Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Ես հայ նկա­րիչ եմ, և ինձ հա­մար ա­մե­նա­կարևո­րը հայ լի­նե­լը, հայ ար­վես­տա­սեր­նե­րին ներ­կա­յա­նալն է»

«Ես հայ նկա­րիչ եմ, և ինձ հա­մար ա­մե­նա­կարևո­րը  հայ լի­նե­լը,  հայ ար­վես­տա­սեր­նե­րին ներ­կա­յա­նալն է»
18.10.2019 | 01:36

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը ՀՀ ժո­ղովր­դա­կան նկա­րիչ ՌՈ­ԲԵՐՏ Է­ԼԻ­ԲԵ­ԿՅԱՆՆ է՝ քայ­լող լե­գենդ, ո­րի հետ զրույ­ցի նյու­թը եր­բեք չի սպառ­վում:


-Պա­րոն Է­լի­բե­կյան, Ա­ղա­սի Այ­վա­զյանն այս­պի­սի հար­ցադ­րում է կա­տա­րել. «Դուք փոր­ձե՞լ եք մտ­նել Ռո­բերտ Է­լի­բե­կյա­նի կտավ­նե­րի մեջ, տե­ղա­վոր­վել նրա ստեղ­ծած ի­րա­կա­նու­թյու­նում... Ոչ թե դի­տել, ոչ թե մա­կե­րե­սը գնա­հա­տել, այլ ապ­րել նրանց մեջ»: Ի՞նչ եք կար­ծում, այս հար­ցին դրա­կան պա­տաս­խան տվող­նե­րի թի­վը մե՞ծ է, թե՞ Ձեր կտավ­նե­րը սոսկ դի­տող­ներն են ա­վե­լի շատ՝ ա­ռանց դրանց նե­րաշ­խարհ թա­փան­ցե­լու կա­րո­ղու­թյան կամ ձգ­տու­մի:
-Ար­վես­տի, ար­վես­տա­գե­տի ա­մե­նա­մեծ ա­ռա­քե­լու­թյունն է ծա­ռա­յել ժո­ղովր­դին, նրանց ստեղ­ծա­ծը մար­դիկ են գնա­հա­տում: Միշտ ա­սում եմ՝ իմ գոր­ծերն արթ­նա­նում են այն ժա­մա­նակ, երբ դի­տող կա: Այդ ժա­մա­նակ նրանք դառ­նում են կեն­դա­նի: Այդ գոր­ծերն ինձ հա­մար չեն. ես կա­տա­րող եմ: Մի կա­խար­դա­կան բան կա, որ մե­տա­մոր­ֆոզ­ներ է ա­ռա­ջաց­նում, և արթ­նա­նում է ար­վես­տի գոր­ծը: Ընդ­հան­րա­պես մենք՝ մահ­կա­նա­ցու­ներս, ո­չինչ չգի­տենք: Թվում է, թե նկա­րիչ­նե­րը, ար­վես­տա­գետ­նե­րը ստեղ­ծա­գոր­ծող­ներ են, տես­նում են ան­տե­սա­նե­լին: Բայց մար­դու հո­գու մեջ հնա­րա­վոր չէ թա­փան­ցել: Ոչ ոք չի կա­րող ի­մա­նալ, թե ինչ խմո­րում­ներ են լի­նում մար­դու մեջ, ինչ է կա­տար­վում նրա հետ: Մար­դու մեջ կա­րող է փո­թո­րիկ լի­նել, չէ՞: Փո­թո­րի­կը հան­ճա­րեղ երևույթ է: Ա­ղա­սի Այ­վա­զյա­նից խո­սե­ցիք: Ա­ղա­սի Այ­վա­զյանն իմ հարևանն էր ու բա­րե­կա­մը: Ին­քը փո­թոր­կի պես մարդ էր. և՛ նկա­րիչ էր, և՛ քան­դա­կում էր, և՛ կի­նո­գոր­ծիչ էր, և՛ մեծ գրող էր: Խեն­թա­նա­լու մարդ էր: Մարդ ա­րա­րա­ծը շատ հե­տաքր­քիր է: Սուտ է, երբ որևէ մեկն ա­սում է, թե նկա­րել չգի­տի: Հինգ-վեց տա­րե­կան ե­րե­խա­յին թուղթ ու մա­տիտ տաս, խեն­թա­նա­լու բա­ներ կա­նի: Աստ­ված բո­լո­րին շնորհ է տա­լիս: Ի՞նչ է, ի վեր­ջո, ե­րաժշ­տու­թյու­նը. բնու­թյան ձայ­ներն են, չէ՞: Այդ ձայ­ներն արթ­նա­նում են մար­դու հո­գում, և նա դառ­նում է ե­րա­ժիշտ: Նույնն է թատ­րո­նը: Ես թա­տե­րա­կան նկա­րիչ եմ, մե­ծա­ցել եմ թատ­րո­նում և շատ եմ սի­րում թատ­րո­նը: Ի՞նչ է թատ­րո­նը: Դա մի տե­սիլք է. խոս­քը, ի­հար­կե, լավ թատ­րո­նի մա­սին է: Ինձ շա­տերն ա­սում էին՝ մեղք ես, ին­չու՞ ես չար­չար­վում թա­տե­րա­կան ներ­կա­յա­ցում­նե­րը նկա­րա­զար­դե­լու վրա, կորց­նում ես վեց-յոթ ա­միս մի ներ­կա­յա­ցում ձևա­վո­րե­լու հա­մար: Բայց չեն պատ­կե­րաց­նում, թե դա ինչ հրաշք է, թե ես ինչ բա­վա­կա­նու­թյուն եմ ստա­նում, երբ կա­յա­ցած ներ­կա­յաց­մա­նը ամ­բողջ դահ­լի­ճը ծա­փա­հա­րում է: Մեր մաս­նա­գի­տու­թյու­նը լուռ մաս­նա­գի­տու­թյուն է. մտ­նում ես ար­վես­տա­նոց ու սու­սու­փուս նկա­րում: Բայց երբ թա­տե­րա­կան ներ­կա­յաց­ման ժա­մա­նակ բե­մի վա­րա­գույ­րը բաց­վում է, ծա­փա­հա­րու­թյուն­նե­րը նախ և ա­ռաջ նկար­չինն են:
-Ձեր կեր­պար­վես­տը զար­մաց­նում է բազ­մա­ժան­րու­թյամբ. պատ­կա­ռե­լի թիվ կազ­մող կտավ­նե­րի կող­քին ու­նեք բազ­մա­թիվ գոր­ծեր՝ ար­ված թա­տե­րա­կան, կր­կե­սա­յին ներ­կա­յա­ցում­նե­րի, կի­նո­յի հա­մար, ա­ռան­ձին խումբ են կազ­մում բե­մա­կան զգեստ­նե­րի ձևա­վո­րում­նե­րը: Ո՞ր գոր­ծե­րում է ա­վե­լի ա­զատ և իր ներ­քին ես-ով ներ­կա ստեղ­ծա­գոր­ծող Ռո­բերտ Է­լի­բե­կյա­նը:
-Ա­ղա­սի Այ­վա­զյա­նը միշտ ա­սում էր. «Նկա­րի­չը պի­տի ա­ղիք­նե­րով մտա­ծի»: Ես միշտ ա­զատ եմ ե­ղել: Հաս­կա­նա­լի է՝ թատ­րո­նի դեպ­քում կան բե­մադ­րա­կան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­ներ, պիե­սի բո­վան­դա­կու­թյուն, բայց ես միշտ աշ­խա­տել եմ ինձ­նով ա­նել այդ բո­լո­րը: Ա­զա­տու­թյունն Աստ­ծո ա­մե­նա­մեծ պարգևն է: Մայ­րը ե­րե­խա­յին ծնե­լիս ա­զատ­վում է, չէ՞: Նույնն էլ ար­վես­տում է:

-Պա­րոն Է­լի­բե­կյան, ինձ հա­մար նո­րու­թյուն էր, որ Եր­վանդ Ղա­զան­չյա­նը պատ­րաստ­վել է բե­մադ­րե­լու Դե­միր­ճյա­նի «Քաջ Նա­զա­րը»՝ Ձեր նկար­չա­կան ձևա­վոր­մամբ: Փաս­տո­րեն, մենք զրկ­վել ենք թա­տե­րա­կան մի մեծ հրա­վա­ռու­թյու­նից: Ի՞նչ փու­լում էր գոր­ծը, հնա­րա­վո՞ր է, որ այն ու­նե­նա շա­րու­նա­կող:
-Չեմ կար­ծում: Շատ կու­զե­նա­յի, որ «Քաջ Նա­զա­րը» բեմ հան­վեր: Գիր­քը մի բան է, թատ­րո­նը՝ լրիվ ու­րիշ: Ես ար­դեն շատ բան մտա­ծել էի, ո­րո­շել էի, որ վա­րա­գույ­րը պի­տի լի­նի կար­կա­տան­նե­րով: Միշտ ա­մե­նաս­կզ­բից ես խառն­վում եմ բե­մադ­րա­կան գոր­ծին, այդ պատ­ճա­ռով էլ Եր­վանդ Ղա­զան­չյա­նի հետ միշտ կա­րո­ղա­նում էինք ար­դյու­նա­վետ հա­մա­գոր­ծակ­ցել:
-Ձեր հայ­րը՝ Վա­ղար­շակ Է­լի­բե­կյանն էլ ժա­մա­նա­կին ձևա­վո­րել է «Քաջ Նա­զար» ներ­կա­յա­ցու­մը Թիֆ­լի­սի հայ­կա­կան թատ­րո­նի բե­մում: Ձեր մտահ­ղա­ցում­նե­րում ա­պա­վի­նե­լու՞ էիք նրա ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան մո­տե­ցում­նե­րին:
-Չգի­տեմ՝ ա­պա­վի­նե­լու էի, թե ոչ, բայց ճա­կա­տա­գի­րը հե­տաքր­քիր բան է: Երբ Եր­վանդն ա­սաց, որ պի­տի միա­սին ա­նենք «Քաջ Նա­զար» ներ­կա­յա­ցու­մը, ա­ռա­ջինն այդ միտ­քը ծա­գեց գլ­խումս, որ ես կրկ­նում եմ հորս ճա­նա­պար­հը:

-Հա­յաս­տա­նի և աշ­խար­հի մե­ծա­գույն թան­գա­րան­նե­րում ու սրահ­նե­րում ցու­ցադր­վում են Ձեր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը: Որ­տե՞ղ են գե­ղան­կար­չա­կան գոր­ծերն ա­վե­լի լավ պայ­ման­նե­րում պահ­պան­վում, ո՞ր երկ­րի, ո՞ր սրա­հում գտն­վող Ձեր գոր­ծե­րի հա­մար եք ա­ռա­վել հան­գիստ՝ իբրև հե­ղի­նակ:
-Ինձ հա­մար ոչ մի նշա­նա­կու­թյուն չու­նի, թե որ­տեղ է պահ­վում իմ աշ­խա­տան­քը. Վա­շինգ­տո­նում կլի­նի, Փա­րի­զում, թե Երևա­նում: Ես հայ նկա­րիչ եմ, և ինձ հա­մար ա­մե­նա­կարևո­րը հայ լի­նե­լը, հայ ար­վես­տա­սեր­նե­րին ներ­կա­յա­նալն է: Ինձ հա­մար ա­մե­նա­մեծ պարգևն այն է, որ Հա­յաս­տանն ինձ ըն­դու­նել է. ես դա զգում եմ: Ա­սենք թե Վա­շինգ­տո­նում կամ Նյու Յոր­քում բազ­մա­թիվ ան­գամ ցու­ցադր­վե­ցիր, հե­տո՞ ինչ: Ա­մե­նա­կարևո­րը սե­փա­կան երկ­րիդ ծա­ռա­յելն է: Ես միշտ դեմ եմ, որ գնում են օ­տար եր­կր­ներ, հե­տո կա­րո­տով վե­րա­դառ­նում ու ա­սում՝ մերն ու­րիշ է:

-Դուք ա­սեք մար­տահ­րա­վեր եք նե­տել տաս­նա­մյակ­նե­րին և ե­րի­տա­սար­դա­կան ե­ռան­դով ու հե­տաք­րք­րու­թյամբ մաս­նակ­ցում եք մեր քա­ղա­քի բո­լոր կարևոր մշա­կու­թա­յին ի­րա­դար­ձու­թյուն­նե­րին: Դրանք, հե­տաք­րք­րու­թյու­նը բա­վա­րա­րե­լուց զատ, բա­վա­րա­րու՞մ են նաև Ձեր մշա­կու­թա­յին ճա­շա­կը:
-Պարզ է՝ ես ընտ­րում եմ ուր գնալ: Եվ հիմ­նա­կա­նում բա­վա­րար­ված եմ լի­նում իմ տե­սա­ծով: Բազ­միցս ա­սել եմ՝ մենք ո՛չ ծանր ար­դյու­նա­բե­րու­թյուն ու­նենք, ո՛չ թեթև ար­դյու­նա­բե­րու­թյուն, ո՛չ այս տե­սակ այլ բա­ներ: Ե­թե կա մի բան, ո­րով Հա­յաս­տա­նը մր­ցու­նակ է (չեմ ա­սում՝ ա­մե­նա­լավն է) ամ­բողջ աշ­խար­հում, հայ մշա­կույթն է, գրա­կա­նու­թյու­նը:
-Դուք ներգ­րավ­ված եք փոք­րիկ նկա­րիչ­նե­րի հա­մար կազ­մա­կերպ­վող տար­բեր նա­խագ­ծե­րի մեջ: Ինչ­պե՞ս կբ­նու­թագ­րեք նրանց:
-Մեկ տա­րի է, որ հա­մա­գոր­ծակ­ցում եմ «Երևան, իմ սեր» հիմ­նադ­րա­մի հետ: Աու­տիզ­մով հի­վանդ 7-14 տա­րե­կան ե­րե­խա­նե­րին եմ դա­սա­վան­դում և ա­նում եմ դա մեծ սի­րով: Հե­տաքր­քիր բան է. Աստ­ված նրանց ո­րոշ բա­նե­րից զր­կել է, բայց փո­խա­րե­նը շռայ­լո­րեն տվել է նկա­րե­լու շնոր­հը: Խեն­թա­նա­լու բան են նրանց նկար­նե­րը, միայն տես­նեք: Եվ չեք պատ­կե­րաց­նի, թե ես ինչ բա­վա­կա­նու­թյուն եմ ստա­նում, որ կա­րո­ղա­նում եմ նրանց ու­րա­խու­թյուն պատ­ճա­ռել:

-Դուք Ձեր կեն­սագ­րու­թյան զգա­լի հատ­վածն ապ­րել եք Խոր­հր­դա­յին Միու­թյու­նում, տե­սել եք այդ ան­սա­սա­նե­լի թվա­ցող հա­սա­րա­կար­գի կոր­ծա­նու­մը, հե­տո ե­ղավ ան­կա­խու­թյան ե­րեք տաս­նա­մյա­կը, ո­րի ըն­թաց­քում տե­սանք բազ­մա­թիվ ու բազ­մա­զան փլու­զում­ներ: Այս ա­մե­նի հան­րա­գու­մա­րը ի՞նչ խո­հե­րի է Ձեզ հան­գեց­նում:
-Միշտ ա­սել եմ և կա­սեմ. քա­նի որ Հա­յաս­տա­նը սո­վե­տա­կան կայս­րու­թյան գա­վա­ռում էր, կայս­րու­թյան ղե­կա­վար­նե­րին պետք էր, որ այս­տեղ՝ Հա­յաս­տա­նում կամ Վրաս­տա­նում, ա­զա­տու­թյան կղ­զյակ լի­նի: Տե­սեք, թե ինչ մար­դիկ ե­կան Հա­յաս­տան: Վի­լյամ Սա­րո­յա­նը ե­կավ, ե­ղավ Ժա­մա­նա­կա­կից ար­վես­տի թան­գա­րա­նում, որ­տեղ ես նրան դի­մա­վո­րող­նե­րից էի: Ճեր­մակ անձրևա­նո­ցով ու կա­րա­կու­լե գլ­խար­կով Սա­րո­յա­նը հենց հայ­տն­վեց, բո­լորս ծա­փա­հա­րե­ցինք: Ինչ­պե՜ս էր ու­րա­խա­ցել: Սո­վե­տին պետք էր, որ մի տեղ նման ա­զա­տու­թյուն լի­նի: Մոսկ­վա­յում էլ նոն­կոն­ֆոր­միստ­նե­րի աշ­խարհն էր՝ նկու­ղա­յին նկա­րիչ­նե­րի: Ես մինչև հի­մա էլ չեմ հաս­կա­նում, թե սա ինչ գաղտ­նիք է. մեր իշ­խա­նու­թյու­նը, լի­նի սո­վե­տա­կան, թե հետ­սո­վե­տա­կան, մատ­նե­րի ա­րան­քից է նա­յում մշա­կույ­թին, շատ չե­զոք կեց­վածք ու­նի: Ա­մեն տեղ կա­յին ար­գել­ված նկա­րիչ­ներ, քան­դա­կա­գործ­ներ, մե­զա­նում նման բա­ներ չկա­յին:
-Պաշ­տո­նա­կան փաս­տա­թուղթ չէին ստո­րագ­րում գու­ցե՝ թե այս կամ այն ար­վես­տա­գե­տին ար­գե­լում են այս կամ այն բա­նը, բայց չէ՞ որ ստեղ­ծում էին այն­պի­սի պայ­ման­ներ, որ ար­վես­տա­գե­տը զրկ­վում էր ստեղ­ծա­գոր­ծե­լու հնա­րա­վո­րու­թյու­նից, էլ չեմ խո­սում 1930-ա­կան­նե­րի մահ ու աք­սո­րի մա­սին:
-30-ա­կան­նե­րի մա­սին խոսք չկա. ա­հա­վոր ժա­մա­նակ­ներ են ե­ղել: Միշտ ա­սել եմ, որ Աստ­ված մեզ բախտ էր տվել, որ ծն­վել էինք 30-ա­կան­նե­րից հե­տո, թե չէ հաս­տատ աք­սոր­ված կամ գն­դա­կա­հար­ված կլի­նեինք: Ես խո­սում եմ 70-ա­կան­նե­րի մա­սին: Սո­վե­տա­կան կայս­րու­թյան ամ­բողջ պա­րա­դոքսն այն էր, որ բո­լոր հայ ղե­կա­վար­ներն էլ գի­տեին՝ կո­մու­նիս­տա­կան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյունն ամ­բող­ջո­վին սուտ է, և նրանց մեջ այդ գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան ֆա­նատ­ներ չկա­յին: Ինձ գո­նե այդ­պես է թվում: Իսկ ես ան­մի­ջա­կան շփում եմ ու­նե­ցել հա­յաս­տա­նյան ղե­կա­վար­նե­րի հետ: Կա­րեն Դե­միր­ճյա­նը շատ էր սի­րում ար­վեստ: Հի­շում եմ, մի օր նրա մոտ մտա, տես­նեմ կանգ­նել է բազ­կա­թո­ռի վրա ու պա­տից կախ­ված նկար­ներն է ուղ­ղում: Ա­հա այս­պի­սի ղե­կա­վար­ներ ենք ու­նե­ցել:


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 4101

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ