Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Տասնամյակների ընթացքում ձևավորվել է մի հսկայական շարժում, որը պարզապես ներշնչված է Կոմիտասով»

«Տասնամյակների ընթացքում ձևավորվել է մի հսկայական շարժում, որը պարզապես ներշնչված է Կոմիտասով»
19.04.2019 | 02:11

«Իրատեսի» հյուրը կոմպոզիտոր, երգիչ, Մխիթար Հերացու անվան պետական բժշկական համալսարանի հոգաբարձուների խորհրդի նախագահ ՎԱՀԱՆ ԱՐԾՐՈՒՆԻՆ է:

-Պարոն Արծրունի, պետական բժշկական համալսարանի հոգաբարձուների խորհրդի նախագահ դառնալուց հետո առաջին անգամ ենք հանդիպում: Շնորհավորում եմ Ձեզ Ձեր պապի՝ բժշկապետ Վահան Արծրունու հիմնադրած կրթօջախում կարևոր այդ առաքելությունն ստանձնելու առթիվ և հենց այս համատեքստում էլ ցանկանում եմ սկսել մեր զրույցը: Ի՞նչ պարտավորություններ և հնարավորություններ է ենթադրում այս կարգավիճակը: Նախկինում այն խիստ քաղաքականացված էր բոլոր բուհերում, այսօր ինչպիսի՞ն է պատկերը:
-Նախկինում սա լծակ էր, որը թույլ էր տալիս ներազդել համալսարանական կյանքի վրա: Հիմա հոգաբարձուների խորհրդի նախագահի ինստիտուտին այլ բնույթ է վերապահված, սպասումներն այլ են. այն պետք է աշխատի ի նպաստ և ի բարօրություն համալսարանի: Խորհրդի կազմը բավական մեծ է, բաղկացած է 32 անդամից, որոնց թվում կան և՛ համալսարանի դասախոսական կազմի, և՛ ուսանողության, և՛ գիտության ներկայացուցիչներ, և՛ կառավարության կողմից առաջարկված անձինք: Բոլորիս նպատակն է համակարգել համալսարանական աշխատանքը, կյանքը, իրականացնել վերահսկողական և արարողակարգային գործունեություն, որոնք ուղղակիորեն առնչվում են համալսարանին:
-Կարո՞ղ ենք աներկբայորեն հայտարարել, որ բժշկական համալսարանի ուսանողներին այսօր իրենց քաղաքացիական դիրքորոշումն արտահայտելու, միտինգների մասնակցելու և այս կարգի այլ բաների համար տույժերի, պատիժների չեն ենթարկի:
-Ընդհանրապես, կարծում եմ, այսօր այդ բաները բացառվում են, սա միայն բժշկականին չի վերաբերում: Այսինքն՝ համալսարանների ապաքաղաքականցումն այսօր օրակարգային խնդիր է: Եվ այս ուղղությամբ շատ բան է արվում: Բժշկականն ունի առանձնահատուկ վիճակ, քանի որ այստեղ ուսանողների զգալի մասը օտարերկրացի է: Հոգաբարձուների խորհուրդը պետք է զբաղվի նրանց խնդիրներով՝ սկսած կեցության հարցերից մինչև ներգրավումը ուսանողական, համալսարանական կյանքին: Ապագա բժիշկը ոչ միայն մասնագետ է, այլև քաղաքացի, որը պետք է շատ լայն մտահորիզոն ունենա, որպեսզի կարողանա շփվել հասարակության բոլոր շերտերի հետ՝ գիտնականից մինչև բանվոր: Իսկ սա պահանջում է ձևավորել համապատասխան աշխարհայացք, ապահովել կրթվածության որոշակի մակարդակ: Այս ուղղությամբ մենք հիմա նախաձեռնում ենք մի շարք միջոցառումներ, ձգտում ենք ուսանողներին կապել մշակութային կյանքին: Պրոֆեսորադասախոսական կազմն այս իմաստով բավական ակտիվ է բժշկականում: Օրինակ, վերջերս Գրքի տոնի հետ կապված նախաձեռնությամբ հանդես եկանք: Համալսարանի գրադարանում բաց ունեինք՝ 4000 անուն մասնագիտական գրքի չափով: Այդ բացը փակվեց մեկ օրվա ընթացքում. համալսարանին նվիրաբերվեց 6000 անուն գիրք:

-Կոմիտասի 150-ամյակի միջոցառումների հանրային հանձնաժողովի նախաձեռնությունն իր շուրջն է հավաքել Հայաստանի և սփյուռքի նշանավոր երաժշտական դեմքերին: Ի՞նչ պարբերականությամբ և ի՞նչ աշխարհագրությամբ եք պատրաստվում իրականացնելու այդքան մեծ համախմբում ունեցող նախաձեռնությունը:
-Սա դեռևս նախաձեռնություն է, ծրագրային բնույթ չի կրում: Այն ունի խորագիր՝ «Կոմիտասի ներշնչանքով»: Ես հասկացա, որ հոբելյանական պետական հանձնաժողովն իր մոտեցումներն ունի՝ ոչ այնքան ընդունելի իմ և մի շարք արվեստագետների կողմից: Օրինակ՝ այդ հանձնաժողովի հայտարարած մրցույթի մասին գրեթե ոչ մի արվեստագետ տեղյակ չէր: Մրցույթն արդեն ավարտված է, և, փաստորեն, դրան մասնակցել են միայն ՊՈԱԿ-ները: Անհատ ստեղծագործողները, ՀԿ չունեցող մտավորականները, արտիստները զրկված էին այդ հնարավորությունից: Ես գիտեմ, որ դա փուլային գործընթաց է, երկրորդ փուլը պիտի լինի սեպտեմբերին, բայց առաջին փուլն արդեն, իրազեկում չլինելու պատճառով, դուրս է թողել շատերին: Չգիտեմ՝ դա նպատակ էր, թե պատահականություն, բայց արդյունքը սա է: Մշակույթի նախարարության դիրքորոշումը անհասկանալի է: Երբ հայտարարում եք մրցույթ, ասում, որ ոչ մի սահմանափակում այն չի ունենալու, հետն էլ ավելացնում, թե մասնակցել կարող են միայն ՀԿ-ները, արդեն սահմանափակում եք իմ հնարավորությունները, որովհետև ո՛չ ես, ո՛չ էլ դրսում բնակվող մեր որևէ հայրենակից ՀԿ չունենք, որպեսզի կարողանանք մասնակցության հայտը լրացնել: Այսպիսի մերժողականությունն ստեղծում է որոշակիորեն բացասական մթնոլորտ: Եվ այստեղ կա նաև խորքային խնդիր. այս հարթությունը, որն իրականում ստեղծագործական պետք է լիներ, իրավաբանորեն տեղափոխվում է լրիվ այլ դաշտ: Չեն պաշտպանվում թափանցիկության սկզբունքը, հավասար հնարավորությունների և պայմանների ապահովման սկզբունքը, ստեղծագործ մտքի իրականացման իրավունքը, պրոֆեսիոնալ ինքնադրսևորման հնարավորությունը: Սա ազատ մտքի դրսևորման իրավունքի խախտում է արդեն: Ոչ գրագետ կերպով ներկայացված մի նախապայման իրավաբանական չորս խնդիրների պատճառ է դառնում, և դա ինձ շատ է անհանգստացնում: ՈՒ ես որոշեցի առաջին հերթին հանդիպել այն պաշտոնյաների հետ, որոնք ղեկավարում են ոլորտը՝ մշակույթի նախարարի պաշտոնակատար Նազենի Ղարիբյանի, ԱԺ գիտության, կրթության, մշակույթի, սփյուռքի, երիտասարդության և սպորտի հարցերի մշտական հանձնաժողովի նախագահ Մխիթար Հայրապետյանի, «Կոմիտաս-150» միջոցառումների կազմկոմիտեի նախագահ, ՀՀ ԿԳ նախարար Արայիկ Հարությունյանի: Այդ հանդիպումները հեռանկարային են կարծես թե, համենայն դեպս Արայիկ Հարությունյանի և Մխիթար Հայրապետյանի հետ հույսեր եմ կապում, որովհետև նրանք հասկացան, որ հոբելյանական պետական հանձնաժողովի ծրագրերը չեն ընդգրկում ամբողջ դաշտը: Նրանք իրենց ծրագրերում ներառել են միայն բնագրային Կոմիտասին վերաբերող նյութը, որը, անշուշտ, շատ կարևոր է: Բայց հաշվի չի առնվել, որ տասնամյակների ընթացքում ձևավորվել է մի հսկայական շարժում՝ ոչ միայն երաժշտության, այլև գրականության, կերպարվեստի, կինոյի, թատրոնի բնագավառներում, որը պարզապես ներշնչված է Կոմիտասով: Երբ մենք նշում ենք Կոմիտասի 150-ամյակը, պետք է ներառենք այդ ծրագրում ամբողջ դաշտը՝ սկսած ինքնուսներից մինչև համաշխարհային ճանաչում ունեցող պրոֆեսիոնալներ, որպեսզի իրապես համազգային բնույթ հաղորդենք այդ տոնին: Սա չափազանց կարևոր է, որովհետև Կոմիտասն իր էությամբ ընդունված է և՛ Հայաստանում, և՛ սփյուռքում: Կոմիտասն ունիվերսալ խորհրդանիշ է: Կարծում եմ՝ այս տարին մենք պարզապես պետք է հերթական անգամ օգտագործենք, որպեսզի այդ խորհրդանիշի շուրջը համախմբենք ամբողջ հայությանը: Մեր նախաձեռնության աշխարհագրությունը ֆանտաստիկ է՝ Սիրիայից մինչև Կանադա, Պուրտուգալիա և այլ երկրներ: Մասնակիցները մեր հայրենակիցներն են, որոնք մի քանի տասնամյակ են իրենց նվիրումը բերել Կոմիտասին: Այդ հսկայական ռեսուրսը չնկատելն ու չօգտագործելը պարզապես անկարելի է:
-Նոր իշխանությունները գուցե լավ իրազեկված չե՞ն այդ ռեսուրսի մասին:
-Նոր իշխանություններն ունեն կառույցներ, որոնք պարտավոր են ճանաչել դաշտը և ունենալ որոշակի ռազմավարություն այս ուղղությամբ: Այսինքն՝ եթե նրանք թերանալու են այդ հարցում, մենք՝ արվեստագետներս, պատրաստ ենք մեզ վրա վերցնելու բոլոր պարտավորությունները և իրականացնելու դրանք: Չինովնիկական որևէ խոչընդոտ չի կարող մեզ հետ պահել հանրության հետ շփվելուց այս ձևաչափով: Մեր շփման հարթակն անփոփոխ է, դա համերգային դահլիճն է, ներկայացվող ծրագիրը և հանրության հետաքրքրությունը: Ես Արայիկ Հարությունյանին ասել եմ, որ մերժողականությունը Կոմիտասին նվիրված ծրագրին անթույլատրելի է: Եվ մենք ոչ թե իբրև հակաթեզ ենք ներկայացնում այս ծրագիրը, այլ ուշադրություն ենք հրավիրում այս հանգամանքի վրա և ցույց ենք տալիս, որ այն կարող է ծրագրային բնույթ կրել: Մեր նախաձեռնության մեջ ընդգրկված են երաժիշտների տարբեր շերտեր՝ մենակատարներ, նվագախմբեր, ազգագրական, ժողովրդական խմբեր, երգչախմբեր: Ովքեր մտահոգված են հոբելյանի համար հատկացված ֆինանսների բաշխումով, սթրեսային վիճակ են ապրում: Բայց մենք մեր շուրջն ենք համախմբել այնպիսի համաշխարհային անուններ, որոնք աշխարհի մեծ բեմերում են լեփ-լեցուն դահլիճներ ապահովում, այնպես որ դահլիճ լցնելու խնդիր հաստատ չենք ունենա:
-Կոմիտասյան նախաձեռնության մեծ ծավալները հավանաբար թույլ չեն տա, որ այլ ձևաչափով շփվեք հանդիսատեսի հետ այս տարվա ընթացքում, այո՞:
-Այդ նախաձեռնության համատեքստում, իհարկե, կլինի նաև իմ «Կոմիտաս. Տասը հայտնություն» համերգային ծրագիրը՝ հիմնված Կոմիտասի բանաստեղծությունների վրա:

-«Երաժշտական եռանկյունի» ռադիոհաղորդաշարը մշտապես բովանդակալից անակնկալներ է մատուցում ունկնդիրներին: Փաստորեն, այս հաղորդման շնորհիվ մենք նաև բացահայտում ենք մի կարևոր բան՝ Հայաստանում բավական շատ են երաժշտությանը մոտ կանգնած ոչ երաժիշտները: Ինչպե՞ս եք գտնում Ձեր հյուրերին, որքանո՞վ է նրանց երաժշտական ճաշակը գոհացնում Ձեզ՝ իբրև հաղորդաշարի հեղինակի:
-Ծրագիրը շաբաթը երկու անգամ հեռարձակվում է հանրային ռադիոյի իրիկնային եթերում՝ սկսած 2017 թվականից: Սկզբունքն այն է, որ պիտի եթերում լինեն երկու հյուր, որոնցից մեկը երաժիշտ է, մյուսը՝ ոչ: Երկրորդի ոչ երաժիշտ լինելը հավասարակշռում է մասնագիտական մոտեցումը: Ստացվում է, որ հաղորդմանը մասնակցում է երաժիշտը՝ կատարող կամ ստեղծագործող, և հանդիսատեսը: Այդ եռանկյունին թույլ է տալիս ոչ միայն փոխըմբռնման խնդիրներին անդրադառնալ, այլև տարբեր մոտեցումների դրսևորմանը: Սա աշխատում է ի նպաստ հաղորդման: Հաղորդումից ստացած տարբեր տպավորությունները վկայում են, որ շատ բազմազան ու բազմաշերտ են թե՛ երաժշտական ստեղծագործությունները, թե՛ դրանց մասին եղած կարծիքները: Պետք է ասեմ, որ ընդգրկվածությունը շատ լայն է՝ երաժիշտներ, երաժշտագետներ, գիտնականներ, մանկավարժներ, անգամ կառավարության ներկայացուցիչներ: Կարծում եմ՝ կարևոր է, որ մարդիկ մեկ ժամվա ընթացքում կարողանում են դրսևորել իրենց պատկերացումները երաժշտության շուրջ, և շատերի համար նույնիսկ բացահայտումներ են լինում հաղորդման ընթացքում:
-Չեմ կարող չհիշել իմ հյուրընկալությունը «Երաժշտական եռանկյունու» տաղավարում: Ինձ համար էլ անսպասելի՝ ես ընտրել էի Արամ Խաչատրյանի գրած «Խորհրդային Հայաստանի օրհներգը», որը վերադարձնելու քննարկումները, հուրախություն ինձ և շա՜տ շատերի, ակտիվացել են այսօր: Զարմանալի զուգադիպությամբ օրեր առաջ հունահայ մամուլում կարդացի 1950-ականներին տպագրված մի հոդված, որտեղ ճիշտ մերօրյա փաստարկներով քննադատվում էր «Մեր հայրենիքը» իբրև ազգային քայլերգ (այդ եզրույթով էր բնութագրվում երգը) ընդունելու համգամանքը: Փաստորեն, խնդիրը նոր չէ և միայն հայաստանյան չէ: Ինչպե՞ս եք վերաբերվում այս խնդրին:
-Օրհներգը միշտ արտահայտում է դարաշրջանի էությունը, որի մեջ հետևյալ գործոններն են՝ իշխանություն, ժամանակ և երաժշտական դրսևորում: Այս երեքն անբաժան են իրարից: Աշուշտ, երաժշտական տեսանկյունից Խաչատրյանի օրհներգը գրեթե կատարյալ է, բայց այն կապված է խորհրդային դարաշրջանի հետ, խորհրդանշում է հենց այդ դարաշրջանը:
-Հոգևոր շարականների հենքով գրված օրհնե՞րգը: Մի՞թե հենց այս հանգամանքը չի վկայում, որ Խաչատրյանը հմտորեն խախտել է խորհրդային ռեժիմի պահանջները և իր ազգի համար ստեղծել հայեցի երաժշտություն:
-Միևնույն է, դա բնորոշում էր Խորհրդային Հայաստանի կարգավիճակը և պատմական շրջանը: Վերադարձնելով այդ օրհներգը՝ մենք այն բերում ենք լրիվ այլ պատմական իրականության դաշտ: Եթե պատմականորեն ստացվել է այնպես, որ դեռ չի ծնվել նոր օրհներգի պահանջը, չի կարելի փոխել օրհներգը: Այդպես Ֆրանսիան մինչ օրս չի հրաժարվել «Մարսելյեզից», Գերմանիան՝ Հիտլերի ժամանակ ընդունված օրհներգից:
-Նույն տրամաբանությամբ «թշվառ, անտեր» հայրենիքի մասին վկայող, մահվան քարոզ սփռող օրհներգը չի կարող համապատասխանել մեր այսօրվա իրականությանը, դա բացասական կոդ է պարունակում, ըստ իս:
-Այս հարցը բազմիցս քննարկվել է «Երաժշտական եռանկյունում», որովհետև շատերին է հուզում այն: Ինքս համարում եմ, որ նոր Հայաստանը պետք է նոր օրհներգ ունենա: Օրհներգի ի հայտ գալու հանգամանքը գերակշռում է պատմական տվյալ պահին առկա մնացած բոլոր հանգամանքները: Մենք նախ և առաջ պետք է հասկանանք, թե ինչն է մեզ համար առաջնայինը և ըստ դրա էլ վարվենք: Բնական է, որ եթե մենք հռչակում ենք նոր Հայաստան, պետք է ունենանք նոր խորհրդանիշեր: Դա վերաբերում է և՛ Սահմանադրությանը, և՛ Սահմանադրությունից բխող մնացած բոլոր ասպարեզներին:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 3111

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ