Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Դի­տար­կում­ներ «Վար­դա­պե­տը» փաս­տագ­րա­կան հե­ռուս­տա­ֆիլ­մի առն­չու­թ­յամբ

Դի­տար­կում­ներ «Վար­դա­պե­տը» փաս­տագ­րա­կան հե­ռուս­տա­ֆիլ­մի առն­չու­թ­յամբ
12.11.2019 | 01:47

«ՊԱ­ՏԱՍ­ԽԱ­ՆԱ­ՏՈՒ ԳՈՐ­ԾԸ ԲԱՐ­ԴԵԼ ԵՆ ՋԱ­ՀԵԼ-ՋԻ­ՎԱՆ ՍՑԵ­ՆԱ­ՐԻՍ­ՏԻ ՈՒ ՌԵ­ԺԻ­ՍՈ­ՐԻ ՎՏԻՏ ՈՒ­ՍԵ­ՐԻՆ»


Ես այն մարդ­կան­ցից եմ, ո­րոնք Հան­րա­յին հե­ռուս­տա­տե­սու­թյուն չեն նա­յում: Եվ ոչ միայն վեր­ջին մե­կու­կես տա­րում, այլև այն ժա­մա­նակ­վա­նից, երբ սկ­սեց կոչ­վել Հան­րա­յին և վե­րած­վեց իշ­խա­նու­թյան սպա­սար­կուի ու քա­րոզ­չա­կան լծոր­դի: Սա­կայն երբ ի­մա­ցա, որ Հան­րա­յի­նը 4 մա­սից բաղ­կա­ցած շուրջ 2-ժա­մա­նոց հե­ռուս­տա­ֆիլմ է նկա­րա­հա­նել Կո­մի­տա­սի մա­սին, նա­յե­ցի տե­սագ­րու­թյու­նը. մի քա­նի ան­գամ:
Փոշ­մա­նե­ցի՞, որ ժա­մա­նակ եմ վատ­նել, ա­մենևի՛ն:
Ո­րով­հետև վա­յե­լե­ցի կոմ­պո­զի­տոր Տիգ­րան Ման­սու­րյա­նի ի­մաստ­նու­թյու­նը, որն ա­ներևա­կա­յե­լի փի­լի­սո­փա­յա­կան ըն­կալ­մամբ հե­ռուս­տա­դի­տո­ղին ըմ­բռ­նե­լի է դարձ­րել Ան­մա­հի ե­րաժշ­տար­վես­տը:


Ո­րով­հետև ար­վես­տա­գի­տու­թյան դոկ­տոր Մհեր Նա­վո­յա­նը դրսևո­րել է բարձ­րա­գույն պրո­ֆե­սիո­նա­լիզմ: Ընդ ո­րում, ոչ միայն ե­րաժշ­տա­գի­տու­թյան, այլև պատ­մա­կան փաս­տե­րի վեր­լու­ծու­թյան ըն­թաց­քում. ոչ մի ա­վե­լորդ բառ, ա­մեն ինչ ճշգ­րիտ ու տե­ղին:
Այս­քա­նով, ցա­վոք, վե՛րջ:
Տիտ­րե­րից ա­ռանձ­նաց­րել եմ ե­րեք գլ­խա­վոր ան­ձանց:
Ռե­ժի­սոր և օ­պե­րա­տոր Գուր­գեն Ջա­նի­բե­կյան: Ո՞վ է: Ծն­վել է 1982-ին, 2003-ին ա­վար­տել Երևա­նի ման­կա­վար­ժա­կա­նը, 2000-ից աշ­խա­տել է տար­բեր հե­ռուս­տաըն­կե­րու­թյուն­նե­րում, հի­մա՝ հա­վա­նա­բար Հան­րա­յի­նում: Օ­պե­րա­տոր է մեկ տաս­նյակ ֆիլ­մե­րի, կի­նե­մա­տոգ­րա­ֆիստ­նե­րի միու­թյան ան­դամ է:
Հե­ղի­նակ Սոս­սի Խա­նի­կյան: (Հե­ղի­նակ ին­չի՞, են­թադ­րա­բար՝ սցե­նա­րի): Ո՞վ է: Ա­վար­տել է Երևա­նի լեզ­վա­բա­նա­կան հա­մալ­սա­րա­նը, սո­վո­րել է լրագ­րու­թյուն, հի­մա աշ­խա­տում է Հան­րա­յի­նում:
Գլ­խա­վոր պրո­դյու­սերն է Մար­գա­րի­տա Գրի­գո­րյա­նը՝ Հան­րա­յի­նի գոր­ծա­դիր տնօ­րե­նը, բա­նա­սի­րա­կան գի­տու­թյուն­նե­րի թեկ­նա­ծուն, ում ա­նու­նը շաղ­կապ­ված է զա­նա­զան տհաճ պատ­մու­թյուն­նե­րի հետ, ո­րոնք ինձ բնավ չեն հե­տաք­րք­րում:
Ինձ չեն հե­տաք­րք­րում նաև այն ֆի­նան­սա­կան ու մարդ­կա­յին ռե­սուրս­նե­րը, ո­րոնք ծախս­վել են «Վար­դա­պե­տը» ֆիլ­մի հա­մար, ինձ հե­տաք­րք­րում է զուտ կի­նոն­կա­րը, որ­պես հե­ռուս­տա­տե­սա­յին ար­տադ­րանք:


Եվ այս­պես, ինչ-որ ժա­մա­նակ, ինչ-որ տեղ՝ Հան­րա­յի­նի ըն­դեր­քում, ո­րո­շում են Կո­մի­տա­սի 150-ա­մյա­կի առ­թիվ նրա կյան­քի ու գոր­ծու­նեու­թյան մա­սին փաս­տագ­րա­կան, ի­մա՝ ճշ­մա­րիտ, փաս­տա­ցի ստույգ ֆիլմ նկա­րա­հա­նել: Եվ, ա­ռաջ­նորդ­վե­լով «ի­րեն­ցոն­քով» բա­նը գլուխ բե­րե­լու մտայ­նու­թյամբ, ո­րո­շում են այդ պա­տաս­խա­նա­տու գոր­ծը բար­դել ջա­հել-ջի­վան սցե­նա­րիս­տի ու ռե­ժի­սո­րի վտիտ ու­սե­րին: Վեր­ջին­ներս էլ, ա­ղոտ պատ­կե­րա­ցում ու­նե­նա­լով Կո­մի­տաս-երևույ­թի մա­սին, ձեռ­նա­մուխ են լի­նում կա­տա­րե­լու հանձ­նա­րա­րու­թյու­նը, ար­դա­րաց­նե­լու բարձր վս­տա­հու­թյու­նը:
Ի՞նչ են ա­րել. Հա­յաս­տա­նից, Վրաս­տա­նից, Թուր­քիա­յից, Գեր­մա­նիա­յից ու Ֆրան­սիա­յից ընդ­գր­կել են տաս­նյա­կից ա­վե­լի մարդ­կանց, խո­սեց­րել ու բա­ժա­նել ֆիլ­մի չորս մա­սե­րում: Դա հին, դեռևս խոր­հր­դա­յին ժա­մա­նակ­նե­րից ե­կած հնարք է՝ խո­սեց­նել այ­լոց՝ պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը թող­նե­լով նրանց իսկ վրա, նրանց ա­սած­նե­րից ո­րոշ բա­ներ վերց­նել ու մա­տու­ցել որ­պես սե­փա­կան, «ինք­նու­րույն» խոսք:
Դա հիմ­նա­րար սխալ է, բա­նը պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն ստանձ­նե­լու մեջ է, և ան­կախ այն բա­նից, թե խոսք ա­սողն ինչ է ա­սում, պա­տաս­խա­նատ­վու­թյու­նը կրում են ֆիլ­մի հե­ղի­նակ­նե­րը, տե­րե­րը:


Լի­նեմ ա­վե­լի ա­ռար­կա­յա­կան: (Բայց հենց սկզ­բից հայտ­նեմ, որ հար­գա­լից վե­րա­բեր­մունք ու­նեմ բո­լոր այն մարդ­կանց վաս­տա­կի հան­դեպ, ով­քեր ֆիլ­մում խոսք են ա­սել):
Կո­մի­տա­սա­գետ, ե­րաժշ­տա­գետ Տի­րան Լոք­մա­գյո­զյանն ա­սում է, թե Կո­մի­տա­սը թո­ղել է չորս ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյուն (և դա կրկ­նում է սցե­նա­րիս­տը «իր» տեքս­տում): Տվյալ պա­րա­գա­յում այս «թող­նել» բա­յը խո­րա­մանկ բառ է: Ի՞նչ է նշա­նա­կում՝ «թող­նել», ար­դյո՞ք գրել է չորս ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյուն: Չեմ կա­րող հա­մա­ձայ­նել, այդ­պես չէ: Վար­դա­պե­տը գրել է մեկ ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյուն 1908 թ. հու­նի­սի 24-ին: Այդ թվա­կա­նին Կո­մի­տա­սը Թիֆ­լի­սում հան­դի­պում է բա­նաս­տեղծ, հրա­պա­րա­կա­խոս Լի­պա­րիտ Նա­զա­րյա­նին, գրա­կան կեղ­ծա­նու­նով՝ Ռու­բեն Լեռ­նյա­նին, և խնդ­րում իր ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյու­նը թարգ­մա­նել ռու­սե­րեն՝ Պե­տեր­բուր­գի ինչ-որ ե­րաժշ­տա­կան պար­բե­րա­կա­նի ու­ղար­կե­լու հա­մար: Ինչ-ինչ պատ­ճառ­նե­րով թարգ­մա­նու­թյու­նը չի ար­վում: Հե­տա­գա­յում Կո­մի­տա­սը Պոլ­սում հան­դի­պում է Լ. Նա­զա­րյա­նին և վեր­ջի­նիս հար­ցին՝ թարգ­մա­նե՞մ, պա­տաս­խա­նում. «Ձգէ: Պա­հէ քովդ, օր մը թերևս պէտք գայ»: 1924-ին, երբ վար­դա­պե­տը Վիլ-ժյուիֆ հի­վան­դա­նո­ցում էր, Լ. Նա­զա­րյանն այդ ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյունն ա­ռա­ջին ան­գամ տպագ­րում է Բոս­տո­նի «՛Հա­յր­ենիք» ամ­սագ­րում՝ իր ա­ռա­ջա­բա­նով ու վեր­ջա­բա­նով:
1931-ին նույն ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյու­նը՝ սե­փա­կան ծա­նո­թագ­րու­թյուն­նե­րով, Փա­րի­զի «Ա­նա­հիտ» ամ­սագ­րում տպագ­րում է Ա. Չո­պա­նյա­նը:
1936-ին Մխի­թա­րյան Հայր Ղ. Տա­յա­նը նույն ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյու­նը տպագ­րում է «Բազ­մա­վէպ»-ում՝ իր ծա­նո­թագ­րու­թյուն­նե­րով, բայց ա­ռանց Կո­մի­տա­սի աշ­խա­տու­թյուն­նե­րի ցան­կի հատ­վա­ծի:


ՈՒ­րեմն, «թո­ղած» ի՞նչ չորս ինք­նա­կեն­սագ­րու­թյան մա­սին է խոս­քը: Գու­ցե և պահ­պան­վել են Կո­մի­տա­սի ձե­ռամբ ինչ-ինչ հա­վե­լում­նե­րով, խմ­բագ­րում­նե­րով տար­բե­րակ­ներ, բայց դրանք պար­տա­վոր էին ցու­ցադ­րել հե­ռուս­տա­դի­տո­ղին:
Տ. Լոք­մա­գյո­զյանն ա­սում է նաև, թե Կո­մի­տա­սի՝ աք­սո­րից վե­րա­դար­ձին նպաս­տել է Հա­լի­դե Է­դի­բը, բայց ին­քը չի հա­վա­տում: Ան­կաս­կած, պա­րո­նին ծա­նոթ են Հ. Է­դի­բի «Հու­շեր» գիր­քը և դրա չորս է­ջե­րը, ո­րոնք վե­րա­բե­րում եմ վար­դա­պե­տին: Բայց այդ­տեղ թր­քու­հին գրում է ոչ թե իր, այլ ա­մուս­նու՝ Ադ­նան Ա­դը­վա­րի միջ­նոր­դու­թյան մա­սին (ին­չը, ի դեպ, ևս կեղ­ծիք է): Ան­շուշտ, Տ. Լոք­մա­գյո­զյա­նը շփոթ­վել է, բայց ինձ չի հե­տաք­րք­րում որևէ մե­կի սխա­լը կամ շփոթ­մուն­քը, պա­տաս­խա­նատ­վու­թյուն է կրում ե­թեր հե­ռար­ձա­կո­ղը:
Այ­նու­հետև ֆիլ­մի հե­ղի­նակ­նե­րը հե­ռուս­տա­դի­տո­ղին եր­կար ժա­մա­նա­կով ներ­քա­շում են մի ան­հիմն և անպ­տուղ, հնա­բույր վե­ճի մեջ՝ հի­վա՞նդ էր Կո­մի­տա­սը, թե՞ ոչ:
Այս­պես, հո­գե­բա­նու­թյան դոկ­տոր, ինչ­պես նշ­ված է տիտ­րե­րում՝ Կո­մի­տա­սի ազ­գա­կա­նու­հի (այդ­պես էլ չհաս­կա­ցա, թե վար­դա­պե­տի հետ ինչ ազ­գակ­ցա­կան կապ ու­նի), հա­մակ­րե­լի տի­կին Մե­լի­նե Գա­րա­գա­շյա­նը հայ­տա­րա­րում է, թե բժիշկ Վահ­րամ Թոր­գո­մյա­նը վար­դա­պե­տին պի­տի չտա­ներ թուր­քա­կան հո­գե­բու­ժա­րան, երբ Պոլ­սում կար հայ­կա­կա­նը, թե Թոր­գո­մյա­նը ի­րա­վունք չու­ներ Կո­մի­տա­սով զբաղ­վե­լու, թե Թոր­գո­մյա­նը Կո­մի­տա­սին ար­գե­լել էր հի­վան­դա­նո­ցում ստեղ­ծա­գոր­ծել…


Այս ա­մե­նը, մեղմ ա­սած, ի­րա­կա­նու­թյան հետ որևէ ա­ղերս չու­նի: Նախ, Պոլ­սում հայ­կա­կան հո­գե­բու­ժա­րան գո­յու­թյուն չու­ներ, կար ֆրան­սիա­կան «Օ­պի­տալ դե լա Պե» հի­վան­դա­նո­ցը, որն Ա­ռա­ջին աշ­խար­հա­մար­տի սկզ­բին թուր­քե­րը բռ­նագ­րա­վել էին և գլ­խա­վոր բժիշկ նշա­նա­կել հո­գե­բույժ, Եվ­րո­պա­յում կր­թու­թյուն ստա­ցած Մազ­հար Օս­մա­նին: Թոր­գո­մյա­նը, հույն հո­գե­բույժ Կո­նո­սը և Օս­մանն են ախ­տո­րո­շել Կո­մի­տա­սի հի­վան­դու­թյու­նը և վճ­ռել վար­դա­պե­տին տե­ղա­փո­խել հի­վան­դա­նոց: Կո­մի­տա­սի մտե­րիմ, հա­րա­զատ ըն­կեր, նրա հետ աք­սոր­ված Թոր­գո­մյանն ին­չու՞ ի­րա­վունք չու­ներ հոգ տա­նելու վար­դա­պե­տին: Ինչ­պե՞ս կա­րող էր նա Կո­մի­տա­սին ար­գե­լել ստեղ­ծա­գոր­ծել, երբ ին­քը «Օ­պի­տա­լում» չէր աշ­խա­տում և ար­գե­լանք դնե­լու որևէ ի­րա­վա­սու­թյուն չու­ներ:


Եվ պա­տաս­խա­նա­տուն ոչ թե ա­սողն է, այլ ֆիլ­մի հե­ղի­նակ­նե­րը, ո­րոնք ի­րենց ան­գի­տու­թյան պատ­ճա­ռով ա­մեն ինչ հա­լած յու­ղի տեղ են ըն­դու­նել:
Երբ 1916-ին Կո­մի­տա­սի ռու­մի­նա­կան «Տա­սիո» (և ոչ թե «Տա­շիո», ինչ­պես աս­վում է հե­ղի­նա­կա­յին տեքս­տում) նա­վով տե­ղա­փո­խում են Ֆրան­սիա, Փա­րի­զում պրո­ֆե­սոր, հո­գե­բույժ Կ. Ա­ղա­ջա­նյա­նը, բժիշկ Պ. Քո­լո­լյա­նը և մի քա­նի ֆրան­սիա­ցի մաս­նա­գետ­ներ կր­կին զն­նում են Կո­մի­տա­սին, ախ­տո­րո­շում հո­գե­կան խան­գա­րում ու տե­ղա­վո­րում Վիլ-Էվ­րար հի­վան­դա­նո­ցում: Բայց ու­շագ­րավ է, որ բժիշկ-մաս­նա­գետ­նե­րի ախ­տո­րոշ­մա­նը չի հա­վա­տում նաև Սբ. Էջ­միած­նի միա­բան ա­բե­ղա Ա­սո­ղիկ Կա­րա­պե­տյա­նը, ո­րը հայ­տա­րա­րում է, թե Կո­մի­տա­սը ոչ թե հի­վանդ էր, այլ… լռա­կե­ցու­թյան ուխտ էր պա­հում: Ի՞նչ ուխտ, երբ հայտ­նի է, որ վար­դա­պե­տը շատ այ­ցե­լու­նե­րի վռն­դում էր, իսկ ո­մանց հետ էլ միան­գա­մայն խե­լա­միտ զրույց­ներ ու­նե­նում:
Ի վեր­ջո, ա­վե­լի լավ չէ՞ր լի­նի, ե­թե ֆիլ­մի հե­ղի­նակ­ներն առ­հա­սա­րակ ան­տե­սեին, շր­ջան­ցեին վար­դա­պե­տի հի­վանդ լի­նել-չլի­նե­լու հան­գա­ման­քը և լու­սա­բա­նեին շատ ա­վե­լի կարևոր, էա­կան խն­դիր­ներ:
Օ­րի­նակ, այն, որ Կո­մի­տա­սի հի­վան­դու­թյան բուն մե­ղա­վոր­նե­րը թուրք ցե­ղաս­պան­ներն էին: Բայց ֆիլ­մում դուք այդ մա­սին ո­չինչ չեք լսի:

ՆԿԱ­ՐԱ­ՀԱ­ՆՈՒՄ­ՆԵՐ ԹՈՒՐ­ՔԻԱ­ՅՈՒՄ, ՍՑԵ­ՆԱ­ՐԱ­ԿԱՆ ՁԱ­ԽՈ­ՂԱՆՔ
Սցե­նա­րի հե­ղի­նակն ա­սում է, թե Կո­մի­տա­սը Ե­գիպ­տո­սում ու­նե­ցել է 17 հա­մերգ և 10 դա­սա­խո­սու­թյուն: Ինձ հայտ­նի է, որ 1911 թ. վար­դա­պե­տը Ա­լեք­սանդ­րիա­յում ձայ­նաքն­նում է կա­տա­րել, կազ­մել 190 հո­գուց բաղ­կա­ցած երգ­չա­խումբ, հու­նի­սի 16-ին հա­մեր­գով հան­դես ե­կել «Ալ­համբ­րա» շքեղ դահ­լի­ճում, ևս մեկ հա­մերգ տվել ե­րեք շա­բաթ անց՝ Կա­հի­րեում: Ի­րա­վա­ցի է Տիգ­րան Ման­սու­րյա­նը, երբ ֆիլ­մում ա­սում է, թե Կո­մի­տա­սը դեռևս ու­սում­նա­սի­րե­լու ու բա­ցա­հայ­տե­լու կա­րիք ու­նի: Այս միտքն ա­նուղ­ղա­կիո­րեն ինձ էլ է վե­րա­բե­րում, շատ հնա­րա­վոր է, որ կան բա­ներ, ո­րոնք չեմ հե­տա­զո­տել ու չգի­տեմ: Ա­հա կու­զե­նա­յի Ս. Խա­նի­կյա­նից ի­մա­նալ՝ ի՞նչ աղ­բյուր­նե­րի հի­ման վրա է նա պն­դում 17 հա­մեր­գի ու 10 դա­սա­խո­սու­թյան մա­սին:


Սցե­նա­րի հե­ղի­նա­կը բար­բա­ռում է, թե 1915 թ. ապ­րի­լի 24-ին ձեր­բա­կալ­վել է 2345 հո­գի, այդ թվում և՝ Կո­մի­տա­սը: Որ­տե­ղի՞ց է վերց­րել այդ թի­վը: Ցե­ղաս­պա­նու­թյան մա­սին այբ­բե­նա­կան գի­տե­լիք­ներ ու­նե­ցող ա­մեն ոք գի­տե, որ հին տո­մա­րով ապ­րի­լի 11-ին ձեր­բա­կալ­վել և աք­սոր­վել է 250-300 հո­գի, ընդ ո­րում ոչ միայն մտա­վո­րա­կան­ներ, այլև ա­մե­նա­տար­բեր զբաղ­մուն­քի տեր մար­դիկ: ՈՒ­րեմն, ի՞նչ 2345 հո­գու մա­սին է խոս­քը:
Ս. Խա­նի­կյա­նին ծա­նոթ է Գրի­գո­րիս ծ. վրդ. Պա­լա­քյա­նի «Հայ Գող­գո­թան» գիր­քը, նա այդ­տե­ղից մեջ­բե­րում­ներ է ա­նում և նշում, թե ձեր­բա­կալ­ված­նե­րին Հայ­դար­փա­շա կա­յա­րան են տե­ղա­փո­խել «Շիր­քեթ-67» շո­գե­նա­վով: Բայց բո­լո­րո­վին ծա­նոթ չէ մեկ այլ աք­սո­րա­կան-վե­րապ­րա­ծի՝ Ա­րամ Ան­տո­նյա­նի «Աք­սո­րի ճամ­բուն վրայ» հու­շագ­րու­թյու­նը, որ­տեղ նա ե­րեք ան­գամ այդ նավն ան­վա­նում է «Շիր­քեթ-42»: Կա­սեք՝ մանր բան է, չեմ հա­մա­ձայ­նի, ո­րով­հետև սա­տա­նան ման­րա­մաս­նե­րի մեջ է, մանր ստե­րից է ծն­վում մեծ կեղ­ծի­քը:


Ստամ­բու­լից մեկ­նել են Կու­տի­նա/Քյո­թա­հիա, ա­ռանց ի­մա­նա­լու ուր են գնում: Գո­նե մո­տա­վոր պատ­կե­րա­ցում ու­նե­նա­լու հա­մար առն­վազն պետք է կար­դա­ցած լի­նեին Ար­շակ Ալ­պո­յա­ճյա­նի «Յու­շա­մա­տեան կու­տի­նա­հա­յե­րու» աշ­խա­տու­թյու­նը, այդ­ժամ կի­մա­նա­յին եր­կու ե­կե­ղե­ցի­նե­րի ա­նուն­նե­րը (ի դեպ, վար­դա­պե­տը 100 թր­քա­խոս հայ ե­րե­խա էր հա­վա­քել ու ցն­ցող ե­լույթ ու­նե­ցել Սբ. Թո­րոս ե­կե­ղե­ցում) և այն, որ հախ­ճա­պա­կե­գործ­նե­րից զատ ա­վե­լի մեծ թիվ էին կազ­մում կոշ­կա­գործ­նե­րը (ո­րոն­ցից էին Կո­մի­տա­սի հայրն ու հո­րեղ­բայ­րը) և գոր­գա­գործ­նե­րը:
Սա դեռ ո­չինչ, հե­ռուս­տա­դի­տո­ղին հրամց­նում են իս­կա­կան զա­վեշտ: «Խիստ գաղտ­նիու­թյան պայ­ման­նե­րում» նկա­րա­հա­նել ու ցույց են տա­լիս 2 թե 3-հար­կա­նի մի բար­վոք տուն ու ան­թա­քույց հրճ­վան­քով ազ­դա­րա­րում՝ կա­տար­վեց հրա՜շք, մենք գտանք Կո­մի­տա­սի հայ­րա­կան տու­նը… Ինչ­պե՞ս գտան, ա­պա­ցույց­ներն ու՞ր են: Ժա­մա­նա­կա­կից­նե­րը վար­դա­պե­տի հայ­րա­կան տու­նը նկա­րագ­րել են, որ­պես «փայ­տա­շեն ու կի­սա­վեր», գո­նե ա­սեին, թե այդ տե­ղում է գտն­վել հայ­րա­կան տու­նը:


Առ­հա­սա­րակ տպա­վո­րու­թյուն է ստեղծ­վում, թե նկա­րա­հա­նող խում­բը մեկ­նել է Թուր­քիա՝ թուր­քա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի հաս­ցեին կծու խոսք չա­սե­լու հս­տակ հանձ­նա­րա­րա­կան ու­նե­նա­լով: Դրա վկա­յու­թյունն է թե­կուզ այն, որ ինձ՝ Հան­րա­յին չնա­յող հե­ռուս­տա­դի­տո­ղիս, ցույց են տա­լիս գե­ղեց­կա­տես Գե­զա պար­կից տե­սա­րան­ներ, ա­ռանց ա­սե­լու, որ այդ զբո­սայ­գին կա­ռուց­վել է հա­յոց ա­վեր­ված Սուրբ Հա­կոբ գե­րեզ­մա­նա­տան տե­ղում, այն հան­գս­տա­րա­նի, ո­րի մուտ­քի դի­մաց, Բան­կալ­թի, թիվ 47 հաս­ցեում բնակ­վում էին Կո­մի­տասն ու Փա­նոս Թեր­լե­մե­զյա­նը:
Բայց այդ ա­մե­նի մա­սին՝ ո՛չ մի բառ: Դրա փո­խա­րեն՝ կցկ­տուր, հեզ ու կի­սա­բե­րան դժ­գո­հու­թյուն, թե՝ թուր­քե­րը թույլ չեն տվել այ­սուայն­տեղ մուտք գոր­ծել, այ­սուայն նկա­րա­հա­նում­ներն ա­նել: Լա՛վ են ա­րել, ճի՛շտ են ա­րել: Թուր­քիա­յի վե­րա­բեր­մուն­քը Հա­յաս­տա­նի հան­դեպ պարզ չէ՞ր: Հա՛, մենք «դե­մոկ­րատ» ենք, և հենց նույն Հան­րա­յի­նը ա­ռի­թը բաց չի թող­նում հրճ­վե­լու, երբ ինչ-որ թուրք հե­ռուս­տալ­րագ­րող մեր եր­կիր է այ­ցե­լում:

ՆԿԱ­ՐԱ­ՀԱ­ՆՈՒՄ­ՆԵՐ ԳԵՐ­ՄԱ­ՆԻԱ­ՅՈՒՄ, ՍՑԵ­ՆԱ­ՐԱ­ԿԱՆ ՁԱ­ԽՈ­ՂԱՆՔ
ՈՒ­սում­նա­ռու­թյան տա­րի­նե­րին Կո­մի­տա­սը բնակ­վել է Բեռ­լի­նի Կոխ­շտ­րաս­սե փո­ղո­ցի 5-հար­կա­նի տնե­րից մե­կի ա­մե­նա­վե­րին հար­կում: Սցե­նա­րիստն ա­սում է հաս­ցեն՝ Կո­խի փո­ղոց, թ. 73: Կհա­վա­տա­յի, ե­թե նա­խոր­դող մանր ու մեծ խե­ղա­թյու­րան­քներն այդ­քան շատ չլի­նեին: 1896 թ. վար­դա­պե­տին այ­ցե­լել է նրա ճե­մա­րա­նա­կան ըն­կեր Մա­նուկ Ա­բե­ղյա­նը և, ա­ռանց որևէ հաս­ցե նշե­լու, ման­րա­մասն նկա­րագ­րել Կո­մի­տա­սի սե­նյա­կը: Սցե­նա­րի հե­ղի­նա­կը պար­զա­պես պար­տա­վոր էր այդ նկա­րագ­րու­թյունն ընդ­գր­կել իր տեքս­տում (ե­թե, ի­հար­կե, տե­ղյակ լի­ներ):
1913 թ. Կո­մի­տա­սը կր­կին գտն­վել է Բեռ­լի­նում ու բնակ­վել Կանտ­շտ­րաս­սե, թ. 40 հաս­ցեում, և նրան այ­ցե­լել է ար­վես­տա­բան Գա­րե­գին Լևո­նյա­նը: Նկա­րա­հա­նող խում­բը գնա­ցել-հա­սել է Բեռ­լին, է՛, թող այդ հաս­ցեն էլ ցու­ցադ­րեին, միևնույն է՝ ա­նի­մաստ փո­ղո­ցա­պատ­կեր­նե­րի պա­կաս չկա:
Ի վեր­ջո, սցե­նա­րիս­տը կա­րող էր նաև պատ­մել Կո­մի­տա­սի ու Ռի­խարդ Շմիդ­տի ան­չափ հե­տաքր­քիր մարդ­կա­յին փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի մա­սին (ե­թե, ի­հար­կե, տե­ղյակ լի­ներ):

ՆԿԱ­ՐԱ­ՀԱ­ՆՈՒՄ­ՆԵՐ ՎՐԱՍ­ՏԱ­ՆՈՒՄ, ՍՑԵ­ՆԱ­ՐԱ­ԿԱՆ ՁԱ­ԽՈ­ՂԱՆՔ
Ոչ մի խոսք չեք լսի Կո­մի­տա­սի ու նրա բա­րե­րար, բո­լոր ժա­մա­նակ­նե­րի խո­շո­րա­գույն հայ բա­րե­գործ Ալ. Ման­թա­շյան­ցի մարդ­կա­յին փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի մա­սին: Կր­կին բա­ռա­կույ­տեր և ո­չինչ չա­սող նկա­րա­հա­նում­ներ:
Բայց փո­խա­րե­նը հե­ռուս­տա­դի­տո­ղին մա­տուց­վում է մեկ այլ ան­հե­թե­թու­թյուն: Ֆիլ­մում ընդ­գր­կել են նաև Վրաս­տա­նի ժո­ղովր­դա­կան ար­տիստ Վ. Ա­զա­րաշ­վի­լու խոս­քը, ու են­թադ­րում եմ, որ նրա իսկ փո­խանց­մամբ է Ս. Խա­նի­կյա­նը ազ­դա­րա­րում հետևյա­լը. թե, իբր, 1909 թ. Կո­մի­տա­սը Թիֆ­լի­սի օ­պե­րա­յին թատ­րո­նում մաս­նակ­ցել է ե­կե­ղե­ցա­կան ե­րաժշ­տու­թյան փա­ռա­տո­նի և գրա­վել 1-ին տե­ղը… Հնա­րա­վո՞ր էր նման բան, ե­րիցս՝ ո՛չ: 1909-ին Կո­մի­տա­սը գտն­վում էր ծանր բա­րո­յա­հո­գե­բա­նա­կան վի­ճա­կում, Էջ­միած­նի բարձ­րաս­տի­ճան հոգևոր պե­տե­րի հա­լա­ծան­քը հա­սել էր բարձ­րա­կե­տի, ինչ­պե՞ս կա­րող էր նա մաս­նակ­ցել ինչ-որ փա­ռա­տո­նի: Այդ թվա­կա­նին նա, ի­րոք, մի քա­նի օ­րով գնա­ցել է Թիֆ­լիս ու մաս­նակ­ցել Ալ. Ման­թա­շյան­ցի կնոջ հու­ղար­կա­վո­րու­թյա­նը, հո­գե­հան­գս­տի ժա­մա­նակ կա­տա­րել մի քա­նի երգ՝ ար­ցունք կոր­զե­լով հա­վաք­ված­նե­րից: Ըստ իս, աղջ­նա­կը պար­զա­պես կու­րո­րեն հա­վա­տա­ցել է ինչ ի­րեն ա­սել են, բա­ցի այդ, ի­րեն հաս­կա­նա­լի, հո­գե­հա­րա­զատ են «փա­ռա­տոն», «մր­ցա­նակ» բա­ռե­րը: Ի­րա­կա­նում Ե. Փի­թո­յա­նի և Ալ. Ման­թա­շյան­ցի կա­ռու­ցած Ար­տիս­տա­կան թատ­րո­նում տե­ղի է ու­նե­ցել միջ­դա­վա­նա­բա­նա­կան հոգևոր եր­գե­րի հա­մերգ, ո­րին մաս­նակ­ցել է վար­դա­պե­տը և այդ առ­թիվ գրել՝ «գե­րա­զան­ցե­ցինք բո­լո­րին»: Բայց մի՞­թե այս բա­ռե­րից կա­րե­լի է եզ­րա­հան­գել, թե Կո­մի­տա­սը մաս­նակ­ցել է փա­ռա­տո­նի և ար­ժա­նա­ցել 1-ին մր­ցա­նա­կի:

ՆԿԱ­ՐԱ­ՀԱ­ՆՈՒՄ­ՆԵՐ ՖՐԱՆ­ՍԻԱ­ՅՈՒՄ, ՍՑԵ­ՆԱ­ՐԱ­ԿԱՆ ՁԱ­ԽՈ­ՂԱՆՔ
Ա­մե­նա­խայ­տա­ռակ բանն այս­տեղ է կա­տար­վել:
Ոչ մի խոսք Կո­մի­տա­սի հո­գե­հան­գս­տյան ա­րա­րո­ղու­թյան և 11 պատ­վար­ժան ան­ձանց, այդ թվում՝ Ֆրան­սիա­յի ե­րաժշ­տա­գի­տա­կան ըն­կե­րու­թյան նա­խա­գահ Ա­մե­դե Գաս­տուեի, գեր­մա­նա­ցի նշա­նա­վոր ե­րաժշ­տա­գետ ու բա­նա­հա­վաք Կուրտ Զաք­սի դամ­բա­նա­կան­նե­րի մա­սին:
Ոչ մի խոսք այն մա­սին, որ վար­դա­պե­տի դին զմռ­սել են, իսկ դա­գա­ղի գլ­խա­մա­սը ե­ղել է ա­պա­կե­պատ, որ­պես­զի հա­զա­րա­վոր ֆրան­սա­հա­յեր կա­րո­ղա­նան վեր­ջին ան­գամ տես­նել Ան­մա­հի դեմ­քը:
Այ­ցե­լել են Փա­րի­զի Սբ. Հով­հան­նես Մկր­տիչ ե­կե­ղե­ցի ու «չեն նկա­տել» Աստ­ծո այդ տա­ճա­րը կա­ռու­ցած Ալ. Ման­թա­շյան­ցի կի­սանդ­րին ու ե­կե­ղե­ցու մյուս բա­րե­րար­նե­րի պատ­վո խոր­շը:
Տե­ղի քա­հա­նան ի­րենց (ու մեզ) ա­սում է, որ Կո­մի­տա­սի ա­ճյու­նը շուրջ 7 ա­միս մնա­ցել է ե­կե­ղե­ցու նկու­ղում, բայց դա ֆիլ­մի հե­ղի­նակ­նե­րին չի հե­տաք­րք­րել, ո՛չ մի կադր: Դրա փո­խա­րեն ինձ՝ Հան­րա­յին հե­ռուս­տա­տե­սու­թյուն չնա­յող հե­ռուս­տա­դի­տո­ղիս, լիու­լի ցույց են տա­լիս ժա­մա­նա­կա­կից Վիլ-Էվ­րա­րի ու Վիլ-Ժյուի­ֆի հո­գե­բու­ժա­րան­նե­րը, ինչ-որ բժշ­կա­կան ա­նոթ­ներ, սար­քեր, հի­վան­դա­սե­նյակ­ներ ու փոր­ձում «բա­ցա­հայ­տել» հո­գե­բու­ժու­թյան «գաղտ­նիք­նե­րը»: ՈՒ՞մ է դա պետք:


Վար­դա­պե­տի դին Փա­րի­զից Մար­սել են տե­ղա­փո­խել 1936 թ. մա­յի­սի 8-ին՝ 400 ներ­գաղ­թյալ­նե­րի հետ, բայց այդ մա­սին՝ ոչ մի խոսք:
Մար­սե­լում փա­րի­զա­հա­յե­րին միա­ցել են ևս 1400 ֆրան­սա­հա­յեր, բայց այդ մա­սին՝ կր­կին ոչ մի խոսք:
Մար­սե­լից Բա­թում ներ­գաղ­թյալ­նե­րին ու Կո­մի­տա­սի ա­ճյու­նը փո­խադ­րել են ոչ թե «Սի­նայ» (ինչ­պես աս­վում է տեքս­տում), այլ «Սի­նա­յա» շո­գե­նա­վով, և դա պարզ երևում է ՀԲԸՄ-ի նկա­րա­հա­նած ֆիլ­մի կադ­րե­րից, որ օգ­տա­գոր­ծել են ի­րենց հե­ռուս­տա­ֆիլ­մում:
Սցե­նա­րիս­տին չի հե­տաք­րք­րել, թե Երևա­նում ինչ­պես է կազ­մա­կերպ­վել Կո­մի­տա­սի հո­ղար­կե­քը և ա­մե­նա­կարևո­րը՝ ե՞րբ:
Ս. Խա­նի­կյա­նի թույլ տված կո­պիտ փաս­տա­կան սխալ­նե­րը, ան­գի­տու­թյան, նյու­թին չտի­րա­պե­տե­լու պատ­ճա­ռով ա­ռա­ջա­ցած խե­ղա­թյու­րան­քը հիմք են տա­լիս ամ­բողջ սցե­նա­րա­կան աշ­խա­տան­քը ո­րա­կել մեկ ան­մեղ բա­ռով՝ ծան­ծա­ղամ­տու­թյուն:

ՌԵԺԻ­ՍՈ­ՐԱ­ԿԱՆ ՁԱ­ԽՈ­ՂԱՆՔ
Ռե­ժի­սոր-օ­պե­րա­տոր Գ. Ջա­նի­բե­կյա­նը չի ըմ­բռ­նել մի տար­րա­կան բան՝ փաս­տագ­րա­կան ֆիլմ նկա­րա­հա­նե­լու լա­վա­գույն գոր­ծիք­նե­րից մե­կը լու­սան­կար­չու­թյունն է: Կո­մի­տա­սի ժա­մա­նա­կի շուն­չը հա­ղոր­դե­լու հա­մար հարկ էր ցու­ցադ­րել ոչ թե վար­դա­պե­տի «հայ­րա­կան» տու­նը, ներ­կա­յիս «Օ­պի­տալ դե լա Պեն» (որ­տեղ, ի մի­ջի այ­լոց, թուր­քե­րը թույլ չեն տվել մուտք գոր­ծել, և խեղ­ճը շեն­քը «գաղտ­նի» նկա­րա­հա­նել է դր­սից՝ փո­ղո­ցից), ոչ թե ժա­մա­նա­կա­կից Ստամ­բու­լի, Թբի­լի­սիի ու եվ­րո­պա­կան եր­կու մայ­րա­քա­ղաք­նե­րի փո­ղոց­նե­րը, ոչ միայն ա­ռան­ձին ան­ձանց դի­մա­պատ­կեր­նե­րը, այլ Կու­տի­նա­յի, Պոլ­սի, Թիֆ­լի­սի, Փա­րի­զի ու Բեռ­լի­նի՝ Կո­մի­տա­սի օ­րոք ար­ված բազ­մա­թի՜վ հա­մայ­նա­պատ­կե­րա­յին, խմ­բա­կա­յին, շենք-շի­նու­թյուն­նե­րի լու­սան­կար­նե­րը:
Դրա փո­խա­րեն նա «գյուտ» է ա­րել՝ սքեմ է հագց­րել վար­դա­պե­տի հետ հե­ռա­վոր նմա­նու­թյուն ու­նե­ցող դե­րա­սա­նին, որն ուր­վա­կա­նի նման ֆիլ­մի տար­բեր մա­սե­րում կամ գրում է, կամ՝ քայ­լում, կամ՝ խոր­հր­դա­ծում: Սա այն­քան մա­կե­րե­սա­յին, տտիպ ու ծաղ­րա­լի հնարք է, որ չեմ կա­րող այլ կերպ բնու­թագ­րել, քան առն­վազն ան­հար­գա­լից վե­րա­բեր­մունք Կո­մի­տա­սի հի­շա­տա­կի հան­դեպ:


Մի քա­նի խոսք էլ ե­րաժշ­տա­կան ձևա­վոր­ման մա­սին: Ամ­բողջ հե­ռուս­տա­ֆիլ­մում հն­չում է ինձ ան­հայտ Ար­թուր Թադևո­սյա­նի ե­րաժշ­տու­թյու­նը: Ո՞վ է, փոր­ձե­ցի պար­զել: Ե­րաժշ­տու­թյան աս­պա­րե­զում ա­ռա­ջին քայ­լերն ա­նող ե­րի­տա­սարդ ստեղ­ծա­գոր­ծող է: Ան­շուշտ, տա­րի­քը և ով լի­նե­լը նշա­նա­կու­թյուն չու­նեն, բայց նրա ե­րաժշ­տու­թյու­նը որևէ ազ­դե­ցու­թյուն չի գոր­ծում ունկ­նդ­րի ոչ մտ­քի, ոչ հո­գու վրա: Կա­սեք՝ ճա­շա­կի հարց է, ա­յո՛, բայց մենք խո­սում ենք մեծն Կո­մի­տա­սի՝ հայ դա­սա­կան ե­րաժշ­տու­թյան հիմ­նադ­րի մա­սին: Լսեք, մեզ է հա­սել Կո­մի­տա­սի կա­տար­մամբ 15, նրա նվա­գակ­ցու­թյամբ և Ա. Շահ­մու­րա­դյա­նի կա­տար­մամբ՝ 20 երգ, և այս ա­մե­նից ֆիլ­մում հն­չում են մի քա­նի եր­գե­րից հատ­ված­ներ: Մի՞­թե չէր կա­րե­լի Ա. Թադևո­սյա­նի ե­րաժշ­տու­թյան փո­խա­րեն ա՛յդ եր­գե­րը կամ գո­նե բազ­մա­թիվ կոմ­պո­զի­տոր­նե­րի՝ ժա­մա­նա­կի փոր­ձու­թյու­նը բռ­նած հրա­շա­լի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­ներն օգ­տա­գոր­ծել:

Ի ՍԿԶ­ԲԱ­ՆԵ ԷՐ ԲԱ­ՆԸ, ՍԽԱԼ ԲԱ­ՆԸ
Ես չեմ մե­ղադ­րում ֆիլ­մի ե­րի­տա­սարդ հե­ղի­նակ­նե­րին, ի վեր­ջո՝ նրանք դեռ կեն­սու­ղի պի­տի անց­նեն, ըն­դա­մե­նը կա­տա­րել են ի­րենց տր­ված հանձ­նա­րա­րու­թյու­նը ու կա­տա­րել ա­նըն­դու­նե­լի վատ: Ինձ զար­մաց­նում, ե­թե չա­սեմ՝ զայ­րաց­նում է, հանձ­նա­րա­րու­թյուն տվո­ղի՝ Հան­րա­յին հե­ռուս­տա­տե­սու­թյան գոր­ծա­դիր տնօ­րեն Մար­գա­րի­տա Գրի­գո­րյա­նի վե­րա­բեր­մուն­քը: Ես նույ­նիսկ ու­զում եմ հա­վա­տալ, որ տիկ­նոջ կա­յաց­րած ո­րոշ­ման մեջ դի­տա­վո­րու­թյուն չի ե­ղել:
Բայց Հան­րա­յի­նի ղե­կա­վա­րու­թյու­նը պար­տա­վոր էր ի­մա­նալ, որ Կո­մի­տա­սը ե­րաժշ­տար­վես­տի հա­մաշ­խար­հա­յին մե­ծու­թյուն է: Որ նա հայ մշա­կույ­թի վեմն է: Որ նա հա­յին վե­րա­դարձ­րել է իր ազ­գա­յին ինք­նու­թյու­նը: Եվ քա­նի դեռ ողջ է հայ ժո­ղո­վուր­դը, ան­մահ կմ­նա նաև հան­ճա­րեղ Կո­մի­տա­սը:
Եվ նա՝ իր 150-ա­մյա­կի կա­պակ­ցու­թյամբ, ար­ժա­նի չէր նման ո­րա­կի հե­ռուս­տա­ֆիլ­մի:


Խա­չա­տուր ԴԱ­ԴԱ­ՅԱՆ

Դիտվել է՝ 4886

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ