Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Թուր­քը գի­տեր, որ միայն մեջ­քից հար­վա­ծե­լով կա­րող էր մեզ հաղ­թել»

«Թուր­քը գի­տեր, որ միայն մեջ­քից հար­վա­ծե­լով կա­րող էր մեզ հաղ­թել»
25.12.2020 | 00:07

Ըստ հա­սա­րա­կա­գետ, հրա­պա­րա­կա­խոս ԿԱ­ՐԻ­ՆԵ ՀԱ­ԿՈԲ­ՅԱ­ՆԻ, Հա­յաս­տա­նի և Ար­ցա­խի տակ ա­կան դր­վեց 1991-ից, երբ Ար­ցա­խը Հա­յաս­տա­նին վե­րա­միա­վոր­վե­լու հար­ցը Ղա­րա­բա­ղի ժո­ղովր­դի ազ­գա­յին ինք­նո­րոշ­ման հար­ցի վե­րա­ծե­ցին: Որ­պես­զի այ­սօր­վա ի­րո­ղու­թ­յուն­ներն այլևս չկրկն­վեն, մեր զրու­ցա­կի­ցը պար­տա­դիր պայ­ման է հա­մա­րում ստեղծ­ված ի­րա­վի­ճա­կի մե­ղա­վոր­նե­րին պա­տաս­խա­նատ­վու­թ­յան են­թար­կե­լը:

-Այ­սօր գիտ­նա­կա­նից մինչև մտա­վո­րա­կան, քա­ղա­քա­կան ու­ժե­րից մինչև տար­բեր հա­մայ­նք­նե­րի ղե­կա­վար­ներ պա­հան­ջում են Փա­շի­նյա­նի հրա­ժա­րա­կա­նը, սա­կայն նա չի պատ­րաստ­վում հե­ռա­նալ։ Ին­չու՞ է նա կառ­չել ա­թո­ռից, ի՞նչ խն­դիր է լու­ծում։
-Կար­ծում եմ, ո­րո­շո­ղը ին­քը չէ: Բայց, ե­թե ան­գամ ին­քը լի­ներ, դար­ձյալ ինք­նա­կամ չէր հե­ռա­նա` դա­տա­րա­նի առջև պա­տաս­խան տա­լու վա­խից: Բայց, այ­դու­հան­դերձ, հակ­ված եմ մտա­ծե­լու՝ քա­նի որ նա կա­մա­կա­տար է և ոչ թե ո­րո­շում կա­յաց­նող անձ, այս դեպ­քում նույն­պես սպա­սում է «խոր­հր­դա­տու­նե­րի» հրա­հան­գին: Ե­թե պար­զա­պես կող­քից հետևեք, թե ինքն ու իր գոր­ծըն­կեր­նե­րը երբ և ինչ են ա­սում ի­րենց ե­լույթ­նե­րում, երբ և ինչ օ­րենք­ներ են ըն­դու­նում, երբ և ինչ հիմ­նա­վոր­մամբ են դա ա­նում, ոչ մի կաս­կած չի մնա, որ ի­րենք ըն­դա­մե­նը հանձ­նա­րա­րու­թյուն­ներ են կա­տա­րում: Օ­րի­նակ, պա­տե­րազ­մի ա­մե­նա­ծանր օ­րե­րին Ազ­գա­յին ժո­ղո­վը ար­տա­հերթ նիստ է հրա­վի­րում «Աշ­խար­հա­զո­րի մա­սին» օ­րենք ըն­դու­նե­լու հա­մար: Եվ գի­տե՞ք ինչ հոդ­ված կա այդ օ­րեն­քում. հոդ­ված, որն ար­գե­լում է Հա­յաս­տա­նի աշ­խար­հա­զո­րին մաս­նակ­ցել Ար­ցա­խում տե­ղի ու­նե­ցող ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րին: Հաս­կա­նա­լի է, չէ՞, որ այդ օ­րեն­քի նա­խա­գի­ծը, ո­րը պա­տե­րազ­մից ա­ռաջ է մշակ­վել, Փա­շի­նյա­նի կամ իր կու­սա­կից­նե­րից որևէ մե­կի ինք­նա­կամ նա­խա­ձեռ­նու­թյու­նը չէր կա­րող լի­նել: Ի­հար­կե, մեր պե­տա­կա­նու­թյան և ինք­նիշ­խա­նու­թյան դեմ դա­վադ­րու­թյու­նը սկս­վել է ան­կա­խաց­ման ա­ռա­ջին իսկ օ­րից, երբ «տրո­յա­կան ձիե­րի» ա­ռաջ բաց­վե­ցին դար­պաս­նե­րը: Այ­սօր ակն­հայտ է, որ նրանց մեջ է նաև թուր­քա­կան «տրո­յա­կան ձին»: Տար­բե­րու­թյու­նը Փա­շի­նյա­նի և նա­խորդ նա­խա­գահ­նե­րի միջև այդ հար­ցում այն է, որ երկ­րորդ և եր­րորդ նա­խա­գահ­նե­րը փոր­ձում էին դի­մադ­րել այդ ազ­դե­ցու­թյա­նը` յու­րա­քան­չյուրն իր չա­փով և յու­րո­վի, իսկ Փա­շի­նյա­նը, այն տպա­վո­րու­թյունն է, որ հան­ձն­վել էր մինչև իշ­խա­նու­թյան գա­լը: Ինչ վե­րա­բե­րում է ա­ռա­ջին նա­խա­գա­հին, ա­պա խա­ղա­ղա­սի­րու­թյան գա­ղա­փա­րի վրա նրա սահ­մա­նած ար­հես­տա­կան խն­դի­րը Փա­շի­նյա­նը լու­ծեց ծայ­րա­հեղ բար­բա­րո­սու­թյամբ: Սա­կայն բանն այն է, որ խնդ­րի այդ­պի­սի խա­ղա­ղա­սի­րա­կան և թր­քա­սի­րա­կան «լուծ­մամբ», այ­սինքն, յոթ շր­ջան­նե­րը տա­լով, և ԼՂՀ-ն Հա­յաս­տա­նին չվե­րա­միա­վո­րե­լով, ոչ թե Հա­յաս­տա­նում խա­ղա­ղու­թյուն հաս­տատ­վեց, ինչ­պես մեզ վս­տա­հեց­նում էր Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը, այլ, ինչ­պես և սպաս­վում էր, ա­վե­լի մե­ծա­ցավ թուր­քա­կան սպառ­նա­լի­քը: Ադր­բե­ջա­նա­կան զոր­քե­րը ար­դեն ուղ­ղա­կի ի­մաս­տով գտն­վում են Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան սահ­մա­նին:
-Չնա­յած հան­րու­թյան գրե­թե բո­լոր խա­վե­րը դեմ են Նի­կոլ Փա­շի­նյա­նին, բայց նա շա­րու­նա­կում է պն­դել, թե ժո­ղո­վուրդն իր հետ է, իսկ հրա­պա­րա­կում ռևան­շիստ­ներն են։ Ա­վե­լին, նա ա­ռա­ջար­կում է խո­սել ա­պա­գա­յից։ Ա­ռանց ներ­կա­յի գնա­հա­տա­կա­նը տա­լու, կա­տար­վա­ծը ողջ ման­րա­մաս­նու­թյամբ քն­նե­լու, կա­րո՞ղ ենք ա­պա­գա­յի ծրագ­րե­րից խո­սել։
-Ի­հար­կե չենք կա­րող: Ի­րա­վի­ճա­կի գնա­հա­տա­կա­նը տր­վում է և տր­վե­լու է փաս­տե­րի հի­ման վրա, և բո­լոր պա­տաս­խա­նա­տու ան­ձինք պետք է պա­տաս­խան տան դա­տա­րա­նում: Եվ սա բո­լո­րո­վին անձ­նա­կան վրեժխ­նդ­րու­թյան հարց չէ: Սա պե­տու­թյուն կա­ռու­ցե­լու և պե­տու­թյուն ու­նե­նա­լու ցան­կու­թյուն է: Սա հայ­րե­նի­քի հան­դեպ հար­գան­քի, սի­րո և պա­տաս­խա­նատ­վու­թյան զգա­ցում է նաև, այս պա­հան­ջը պետք է, որ նոր սե­րուն­դը հան­կարծ չկար­ծի, թե կա­րե­լի է հայ­րե­նի­քի հետ երբևի­ցե այդ­պես վար­վել: Նա պետք է ի­մա­նա, որ չկա ա­վե­լի մեծ հան­ցանք, քան պե­տա­կան, ազ­գա­յին շա­հե­րի դա­վա­ճա­նու­թյու­նը: Եվ այդ ժա­մա­նակ մենք կու­նե­նանք այն Հա­յաս­տա­նը, ո­րը ե­րա­զում ենք: Իսկ թուր­քը ան­գամ այս Հա­յաս­տա­նից էր են­թա­գի­տակ­ցո­րեն վա­խե­նում, այ­լա­պես չէր դի­մի այն մի­ջոց­նե­րին, ո­րոնց դի­մեց իր նպա­տա­կին հաս­նե­լու հա­մար: Նա գի­տեր, որ միայն մեջ­քից հար­վա­ծե­լով կա­րող է մեզ հաղ­թել: Այդ­քան զին­վել էր, այդ­քան նա­խա­պատ­րաստ­վել, և այ­դու­հան­դերձ նա մեզ հաղ­թեց միայն ա­մե­նա­նենգ մի­ջոց­նե­րը գոր­ծադ­րե­լով. նա մեզ հաղ­թեց մեջ­քից հար­վա­ծե­լով: Դա­վադ­րու­թյու­նը թուր­քի և է­լի մի քա­նի ժո­ղո­վուրդ­նե­րի ինք­նու­թյան գլ­խա­վոր հատ­կա­նիշն է: Այդ իսկ պատ­ճա­ռով մենք, ե­թե ու­զում ենք այս նոր սկս­վող դա­րաշր­ջա­նում ու­նե­նալ մեր ար­ժա­նի տե­ղը քար­տե­զի վրա, ա­մե­նից շատ պետք է զգու­շա­նանք դա­վադ­րու­թյուն­նե­րից և մատ­նու­թյուն­նե­րից, պետք է ճա­նա­չենք մեր թշ­նա­մի­նե­րին դեմ­քով: Ինչ վե­րա­բե­րում է նրան, որ Փա­շի­նյա­նը «շա­րու­նա­կում է պն­դել, թե ժո­ղո­վուր­դը իր հետ է, իսկ հրա­պա­րա­կում ռևան­շիստ­ներն են», ես չեմ ու­զում նրա ոչ մի ա­սա­ծը մեկ­նա­բա­նել, քա­նի որ սու­տը մեկ­նա­բա­նել հնա­րա­վոր չէ: Փա­շի­նյա­նի ձեռ­քին ե­թե ստի դե­դեկ­տոր ամ­րաց­վի, այն չի դի­մա­նա և կփ­չա­նա: Բայց ես Ձեզ հետ այն­քան էլ հա­մա­ձայն չեմ, որ այ­սօր բո­լոր շեր­տե­րը դեմ են Փա­շի­նյա­նին: Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյանն իր հա­մա­կիր­նե­րով ար­դյո՞ք դեմ է, ար­դյո՞ք պաշտ­պա­նում է Վազ­գեն Մա­նու­կյա­նի թեկ­նա­ծու­թյու­նը, ում ա­րար­քը` այս ի­րա­վի­ճա­կում հա­մա­ձայ­նել ղե­կա­վա­րե­լու ժա­մա­նա­կա­վոր կա­ռա­վա­րու­թյու­նը, պար­զա­պես անձ­նա­զո­հու­թյուն է: Եվ հենց հի­մա է երևում՝ ով ով է, և թե հայ­րե­նի­քը ում հա­մար ար­ժե­հա­մա­կար­գի որ սանդ­ղա­կին է դր­ված: ՈՒմ հա­մար անձ­նա­կան նա­խա­սի­րու­թյուն­նե­րը, վրեժխ­նդ­րու­թյունն են կարևոր և ում հա­մար` հայ­րե­նի­քի ա­պա­գան: Սա­կայն միայն դա չէ, ի­հար­կե: Վազ­գեն Մա­նու­կյա­նի և Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նի միջև հա­կա­սու­թյուն­նե­րը և տար­բե­րու­թյու­նը ա­ռա­ջին հեր­թին գա­ղա­փա­րա­կան են: Վազ­գեն Մա­նու­կյա­նը ազ­գա­յին գա­ղա­փա­րի, նպա­տա­կի հի­ման վրա պե­տու­թյուն կա­ռու­ցե­լու կողմ­նա­կիցն է ե­ղել և կա, իսկ Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը մեր­ժում էր դա և դրեց հիմ­քե­րը մի պե­տու­թյան, ո­րը չու­ներ ո՛չ ազ­գա­յին գա­ղա­փար, նպա­տակ, ո՛չ ազ­գա­յին ծրա­գիր ու ռազ­մա­վա­րու­թյուն: Ի­րե­րը պետք ի­րենց ա­նու­նով կո­չենք. Հա­յաս­տա­նը ե­րե­սուն տա­րի է գնում է գա­ղա­փա­րա­կան այն ու­ղիով, որն ուր­վագ­ծել է և օ­րեն­սդ­րո­րեն ամ­րագ­րել Տեր-Պետ­րո­սյանն իր հա­մա­խոհ­նե­րի բա­նա­կով: Եվ, ու­րեմն, ի­րա­կան նախ­կի­նը, ո­րը, սա­կայն, ձգ­վում է մինչ այ­սօր, հենց նրանք են և ու­րիշ ոչ ոք: Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը սկ­սեց, Նի­կոլ Փա­շի­նյանն ա­վար­տեց: Երկ­րորդ և եր­րորդ նա­խա­գահ­նե­րի ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նը մի­ջան­կյալ օ­ղակ­ներ են ե­ղել, մի­մյան­ցից տար­բեր օ­ղակ­ներ, բայց ոչ մե­կը էա­կան գա­ղա­փա­րա­կան փո­փո­խու­թյուն չի բե­րել մեր քա­ղա­քա­կան կյան­քում: 1991 թվա­կա­նին Ար­ցա­խը Հա­յաս­տա­նին վե­րա­միա­վո­րե­լու հար­ցը Ղա­րա­բա­ղի ժո­ղովր­դի ազ­գա­յին ինք­նո­րոշ­ման հար­ցի վե­րա­ծե­լը, և այն Հա­յաս­տա­նի` նե­րա­ռյալ Ար­ցա­խը, սր­տի տակ ա­կան դարձ­նե­լը, նույն­պես այդ քա­ղա­քա­կան ծրագ­րի շր­ջա­նա­կում պետք է դի­տար­կել:
-Ի­րա­վի­ճա­կը պա­տա­յին է, խոր­հր­դա­րա­նում իմ­քայ­լա­կան­նե­րը չեն պատ­րաստ­վում պա­հան­ջե­լու Փա­շի­նյա­նի հրա­ժա­րա­կա­նը, հրա­պա­րա­կի ժո­ղովր­դին ևս չի հա­ջող­վում պո­կել նրան ա­թո­ռից, ու­րեմն ո՞րն է Փա­շի­նյա­նին հե­ռաց­նե­լու ան­ցն­ցում ճա­նա­պար­հը, ընդ­դի­մու­թյան քայ­լերն ինչ­պե՞ս եք գնա­հա­տում։
- Եր­բեմն կա­րե­լի է լսել, որ ա­սում են, թե բո­ղոք­նե­րի և ցույ­ցե­րի կազ­մա­կեր­պիչ­նե­րը կու­սակ­ցու­թյուն­ներն են: Բա այս­պի­սի քա­ղա­քա­կան պար­տու­թյու­նից հե­տո ով­քե՞ր պետք է լի­նեին, ե­թե ոչ կու­սակ­ցու­թյուն­նե­րը: Նրանք ի­րենց պար­տա­կա­նու­թյունն են կա­տա­րում և լավ են կա­տա­րում, ին­չը չեմ կա­րող ա­սել հա­սա­րա­կու­թյան մյուս հատ­ված­նե­րի մա­սին և հատ­կա­պես հա­սա­րա­կա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի մա­սին. Կա­րո՞ղ եք ա­սել ուր են սա­քունց­նե­րը: Նրանք ոչ միայն ան­տար­բեր են կա­տար­ված ող­բեր­գու­թյան և ա­ղե­տի նկատ­մամբ, այլև շա­տե­րը ար­դա­րա­ցում­ներ են փնտ­րում կա­տար­վա­ծի հա­մար: Ո­րով­հետև ե­րե­սուն տա­րի Հա­յաս­տա­նում հա­սա­րա­կա­կան կա­ռույց­նե­րը ֆի­նան­սա­վոր­վում են գե­րա­զան­ցա­պես արևմտյան հիմ­նադ­րամ­նե­րից, իսկ վեր­ջերս էլ, կր­թա­կան ծրագ­րե­րի հետ կապ­ված, պարզ­վեց, որ նաև թուր­քա­կան հիմ­նադ­րամ­նե­րից են ֆի­նան­սա­վոր­վել: Սա ա­ղետ է: Ես չեմ պատ­կե­րաց­նում՝ ինչ­պես ենք կա­րո­ղա­նա­լու մաքր­վել. մաքր­վել հո­գով, մտ­քով, ֆի­զի­կա­պես:
-Ե­թե հա­ջո­ղեն ընդ­դի­մա­դիր­նե­րը, Ձեր կար­ծի­քով՝ ի՞նչ սկզ­բուն­քով պետք է ա­պա­գա­յում բարձ­րաս­տի­ճան պաշ­տո­նյա­նե­րի ընտ­րել։
- Գի­տենք և հնուց հայտ­նի է, որ ժո­ղովր­դա­վա­րու­թյու­նը ա­ռանց խե­ղում­նե­րի կա­րող է գոր­ծել միայն ժո­ղովր­դի կր­թա­կան բարձր ցեն­զի առ­կա­յու­թյան պայ­ման­նե­րում. հա­կա­ռակ դեպ­քում այն դառ­նում է պա­տու­հաս, ինչ­պես և ե­ղավ մե­զա­նում: Այն­պես որ, պե­տա­կա­նա­շի­նու­թյան գոր­ծում պետք է փո­խենք մեր մո­տե­ցումն ու վե­րա­բեր­մուն­քը կր­թու­թյան նկատ­մամբ, ո­րի մեջ է նաև դաս­տիա­րա­կու­թյու­նը, ինչ­պես նաև գի­տու­թյան և մշա­կույ­թի դե­րի հան­դեպ: Ո­րով­հետև այս պա­տե­րազ­մը, ո­րում այս­պես դա­ժա­նո­րեն պարտ­վե­ցինք, միայն ռազ­մա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րի պա­տե­րազմ չէր. մենք սկզ­բից պարտ­վել ենք մեր կր­թու­թյան և մշա­կույ­թի դաշ­տում: Իսկ թե ինչ սկզ­բուն­քով պետք է բարձ­րաս­տի­ճան պաշ­տո­նյա­ներ ընտ­րել, կա­սեմ մի բան` լրիվ հա­կա­ռակ սկզ­բուն­քով, ինչ հի­մա է և ինչ ե­ղել է նախ­կի­նում: Կու­սակ­ցու­թյա­նը և ղե­կա­վա­րին անձ­նա­կան հա­վա­տար­մու­թյու­նը եր­բեք չպետք է կարևոր­վեն, այլ նվիր­վա­ծու­թյու­նը պե­տու­թյա­նը և հայ­րե­նի­քին: Եվ, ի­հար­կե, կարևոր են մաս­նա­գի­տա­կան կա­րո­ղու­թյուն­նե­րը, կա­ռա­վար­ման փորձն ու հմ­տու­թյու­նը, նաև` մար­դու ա­նու­նը: Ինչ­պես նաև պետք է հաշ­վի առ­նել Հա­յաս­տա­նում ա­պա­գա պաշ­տո­նյա­յի և նրա ըն­տա­նի­քի բնակ­վե­լու փաս­տը: Հա­յաս­տա­նը ղե­կա­վար­նե­րի հա­մար հյու­րա­խա­ղե­րի վայր չպետք է լի­նի:

Զրույցը՝ Ռուզան ԽԱՉԱՏՐՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 14571

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ