Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Եռակողմ համաձայնագրի 9 կետերում Մինսկի խումբը չի հիշատակվում

Եռակողմ համաձայնագրի 9 կետերում Մինսկի խումբը չի հիշատակվում
25.11.2020 | 09:31

25 տարվա առանց հաջողությունների դիվանագիտությունից հետո սեպտեմբերի վերջին Լեռնային Ղարաբաղի կոնֆլիկտն անակնկալ ապասառեցվեց: Հայերի ու ադրբեջանցիների 6 շաբաթյա բախումներից հետո Երևանը ստիպված էր հանձնվել: Նոյեմբերի 9-ին Ռուսաստանի հովանու ներքո ստորագրվեց հրադադարի համաձայնագիր: Հրանոթները լռեցին, բայց ոչինչ կարգավորված չէ: Դիվանագետները նորից գործի անցան՝ արդարացնելու նույն ձևաչափը՝ Մինսկի խումբը, որ անհաջողության էր մատնվել անցյալում՝ գրում է Պյոտր Սմոլյարը Le Monde-ում: Պարադոքսալ էր այլընտրանքը չգոյությունը, որին բախվեցին ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի անդամները, ներառյալ Ֆրանսիան: Սեպտեմբերի 27-ից Ֆրանսիայի նախագահ Էմանուել Մակրոնը մեծացրեց հեռախոսային շփումները կոնֆլիկտի մասնակիցների հետ՝ Ելիսեյան պալատի տվյալներով՝ 15 զանգ, բայց միայն հրադադար հայտարարելուց հետո Փարիզը վերականգնեց մանևրի տարածքը: Նոյեմբերի 16-ին Էմանուել Մակրոնը մի ժամ բանակցել է ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինի հետ՝ նրա նախաձեռնությամբ, նոյեմբերի 7-ի հեռախոսազրույցից հետո: Եռակողմ համաձայնագրի 9 կետերում Մինսկի խումբը չի հիշատակվում, բայց Մոսկվան շտապում էր՝ հաշվի առնելով ադրբեջանական բանակի արագ հարձակումը՝ սիրիացի վարձկանների աջակցությամն: «Մենք չենք կարծում, որ ռուսներն ուրախ են Թուրքիայի Կովկաս մտնելով,-ասել է դիվանագիտական աղբյուրը: -Նրանք հասկանում են, որ Ֆրանսիան ու Մինսկի խումբը կարող են օգնել խուսափելու այդ տետ ա տետից»: Փարիզն ընդգծում է, որ համաձայնագիրը բնավ չի նպաստում Լեռնային Ղարաբաղի կարգավիճակի հարցի կարգավորմանը: 120 000 հայ փախստականները, որ հեռացել են մարտական գործողությունների վայրերից, պետք է վերադառնալու հնարավորություն ստանան: Թուրքիայի ուղարկած արտասահմանցի վարձկանները՝ մոտ 2000 սիրիացիներ, պետք է տարածաշրջանից հնարավորինս արագ հեռանան: Ադրբեջանի ու Նախիջևանի ինքնավար մարզի միջև ծրագրվող տարանցիկ միջանցքի շուրջ ծագում են Հայաստանի ինքնիշխանությանը վերաբերող հարցեր: Դա ամրապնդում է բնակչության տեսակետը, որ խաղաքարտի վրա հայկական պետականության ամբողջականության հարցն է դրված: Եվս մեկ զգայուն պահ՝ հրադադարի վերահսկողության առաքելությունը Լեռնային Ղարաբաղում: Ռուսաստանն արդեն տեղակայել է 2000 զինծառայողների, դրել է դիտակետեր ու ստուգիչ անցակետեր: Բայց ծագում է թուրքական ներկայության հարցը: Հղում անելով «Մերձավոր Արևելքում, այդ թվում՝ Սիրիայում, փոխգործակցության շատ լավ փորձին» Վլադիմիր Պուտինը ռուսական հեռուստատեսությամբ բացատրել է, որ համաձայնել է համատեղ կենտրոնի ստեղծման գաղափարին՝ բաժանարար գծի երկայնքով անօդաչուների միջոցով տեղեկություն հավաքելու ու վերլուծելու նպատակով:


Ֆրանսիան, որ մի քանի ամիս դատապարտում էր Անկարայի բռնի հարձակումները ճգնաժամային տարբեր գոտիներում, չի կարող դրական գնահատել այդ գաղափարը և դիտարկում է հրադադարի վերահսկողության այլ բանաձևեր: Բայց ինչպե՞ս ազդել գործընթացի վրա: Կառնեգի վերլուծական կենտրոնի փորձագետ Թոմաս դե Վաալը գտնում է, որ անհրաժեշտ է «նորից հայտնագործել Մինսկի խումբը»՝ վերադառնալով 1990-ականներին գոյություն ունեցող համանախագահների ռոտացիայի գաղափարին: Նրա կարծիքով՝ Ֆրանսիան պետք է հրաժարվի իր տեղից: «Վտանգ կա, որ Ռուսաստանն այդ ձևաչափն օգտագործում է, որ իր համաձայնագրին միջազգային լեգիտիմություն հաղորդի, որպեսզի պարզապես կնիք դրվի»՝ նշում է նա: Եթե ձևաչափը պահպանվի, կարևոր է, որ ներառի եվրոպական երկիր կամ եվրոպական արտաքին կապերի ծառայությունը: Այդ երկիրը պետք է հարգանք հարուցի և Հայաստանում, և Ադրբեջանում: Բայց հիմա Բաքուն Ֆրանսիան ընկալում է իբրև հայամետ ձայն, որ զրկում է ազդեցության լծակներից: Հայ հասարակության ընկալումը այլ է, թեպետ Էմանուել Մակրոնը միայն է մատնացույց անում Բաքվի ու Անկարայի պատասխանատվությունը: Հոկտեմբերի 13-ին Ազգային ժողովում ԱԳ նախարար Ժան Իվ Լե Դրիանը հիշեցրեց, որ Մինսկի խմբի համանախագաությունը Ֆրանսիային ներկայացնում է «անկողմնակալության պահանջ»: Ազդեցությունը պահպանելու համար խոսք չի կարող լինել որևէ մեկի կողմը անցնելու մասին: Հայերի համար տհաճ գործոն է Թուրքիայի հզորության մեծացումը Կովկասում, որ պատասխանատվություն է կրում 1915-ի ցեղասպանության համար և մինչև այսօր չի ընդունում:


Ելիսեյան պալատը անհանգստացած է նաև տարածաշրջանի մշակութային ու կրոնական ժառանգության պահպանման համար: Էմանուել Մակրոնը հանդիպել է ՅՈՒՆԵՍԿՕ-ի գլխավոր տնօրեն Օդրե Ազուլեի հետ այդ հարցով: Կազմակերպության առաջ խնդիր է դրված կարճ ժամկետում առաքելություն ստեղծել, որ պետք է գույքագրի մշակութային նշանակալից արժեքները: Առաքելությունը պետք է մեկնի 2021-ի սկզբին: Աշխատանքը բարդ է լինելու: Ադրբեջանը մեղադրում է հայերին, որ հեռացել են՝ տանելով եկեղեցիների խաչերը, և խոսում է կողոպուտի մասին: Սակայն հայերը ցանկացել են պաշտպանել իրենց մշակութային ժառանգությունը իրենց թշնամիների վրեժխնդրությունից:
Պյոտր Սմոլյար, Le Monde


Հ.Գ. Թոմ դե Վաալը, ռոտացիայի գաղափարը առաջադրելով, ակնհայտորեն նկատի ունի կամ Գերմանիային, կամ Մեծ Բրիտանիային, իսկ դա նշանակելու է, որ Մինսկի խմբում ստեղծվելու է անհավասարակշռություն Ադրբեջանի օգտին, որովհետև 1994-ի զինադադարից հետո ի հայտ եկած կարգավորման ծրագրերում, ու հատկապես Լավրովի պլանում, որտեղ չկային Շուշին ու Մեղրիով ճանապարհ տալը Ադրբեջանին ու Թուրքիային, ռուս խաղաղապահների հայտնությունը տարածաշրջանում, դրսևորվում ու պաշտպանվում էին բացառապես ադրբեջանական շահերը: Ստատուս քվոն գոյություն է ունեցել բացառապես Ֆրանսիայի ու ԱՄՆ-ի ջանքերով և տրամաբանական էր, որ Մոսկվան հնարավորն անելու էր հրադադարի համաձայնագրից դուրս թողնելու ոչ միայն ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահներ ԱՄՆ-ին ու Ֆրանսիային, այլև բուն Մինսկի խմբի ձևաչափը: Իսկ հիմա փորձ է արվում արհեստականորեն հետաձգել Արցախի կարգավիճակի հարցը՝ մինչև Ադրբեջանը վերադարձնի իր փախստականներին, իրականում, սակայն, Էրդողանը այնտեղ վերաբնակեցնում է իր մոջահեդներին ու թուրքոմաններին՝ հերթական տհաճ անակնկալը մատուցելով իր նկատմամբ միշտ բարյացկամ Պուտինին: Եվ սա այն հարցն է, որտեղ իսկապես ՌԴ նախագահը զգալու է Մինսկի խմբի աջակցությունը՝ խուսափելու Անկարայի հետ տետ ա տետից:
Այսօր Ֆրանսիայի Սենատը կարող է անել իր վճռական քայլը՝ Արցախի Հանրապետության կարգավիճակի հետագա գործընթացներում՝ ճանաչելով Արցախը: Այդ քայլը բնավ Ֆրանսիային չի դարձնում կողմնակալ երկիր՝ Ռուսաստանի համակ կողմնակալության դեմ հանդիման:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 10040

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ