Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Եզները եղջյուրներից են բռնում, մարդկանց՝ խոսքերից»

«Եզները եղջյուրներից են բռնում, մարդկանց՝ խոսքերից»
26.06.2018 | 09:35

(Նախորդ մասը)

ԱՇԽԱՐՀԸ, ԱՅՈ, ՇՈՒՌ Է ԵԿԵԼ


Թե ինչ է արվել ընդամենը 1-1,5 տարվա ընթացքում և «ու՞ր են գնում» ինքնահարցին Էլբակյանը պատասխանում է. «Արդեն ինչ-որ բաներ երևում են, և եթե կան մարդիկ, որոնք դրա հետ համաձայն չեն, ինձ դա ուրախացնում է»: Կարծում եմ՝ շատերս ուրախ կլինենք, եթե գեղղեկն իրեն բաժին հասած ուրախությունից դասեր քաղի և հանդիսատեսին մատուցի երկարահուշ գործեր, արվեստի նմուշներ: Ի դեպ, արվեստի, գեղագիտական մոտեցումների ու գեղարվեստական մտածողության մասին էլբակյանական փիլիսոփայությունը սկսվում է այսպես. «Այնպես, ինչպես աշխարհը տեսնում է Մոդիլիանի, չի տեսնում Պիկասո» և ավարտվում է տխուր տպավորությամբ. «Գուցե մենք ո՛չ Մոդիլիանի ենք, ո՛չ Պիկասո (պատկերացնու՞մ եք մտքի համեմատության թռիչքը: «Մենք»-ի մեջ տեղավորելով իրեն, լավ է, որ խելագարությունից փրկվելու նոտա է հնչեցնում՝ գուցե), բայց միևնույն է, կոչված ենք այս գործին և աշխարհի մեր պատկերացումներն ունենք»: Սա այն դեպքն է, երբ շեշտադրվում է՝ աշխարհը, այո, շուռ է եկել, որի մասին խոսելն արծաթ է, լռելը՝ ոսկի:

ՄԵՂՐԸ


Եթե ինչ-որ մեկն ասել է, որ թատրոնը մեղրի կարաս է, անկախ ճիշտ ու սխալից, հարկավոր է շարժվել բնության օրենքներով և չփորձել քչփորել մեղվի նույնիսկ հանգած փեթակը: Բզբզելու դեպքում խիարը հաստատ թարս է աճելու:
Մենք, հասակակիցներ լինելով հանդերձ, այնուամենայնիվ, ուզենք, թե չուզենք, տարիների ընթացքում եկել ենք եզրակացության, որ թատրոնի նկատմամբ պետական հոգածությունն անժխտելի է, որքան էլ ֆինանսական ձևարարություններ տեղի ունենան: Պետք չէ տրտնջալ, պետությունն ուղղակի խելքի է եկել և ուզում է լավ հաշվել իր գրպանի լոբին, հետո էլ՝ ռեալ ծախսերը: Թատրոնը, իրոք, նստած է փողերի վրա, և կա օրակարգային հարց՝ ինչպե՞ս օգտագործել: Եթե անհաշվենկատ ես և ունես ախորժակ, երբեք այն չի հերիքելու, իսկ կողքից մատնացույց անողներին գցելու են սև ցուցակ ու...


Ֆինանսներից քաջատեղյակ Էլբակյանն այս առիթով նշել է. «Եվ նույնիսկ մենք կարողացանք մոտ 10-12 հոգու դերասանական կատեգորիաները բարձրացնել, ինչը նշանակում է, որ աշխատավարձերը ևս բարձրացան՝ թատրոնի հնարավորությունների սահմանում»: Սրանից ամոթալի փաստարկ անհնար է պատկերացնել: Մակերեսային մի դիտարկումը, համոզված եմ, կբավարարի, որպեսզի մակերեսորեն գծագրվի ֆինանսական հնարավորությունների սահմանը: Կատեգորիաների բարձրացման գործընթացի օրինականությանը և շոշափվող թիվը թողնենք մի կողմ, որովհետև «գիշերային խրախճանքն» այլ տեղ է: Թատրոնը շարունակաբար ունեցել է աշխատավարձի ֆոնդի տնտեսում՝ ամսական 1,5 միլիոն դրամից ոչ պակաս, 2017-2018 թթ. միջանկյալ հատվածում ևս, որտեղ որոշ դերասանների ֆինանսական տեղաշարժը ամսական կազմել է... ընդունենք առավելագույնը՝ 300 հազար դրամ: Մայիսին խաղացվել է 11 ներկայացում, տոմսերի արժեքը՝ 1000-3000 դրամ, պրեմիերաների ժամանակ՝ 2000-5000: Ըստ տնօրենության բարձրաձայնումների, 800-տեղանոց դահլիճը մշտապես եղել է լեփ-լեցուն, չհաշված հունիսի 14-ի խայտառակությունը: Ավելացնենք, որ դահլիճը 9 անգամ էլ տրվել է վարձակալության, վերին շեմը, եթե չեմ սխալվում, հաշվարկված է 800 հազար դրամ:

Դրսևորենք բարի կամք. 50-50 %-ով հաշվելու դեպքում միայն նշածս ուղղություններով գիտե՞ք քանի միլիոնների են հասնում դրամական մուտքերը: Կհարցնեք՝ իսկ ելքե՞րը: Էլի մեկ օրինակ: Յուրաքանչյուր արենդայից 16 հսկիչներից ամեն մեկը ստանում է 1000-ական դրամ:
Նախորդ տարիների համեմատ, առհասարակ, սպասարկող մյուս ծառայությունների աշխատանքը նույնպես ցածր է գնահատվում: Բարձր է գնահատվում միայն ներկայացումների հաշվարկը. «Մեղրը» բեմադրությունը 10 տարի առաջ կայացվել է 6 միլիոնի շրջանակներում, խաղացվել 4-5 անգամ և հանվել խաղացանկից:

ՊԱՏՎԻ ՀԱՄԱՐ


Փորձեցի մի ձեռքիս մատների վրա հաշվել, թե 2004-2017-ի օգոստոսը քանի՞ սունդուկյանցի է աշխատանքից ազատվել զեկուցագրի հիման վրա: Չորս կամ հինգ: Իսկ անցած տարվա 8-րդ ամսից մինչ օրս... հիմնազուրկ հրամանների, պատվիրված և թելադրված զեկուցագրերի հաշիվը կորցրել եմ: Փոխվել է կոլեկտիվի դիմագիծը, բաժանվել սև ու սպիտակի, միջանցքներում ամայություն է անգամ ընդմիջման ժամերին, աշխատասենյակներում շփվում են շշուկով, քանի որ զրոյացել է վստահությունը և աճել հուդայական ժպիտը: Մթնոլորտը գաղջ է, վախածին: Մի խոսքով՝ վերադարձ 37 թիվ: «Ինձնից հեռու թեկուզ ջրհեղեղ» մտայնությունը ոչ միայն չարորակ ուռուցքի պես մտել է շատերի մեջ, այլև համատարած անտարբերություն է առաջացրել: Որդեգրած աշխատաոճը, որին կնախանձեր խորհրդային տարիների Խթը-ն, այլ կերպ է ընկալում գեղղեկավարը. «37 թիվը չէ, որովհետև իր գրածը (նկատի ունի ինձ) կարդալիս հասկացա, որ այդ թվից որդեգրած բաներ կան, բայց, բարեբախտաբար, հիմա այդ մեթոդներով հարցեր չեն լուծվում»: Բա ո՞ր թվին բնորոշող մեթոդներով են ազատվել հրշեջ-պահակային ծառայության պետը, շուրջօրյա պահակը, դերձակը, կոշկակարը և ուրիշներ: Էն ո՞վ էր, որ արթնանալով ձախ ոտքի վրա, գլխավոր ճարտարագետի ունեցած-չունեցածը վռնդեց ու մի ամբողջ շաբաթ մնաց միջանցքում, ոչ իրավաչափ գործողությունների արդյունքում ուշաթափության հասցրեց իր գործի գիտակներից մեկին, էն ու՞մ հրամանով նազիր-վեզիրները գիշերով, թաքուն, պատից պոկեցին «ընդհանուր բաժնի պետ» ցուցանակը ու մինչ օրս, ավելի քան 6 ամիս չեն կարողանում փորձառու աշխատողին ապահովել գործառույթներով: Կան բանիմաց և երիտասարդ մասնագետներ, որոնք գործատուի քիմքային դրսևորումների պատճառով մատնվել են անգործության, և միակ մխիթարությունն այն է, որ շարունակում են մնալ սունդուկյանցի:
Խտրականությունը փչվել, փքվել, հասել է նաև ներկայացումների և հանդիսատեսի մասնակցության դաշտ: Եթե Արմեն Էլբակյանի բեմադրությունն է, ամեն ինչ արվում է դահլիճի լեցունության համար, եթե ոչ, ուրեմն՝ ոչ: Վերջին ներկայացումը մեզ օրինակ: «Որբերի ընտանիքը» ներկայացման ժամանակ 40-50 թատերասերի ներկայությունը դժգոհության տեղիք է տվել, քանի որ համեմատության ֆոնին ի ցույց է դրվելու թե ով է լավ և ով վատ բեմադրիչը: Իրականության հետ կապ չունեցող այս քայլը պատվի խնդիր է առաջացնում: Կգտնվե՞ն մարդիկ, ովքեր ոչ թե բուֆետում, այլ անհրաժեշտ տեղում և ժամին կբացեն խաղաքարտերը, թե՞ կգնան «փաս»: Պատվի համարը տեր կունենա՞, թե՞ կմնա անտեր «բա որ ինձ էլ կպնեն» ենթատեքստում:


Ինչ վերաբերում է իմ և նրա փոխհարաբերություններին, բացատրությունը դարձյալ գեղղեկն է տալիս. «Այստեղ չկա անձնական խնդիր, աշխատանքային հարցեր են, որոնք թատրոնի տնօրենը նպատակահարմար է գտել լուծել իր պատկերացրած ձևով»: Մինչև հիմա այն կարծիքին էի, որ մեր միջև գոյություն ունեցող սև կատվի գործոնն ավելի ցցուն դարձավ, երբ թատրոնի 3 հրացանակիրները որոշեցին ինձ անարգանքի սյունին գամել զուտ նրա համար, որ ֆորսմաժորային իրավիճակում հայտնված 2 գործընկերներիս օգնելու նպատակով ընկերական շրջապատում դրամահավաք կազմակերպեցի. իբր թե տնօրենի արգելանքից հետո: Վերջինս հիվանդագին տարավ հաջորդ օրվա տեղեկատվությունս այն մասին, որ հաջողել եմ «N» բանկի տնօրենությունից ստանալ մայր գումարի պարտքը նվազեցնելու մտահոգություն:


Այլաբնույթ և ավելի էական տարաձայնություններս հասնում են երկնիշ թվերի, որոնց հիմքում... Չեմ կարող պարոն Էլբակյանին շնորհակալություն չհայտնել, որովհետև այս հարցում ինքը, իրոք, իրատես դուրս եկավ. անձնական թվացող հարցերը բովանդակում էին աշխատանքային տարաբևեռություն և ավարտվում կասկածամիտ տնօրենի պատկերացումով, ինչը, իմ համոզմամբ, աղերսներ ունի օրենքի և իրականության հետ: Իսկ այն, որ մեր «կռիվը» քննարկվել է արհկոմի նիստում, և հաշտարարի դեր ստանձնած Արմեն Էդգարիին չի հաջողվել մի թավայից ձվածեղ ուտեցնել երկուսիս, դա երևակայության ժանրից է: Նման բան չէր կարող լինել, որովհետև ինքը թատրոնի ասողն է, տնօրենը՝ կատարողը: Դա ճշմարտություն է, անվիճելի, տեսանելի բոլոր սունդուկյանցիներին: Դա ընդգծվեց նաև արհկոմի տնավարի «բալամուտին», որտեղ Էլբակյանի ախպերական մասնակցության և դիրիժորության հարցը առանձին հարց է, այնպես, ինչպես գործատուի փախչելը արհկոմի նախագահի հարցից. «Վարդան ջան, սաղ թատրոնը խոսում էր Ձեզնից, նախանձում, թե ոնց եք իրար հասկացած աշխատում: Կասե՞ս ինչ էղավ, ախպեր»:


Մի օրինակ ևս և պատվի համար հարցը չհամարենք ավարտված: Չհիմնավորված հիմքերով, իրենցն ասելով ու դիմացինի կարծիքը, բացատրագիրն անտեսելով երիտասարդ 3 դերասանուհիների նկատողություն տվեցին, 4-րդը, որն Էլբակյանի հրավիրած կադրն էր, որպես խստագույն պատիժ և ի ցույց բոլորի, հեռացվեց աշխատանքից: Սկզբունքայնություն խաղացող գեղղեկը օրեր անց, մի հեռախոսազանգի արդյունքում հրավիրեց «կարգազանց» աղջնակին և ընդգրկեց «Պեպո» ներկայացման մեջ:

ՈՒՐԻՇԻՆ ՄԱՏՆԱՑՈՒՅՑ ԱՆԵԼՈՒՑ ԱՌԱՋ ՄԱՏԴ ԼՎԱ


Իմ հասցեին հնչեցրած էլբակյանական մի արտահայտություն, այնուամենայնիվ, արժանի է մեջբերման. «Զարմանում եմ, բայց և չեմ զարմանում, որ մարդը փորձում է ստեղծագործական հարցերում ինչ-որ շեշտադրումներ անել՝ բացարձակ տեղյակ չլինելով, թե ինչ բան է թատրոնը, և մտնել իրեն չվերաբերող ստեղծագործական հարցերի մեջ այնպիսի ինքնավստահությամբ, կարծես ինքը ոլորտի ամենաիրազեկված մասնագետն է»: Առանց բառախաղի կամ ինչ-որ մեկին ինչ-որ բան ապացուցելու, վստահ եմ, որ մի քանի հիշեցումներս կսթափեցնեն նրան և... ամեն ինչ իր տեղը կընկնի:
1. Նա, ով կոչված էր գրելու գեղարվեստական խորհրդի գործառույթները, իրավունքներն ու պարտականությունները, չգրեց, թե չկարողացավ, նույն բանն է: Տնօրենի խնդրանքով ո՞վ կատարեց նախարարության պահանջը: Թատրոնից «չհասկացողիս» ներկայացրածն ընդունվեց առանց ստորակետի փոփոխության, ու եթե փնտրես, ոսկե ձկնիկի նման ընդառաջ կգա:
2. Թատրոնի մասին օրենքի նախագծի քննարկման շրջանակներում նախարարը շրջաբերական էր իջեցրել՝ սահմանված ժամկետում ներկայացնել առաջարկություններ: Անքուն գիշեր կորցնելուց և ռուսական աղբյուրներից արած ծաղկաքաղդ երբ ընթերցեցիր, ներկաներս ապշահար իրար նայեցինք, ասես չհավատալով շարադրանքիդ ծագումնաբանությանը: Ինքդ էլ ինչ-որ բան զգացիր ու, ձեռագիրդ փոխանցելով փոխտնօրենին, կիսախնդրանքով դիմեցիր. «Հոգնած և արագ-արագ եմ գրել, առ, մի հատ էլ դու աչքի անցկացրու»: Երկու օր անց խմբագրված տարբերակը դրվեց գրասեղանիս՝ վերջնական տեսքի բերելու ակնկալությամբ: Անհնարինը հնարավորի չվերածվեց: Վերջնական գնահատականը հրապարակայնորեն տվեց պարոն Ամիրյանը. «Ցավում եմ, որ ոչ մի թատրոն այդպես էլ չներկայացրեց ոչ մի կոնկրետ առաջարկություն»:
3. ՊՈԱԿ-ների տնօրենների մասնակցությամբ շաբաթներ տևած քննարկումներից հետո նպատակային էր համարվել միասնական պաշտոնների անձնագրի ստեղծումը: Համակարգում լավագույնը ճանաչված ծավալուն գործը, որ ավարտեցի 2 ամսվա ընթացքում, նշանավորվեց նաև դրամական խրախուսանքով: Ի դեպ, 5-րդ ամիսն է, ինչի հետ ծանոթանում է Ձեզ մոտ տնօրեն աշխատող ընկեր Վարդանը:
4. Ի վերջո, պարոն Էլբակյան, ուզում եմ Ձեզ նման զարմանալ ու նաև չզարմանալ, թե ինչու՞ մի երկու ամիս առաջ տնօրենը միայն ինձ հանձնարարեց գրել թատրոնի ներքին կանոնակարգ, էթիկայի և վարվեցողության կանոններ՝ միջազգային լավագույն փորձի հիման վրա, երբ դա իմ գործը չէ, երբ աշխարհում առաջին անգամ այն հեղինակել են թատրոնը լավ իմացող մի խումբ դերասաններ, բեմադրիչներ և իրավաբաններ, 1946 թ. ԱՄՆ-ում:
Չգիտեմ, կդժվարանամ ասել, թե ով է մշակույթի ոլորտի ամենաիրազեկված մասնագետը, քանի որ նրանք շատ են, բայց որ թատրոնում ծնված ոմանք իրենք իրենց դուրս են դրել թատրոնից, սակավաթիվ են և հայտնի: Եվ մի՞թե իմ գրիչը Ձեր հանճարին վնաս է: Վշտացած եմ, անչափելի հիասթափված Ձեր մտքի հերթական գոհարից. «Թատրոնում մոտ 60 դերասան կա, միանգամից բոլորին դերերով բավարարելը շատ դժվար է, համարյա՝ անհնար»:

ՎԵՐՋԱԲԱՆԻ ՓՈԽԱՐԵՆ


Թեև մենք հասակակիցներ ենք և ապրում ենք տարբեր ժամանակներում, բայց և այնպես, դա չի խանգարում, որ մտերմիկ հարաբերությունները պահպանելու համար միմյանց դիմենք «դու»-ով, «Դուք»-ով և շարունակենք «քլնգոցին», որն այս պահի դրությամբ չի անցնում եղած-կատարվածի 35-40 %-ը: Հենց որ փոխվեցիք, որդեգրեցիք բաց և թափանցիկ աշխատաձևը, ինչի մասին ամեն օր «դալբիտ» է անում հանրապետության վարչապետը (հասկացողին՝ մեկ, չհասկացողին՝ հազար ու մեկ), կանցնենք սիրո և հանդուրժողականության թեմային: Բայց քանի որ այն Ձեր հագով չէ, փորձեք պատասխանել 25 հարցերից 6-ին.
1. Աշխատանքի չներկայացող և կոլեկտիվի համար անճանաչելի հսկիչը, փականագործը, տնօրենի իրավական հարցերի գծով խորհրդականը մինչև ե՞րբ են պետության հաշվին աշխատավարձ ստանալու:
2. Իմ անհամաձայնությունը արդյո՞ք արդյունք է տվել. տնօրենը շարունակու՞մ է աշխատել 3 տեղակալների, 3 խորհրդականների և 1 օգնականի աջակցությամբ, թե՞ ազատումներ են եղել: Եթե այո, ապա ինչու՞: Եթե ոչ՝ դարձյալ ինչու:
3. Կադրային քաղաքականության, գնումների գործընթացի և ֆինանսատնտեսական հարցերով տնօրենի խորհրդական Սոնա Մարկոսյանը, որի համար մայր թատրոնը եղել է 3-րդ աշխատավայրը՝ և միայն առաջին 2 ամսում է երևացել 6-7 անգամ, ի՞նչ ծավալի և բնույթի գործունեության համար է 8-9 ամիս շարունակ ամսական ստացել մոտ 270 հազար դրամ:
4. Պնդու՞մ եք, որ վարորդ Հայկազ Նալթակյանը (ոչ միայն նա) աշխատել է օնլայն տարբերակով: Կբացատրե՞ք ինչպես:
5. Երկու-երեք աշխատակիցներից բացի, ոչ ոք չգիտի, թե ով է թատրոնի գլխավոր հաշվապահը. հրամանագրված և հեղինակավոր 2 կառույցներում աշխատող Վլադիմիր Շատվերո՞վը, թե՞ ոմն մեկը՝ Վրեժ անունով մի երիտասարդ, որը, ի տարբերություն ոմանց, շաբաթական գալիս-գնում է՝ խառնվելով թվաբանական գործողությունների մեջ:
6. Այդ ինչպե՞ս, ո՞ր մի արդյունավետ ծառայության համար է Մուտիտյան Մուտիտ մականունով դերասան Ալեքսանդրը, ընդգրկված չլինելով «Մեծապատիվ մուրացկաններ» ներկայացման մեջ, 150, թե 160-հազարանոց դրամական խրախուսանք վաստակել, ավելի շատ, քան գլխավոր դերակատարներ Աննա Էլբակյանը, Հարություն Մովսիսյանը և Ալբերտ Սաֆարյանը:

ՍԱ ՎԵՐՋՆ Է ԵՎ ՎԵ՛ՐՋ


Մայր թատրոնի հարգելի նույնականացված դեմքեր, եթե ամիսներ առաջ Ձեր դիտարկմամբ տողերիս հեղինակը արդարամիտ, սկզբունքային և օրինակելի աշխատող էր, բայց լսելի չէր, և անընդունելի էիք համարում կադրային քաղաքականության հարցում (և ոչ միայն) նրա նկատառումները, ինչու՞ որոշեցիք հրապարակային ելույթներից հետո կատարել սխալների ուղղում:

Վահե ՄԵԼԻՔՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5490

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ