Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Քոբայր. աշխարհի հյութեղ պատառը

Քոբայր. աշխարհի հյութեղ պատառը
16.11.2018 | 03:00

Քոբեր կայարանի գյուղ կամ Կոբայր կոչվող բնակավայրը գտնվում է Լոռու մարզում, Թումանյան քաղաքի երկաթուղային կայարանին կից, Դեբեդ գետի կիրճում: Հիմնական բնակիչները կայարանում աշխատող բանվոր-ծառայողներն են: 1995-ին «ՀՀ վարչատարածքային բաժանման մասին» ՀՀ օրենքով Լոռու մարզի կազմում Թումանյան քաղաքատիպ ավանին տրվել է համայնքի և քաղաքի կարգավիճակ, որի կազմում ընդգրկվել է Քոբեր գյուղը:
Քոբեր կայարանի գյուղի տարածքը հարուստ է պատմամշակութային հուշարձաններով: Բնական հուշարձաններ են Դեբեդի խոր ձորը, գետի երկու ափերին խիստ թեք և աստիճանաձև բարձրացող լանջերի վրա տարբեր չափի քարախորշերը` շրջապատված անտառապատ լանջերով:
Ըստ կառուցման ժամանակահատվածի պատմամշակութային հուշարձաններն այստեղ տարբեր են՝ (Ք.ա. 2-1 հազարամյակից մինչև Ք.հ. 13-15-րդ դարեր), ավելի բազմազան են 13-14-րդ դարերի հուշարձանները (եկեղեցիներ, ամրոցներ, գյուղատեղիներ): Տարբեր են նաև հուշարձանների պահպանվածության աստիճանները` ավերակներից մինչև լավ պահպանվածներ:
Համայնքի տարածքում է Քոբայրի վանական համալիրը (Քոբայրավանք, 12-13-րդ դարեր), որի կազմում են Մարիամաշեն և գլխավոր միանավերը (12-13-րդ դարեր, երկուսն էլ՝ թաղածածկ) և 13-րդ դարի թաղածածկ եկեղեցիները։
2002-ին ՀՀ կառավարության կողմից հաստատված պատմության և մշակույթի հուշարձանների ցանկում Թումանյան քաղաքից ներառված է 11 հուշարձան, Քոբեր կայարանի գյուղից՝ 71 հուշարձան։

«ԱՇԽԱՐՀԻ ՎՐԱ ՄԵՐ ԲԱԺԻՆՆ ԷՍ Ա»


Քոբայր բնակավայրը Լոռու մարզի ամենափոքր գյուղն է, որտեղ ապրում է ընդամենը վեց ընտանիք, շուրջ 30 մարդ: Գյուղի աղքատիկ տներն իրենց նույնքան աղքատիկ բակերով, կարճ, քարքարոտ ու թեք ճամփաներով զարմացնում են առաջին անգամ այդտեղ հայտնված մարդուն. «Ինչպե՞ս կարելի է ապրել այստեղ, ինչպե՞ս են համակերպվում այս պայմաններին»: Զրուցում եմ ճամփեզրին հատապտուղ, ընդեղեն, թթու վաճառող կանանց հետ, պարզվում է` գյուղի բնակիչները եղել են մոտակա Թումանյան երկաթգծի կայարանի աշխատողները, որոնք տներ են կառուցել ու ապրել այստեղ՝ Թումանյան քաղաքից 1 կմ հեռավորության վրա:
«Ջահելներ չկան, երեք ջահել ենք ունեցել գեղումը, ամուսնացել գնացել են: Էստեղ կան հիմնական ու ժամանակավոր ապրողներ, ես հիմնականներից եմ, մի կտոր հողամաս ունեմ, մշակում-ապրում ենք: Խմելու ջուր ունենք, դրանով բոստանը ջրում եմ: Մեր գեղի ճամփաները վատ են ու թեք, մենակ պիտի ոտքով բարձրանաս կամ իջնես, ավտոն չի բարձրանում: Մի քանի երեխա կա, էն էլ Թումանյանի քաղաքապետարանի վարձած ավտոբուսով գնում են քաղաքի դպրոցն ու գալիս: Երկաթգիծը մեզ մոտ վերջանում ա, առաջ կայարանամերձ տարածք էր, կայարանը փակվեց, սեկցիա չկա: Պատահում ա, որ Դեբեդը վարարում ա, բայց գյուղին չի վնասում: Բնակիչներից մի քանիսը տարբեր տեղեր են գնացել, բայց էլի վերադարձել են, հիմնական եկամուտը էստեղից ա: Էհ, աշխարհի վրա մեր բաժինն էլ էս ա»,- պատմեց է միրգ վաճառող կանանցից մեկը:

ՔՈԲԱՅՐԻ ԽՈՐՀՐԴԱՎՈՐ ՈՒԺԸ


Բնության հրաշագեղ ու զարմանահրաշ աշխատանքը մշտապես հիացմունքի է արժանացել: Այս զգացումն ես ապրում, երբ Լոռվա մարզի բարձունքների միջով ձգվող նեղ արահետով փորձում ես հասնել ժայռերին ձուլված Քոբայրի վանական համալիր: Ճանապարհին սաղարթախիտ ծառերի արանքից մեկ երևացող, մեկ էլ թաքնվող վանքը մագնիսի նման ձգում է քեզ: ՈՒ որքան մոտենում ես վանքին, այնքան զարմանում ես, թե մարդիկ ինչու՞ և ինչպե՞ս են ընտրել քարայրներին կպած ու վեր խոյացող, աշխարհից կտրված այդ վայրը, միաժամանակ հիանում ես մարդկային մտքի և ուժի համառությամբ: Կիրճից 40-50 մետր բարձրության վրա գտվող համալիր հասնելու համար պետք է բարձրանալ համալիրը վերանորոգող բանվորի ձեռքով շարված քարե աստիճաններով, որոնց վրայով ժայռերի ծերպերից հոսող ջուրը թրջում է ոտքերդ: Եթե ուզում ես հասնել բարձունքին, հարկավոր է համակերպվել անհարմարությունը: Եվ իրոք, դժվարությունները մոռացվում են, երբ հասնում ես բարձունք ու ոտք դնում ավերակված եկեղեցու շեմին:


Թեք և անսովոր տեղանքի շնորհիվ վանական համալիրը ձեռք է բերել անառիկ դիրք: Սրբավայրի կառույցներն ունեն իրենց ճարտարապետական ուրույն ոճը` հարմարեցված բնական բարդ տեղանքին: Դեռ վաղ ժամանակներից բարձրադիր և անառիկ վայրերն ընտրվել են որպես սրբատեղիներ, ինչպես նաև կառուցվել են պաշտպանական դիտակետ-ամրոցատեղիներ:
Քոբայրի վանքը զարգացած միջնադարի հայ ճարտարապետության աչքի ընկնող հուշարձանախմբերից է, որի պատմությունը սերտորեն կապվում է հայկական միջնադարյան նշանավոր տոհմերի` Բագրատունիների և Զաքարյանների հետ: Քոբայրի մենաստանը հիմնադրել է Բագրատունյաց տան Կյուրիկյան ճյուղի Կյուրիկե Բ թագավորի դուստր Մարիամը` 1171 թվականին: Քոբայրը պատկանել է Կյուրիկյան Բագրատունիներին, ապա անցել Զաքարյան իշխանական տոհմին և 13-րդ դարում ընդունել քաղկեդոնականություն: Քոբայր անվանումը առաջացել է վրացերեն քոբ՝ «քար» և «այր» բառերից: Վրացիներն այն համարել են իրենցը, սակայն 15-16-րդ դարից Քոբայրը վերադարձել է հայ առաքելական դավանանքին: Այստեղի քարանձավները քրիստոնեության շրջանում օգտագործվել են որպես ճգնավայրեր: Վանքի հին եկեղեցու արևմտյան ճակատին կա արձանագրություն, որը խոսում է վանքի հիմնադրման մասին. վերևում գրված է. «Քրիստոս աստված, հիշիր Մարիամին և Ռուսուգանային քո գալստյան ժամանակ»: Արձանագրության մեջ պատմվում է, որ իրենք ազգությամբ հայ են՝ Բագրատունի տոհմից, Կյուրիկե թագավորի դուստրերն են և Աբաս թագավորի քույրերը, և որ վանքը հիմնել են իրենց հոր հիշատակի և իրենց եղբոր արևշատության համար: Քոբայրի վանական համալիրի կառույցների ընդարձակումն ընթացել է 12-րդ դարի վերջից մինչև 13-րդ դարի սկիզբ, երբ վանքը Կյուրիկյաններից անցնում է Զաքարյաններին: Այդ ժամանակ են կառուցվում գլխավոր եկեղեցին, մատուռ-ավանդատունը, դրան արևմուտքից կից բաց սրահը, սեղանատունը, զանգակատուն-տապանատունը, մատուռները և ամրաշինական կառույցները, որոնք այսօր իրենց ավերակված տեսքով անգամ հիացնում են այցելուներին` մոռացնելով ճանապարհի դժվարությունները:
Համալիրն աչքի է ընկնում ճարտարապետական արժեքավոր հուշարձաններով, քարի մշակման և հարդարման բարձր մակարդակով, միջնադարյան հայ մոնումենտալ գեղանկարչության պսակը կազմող որմնանկարներով: Այն միջնադարի կարևոր գրչօջախներից և մշակութային կենտրոններից մեկն էր, որի հետ է կապվում 12-րդ դարի նշանավոր մատենագիր Դավիթ Քոբայրեցու գործունեությունը:


Ժամանակի ընթացքում Քոբայր վանական համալիրի եկեղեցու համար նյութական կամ ֆինանսական աջակցություն ցուցաբերած ընտանիքների և անհատների կողմից եկեղեցու պատերին խաչեր են փորագրվել, որոնք կոչվել են նվիրատվության խաչեր, և, կախված աջակցության ծավալներից, այդ խաչերը եղել են մեծ կամ փոքր: Դաջվածքների մեջ նկատելի են նաև շատ փոքր խաչեր, որոնք կոչվել են ընտանեկան խաչեր, երբ հոր բարեգործությունը շարունակել է որդին, հետո թոռը…
Ներկայումս եկեղեցու բակում իրար վրա կուտակված և համարակալված քարերը սպասում են վերանորոգումից հետո նախնական դիրքում գտնվելու իրենց հերթին: Դեռ 2006 թվականից մշակույթի նախարարության` պատմամշակութային կոթողների վերանորոգման ծրագրում ներառված Քոբայրի վանական համալիրում իրականացվել են մի շարք աշխատանքներ: Վերականգնվել է Մայրամաշեն եկեղեցու մի հատվածը, իտալացի մասնագետների մասնակցությամբ ամրակայվել է եկեղեցուն կից կառույցի արժեքավոր որմնանկարը, գրեթե ամբողջությամբ վերականգնվել է տապանատան զանգակատունը, սեղանատան վերականգնումն ընթացքի մեջ է:


Ճարտարապետ ԳՈՌ ՄԻՔԱՅԵԼՅԱՆԸ մեզ հետ զրույցում նշեց, որ վերանորոգումը ձգձգվում է ֆինանսական խնդիրների պատճառով, բացի այդ, տեղանքը դժվարամատչելի է, ձեռնաշեն վերելակով 40-50 մետր բարձրության վրա քիչ քանակությամբ շինանյութ է տեղափոխվում համալիրի տարածք, համալիրի պատերից բազմաթիվ քարեր պոկվել-գլորվել են ձորը, որտեղից էլ բանվորները փնտրում ու բարձրացնում են վերև:
Վերանորոգված սեղանատան հարակից պատերի միջով հոսում էր ժայռերից իջնող ջուրը, որը, Գոռ Միքայելյանի համոզմամբ, վտանգավոր չէ, թեև ժամանակի ընթացքում անգամ քարը ծակող ջրի ուժը կարող է դարձյալ վնասել շինության հիմքը:
Լոռու մարզի խոնավ պայմաններում Քոբայրի հուշարձանի վրա առատորեն աճող անցանկալի բուսածածկույթը նույնպես թուլացնում է շինությունը, բուսածածկույթը աճում է անգամ վերանորոգվող պատմամշակութային կոթողների վրա: Եթե ժամանակ առ ժամանակ հեռացվի բուսածածկույթը, այն չի վերածվի խոր արմատներ ունեցող հսկայական թփերի և չի վնասի շինությունը: Թերևս, դրանով պետք է զբաղվեն մարզպետարանը կամ համայնքապետարանը: Խորհրդային տարիներին բուսածածկույթի մաքրման համար նախարարության կազմում հատուկ բաժին է գործել, եղել է նաև լաբորատորիա, որի մասնագետները հատուկ քիմիական նյութերով մշակել են հուշարձանների քարերը: Այսօր լաբորատորիան չի գործում: Ի դեպ, համալիրի յուրահատուկ գանձերից մեկը գլխավոր եկեղեցու խորանի բարձրարժեք որմնանկարներն են, որոնք այժմ պահպանվում են ժամանակավոր ծածկի տակ:
Քոբայր վանական համալիրն իր ավերակներով հանդերձ խորհրդավոր ուժ ունի, որը քեզ գամում է տեղում և նույնիսկ իջնելիս ստիպում անընդհատ հետ նայել: Պատմամշակութային այս հրաշագեղ կոթողը հարկ է, որ ընդունի ոչ թե հատուկենտ արշավախմբեր, այլ զբոսաշրջիկների անվերջանալի «քարավաններ»:


Անուշ ՆԵՐՍԻՍՅԱՆ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 10160

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ