Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Հայաստանն ու Ադրբեջանը գլորվում են դեպի պատերա՞զմ

Հայաստանն ու Ադրբեջանը գլորվում են դեպի պատերա՞զմ
23.07.2020 | 15:44

Նվազագույնը 17 մարդ զոհվել է և ոչ ոք չի ցանկանում պատասխանատավություն ստանձնել: Վերջին օրերին Հայաստանի հյուսիս-արևելքում, Ադրբեջանի սահմանին մոտ, երկու երկրների բանակների միջև անօդաչուների ու ծանր սպառազինությունների կիրառմամբ բախումներ են եղել: Հնարավոր չէ վստահորեն ասել՝ ո՞վ է սկսել մարտական գործողությունները, ինչու՞ հենց այդտեղ, կանխամտածված սադրա՞նք էր, թե՞ սխալ՝ գրում է Ալիսե Բոտան Die Zeit-ում:

Հարավային Կովկասում Հենրիխ Բելի հիմնադրամի ղեկավար Շտեֆան Մայստերի գնահատականով՝ դա չէ գլխավոր հարցը. «Վճռորոշ նշանակություն ունի, որ երկու կողմերը պատրաստվում են հակառակորդին սուր արձագանքի ու պատրաստ են վրեժի: Հենց դա է ընթացիկ իրավիճակը դարձնում վտանգավոր՝ նույնիսկ մեկ միջադեպը կարող է հանգեցնել սրման»: Դա հնարավոր է, որովհետև Հայաստանի ու Ադրբեջանի կոնֆլիկտը Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ մոռացվել է, մինչդեռ երկու կողմերը չեն դադարում պատրաստվել պատերազմի: Կոնֆլիկտը համարվում էր սառեցված, դա սխալ եզրակացություն է, մարտական գործողությունները երբեք ամբողջությամբ չեն դադարել: Ամեն տարի միջինը 25-30 զոհ է լինում: 2016-ին պետությունների միջև եղան բազմօրյա մարտեր, որոնց ընթացքում 100 մարդ սպանվեց: Այս տարիներին երկրները մասշատաբային զինվել են՝ Ադրբեջանը պաշտպանության վրա ծախսում է իր ՀՆԱ-ի 4%, Հայաստանն՝ ավելի շատ: Կոնվերսիայի միջազգային կենտրոնի սպառազինությունների փորձագետների կարծիքով՝ երկու երկրներն այսօր աշխարհի ամենասպառազինված երկրների տասնյակում են: Եթե ռացիոնալ դատենք, երկու կողմերն էլ չեն կարող բաց պատերազմով շահագրգռված լինել, որ չափազանց թանկ գին է ունենալու: Լարումը հաճախ արտաքին ներգործությունների հետևանք է, քաղաքական հաշվարկների ու հասարակական տրամադրությունների: Ադրբեջանի ու Հայաստանի իշխանությունները հայտնվել են ուժեղ ճնշման տակ կորոնաճգնաժամի պատճառով: Վարակվածների թիվը մեծ է: Հայաստանը եկամուտներ է կորցնում զբոսաշրջությունից, Ադրբեջանը՝ նավթի վաճառքից՝ համաշխարհային շուկայում գնանկման պատճառով: Տնտեսական կարիքներն ու հասարակության ֆրուստրացիան աճում են: Ադրբեջանում իշխող ավտոկրատ Իլհամ Ալիևը կոշտ հակազդում է ընդդիմությանը, Հայաստանում Նիկոլ Փաշինյանը, որ վարչապետ է ընտրվել 2018-ին, ստիպված է ապացուցել իր կայացածությունը: Ի տարբերություն ՀՀ նախկին նախագահների՝ Փաշինյանը ծնունդով Լեռնային Ղարաբաղից չէ, այդ պատճառով էլ չի կարող իրեն զիջումներ թույլ տալ՝ ընտրողները դա կհամարեն թուլություն: Երկու հասարակություններում էլ տարիների հետ նվազել է փոխզիջման պատրաստակամությունը, և Լեռնային Ղարաբաղի համար պայքարը ստացել է նույնականություն ձևավորող նշանակություն: Վտանգավոր դինամիկան դեռ կարելի է կասեցնել: Ռուսաստանը կարող է ազդել Հայաստանի, Թուրքիան՝ Ադրբեջանի վրա: Մինճդեռ ռուսական կողմը զուսպ է արտահայտվում, Թուրքիան կտրուկ դատապարտում է Հայաստանին և վրեժի կոչ անում, գուցե հայրենակից ընտրողներին ազդանշաններ հղելու համար: Այդպես աճում է էսկալացիայի և պատերազմի վտանգը:
Ալիսե Բոտա, Die Zeit


Հ.Գ. Սա գերմանական ընդհանրական տեսակետն է, որին տարբեր հավելումներ կարող են լինել՝ նույնանման բովանդակությամբ: Փաստացի՝ գերմանացիները, ինչպես շատերը, իմաստ չեն տեսնում պատճառների մեջ խորանալու, փորձում են գնահատել ստեղծված իրավիճակը և արագ ու իրենց համար անկորուստ հանգուցալուծել: Նրանք նույնիսկ չեն խորանում Ռուսաստանի ու Թուրքիայի դիրքորոշումների տարբերությունների մեջ, ու սա այն ասպարեզն է, որտեղ պետք է գործի հայ դիվանագիտությունը: Այսօր կառավարության նիստում վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը ձևակերպել է ՀՀ դիրքորոշումը. «Առաջին՝ Հայաստանի և Արցախի ընդհանուր անվտանգության համակարգը պետք է առավել ամրապնդել: Այս տեսակետից խիստ կարևորում եմ Արցախի հետ մեր սերտ համագործակցությունը և այդ համագործակցությանը սպառնալիքներին համապատասխան նոր բովանդակություն հաղորդելը:


Երկրորդ՝ Արցախը պետք է դառնա բանակցությունների լիարժեք կողմ:
Երրորդ՝ Ադրբեջանը պետք է հրապարակայնորեն հրաժարվի ուժի կիրառումից և վստահելի քայլեր կատարի հակահայկական հռետորաբանությունը դադարեցնելու ուղղությամբ:
Չորրորդ՝ բանակցությունները պետք է լինեն իմաստալից: Ադրբեջանի այն մոտեցումը, որ բանակցությունները պատերազմի շարունակությունն են և դրանց նպատակը բանակցային սեղանի շուրջ ռազմական խնդիրներ լուծելն է, իմաստազրկում են բանակցային ողջ գործընթացը|: Բանակցություններն իմաստ ունեն, եթե Ադրբեջանը պատրաստ է հետ կանգնել իր մաքսիմալիստական մոտեցումից և պատրաստ է փոխզիջման: Առանց որևէ սահմանափակման Արցախի ժողովրդի ինքնորոշման իրավունքի ճանաչումը, Հայաստանի և Արցախի բնակչության անվտանգությունը չեն կարող զիջվել որևէ պարագայում:
Հինգերորդ՝ վերջին օրերին Ադրբեջանը թիրախավորեց Տավուշի մարզի սահմանամերձ բնակավայրերի քաղաքացիական բնակչությանը և ենթակառուցվածքները: Ադրբեջանին զենք մատակարարող երկրները պետք է հստակ գիտակցեն, որ այդ զենքի օգտագործումը խաղաղ բնակչության դեմ հանցագործություն է, քանի որ այնպիսի տպավորություն է ստեղծվում, որ Հայաստանի զինված ուժերի և խաղաղ բնակչության դեմ կռվում է ոչ թե Ադրբեջանը, այլ՝ օտարերկրյա գերճշգրիտ, մահաբեր զինատեսակներ արտադրող միջազգային կորպորացիաները՝ իրենց մասնագետներով հանդերձ:


Արդեն երրորդ տասնամյակը ձգվող հակամարտությունը լուրջ վնաս է հասցնում Հայաստանի սահմանամերձ բնակավայրերին և Արցախում ապրող մարդկանց և խախտում է նրանց տնտեսական, քաղաքական, բնապահպանական, տեղաշարժի և այլ իրավունքներ: Այն մոտեցումը, որ այդ իրավունքները կարող են իրացվել միայն հակամարտության կարգավորումից հետո, ընդունելի չէ: Հակամարտության գոտում ապրող մարդկանց խնդիրները պետք է դառնան բանակցային օրակարգի առաջնային մաս:


Վեցերորդ՝ հրադադարի պահպանման մոնիթորինգը, որը գոյություն ուներ մինչև համավարակը, փաստացի խիստ սահմանափակ է:Պետք է միջազգային նոր մոնիթորինգ, որը լինի մշտական և ունենա ստուգողական մեխանիզմներ, որոնք կարձանագրեն, թե երբ և որ կողմն է խախտել հրադադարը: Նմանօրինակ մոնիթորինգային գործունեություն կարող է իրականացնել ԵԱՀԿ գործող նախագահի անձնական գրասենյակը, որն ունի տարածաշրջանում տարիների փորձառություն և կարող է ապահովել ԵԱՀԿ դիտորդների մշտական ներկայությունը տարածաշրջանում թե պետական սահմանին, թե շփման գծում: Զինվորականների միջև տեղում ուղիղ կապի ապահովումը արդյունավետ գործիք է՝ միջադեպերը կանխելու և պարզաբանելու ուղղությամբ:


Յոթերորդ՝ հակամարտության խաղաղ կարգավորման նպատակով Հայաստանը շարունակելու է աշխատել ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահների հետ: Մենք վճռականորեն մերժել և մերժելու ենք հակամարտության շահարկմամբ տարածաշրջանն ապակայունացնելու Թուրքիայի փորձերը», - նշեց վարչապետը:
Նա շեշտեց, որ հուլիսյան մարտերը ցույց տվեցին, որ 2018-ի ոչ բռնի, թավշյա, հեղափոխության, դրան հետևած կոռուպցիայի դեմ պայքարի, բարեփոխումների, բանակի զարգացման նոր հայեցակարգի արդյունքում մեր երկիրն ու հասարակությունը դիմակայելու ու համախմբվածության նոր մակարդակի են հասել:
«Մեզ կարելի է ոգևորվել այս փաստից, բայց և այդ ոգևորությունը պետք է փոխակերպվի ամենօրյա ստեղծարար աշխատանքի»:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 14359

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ