Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Փրկարարական ուժերը չեն կարող 30-40 մասի բաժանվել ու առավոտից-երեկո զբաղվել ջրագծեր փակելով»

«Փրկարարական ուժերը չեն կարող 30-40 մասի բաժանվել ու առավոտից-երեկո զբաղվել ջրագծեր փակելով»
07.05.2019 | 03:13

Վերջին երկու տարիներին ԱԻՆ Ճգնաժամային կենտրոնի «911» ահազանգերի սպասարկման ծառայությունը տարեկան ստանում է 2 միլիոնից ավելի հեռախոսազանգ, ինչը, սակայն, պայմանավորված չէ արտակարգ դեպքերի կտրուկ աճով, պարզապես մարդիկ իրենց անհանգստացնող շատ հարցերով նախընտրում են զանգել 911: ԱԻՆ Ճգնաժամային կառավարման ազգային կենտրոնի պետ ՀՈՎՀԱՆՆԵՍ ԽԱՆԳԵԼԴՅԱՆԻ հետ մեր զրույցը նշված թեմայի շուրջ է:

-Արտակարգ իրավիճակների նախարար Ֆելիքս Ցոլակյանը քաղաքացիներին հորդորել էր քմահաճությունների համար փրկարարական ծառայություն չզանգահարել: Հաճա՞խ են լինում կեղծ ահազանգեր:
-Ահազանգի բնույթին վերաբերող գործընթացները ենթադրում են վիճակագրական կամ իմաստաբովանդակային հետևյալ բաշխվածությունը. առաջին՝ լինում են ահազանգեր, որոնք պարունակում են արտակարգ գործոն, երկրորդ՝ առկա է արտակարգ պատահարի սպառնալիք կամ ռիսկայնություն, և երրորդ՝ չկան արտակարգ պատահարի ռիսկեր, սպառնալիքներ: Մնացած բոլոր ահազանգերն ընդամենը ենթադրում են, որ քաղաքացիները այս կամ այն հարցից տուժել են, սրտնեղում են, օրինակ, բնակարանում ջրատար խողովակներն են վնասվում, զանգում են 911 ծառայություն՝ ակնկալելով փրկարարի արձագանքը: Նման զանգերը սոցիալ-կենցաղային հարթակում են և վերաբերում են կոմունալ ծառայություններին, համատիրություններին, համապատասխան մասնագետներին: Ի՞նչն է խնդիրը: Գիտեք, որ խոշոր քաղաքներում օրվա ընթացքում նմանատիպ անթիվ-անհամար խնդիրներ են ծագում, իսկ տվյալ տարածքը սպասարկող փրկարարական ուժերը չեն կարող 30-40 մասի բաժանվել ու առավոտից-երեկո զբաղվել ջրագծերը փակելով, վերականգնելով: Նախ, մարտական պատրաստվածության աստիճանի կտրուկ անկում տեղի կունենա: Պատկերացրեք, որ իրոք արտակարգ պատահար լինի, այդ ուժերը, որ սփռվել են քաղաքում կենցաղային հարցերի լուծման համար, մի փոքր ուշանան դեպքի վայրից, մեր քաղաքացիները արդարացի գանգատներ կներկայացնեն թե՛ մեզ, թե՛ իրավապահ մարմիններին: Կա նաև մեկ այլ կարևոր հանգամանք. փրկարարական ստորաբաժանումները հագեցած չեն ջրագծի վթարը կանխելու տեխնիկական միջոցներով ու կարողություններով:
-Դուք մեկ օրինակ եք բերում, իրականում տարբեր բնույթի՞ են անհարկի զանգերը:
-Այո, շատ տարբեր զանգեր են լինում, կոնկրետ մի օրինակ բերեցի, որովհետև սեզոնային առումով դրանք են գերակայում: Այլ խնդիր. մարդիկ որևէ արտակարգ գործոն չունեն բնակարանում, սակայն դուռը փակվել է, դիմում են փրկարարին, այն պարագայում, որ ցերեկվա ժամ է, որևէ խոչընդոտ չկա, տան տերը կարող է փականագործի կանչել, բայց ուզում է մեր ծառայություններից օգտվել, որովհետև դրանք անվճար են մատուցվում: Սա էլ է առաջացնում լրացուցիչ զբաղվածություն՝ փրկարարին կտրելով իր մշտական տեղակայման վայրից և ուղղելով այնպիսի աշխատանքի, որը արտակարգ գործոն չունի:
-Բոլոր դեպքերում, ահազանգը որքան էլ «անտեղի», «քմահաճ» լինի, փրկարարները պարտավորվում են «օգնությա՞ն» հասնել:
-Նման պարտավորվածություն չունեն մեր փրկարարները: Հարկ եմ համարում նշել, որ արձագանքման գործընթացն ամբողջությամբ, սկսած ահազանգի սպասարկման պահից, վերջացրած օգնության ցուցաբերման առանձնահատկություններով, կարգավորված է համապատասխան իրավական ակտերով, նախարարի հրամաններով, կառավարության որոշումներով, և հստակ ընդգծված են այն դեպքերը, որոնք ենթակա են անմիջական արձագանքման: Այո, լինում են դեպքեր, երբ մեր քաղաքացիները ստանում են փրկարարի օգնությունը, որը չի մտնում մեր պարտականությունների շրջանակի մեջ: Օրինակ, միայնակ, տարեց կինը ձմռանը, բացասական ջերմաստիճանի պարագայում, զանգել է, ասել, որ պատուհաններից փչում է, ինքը սառչում է: Մենք անհատական մոտեցում ենք ցուցաբերել, կպչուն ժապավենով, բամբակով գնացել ենք օգնելու: Այսինքն, անգամ այն դեպքերը, որ ըստ կարգի չեն պարտավորեցնում փրկարարներին արձագանքել, եթե մեր ուժերը զբաղվածության առումով ավելի թեթև են լինում, փորձում ենք օգնել: Իհարկե, աբսուրդային ահազանգերն անցնում են նույնիսկ այդ տրամաբանության շրջանակը: Մնում են մայրուղիներին, խնդրում են, որ փրկարարն իրենց վառելիք բերի, սեփական տան մոտակայքում մեքենան արգելափակվում է ձայն մեջ, կանչում են, որ հանեն և այլն:
-Կենցաղային կանչերի սպասարկումը վճարովի դառնալու միտում ունի՞: Արտերկրում, որքան գիտեմ, գործում է վճարովի համակարգ: Հնարավո՞ր է այս քայլով քաղաքացիների «քմահաճ» զանգերի քանակը կրճատել:
-Մի շարք երկրներում գործում են վճարովի ծառայությունների մատուցման մեխանիզմներ: Մարդիկ կարող են առանձին համարներով զանգել՝ ակնկալելով օգնություն բավականին լայն տիրույթի խնդիրների համար: Ընդհանուր առմամբ, մենք փորձել ենք այդ գաղափարներին իրավական ընթացք տալ, սակայն պետական մոտեցումը, որ փրկարարը պետք է վճարովի ծառայություն մատուցի, չընդունվեց մեր իրականությունում: Ինչու՞ չընդունվեց, որովհետև կան մասնավոր ընկերություններ, անհատներ, որոնք իրականացնում են նման վճարովի ծառայություններ: Հարց է՝ մեր քաղաքացիները պահանջկո՞տ են իրենց վճարած գումարների դիմաց, օրինակ՝ կոմունալ կենցաղային բնագավառում: Մենք շատ զանգեր ենք ստանում, որ եկեք, ջրի փականը փակեք: Այսինքն՝ մեր քաղաքացին ակնկալում է, որ մարտական հաշվարկը, մի քանի տոննա ջրով, մի քանի փրկարարով, պետք է անցնի ամբողջ սպասարկման տարածքով, հասնի շենքի մոտ, փականը փակի, որ ինքն իրեն պաշտպանված զգա: Սրանք համատիրության խնդիրներ են: Բացի այդ, շատերը հայտնվում են իրավիճակներում, որը նրանց մեղավորությունն է. վերանորոգումների, շինարարական գործունեության ժամանակ զգալի նախագծային խախտումներ են իրականացնում, ու դրանք վաղ թե ուշ դառնում են խնդրահարույց տարր և 911 զանգելու պատճառ:
-Երևանի քաղաքապետարանում գործում է արտակարգ իրավիճակների կենտրոնի թեժ գիծը` 108 ծառայությունը: Ի՞նչ է այն ենթադրում, քաղաքացիները տեղեկացվա՞ծ են, ի՞նչ չափով են համագործակցում ԱԻ նախարարությունը և քաղաքապետարանը:
-108 համարը հիմնվել է դեռևս 2000 թվականի սկզբին՝ քաղաքապետարանի ծառայություններին վերաբերող ահազանգերի կենտրոնացված արձանագրում ու սպասարկում իրականացնելու համար: Այն երբեք արտակարգ բնույթի գործոնի հետ առնչություն չի ունեցել, ահազանգերի սպասարկման գործընթացը իրականացվել է բացառապես կոմունալ-կենցաղային ոլորտում, այն էլ՝ քաղաքապետարանի լիազորությունների շրջանակում: Քաղաքապետարանն ու ԱԻՆ-ը համագործակցում են տարբեր հարցերի շրջանակներում, ինչ վերաբերում է 108 ծառայությանը, վերջինիս գործառույթները շատ սահմանափակ են, ինչպես արդեն նշեցի, կազմակերպել պատասխանատու վարչությունների, քաղաքապետարանի սուբյեկտների իրազեկում ու արաձագանքում նշված հարցին: 108 համարը 911-ին չի փոխարինում, օպերատիվ գործառույթ չի իրականացնում, բայց բավականին բեռնաթափում է 911 ծառայությունն այլ զանգերից: Չեմ բացառում, որ մեծ թվով քաղաքացիներ չիմանան դրա առկայության մասին, Աստված տա, դրա անհրաժեշտությունը երբևիցե չլինի:
-Հոգեբանական գործոնին ի՞նչ տեղ է տրվում այս ոլորտում՝ թե՛ տուժողներին, թե՛ փրկարարներին աջակցելու առումով: ԱԻՆ-ում գործու՞մ է հոգեբանական ծառայություն:
-Երկրում մեր ոլորտին առնչվող հոգեբանական ծառայության ստեղծման գործում առաջին ջանքերը գործադրվեցին 2012-13 թվականներին՝ երջանկահիշատակ Արմեն Երիցյանի ղեկավարության ժամանակ: Ստորաբաժանումը ձևավորվեց նրա մահից անմիջապես հետո: Մենք ունենք դիագնոստիկ, վերականգնման և օպերատիվ արձագանքման հոգեբանական ուղղություններ: Պատահում է՝ ինքնասպանության ուղին բռնած մարդիկ ահազանգում են և, մեր հոգեբանի հետ խոսելուց հետո, հետ են կանգնում այդ քայլից: Եթե սպառնալիքները շարունակվում են, այլ բնույթի՝ ելքային արձագանքում ենք իրականացնում: Առանձին դեպքերում, հատկապես ճանապարհատրանսպորտային պատահարների, խոշոր բնակարանային հրդեհների ժամանակ, դեպքի վայրում հոգեբանի լինելը պարտադիր է:
Անդրադառնամ հարցի երկրորդ մասին: Այո, փրկարարի աշխատանքը պարբերաբար առնչվում է այնպիսի տեսարանների՝ մարդկային խեղված մարմիններ, փոքրիկ երեխաների մահ, որ չի բացառվում բացասական ազդեցությունը հոգեկան վիճակի վրա: Մենք ունենք միջազգային ստանդարտներին համապատասխան հոգեբանական կենտրոն, որտեղ փրկարարները, ըստ անհրաժեշտության, պարբերաբար վերականգնողական մասնագիտական օգնություն են ստանում:
-Ինչպե՞ս է այդ հարցը կարգավորվում մարզերում: Իրատեսական չէ, որ, ասենք, հոգեբանները գործուղվեն Սյունիքի մարզ՝ ինքնասպանության փորձը կանխելու:
-Նպատակ ունենք յուրաքանչյուր մարզում վերապատրաստելու և ուսուցանելու առավել մոտ մասնագիտություն ստացող որևէ սուբյեկտի կամ բացելու լրացուցիչ հաստիքներ՝ հոգեբանի աշխատանքի համար: Անցյալ տարի պետք է կյանքի կոչեինք այս ծրագիրը, սակայն հեղափոխությունը մի փոքր փոփոխություն մտցրեց մեր ծրագրերի ու գրաֆիկի մեջ: Սա փորձարարական ծրագիր է, աստիճանաբար է արվում: Մենք ուսումնասիրում ենք մարզային վիճակագրությունը, և պետք է ասեմ, որ մարզերում այդ ֆոնայնությունը մայրաքաղաքի համեմատ քիչ է: Եթե նույնիսկ պատահում են նման դեպքեր, կանխվում են տեղի ուժերով, մեր փրկարարները անգամ չեն հասցնում արձագանքել:
-Ի՞նչ թիվ են կազմում փրկարարների մեջ կանայք:
-Փրկարարի հագուստ կրող կանանց թիվը մեծ է, ճգնաժամային կառավարման ազգային կենտրոնում 70 տոկոսը կանայք են՝ 911 ծառայության հաշվին: Կառուցվածքային ստորաբաժանումներում՝ հավասար են: Հրշեջ-փրկարարական ստորաբաժանումներում, որտեղ ծառայությունն առավել դժվար է, կանայք մեկ տոկոս էլ չեն կազմում: Թեև փրկարարի մասնագիտությունը ծանր է, աստիճանաբար այն պահանջված է դառնում նաև կանանց շրջանում:


Զրուցեց Արմինե ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 5623

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ