Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ա­րա­մ­յան­ցի մե­ծու­թ­յունն այն էր, որ, չնա­յած անձ­նա­կան ող­բեր­գու­թ­յա­նը, կա­րո­ղա­ցավ լի­նել հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րար ու մեծ բա­րե­րար»

«Ա­րա­մ­յան­ցի մե­ծու­թ­յունն այն էր, որ, չնա­յած անձ­նա­կան ող­բեր­գու­թ­յա­նը, կա­րո­ղա­ցավ լի­նել հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րար ու մեծ բա­րե­րար»
20.11.2020 | 01:23

Ստեղծ­վու՞մ է գրա­կա­նու­թյուն պա­տե­րազ­մի օ­րե­րին։ Ի՞նչ ըն­թացք է ու­նե­նում հրա­տա­րակ­չա­կան գոր­ծը ֆորս­մա­ժո­րա­յին ի­րա­վի­ճակ­նե­րում։ Այս հար­ցե­րի մա­սին զրու­ցել ենք գրող, աստ­վա­ծա­բան, «Է­դիտ պրինտ» հրա­տա­րակ­չու­թյան վա­ճառ­քի և մար­քե­թին­գի բաժ­նի գլ­խա­վոր մաս­նա­գետ ԴԱ­ՎԻԹ ՍԱՄ­ՎԵ­ԼՅԱ­ՆԻ հետ։ Անդ­րա­դար­ձել ենք նաև «Է­դիթ պրինտ» հրա­տա­րակ­չու­թյան լույս ըն­ծա­յած «Ա­րա­մյանց» գր­քին։ Հե­ղի­նա­կը փի­լի­սո­փա­յա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի դոկ­տոր, պրո­ֆե­սոր, մի շարք մի­ջազ­գա­յին գի­տու­թյուն­նե­րի ա­կա­դե­միա­նե­րի ան­դամ, ԼՂՀ ԱԺ նախ­կին պատ­գա­մա­վոր Կա­րեն Օ­հան­ջն (Օ­հան­ջա­նյան) է։ Ռու­սե­րե­նից թարգ­մա­նել է Դա­վիթ Սամ­վե­լյա­նը:

-Դա­վիթ, ի՞նչ են ա­նում այս օ­րե­րին գրող­նե­րը։ Կա­րո՞ղ է խոսք լի­նել գրե­լու, գիրք կար­դա­լու, գր­քի վա­ճառ­քի մա­սին։
-Գրե­լու մա­սին խոսք լի­նել չի կա­րող, բո­լո­րիս միտ­քը սևեռ­ված էր ռազ­մա­ճա­կա­տի և թի­կուն­քում տար­վող աշ­խա­տանք­նե­րի վրա։ Ես վեպ էի գրում, բնա­կա­նա­բար դա­դար տվե­ցի։ Չգի­տեմ՝ ինչ­քան կտևի այս վի­ճա­կը, բայց կան աշ­խա­տանք­ներ, որ չպետք է հե­տաձ­գել։ Ե­թե այ­սօր հե­տաձ­գենք, վա­ղը ա­վե­լի վատ կլի­նի։ Իսկ գր­քի վա­ճառ­քը կազ­մա­կեր­պել ենք հիմ­նա­կա­նում բա­րե­գոր­ծա­կան նպա­տակ­նե­րով (նկա­տել եմ, որ շա­տերն էին այդ գոր­ծին լծ­ված. գր­քի վա­ճառ­քից ստաց­ված հա­սույթն ամ­բող­ջու­թյամբ կամ մաս­նա­կի փո­խան­ցում էին բա­նա­կին)։ Նաև հյու­րըն­կա­լել ենք Ար­ցա­խից ե­կած ե­րե­խա­նե­րին, որ նրանք այդ­քան չզ­գան կո­րուս­տը, մի­ջա­վայ­րի փո­փո­խու­թյունն ու, ընդ­հան­րա­պես, պա­տե­րազ­մը։ Այ­սինքն, փոր­ձում ենք հնա­րա­վոր ա­մեն ինչ ա­նել, որ ման­կու­թյու­նից չկտր­վեն։
-Հրա­տա­րակ­չա­կան ծրագ­րե­րը փո­փոխ­վե՞լ են։
-Մեր ծրագ­րե­րը պա­հի տակ չեն կազմ­վում, վա­ղուց մշակ­ված են։ Այս ըն­թաց­քում տպագր­վել են շատ գր­քեր՝ սկ­սած ու­սում­նաօ­ժան­դա­կա­յի­նից մինչև գե­ղար­վես­տա­կան (Ա­գա­թա Քրիս­տի, բիզ­նես գր­քեր, նկար­չա­կան ձեռ­նարկ՝ նա­խադպ­րո­ցա­կան տա­րի­քի ե­րե­խա­նե­րի հա­մար և այլն):
-Ա­սա­ցիք, որ վեպ եք գրում։ Պա­տե­րազ­մը չի՞ շե­ղել վե­պի ըն­թաց­քը, ե­թե վեր­սկ­սեք գրել այն։
-Այս պա­հին ան­գամ մտա­ծում եմ՝ ար­ժե՞ շա­րու­նա­կել այն թե­ման, ո­րի շուրջ գր­վում էր վեպս։ Բնա­կա­նա­բար, հո­գե­վի­ճա­կի փո­փո­խու­թյու­նը անդ­րա­դառ­նում է ձե­ռագ­րիդ վրա, ար­ծարծ­վող թե­մա­յի։ Այն, ինչ անց­նե­լու է ա­ռօ­րյա կյան­քի հետ, ժա­մա­նա­կի ըն­թաց­քում անց­նե­լու է, բայց խոր նստ­ված­քը մնա­լու է ու հաս­տատ անդ­րա­դառ­նա­լու է նյու­թի վրա։
-Մինչ պա­տե­րազ­մը «Է­դիթ պրին­տը» հրա­տա­րա­կեց Կա­րեն Օ­հան­ջի «Ա­րա­մյանց» վե­պը։ Ին­չու՞ ո­րո­շե­ցիք անդ­րա­դառ­նալ Մի­քա­յել Ա­րա­մյան­ցին և հենց այս ձևա­չա­փով՝ գե­ղար­վես­տա­կան պա­տում։ Կա՞ն նմա­նա­տիպ այլ գր­քեր նրա մա­սին։
-Նախ ա­սեմ, որ «Ա­րա­մյան­ցը» մասն է կազ­մում այն շար­քի, ո­րում անդ­րա­դարձ է կա­տար­վում հայ մե­ծա­նուն բա­րե­րար­նե­րին և գոր­ծա­րար­նե­րին։ Ա­վե­լի վաղ անդ­րա­դար­ձել էինք Քր­քո­րյա­նին, Գյուլ­բեն­կյա­նին, նա­խոր­դիվ՝ Ման­թա­շյան­ցին։ Մի տե­սակ խոր­հր­դան­շա­կան է. Ման­թա­շյան­ցի և Ա­րա­մյան­ցի մա­սին գր­քեր թարգ­մա­նելն ու հրա­տա­րա­կե­լը նման ե­ղան նրանց ճա­կա­տագ­րե­րին։ ՈՒ­նե­նա­լով ա­սե­լիք՝ հա­մա­վա­րա­կի և պա­տե­րազ­մի պատ­ճա­ռով` չկա­րո­ղա­ցանք ինչ­պես հարկն է հասց­նել ըն­թեր­ցո­ղին, և դրանք մե­նակ մնա­ցին։ Այդ­պի­սին էր նաև գր­քի հե­րոս­նե­րի ճա­կա­տա­գի­րը. Ման­թա­շյան­ցը կյան­քի վեր­ջում ան­գամ գե­րեզ­ման ու­նե­նա­լուն չար­ժա­նա­ցավ, Ա­րա­մյան­ցը մա­հա­ցավ չքա­վո­րու­թյան մեջ՝ իր կա­ռու­ցած տան նկու­ղում։
Ա­րա­մյան­ցի մա­սին կան մի քա­նի փաս­տագ­րա­կան գր­քեր։ Այս գիր­քը, որ բնագ­րում ու­ներ «Մի­քա­յել» վեր­նա­գի­րը, ա­վե­լի շատ գե­ղար­վես­տա­կան էր։ Հա­յե­րեն թարգ­մա­նու­թյու­նը հարս­տա­ցավ ծա­նո­թագ­րու­թյուն­նե­րով, և պահ­պան­վեց վա­վե­րագ­րու­թյու­նը։ Ըն­թեր­ցո­ղը, Ա­րա­մյան­ցի անձ­նա­կան կյան­քին, նրա հա­ջո­ղու­թյուն­նե­րին ու ող­բեր­գու­թյուն­նե­րին ծա­նո­թա­նա­լուց զատ, պատ­կե­րա­ցում է կազ­մում տվյալ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի կարևոր ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րի ու հայտ­նի դեմ­քե­րի մա­սին։ Հարկ է նշել, որ Ա­րա­մյան­ցը դժ­վար ժա­մա­նակ­նե­րում է ապ­րել, տե­սել է ե­րեք իշ­խա­նու­թյուն՝ Ցա­րա­կան Ռու­սաս­տան, Ա­ռա­ջին հան­րա­պե­տու­թյուն, խոր­հր­դա­յին կար­գեր։
-Ի՞նչ աղ­բյուր­նե­րից է օգտ­վել հե­ղի­նա­կը։
-Կա­րեն Օ­հան­ջը ար­ցախ­ցի է, Ա­րա­մյան­ցի ազ­գա­կա­նը։ Նա իր բա­րե­կամ­նե­րի հետ զրույց­նե­րի, նրանց հու­շա­պա­տում­նե­րի հի­ման վրա է գրել գիր­քը։ Ա­րա­մյան­ցի մա­սին դր­վագ­ներ կան, որ այլ տեղ չես հան­դի­պի։ Օ­րի­նակ, Ա­րա­մյան­ցի դղյա­կի ստեղծ­ման նա­խա­պատ­մու­թյունն է ներ­կա­յաց­նում, ո­րի նա­խա­տի­պը Շվե­ցա­րիա­յում ապ­րող Ա­րա­մյան­ցի սի­րու­հու դղյակն է ե­ղել։ Կա­րե­լի է ա­սել՝ գրե­թե ա­մեն ին­չի պա­տաս­խա­նը գտ­նում ես։
-Մեծ հաշ­վով՝ ո՞վ է Ա­րա­մյան­ցը՝ հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րա՞ր, թե՞ դա­ժան ճա­կա­տա­գիր ու­նե­ցող անձ­նա­վո­րու­թյուն։
-Իմ կա­րի­քով՝ Ա­րա­մյան­ցի մե­ծու­թյունն այն էր, որ, չնա­յած անձ­նա­կան ող­բեր­գու­թյա­նը, կա­րո­ղա­ցավ լի­նել հա­ջո­ղակ գոր­ծա­րար ու մեծ բա­րե­րար։
-Գիր­քը կա­րո՞ղ է հե­տաք­րք­րել կամ ինչ-որ բան տալ մեր գոր­ծա­րար­նե­րին, թե՞ զուտ հե­տաք­րք­րա­շարժ պատ­մու­թյուն է մեծ հա­յի ու նրա ապ­րած ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի մա­սին։
-Որ­պես այդ­պի­սին, որ կար­դան-հաս­կա­նան՝ ինչ­պես բիզ­նես կա­ռու­ցել, չենք կա­րող դի­տար­կել, բայց մի շատ կարևոր կետ կա գր­քում. բիզ­նե­սը չպետք է փչաց­նի ըն­կե­րու­թյու­նը։ Գր­քում տես­նում ենք, որ Ա­րա­մյան­ցի պա­րա­գա­յում ըն­կե­րու­թյունն օգ­նում է, որ բիզ­նե­սը զար­գա­նա։
-Ա­րա­մյան­ցի ստեղ­ծա­ծից ի՞նչ է մնա­ցել, և ի՞նչ գի­տեն Թբի­լի­սիում այդ մա­սին։
-Ա­րա­մյան­ցի կա­ռու­ցած հի­վան­դա­նո­ցի շեն­քը կի­սա­վեր է, «Մա­ժես­տիկ» հյու­րա­նոցն այժ­մյան «Մա­րիոտն» է։ Նրա ա­ռանձ­նատ­նե­րը դեռ կան։ Մի քա­նի տա­րի ա­ռաջ Վրաս­տա­նում ՀՀ դես­պա­նու­թյան նա­խա­ձեռ­նու­թյամբ Թբի­լի­սիում ցու­ցա­տախ­տակ ամ­րաց­վեց, որ Ա­րա­մյան­ցի այս տա­նը տե­ղի է ու­նե­ցել Հա­յաս­տա­նի ա­ռա­ջին հան­րա­պե­տու­թյան հռ­չա­կագ­րի ըն­դու­նու­մը։ Կա­րե­լի է ա­սել՝ հին սե­րուն­դը դեռ հի­շում է Ա­րա­մյան­ցին։
-Չնա­յած Ա­րա­մյան­ցը չի ան­տե­սում իր հայ­րե­նա­կից­նե­րին, հայ­րե­նի­քը, օգ­նում է հայ գաղ­թա­կան­նե­րին, ան­գամ քա­ղաք կա­ռու­ցում նրանց հա­մար, բայց ին­չու՞ են թե՛ նա, թե՛ մյուս հայ գոր­ծա­րար­նե­րը ծաղ­կեց­րել հարևան եր­կր­նե­րը։
-Դա մեծ հարց է, ո­րի պա­տաս­խա­նը չեմ գտել։ Թե՛ Ա­րա­մյան­ցի, թե՛ Ման­թա­շյան­ցի, թե՛ այլ մե­ծա­հա­րուստ­նե­րի հա­մար բիզ­նես ծրագ­րե­րի ի­րա­գոր­ծումն ու բա­րե­գոր­ծու­թյուն­նե­րը, կար­ծես, ա­մե­նա­շա­տը ա­վարտ­վել են Հա­յաս­տա­նի սահ­ման­նե­րին մոտ (ներ­կա­յիս Հա­յաս­տա­նի)։ Մի տար­բե­րու­թյամբ, որ Ման­թա­շյան­ցը հո­վա­նա­վո­րեց էջ­միած­նում Վե­հա­րա­նի նոր շեն­քի կա­ռու­ցու­մը։ Ա­րա­մյան­ցը 1912-ին հայ-վրա­ցա­կան սահ­մա­նին հայ գաղ­թա­կան­նե­րի հա­մար կա­ռու­ցեց Ա­րա­մա­շե­նը։ Չգի­տեմ էլ՝ հի­մա կա՞, թե՞ չկա այդ բնա­կա­վայ­րը։ Եր­կու գր­քի դեպ­քում էլ ար­խի­վա­յին նյու­թեր ու­սում­նա­սի­րե­լով, այդ­պես էլ չգ­տա ինձ հե­տաքր­քրող այդ հար­ցի պա­տաս­խա­նը։ Պա­տաս­խա­ննե­րից մե­կը կա­րե­լի է հա­մա­րել այն, որ Կով­կա­սի մշա­կու­թա­յին կենտ­րո­նը հա­մար­վել է Թիֆ­լի­սը, բիզ­նես կենտ­րո­նը՝ Բա­քուն, ե­թե հաշ­վի առ­նենք նավ­թար­դյու­նա­բե­րու­թյան ծաղ­կու­մը։ Երևանն այդ ժա­մա­նակ գա­վա­ռա­կան քա­ղաք էր։ Բայց ինձ թվում է՝ նաև տա­րածք­նե­րի ներ­քին բա­ժա­նում է ե­ղել։ Երբ նա­յում ես այդ ժա­մա­նակ­վա պատ­մու­թյու­նը, տես­նում ես, որ հայ գոր­ծա­րար­ներն ինչ-որ գոր­ծու­նեու­թյուն ծա­վա­լել են Երևա­նում, բայց այն մար­դիկ, որ մնա­ցել են պատ­մու­թյան մեջ, այս տա­րած­քին ու­շադ­րու­թյուն չեն դարձ­րել կամ չեն թո­ղել, որ դարձ­նեն, չգի­տեմ։
-Գր­քում նկա­րագր­վող տե­սա­րան­նե­րը՝ հայ­րե­նազր­կում, հայ գաղ­թա­կան­ներ, բա­րե­գոր­ծու­թյուն, այ­սօր էլ, ցա­վոք, ար­դիա­կան են։ Ի՞նչ է սա։ Ին­չու՞ է այդ­պես։
-Դա­սեր չենք քա­ղում պատ­մու­թյու­նից։ Ազ­գա­յին մտա­ծո­ղու­թյան պա­կաս կա։ Ա­ռա­ջին Հան­րա­պե­տու­թյան հռ­չա­կա­գիրն ըն­դուն­վեց Թիֆ­լի­սում, ու դրա­նից հե­տո հայ պաշ­տո­նյա­նե­րը եր­կար ժա­մա­նակ չէին գա­լիս Հա­յաս­տան։ «Կու­րյոզն» այն ժա­մա­նակ­վա­նից կա. այլ բառ չեմ գտ­նում։ Իսկ բա­րե­գոր­ծա­կան շար­ժում­նե­րի առն­չու­թյամբ մի շատ ու­ղիղ կար­ծիք ու­նեմ։ Ես ու­զում եմ՝ իմ պե­տու­թյու­նը, ո­րի քա­ղա­քա­ցին եմ ես, այն­քան ա­պա­հով­ված լի­նի ֆի­նան­սա­պես, այն­քան գոր­ծող լի­նի՝ հա­մա­կար­գի ա­ռու­մով, որ, ինչ-որ խն­դիր­ներ լու­ծե­լիս կամ ծրագ­րեր ի­րա­կա­նաց­նե­լիս, բա­րե­րար­նե­րի կամ շար­քա­յին քա­ղա­քա­ցու օգ­նու­թյան կա­րի­քը չու­նե­նա։
-Ելք տես­նու՞մ եք։ Պա­տե­րազ­մից հե­տո դե­պի ու՞ր ենք գնա­լու։
-Եր­կու հար­թու­թյուն կա. մե­կում ա­սում են՝ ժո­ղո­վուրդն է մե­ղա­վոր, ու­նես այն, ին­չին ար­ժա­նի ես, մյուս հար­թու­թյու­նում վերևից ներքև է դի­տարկ­վում ա­մեն ինչ, այ­սինքն, իշ­խա­նու­թյունն է որո­շում, թե ինչ­պի­սին կլի­նի ժո­ղո­վուր­դը։ Ընդ­հան­րա­պես եմ ա­սում, խոս­քը այս եր­կու տար­վա մա­սին չէ։ Ես տն­տե­սա­գետ չեմ, բայց սո­վո­րա­կան մարդն էլ տես­նում է, որ մի բան այն չէ. կա՛մ կա­տա­րող­ներն այն չեն, կա՛մ հա­մա­կար­գը։ Յու­րա­քան­չյուր մարդ իր տե­ղում պետք է լի­նի։ Իշ­խա­նա­վոր­ներն ի­րենց օ­րի­նա­կով սո­վո­րա­կան մարդ­կանց հա­մար է­տա­լոն պետք է լի­նեն։ Ազն­վա­կա­նու­թյու­նը պա­կա­սում է, քաղ­քե­նիու­թյու­նը շատ է։
-Վե­րա­դառ­նանք հրա­տա­րակ­չա­կան գոր­ծին։ Ա­րա­մյան­ցին ո՞վ է հա­ջոր­դե­լու, շար­քը հա­մալր­վե­լու՞ է։
-Այս պա­հին կան մտ­քեր։ Ցան­կու­թյուն ու­նենք, բայց շատ խս­տո­րեն ենք վե­րա­բեր­վում այն հար­ցին, թե ով պետք է ընդգրկվի այդ շար­քի մեջ։
-Ի՞նչ կա­սեք տպա­վո­րու­թյուն­նե­րի մա­սին։ Ի՞նչ դժ­վա­րու­թյուն­ներ կա­յին գիր­քը թարգ­մա­նե­լիս, ի՞նչ տվեց Ձեզ գիր­քը։
-Ի­րա­կա­նում դժ­վար չէր, ո­րով­հետև մատ­չե­լի ու գե­ղե­ցիկ լեզ­վով էր գր­ված։ Աշ­խա­տան­քա­յին ըն­թաց­քը հա­ճե­լի էր։ Ծա­նո­թագ­րու­թյու­նը կազ­մե­լիս՝ ու­սում­նա­սի­րու­թյան ըն­թաց­քը նույն­պես շատ հա­ճե­լի էր։ Ե­թե սրա­նից ա­ռաջ այդ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նի մա­սին գիրք թարգ­մա­նած չլի­նեի, գու­ցե շատ նոր բա­ցա­հայ­տում­ներ ա­նեի ինձ հա­մար։ Բայց քա­նի որ Ման­թա­շյան­ցի մա­սին գիր­քը թարգ­մա­նել էի, ար­դեն հե­տաքր­քիր էր նրա ու Ա­րա­մյան­ցի հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րին հետևե­լը Ա­րա­մյան­ցի տե­սան­կյու­նից։ Ըն­թեր­ցո­ղը, ե­թե գիր­քը կար­դա որ­պես գե­ղար­վես­տա­կան ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն, կա­րող է հուզ­վել, տխ­րել կամ ու­րա­խա­նալ, բայց սա նաև վա­վե­րագ­րու­թյուն է և ըն­թեր­ցո­ղին մտա­ծե­լու, խոր­քա­յին մի բան ի­մա­նա­լու հնա­րա­վո­րու­թյուն է տա­լիս։


Զրու­ցեց
Ար­մի­նե ՍԱՐԳ­ՍՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 10141

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ