Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Կարթագենը պետք է կործանվի

Կարթագենը պետք է կործանվի
18.01.2019 | 01:03

«Այսօր երկրորդ անգամ նշանակվեցի վարչապետ։ Ծառայում եմ Հայաստանի Հանրապետությանը, ծառայում եմ Արցախի Հանրապետությանը, ծառայում եմ հայ ժողովրդին»` Ֆեյսբուքում Նիկոլ Փաշինյանի գրառմամբ համարեք Հայաստանի նոր պատմությունը սկսված։ Նրանք, որ չեն ընդունում հնի ու նորի բաժանումը, կարող են համարել, որ Նիկոլ Փաշինյանը վերանշանակվեց վարչապետ ու սկսվում է այլևս հիմնական, այլ ոչ անցումային կառավարության ձևավորման ու գործունեության շրջանը: Վերջ: Ավելի ճիշտ` սկիզբ:


Իբրև սկիզբ` 7-րդ գումարման ԱԺ-ն հունվարի 14-ի նիստում ընտրեց միայն նախագահ` Արարատ Միրզոյանին: 131 ձայնով, 1 պատգամավոր և կողմ էր, և դեմ, քվեաթերթիկը համարվեց անվավեր: 131 ձայնը բացարձակ ռեկորդ է: Ոմանք այդ քվեարկությունը համարեցին ապացույց, որ խորհրդարանում ընդդիմություն չկա: Առաջին օրով ու մեկ քվեարկությամբ եզրակացությունը վաղաժամ է: Հունվարի 15-ին ԱԺ-ն ընտրեց 3 փոխնախագահներ` Ալեն Սիմոնյանին, Լենա Նազարյանին, Վահե Էնֆիաջյանին: Ալեն Սիմոնյանն ու Լենա Նազարյանը միակ թեկնածուներն էին: Վահե Էնֆիաջյանը մրցակից ուներ Մանե Թանդիլյանին: Մրցակցությունն այնքան բուռն էր, որ իր պատգամավորական գործունեության ընթացքում առաջին անգամ ամբիոն բարձրացավ ԲՀԿ նախագահ Գագիկ Ծառուկյանը` խոսելու… ամեն ինչի մասին: Դա նրա հերթական ռեկորդն էր` ամբողջ մեկ օր նիստին ու քվեարկություններին մասնակցելուց հետո: Գագիկ Ծառուկյանը հերիքեց 2 օր` հունվարի 16-ին նա այլևս ԱԺ-ում չէր: Բայց առանց նրա էլ խմբակցությունը բարեհաջող կռվում ու կռիվ սարքում էր: ԲՀԿ-ում ոչինչ չի փոխվել: Ինչպես` ԼՀԿ-ում: ԼՀԿ-ն առայժմ պարտություն պարտության հետևից է կրում. առաջին օրը մերժվեց ԼՀԿ խմբակցության ղեկավար Էդմոն Մարուքյանի` ԱԺ հաշվիչ հանձնաժողովի կազմում ընդդիմությանը երկուական տեղ հատկացնելու առաջարկը, որ հակասում է հանձնաժողովների կազմման սկզբունքին, երկրորդ օրը մերժվեց Մանե Թանդիլյանին ԱԺ փոխնախագահ տեսնելու ցանկությունը: ՔՊ-ն հայտարարեց, որ սկզբունքային որոշում է կայացրել` ըստ ժողովրդի ընտրության: Նա ստացավ 19 ձայն և անհայտ մնաց, թե ՔՊ-ից ո՞վ էր անտեսել խմբակցության որոշումը և 1 ձայն հավելել ԼՀԿ-ի 18 ձայնին: Ոմանք նույնիսկ 1 «անհնազանդի» ի հայտ գալն արդեն երկրորդ օրը տագնապի ազդանշան որակեցին Նիկոլ Փաշինյանի համար` հեռագնա եզրակացություններով: Երրորդ օրը ակամա աչքի ընկավ ԼՀԿ-ական Արման Բաբաջանյանը` դեսպանների նշանակման իր տեսակետով, որ ԲՀԿ-ն անձնական վիրավորանք ընդունեց` ազգակցական ու ընկերական հողի վրա: 7-րդ գումարման Աժ-ում այս երկու կուսակցություններն «իսկապես կոգնիտիվ» դիսոնանս են (թող ինձ ների Մանե Թանդիլյանը` իր «գյուտն» օգտագործելու համար): Աժ-ի առաջին օրերի աշխատանքները հակասական տպավորություն են թողնում: Բայց անգամ այդ հակասականության միջից ակնհայտ է.


1. 7-րդ գումարման ԱԺ-ն տարբերվում է նախորդ խորհրդարաններից: Դժվար է ասել` դա լավ է, թե վատ: Միանշանակ խորհրդարան է մտել մտածողության նոր որակ, որ դեռ հախուռն է ու անմշակ, տեղ է թողնում վրիպումների (Հայկ Կոնջորյանը Իրանն անվանեց ավտորիտար ռեժիմ, հետո լրագրողներին հայտարարեց, որ վրիպում էր և ազդեցություն չի թողնի հայ-իրանական հարաբերությունների վրա, որովհետև կուսակցության կարծիքը չէր ու ինքն էլ ուղղում է սխալը), անկապ բռնկումների (Արման Բաբաջանյան- Արման Աբովյան բախումը), երկիրն անվերջ հին ու նոր Հայաստանի բաժանելու («Խավարի մեջ հնարավոր չէ բարգավաճել, լույսն էլ առանց բարգավաճման անիմաստ է»` Գևորգ Պետրոսյանի ձևակերպումով):


2. Փաստացի 7-րդ գումարման ԱԺ-ում կա իշխանություն և ընդդիմություն ընդդիմությանը, թեպետ դեռ չի հասկացվում` ո՞վ է ընդդիմությունը: ԲՀԿ-ԼՀԿ զույգի մարտերից տպավորություն է ստեղծվում, որ երկու կուսակցությունները ամեն առիթով ու չառիթով միջկուսակցական հարաբերություններ են պարզում:

Ֆեյսբուքում դա բնորոշվել էր շատ դիպուկ` «Իմ քայլի» մսուր-մանկապարտեզը նայում է ԲՀԿ-ԼՀԿ դեբոշին ու մտածում. «Մամաաա ջան, մեծանանք, մենք էլ ենք սրանցից դառնալու»:


3. Եթե 7-րդ գումարման ԱԺ հնաբնակներին` ԲՀԿ-ին ու ԼՀԿ-ին, բնորոշ է ավանդական պոպուլիզմն ու զգացվում է հին լիցքի իներցիան, ՔՊ-ի դեպքում փորձի պակասն է իրեն զգացնում` նույնիսկ «հին» պատգամավորների դեպքում: Նրանց ելույթների ցուցադրական ինքնավստահությունը ու աշխարհում ամեն ինչից տեղյակ (ու` քաջատեղյակ) երևալու ցանկությունը աչք է ծակում, մինչդեռ թե միջազգային կառույցներում աշխատանքին, թե խորհրդարանական դիվանագիտությանը տեղյակ որևէ մեկն անմիջապես կնկատի նրանց… անտեղյակությունը:


4. Փաստացի` 7-րդ գումարման ԱԺ-ն մեծամասնության մեջ պատրաստ է օրենսդիր աշխատանքի` ԱԺ մշտական հանձնաժողովների կազմավորման անշտապ ու, կարծես, անվերջ գործընթացի մեջ հնչած ելույթներն ու հարցադրումները մեծ խոստում են, որ խորհրդարանը պատասխանատու ու պատրաստակամ է լավագույնս կատարելու օրինաստեղծ գործունեությունը ու նույնիսկ կառավարությունից առաջ անցնելու օրինագծերի ստեղծման մեջ` շեշտը դնելով փորձագետների աջակցության վրա: Բայց դա դեռ շատ մեծ խոստում է, որի կատարումը նույնքան հաջող կարող է չստացվել: ԱԺ մեծամասնությունը խոստանում է նաև խստագույնս վերահսկել կառավարության գործունեությունը, որը նույնպես կարող է մնալ շատ մեծ խոստում, որ գործնականում հնարավոր չի լինելու իրագործել: Շահերի բախման պատճառով` նույն կուսակցության շրջանակներում:


5. 7-րդ գումարման ԱԺ-ի առաջին նիստերից, ցավոք, բացակայում էր… քաղաքականությունը: Բովանդակային քննարկումներ կարևորագույն հարցերի շուրջ ուղղակի չկան: Եվ սա բացատրել փորձի պակասով դժվար է, պատճառը թեմային չտիրապետելն է: Երբ ԱԺ-ն ընտրում է նախագահ ու փոխնախագահներ ու նրանց չունի քաղաքական հարցեր, նվազագույնը տարօրինակ է: Որքան էլ հասկանալի է, որ ՔՊ-ի որոշումից հետո Արարատ Միրզոյանը, Ալեն Սիմոնյանն ու Լենա Նազարյանը, ինքնաբերաբար, ընտրվելու են, գոնե իրենց ընդդիմադիր համարող կուսակցությունները պիտի փորձեին պարզել` արտաքին ու ներքին քաղաքականության, խորհրդարանի աշխատանքների կազմակերպման, խորհրդարանական դիվանագիտության դերի, միջազգային կառույցներում աշխատանքի (տասնյակ հարցեր կան) մասին նրանք ի՞նչ պատկերացումներ ունեն ու ինչպե՞ս են պատրաստվում կառավարել: Գուցե պատճառը մեկն է` հիմնական հարցերում խորհրդարանական ուժերը… միատարր են ու միակամ, միմյանց հետ համագործակցած ուժեր են: Իբրև ընդդիմություն դիրքավորման փորձերը եթե ձևական չեն, պիտի լինեն ծրագրային ու գաղափարական: Բայց ծրագրային ու գաղափարական տարբերություններով ուժերը խորհրդարանում չեն:


6. Որքան էլ տարօրինակ է` 7-րդ գումարման ԱԺ-ն ամեն օր խախտում է օրենքը` ԱԺ կանոնակարգ սահմանադրական օրենքը` թե նիստերը ուշացումով սկսելով, թե նիստի աշխատանքը կամայական ընդհատելով ու 15 րոպե շուտ ընդմիջում հայտարարելով: Սա արդեն Կանոնակարգի չիմացություն չէ, սա կամայական վերաբերմունք է օրենքին, որ ոչնչով չի բացատրվում ու անթույլատրելի է:


7. Ամենից շատ այս օրերին խոսվել է «հին մշակույթի» ու «նոր մշակույթի» մասին: Հնի անվան տակ հասկացվում է տեղից միմյանց ընդհատելն ու միմյանց վրա բղավելը, նորի անվան տակ` միմյանց լսելը: Իրականում դա մանկամտություն է, հին ու նոր չկա, կա կամ չկա նորմալ աշխատանքային մթնոլորտ: Փորձի պակասը ընդհանրապես թերություն չէ, եթե կա գործիմացություն:


Փաստացի` այս խորհրդարանը 70 տոկոսով մեկ անձի ստեղծած խորհրդարան է, որ անցնում է ինքնուրույն կյանքի, իսկ այդ կյանքը` ելնելով գործունեության տրամաբանությունից ու բնույթից, իր հաջողությունն ու անհաջողությունը պայմանավորելու է ինքնուրույնության ունակությամբ ու անհրաժեշտության դեպքում գործադիր իշխանությանը (ուրեմն` վարչապետին) հակադրվելու կարողությամբ: Օրենսդրական հաջողությունների դեպքում անգամ 7-րդ գումարման ԱԺ-ն միշտ կախում է ունենալու Նիկոլ Փաշինյանի քաղաքական հաջողությունից ու անհաջողությունից: Կաշխատի՞ Աժ-ն մինչև իր գործունեության ժամկետի ավարտը, թե՞ նոր արտահերթ ընտրություններ կլինեն, նույնպես կախված է Նիկոլ Փաշինյանից ու նրա կառավարության գործունեությունից: Կառավարություն, որ կազմավորվելու է 15 օրում և արդեն ունի ոչ միայն վարչապետ, այլև 2 փոխվարչապետեր` Տիգրան Ավինյան ու Մհեր Գրիգորյան: «Կառավարության կառուցվածքի և գործունեության մասին» օրենքում փոփոխություններ և լրացումներ կատարելու մասին» օրենքի նախագծով` նոր կառավարությունը կազմված է լինելու վարչապետից, երկու փոխվարչապետից ու 12 նախարարներից: Նիկոլ Փաշինյանի կառավարությանը այլևս հազիվ թե 100 օր տրվի` 100 օրվա ռեսուրսը սպառվել է մայիսից` դեկտեմբեր: Եվ հիմա նրանից սպասում են միայն արդյունքներ: «Հին» ու «նոր» մշակույթների հարցը կառավարությանն է վերաբերում` շարունակվելու՞ է կառավարության նույն արտաքին քաղաքականությունը, տնտեսության կառուցվածքը փոխվելու՞ է, թե՞ մնալու ենք առանց մեծ արդյունաբերության վերագործարկման ու աշխատատեղերի: Իշխանության սուպերլեգիտիմությունը այս հարցերին պատասխանելիս կորցնում է հրատապությունը: Այլևս տնտեսական հեղափոխության փուլն է, որտեղ հաջողություն չեն կարող բերել քաղաքական փուլի մեթոդները: Այլևս անիմաստ է թշնամիներ փնտրել: Կամ` մեղավորներ: Բոլորովին վերջերս Նիկոլ Փաշինյանը բողոքում էր իշխանությունների դեմ մեդիա արշավից։ Նա այն կարծիքին է, որ լրատվական դաշտն ուզում է ապացուցել, որ «փոփոխությունները, որոնք տեղի են ունեցել, անիմաստ են, ոչ մի բան չի փոխվել երկրում»: Մինչդեռ «Հայաստանի Հանրապետության կառավարությունն այսօր ժողովրդին ու պետությանը չի թալանում։ Սա այն փոփոխությունն է, որի մասին մենք երազել ենք շատ երկար տարիներ, սա փոփոխությունների փոփոխությունն է, մնացածն արդեն տեխնիկայի խնդիր է և ժամանակի հարց։ Երկրորդը՝ Հայաստանում իշխանությունը ձևավորված է ժողովրդի կողմից, Հայաստանի քաղաքացիներն են ձևավորել իշխանություն, Հայաստանի Հանրապետության իշխանությունը չի փորձելու ժողովրդի ձեռքից վերցնել իշխանություն ձևավորելու իրավունքը և արտոնությունը։ Մենք եղունգներով, ճանկռելով իշխանությունը չենք պահելու, եթե ժողովրդին պետք լինի, որ մենք լինենք այս կարգավիճակում, մենք կլինենք, եթե ոչ՝ չենք լինի»։


Իրականում` Նիկոլ Փաշինյանը դեռ չի ընկալում, որ իր նշած փոփոխություններն ու «փոփոխությունների փոփոխությունները» քաղաքակիրթ աշխարհի համար նորմա են, եվրասիական տարածքում` նոնսենս, ու ինքը իր վարած քաղաքականությամբ հայտնվել է չեզոք գոտում, երբ քաղաքակիրթ աշխարհը զարմանում է, թե ինչու՞ պիտի այդպես չլինի, իսկ եվրասիական աշխարհը զայրանում է, թե ինչու՞ պիտի այդպես լինի: Իսկ Հայաստանի հպարտ քաղաքացիները արդեն սովորել են «փոփոխությունների փոփոխություններին» ու նոր փոփոխություններ են ուզում` արդեն իրենց կենսամակարդակում:


Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Հ. Գ. Կարթագենը պետք է կործանվեր ու իրոք կործանվեց` Սցիպիոն Աֆրիկացին հաղթեց Հանիբալին ու ավերեց Կարթագենը: Հետո Հռոմը նոր Կարթագեն կառուցեց: Ամբողջ խնդիրը հիմա որոշարկելն է, թե ո՞րն է մեր «Կարթագենը»` «նախորդ հանցավոր ռեժի՞մը», «քրեաօլիգարխիկ համակա՞րգը», ԶԼՄ-նե՞րը, համակա՞րգը, անձի՞նք, թե՞ մտածողության իներցիան ու կարծրատիպերը: Ո՞ր Կարթագենը պիտի ավերվի ու նորը կառուցվի: Այստեղ «դուխով» կարգախոսն անվավեր է, անվավեր է նույնիսկ թավշե հեղափոխությունը, եթե չի կարողանում կառուցել նոր Կարթագեն:

Դիտվել է՝ 2430

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ