Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ես էլ նրանց կան­հանգս­տաց­նեմ ի­րավ ազգ չե­ղող մարդ­կան­ցով, նրանց կբար­կաց­նեմ ան­միտ ժո­ղովր­դով»

«Ես էլ նրանց կան­հանգս­տաց­նեմ ի­րավ ազգ չե­ղող մարդ­կան­ցով, նրանց կբար­կաց­նեմ ան­միտ ժո­ղովր­դով»
08.12.2020 | 00:03

«Սլաց­քի հետ հայ­կյան նե­տի» մեզ են հա­սել մեր ինք­նու­թյունն ու հա­վեր­ժու­թյու­նը, ո­րով­հետև ե­ղել են դրանք ար­ժա­նա­պատ­վո­րեն կրող­ներ, ան­սահ­ման եր­կյու­ղա­ծու­թյամբ ու խնամ­քով պահ­պա­նող­ներ և ա­մե­նայն պա­տաս­խա­նատ­վու­թյամբ փո­խան­ցող­ներ:


Հեր­թը մերն է, մե­զա­նից յու­րա­քան­չյու­րի­նը` հա­վա­սա­րա­բաշխ ար­ժա­նա­պատ­վու­թյամբ, եր­կյու­ղա­ծու­թյամբ ու պա­տաս­խա­նատ­վու­թյամբ: Որ­քա­նո՞վ է մե­զա­նից յու­րա­քան­չյու­րը նա­խան­ձախն­դիր հայ տե­սա­կի ա­նա­ղար­տու­թյանն ու հա­րատևմա­նը: Այ­սօր ամ­բողջ աշ­խար­հում հա­լած­վում է քրիս­տո­նեու­թյու­նը: Աշ­խար­հում ա­նե­րես­նե­րի, եր­կե­րե­սա­նի­նե­րի, ե­րես­պաշտ­նե­րի, ան­դեմ­նե­րի ու դի­մա­կա­վոր­նե­րի դարն է: Պատ­րա՞ստ ենք մենք` աշ­խար­հում քրիս­տո­նեու­թյունն ա­ռա­ջի­նը որ­պես պե­տա­կան կրոն ըն­դու­նած ազգ, լի­նե­լու այդ հա­լած­վող քրիս­տո­նեու­թյան ար­ժա­նա­պա­տիվ և ան­վե­հեր կրող­նե­րը, Աստ­ծու սպա­ռա­զի­նու­թյամբ զի­նա­վառ­ված` հաս­տա­տուն կանգ­նե­լու մեր տե­ղում: Մա­քուր պա­հե­լու ճիշտ հա­յի ազն­վա­կան գե­նը:
Մենք դեռ հար­ցեր ու­նենք ինք­ներս մեզ տա­լու և ինք­ներս մեզ­նից էլ պա­տաս­խան­ներ ակն­կա­լե­լու և հն­չեց­նե­լու. «Ինչ­քա՞ն էինք ցա­վեց­րել Աստ­ծուն, որ այ­սօր ստիպ­ված ենք այդ­պես մղկ­տալ: Ինչ­քա՞ն ենք հե­ռա­ցել Աստ­ծուց, մի­մյան­ցից և ինք­ներս մեզ­նից, որ այ­սօր չենք կա­րո­ղա­նում լսել ո՛չ Աստ­ծո պատ­գամ­նե­րի ձայ­նը, ո՛չ մի­մյանց, ո՛չ ան­գամ մեր խղ­ճի ձայ­նը: Մինչև մե­զա­նից յու­րա­քան­չյու­րը չգի­տակ­ցի ցա­վի ան­հա­տա­կան չա­փա­բա­ժի­նը, որ հենց ի՛նքն է պատ­ճա­ռել Աստ­ծուն, մեր հա­մայն­քա­յին կյան­քում ո­չինչ դե­պի լա­վը չի փոխ­վի: Կոս­տյում-փող­կա­պի հոգևոր աս­տա­ռը գու­ցե միան­գա­մից տե­սա­նե­լի չէ, բայց դրա առ­կա­յու­թյու­նը են­թադ­րե­լի ու գույ­նը կռա­հե­լի է: Իսկ գու­ցե կա­րիք չկա՞ հայ­րե­նի­քը սի­րե­լու պատր­վա­կով ա­տել ու ա­տե­լու­թյուն սփ­ռել: Սե­րը այն­քան բա­ցար­ձակ ար­ժեք է, որ հայ­րե­նի­քը սի­րե­լու հա­մար որևէ մե­կին ա­տե­լու կա­րիք չկա, ան­գամ` հայ­րե­նի­քը ա­տո­ղին, պար­զա­պես պետք է սի­րել հայ­րե­նի­քը: Սե­րը բա­ցա­սա­կան ֆո­նի կա­րիք չու­նի դրա­կան երևա­լու հա­մար: Եվ ո՞վ է ա­սել, որ հայ­րե­նի­քը սի­րե­լու հա­մար խիստ և ան­հե­տաձ­գե­լի անհ­րա­ժեշ­տու­թյուն է մարդ­կանց տե­սա­կա­վո­րելն ու պի­տա­կա­վո­րե­լը, ան­պատ­վելն ու հայ­հո­յե­լը, չա­րին չա­րով պա­տաս­խա­նե­լը: Ի՞նչ ենք ակն­կա­լում Աստ­ծուց, ե­թե մենք Նրան փաս­տա­ցի ար­հա­մար­հում ենք, Նրա Խոս­քին վե­րա­բեր­վում ենք վե­րա­պա­հու­մով` մեզ Նրա խոս­քը խմ­բագ­րե­լու ի­րա­վունք վե­րա­պա­հե­լով: Իսկ ին­չու՞ մեր լե­զուն չենք սո­վո­րեց­նում սե­փա­կան մեղ­քե­րի խոս­տո­վա­նու­թյա­նը: Ոչ մի դժ­վա­րու­թյուն ի­րե­նից չի ներ­կա­յաց­նում որևէ բե­մից կամ ամ­բիո­նից, որևէ բարձ­րա­խո­սով սրա-նրա մեղ­քե­րի մա­սին բարձ­րա­ձայ­նե­լը: Բայց ու՞ր է այն հա­մար­ձա­կը, որ կխի­զա­խի բո­լո­րին հրա­պա­րա­կայ­նո­րեն ներ­կա­յաց­նել սե­փա­կան մեծ ու փոքր մեղ­քե­րը: Իսկ ե­թե գործ ու­նենք «սր­բե­րի» հետ, ա­պա վայ մեզ, ո­րով­հետև տա­կա­վին մի «սր­բից» չա­զատ­ված մի խումբ «սր­բե­րի» (թե՞ ան­մեղ­սու­նակ­նե­րի) ձեռքն ենք մատն­վե­լու:


Իսկ գու­ցե զբաղ­վենք ա­վե­լի լու՞րջ գոր­ծով` սե­փա­կան տե­սա­կի պահ­պա­նու­թյա՞մբ: Իսկ գու­ցե մտա­ծենք ո­մանց կող­մից ծա­վալ­վող և մեր ազ­գի հա­մար սո­վո­րա­կան դար­ձած ար­հես­տա­կան բեղմ­նա­վոր­ման խայ­տա­ռակ գոր­ծու­նեու­թյան մա­սի՞ն:
Ա­ռաջ տե­սա­կի պահ­պա­նու­թյան մտա­հո­գու­թյու­նը, որ­պես կա­նոն, կապ­վում էր միայն բա­րո­յա­կա­նու­թյան տար­րա­կան նոր­մե­րի, ազ­գա­յին ար­ժեք­նե­րի, ըն­տա­նե­կան սր­բու­թյան պահ­պան­ման հետ: Հի­մա առ­կա ան­բա­րո­յու­թյա­նը և խառն ա­մուս­նու­թյուն­նե­րին ա­վե­լա­ցել է ո՛չ պա­կաս վտան­գա­վոր սպառ­նա­լիք: Ի՞նչ ենք ա­նում: Փո­խա­նակ Աստ­ծուց ուխ­տի զա­վակ­ներ խնդ­րե­լու, դի­մում ենք չա­րահ­նար գի­տու­թյան «նվա­ճում­նե­րի՞ն»: Պո­տեն­ցիալ մար­դաս­պան­նե՞ր ենք բու­ծում: Ան­հայ­րեր ու ան­հայ­րե­նիք­նե՞ր ենք բու­ծում: Ով­քե՞ր են այդ մտա­գա­րու­թյան դո­նոր­նե­րը: Պա­կիս­տան­ցի­նե՞­րը, հն­դիկ­նե՞­րը, պար­սիկ­նե՞­րը, սևա­մորթ­նե՞­րը: Ան­գամ միայն շատ ո­րո­շա­կի հայ ըն­տա­նի­քի ներգ­րավ­վա­ծու­թյան դեպ­քում բա­զում են հոգևոր և գե­նե­տիկ վնաս­նե­րը: Այդ տեխ­նո­լո­գիան ինք­նին աստ­վա­ծա­մարտ ու աստ­վա­ծա­նարգ է: Ով­քե՞ր են այդ տեխ­նո­լո­գիա­նե­րի շա­հա­ռու­նե­րը: Դրանք սպա­սար­կում են ազ­գա­յի՞ն շա­հը: Պա­տաս­խանն ակն­հայտ է:
Մենք, ա­ռանց աչք թար­թե­լու, խա­ղում ենք մարդ­կա­յին ճա­կա­տագ­րե­րի հետ, ու ո­չինչ. մեզ ոճ­րա­գործ չենք հա­մա­րում: է­լի թուրքն է ոճ­րա­գոր­ծը, հա­զար տար­վա այդ ան­բան մար­դա­կե­րը, որ հա­զիվ դար­ձել է բե­րանն ար­նոտ մար­դաս­պան:


Զար­մա­նա­լի է, որ խոր­հր­դա­յին աստ­վա­ծա­նարգ հա­սա­րա­կար­գի օ­րոք մեր պաշ­տո­նյա­նե­րը կա­րո­ղա­նում էին ազ­գա­յին օ­րա­կարգ սպա­սար­կել, իսկ այ­սօր­վա «ա­զատ, ան­կախ, ան­կաշ­կանդ» ժա­մա­նակ­նե­րում չեն կա­րո­ղա­նում: Ան­ձե­րի՞ խն­դիր է, թե՞ ժա­մա­նակ­նե­րի: Ին­չի՞ պատ­ճա­ռով է ար­տա­գաղ­թը. գու­ցե ա­բորտ­նե­րի՞, դի­տա­հո­րե­րում ու աղ­բա­նոց­նե­րում հայ­տն­վող նո­րա­ծին­նե­րի՞:
Աստ­ված զգու­շաց­նում է, որ ե­թե չհետևենք Իր պատ­վի­րան­նե­րին, ա­պա Նա թույլ կտա, որ մեր թշ­նա­մի­նե­րը մեր դեմ ել­նեն, և ո­չինչ չար­ժե­ցող ազ­գով մեր նա­խան­ձը կշար­ժի. «Իմ ե­րե­սը կթե­քեմ նրան­ցից և նրանց ցույց կտամ, թե ինչ կլի­նի նրանց վախ­ճա­նը, ո­րով­հետև սրանք մո­լոր­ված ազգ են, հա­վատ չու­նե­ցող որ­դի­ներ:
Նրանք Ինձ վր­դո­վե­ցին չաստ­ված­նե­րով, Ինձ բար­կաց­րին ի­րենց կուռ­քե­րով, ու­րեմն Ես էլ նրանց կան­հան­գս­տաց­նեմ ի­րավ ազգ չե­ղող մարդ­կան­ցով, նրանց կբար­կաց­նեմ ան­միտ ժո­ղովր­դով» (Երկ. օր. 32;20-21):


Մեր վի­ճա­կի ար­տա­ցոլ­քը չէ՞: Է­լի՞ պի­տի խել­քի չգանք: Է­լի՞ պի­տի չհաս­կա­նանք, որ պի­տի Աստ­ծո՛ հետ հաշտ­վենք, ո­րով­հետև մենք Նրա՛ ան­հա­վատ որ­դի­ներն ենք: Նրա­նի՛ց ենք օրհ­նու­թյուն­ներ ակն­կա­լում, Նրա­նի՛ց ենք պա­տիժ­ներ ստա­նում: Ո՞րն է մեր ա­մե­նա­մեծ մեղ­քը, ո՞րն է մեր ա­մե­նա­փոքր մեղ­քը: Է­լի Խա­չը փո­խա­րի­նում ենք հա­ցով ու տե­սա­րան­նե­րով, բայց ո՛չ որ­կոր ենք հա­գեց­նում, ո՛չ աչք ենք կշ­տաց­նում:


Ցա­վում եմ ու ցա­վակ­ցում,
ինքս ինձ հետ բա­նակ­ցում,
Հաշ­տու­թյան եզ­րեր չկան.
ող­բա­լի է մեր ներ­կան:
Բայց շռայլ է բախ­տը մեր,
որ թո­ղել է մեզ նվեր
Հան­գա­ման­քը գա­լի­քի,
ա­պա­գա­յի պա­րա­գան:
Միայն փաս­տեր ենք ար­ձա­նագ­րում,
ե՞րբ ենք գոր­ծի անց­նե­լու:


Լի­լիթ ՀՈՎ­ՀԱՆ­ՆԻ­ՍՅԱՆ
Գո­րիս

Դիտվել է՝ 7233

Մեկնաբանություններ