Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Մտորումներ «Կայարանի» կառամատույցում

Մտորումներ «Կայարանի» կառամատույցում
31.05.2019 | 02:47

(շարունակություն՝ անակնկալ երկխոսությամբ)

2019-ին «Կայարան»-ը անակնկալ մատուցեց մեզ՝ ընդարձակելով կայարանամերձ կառամատույցի հյուրընկալ կամարաշարքը: Տարեգիրքը արդեն հրամցվելու է իր նրբաճաշակ ընթերցողին եռամսյա հանդեսի ձևաչափով: Մի՞թե սա չէ «Կայարան»-ի կայացման վստահագիրը:

ՊԱՏՄՎԱԾՔ, ՎԵՊ, ՀՐԱՊԱՐԱԿԱ-ԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆ, ՈՒՂԵԳՐՈՒԹՅՈՒՆ
Շչակը մեղեդայնորեն դղրդաց, շոգեքարշը թափառքի մեջ է: Հապշտապ հանգրվանում եմ թիվ 1 վագոնում: ԴԱՎԻԹ ՄՈՒՐԱԴՅԱՆՆ է ուղեկցորդը իր «Կամերային համերգ»-ով:
Նա կարդում է, ես, բնականաբար, ունկնդրում եմ վագոնի ճոճքի ռիթմով. «Պատշգամբից երևում էր միայն գմբեթը՝ թեթև ձյունը վրան, իսկ հյուրանոցի շրջակայքում հալոցք է: Կարոն դեռ առաջին գործուղումից գիտեր, որ վանքը շատ հեռու չէ և կարելի է ոչ ավելի, քան կես ժամվա զբոսանքով հասնել տասներեքերորդ դար»: Հրապուրի՞չ է պատմվածքի նախերգանքը: Ըստ իս՝ այո: Եթե ձեզ ևս այն գերեց, մի վարանեք, հաջորդ կայարանում համեցեք թիվ 1 վագոն:

Թող համերաշխ լինեն ինձ հետ ընթերցողները (համերաշխ և ներողամիտ) և համաձայնեն, որ սույն համարում տպագրված «Վաղը չէ մյուս օրը» («Նվիրում եմ մահապարտներին») ողբերգազավեշտանքով շաղախված պատմվածքը որպես «Քեզ համար կուռք մի ստեղծիր» պատվիրանի մերօրյա ընթերցում, գլուխգործոց է, ուրիշ ոչինչ:
Հեղինակը ՄՀԵՐՆ է ԻՍՐԱՅԵԼՅԱՆ: Պատմվածքների դրվագման ծավալը՝ վերոնշյալով պայմանավորված, ընդարձակ է:


«Քանի որ թունդ ծխող էի, այն ժամանակ, գնացի ծխարան, որտեղ ակամա միացա գժերի գաղտնի ժողովին: Գժերի գլխում ինչեր ասես չեն պտտվում, չեք էլ կարող պատկերացնել, ու որպեսզի չխճճվեմ անմեկնելի գլուխկոտրուկի այդ հորձանուտում, խոսակցության հետագա ընթացքը կարտաբերեմ բառացի, հենց այնպես, ինչպես որ իրականում եղել է:
-Եթե մեռնենք, հետո ի՞նչ կլինի,- հարցրեց Գուգոն:
-Հետմահու մեդալ կտան,- ասաց Սեթոն:
-Բա եթե ապրե՞նք,- շարունակեց Մամոն:
-Չեն տա: Բայց գժանոցից բաց կթողնեն,- բացատրեց Սեթոն:
-Արա՛, էդ փաստորեն դաշնակների մահ կամ ազատությունն ա,- փայլատակեց Պետոն:
-Հա էլի՛, ըտենց մի բան ա դուրս գալիս,- հաստատեց Գուգոն:
-Արխային, գժին գյուլլա չի կպնում,- հույս տվեց Մամոն:
-Շեֆը պարզ ասաց, ապրել-մեռնելու հավանականությունը հիսուն-հիսուն ա,- գլուխը տմբտմբացրեց Պիպոն:
-Քո համար շեֆ չի է՛, սպարապե՛տ ա,- ուղղեց Շալիկոն:
-Էդ սպարապետը մեր գժանոցի շեֆից էլ բարձր ա, պետերի պետն ա: Նրա պաշտոնում վերջինը Վարդանն ա եղել, Մամիկոնյանը: Բայց գլուխը կերան պարսիկները: Հիմա էլ ա նույնը, էլի հիսուն-հիսուն»:

Հայ ոսկեղենիկ լեզվի հմուտ ոսկեխույզ ՎԱՉԱԳԱՆ ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ ¥նույն ինքը՝ ՎԱՍ-ը¤ ներկայանում է կառամատույց «Դավաճանություն» և «Թռչող ավտոբուսը» պատմվածքներով: Ինքնատիպ է, չկասկածեք: Պարզապես ընթերցեք:

ԴԱՎԱՃԱՆՈՒԹՅՈՒՆ
«Գյուղը սար ու դաշտից հոսել, եկել լցվել է տները, անասունները գոմում են, հավերը թառերին աքլորի հրամանով քնած են, մարդիկ տպավորություններն են կիսում տնեցիների հետ՝ չափազանցելով դեպքերը, մտերմաբար ձեռ առնելով մյուսներին, մտմտում վաղվա անելիքները, ամոթխած շրջանցելով սպասումներով լի գիշերը»:

ԹՌՉՈՂ ԱՎՏՈԲՈՒՍԸ
«Նաիրիտի» մոտից մտնում էր, Ավանից դուրս գալիս՝ անընդհատ քաղաքի վրա պարուրաձև պտտվելով: Ավտոբուսի մեջ կիսաքուն, հոգնած, կիսամերկ, ոտքերը չռած նստած էին տարբեր տարիքի կանայք՝ անխնամ շպարված, պոռնկատուն գնացող հին անառակների պես՝ իրենց մաշված մարմինների պես գռեհիկ կատակներ անելով»:

ՏԱԹԵՎ ՄԱՂԱՔՅԱՆՆ է ճեմում վագոնում և կարդում է իր նոր պատմվածքը.

ԶՈՀԸ
«Ծնողական ժողով էր, ինքը նստած էր մոր կողքին, բացվեց դասարանի դուռը, ու հայրը գլորվեց ընկավ սենյակ»:
Արժե՞ հետևել դեպքերի ընթացքին: Վստահ եմ, այո՛: Կարդում ենք պատմվածքը: Մինչև հաջորդ կայարան դեռ ճանապարհ պիտի անցնենք, թունելներ պետք է հաղթահարենք և այլն:
Հաջորդ կայարանում ԱՐԹՈՒՐ ՄԻԿՈՅԱՆՆ է մեզ դիմավորում կառամատույցում: Դիմավորում, հրավիրում է զբոսանքի կայարանամերձ հրապարակում: Մենք շրջում ենք, նա կարդում է:

ԱՐԱԳԱՑՐՈՒ՛, ԱՍԱ՛ ՀԱՋՈՐԴ ԲԱՌԴ
«Ես կիսամերկ վազում էի դեպի այդ բառապաշտ դաշտը և թաղվում դրանց մեջ: Ինձ թվում էր, թե բոլոր բառերը ժամադրվել են հետս, և ես դարան էի մտնում՝ թռչուն բռնելու, որ հաստատեմ իմ գոյության փաստը՝ կենսասիրությամբ լցված տարաներիցս գոնե մեկը դատարկելու նրանց մեջ»:

ԹՈՒԼԱՄՏՈՒԹՅՈՒՆ
«Արդեն ուշ է, լեռն ինձ տուն է ուղարկում: Հալոցքային հեղեղատից մինչև աշխարհի ամենակենտրոնական մասն ավելի հեշտ կլիներ հասնել, քան համառ լռության սքանչելիքների հաղթահարումը, որով շռնդալից գիտակցությամբ փորձում է ինձ համոզել, բնությունն արթուն է…»:

ԵՐԿՆԱՊԱՐԳԵՎ
«Շնկշնկան հովը հուշիկ փարվում է կանաչ անտառի գանգուր վարսերին, շոյում ու փսփսում քնքուշ գաղտնիքներ՝ տարածելով խորհրդավոր մի շշունջ, իբր թե գաղտնիքներն էլ հեքիաթներ են»:

Հեղինակը ՎԱՐԴՈՒՀԻ ԳԵՎՈՐԳՅԱՆՆ է: Արժե՞ հեռակա կարգով հայտնվել այս անտառում: Արժե՛: Կառամատույցում նվիրենք նրան մի ալ վարդ: Իհարկե:

ՔԱՂԱՔԻ ՎՐԱ ԹԱՆՁՐ ՄԱՌԱԽՈՒՂ
Սեփական ինքնատիպությանը երբեք չդավող ԳՐԻԳՆ է բացում վագոնի դուռը: «Կողպեքով փակված դռան վրա գրություն կա.
Թե փակ է
Իմ դուռը,
ՈՒ վառ է
Իմ լույսը
ՈՒրեմն
Էլ ոչ ոք
Պետք չէ
Ինձ…»:

ՎԵՊ
ԱՆՎԵՐՆԱԳԻՐ


Հեղինակը ինձ անհայտ ՋԵՍԱՀՆ է: Այժմ հայտնի է և ես փնտրում եմ վեպն ամբողջությամբ: «Կայարանում» տպագրված է մի հատված վեպից:

ՀՐԱՊԱՐԱԿԱԽՈՍՈՒԹՅՈՒՆ
ՊԵՐՃՈՒՀԻ ԱՒԵՏԵԱՆՆ է մեր խառնակ, գերքաղաքականացված ժամանակը զննում և գնահատում, իր «ԻՆՔՆԱԶՆՆՈՒՄ» հրապարակման տիրույթում, մտասույզ չափելով X կայարանի սալահատակը: Ինքնազննվենք նրա հետ, զի հեղինակի տագնապները երկրի տագնապներն են…

ՈՒՂԵՎՈՐՈՒԹՅՈՒՆ
ԱՐՏԱԿ ՎԱՐԴԱՆՅԱՆՆ է ուղևորվել դեպի Սուրբ երկիր: «Մեկնում ենք շուրջ քառասուն ուխտավորներից բաղկացած խմբով՝ Երևանի Սուրբ Երրորդություն եկեղեցու քահանա տեր Զենոն Բարսեղյանի առաջնորդությամբ»:
«Այս ճանապարհը շուրջ մեկուկես դար առաջ անցել է իմ նախապապ Վարդանը: Այդ օրը նա աքլորականչից էլ վաղ է արթնացել, ջորուն բարձել են խուրջինը՝ մի կողմում իր համեստ օրապահիկը՝ փշրած չոր լավաշի ու պանրի խառնուրդ «փշուրափլավը», մյուսում՝ ջորու համար նախատեսված գարին»:
Տիար Արտակը բեղմնավոր է ճամփորդել և տպավորություններն է մեզ հանձնել իր հուշապատումում:

ՆՇԽԱՐՆԵՐ ՍՈՒՐԲ ԵՐԿՐԻՑ
Սա է հուշապատման խորագիրը: Հեղինակը նրբորեն դիտողունակ է ու իր տոհմի պատմությամբ մեր ազգային պատմության մի առանձնահատուկ փուլն է ներկայացնում:
«-Տա՛տ, ո՞վ է թաղված այստեղ,- հարցրի:
-Ձեր ցեղի ամենամեծն է: Էլ ո՞վ պետք է լինի, բալե՛ս,- պատասխանեց նա:
Ես հասկացա, որ այնտեղ հենց ինքը՝ մեր տոհմի նահապետն է ննջում»:
Ի դեպ, վերջին կայարանում մեզ դիմավորեցին… փշուրափլավով:
Խորհրդային արտադրության 5-աստղանի կոնյակը «Էդիթ Պրինտի» անշահախնդիր նվերն է:

Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 2511

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ