Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մենք չենք կա­րող թույլ տալ, որ մեր ե­րե­խա­նե­րին «կր­թեն» ու կեր­տեն նրանց որ­պես հումք դի­տար­կող և ՀԱՅ տե­սա­կի շա­հը չս­պա­սար­կող մար­դիկ»

«Մենք չենք կա­րող թույլ տալ, որ մեր ե­րե­խա­նե­րին «կր­թեն» ու կեր­տեն նրանց որ­պես հումք դի­տար­կող և ՀԱՅ տե­սա­կի շա­հը չս­պա­սար­կող մար­դիկ»
03.07.2020 | 00:01

«Ի­րա­տե­սի» հոգևոր է­ջը վա­րող Լի­լիթ ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱ­ՆԸ ԿԳՄՍ նա­խա­րա­րու­թյան ներ­կա­յաց­րած «Հան­րակր­թու­թյան պե­տա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի վե­րա­բե­րյալ» նա­խագ­ծում խնդ­րա­հա­րույց կե­տեր է նկա­տել, ո­րոնց շուրջ զրու­ցե­ցինք նրա հետ։

-«Հան­րակր­թու­թյան պե­տա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րի վե­րա­բե­րյալ» ՀՀ կա­ռա­վա­րու­թյան ո­րոշ­ման նա­խագ­ծում Դուք մտա­հո­գիչ դրույթ­ներ եք նկա­տել։ Կման­րա­մաս­նե՞ք՝ ինչ խնդ­րա­հա­րույց հար­ցեր կան։
-Նախ` շնոր­հա­կալ եմ խոս­քի հնա­րա­վո­րու­թյան հա­մար, քան­զի լռե­լը հա­վա­սա­րա­զոր է ինք­նա­բա­նադր­ման. «Թող ա­նի­ծյալ լի­նի նա, ով Տի­րոջ գոր­ծը ծու­լու­թյամբ կկա­տա­րի, թող ա­նի­ծյալ լի­նի նաև նա, ով Տի­րոջ սու­րը ա­րյու­նից հետ կպա­հի» ¥Ե­րեմ. 48;10¤: «Կեն­դա­նի է Աստ­ծո Խոս­քը, ազ­դու և ա­վե­լի հա­տու, քան ա­մեն մի երկ­սայ­րի սուր։ Եվ կտ­րում, անց­նում է մինչև ո­գու և հո­գու, հո­դե­րի և ող­նա­ծու­ծի բա­ժան­ման սահ­մա­նը։ Նա քն­նում է սր­տի մտա­ծում­ներն ու խոր­հուրդ­նե­րը: Եվ նրա ա­ռաջ չկա ան­տե­սա­նե­լի ա­րա­րած» ¥Եբր. 4;12¤: Թեև ժա­մա­նա­կին շատ եմ խո­սել կր­թա­կան բա­րե­փո­խում­նե­րի և այլ մտա­հո­գիչ խն­դիր­նե­րի շուրջ, բայց ե­թե ա­ռա­վել ա­չա­լուրջ և տե­ղե­կաց­ված մար­դիկ չն­կա­տեն ու մտա­հո­գու­թյուն չար­տա­հայ­տեն, ես հաս­տատ ա­ռա­ջին մար­դը չեմ, որ մտա­հո­գիչ դրույթ­ներ կն­կա­տեմ ո­րոշ մարդ­կանց մտ­քի գո­հար­նե­րում: Հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծու­նեու­թյան որևէ ո­լորտ` քա­ղա­քա­կան, տն­տե­սա­կան, սո­ցիա­լա­կան, կր­թա­կան կամ մշա­կու­թա­յին, ու­նի իր հոգևոր-բա­րո­յա­կան աս­տա­ռը, ա­ռանց ո­րի որևէ պար­կեշտ հա­սա­րա­կու­թան վրա իր «հա­գու­կա­պը» պատ­շաճ և կո­կիկ տեսք չի ու­նե­նա: Պետք է ա­սեմ, որ ստեղծ­ված ի­րա­վի­ճակն ա­ռիթ էր` ընդ­հան­րա­պես ծա­նո­թա­նա­լու «հան­րակր­թա­կան պե­տա­կան չա­փո­րո­շիչ» երևույ­թի հետ: Հաս­կա­նա­լու հա­մար հեր­թա­կան ան­գամ չա­փո­րո­շի­չը փո­խե­լու պատ­ճառ­նե­րը և վեր հա­նե­լու առ­կա հնա­րա­վոր վտանգ­նե­րը` ձեռ­նա­մուխ ե­ղա նա­խորդ եր­կու չա­փո­րո­շիչ­նե­րի ու­սում­նա­սի­րու­թյա­նը` կա­տա­րե­լով հա­մե­մա­տա­կան վեր­լու­ծու­թյուն:
Հըն­թացս ինձ հա­մար պար­զե­ցի, որ մեր կր­թա­կան հա­մա­կար­գը (ո­րի մաս ենք կազ­մում ծնող­ներս), կր­թու­թյան հիմ­նա­կան ծրագ­րա­յին նյու­թից զատ ա­շա­կերտ­նե­րի կող­մից բազ­մա­թիվ այլ ո­րակ­նե­րի ու հմ­տու­թյուն­նե­րի ձեռք­բեր­ման մա­սով փաս­տա­ցի շեղ­վել է սահ­ման­ված չա­փո­րոշ­չից, ե­ղել է ոչ հետևո­ղա­կան և թե­րա­ցել է` չա­պա­հո­վե­լով ցան­կա­լի նվա­զա­գույն ար­դյունք: Ո­րով­հետև ազ­գա­յին-հայ­րե­նա­սի­րա­կան, հոգևոր-բա­րո­յա­կան բա­վա­կա­նին բարձր նշա­ձո­ղեր ու­նե­նա­լով հան­դերձ, հենց այդ կր­թու­թյան ար­դյուն­քում մենք ու­նե­ցանք ան­հա­տա­պաշտ, հեղ­հե­ղուկ և հե­ղա­փո­խա­կան սե­րունդ: Ծա­նո­թա­նա­լով ներ­կա նա­խագ­ծին, պարզ է դառ­նում, որ փաս­տաթղ­թի մաշ­վա­ծու­թյու­նը չէ փո­խե­լու կամ վե­րա­շա­րադ­րե­լու պատ­ճա­ռը: Տար­բե­րու­թյուն­ներ, ի­հար­կե, ո­լոր­տին ոչ գի­տակ­նե­րի հա­մար ոչ ակ­նա­ռու, կան: Բաո­բա­բի ծի­լե­րը նկա­տե­լի են, և ու­շա­դիր չլի­նե­լու դեպ­քում, կա­րող են շփոթ­վել վար­դի տուն­կի հետ: Ձևա­կեր­պում­ներն այն­պի­սին են, որ ստի­պում են մտա­հոգ­վել, ո­րով­հետև տո­ղա­տա­կե­րում կր­թու­թյան ներ­կա­յաց­վող չա­փո­րո­շիչ­նե­րը խմ­բագ­րե­լու և ա­շա­կերտ­նե­րին «անհ­րա­ժեշտ» ուղ­ղու­թյամբ ուղ­ղոր­դե­լու պատ­րաստ ձեռք է նշ­մար­վում: Նա­խա­գի­ծը ներ­կա­յաց­ված է ոչ միայն պար­զեց­ված, այլև բա­վա­կա­նին պար­զու­նակ ու հա­մա­հար­թեց­ված, «մե­կից մի հաց, մե­կից մի սոխ գո­ղա­ցած» տար­բե­րա­կով: Բե­րենք մի օ­րի­նակ.
«Նրանք կի­րա­ռում են լե­զուն` որ­պես ու­սում­նա­ռու­թյան և հա­սա­րա­կա­կան կյան­քին մաս­նակ­ցու­թյան հա­մա­պի­տա­նի գոր­ծիք»: Սա ներ­կա­յիս ձևա­կեր­պումն է, թե ինչ է լե­զուն սո­վո­րո­ղի հա­մար: Իսկ հի­մա հա­մե­մա­տեք նա­խորդ ձևա­կերպ­ման հետ. «Մայ­րե­նի լեզ­վի և գրա­կա­նու­թյան ու­սուց­ման շնոր­հիվ մար­դը ձեռք է բե­րում ազ­գա­յին ար­ժա­նա­պատ­վու­թյան խոր գի­տակ­ցու­թյուն, իր նախ­նի­նե­րի ստեղ­ծած մշա­կու­թա­յին ար­ժեք­նե­րը յու­րաց­նե­լու և հա­ջորդ սերն­դին փո­խան­ցե­լու կա­րո­ղու­թյուն: Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան պե­տա­կան լե­զուն` հա­յե­րե­նը, ազ­գա­յին խոր­հր­դա­նիշ է, պե­տու­թյան ու ազ­գա­յին անվ­տան­գու­թյան ե­րաշ­խիք: Օ­տար լե­զուն ոչ հա­յա­խոս ան­ձանց հետ շփ­վե­լու հիմ­նա­կան, այլ եր­կր­նե­րի ու ժո­ղո­վուրդ­նե­րի քա­ղա­քակր­թու­թյանն ու մշա­կույ­թին հա­ղոր­դակց­վե­լու, դրանց լա­վա­գույն ար­ժեք­նե­րը յու­րաց­նե­լու և հա­յե­րե­նով ար­տա­հայ­տե­լու, ինչ­պես նաև հա­յա­լե­զու մշա­կույթն այլ ժո­ղո­վուրդ­նե­րին մատ­չե­լի դարձ­նե­լու լրա­ցու­ցիչ մի­ջոց է»:
Ազ­գա­յին մտա­ծո­ղու­թյան հա­մար բա­ցա­հայտ վտան­գա­վոր դրույթ­ներ չկան միայն ա­ռա­ջին հա­յաց­քից: Սա­կայն ե­թե «Մինչև 2022 թվա­կա­նի սեպ­տեմ­բե­րի 1-ը սույն ո­րոշ­ման հա­վել­ված 2-ի հի­ման վրա ձևա­վոր­վում են ա­ռար­կա­յա­կան ծրագ­րե­րը, ի­րա­կա­նաց­վում է դրանց փոր­ձար­կու­մը և ման­կա­վարժ­նե­րի վե­րա­պատ­րաս­տու­մը, մշակ­վում են ու­սում­նա­կան նյու­թերն ու դա­սագր­քե­րը», ա­պա պարզ է դառ­նում ծրագ­րա­յին նյու­թի բո­վան­դա­կու­թյան ու ա­ռար­կա­յա­կան ցան­կի էա­կան փո­փո­խու­թյու­նը: Քա­նի որ գործ ու­նենք բա­վա­կա­նին ծա­վա­լուն փաս­տաթղ­թե­րի հետ, մեզ մտա­հո­գող ա­ռանց­քա­յին հար­ցե­րի շուրջ միայն մի քա­նի ընդ­հան­րաց­ված հա­մե­մա­տու­թյուն­ներ կբե­րեմ և ներ­կա­յաց­վող նա­խագ­ծում առ­կա ո­րոշ եր­կի­մաստ ար­տա­հայ­տու­թյուն­ներ, ո­րոնք չենք հան­դի­պում նա­խորդ­նե­րում:
Օ­րի­նակ` այս­պի­սի ձևա­կեր­պում­ներ.
-Տար­րա­կան դպ­րո­ցի ա­շա­կեր­տը պետք է.
․ ի­մա­նա և պահ­պա­նի հա­սա­րա­կա­կան վար­քի՝ ի­րեն առ­նչ­վող կա­նոն­ներն ու ի­րա­վունք­նե­րը, այդ թվում՝ կա­նանց և տղա­մարդ­կանց հա­վա­սար ի­րա­վունք­նե­րի և հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի մա­սով, հար­գի ու­րիշ մարդ­կանց, ըն­կա­լի յու­րա­քան­չյուր մար­դու ա­ռանձ­նա­հա­տուկ և ար­ժե­քա­վոր լի­նե­լը:
Կա­նանց և տղա­մարդ­կանց որևէ մա­սը բա­ցա­կա­յում է նա­խորդ նմուշ­նե­րում: Յու­րա­քան­չյուր մար­դու փո­խա­րեն խոս­վում է ընդ­հան­րա­պես մար­դու մա­սին` «որ­պես բարձ­րա­գույն սո­ցիա­լա­կան ար­ժեք»:
․ կարևո­րի սո­վո­րե­լը և ցու­ցա­բե­րի հե­տաք­րք­րու­թյուն սո­վո­րե­լու նկատ­մամբ.
Ա­յո՛, ի­հար­կե, ե­թե կա «սո­վո­րեց­նո­ղը», պետք է «սո­վո­րել»:
․ …լսի, հաս­կա­նա, ապ­րու­մակ­ցի… մյուս­նե­րին, հա­մա­գոր­ծակ­ցի տար­բեր ձևա­չա­փե­րով, դրսևո­րի դրա­կան վե­րա­բեր­մունք…
Ա­ռա­ջին ընդ­գծ­ված շատ գե­ղե­ցիկ և բա­րե­հունչ բա­ռը նո­րա­հայտ է և բազ­մա­շերտ:
․ ճա­նա­չի և հա­մադ­րի տար­բեր զգա­յա­րան­նե­րով ստա­ցած տե­ղե­կու­թյուն­նե­րը, գի­տակ­ցի դրանց դե­րը աշ­խար­հա­ճա­նա­չո­ղու­թյան գոր­ծում.
Երբ բաց­վի օ­վեր­տո­նյան հա­ջորդ պա­տու­հա­նը, այս ձևա­կեր­պու­մը, հնա­րա­վոր է, իր ողջ հմայ­քով կներ­կա­յա­նա:
․ ցան­կու­թյան դեպ­քում ար­տա­հայ­տի սե­փա­կան մտ­քե­րը, զգաց­մունք­նե­րը, կա­րիք­նե­րը և ցան­կու­թյուն­նե­րը, գի­տակ­ցի իր յու­րա­հա­տուկ լի­նե­լը.
․ գի­տակ­ցի իր ըն­տա­նե­կան, ազ­գա­յին և քա­ղա­քա­ցիա­կան պատ­կա­նե­լու­թյու­նը.
․ ցու­ցա­բե­րի այլ ազ­գե­րի, ա­վան­դույթ­նե­րի, ար­ժեք­նե­րի նկատ­մամբ հե­տաք­րք­րու­թյուն և հար­գանք (նա­խորդ տար­բե­րա­կում միշտ առ­կա է «ա­ռողջ» բա­ռը), ի­մա­նա և պահ­պա­նի հա­սա­րա­կա­կան վար­քի՝ ի­րեն առ­նչ­վող կա­նոն­ներն ու ի­րա­վունք­նե­րը, այդ թվում՝ կա­նանց և տղա­մարդ­կանց հա­վա­սար ի­րա­վունք­նե­րի և հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի մա­սով, հար­գի ու­րիշ մարդ­կանց, ըն­կա­լի յու­րա­քան­չյուր մար­դու ա­ռանձ­նա­հա­տուկ և ար­ժե­քա­վոր լի­նե­լը.
Ա­նընդ­հատ շեշտ­վում է ան­հա­տի յու­րա­հա­տուկ լի­նե­լը: Կամ այս­պի­սի ձևա­կեր­պում­ներ.
-Հան­րակր­թա­կան հիմ­նա­կան ծրագ­րի շր­ջա­նա­վար­տը պետք է՝
․ …մեկ­նա­բա­նի յու­րա­քան­չյուր ան­ձի անձ­նա­կան տա­րածք (ֆի­զի­կա­կան և հո­գե­բա­նա­կան) ու­նե­նա­լու ի­րա­վունքն ու անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը.
Այդ անձ­նա­կան տա­րած­քից կվռնդ­վի սր­տա­ցավ ծնողն ու կա­րե­կից ըն­կե­րը, և այդ «ստե­րիլ» տա­րածք ով ա­սես` մուտք չի գոր­ծի. հո­գե­բան, թե հո­գեորս….
․ ըն­կե­րակ­ցի, դրսևո­րի բաց և դրա­կան վե­րա­բեր­մունք այ­լոց հան­դեպ, հա­մա­գոր­ծակ­ցի և հա­ղոր­դակց­վի տար­բեր ձևա­չա­փե­րով, ակ­տի­վո­րեն լսի և հար­գան­քով վե­րա­բեր­վի այլ մարդ­կանց տե­սա­կետ­նե­րին և գա­ղա­փար­նե­րին.
Շատ վե­րա­ցա­կան այդ «այլք» կա­րող են լի­նել շատ կոնկ­րետ այլևայլք:
․ կա­րո­ղա­նա հա­վա­սա­րակշ­ռել և ներ­դաշ­նա­կել իր զգաց­մունք­նե­րը, ցան­կու­թյուն­նե­րը, կա­րիք­նե­րը, նպա­տակ­նե­րը, սե­փա­կան (՞) յու­րա­հատ­կու­թյուն­նե­րը և հա­կում­նե­րը.
Հա­վա­նա­բար ա­շա­կերտ­նե­րին այդ հար­ցում ևս, ինչ­պես ման­կա­պար­տե­զի սա­նե­րին, կօ­ժան­դա­կեն «զոն­ծի­կա­վոր սևակ­նե­րը»:
․ ի­մա­նա ե­րե­խա­յի, մար­դու և քա­ղա­քա­ցու հիմ­նա­րար ի­րա­վունք­նե­րը և ա­զա­տու­թյուն­նե­րը, բա­ցատ­րի, թե ինչ դեր ու­նի ան­հա­տը և պե­տու­թյու­նը դրանք հար­գե­լու և պաշտ­պա­նե­լու գոր­ծում.
Սա ևս տա­րըն­թեր­ցում­ներ կա­րող է ու­նե­նալ:
․ գի­տակ­ցի և հիմ­նա­վո­րի հա­սա­րա­կա­կան բո­լոր գոր­ծըն­թաց­նե­րում հա­վա­սար հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի ըն­ձեռ­ման նշա­նա­կու­թյու­նը, այդ թվում՝ կա­նանց և տղա­մարդ­կանց հա­վա­սար հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի և ի­րա­վունք­նե­րի մա­սով.
․ ցու­ցա­բե­րի հան­դուր­ժո­ղա­կա­նու­թյուն, ապ­րու­մակ­ցում և մար­դա­սի­րու­թյուն։
Հան­րակր­թա­կան միջ­նա­կարգ ծրագ­րի շր­ջա­նա­վար­տը պետք է՝
․ ան­կողմ­նա­կալ և ա­ռանց նա­խա­պա­շար­մունք­նե­րի վե­րա­բեր­վի իր և ու­րիշ­նե­րի են­թադ­րու­թյուն­նե­րին, կար­ծիք­նե­րին և ար­ժեք­նե­րին…
․ …պատ­րաս­տա­կամ լի­նի ապ­րու­մակ­ցել և ա­ջակ­ցել դժ­վար ի­րա­վի­ճա­կում հայ­տն­ված ցան­կա­ցած մար­դու կամ կեն­դա­նու.
․ վեր­լու­ծի և գի­տակ­ցի տար­բեր գոր­ծոն­նե­րի ազ­դե­ցու­թյունն իր ան­ձի ձևա­վոր­ման վրա.
․ ու­նե­նա ակ­տիվ դիր­քո­րո­շում հա­սա­րա­կա­կան գոր­ծըն­թաց­նե­րում կա­նանց և տղա­մարդ­կանց հա­վա­սար հնա­րա­վո­րու­թյուն­նե­րի ըն­ձեռ­ման ա­պա­հով­ման հա­մար.
․ Կա­րո­ղա­նա բա­ցա­հայ­տել և զար­գաց­նել իր ան­հա­տա­կան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րը, հե­տաք­րք­րու­թյուն­ներն ու նա­խա­սի­րու­թյուն­նե­րը:
Ա­ռանց մեկ­նա­բա­նու­թյան:
-Ըստ Ձեզ, ին­չու՞ են նա­խագ­ծում դպ­րո­ցա­կան­նե­րի սե­ռա­կան կր­թու­թյան չա­փո­րո­շիչ­նե­րը ոչ ճիշտ տար­բե­րա­կով մա­տուց­վում։
-Ձևա­կեր­պում­նե­րը բա­վա­կա­նին ա­ռանձ­նա­նում են ի­րենց տա­րօ­րի­նա­կու­թյամբ, երևի ո­րով­հետև այս նա­խա­գի­ծը մի­ջան­կյալ տար­բե­րակ է. բա­ցա­հայտ ա­ղա­ղա­կող բա­ներ չկան, բայց կան ակ­նարկ­ներ: Եվ խն­դի­րը ոչ այն­քան սխալ տար­բե­րա­կով մա­տու­ցելն է, որ­քան շեշ­տադ­րու­մը. մնա­ցած բո­վան­դա­կու­թյունն իր ողջ ծա­վա­լով վե­րած­ված է ֆո­նի.
․ տե­ղե­կաց­ված և պատ­րաստ լի­նի հա­սու­նաց­ման շր­ջա­նում իր և տա­րե­կից­նե­րի հետ կա­տար­վող ֆի­զի­կա­կան, ֆի­զիո­լո­գիա­կան և հո­գե­բա­նա­կան փո­փո­խու­թյուն­նե­րին, ու­նե­նա ինք­նախ­նամ­քի, հի­գիե­նա­յի հմ­տու­թյուն­ներ.
․ ճա­նա­չի և վեր­լու­ծի դե­ռա­հա­սու­թյան շր­ջա­նում հա­վա­նա­կան ռիս­կե­րը և ու­նե­նա դրան­ցից խու­սա­փե­լու և կամ նման ի­րա­վի­ճակ­նե­րում կոմ­նո­րոշ­վե­լու հմ­տու­թյուն­ներ.
․ տե­ղե­կաց­ված լի­նի մար­դու վե­րար­տադ­րո­ղա­կան ա­ռող­ջու­թյան պահ­պան­ման, ըն­տա­նի­քի, անձ­նա­կան կյան­քի պլա­նա­վոր­ման մա­սին.
Նա­խորդ տար­բե­րա­կում հան­դի­պում ենք, ա­սենք, այս­պի­սի ձևա­կերպ­ման. գի­տակ­ցի ըն­տա­նիք կազ­մե­լու և ազ­գա­յին ըն­տա­նե­կան ա­վան­դույթ­նե­րին ու նոր­մե­րին հետևե­լու անհ­րա­ժեշ­տու­թյու­նը։
-Ա­վե­լի վաղ խոր­հր­դա­րա­նը վա­վե­րաց­րեց Լան­զա­րո­տեի կոն­վեն­ցիան, գու­ցե սա տրա­մա­բա­նա­կան շա­րու­նա­կու­թյու՞նն է այդ քա­ղա­քա­կա­նու­թյան։
-Ոչ միայն հոգևոր, այլև մաս­նա­գի­տու­թյամբ ա­ռա­վել կոմ­պե­տենտ ան­ձինք ար­դեն անհ­րա­ժեշտ խո­րու­թյամբ անդ­րա­դար­ձել են խնդ­րին: Իսկ տրա­մա­բա­նա­կան շա­րու­նա­կու­թյան պա­հով պետք է ա­ռանձ­նաց­նել այս ձևա­կեր­պում­նե­րը.
․ դի­մա­կա­յի (սո­վո­րո­ղը) ճն­շում­նե­րին և ի­մա­նա՝ ում դի­մի ա­ջակ­ցու­թյան և խոր­հր­դատ­վու­թյան հա­մար.
․ ճա­նա­չի և տար­բե­րա­կի բռ­նու­թյան դրսևո­րում­նե­րը, կա­րո­ղա­նա ար­ձա­գան­քել, դի­մա­կա­յել, խու­սա­փել և պաշտ­պան­վել.
Այս­պի­սի ձևա­կեր­պում­նե­րի չենք հան­դի­պում նա­խոր­դող չա­փո­րո­շիչ­նե­րում, սա­կայն ե­թե ար­դեն շեշտ­վում է բռ­նու­թյան մա­սին, ա­պա սա պետք է դի­տար­կել իբրև զգու­շա­ցում, զգո­նու­թյան ու զգաս­տու­թյան կոչ: Սի­րե՛նք մեր զա­վակ­նե­րին, գնա­հա­տենք մեր մե­ծա­գույն ար­ժե­քը` ըն­տա­նի­քը:
-Դուք ա­մե­նավ­տան­գա­վո­րը ոչ թե սե­ռակր­թու­թյունն եք հա­մա­րում, այլ թե դրա ան­վան տակ ինչ կմա­տուց­վի ե­րե­խա­յին։ Ին­չո՞վ են պայ­մա­նա­վոր­ված Ձեր այս ան­հան­գս­տու­թյունն ու իշ­խա­նու­թյան պար­զա­բա­նում­նե­րի հան­դեպ ան­վս­տա­հու­թյու­նը։
-Ի­հար­կե, սե­փա­կան զա­վա­կի դաս­տիա­րա­կու­թյան կարևո­րա­գույն մա­սը, ո­րից կա­րող է կախ­ված լի­նել նրա ա­ռող­ջու­թյու­նը, հե­տա­գա կա­յա­ցումն ու եր­ջան­կու­թյու­նը, չպետք է թող­նել ո՛չ դպ­րո­ցին, ո՛չ փո­ղո­ցին: Հա­մե­նայն դեպս, ծնո­ղը պետք է նվա­զա­գույ­նը` վե­րահս­կի ու հա­մա­կար­գի ե­րե­խա­յի ստա­ցած տե­ղե­կույ­թը, իսկ ա­ռա­վել նպա­տա­կա­հար­մար է, որ ծնողն ին­քը գրա­գետ կեր­պով կր­թի կամ ուղ­ղոր­դի իր զա­վա­կին` ոչ մի դեպ­քում իր գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը չբ­խեց­նե­լով սե­փա­կան ան­հա­ջող կեն­սա­փոր­ձից կամ իր ծնող­նե­րի թույլ տված սխալ­նե­րից:
«Կմե­ծա­նաս, կմո­ռա­նաս»,- ան­հա­ջո­ղու­թյան հան­դի­պած փոք­րի­կին ա­սում են մե­ծա­հա­սակ­նե­րը: Փոք­րիկ­ներն էլ, մե­ծա­նա­լով, ցա­վի հետ մեկ­տեղ մո­ռա­նում են, որ մա­նուկ են ե­ղել: Մար­դիկ ան­մար­մին ու ան­սեռ հրեշ­տակ­ներ չեն: Ե­րե­խա­յի ինք­նա­ճա­նաչ­ման ըն­թաց­քը այս­պես, թե այն­պես հան­գե­լու է սե­փա­կան մարմ­նի, նրա ա­ճի ու զար­գաց­ման հետ կապ­ված հար­ցե­րին: Մենք կեն­սա­բա­նա­կան կամ հո­գե­բա­նա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր­ներ չենք, հար­կավ, բայց մեր զա­վա­կի ա­մե­նամ­տե­րիմ մարդն ենք: Սե­ռակր­թու­թյուն ա­սե­լով ծնո­ղը միան­գա­մից չպետք է լա­րի երևա­կա­յու­թյունն ու կարմ­րի: Եվ հենց կր­թու­թյան այս բնա­գա­վա­ռում ա­ռա­վե­լա­պե՛ս ե­րե­խա­յի մեջ պետք է նե­րար­կել նրա` «բո­լո­րի նման լի­նե­լու», հա­մընդ­հա­նուր, օ­րի­նա­չափ երևույթ­նե­րի են­թա­կա հան­դի­սա­նա­լու գա­ղա­փա­րը, ոչ թե ա­նընդ­հատ ծե­ծել «յու­րա­հա­տուկ ար­ժեք» բա­ռա­կա­պակ­ցու­թյու­նը, ին­չի պատ­ճա­ռով այ­սօր ա­ռա­ջա­դեմ Եվ­րո­պա­յում 40-ից ա­վե­լի սեռ են հաշ­վում:
Նա­խա­գի­տե­լի­քը ԸՆ­ՏԱ­ՆԻՔ ար­ժե­քի էու­թյան ու նպա­տա­կի հա­ղոր­դու­մը պետք է լի­նի, զա­վա­կին տր­ված օգ­նու­թյու­նը` ինք­նա­բա­ցա­հայտ­վե­լու որ­պես ժա­ռան­գորդ ո­րո­շա­կի ար­ժե­հա­մա­կար­գի և պատ­մու­թյան: Կարևո­րը ըն­տա­նի­քի ճիշտ մո­դել մա­տու­ցելն է, ըն­տա­նե­կան ջերմ մթ­նո­լորտ ձևա­վո­րե­լը, սե­րունդ­նե­րի միջև ճիշտ փոխ­հա­րա­բե­րու­թյան կա­ռու­ցու­մը և քրիս­տո­նեա­կան-բա­րո­յա­կան ար­ժեք­նե­րի դաս­տիա­րա­կու­մը:
- Այս ի­րա­վի­ճա­կում ի՞նչ պի­տի ա­նի մտա­հոգ ծնո­ղը։
-Մեր կր­թա­կան չա­փո­րո­շիչ­նե­րը միշտ էլ խո­ցե­լի կլի­նեն, քա­նի դեռ մեր պե­տու­թյու­նը աշ­խար­հիկ է, մի­ջազ­գա­յին օ­րեն­սդ­րու­թյու­նը` գե­րա­կա: Հա­մա­մարդ­կա­յին ար­ժեք­նե­րի սանդ­ղա­կը և չա­փո­րո­շիչ­նե­րը ան­նա­խա­դեպ ա­րա­գու­թյամբ փո­փոխ­վում են: Վտան­գը այն չէ, որ չա­փո­րո­շիչ­ներ են սահ­ման­վում, և որ սահ­մա­նող­նե­րը այն­քան էլ վս­տա­հու­թյուն չեն ներ­շն­չում: Ի­րա­կան վտանգն այն է, որ նրանք ի­րենց ո­րո­մը ցա­նում են նա­խա­պես «մշակ­ված» հիմ­նա­հո­ղում: Մեկ բա­ռով կա­սեմ: Պատ­վաս­տում­ներ: «Չա­փո­րո­շի­չը նպա­տա­կաուղղ­ված է հա­վա­սա­րա­պես հա­սա­նե­լի, նե­րա­ռա­կան և ո­րա­կյալ կր­թու­թյան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան ա­պա­հով­մա­նը»: Այս չա­փո­րո­շի­չը ո­րոշ հա­կա­հա­սա­րա­կան տար­րե­րի մեր հա­սա­րա­կու­թյան մեջ ին­տեգ­րե­լու գեր­լար­ված ճիգ է: Այս չա­փո­րո­շի­չը նպա­տա­կաուղղ­ված է հա­մաշ­խար­հայ­նաց­ման շա­հե­րի սպա­սարկ­մա­նը: Հայ տե­սա­կի վե­րած­մա­նը աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­ցու: Եվ մեր ան­տար­բե­րու­թյան ու ան­հետևո­ղա­կա­նու­թյան ար­դյուն­քում այս գոր­ծըն­թա­ցը թվում է ան­շր­ջե­լի ու ան­կա­սե­լի: «Չա­փո­րոշ­չի պա­հանջ­նե­րը պար­տա­դիր են հան­րակր­թա­կան ծրագ­րեր ի­րա­կա­նաց­նող ու­սում­նա­կան հաս­տա­տու­թյուն­նե­րի հա­մար՝ ան­կախ դրանց կազ­մա­կեր­պա­կան-ի­րա­վա­կան ձևից և են­թա­կա­յու­թյու­նից»։ Այս ձևա­կեր­պումն ան­փո­փոխ կեր­պով է կրկն­վում, բայց հա­կա­հայ քա­ղա­քա­կա­նու­թյուն վա­րող­նե­րի կող­մից: Բո­լո­րի չա­փե­րը ո­րոշ­ված են: Մաս­նա­վոր են­թա­կա­յու­թան կր­թօ­ջախ­նե­րը չեն խու­սա­նա­վի:
Այս կար­գի չա­փո­րո­շիչ­ներ սահ­մա­նող­նե­րը գա­լիս են մեր բաց­թո­ղում­նե­րը յու­րո­վի լրաց­նե­լու բո­լոր այն ո­լորտ­նե­րում, որ­տեղ դրանք առ­կա են: Բայց ե­թե մենք կա­րող ենք ինչ-որ տեղ մեզ թույլ տալ չու­նե­նալ մշա­կույ­թի և գյու­ղատն­տե­սու­թյան նա­խա­րա­րու­թյուն­ներ, մենք չենք կա­րող թույլ տալ, որ մեր ե­րե­խա­նե­րին «կր­թեն» ու կեր­տեն նրանց որ­պես հումք դի­տար­կող և ՀԱՅ տե­սա­կի շա­հը չս­պա­սար­կող մար­դիկ, ո­րով­հետև ե­թե այ­սօր գի­շե­րով քան­դում են պատ­մա­կան հու­շար­ձան­նե­րը և, մեր հո­ղե­րը ան­ջր­դի թող­նե­լով, ո­ռո­գում են թուր­քի ցանք­սե­րը, ա­պա մեր ե­րե­խա­նե­րից ե­նի­չե­րի կկեր­տեն: Ներդ­նենք մեր ե­րե­խա­նե­րի մեջ ինք­նակր­թու­թյան և ինք­նա­վե­րահ­սկ­ման լծակ­ներ և ա­ռողջ գա­ղա­փար­նե­րի սեր­մեր, պահ­պա­նենք նրանց ան­հաս­կա­նա­լի նե­րար­կում­նե­րից` գա­ղա­փար լի­նի, թե պատ­վաս­տա­նյութ, որ­պես­զի քայ­լե­լով հպար­տա­ցող սե­րունդ չմե­ծաց­նենք:
Ընդ­հան­րա­պես խոր­հուրդ կտամ բո­լոր ա­չա­լուրջ ծնող­նե­րին` ժա­մա­նակ հատ­կաց­նել և ինք­նու­րույն ու­սում­նա­սի­րել այդ փաս­տաթղ­թե­րը և մեր ե­րե­խա­նե­րին վե­րա­բե­րող ցան­կա­ցած այլ փաս­տա­թուղթ` սե­փա­կան հետևու­թյուն­ներն ա­նե­լու հա­մար:
Վեր­ջում, որ­պես հա­վել­ված, «չա­րա­բաս­տիկ նախ­կին­նե­րի» սահ­մա­նած չա­փո­րո­շիչ­նե­րից նմուշ­ներ:
3) հա­մա­գոր­ծակ­ցա­յին կա­րո­ղու­թյուն­ներ և հմ­տու­թյուն­ներ.
․ զերծ մնալ բա­րո­յա­կան չա­փա­նիշ­նե­րին հա­կա­սող նա­խա­պա­շա­րում­նե­րից, կան­խա­կալ մո­տե­ցում­նե­րից,
․ գնա­հա­տել ան­ձի և հա­սա­րա­կու­թյան վե­րա­բե­րյալ տար­բեր տե­սա­կետ­նե­րը և ճիշտ կողմ­նո­րոշ­վել դրանց հիմ­նա­վոր­վա­ծու­թյան հար­ցում,
․ պաշտ­պան­վել և զերծ մնալ «զանգ­վա­ծա­յին մշա­կույ­թի» վնա­սա­կար ազ­դե­ցու­թյուն­նե­րից։
3. Ար­ժե­քա­յին հա­մա­կարգ.
ա. գի­տակ­ցի սե­փա­կան մշա­կույ­թի` լեզ­վի, պատ­մու­թյան, ար­վես­տի, ա­վան­դույթ­նե­րի, ազ­գա­յին այլ ար­ժեք­նե­րի կարևո­րու­թյունն ու նշա­նա­կու­թյու­նը և լի­նի դրանց կրո­ղը,
ե. կարևո­րի բա­րո­յա­կան չա­փա­նիշ­նե­րը և քրիս­տո­նեա­կան ու հա­մա­մարդ­կա­յին ար­ժեք­նե­րը, լի­նի ազ­նիվ, գթա­սիրտ, ար­դա­րա­միտ, օ­րի­նա­պահ, բա­րե­կիրթ,
թ. հար­գի մար­դու ի­րա­վունք­ներն ու հիմ­նա­րար ա­զա­տու­թյուն­նե­րը, լի­նի մար­դա­սեր, հան­դուր­ժող, քա­ղա­քա­կիրթ վե­րա­բեր­մունք դրսևո­րի ու­րիշ ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի և նրանց մշա­կույթ­նե­րի հան­դեպ,
ժ. ա­նա­չա­ռո­րեն գնա­հա­տի իր ու­ժերն ու կա­րո­ղու­թյուն­նե­րը` բա­ցա­ռե­լով սե­փա­կան ան­ձի թե­րագ­նա­հա­տու­մը կամ գե­րագ­նա­հա­տու­մը:


Զրույ­ցը՝
Ռու­զան ԽԱ­ՉԱՏ­ՐՅԱ­ՆԻ

Դիտվել է՝ 8455

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ