Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Իշխա­նու­թ­յու­նը խոս­տա­ցել էր՝ սա վեր­ջին պա­տե­րազմն է

Իշխա­նու­թ­յու­նը խոս­տա­ցել էր՝ սա վեր­ջին պա­տե­րազմն է
13.11.2020 | 00:21

Այս օ­րե­րին ա­ռա­վել, քան երբևէ սթափ դա­տե­լու անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն կա: Պետք է հաս­կա­նալ, թե ինչ գոր­ծըն­թաց­ներ ու շղ­թա­յա­կան վայ­րէջք­ներ են սպաս­վում Ար­ցա­խի մեծ մա­սի կո­րուստ և հայ­կա­կան երկ­րա­մա­սի հա­յա­թա­փում ու­նե­նա­լուց հե­տո։ Ժամ­կետ­նե­րը սեղմ են, չա­փա­զանց սեղմ։ Այ­սօր­վա, ոչ թե վաղ­վա հարց է, ա­վե­լին՝ այս պա­հի հարց է սա։ Ինչ­պե՞ս ենք ապ­րե­լու, երբ կող­քի խրա­մա­տում մինչև ա­տամ­նե­րը զին­ված վայ հարևանն է, ո­րը պատ­րաստ է մեզ ու մեր ա­մեն ին­չը ոչն­չաց­նե­լու ի­րեն բնո­րոշ ձևով՝ ֆի­զի­կա­կա­նից բա­րո­յա­կան, մշա­կու­թա­յի­նից հոգևոր ա­ռում­նե­րով։ Կարևոր այս հար­ցի պա­տաս­խա­նը չու­նի ոչ ոք:


Նո­յեմ­բե­րի 9-ի լույս 10-ի գի­շե­րը ներ­կա­յաց­ված հայ­տա­րա­րու­թյու­նը, ո­րի տակ կա Հա­յաս­տա­նի, Ռու­սաս­տա­նի և Ադր­բե­ջա­նի ղե­կա­վար­նե­րի ստո­րագ­րու­թյու­նը, ըստ ի­րա­վա­բան­նե­րի՝ ի­րա­վա­կան որևէ ուժ չու­նի ո՛չ Հա­յաս­տա­նի, ո՛չ Ռու­սաս­տա­նի և ո՛չ էլ Ադր­բե­ջա­նի սահ­մա­նադ­րու­թյուն­նե­րի շր­ջա­նա­կում։ Այն ոչ թե ի­րա­վա­կան, այլ դեկ­լա­րա­տիվ փաս­տա­թուղթ է։ Սա նույնն է բնույ­թով, ինչ, օ­րի­նակ, այն հայ­տա­րա­րու­թյու­նը, ո­րը նա­խոր­դել էր ու­ղիղ մեկ ա­միս ա­ռաջ՝ հոկ­տեմ­բե­րի 9-ի լույս 10-ի գի­շե­րը, ըստ ո­րի՝ Հա­յաս­տա­նի, Ադր­բե­ջա­նի և Ռու­սաս­տա­նի ԱԳ նա­խա­րար­նե­րը հան­դես էին ե­կել հու­մա­նի­տար հրա­դա­դա­րի մա­սին հայ­տա­րա­րու­թյամբ։ Պահ­պան­վե­ցի՞ն հրա­դա­դա­րի մա­սին դրույթ­նե­րը, ի­հար­կե՝ ոչ: Մի քա­նի օր է ան­ցել, դեկ­լա­րա­տիվ փաս­տաթղ­թի մա­սին ի­րա­վա­կան մեկ­նա­բա­նու­թյուն­նե­րը ներ­կա­յաց­վել են բա­ցա­ռա­պես այս կամ այն կող­մի քա­ղա­քա­կան շա­հի ա­ռաջ­մղ­ման հա­մար, բայց ոչ հան­րու­թյան՝ ի­րա­կա­նու­թյան հետ ա­ռե­րես­վե­լու տե­սան­կյու­նից։ Ճգ­նա­ժա­մի ժա­մա­նակ այդ­պես չեն վար­վում։


Իշ­խա­նու­թյու­նը խոս­տա­ցել էր՝ սա վեր­ջին պա­տե­րազմն է, սա լու­ծե­լու է, վերջ­նա­կա­նաց­նե­լու է Ար­ցա­խի հար­ցը։ Վար­չա­պետ Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նը ե­րեկ՝ նո­յեմ­բե­րի 12-ին հայ­տա­րա­րում է՝ Ար­ցա­խի հար­ցը «փակ­ված չէ»: Եվ, ըստ երևույ­թին, ա­մեն բան դեռ նոր է սկս­վում։ ՈՒ՞մ հա­մար է նոր սկս­վում, հայ ժո­ղովր­դի՞, թե՞ քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ այս ու այն կողմ վա­զող ու ի­րենց ծա­ռա­յու­թյունն ա­ռա­ջար­կող­նե­րի հա­մար: Պա­տաս­խա­նը, կար­ծում ենք, պար­զից էլ պարզ է:
«Կռ­վում էինք ոչ միայն Ադր­բե­ջա­նի, այլ նաև Թուր­քիա­յի դեմ» հայ­տա­րա­րու­թյուն­նե­րը լսել ենք 44 օր շա­րու­նակ: Բայց սե­փա­կան աչ­քով եմ տե­սել՝ մեր բա­նա­կը, հայ­կա­կան զո­րա­միա­վո­րում­նե­րը ինչ­պես էին կռ­վում ա­մեն խրա­մա­տի, բնագ­ծի պաշտ­պա­նու­թյան հա­մար, ինչ­պի­սի սխ­րանք­ներ էին գոր­ծում զին­վո­րը, սպան, գե­նե­րա­լը, կա­մա­վո­րը և պա­հես­տա­զո­րա­յի­նը։ Այժմ ի­րա­կա­նու­թյունն այլ է, մար­դիկ լքում են Ար­ցա­խը, տա­նում են ի­րենց հետ նաև առ­կա գույ­քը։ Ար­ցա­խի իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը կոչ են ա­նում չհե­ռա­նալ, բայց չեն ա­սում, թե ին­չու՞ չպետք է հե­ռա­նալ Քար­վա­ճա­ռից, Բեր­ձո­րից: Իսկ ան­գամ րո­պե­նե­րը շատ թանկ են, քա­նի որ մինչև ըն­թա­ցիկ ամս­վա վեր­ջը, ըստ հայ­տա­րա­րու­թյան, հայ­կա­կան զոր­քե­րը պի­տի դուրս գան այդ տա­րածք­նե­րից։ Անվ­տանգ ապ­րե­լու ի՞նչ ե­րաշ­խիք­ներ ու­նեն բնա­կիչ­նե­րը։ Այդ մա­սով ու՞մ հա­վա­տան՝ Ա­լիևի՞ն, Փա­շի­նյա­նի՞ն, թե՞ Հա­րու­թյու­նյա­նին։ Ներ­քա­ղա­քա­կան դե­րա­կա­տար­ներն էլ ա­վե­լի են սրում ա­մե­նը, երբ փաս­տա­ցի կա­պի­տու­լյա­ցիոն հայ­տա­րա­րու­թյան տակ ստո­րագ­րած ՀՀ վար­չա­պե­տը և նրա ԱԺ մե­ծա­մաս­նու­թյու­նը չի պա­տաս­խա­նում վե­րոն­շյալ հար­ցե­րին, չի տա­լիս գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի պլան, չի բա­ցատ­րում, թե ինչ է տե­ղի ու­նե­նում: Իսկ որ տա­րա­ծաշր­ջա­նա­յին կարևոր գոր­ծըն­թաց է տե­ղի ու­նե­նում ար­դեն բարձր տեմ­պե­րով, ո­րը կանգ­նեց­նել պրակ­տի­կո­րեն հնա­րա­վոր չէ, փաստ է: Քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նը սու­տա­սա­նի թատ­րոն է, բայց հա­սա­րա­կու­թյա­նը ստե­րով կե­րակ­րե­լը ոչ միայն ան­ժամ­կետ չի կա­րող լի­նել, այլև չա­փա­զանց վտան­գա­վոր է, քա­նի որ հա­սա­րա­կու­թյան մեջ կա՛ն քա­ղա­քա­կան շահ չհե­տապն­դող մար­դիկ, ան­հատ­ներ, ո­րոնք, ցա­վոք, մեծ ուժ չեն ներ­կա­յաց­նում: Հա­ճախ էլ դիտ­մամբ են խլաց­նում նրանց ձայ­նը, նրանց «մուտ­քը» դե­պի ամ­բո­խը զմռս­ված է, որ­պես­զի մար­դիկ սթափ դա­տո­ղու­թյուն­նե­րի հետ չա­ռե­րես­վեն: Վեր­լու­ծող, հար­ցեր բարձ­րաց­նող հա­սա­րա­կու­թյուն ու­նե­նալ որևէ իշ­խա­նու­թյուն չի ու­զում: Ին­չու՞, պարզ ու հաս­կա­նա­լի պատ­ճա­ռով. պե­տու­թյան հա­մար ճա­կա­տագ­րա­կան պա­հե­րին ի­րո­ղու­թյուն­նե­րը պետք է ներ­կա­յաց­վեն այն­պես, ինչ­պես ի­րենց է ձեռն­տու:


Սևակ ՎԱՐ­ԴՈՒ­ՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 7251

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ