Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հե­ղա­փո­խու­թ­յու­նը խժ­ռում է ոչ թե իր, այլ ազ­գի զա­վակ­նե­րին

Հե­ղա­փո­խու­թ­յու­նը խժ­ռում է ոչ  թե իր, այլ ազ­գի զա­վակ­նե­րին
26.06.2020 | 01:43

Բա­րե­կամ­ներ, այ­սօր խո­սենք ստա­լի­նյան բռ­նու­թյուն­նե­րի ևս մեկ զո­հի՝ մեր ա­մե­նաք­նա­րա­կան ար­ձա­կա­գիր­նե­րից մե­կի՝ Ակ­սել Բա­կուն­ցի մա­սին:

...Ինչ­պե՞ս բաց­վեց 1937 թվա­կա­նի հու­լի­սի 8-ի ա­ռա­վո­տը, ի՞նչ ե­ղա­նակ էր: Այդ մա­սին լռում են թղ­թա­պա­նա­կի վա­վե­րագ­րե­րը: Թող­նում են, որ մենք շա­րու­նա­կու­թյու­նը են­թադ­րենք: Իսկ ես բնու­թագ­րա­կան բառ չեմ գտ­նում, անք­նու­թյան տագ­նա­պոտ ե­րա­կա­զար­կի հան­գույն մեջս տրո­փում է` ա­րյու­նոտ… Ա­րյու­նոտ ա­ռա­վոտ էր բաց­վում, և ե­ղա­նա­կը ա­րյու­նոտ էր: ԽՍՀՄ Գե­րա­գույն դա­տա­րա­նի զին­վո­րա­կան հանձ­նա­ժո­ղո­վի ար­տագ­նա փակ դա­տա­կան նիս­տը նա­խօ­րեին` հու­լի­սի 7-ին հաս­տա­տել էր Ակ­սել Բա­կուն­ցի դեմ հա­րուց­ված մե­ղադ­րան­քը և նրան դա­տա­պար­տել պատ­ժի ա­ռա­վե­լա­գույն չա­փի` գն­դա­կա­հա­րու­թյան, անձ­նա­կան ու­նեց­ված­քի բռ­նագ­րա­վու­մով: Ազ­գա­յին անվ­տան­գու­թյան նա­խա­րա­րու­թյան ար­խի­վում 4131 հա­մա­րի տակ պահ­վող փաս­տաթղ­թում ան­տար­բեր ար­ձա­նագ­րու­թյունն է. «Խոր­հր­դակ­ցու­թյու­նը սկս­վել է ժա­մը 11-ն անց քսա­նին, ա­վարտ­վել է 11-ն անց 55-ին, տևել է 35 րո­պե: Բա­կուն­ցը գտն­վել է դահ­լի­ճում: Վկա­ներ չեն կանչ­վել… Մե­ղադ­րյալն ի­րեն մե­ղա­վոր է ճա­նա­չել և ամ­բող­ջու­թյամբ հաս­տա­տել նա­խաքն­նու­թյան ժա­մա­նակ իր տված ցուց­մունք­նե­րը: Վեր­ջին խոս­քում ամ­բաս­տա­նյա­լը խնդ­րել է ի­րեն հնա­րա­վո­րու­թյուն ըն­ձե­ռել ազ­նիվ աշ­խա­տան­քով քա­վե­լու իր հան­ցանք­նե­րը»:


Վա­վե­րա­գի­րը մեզ է փո­խան­ցում նաև խոր­հր­դա­յին միջ­նա­բեր­դից ժա­մա­նած դա­տա­կան հանձ­նախմ­բի ան­դամ­նե­րի ա­նուն­նե­րը` նա­խա­գահ` Ի. Յ. Մա­տու­լիևիչ, ան­դամ­ներ` Ա. Մ. Օր­լով, Ս. Ն. Ժդան և քար­տու­ղար` Ա. Ա. Բատ­ներ: Սրանք ստա­լի­նյան մղ­ձա­վանջ­նե­րի մար­դա­կուլ մե­քե­նա­յի փոք­րիկ պտու­տակ­նե­րից էին ըն­դա­մե­նը, որ հս­կա կայս­րու­թյան բո­լոր ան­կյուն­նե­րում հյուս­կեն դա­տա­կան սար­դոս­տայն­նե­րում սար­դի պես բազ­մած զր­պարտ­չագ­րե­րը ա­նո­ղոք դա­տավճ­ռի էին վե­րա­ծում: Ե­թե ու­րիշ­նե­րին գն­դա­կա­հա­րել են դա­տավ­ճի­ռը կա­յաց­նե­լուց ան­մի­ջա­պես հե­տո, ա­պա Ակ­սել Բա­կուն­ցին գն­դա­կա­հա­րու­թյան պա­տի տակ կանգ­նեց­րել են դա­տավճ­ռի կա­յաց­ման հա­ջորդ օ­րը: Մի ամ­բո՜ղջ ցե­րեկ և մի ամ­բո՜ղջ գի­շեր Բա­կունցն ապ­րել է իր մա­հը: Մղ­ձա­վան­ջա­յին, մա­հա­հոտ մի ցե­րեկ և մի գի­շեր` խեն­թաց­նող, ա­հա­սար­սուռ, քան­զի նա մարդ էր ըն­դա­մե­նը, իր իսկ ձեռ­քով փո­րած գե­րեզ­մա­նի եզ­րին կանգ­նած` ըն­դա­մե­նը 38 տա­րե­կան մի մարդ…
Բա­կուն­ցին վե­րա­պահ­ված էր ըն­դա­մե­նը 38 տար­վա կյանք և ըն­դա­մե­նը տա­սը տա­վա ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ու­ղի: Վե­րըն­թաց թռիչ­քի պա­հին նրան թևա­կո­տոր գետ­նին տա­պա­լե­ցին: Ո՞րն էր ու­րեմն նրա հան­ցան­քը, ին­չու՞ շա­րու­նակ հա­լած­վեց, ին­չի՞ մեջ էին նրան մե­ղադ­րում: Ժա­մա­նա­կի ա­մե­նա­հա­ճախ հո­լով­վող մե­ղադ­րան­քի` նա­ցիո­նա­լիզ­մի մեջ: Մարքս-լե­նի­նյան հա­մաշ­խար­հա­յին հե­ղա­փո­խու­թյան հաղ­թա­նա­կի զա­ռան­ցան­քով տար­ված մեր ար­մա­տա­կան հե­ղա­փո­խիչ­նե­րը քա­մահ­րան­քով մեր­ժում էին սե­փա­կա­նը, ազ­գա­յի­նը:
Բա­նը եր­բեմն զա­վեշ­տի էր հաս­նում: Նա­ցիո­նա­լիզ­մի մեջ նրանք մե­ղադ­րում էին ոչ միայն ժա­մա­նա­կա­կից­նե­րին, այլև մեր պատ­միչ­նե­րին: Գե­ղա­գի­տա­կան նման փայ­լա­տա­կում­նե­րը տա­րած­վում էին ա­մե­նուր: Ա­հա մի հատ­ված Ա­լեք­սանդր Սպեն­դիա­րյա­նի «Ալ­մաստ» օ­պե­րա­յի մա­սին տխ­րահռ­չակ Ար­տա­շես Ոս­կեր­չյա­նի գրած հոդ­վա­ծից:


«Այն ժա­մա­նակ, երբ Նա­դիր Շա­հի զոր­քե­րի մեջ բո­ղո­քի ձայ­ներ են լս­վում կռ­վի դեմ, այն նույն պա­հին հայ քա­ջե­րի` Թա­թու­լի բա­նա­կում տի­րում է միաս­նու­թյուն և նվիր­վա­ծու­թյուն: Թա­թու­լը ներ­կա­յաց­ված է մարդ­կա­յին բո­լոր բա­րե­մաս­նու­թյուն­նե­րով` ա­ռա­քի­նու­թյամբ, քա­ջու­թյամբ, ազն­վու­թյամբ:
Ըն­կեր­ներ, ա­հա թե ինչ ձևով են դրսևոր­վում նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը Երևա­նի օ­պե­րա­յում»:
Հա­յաս­տա­նի գրա­կան աշ­խար­հը դժ­վար էր շն­չում: 1915-ի ապ­րի­լի 24-ից հե­տո հայ մտա­վո­րա­կա­նու­թյան երկ­րորդ ե­ղեռնն էր ի­րա­կա­նաց­վում, այս ան­գամ Ստա­լին-Բե­րիա եր­կյա­կի ձեռ­քով:
Ան­դր­ֆե­դե­րա­ցիա­յի մեջ ներ­քաշ­ված Հա­յաս­տա­նը կար­ծես հայ­տն­վել էր ինք­նա­կա­լու­թյան ժա­մա­նակ­նե­րում, երբ Թիֆ­լի­սից կով­կա­սյան փո­խար­քան ան­քն­նար­կե­լի հրա­հանգ­ներ էր ի­ջեց­նում: Նույն կենտ­րո­նից նման հրա­հանգ­ներ էր այժմ Երևա­նի վրա մտ­րա­կի պես ի­ջեց­նում միա­հե­ծան Բե­րիան: Չա­րեն­ցի դի­պուկ բնո­րոշ­մամբ քա­մուն էր տր­վում մեր մտա­վոր սևա­հո­ղի բա­րե­բեր շեր­տը: Հող­մը քշում էր նաի­րյան հուն­դը, որ մայր հո­ղի վրա չամ­րա­նա.


Որ­պես գորշ, դե­ղին տերևներ,-
Ցրում է հող­մը, ցրում -
Ան­դա­դար, սերն­դե սե­րունդ -
Նաի­րյան եր­գի արևկեր,
Ա­ներ­կիր հուն­դը ան­մահ,
Որ վա­ղու՜ց, իր հո­ղից հե­ռու`
Եվ դա­րեր ա­ռաջ, և հի­մա -
Քշ­վել է տա­շե­ղի նման
Աշ­խար­հի բո­լոր բա­ցե­րում…
Եվ կր­կին, որ­պես տերևներ,
Քշում է հող­մը նրանց,
Որ չընկ­նեն նրանք, չամ­րա­նան
Հայ­րե­նի հո­ղե­րի վրա,-
Այլ, իբրև դե­ղին տերևներ,
Թշ­նա­մի դաշ­տե­րում մեռ­նեն:


Դա թու­նոտ մղ­ձա­վանջ էր, ո­րո­մը ճն­շում էր հաս­կին, բան­տե­րը լիքն էին քաղ­բան­տար­կյալ­նե­րով: Հա­յաս­տա­նի գրող­նե­րի միու­թյու­նում ա­նա­ռողջ կր­քե­րի հոր­ձա­նու­տում, մի կող­մում հայ­տն­վել էին Չա­րեն­ցը, Բա­կուն­ցը, Թո­թո­վեն­ցը, Ա­լա­զա­նը, նրանց հա­մա­կիր­նե­րը, մյուս կող­մում էին Նաի­րի Զա­րյա­նը, Հրա­չյա Քո­չա­րը, Ար­տա­շես Ոս­կեր­չյա­նը և այլք, ով­քեր ա­ռա­ջին­նե­րին մե­ղադ­րում էին հա­զար ու մեկ մեղ­քի, և ա­ռա­ջին հեր­թին նա­ցիո­նա­լիզ­մի մեջ:

Ազ­գա­յին և պրո­լե­տա­րա­կան խմ­բակ­ցու­թյուն­նե­րի այդ գրա­պայ­քա­րը նաև մարդ­կա­յին ճա­կա­տագ­րե­րի ճամ­փա­բա­ժան էր: Ե­թե ազ­գա­յին­նե­րին սահ­ման­ված էր սե­փա­կան ա­րյան գնով ի­րենց գա­ղա­փար­նե­րն ար­դա­րաց­նե­լու պա­տի­վը, աք­սոր, հա­լա­ծանք, գն­դա­կա­հա­րու­թյուն, ա­պա հա­կա­ռակ ճամ­բա­րի գոր­ծիչ­նե­րին բա­ժին հա­սան ղե­կա­վա­րա­կան ա­թոռ­ներ, շքան­շան­ներ, նյու­թա­կան մի­ջոց­ներ: Գրա­կան աս­պա­րե­զից դուրս մղ­ված Չա­րեն­ցի, Բա­կուն­ցի, Մա­հա­րու, Թո­թո­վեն­ցի, մյուս­նե­րի թա­փուր տե­ղը պրո­լետգ­րող­նե­րը բազ­մեց­րին ա­շուղ Աշ­խույ­ժին, ա­շուղ Հր­կե­զին, ա­շուղ նոր Սո­խա­կին, ա­շուղ Պար­կեշ­տին, ա­շուղ Ա­թա­յին, ա­շուղ Վեր­դիին…
Սո­ցիա­լիս­տա­կան ռեա­լիզ­մի հաղ­թա­նա­կը կա­տա­րյալ էր:
Բա­կուն­ցի մե­ղադ­րա­կան գոր­ծը խմ­բա­կա­յին ծա­վա­լուն գոր­ծի մի մասն է: Հա­յաս­տա­նի ազ­գա­յին ար­խի­վի 571 ֆոն­դի 3034 հա­մա­րը կրող մե­ղադ­րա­կան գոր­ծը նա­խորդ դա­րի 30-ա­կան թվա­կան­նե­րին բռ­նա­դատ­ված­նե­րի ա­մե­նա­խո­շոր գոր­ծե­րից է` ութ հա­տոր, 384 վա­վե­րա­գիր: Նրան­ցում ընդգրկված են ի­նը մե­ղադ­րյալ` Ներ­սիկ Ստե­փա­նյան, Ակ­սել Բա­կունց, Դրաս­տա­մատ Տեր-Սի­մո­նյան, Մնա­ցա­կան Խա­չատ­րյան, Գուր­գեն Բա­դի­կյան, Կեն­սա­բեր Բո­խյան, Ա­ղա­սի Գա­լո­յան, Ռա­ֆա­յել Ա­ղա­մա­լյան, Մի­խա­յիլ Կիր­շենբ­լատ: Դա­տա­կան մար­մին­նե­րը խմ­բի պա­րագ­լուխ են հա­մա­րել Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նին: «Խմ­բի հան­ցա­վոր գոր­ծու­նեու­թյու­նը» բա­ցա­հայ­տե­լու հա­մար գոր­ծին կց­ված են շուրջ եր­կու տաս­նյակ մարդ­կանց հար­ցաքն­նու­թյուն­նե­րի ար­ձա­նագ­րու­թյուն­նե­րը: Նրանց, ինչ­պես և հի­շյալ խմ­բա­կա­յին գոր­ծի մաս­նա­կից­նե­րի գե­րակ­շիռ մա­սը ձեր­բա­կալ­վեց 1936 թվա­կա­նի օ­գոս­տո­սի 9-ի շուրջ­կա­լի օ­րը: Այդ օ­րը ձեր­բա­կալ­վեց նաև Ակ­սել Բա­կուն­ցը:


1937 թվա­կա­նի հու­լի­սի 6-ին ներ­քին գոր­ծե­րի ժող­կոմ Խա­չիկ Մուղ­դու­սին հաս­տա­տեց քն­նիչ­ներ Նի­կո­ղո­սյա­նի, Կոս­տի­կյա­նի և Գևոր­գո­վի կազ­մած «մե­ղադ­րա­կան եզ­րա­կա­ցու­թյու­նը», ըստ ո­րի` «Բա­կուն­ցը ի­րեն մե­ղա­վոր է ճա­նա­չել 1930 թվա­կա­նից հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան, ազ­գայ­նա­մո­լա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյա­նը մաս­նակ­ցե­լու, 1933 թվա­կա­նից Հա­յաս­տա­նի տրոց­կիս­տա­կան ազ­գայ­նա­մո­լա­կան-ա­հա­բեկ­չա­կան կենտ­րո­նի կազ­մի մեջ մտ­նե­լու հա­մար, հա­մա­միտ էր Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նի ա­հա­բեկ­չա­կան հա­յացք­նե­րին, Վա­ղար­շակ Տեր-Վա­հա­նյա­նի հետ կա­պեր է հաս­տա­տել և կազ­մա­կերպ­չա­կան առն­չու­թյուն­ներ ու­նե­նա­լու նպա­տա­կով, տե­ղե­կու­թյուն է հա­ղոր­դել կազ­մա­կեր­պու­թյան հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան աշ­խա­տանք­նե­րի մա­սին»:
Այս հիմ­նա­վո­րու­մով Բա­կուն­ցի գոր­ծը1937 թվա­կա­նի հու­լի­սի 6-ին ու­ղարկ­վեց դա­տա­կան ա­տյան և հա­ջորդ օրն իսկ` հու­լի­սի 7-ին, կա­յա­ցավ նրա գն­դա­կա­հա­րու­թյան վճի­ռը:
Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նի խմ­բի դա­տա­վա­րու­թյու­նը սկս­վել է ա­ռա­վո­տյան ժա­մը 9-ին և ա­վարտ­վել 14.05 րո­պեին: Դա­տա­պար­տյալ­նե­րից յու­րա­քան­չյու­րի գոր­ծի քն­նու­թյու­նը տևել է 20-25 րո­պե: Ա­ղա­սի Գա­լո­յա­նի գործն ա­ռանձ­նաց­վել է մյուս­նե­րից, հայտ­նի է , որ նա մա­հա­ցել է բան­տում 1938 թվա­կա­նի մա­յի­սի 6-ին: Բո­խյանն ու Կիր­շենբ­լա­տը դա­տա­պարտ­վել են 10 տար­վա ա­զա­տազ­րկ­ման, մյուս­նե­րը գն­դա­կա­հա­րու­թյան են դա­տա­պարտ­վել:


Բա­կուն­ցը 11 ա­միս մնաց բան­տախ­ցում: Վա­վե­րագ­րե­րը հաս­տա­տում են, որ նրա հար­ցաքն­նու­թյուն­նե­րը կրել են շատ դա­ժան բնույթ: Վան­դա­կա­ճա­ղե­րի հետևում նյութ­վում էր տմար­դի մի ո­ճիր, գրո­ղին կտ­տանք­նե­րի են են­թար­կել, ծե­ծու­ջար­դով ու­ղեկց­վող հար­ցաքն­նու­թյուն­նե­րի ըն­թաց­քում պար­տադ­րել նրան ստո­րագ­րել ստո­րա­ցու­ցիչ ար­ձա­նագ­րու­թյուն­նե­րի տակ: Ինչ ար­ժե թե­կուզ այն ստո­րագ­րու­թյու­նը, որ նա դրել է իր սր­տա­կից և վա­ղե­մի ըն­կեր Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նի հետ ա­ռե­րես­ման ար­ձա­նագ­րու­թյան տակ: Դա­հիճ­նե­րը կրկ­նում են մե­ղադ­րյալ­նե­րի ա­նու­նից ար­ձա­նագր­ված կեղ­ծիք­նե­րը և ստի­պում, որ մե­կը մյու­սի աչ­քե­րին նա­յե­լով, պն­դեն դրա «հա­վաս­տիու­թյու­նը»: Բախ­տա­կից ըն­կեր­նե­րին ո­չինչ չէր մնում, քան ստո­րագ­րել:
Այդ հե­ռա­վոր օ­րե­րի դա­ժան ի­րա­կա­նու­թյան հնա­րա­վո­րինս ճշ­մար­տա­ցի վե­րար­տադր­ման նպա­տա­կով այժմ փոր­ձենք ձեզ ներ­կա­յաց­նել բնո­րոշ հատ­ված­ներ ար­խի­վա­յին վա­վե­րագ­րե­րից՝ «1937 թվա­կան, 2 դեկ­տեմ­բե­րի: Նաի­րի Զա­րյան: «Ո՞վ եմ ես»։ Նա­մակ Համկ/բ/կ Կենտ­կո­մին իմ աշ­խա­տան­քի, իմ սխալ­նե­րի և իմ թշ­նա­մի­նե­րի մա­սին:
,,…1934 թվա­կա­նին, երբ հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան գրող­նե­րը հան­դես ե­կան ա­ռանձ­նա­հա­տուկ լկ­տիու­թյամբ և աշ­կա­րա քա­րո­զում էին ի­րենց նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան-տրոց­կիս­տա­կան գա­ղա­փար­նե­րը, երբ նրանք Լին­չի դա­տաս­տան տե­սան բո­լոր նրանց հետ, ով­քեր կուլ­տու­րա­յի, հատ­կա­պես գրա­կա­նու­թյան հար­ցե­րում փոր­ձում էին պաշտ­պա­նել լե­նի­նյան-ստա­լի­նյան գի­ծը, կա­տա­ղի խան­ջյա­նա­կա­նու­թյան այդ օ­րե­րին ես գրե­ցի հենց իր` Խան­ջյա­նի և նրա ոհ­մա­կի դեմ ուղղ­ված պոեմ­նե­րի ու բա­նաս­տեղ­ծու­թյուն­նե­րի շարք: Այս­պես, «Վա­չա­գան Հա­տո­րու­նի» (եր­գի­ծա­կան) պոեմն ուղղ­ված է հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան գր­չակ­ներ Թո­թո­վեն­ցի, Ա­լա­զա­նի, Բա­կուն­ցի, «Իմ ե­րի­տա­սարդ մայ­րը» պոե­մը` Բա­կուն­ցի ու Չա­րեն­ցի և, ընդ­հան­րա­պես, դաշ­նակ­ցու­թյան դեմ:


…Նույն այդ շր­ջա­նում դաշ­նակ Բա­կուն­ցը գրող­նե­րի կոմֆ­րակ­ցիա­յի ժա­մա­նակ մարդ­կանց վրա նե­տեց թա­նա­քա­մա­նը: Խան­ջյա­նը, Աշ­րա­ֆյա­նը, Վա­հա­նյա­նը, Չու­բա­րը սկ­սե­ցին հան­դի­մա­նել ինձ և մյուս­նե­րին այն բա­նի հա­մար, որ մենք մեր պահ­ված­քով Բա­կուն­ցին հասց­րել ենք հու­սա­հա­տու­թյան: Այն ժա­մա­նակ ես եր­գի­ծա­բար ա­սա­ցի. «Ի­զուր Բա­կուն­ցը ռևոլ­վե­րը ձեռ­քին չի գա­լիս ֆրակ­ցիա­յի, քա­նի որ Կենտ­կո­մը նե­րում է նրա հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան խու­լի­գա­նու­թյու­նը և մեզ է մե­ղադ­րում»:
Այդ օ­րե­րին Չա­րեն­ցի-Ա­լա­զա­նի հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան խում­բը Դրաս­տա­մատ Տեր- Սի­մո­նյա­նի գլ­խա­վո­րու­թյամբ գրա­կան լեզ­վի մա­սին կազ­մա­կեր­պեց դիս­պուտ: Իմ դեմ դե­մա­գո­գա­յին պրո­վո­կա­ցիոն ե­լույթ­ներ ու­նե­ցան այն­պի­սի «մար­դիկ», ինչ­պես Չա­րեն­ցը, Բա­կուն­ցը, Ա­լա­զա­նը, Մկր­տիչ Ար­մե­նը, Լևոն Ա­րի­սյա­նը, Վա­նան­դե­ցին, Սո­ղո­մոն Տա­րոն­ցին, Ա­ղավ­նին, Զա­պել Ե­սա­յա­նը, Դրաս­տա­մատ Տեր-Սի­մո­նյա­նը, Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նը, Գա­րե­գին Բե­սը, Գուր­գեն Մա­հա­րին և ու­րիշ­ներ: Այս գար­շե­լի «ծաղ­կեփն­ջի» մեծ մա­սը վա­ղուց ձեր­բա­կալ­ված է: Դիս­պու­տը տևեց մի ամ­բողջ ա­միս: Ես բա­ռա­ցիո­րեն միայ­նակ էի հան­դես գա­լիս այդ հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան բան­դա­յի դեմ, ո­րին ակն­հայ­տո­րեն պաշտ­պա­նում էր սրի­կա Խան­ջյա­նը:
Կոմֆ­րակ­ցիա­յի նիս­տում ես մեր­կաց­րի Բա­կուն­ցին, պատ­մե­լով նրա դաշ­նակ­ցա­կան ան­ցյա­լի մա­սին: Նա ինձ պա­տաս­խա­նեց իր դաշ­նակ­ցա­կան սո­վո­րու­թյամբ… բռուն­ցք­նե­րով: Այդ սկան­դա­լից մի քա­նի օր անց գրող­նե­րի միու­թյան հար­ցով Կենտ­կո­մում Խան­ջյա­նը խոր­հր­դակ­ցու­թյուն հրա­վի­րեց: Երբ նրան զե­կու­ցե­ցին Բա­կուն­ցի խու­լի­գա­նա­կան հար­ձակ­ման մա­սին, Խան­ջյա­նը ցի­նի­կո­րեն ժպ­տաց և հարց տվեց. «Թեթև՞ հար­վա­ծեց, թե՞ մի լավ ջար­դեց»:


Եվս մեկ վա­վե­րա­գիր՝
10 հու­լի­սի, 1934 թիվ, Ակ­սել Բա­կուն­ցի բա­ցատ­րա­կա­նը.
ԿԵՆՏ­ԿՈՄ` ԸՆԿ. ԽԱՆ­ՋՅԱ­ՆԻՆ ԵՎ Ա­ԿՈ­ՊՈ­ՎԻՆ,
ԵՐ­ԿՈՄ` ԸՆԿ. ՀԱ­ՆԵ­ՍՕՂ­ԼՅԱ­ՆԻՆ,
ԿՈՒՍ­ՎԵ­ՐԱՀՍ­ԿՈ­ՂՈՒ­ԹՅԱՆ ՀԱՆՁ­ՆԱ­ԺՈ­ՂՈՎ
ԸՆԿ. ԳԱ­ԼՈ­ՅԱ­ՆԻՆ
Ե­րեկ, հու­լի­սի 9-ին գրող­նե­րի միու­թյան կոմֆ­րակ­ցիա­յի նիս­տում, ես կորց­նե­լով ինձ, հար­վա­ծել եմ Նաի­րի Զա­րյա­նին: Իմ այս հայ­տա­րա­րու­թյամբ ես նպա­տակ չու­նեմ որևէ կերպ ար­դա­րաց­նե­լու ինձ: Այդ կո­մու­նիս­տին իս­պառ ան­վա­յել և ա­նար­խիս­տա­կան քայ­լը չի բխում ոչ իմ բնա­վո­րու­թյու­նից և ոչ էլ իմ վար­քից:
Ինչ­պես կվ­կա­յեն անխ­տիր բո­լոր ըն­կեր­նե­րը, ո­րոնք ներ­կա էին ֆրակ­ցիա­յի այդ նիս­տին,- ես ոչ մի ռեպ­լիկ ան­գամ չտ­վի այն ան­պա­տաս­խա­նա­տու հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րին, որ մի եր­կու մաս­նա­կից այդ նիս­տում ա­րե­ցին իմ հաս­ցեին: Ա­վե­լին, երբ ըն­կեր­նե­րից մե­կը ա­ռա­ջար­կեց ֆրակ­ցիա­յի քն­նու­թյան նյութ դարձ­նել Ար­տա­շես Ոս­կեր­չյա­նի զե­կուց­ման ժա­մա­նակ, գրող­նե­րի տա­նը, հրա­պա­րա­կով իմ հաս­ցեին աս­ված Տա­ճատ Ա­լեք­սա­նյա­նի և իր` զե­կու­ցո­ղի կող­մից, որ ես պետ­լյու­րա­կան եմ, դաշ­նակ­ցա­կան եմ, Նժ­դեհն եմ և է­լի ինչ ա­սես ե՛ս եմ,- երբ այդ վայ­րա­գու­թյուն­նե­րի մա­սին վե­րո­հի­շյալ ըն­կե­րը ֆրակ­ցիա­յի ու­շադ­րու­թյու­նը հրա­վի­րեց, վե­րա­բեր­մունք ցույց տա­լու ի­մաս­տով,- ես չբո­ղո­քե­ցի, երբ ֆրակ­ցիան ու­րիշ հար­ցե­րի ան­ցավ,- ո­րով­հետև հա­մոզ­ված էի, որ վաղ թե ուշ կքնն­վի այդ հար­ցը: Երբ ե­լույթ ու­նե­ցավ Հայկ Գյուլքևխյա­նը և փորձ ա­րեց ա­պա­ցու­ցե­լու, որ ես եմ «ձա­խը», ռապ­պա­կա­նը, գվար­դի­նիս­տը, ես միայն ծի­ծա­ղե­ցի, նկա­տե­լով, որ ըն­կեր­նե­րի մի խումբ նպա­տակ են դրել ինձ մե­ղադ­րե­լու մա­հա­ցու բո­լոր մեղ­քե­րի մեջ, վար­կա­բե­կե­լու հա­մար:


Իսկ երբ վեր կա­ցավ Նաի­րի Զա­րյա­նը և մի քա­նի ան­գամ կրկ­նեց, որ գա­լով դաշ­նակ­ցու­թյու­նից ես մինչև հի­մա մնում եմ դաշ­նակ­ցա­կան,- Նժ­դե­հի համ­հարզն եմ և այլն,- ինչ­պես ա­սում են, լց­րեց իմ համ­բե­րու­թյու­նը և բո­ղո­քե­լով այդ ստոր զր­պար­տու­թյան դեմ, ես դի­մե­ցի և՛ նա­խա­գա­հին, և՛ մյուս ըն­կեր­նե­րին, խնդ­րե­լով ստի­պել, որ Նաի­րի Զա­րյա­նը հետ առ­նի իր հայ­տա­րա­րու­թյու­նը: Հենց այդ ժա­մա­նակ, ի պա­տաս­խան իմ վեր­ջին խնդ­րին, Նաի­րի Զա­րյա­նը գո­ռաց. «Ա­յո՛, դու դաշ­նակ ես…»:
Ա­հա այդ ժա­մա­նակ ես շուռ ե­կա նրա կող­մը, կորց­նե­լով և՛ գի­տակ­ցու­թյուն, և՛ կամք, և՛ համ­բե­րու­թյուն:
Հայտ­նե­լով ե­րեկ­վա այդ պա­տա­հա­րի մա­սին, ես մի ան­գամ ևս իմ քայ­լը ո­րա­կում եմ կո­մու­նիս­տին ան­վա­յել քայլ և հա­մոզ­ված, որ ար­ժա­նի եմ կու­սակ­ցա­կան ա­մե­նա­խիստ տույ­ժի,- ես խնդ­րում եմ ձեզ, ըն­կեր­ներ, պատ­կե­րաց­նել այն մթ­նո­լոր­տը, ո­րում կա­տար­վել է այդ ա­մե­նը և ձեր վճի­ռը սահ­մա­նե­լիս, ան­տես չառ­նել այն ա­մեն ար­ժա­նա­վո­րը և դրա­կա­նը, որ ես ու­նեմ իբրև և կո­մու­նիստ, և գրող…»:


1936 թվա­կա­նի հու­լի­սի 9-ից հե­տո, երբ Թիֆ­լի­սում սպան­վեց Ա­ղա­սի Խան­ջյա­նը, Ստա­լի­նի ցուց­մուն­քով Բե­րիան ջա­նա­սի­րու­թյամբ ձեռ­նա­մուխ ե­ղավ «Հա­յաս­տա­նի մաք­րա­զար­դում­նե­րի» գոր­ծին: Հիմ­քում ազ­գա­յինն ար­մա­տա­խիլ ա­նելն էր, որ­պես­զի խոր­հր­դա­յին այդ հան­րա­պե­տու­թյու­նը կա­րո­ղա­նա­յին մար­զի վե­րա­ծել և այդ կար­գա­վի­ճա­կով ընդ­գր­կել Վրաս­տա­նի կազ­մում:
«Փո­շիաց­նել, հող­մաց­րիվ ա­նել սո­ցիա­լիզ­մի թշ­նա­մի­նե­րին» վեր­նա­գիրն է կրում «Գրա­կան թեր­թի» օ­գոս­տո­սի 25-ի հա­մա­րում զե­տեղ­ված Բե­րիա­յի ճա­ռը, որն ուղղ­ված էր Թիֆ­լի­սում, Բաք­վում և Երևա­նում տրոց­կիս­տա­կան-զի­նովևա­կան խմ­բակ­նե­րի բա­ցա­հայտ­մանն ու մեր­կաց­մա­նը: Ա­ռանձ­նա­հա­տուկ թույ­նով էր շա­ղախ­ված «Ներ­սիկ Ստե­փա­նյա­նի խմ­բա­կի» մա­սին պատ­մող հատ­վա­ծը: Մեծ տեղ էր հատ­կաց­ված Ա­ղա­սի Խան­ջյա­նին, «ո­րը հետևո­ղա­կա­նո­րեն չի զբաղ­վել հան­րա­պե­տու­թյու­նում գոր­ծող նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան խմ­բե­րի մե­կու­սաց­մամբ և գի­տակ­ցե­լով իր այդ կո­պիտ քա­ղա­քա­կան սխալ­նե­րը, փո­խա­նակ դրանք գործ­նա­կա­նո­րեն ուղ­ղե­լու, ցու­ցա­բե­րեց ա­մո­թա­լի փոք­րո­գու­թյուն և դի­մեց ինք­նաս­պա­նու­թյան ակ­տի»:
«Գրա­կան թեր­թի» նույն հա­մա­րի խմ­բագ­րա­կա­նում մեր­կաց­վում են Խան­ջյա­նի հո­վա­նա­վոր­չու­թյու­նը վա­յե­լած, «նա­ցիո­նա­լիզ­մի տի­պիկ ար­տա­հայ­տիչ­ներ» Թո­թո­վեն­ցը, Ա­լա­զա­նը, Նո­րեն­ցը, Մա­հա­րին, «մեր կու­սակ­ցու­թյան շար­քե­րում քո­ղարկ­ված դաշ­նակ Բա­կուն­ցը, ո­րը Խան­ջյա­նի կող­մից հայ­տա­րար­վեց որ­պես մեր գրա­կա­նու­թյան վար­պետ­նե­րից մե­կը»։
Գույ­ներն ա­վե­լի են խտա­նում թեր­թի նույն հա­մա­րի մեկ այլ հրա­պա­րակ­ման` Նաի­րի Զա­րյա­նի «Նա­ցիո­նա­լիս­տը խոր­հր­դա­յին գրո­ղի դի­մա­կով» հոդ­վա­ծի մեջ, որն ուղղ­ված էր Բա­կուն­ցին.
«… Բա­կունցն իր գրա­կան ողջ գոր­ծու­նեու­թյան ըն­թաց­քում օ­ձա­յին հետևո­ղա­կա­նու­թյամբ թույն է ար­տադ­րել իր բո­լոր գր­վածք­նե­րում… Բա­կուն­ցը կո­լեկ­տիվ տն­տե­սու­թյու­նը չի տես­նում, չի լսում Լե­նի­նին և Ստա­լի­նին նվիր­ված ժո­ղովր­դա­կան եր­գե­րը հա­մայ­նա­կան դաշ­տե­րում աշ­խա­տող կոլ­տն­տե­սա­կան­նե­րի շուր­թե­րից…
Բա­կուն­ցը զր­պար­տում է հայ աշ­խա­տա­վոր գյու­ղա­ցի­նե­րին, իր դաշ­նակ­ցա­կան զոո­լո­գիա­կան թր­քա­տե­ցու­թյու­նը վե­րագ­րե­լով նրանց… Բա­կուն­ցը ոչ միայն չի բարձ­րա­նում Րաֆ­ֆու ռաս­սա­յա­կան թր­քա­տե­ցու­թյու­նից, այլև մի աս­տի­ճան ա­վե­լի խորն է թաղ­վում ա­նաս­նա­կան շո­վի­նիզ­մի թու­նա­վոր ճա­հի­ճը: Մի­թե՞ պարզ չէ, որ Բա­կուն­ցի բե­րա­նով խո­սում է դաշ­նակ խմ­բա­պե­տը… բա­ցար­ձակ կոչ ա­նե­լով դե­պի Մա­րու­թա սա­րը»:
Երբ Զա­րյա­նը գրում էր այս տո­ղե­րը, Բա­կունցն ար­դեն 16 օր նս­տած էր բան­տում, և նրա դեմ աս­ված յու­րա­քան­չյուր խոսք ա­վե­լի էր ձգում պա­րա­նի մա­հա­ցու օ­ղա­կը:
Ա­ռանձ­նա­կի կարևո­րու­թյուն է այս ա­ռու­մով ձեռք բե­րում մեկ այլ ա­մո­թա­լի ի­րա­դար­ձու­թյուն` օ­գոս­տո­սի 7-ին Հա­յաս­տա­նի գրող­նե­րի միու­թյան կու­սակ­ցա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան դռն­փակ ժո­ղո­վի մաս­նա­կից­նե­րը հե­ռա­գիր էին ու­ղար­կել երկ­րի և հան­րա­պե­տու­թյան ղե­կա­վար­նե­րին: Ա­ռա­ջին հե­ռա­գի­րը բնա­կա­նա­բար Ստա­լի­նին էր ուղղ­ված:


«Մեր թան­կա­գին ըն­կեր, մեր ու­սու­ցիչ, մեր սի­րե­լի հայր, մեր հա­րա­զատ բա­րե­կամ ու հան­ճա­րեղ ու­սու­ցիչ ըն­կեր Ստա­լին:
Սր­տի ան­հուն բերկ­րան­քով ըն­դու­նե­ցինք տրոց­կիս­տա­կան-զի­նովևա­կան ֆա­շիս­տա­կան գար­շե­լի ա­վա­զա­կախմ­բի ոչն­չաց­ման դա­տավ­ճի­ռը… Շնոր­հիվ ՀԿ /բ/Կ Կենտ­կո­մի, շնոր­հիվ Արդ­րեր­կր­կո­մի և նրա հմուտ ղե­կա­վար ըն­կեր Բե­րիա­յի, դի­մա­կա­զերծ է ար­ված նաև Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դա­յին գրող­նե­րի միու­թյան մեջ բուն դրած հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան նա­ցիո­նա­լիստ տրոց­կիստ­նե­րի խմ­բա­կը...
Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դա­յին գրող­նե­րի միու­թյու­նը գար­շան­քով դուրս է շպր­տել իր շար­քե­րից հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան այդ ստոր տա­կանք­նե­րին, մաք­րել իր մար­մինն այդ թա­րա­խից...»:
Մյուս հե­ռա­գի­րը հաս­ցեագր­ված էր Հա­յաս­տա­նի Կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի քար­տու­ղար Ա­մո Ա­մա­տու­նուն.
«Գրող­նե­րի ընդ­հա­նուր ժո­ղո­վը կա­տա­ղի ցա­սու­մով լսեց այն հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան տրոց­կիս­տա­կան-նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին, որ ծա­վա­լել են մեզ մոտ, Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դա­յին գրող­նե­րի միու­թյան շար­քե­րում, հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան- նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան- տրոց­կիս­տա­կան ոհ­մա­կի ան­դամ­ներ Բա­կուն­ցը, Ա­լա­զա­նը, Նո­րեն­ցը, Վա­նան­դե­ցին, Մա­հա­րին, Թո­թո­վեն­ցը` հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան տրոց­կիստ Ստե­փա­նյա­նի և եր­կե­րե­սա­նի սրի­կա տրոց­կիստ` գար­շե­լի Դրաս­տա­մատ Սի­մո­նյա­նի ղե­կա­վա­րու­թյամբ ու Ա­ղա­սի Խան­ջյա­նի հո­վա­նա­վո­րու­թյամբ: Հա­յաս­տա­նի խոր­հր­դա­յին գրող­նե­րի միու­թյան ընդ­հա­նուր ժո­ղո­վը զզ­վան­քով դուրս է շպր­տում իր շար­քե­րից այդ ստոր եր­կե­րե­սա­նի հա­կա­հե­ղա­փո­խա­կան տրոց­կիստ նա­ցիո­նա­լիստ­նե­րին»:


Ա­հա օ­գոս­տո­սի 7-ի այս խայ­տա­ռակ ժո­ղո­վից եր­կու օր անց, Խան­ջյա­նի սպա­նու­թյու­նից ու­ղիղ մեկ ա­միս հե­տո` 1936 թ. օ­գոս­տո­սի 9-ին, ձեր­բա­կալ­վում է Ակ­սել Բա­կուն­ցը: Նույն օ­րը ձեր­բա­կալ­վում են հայ գրող­նե­րից ու մշա­կու­թա­յին գոր­ծիչ­նե­րից շա­տե­րը, նրանք, ում ա­նուն­ներն այդ­քան հո­լով­վում էին ժո­ղով­նե­րում: Սկս­վում է ան­մեղ մարդ­կանց սպան­դը:
...Վա­վե­րագ­րերն ա­նո­ղոք են, նրանք ո­մանց կա­րող են հե­ղի­նա­կազր­կել, կա­րող են հա­վե­լյալ լու­սապ­սա­կով զար­դա­րել ու­րիշ­նե­րին, բայց ժա­մա­նա­կի տրա­մադ­րու­թյան շեշ­տադ­րում­նե­րով պետք է մենք փոր­ձենք նա­յել այդ խու­նա­ցած թղ­թե­րից մեզ փո­խանց­վող ի­րո­ղու­թյուն­նե­րին: Մար­դուն ստի­պում էին ցուց­մունք տալ ա­մե­նա­հա­րա­զատ­նե­րի մա­սին, մար­դուն ստի­պում էին հրա­ժար­վել նրան­ցից, մար­դուն ստի­պում էին նաև ինքն ի­րե­նից հրա­ժար­վել, ինքն ի­րեն զր­պար­տել, ինչ­պես ձեզ ներ­կա­յաց­վող հա­ջորդ փաս­տաթղ­թում:


Բան­տից 1936 թվա­կա­նի հոկ­տեմ­բե­րի 6-ին Բա­կուն­ցի գրած նա­մակն է.
«Հկ/բ/Կ Կենտ­կո­մի քար­տու­ղար ընկ. Ա­ՄԱ­ՏՈՒ­ՆՈՒՆ
Հայ­կա­կան ԽՍՀ-ում ԽՍՀՄ ներ­քին գոր­ծե­րի
ժող­կո­մի­սա­րիա­տի լիա­զոր, պե­տանվ­տան­գու­թյան մա­յոր
ընկ. ՄՈՒՂ­ԴՈՒ­ՍՈՒՆ
Ձեր­բա­կալ­ված Ա. Ս. ԲԱ­ԿՈՒՆ­ՑԻՑ.


ԴԻ­ՄՈՒՄ
Ար­դեն եր­կու ա­միս է, ինչ ես ձեր­բա­կալ­ված եմ, այդ ըն­թաց­քում շատ ան­գամ ես մտո­վի ան­ցել եմ իմ մո­լո­րու­թյուն­նե­րի, սխալ­նե­րի, հան­ցա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ճա­նա­պար­հով, սկ­սած ա­մե­նաանն­շան, հա­զիվ նկա­տե­լի ճեղք­ված­քից և վեր­ջաց­րած այս ա­ղե­տով, այ­սինքն` ձեր­բա­կա­լու­թյան ա­մո­թով և ձեր­բա­կա­լու­թյան փաս­տից բխող բո­լոր հետևանք­նե­րով: Անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն չկա նկա­րագ­րե­լու այդ ամ­բողջ ճա­նա­պար­հը, ինձ հնա­րա­վո­րու­թյուն է տր­ված կու­սակ­ցու­թյա­նը ի­րա­զեկ դարձ­նե­լու ա­մե­նագլ­խա­վո­րի մա­սին, ինչ կա­րող է ա­սել ե­թե ոչ հենց ան­դուն­դում, ա­պա ան­դուն­դի եզ­րին գտն­վող կու­սակ­ցու­թյան նախ­կին ան­դա­մը:
Այս դի­մու­մով ու­զում եմ ձեզ հա­ղոր­դել իմ մա­սին ու­նե­ցած իմ իսկ բո­լոր մտ­քե­րը: Ծանր է, շա՜տ ծանր, ըն­կեր­ներ... Պետք չէ, որ ինչ որ մե­կը կար­դա այս մեկ եր­կու խոս­քը և ան­տար­բե­րու­թյամբ պա­տաս­խա­նի մո­տա­վո­րա­պես այս­պես. «Ես մտա­ծու՜մ եմ»: Երբ ա­սում եմ, որ շատ ծանր է, ես նկա­տի չու­նեմ խիստ մե­կու­սաց­ման պայ­ման­նե­րի ծան­րու­թյու­նը: Մի քիչ ա­վե­լի ա­ռող­ջու­թյուն և նյար­դե­րի ամ­րու­թյուն ու­նե­նա­լու դեպ­քում կա­րե­լի կլի­ներ հա­մե­մա­տա­բար հեշտ տա­նել: Բայց խոս­քը դրա մա­սին չէ, այլ` ա­հա թե ին­չի:


Այս­տեղ ար­դեն միայ­նակ կա­լա­նա­վոր­ման են­թարկ­ված մար­դու ամ­բողջ մեր­կաց­ված հո­գով ես ինքս եմ ինձ բարձ­րա­ձայն խո­սում: Ա­հա դու մարդ էիր, քեզ ճա­նա­չում էին, գր­քեր էիր գրում, հա­սա­րա­կա­կան-օգ­տա­կար է­լի ինչ-որ բան էիր ա­նում, գրա­կա­նու­թյան մեջ մտար կու­սակ­ցու­թյան շնոր­հիվ, այ­սինքն` կու­սակ­ցու­թյու­նը քեզ ա­ռաջ է քա­շել, քո օգ­տա­կար գոր­ծու­նեու­թյամբ ազ­դե­ցու­թյուն ու­նեիր, իսկ դու ինչ­պե՞ս օգ­տա­գոր­ծե­ցիր այդ ազ­դե­ցու­թյու­նը, չէ՞ որ օգ­տա­կա­րի հետ մեկ­տող դու բա­վա­կա­նին վնա­սա­կար գոր­ծեր ա­րե­ցիր, կու­սակ­ցու­թյու­նից թաքց­րե­ցիր նրա իս­կա­կան թշ­նա­մի­նե­րին և այդ ա­մե­նի հա­մար նս­տած ես վան­դա­կի ետևում: Այս­տե­ղից սկս­վում է ա­մո­թի տան­ջա­լի գի­տակ­ցու­թյու­նը, մի­լիոն ան­գամ բան­տարկ­ման փաս­տի վե­րապ­րու­մը: Օ­տար­ված եմ հան­րու­թյու­նից, ա­մո­թը ստ­վեր է նե­տում նաև ար­ված լա­վի վրա, ստ­վե­րում քո մա­սին ե­ղած հի­շո­ղու­թյու­նը, երկ­րի վրա աղմ­կում է ու­րա­խու­թյու­նը և, ինչ­պես կռ­ճոն­ներ ճոխ սե­ղա­նից. մեզ են հաս­նում ա­ռան­ձին ան­հս­տակ պա­տա­ռիկ­ներ: Մտա­ծում ես մեկ ժամ, եր­կու, ե­րեք, մեկ օր, եր­կու օր, մտա­ծում ես հի­մա­րա­նա­լու աս­տի­ճա­նի, մինչև հի­շո­ղու­թյունդ փուլ է գա­լիս և չգի­տես գի­շե՞ր է, թե՞ ցե­րեկ, միայն պարզ գի­տակ­ցում ես, որ կյան­քը մնաց փակ դռան ետևում: Երբ ես հարց­նում եմ, թե ի՞նչ է լի­նե­լու հե­տո, հու­սա­հատ­վում եմ. գի­տակ­ցու­թյունս մթագ­նում է, ջղաձ­գու­թյուն­նե­րը խեղ­դում են կո­կորդս, դե, ինչ­պե՞ս դա ձեզ բա­ցատ­րեմ: Այ, երբ մարդ խեղդ­վում է` նա և՛ շն­չա­հեղձ է լի­նում, և՛ թպր­տում է, հույ­սի հետ մեկ­տեղ նա նաև մահ­վան հոտ է առ­նում: Հի­շե­լով այն օգ­տա­կա­րը, ինչ ես ա­րել եմ, ու­րա­խա­նում եմ, հու­սա­հա­տու­թյու­նը ժա­մա­նա­կա­վո­րա­պես ինչ-որ տեղ է հե­ռա­նում, ցր­վում է գլ­խիս մի­ջի մշու­շը, լույսն ու ու­րա­խու­թյու­նը հոր­դում են հո­գուս մեջ. կու­սակ­ցու­թյու­նը ինձ պատ­ժում է, բայց երբ որ բա­ցեն իմ անձ­նա­կան հա­շի­վը, նա­յե­լով իմ հան­ցա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի ծախ­քե­րի թեր­թի­կին, կնա­յեն նաև մուտ­քի մա­սը, ուր ինչ-որ բան գրանց­ված է Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի եր­կա­թե ֆոն­դի ցու­ցակ­նե­րում: Դա հան­գս­տու­թյուն է բե­րում, բայց միայն մի կարճ ակն­թարթ: Ես չեմ սպառ­վել, որ ինձ հան­գս­տաց­նեմ ար­դեն գրած­նե­րով, թող նա հան­գս­տա­նա, ով ո­չինչ չու­նի տա­լու և չգի­տի ին­չու՞ ստեղ­ծա­գոր­ծել:


Ես գի­տեմ, որ գրում եմ դեռևս չա­վարտ­ված գոր­ծի մա­սին: Բայց և գի­տեմ, որ դի­մում եմ կու­սակ­ցու­թյա­նը ինձ գթա­լու խնդ­րան­քով ոչ անձ­նա­կան շա­հե­րի հա­մար: Ինձ գրե­լու և կար­դա­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն տվեք, ինձ գիրք ու մա­տիտ տվեք:
Ես «Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի լա­վա­գույն ար­ձա­կա­գիրն էի», հայ խոր­հր­դա­յին գրա­կա­նու­թյան կառ­քին լծ­ված քե­ղա­ձի, թո­ղեք որ մնամ Խոր­հր­դա­յին Հա­յաս­տա­նի դռան հա­վա­տա­րիմ շու­նը»:
Դա­ժան պատ­ժա­մե­քե­նան էր նման խոս­քեր պար­տադ­րում յու­րա­քան­չյու­րին, ով հա­մար­ձակ­վել էր հա­մա­հար­թեց­ման գի­ծը խախ­տել:
Բա­կունցն ստիպ­ված էր իր մե­ղա­յա­կա­նում «խոս­տո­վա­նել» նաև, որ «մեր նա­ցիո­նա­լիս­տա­կան գի­ծը ամ­բող­ջո­վին պաշտ­պա­նում էր կոմ­կու­սի կենտ­կո­մի նախ­կին քար­տու­ղար Ա­ղա­սի Խան­ջյա­նը», ինչ­պես և անդ­րա­դառ­նալ իր և Չա­րեն­ցի փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին, տե­ղե­կաց­նե­լով, որ իբր լուրջ տա­րա­ձայ­նու­թյուն­նե­րը հան­գեց­րել են ի­րենց բա­րե­կա­մու­թյան խզ­մա­նը: Ձեռ­քը փր­փուր­նե­րին գցած, փր­կու­թյան հույս ո­րո­նող Բա­կուն­ցի այս հու­սա­հատ տո­ղե­րը Ա­մա­տու­նին հրա­պա­րա­կում է Երևա­նի կու­սակ­ցա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյան քա­ղա­քա­յին ար­խի­վի ժո­ղո­վում ար­տա­սա­նած իր ճա­ռում:
Չա­րեն­ցը հո­գե­կան խռովք է ապ­րում, կես­գի­շե­րա­յին մտա­տան­ջու­թյան ար­դյուն­քը 1936 թվա­կա­նի հոկ­տեմ­բե­րի 14-ին գրած «Ա. Բ.-ին» գողտ­րիկ բա­նաս­տեղ­ծու­թյունն է, ո­րի սևա­գիր ա­ռա­ջին տար­բե­րա­կում Չա­րեն­ցը մի պահ կար­ծես կաս­կա­ծում է ըն­կե­րոջ ան­բա­սի­րու­թյա­նը և տրտ­մու­թյամբ խոս­տո­վա­նում` «ես նե­րում եմ քո հան­ցան­քը… նե­րում վերքն ան­գամ ան­ծայ­րա­ծիր, որ քո վար­քով դժ­նի դու իմ սր­տում բա­ցիր»:
Բայց և նույն պա­հին գա­լիս է հո­գե­կան պայ­ծա­ռու­թյու­նը, մաք­րե­լով նրա հո­գին կաս­կա­ծան­քի ժան­գից, և ծն­վում է վերջ­նա­կան տար­բե­րա­կը:


…Ե՛վ բա­ռե­րի հա­մար քո մար­մա­րյա,
Հնա­մե­նի, բու­րյան, որ­պես մեր հին
Քա­րա­քան­դակ ան­դուռ մա­տուռ­նե­րի
Ան­ջըն­ջե­լի գրերն հնա­դա­րյան,-
Եվ մյու­ռո­նի նման սր­բազ­նա­գույն
Քո եր­կե­րի մա­քուր սկիհ­նե­րում պահ­ված
Խոր­հուրդ­նե­րի հա­մար մշ­տա­հը­մա,
Որ­պես խոր­հուր­դը մեր նաի­րա­կան ո­գու,-
Քո «Միր­հա­վի» հա­մար- և լու­սե­ղեն՝
Ար­փե­նի­կի հու­շով սր­բա­գործ­ված հա­վետ,
«Ալ­պիա­կան ծաղ­կի» այն բու­րա­վետ,
Որ բու­րե­լու է հար ան­նյու­թե­ղեն,-
Եվ վեր­ջա­պես քո վեհ, հե­րո­սա­կան
«Սերմ­նա­ցա­նի» հա­մար, որ ձեռ­քե­րով վսեմ
Սև ցե­լե­րի վրա մեր գո­յու­թյան այս սև,
Շա­ղում է շողք ու սերմ ա­նանձ­նա­կան,-
Այս ա­մե­նի հա­մար,- և «Ծի­րա­նի»
Հա­զա­րա­մյա փո­ղի՛ հա­մար քո այն,
Որ դա­րե­րո՛վ տեն­չած խա­ղա­ղու­թյան
Երգն է հն­չում,- և մեր ժո­ղո­վուր­դը քա­նի
Ու­նի գեթ ափ մի հող ա­րե­գա­կի ներ­քո՝
Հն­չե­լու է եր­գեր եղ­բայ­րա­կան,-
Այս ա­մե­նի հա­մար, օ՜, խեղճ իմ բա­րե­կամ
Ես քեզ օրհ­նում եմ արդ իմ ա­նա­ղարտ եր­գով…
Այս ա­մե­նի հա­մար,- և քո ե­ղե­րա­կան
Տա­ռա­պան­քի հա­մար, որ արդ կր­կին
Վե­հու­թյուն է խառ­նում քո ա­նա­ղարտ եր­գին-
Ես քեզ պար­զում եմ ձեռք եղ­բայ­րա­կան…
Եվ ներ­բո­ղում եմ քեզ ա­հա կր­կին ա­նեղծ
Իմ շուր­թե­րով, ինչ­պես օ­րեր ա­ռաջ,-
Երբ դեռ դու ա՛յր էիր մի ա­նա­րատ,
Եվ ես ըն­կերն էի քո բա­նաս­տեղծ…


«Եվ ես ըն­կերն էի քո բա­նաս­տեղծ» տո­ղը Բա­կուն­ցի հան­դեպ ժա­մա­նա­կի ար­վես­տա­գետ­նե­րից շա­տե­րի տա­ծած հա­մակ­րան­քի ու սի­րո ընդ­հան­րա­ցումն է կար­ծես:
-Ակ­սե­լը ան­վի­ճե­լի մե­ծու­թյուն էր որ­պես գրող, ան­վի­ճե­լի գրավ­չու­թյուն ու­ներ նաև ար­տաք­նա­պես,- գրում է Զա­պել Ե­սա­յա­նը և ա­վե­լաց­նում- Խար­տյաշ և ո­ղորկ մա­զեր, նի­հար և ի­մա­ցա­կան դեմք…: Բարձ­րա­հա­սակ էր, մուգ կա­պույտ աչ­քե­րով, նի­հար ու ձիգ, եր­կա­րա­վուն դեմք, առ­նա­կան դի­մա­գիծ: Էու­թյամբ հմա­յիչ, գրա­վիչ, զգա­յուն»։
Վկա­յա­կո­չենք նաև Գուր­գեն Մա­հա­րուն. «Լի­րիկ էր ոչ միայն իր գր­քում, այլև կյան­քում: Ինչ որ է­լե­գիա­կան ե­րանգ կար նրա թե քայլ­ված­քի, թե շար­ժուձևի... թե նա­մա­նա­վանդ նրա լռու­թյան մեջ: Հրա­շա­լի եր­գում էր, հատ­կա­պես Կո­մի­տաս: Չա­րենցն ըն­կեր­նե­րին հա­ճախ էր ա­սում` «գնանք Ակ­սե­լի մոտ Կո­մի­տաս լսենք»։ Հի­շում եմ, թե ինչ­պես մի ան­գամ հյու­րա­նո­ցում Չա­րեն­ցի հա­մա­րում Ռո­մա­նոս Մե­լի­քյա­նի կա­տար­մամբ Կո­մի­տաս լսե­լուց հե­տո, Բա­կուն­ցը հուզ­ված դուրս ե­կավ պատշ­գամբ և ա­զա­տու­թյուն տվեց իր զգաց­մունք­նե­րին: Նա լա­լիս էր իս­կա­կան ար­ցունք­նե­րով»:


Բա­կուն­ցյան թղ­թա­պա­նա­կի հու­զիչ է­ջե­րից մե­կը նրա կնոջ` Վար­վա­ռա Յա­կովլևնա Չի­վի­ջյա­նի ցուց­մունք­ներն են ա­մուս­նու մա­սին, ո­րոնք օգ­նե­ցին, որ­պես­զի բան­սար­կու­թյան զոհ մեծ գրո­ղը ար­դա­րաց­վի 1955 թվա­կա­նի մար­տի 2-ին:
«Ակ­սե­լի ձեր­բա­կա­լու­թյու­նից հե­տո ինձ թույ­լատ­րել են նրա հետ հան­դի­պել ե­րեք ան­գամ` սեպ­տեմ­բե­րին, հոկ­տեմ­բե­րին և նո­յեմ­բե­րին: Ա­ռա­ջին հան­դիպ­ման ժա­մա­նակ շատ հան­գիստ էր. հա­մոզ­ված էր, որ շու­տով թյու­րի­մա­ցու­թյու­նը կպարզ­վի և ին­քը դուրս կգա:
Հոկ­տեմ­բե­րի վեր­ջե­րին ինձ նո­րից հրա­վի­րե­ցին տե­սակ­ցու­թյան, պն­դե­լով, որ ան­պայ­ման տղա­յիս հետ գամ: Չնա­յած ե­րե­խան հի­վանդ էր, ես նրան հետս տա­րա: Տե­սակ­ցու­թյու­նը շատ ծանր ան­ցավ: Բա­կուն­ցը սաս­տիկ փոխ­ված էր, նի­հա­րած, աչ­քե­րը փոս ըն­կած: Շա­պի­կի օ­ձի­քին ա­րյան հետ­քեր տե­սա: Մի տե­սակ կոտր­ված տեսք ու­ներ և, ինք­նա­տի­րա­պե­տու­մը կորց­րած, շա­րու­նակ փղձ­կում էր: Թաշ­կի­նա­կը, ո­րով սր­բում էր ար­ցունք­նե­րը, լիո­վին թրջ­վեց… Ա­պա հա­մա­կերպ­ված, փոխ­ված ձայ­նով խնդ­րեց վերց­նել թուղթ ու մա­տիտ և գրի առ­նել այն բո­լո­րը, ինչ ին­քը կա­սի:
-Վար­վա­ռա, սի­րե­լիս, այն ինչ ես կա­սեմ, պա­տա­հա­կան մտ­քեր չեն: Ան­քուն, եր­կար գի­շեր­նե­րի ար­դյունք են: Ես գի­տեմ, որ որ­դիս ա­ռանց հոր պետք է մե­ծա­նա, ուս­տի շատ կարևոր է, որ դու նրա դաս­տիա­րա­կու­թյան ըն­թաց­քում հաշ­վի առ­նես իմ խոր­հուրդ­ներն ու խնդ­րանք­նե­րը: Ես որ­դուս շատ եմ սի­րում և գո­նե այդ ձևով կու­զեի նրա կող­քին լի­նել:
Ա­պա դառ­նա­լով որ­դուն ա­սաց.
-Որ­դիս, կյան­քում ինչ­քան շատ բան էի ու­զում քեզ հա­մար ա­նել, բայց ա­վաղ, հա­մա­րյա ո­չինչ չկա­րո­ղա­ցա: Շատ, շատ եմ ցա­վում որ­դիս, նե­րիր ինձ: Այն, ինչ չհասց­րե­ցի ես, մայրդ կաշ­խա­տի ա­նել:
Նո­յեմ­բե­րի վեր­ջին ինձ տվե­ցին 3-րդ տե­սակ­ցու­թյան ի­րա­վուն­քը: Ակ­սե­լը ա­վե­լի զուսպ էր, ճիգ էր գոր­ծադ­րում ինքն ի­րեն տի­րա­պե­տել:
-Հար­ցաքն­նու­թյու­նը ա­վար­տել են, սպա­սում եմ, դա­տի…,- ա­սաց;- Վար­վա­ռա, հո­գիս, ա­մուր ե­ղիր, հաշ­վիր, որ ես ավ­տո­յի տակ եմ ըն­կել… Պետք չէ, սի­րե­լիս, պետք չէ լա­ցել:
Ա­պա դառ­նա­լով որ­դուն, հարց­րեց.
-Իսկ դու` որ­դիս, շա՞տ կա­մա­չես, ե­թե հորդ Երևա­նի փո­ղոց­նե­րով դա­տե­լու տա­նեն…
-Ոչ, հայ­րիկ, ես քեզ սի­րում եմ, դու աշ­խար­հի ա­մե­նա­լավ հայ­րիկն ես,-ա­րագ պա­տաս­խա­նեց մեր որ­դին:
-Ապ­րես տղաս, ճիշտ է, դու քո հայ­րի­կի հա­մար մի ա­մա­չի… Հայրդ ոչ մի այն­պի­սի բան չի ա­րել, որ դու երբևէ ա­մա­չես նրա փո­խա­րեն:
Ա­պա ա­մու՜ր, ա­մու՜ր, փա­թաթ­վեց եր­կու­սիս, և ես զգա­ցի, որ նա հրա­ժեշտ տվեց մեզ: Մենք նրան այլևս չտե­սանք»։


Հայկ ՄԱՐ­ՏԻ­ՐՈ­ՍՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4536

Մեկնաբանություններ