Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ե­թե մեր մշա­կույ­թը լի­ներ բարձր մա­կար­դա­կի վրա, մենք այ­սօր­վա ող­բեր­գու­թ­յու­նը չէինք ու­նե­նա»

«Ե­թե մեր մշա­կույ­թը լի­ներ բարձր մա­կար­դա­կի վրա, մենք այ­սօր­վա ող­բեր­գու­թ­յու­նը չէինք ու­նե­նա»
27.11.2020 | 02:47

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը ՈՒ­ջա­նի «Ծի­րա­նի ծառ» վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլ­մե­րի մի­ջազ­գա­յին կի­նո­փա­ռա­տո­նի տնօ­րեն ԳԱ­ՐԵ­ԳԻՆ ԶԱ­ՔՈ­ՅԱՆՆ է:


-Պա­րոն Զա­քո­յան, այս տա­րի որևէ մշա­կու­թա­յին նա­խա­գիծ զերծ չմ­նաց ար­տա­ռոց, ոչ օ­րի­նա­չափ լու­ծում­նե­րից: Բա­ցա­ռու­թյուն չէ նաև «Ծի­րա­նի ծա­ռը», որն անց­կաց­վում է նո­յեմ­բե­րի 23-30-ին՝ atieff.org հար­թա­կում կազ­մա­կերպ­վող ցու­ցադ­րու­թյուն­նե­րի ձևա­չա­փով: Ինչ­պե՞ս ըն­տր­վեց այս ձևա­չա­փը՝ պայ­մա­նա­վոր­ված նախ կո­րո­նա­վի­րու­սի հա­մա­վա­րա­կի, ա­պա և դա­ժան պա­տե­րազ­մի հան­գա­մանք­նե­րով:
-Կի­նո­փա­ռա­տոն կազ­մա­կեր­պե­լը եր­կար աշ­խա­տանք է պա­հան­ջում, դա մեկ օր­վա գործ չէ: Նա­խա­պատ­րաս­տա­կան աշ­խա­տանք­ներն սկս­վում են նա­խորդ փա­ռա­տո­նի ա­վար­տի օր­վա­նից: Դի­տում ենք հա­զա­րա­վոր ֆիլ­մեր, ո­րոն­ցից ընտ­րում ենք 20-25-ը, թարգ­մա­նում, պատ­րաս­տում հա­յե­րեն տա­կագ­րու­թյուն­ներ, կապ­վում հե­ղի­նակ­նե­րի հետ, բա­նակ­ցում Հա­յաս­տան հրա­վի­րե­լու հար­ցե­րով և այլն, և այլն: Այս տար­վա փա­ռա­տո­նի նա­խա­պատ­րաս­տա­կան աշ­խա­տանք­ներն սկ­սե­ցինք 2019-ի սեպ­տեմ­բե­րից, և չնա­յած այն բա­նին, որ հա­մա­վա­րա­կը հար­ցա­կա­նի տակ դրեց փա­ռա­տո­նի անց­կա­ցու­մը, այն կա­յա­ցավ ՈՒ­ջա­նում՝ բաց եր­կն­քի տակ, ինչ­պես միշտ, սա­կայն ա­ռանց հյու­րե­րի և օ­տա­րերկ­րյա մաս­նա­կից­նե­րի։ Փո­խա­րե­նը ո­րո­շե­ցինք ա­վե­լի ուշ անց­կաց­նել օն­լայն ցու­ցադ­րու­թյուն­ներ և հան­դի­պում­ներ հե­ղի­նակ­նե­րի հետ՝ լայն հա­սա­րա­կու­թյան հա­մար։ Բայց այս ան­գամ էլ վրա հա­սավ պա­տե­րազ­մը, և տար­բեր կող­մե­րից լսում էինք, թե հի­մա դրա ժա­մա­նա­կը չէ։ Մեր պա­տաս­խա­նը հս­տակ էր՝ ար­վես­տի ու գի­տու­թյան ժա­մա­նա­կը միշտ է, իսկ տե­ղը՝ ա­մե­նուր։ Ո­մանք կար­ծում են, թե փա­ռա­տո­նը ժա­մանց է, ոչ այն­քան կարևոր երևույթ: Բայց ցան­կա­ցած վի­ճա­կում մար­դու հոգևոր զար­գա­ցումն ու ա­ճը չպի­տի դա­դա­րեն: Երբ Հու­նաս­տա­նում Օ­լիմ­պիա­կան խա­ղե­րի ժա­մա­նակն էր գա­լիս, դա­դա­րեց­նում էին պա­տե­րազ­մը, ոչ թե խա­ղերն էին դա­դա­րեց­նում՝ պա­տե­րազ­մի պատ­ճա­ռով: Հայտ­նի է պատ­մու­թյու­նից, որ Շոս­տա­կո­վի­չի սիմ­ֆո­նիան է հն­չել բլո­կա­դա­յի մեջ գտն­վող Լե­նինգ­րա­դում: Այս­պի­սի այլ օ­րի­նակ­ներ էլ կան: Մարդ­կանց հոգևոր վի­ճա­կը կար­գա­վո­րե­լու միակ ճիշտ ձևն է մշա­կույ­թը:
-Ի՞նչ թե­մա­ներ են ար­ծարծ­վում «Ծի­րա­նի ծառ» վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլ­մե­րի կի­նո­փա­ռա­տո­նի ծրագ­րում ընդգրկված ֆիլ­մե­րում:
-Մենք եր­բեք ըստ թե­մա­նե­րի չենք ընտ­րում, մեզ հե­տաք­րք­րում է ֆիլ­մե­րի գե­ղար­վես­տա­կան կող­մը: Իսկ թե­մա­նե­րը հիմ­նա­կա­նում վե­րա­բե­րում են ժա­մա­նա­կա­կից մար­դու ապ­րե­լու ի­մաս­տին, նրան հե­տաքր­քող ար­ժեք­նե­րին: Ծե­րու­թյա­նը վե­րա­բե­րող ֆիլ­մեր կան, ո­րոնք ներ­կա­յաց­նում են, թե ինչ­պես է մար­դը պատ­րաստ­վում իր կյան­քի ա­վար­տին, ինչն է արժևո­րում այդ տա­րի­քում: Կան ֆիլ­մեր հի­շո­ղու­թյան մա­սին, փի­լի­սո­փա­յա­կան խոր հաս­կա­ցու­թյուն­նե­րի մա­սին: Բո­լորն էլ ար­ված են գե­ղար­վես­տա­կան հե­տաքր­քիր լու­ծում­նե­րով:
-Վա­վե­րագ­րա­կան ֆիլ­մե­րը վեր­ջին շր­ջա­նում դար­ձել են գե­ղար­վես­տա­կան և փաս­տագ­րա­կան նյու­թի յու­րօ­րի­նակ հա­մա­ձուլ­վածք: Այս­պի­սի՞ն են «Ծի­րա­նի ծա­ռի» ծրագ­րում ընդգրկված­նե­րը:
-Ո՛չ, կա­րե­լի է ա­սել, որ մեր ընտ­րած ֆիլ­մե­րը մա­քուր վա­վե­րագ­րա­կան ժան­րով են ար­ված: Այ­սինքն՝ գե­ղար­վես­տա­կան ֆիլ­մեր են՝ վա­վե­րագ­րա­կան ժան­րով կամ մաս­նա­գի­տա­կան տեր­մի­նով, ոչ խա­ղար­կա­յին ֆիլ­մեր են: Մենք ֆիլ­մե­րը սո­վո­րա­բար բա­ժա­նում ենք եր­կու խմ­բի՝ խա­ղար­կա­յին և ոչ խա­ղար­կա­յին:
-Հայ­կա­կան կի­նո­յի ո­րա­կի մա­սին ի՞նչ կա­սեք: Ի՞նչ ըն­թաց­քի մեջ է մեր կի­նոն այ­սօր:
-Շատ վատ ըն­թաց­քի մեջ է կի­նոն, ինչ­պես և մեր կյան­քի մնա­ցած ո­լորտ­նե­րը: Այդ­պես չի լի­նում, որ մի ո­լոր­տում լավ վի­ճակ լի­նի, մյուս­նե­րում՝ վատ:
-Այս տա­րի Կան­նի կի­նո­փա­ռա­տո­նի մր­ցու­թա­յին ծրագ­րում ընդգրկվել է հայ­կա­կան ֆիլմ՝ Նո­րա Մար­տի­րո­սյա­նի «Երբ որ քա­մին հան­դարտ­վի» ֆիլ­մը: Սա լավ ցու­ցա­նիշ չէ՞:
-Ես այդ ֆիլ­մը չեմ տե­սել և մեծ սպա­սե­լիք էլ չու­նեմ: Կի­նո­փա­ռա­տո­նե­րին մաս­նակ­ցե­լը, ի­հար­կե, լավ է, բայց դա էա­կան ցու­ցա­նիշ չէ: Կի­նո­փա­ռա­տո­նին մաս­նակ­ցե­լը ֆիլ­մի ո­րա­կի մա­սին որևէ բան չի ա­սում: Փա­րա­ջա­նո­վի «Նռան գույ­նը», օ­րի­նակ, ոչ մի կի­նո­փա­ռա­տո­նի չի մաս­նակ­ցել:
-Դուք էլ եք կի­նո­փա­ռա­տոն ղե­կա­վա­րում, ու­րեմն ին­չի՞ հա­մար են կի­նո­փա­ռա­տո­նե­րը, մի՞­թե դրանք չեն խթա­նում ֆիլ­մար­տադ­րու­թյու­նը:
-Ան­պայ­ման խթա­նում են, բայց կի­նո­փա­ռա­տո­նին մաս­նակ­ցու­թյու­նը դեռևս չի վկա­յում, որ կի­նոար­վես­տը զար­գաց­ման փու­լում է: Կի­նո­փա­ռա­տոնն ա­վե­լի շատ հա­սա­րա­կու­թյան զար­գաց­մանն է նպաս­տում: Մենք ին­չու՞ ենք գյու­ղում ա­նում կի­նո­փա­ռա­տո­նը. որ­պես­զի ժո­ղո­վուր­դը զար­գա­նա, մշա­կու­թա­յին-հոգևոր ի­մաս­տով ա­ռա­ջա­դի­մի գո­նե մեկ քայ­լով:
-Երբ կի­նո­փա­ռա­տո­նի ֆիլ­մերն ընտ­րում եք, հաշ­վի եք առ­նում գյու­ղա­կան հան­դի­սա­տե­սի պա­հան­ջար­կի մա­կար­դա՞­կը, թե՞ ա­ռաջ­նորդ­վում եք պրո­ֆե­սիո­նալ չա­փա­նիշ­նե­րով:
-Ի­հար­կե, ա­ռաջ­նորդ­վում ենք պրո­ֆե­սիո­նալ չա­փա­նիշ­նե­րով: Մենք ու­զում ենք բարձ­րաց­նել մարդ­կանց պա­հան­ջար­կի մա­կար­դա­կը:
-Իսկ գյու­ղում ըն­կալ­վու՞մ են այդ մո­տեց­մամբ ըն­տր­ված ֆիլ­մե­րը:
-Վեր­ջին փա­ռա­տո­նի ժա­մա­նակ ցու­ցադ­րե­ցինք նաև գյու­ղի պա­տա­նի­նե­րի նկա­րած ֆիլ­մե­րը: Մենք այդ ե­րե­խա­նե­րի հետ աշ­խա­տել էինք, և այդ աշ­խա­տան­քի ար­դյուն­քում նրանք ստեղ­ծել էին ի­րենց ֆիլ­մե­րը: Այն­պես որ, գյու­ղի ժո­ղո­վուր­դը ոչ միայն դի­տո­ղի կար­գա­վի­ճա­կով է մաս­նակ­ցում փա­ռա­տո­նին, այլև ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղի: Գյու­ղի ժո­ղո­վուր­դը միա­տարր չէ: Կան մեր գոր­ծով և՛ հե­տաքր­քր­վող­ներ, և՛ չհե­տաքր­քր­վող­ներ: Բայց մի բան հս­տակ է. մեր փա­ռա­տո­նը գյու­ղի հա­մար դար­ձել է անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն: Գյու­ղի սիմ­վոլ­նե­րից մեկն է դար­ձել «Ծի­րա­նի ծա­ռը»:
-Մեր կյան­քը լց­վեց մի մեծ ող­բեր­գու­թյամբ, մենք կորց­րինք ա­րյամբ ա­զա­տագր­ված մեր հայ­րե­նի­քի մի զգա­լի հատ­վածն ու զո­հա­բե­րե­ցինք մեր լու­սա­վոր ե­րի­տա­սարդ­նե­րին: Այս նյու­թը, ան­շուշտ, կդառ­նա հենք խա­ղար­կա­յին և ոչ խա­ղար­կա­յին ֆիլ­մե­րի հա­մար: Կս­տեղծ­վե՞ն, ըստ Ձեզ, կա­տար­վածն ամ­բողջ խո­րու­թյամբ ու ճշ­մար­տու­թյամբ ար­տա­ցո­լող ֆիլ­մեր:
-Կս­տեղծ­վեն, ե­թե տա­ղան­դա­վոր ստեղ­ծա­գոր­ծող­ներ լի­նեն դրանք ստեղ­ծող­նե­րը: Ի­րա­կա­նու­թյունն ինք­նին որևէ բան չի նշա­նա­կում ար­վես­տի հզոր գործ ստեղ­ծե­լու հար­ցում: Ե­թե ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղը տա­ղան­դա­վոր է, կա­րող է ա­մե­նաանն­շան նյու­թից էլ ստա­նալ լավ ֆիլմ, ե­թե ան­տա­ղանդ է, ա­մե­նա­մեծ ող­բեր­գու­թյու­նից կամ պրոբ­լե­մից էլ կս­տեղ­ծի թույլ, ան­հե­տաքր­քիր ֆիլմ:
-Մենք բախ­վե­ցինք այն փաս­տին, որ թղ­թի վրա, էկ­րան­նե­րին, մի­ջազ­գա­յին պատ­կա­ռե­լի կա­ռույց­նե­րի ըն­դու­նած բա­նաձևե­րում մի ճշ­մար­տու­թյուն ենք տե­սնում, ի­րա­կան կյան­քում՝ մեկ այլ, ու­ղիղ հա­կա­ռակ ի­րո­ղու­թյուն: Գե­ղե­ցիկ ձևա­կեր­պում­նե­րի, բարձ­րա­գոչ մար­դա­սի­րա­կան ճա­ռե­րի ֆո­նին մենք տե­սանք սահ­մռ­կե­ցու­ցիչ բա­ներ պա­տե­րազ­մի օ­րե­րին և իբրև ար­ձա­գանք՝ աշ­խար­հի «ա­ղա­ղա­կող» լռու­թյու­նը: Ինչ­պե՞ս սա բա­ցատ­րել:
-Այդ ճա­ռե­րը մենք ենք ա­սում, չէ՞: Այ­սինքն՝ մար­դու եր­կե­րե­սա­նիու­թյամբ է բա­ցատր­վում սա:
-Մեր այ­սօր­վա ի­րա­կա­նու­թյու­նը չի են­թադ­րում, որ մար­դիկ կհե­տաքր­քր­վեն ար­վես­տով: Ապ­րելն իսկ դար­ձել է ի­ներ­ցիա­յով ըն­թա­ցող մի բան: Կար­ծում եք՝ «Ծի­րա­նի ծառ» կի­նո­փա­ռա­տո­նը կն­պաս­տի՞, որ մարդ­կանց մեջ արթ­նա­նա ինչ-որ կայծ, ո­րը կմ­ղի ե­թե ոչ դե­պի ար­վես­տը, ա­պա գո­նե՝ դե­պի ապ­րե­լու գի­տակց­ված ըն­թաց­քը:
-Ձեր հար­ցի մեջ ինչ-որ են­թա­տեքստ կա, ո­րին ես չեմ ու­զում հա­մա­ձայ­նել: Մենք մեր միտ­քը գոր­ծի ենք դնում, երբ երկ­խո­սում ենք ար­վես­տի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյան հետ։ Երբ մար­դու միտքն աշ­խա­տում է, նշա­նա­կում է, որ նա իր բուն ա­ռա­քե­լու­թյան մեջ է: Մենք դրա­նից հրա­ժար­վել չենք կա­րող, ո­րով­հետև հրա­ժար­վե­լով՝ դա­դա­րում ենք մարդ լի­նե­լուց: Ար­վես­տը, գի­տու­թյու­նը միշտ պի­տի լի­նեն մար­դու կյան­քում, բո­լոր վի­ճակ­նե­րում: Պա­տա­հա­կան չէ, որ թա­ղում­նե­րի կամ կարևոր այլ ծի­սա­կա­տա­րու­թյուն­նե­րի ժա­մա­նակ ե­րաժշ­տու­թյուն է հն­չում, պոե­տա­կան խոսք է աս­վում: Մար­դու կյան­քի բո­լոր կարևոր դր­վագ­նե­րում ար­վեստն առ­կա է: Այն­պես որ, պի­տի հրա­ժար­վենք այն մտայ­նու­թյու­նից, թե ար­վես­տը ժա­մանց է և պի­տի լի­նի երկ­րորդ պլա­նում, ինչ­պես որ երկ­րի բյու­ջեում է: Ե­թե մեր մշա­կույ­թը լի­ներ բարձր մա­կար­դա­կի վրա, մենք այ­սօր­վա ող­բեր­գու­թյու­նը չէինք ու­նե­նա: Շատ բան է կախ­ված այն հան­գա­ման­քից, թե մեր գե­նե­րալ­նե­րը, սպա­նե­րը, զին­վոր­ներն ինչ ե­րաժշ­տու­թյուն են լսում, ինչ գր­քեր են կար­դում, ինչ ֆիլ­մեր են դի­տում: Այն ե­րաժշ­տու­թյու­նը կամ ֆիլ­մե­րը, որ շր­ջա­նառ­վում են մե­զա­նում հա­մա­տա­րած, չեն կա­րող հիմք տալ լուրջ հաղ­թա­նակ­նե­րի: Այդ հաղ­թա­նակ­նե­րին պատ­րաստ լի­նե­լու հա­մար պետք է ու­րիշ ե­րաժ­շտու­թյուն լսել, ու­րիշ ֆիլ­մեր դի­տել: Մեր փա­ռա­տո­նում ընդգրկված են ֆիլ­մեր, ո­րոնք արթ­նաց­նում են հան­դի­սա­տե­սի միտ­քը։ Գե­ղար­վես­տա­կան կոչ­վող ֆիլ­մե­րը, ո­րոնք սո­վոր է դի­տե­լու մեր հան­դի­սա­տե­սը, մեզ պատ­մու­թյուն­ներ են պատ­մում: Այդ պատ­մու­թյուն­նե­րը կա­րող են պատմ­վել ա­վե­լի կամ պա­կաս վար­պե­տու­թյամբ, բայց մենք դրանք դի­տում-ըն­կա­լում ենք պա­սիվ, հա­ճախ կի­սա­քուն վի­ճա­կում։ Փաս­տագ­րա­կան ֆիլ­մը, ինչ-որ ա­վար­տուն պատ­մու­թյան փո­խա­րեն, կյան­քի լոկ դր­վագ­ներ է տա­լիս՝ ստի­պե­լով մեզ հասց­նել տե­սա­ծը իր ա­վար­տին։ Ինք­ներս ենք հո­րի­նում այդ պատ­մու­թյու­նը, ինք­ներս ենք ստեղ­ծա­գոր­ծում: Այս դեպ­քում մեր միտ­քը, հո­գին ա­վե­լի ակ­տիվ են, քան թե գե­ղար­վես­տա­կան ֆիլ­մի պա­րա­գա­յում: Հույ­սով եմ, որ «Ծի­րա­նի ծառ» կի­նո­փա­ռա­տո­նը կարթ­նաց­նի հան­դի­սա­տե­սին ու կհա­նի պա­սիվ վի­ճա­կից։


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 41198

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ