Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսը ուժեղ աջակցություն է ցուցաբերում Իրանի իշխանություններին, և տարածաշրջանի երկրները կարող են ապավինել Իրանի զինված ուժերին՝ հայտարարել է Իրանի նախագահ Էբրահիմ Ռաիսին Թեհրանում Ազգային բանակի օրվան նվիրված արարողության ժամանակ։ Իրանի նախագահը Իսրայելի վրա հարձակումը համարել է սահմանափակ գործողություն՝ շեշտելով. «Եթե Թեհրանը ցանկանա լայնածավալ գործողություն իրականացնել Իսրայելի դեմ, այս ռեժիմից ոչինչ չի մնա»։                
 

«Չունենք ժամանակակից լավ դրամատուրգիա, զարկերակին խփող դրամատուրգիա»

«Չունենք ժամանակակից լավ դրամատուրգիա, զարկերակին խփող դրամատուրգիա»
31.05.2019 | 02:27

«Իրատեսի» հյուրը դերասան, ՀՀ վաստակավոր արտիստ ԱՐԹՈՒՐ ԿԱՐԱՊԵՏՅԱՆՆ է:


-Պարոն Կարապետյան, 1987-1992 թվականներին աշխատել եք «Անիվների վրա» թատրոն-ստուդիայում, 1995 թվականին` Երևանի Պատանի հանդիսատեսի թատրոնում, 1996-ից Պարոնյանի անվան թատրոնում եք: Դերասանի ինքնադրսևորման կերպերը փոփոխու՞մ եք տարբեր թատրոններում աշխատելու պարագայում:
-Դերասանի գործը մեկն է` խաղալը, և կապ չունի, թե այն որ կամ ինչ ժանրի թատրոնում ես անում: Բնականաբար, յուրաքանչյուր թատրոն ունի իր առանձնահատկությունը: Օրինակ՝ «Անիվների վրա» թատրոն-ստուդիայում ազատ էինք. բեմադրում, ստեղծագործում էինք՝ ինչպես ուզում էինք, ինչ ժանրում և ոճում, որ ուզում էինք: Պատանի հանդիսատեսի թատրոնում կա հատուկ հասցեատեր՝ երեխաները: Բայց այս թատրոնում եղել են, կան ու կլինեն ներկայացումներ, որոնք նախատեսված են ավագ տարիքի հանդիսատեսի համար: Ես հիմնականում հենց այս ներկայացումներում եմ զբաղված: Այդ ներկայացումներում խաղացած դերերի համար եմ ստացել իմ մրցանակների մեծ մասը: Օրինակ՝ Սոֆոկլեսի «Անտիգոնե» թատերգության մեջ՝ բեմադրված Հակոբ Ղազանչյանի կողմից, մարմնավորել եմ Կրեոնի կերպարը և երկու անգամ արժանացել միջազգային մրցանակի:
-2000 թվականին՝ ՈՒկրաինայում, 2004-ին՝ Մակեդոնիայում, այո՞:
-Այո՛: 2000-ին փառատոն էր Կերչում, 2004-ին՝ Ստոբիում: Երկու մրցանակն էլ ստացել եմ «Տղամարդու լավագույն դերակատարման համար» անվանակարգում: Ինչ վերաբերում է Պարոնյանի անվան թատրոնին, ապա այստեղ էլ կան այլ առանձնահատկություններ. բեմադրվում են կատակերգական ժանրի ներկայացումներ: Թվում էր, թե կատակերգությունն այնքան էլ իմ ժանրը չէ, բայց տարիների ընթացքում ես կարողացա տեղավորվել այդ ժանրի մեջ և հաճույք ստանալ իմ գործից:
-Երկու միջազգային մրցանակներից բացի, հայաստանյան թատերական մրցանակաբաշխությունների ժամանակ ևս պարգևատրվել եք մի քանի անգամ: Տարբե՞ր են գնահատման չափորոշիչները Հայաստանում և դրսում:
-Երբ խաղում էինք Կերչում, հանդիսատեսների մեջ կային տարբեր ազգությունների ներկայացուցիչներ, այդ թվում՝ հայեր: Մակեդոնիայում միայն մակեդոնացիներ էին: 2500 հանդիսական էր ներկա, որոնք բացարձակապես չգիտեին հայերեն: Բնականաբար, նրանց բաժանվել էր թատերգության տեքստի անոտացիան, բայց թատրոնի պարագայում պարտադիր չէ լեզուն հասկանալը: Բեմադրությունն այնպես էր արված, գործողությունն այնքան հստակ էր, որ հանդիսատեսն ամեն ինչ հասկանում էր: Խաղում էինք Ստոբիի ամֆիթատրոնում, որը, ինչպես նաև քաղաքը, հիմնադրվել է Ալեքսանդր Մակեդոնացու հոր` Ֆիլիպի կողմից: Ամֆիթատրոնը պեղել էին գետնի տակից: Մի հատվածն ամբողջությամբ պահպանված էր, մյուս հատվածում փլատակներ էին: Մինչև ներկայացման սկիզբը շատ աղմկոտ էր հանդիսատեսը: Սկսվեց ներկայացումը, և քար լռություն տիրեց: Աննկարագրելի ակուստիկա ուներ տարածքը, երեկոյան իննին, երբ արդեն մութն ընկել էր, եղանակը մի քանի աստիճանով ցրտել էր, վառվում էին լույսեր, ես վախենում էի, որ մեր ձայները տեղ չեն հասնի: Բայց յուրաքանչյուր շշուկն անգամ լսելի էր: Անպատմելի է այն, թե ինչ կատարվեց ներկայացման ավարտին: 2500 հանդիսական, որոնք հայերեն մի բառ իսկ չէին հասկանում, երկար ու բուռն ծափահարում էին: Նրանք հասկացել էին, թե ինչ է կատարվել բեմում:

-Ձեզ տեսել ենք «Աննա» հեռուստասերիալում, «Սպանված աղավնի», «Հովիվը» գեղարվեստական ֆիլմերում: Ինչ-որ մի հենք կա, չէ՞, ըստ որի կատարվում է դերասանի ընտրությունն այս կամ այն դերի համար: Օրինակ՝ ես Ձեզ ոչ մի կերպ չեմ պատկերացնում Թուսյանի դերում՝ «Սպանված աղավնի» ֆիլմում:
-Հաճախ ռեժիսորները գերադասում են միայն պատրաստի տիպաժների դերասանի, որն իր արտաքին տվյալներով համապատասխանում է տվյալ դերին: Այդպես չպետք է լինի՝ իմ կարծիքով: Ես դերասան եմ և ընդունակ եմ կերպարանափոխվելու: Ի միջի այլոց ասեմ, որ այն բոլոր կերպարները, որոնցում ես հաջողություն եմ ունեցել, եղել են բացասական: Յագո եմ խաղացել, Ներոն, Կրեոն, Ստալին: Այս կերպարները որևէ կապ չունեն այն կերպարների հետ, որոնք խաղացել եմ Ձեր հիշատակած սերիալում և ֆիլմերում:
-Իմ հիշատակած երեք գործերի հանդեպ էլ հանրության և մասնագետների մոտեցումը հակասական է եղել, ինքներդ ինչպե՞ս եք վերաբերվում դրանց:
-Սերիալում նույնպես պիտի խաղա դերասանը, դա էլ է մեր աշխատանքի ոլորտը: Հենց դերասանները պիտի խաղան սերիալներում: Ոչ ոք չի ասում, թե վատ սերիալներ պիտի նկարեն, մատների արանքով պիտի նայեն գործին: Այսպիսի մոտեցման պատճառով է վատ համբավի արժանացել սերիալը մեր իրականությունում: Բայց սերիալներում ևս լինում են կերպարներ, որոնք հիշվում են: «Աննան» առաջին սերիալն էր, որում ես նկարահանվեցի: Այդ աշխատանքը տևեց մոտ երկու տարի: Բոլորովին հեշտ աշխատանք չէր երկու տարի լինել հեռուստաէկրանին և չձանձրացնել մարդկանց, ստեղծել մի կերպար, որի մասին կհիշեն երկար: Շատ հաճախ ինձ հենց այդ կերպարով էլ հիշում են: Իմ կարծիքով՝ պատճառն այն է, որ ես, սցենարիստն ու ռեժիսորը կարողացել էինք ստեղծել ժամանակակից մի մարդու կերպար, որն այսօր անհրաժեշտ տեսակ է, մեր իրականության հերոսն է: Նա մի մարդ էր, որն իր շնորհքի, ունակությունների, ուժերի հաշվին կարողացել էր առաջ գնալ, ստեղծել մեծ հիմնարկություն և օգտակար լինել շրջապատի համար: Նա ո՛չ գող էր, ո՛չ ավազակ, ո՛չ սրիկա: Ազնիվ, աշխատող, տաղանդավոր մարդու տեսակ էր: Ինչ վերաբերում է գեղարվեստական ֆիլմերին, ապա դրանցում խաղալը շատ ավելի բարդ է, քան սերիալում: Գեղարվեստական ֆիլմն ավելի երկար նախապատրաստական շրջան է պահանջում: Սերիալում, թող ինձ ներեն իմ գործընկերները, հոսքագծի նման է աշխատանքը, իսկ ֆիլմում դու պիտի երկար կայացնես, «ծնես» կերպարդ: «Սպանված աղավնի» ֆիլմում աշխատել եմ մեծ հաճույքով: Ես իհարկե, կարող էի Թուսյանի դերը խաղալ, որը հրաշալիորեն խաղացել է Խորեն Լևոնյանը: Իմ Թուսյանը կլիներ բոլորովին այլ Թուսյան, բայց ես այն ևս հաճույքով կխաղայի: Ես ալարկոտ դերասան չեմ և կփորձեի ստանալ Թուսյանի իմ տեսակը՝ իմ դեմքով, իմ որակներով: Այնուամենայնիվ, շատ շնորհակալ եմ, որ ինձ առաջարկվեց հենց Միքայել Մարգարյանի կերպարը, որն ինձ շատ ավելի հոգեհարազատ էր:
-Դուք դժվար ժամանակներում եք մուտք գործել թատրոն. շուկան, նյութը գերակա արժեքներ էին 1990-ականներին, իսկ արվեստով զբաղվելը դոնքիշոտյան սխրանքի պես մի բան էր: Կարո՞ղ ենք ասել, որ այսօր՝ 2010-ականներին, էապես փոխվել է այս հարաբերակցությունը՝ հօգուտ արվեստի:
-Ես ափսոսում եմ, որ իմ երիտասարդության տարիները մաքառումների մեջ անցան: Իմ սերունդը կայացման ճանապարհին ժամանակի և հնարավորությունների մեծ կորուստ ունեցավ: Հիմա աշխատելու հնարավորություններն անհամեմատ շատ են՝ թատրոն, կինո, սերիալ… Երիտասարդների համար շատ դռներ ավելի դյուրին են բացվում: 1990-ականներին ամեն բան փլվեց: Եղել է ժամանակ, երբ «Անիվների վրա» թատրոն-ստուդիան քաղաքում միակ աշխատող թատրոնն էր: Աշխատել, ներկայացում ենք խաղացել մոմի լույսի տակ: Թատրոն-ստուդիան ստեղծեցինք մեր ուժերով՝ ինստիտուտն ավարտելուց հետո, որպեսզի չանցնենք կայացման դժվարին ճանապարհը ակադեմիական թատրոններում, որտեղ այն տարիներին շատ մեծ դերասաններ կային, և մեր առջև շատ դռներ փակ էին լինելու: Իսկ հիմա որոշ թատրոններում անգամ դերասանի պակաս կա:

-Այսօր ի՞նչն է առավելապես խանգարում դերասանների աշխատանքին:
-Առաջին հերթին խանգարում է այն, որ մենք չունենք ժամանակակից լավ դրամատուրգիա, զարկերակին խփող դրամատուրգիա: Մի քանի քայլ առաջ չեն տեսնում, այդ պատճառով էլ չեն գրում: Խարխափում են, երևի հավատ ու վստահություն չունեն, մի բան, որ իմ կարծիքով, դատապարտելի վերաբերմունք է: Ինչ իրավիճակ էլ լինի երկրում, դու պիտի հավատ ու վստահություն ունենաս, ապագայի հանդեպ լավատես լինես: Այսօր շատ խնդիրներ կան մեր երկրում, բայց չի կարելի հուսահատվել, նստել ու ասել՝ վերջ: Պիտի գրես այն լավի մասին, որին ձգտում ես, որ մարդիկ գան-տեսնեն, ու երբ գա այդ լավը, ճանաչեն: Մեր ժողովրդին ի՞նչ է պետք այսօր. իմ կարծիքով՝ հերոս, հերոսի կերպար, գաղափար կրող: Մեր դրամատուրգիան, ցավոք, այսօր այդպիսի կերպարներ չի ստեղծում: Ես ունեմ իմ պատկերացումներն այս իմաստով, բայց միշտ չէ, որ մեր դրամատուրգներն այդ պատկերացումներին հարիր գործեր են բերում թատրոն:
-Այսինքն՝ առաջարկվող թատերգությունները հուսահատեցնո՞ղ են:
-Այո՛:
-Իսկ կյա՞նքն ինչպիսին է, հուսահատեցնո՞ղ է, թե՞ հուսադրող, այնուամենայնիվ:
-Որքան էլ որ խնդիրները շատ լինեն, ինձ համար հուսադրող բան միշտ կա: Հուսահատությունն ամենամեծ մեղքն է: Դժվարություններից ընկրկել պետք չէ երբեք: Հուսահատությունը և դժվարությունները մարդուն միայն կոփում են, իսկ դրանց հաղթելու բանաձևը ես տեսնում եմ ամենօրյա, անդադար աշխատանքի մեջ: Ես չեմ սիրում կտրուկ, թռիչքային անցումներ, որովհետև դրանց ժամանակ շատ պարապ տեղեր են մնում: Ինչպես երկրակեղևի պարագայում, այդ դատարկ տեղերը հետագայում կարող են մեծ ցնցումների պատճառ դառնալ: Ճանապարհը պիտի բնականոն զարգացումով անցնես, սակայն, եթե այն անցնում ես թռիչքաձև, ապա պետք է էլ ավելի մեծ ջանքեր թափես այն բովանդակությամբ և գաղափարներով լցնելու համար: Մեկ տարի առաջ մեր երկրում ժողովուրդը ոտքի կանգնեց ու ցանկացավ փոփոխություն: Դե, փոխեցինք, բերեցինք նորերին, հիմա կտեսնենք՝ ոնց կլինի: Վատ կլինի, ժողովուրդը դժգոհ կլինի, կգա հաջորդը: Ի վերջո, մեզ մոտ պիտի կայանա քաղաքացիական հասարակություն կոչվածը: Ցավոք, մենք լիարժեք քաղաքացիական ինքնագիտակցություն առայժմ չունենք: «Քաղաքացին» մշակույթ է, որը պիտի մեջդ կրես: Մեր ուղեղը դեռ ամբողջովին պատրաստ չէ դրան, դեռ այնքան չի հասունացել, մարդը դեռ պատրաստ չէ ծխախոտի մնացուկը չգցել գետնին, հանրային գույքը չփչացնել, չգողանալ, չխաբել… Դրան հասնելու համար ճանապարհ է պետք անցնել, և մեր մշակույթն այս առումով հսկայական անելիք ունի: Դրա համար մեր դրամատուրգիան պիտի լինի հզոր, ապտակ տվող, ցնցում առաջացնող: Պետք է հասկացնել, որ սխալվելու դեպքում պատիժն անպայման գալու է: Եվ եթե ուզում ենք ինչ-որ բան փոխել, առաջին հերթին ինքներս մեզ պիտի փոխենք: Իշխանավոր ու իշխանություն փոխելով՝ ոչինչ չի փոխվի, եթե ինքդ չես փոխվել: Ե՛ս պիտի դառնամ քաղաքացի, ե՛ս պիտի դառնամ տերը իմ երկրի: Նախ՝ ինքս ինձնից պիտի պահանջներ ունենամ, հետո միայն հարևանից, քաղաքապետարանից, նախարարությունից, կառավարությունից: Եթե ես անընդհատ փչացնում եմ, կառավարությունը հո չի՞ կարող անընդհատ սարքել: Սա է իմ չափանիշը: Միևնույն ժամանակ, կարծում եմ, քաղաքացու բարձր ինքնագիտակցության կողքին, իշխանությունը ևս մշտապես ինքնազսպման և ինքն իրեն քննադատաբար վերաբերվելու ճանապարհ պետք է անցնի: Դարերով ապացուցված է, որ իշխանությունը շատ ավելի լծակներ ունի մարդուն փոխելու, քան մարդը՝ իշխանությունը: Իշխանությունը մի հզոր մեխանիզմ է, որը, ուզես-չուզես, քեզ գցելու է իր ատամնանիվների տակ և սկսելու է մամլել: Շատ հզոր պիտի լինես, որ այդ ատամնանիվները զսպես ու սկսես ծառայեցնել իրենց նպատակին: Հարցնում եք՝ կյանքը հուսադրո՞ղ է, թե՞ հուսահատեցնող, ինչպես նշեցի սկզբում, ես լավատես եմ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 4278

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ