Քայլ ա­րեք: Փոր­ձեք: Չեք փոշ­մա­նի: Գու­ցե մի բան ստաց­վի… Ձեզ եմ դի­մում, հար­գար­ժան նո­րա­հայտ տիկ­նայք և պա­րո­նայք, իմ տա­րի­քից և փոր­ձա­ռու­թյու­նից ել­նե­լով:
Հնա­րա­վոր է, որ նման ա­ռիթ այլևս չըն­ձեռ­վի…
Դավիթ ՄԿՐ ՍԱՐԳՍՅԱՆ
2020 թ.
Դիտվել է՝ 3880

Մեկնաբանություններ