Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Երբ մեր հայ­րե­նի­քի ան­կա­խու­թ­յունն է վտանգ­ված, մեզ մեծ ո­գեշն­չում է պետք»

«Երբ մեր հայ­րե­նի­քի ան­կա­խու­թ­յունն է վտանգ­ված, մեզ մեծ ո­գեշն­չում է պետք»
25.12.2020 | 01:08

Զրու­ցա­կիցս հայ կեր­պար­վես­տի ջա­տա­գով, հա­վա­քորդ և հան­րահռ­չա­կող ՌՈ­ԲԵՐՏ ՍՄԻՌ­ՆՈՎՆ է, ո­րի հետ շո­շա­փե­ցինք հիմ­նա­կա­նում հայ ժա­մա­նա­կա­կից կեր­պար­վես­տի զար­գաց­մա­նը և մի­ջազ­գայ­նաց­մա­նը առ­նչ­վող հար­ցեր։


-Ձեր գոր­ծու­նեու­թյու­նը ծա­վալ­վում է կեր­պար­վես­տի բնա­գա­վա­ռում, ո­րը մեծ նա­խա­ձեռ­նու­թյուն­նե­րի աս­պա­րեզ է։ Եվ որ­տեղ տա­պա­լու­մը հա­ճախ շատ բարձր գին ու­նի։
-2014-ին մեր բե­մելն էր ար­տա­քին աշ­խար­հում։ Մեր, այ­սինքն` հա­վա­քորդ գոր­ծըն­կեր­նե­րի և ար­վես­տա­սեր­նե­րի փակ խմ­բի։ Ցան­կա­նում էինք տա­րա­ծել հայ և ռու­սա­կան կեր­պար­վես­տի ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րը։ Ի­հար­կե, շեշ­տը դնում ենք հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի վրա, չէ՞ որ մեր նկա­րիչ­նե­րը տա­ղան­դա­վոր են, և աշ­խար­հը պետք է ճա­նա­չի նրանց։ Եվ գնա­հա­տի։ Խոր­հր­դա­յին շր­ջա­նից հե­տո նրանք մատն­վել են բախ­տի քմա­հա­ճույ­քին։ Պե­տու­թյունն ա­պա­հո­վում էր պատ­վե­րով, խոր­հր­դա­հայ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րը մաս­նակ­ցում էին մի­ջազ­գա­յին ստու­գա­տես­նե­րի, Երևա­նում կազ­մա­կերպ­վում էին լուրջ ցու­ցա­հան­դես­ներ, և ստեղ­ծա­գոր­ծող մար­դիկ ի­րենց վաղ­վա օր­վա նկատ­մամբ վախ չու­նեին։ Այ­սօր, այս ծանր օ­րե­րում, երբ մեր հայ­րե­նի­քի ան­կա­խու­թյունն է վտանգ­ված, մեզ մեծ ո­գեշն­չում է պետք և՛ ան­հատ­նե­րի, և՛ պե­տու­թյան կող­մից։ Եվ մենք՝ ես և հա­մա­խոհ ար­վես­տա­սեր և հա­վա­քորդ ըն­կեր­ներս, փոր­ձում ենք վե­րա­կանգ­նել խոր­հր­դա­յին բա­րի ա­վան­դույթ­նե­րը, ի­հար­կե, ժա­մա­նա­կի մար­տահ­րա­վերն ու պա­հանջ­նե­րը հաշ­վի առ­նե­լով։ Ի վե­րուստ մեր ազ­գին շնորհ­ված է կեր­պար­վես­տա­յին տա­ղանդ, դա իս­կա­կան գանձ է, ո­րը չու­նեն շատ այլ ազ­գեր։ Մենք չպետք է գետ­նին թող­նենք մեր գան­ձե­րը։

-Ձեր մուտքն այս հրա­պու­րիչ, բայց նաև բարդ աշ­խարհ, ի­հար­կե, պա­տա­հա­կան չէ, Ձեր տոհ­մում ար­վես­տի մե­կե­նա­սու­թյու­նը ժա­ռան­գա­կան է։ Դուք մաս­նա­գի­տա­կան ի՞նչ հմ­տու­թյուն­ներ ու­նեք։
-Սո­վո­րել եմ Սանկտ Պե­տեր­բուր­գի տն­տե­սա­գի­տու­թյան և ի­րա­վուն­քի ինս­տի­տու­տում, Լոն­դո­նի Սոթ­բի­սի հան­րա­հայտ ա­ճուր­դի տան ար­վես­տի կա­ռա­վար­ման ինս­տի­տու­տում։ Հա­յաս­տա­նում եր­կար ժա­մա­նակ զբաղ­վում եմ կեր­պար­վես­տի հան­րահռ­չակ­մամբ, ու­նեմ ոչ շատ մեծ, բայց հա­րուստ հա­վա­քա­ծու։ Այ­սօր մենք պետք է ժա­մա­նա­կին հա­մա­հունչ քայ­լենք, պատ­րաս­տենք ար­հես­տա­վարժ սեր­տի­ֆի­կաց­ված մաս­նա­գետ­ներ, ո­րոնք գոր­ծու­նեու­թյուն կծա­վա­լեն մի­ջազ­գա­յին շու­կա­նե­րում։ Պե­տու­թյու­նը պետք է ար­վես­տի մի­ջազ­գա­յին շու­կա­յի ո­րա­կա­վոր­ված մաս­նա­գետ­ներ պատ­րաս­տի։
-Նո­րան­կա­խու­թյան շր­ջա­նում հան­րա­պե­տու­թյան կա­ռա­վար­ման կա­ռուց­ված­քում ա­ռան­ձին կամ կցորդ­ված ե­ղել են մշա­կույ­թի նա­խա­րա­րու­թյուն­ներ, ո­րոնք լա­վա­գույն դեպ­քում ինչ-որ հո­բե­լյա­նա­կան ցու­ցա­հան­դես­ներ էին կազ­մա­կեր­պում, կամ էլ գե­ղար­վես­տա­կան ոչ բարձ­րար­ժեք ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն­նե­րի սա­տա­րում։ Հե­տո էլ հա­ճախ տա­րա­կու­սանք հա­րու­ցող կո­չում­ներ, ըն­դու­նե­լու­թյուն­ներ և վերջ, գա­վա­ռա­կան հան­դի­սա­խա­ղը հաս­նում է իր վախ­ճա­նին։
-Ձեր ա­սածն ան­ցած փուլ է, չաշ­խա­տող մե­թոդ։ Ա­յո, մշա­կույ­թի նա­խա­րար­նե­րը պար­զա­պես ցու­ցա­հան­դես են բա­ցում, օ­տար երկ­րում ներ­կա­յաց­նում հայ նկար­չին, լա­վա­գույն դեպ­քում տվյալ ցու­ցա­հան­դե­սը ներ­կա­յաց­նում են ևս մի քա­նի քա­ղա­քում և այդ­քա­նով ա­վար­տում են ի­րենց ա­ռա­քե­լու­թյու­նը։ Այ­սօր ե­թե մի­ջա­վայ­րին ան­ծա­նոթ ար­վես­տա­գե­տի ես ներ­կա­յաց­նում, ա­պա պետք է նոր ձևա­չա­փեր կի­րա­ռես, աշ­խա­տես 3d տար­բե­րա­կով, շարժ­վող կտա­վի մա­տուց­մամբ, ինչ-որ թա­տե­րա­կան խա­ղար­կում­ներ լի­նեն` կապ­ված ցու­ցադր­վե­լիք աշ­խա­տանք­նե­րի հետ։ Ար­տա­քին աշ­խար­հի հետ փո­խառ­նչ­վե­լու հա­մար պետք է ըն­դու­նել նրանց մար­տահ­րա­վեր­նե­րը և հա­րա­բեր­վել նրանց հետ, ի­հար­կե, պահ­պա­նե­լով սե­փա­կան դեմ­քը։
-Հա­յաս­տա­նը շատ հա­րուստ է նկա­րիչ­նե­րով և քան­դա­կա­գործ­նե­րով։ Բնա­կա­նա­բար ծա­ռա­նում է ընտ­րու­թյան հար­ցը։ Ինչ­պե՞ս եք այն լու­ծում։
-Հիմ­նա­կա­նում փոր­ձում ենք ե­րի­տա­սարդ կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րի նե­րա­ռել մեր ծրագ­րե­րում, նախ ա­պա­վի­նե­լով նրանց ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան ո­րա­կին։ Մի նր­բու­թյուն կա այս­տեղ. մեզ հետ հա­մա­գոր­ծակ­ցող ստեղ­ծա­գոր­ծո­ղը պետք է նաև ներ­դաշ­նակ­վի մի­ջա­վայ­րին, այլ կերպ ա­սած՝ կոնֆ­լիկ­տա­յին չլի­նի։ Նկա­րիչ­նե­րի հետ, առ­հա­սա­րակ, հա­մա­գոր­ծակ­ցե­լը, աշ­խա­տե­լը, ան­կեղծ ա­սած, եր­բեմն բարդ է։
-Բայց նաև շատ է հե­տաքր­քիր, լի ա­նակն­կալ­նե­րով, հա­մա­ձա՞յն եք։
-Ան­պայ­ման, հա­կա­ռակ դեպ­քում կյանքս նրանց հետ չէի կա­պի։

-Հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի միակ ստ­վե­րոտ կող­մը նրա ան­ճա­նա­չե­լիու­թյունն է աշ­խար­հում։ Սա ինչ­պե՞ս եք փոր­ձում հաղ­թա­հա­րել։
-Նախ անհ­րաժշտ է ներ­կա­յա­նալ պատ­շաճ ձևով, ա­պա­հո­վել մշ­տա­կան կապ, պար­բե­րա­բար ծա­նո­թաց­նել հայ­կա­կան կեր­պար­վես­տի ա­վան­դույթ­նե­րի և ժա­մա­նա­կա­կից ի­րո­ղու­թյուն­նե­րի հետ։ Նշեմ մի շատ կարևոր հան­գա­մանք. յու­րա­քան­չյուր երկ­րի հետ պետք է հա­մա­գոր­ծակ­ցել՝ հաշ­վի առ­նե­լով նրա կեր­պար­վես­տի ըն­կալ­ման և գնա­հատ­ման յու­րա­հատ­կու­թյուն­նե­րը, ո­ճա­յին և գու­նա­յին պատ­կե­րա­ցում­նե­րը և այլն։ Այս ա­մե­նը հաշ­վի առ­նե­լով՝ կեր­պար­վես­տի մի­ջազ­գա­յին շու­կա­նե­րում եր­բեք չենք մերժ­վել, մեր ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տը հա­վա­նում և գնա­հա­տում են։
-Պա­րոն Սմիռ­նով, հի­շե­լով ի­մաս­տուն խոս­քը, թե ա­վե­լի լավ է մի ան­գամ տես­նել, քան տասն ան­գամ լսել, խնդ­րում եմ որևէ օ­րի­նա­կով հիմ­նա­վո­րեք վե­րը նշ­վա­ծը։
-Սի­րով։ Եր­կու տա­րի ա­ռաջ Շվեյ­ցա­րիա­յի Բեռն քա­ղա­քում կազ­մա­կեր­պե­ցինք Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նի («Դեղձ Ա­շոտ») նկա­րա­հան­դե­սը, ո­րը մեծ հա­ջո­ղու­թյուն ու­նե­ցավ։ Պատ­ճա՞­ռը. նա ո­ճա­յին տե­սան­կյու­նից հո­գե­հա­րա­զատ էր շվեյ­ցա­րա­ցի­նե­րին, կրում էր Պաուլ Քլե­յի ազ­դե­ցու­թյու­նը, ի­հար­կե՝ իր գու­նա­յին և հո­րին­ված­քա­յին մեկ­նա­բա­նու­թյամբ։ Շվեցարիա­յի ար­վես­տա­գետ­ներն ու ար­վես­տի սի­րա­հար­ներն ուղ­ղա­կի հիա­ցած էին, մա­մու­լում էլ հայ­տն­վե­ցին շատ ար­ժե­քա­վոր անդ­րա­դար­ձեր։ Շվեցարիան ըն­կա­լեց և հիա­ցավ Ա­շոտ Հով­հան­նի­սյա­նի ար­վես­տով։
-Շատ տպա­վո­րիչ է Ձեր պա­տաս­խա­նը։ ՈՒ­զում եմ նաև տե­ղե­կա­նալ. վա­ճառք ի­րա­կա­նաց­նու՞մ եք, չէ՞ որ ցու­ցա­հան­դես­նե­րի կազ­մա­կեր­պու­մը, այն էլ Հա­յաս­տա­նի սահ­ման­նե­րից դուրս, հա­մա­լիր մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի ամ­բող­ջու­թյուն է և են­թադ­րում է ֆի­նան­սա­կան լուրջ ներդ­րում­ներ։
-Մենք ա­ռայժմ զուտ առևտրա­շահ նպա­տակ­ներ չենք հե­տապն­դում, գլ­խա­վո­րը հայ­կա­կան կեր­պար­վես­տի հան­րահռ­չա­կումն է։
-Հար­ցազ­րույ­ցի սկզ­բում նշե­ցիք, որ Հա­յաս­տա­նի ան­կա­խու­թյունն է վտանգ­ված, մեծ ո­գեշն­չում է պետք և՛ ան­հատ­նե­րի, և՛ պե­տու­թյան կող­մից։ Ո­գեշն­չու­մը գոր­ծի կեսն է, ի վեր­ջո, ա­նե­լա­նե­լի ի­րա­վի­ճակ­նե­րում լույ­սը թու­նե­լի վեր­ջում տես­նում են ո­գե­շունչ մար­դիկ։ Տե­ղյակ եմ, որ Շու­շիի հետ կապ­ված ծրագ­րեր ու­նեք։
-Թուր­քե­րը, հա­վա­տա­րիմ ի­րենց հա­կա­հայ և ո­խե­րիմ քա­ղա­քա­կա­նու­թյա­նը, փոր­ձե­լու են բռ­նագ­րավ­ված տա­րածք­նե­րում, Շու­շիում և այ­լուր, առ­կա ար­վես­տի հրա­շա­լի նմուշ­նե­րը կա՛մ ոչն­չաց­նել, կա՛մ էլ վա­ճա­ռել ար­տա­սահ­մա­նում։ Այժմ ՅՈՒ­ՆԵՍ­ԿՕ-ի մի­ջո­ցով բա­նակ­ցում ենք նրանց հետ մեր ար­ժեք­նե­րը վե­րա­դարձ­նե­լու ակն­կա­լի­քով։ Ես չեմ կա­րող ման­րա­մաս­ներ ներ­կա­յաց­նել, քա­նի որ նման գոր­ծըն­թաց­նե­րը հա­ճախ ի­րա­կա­նաց­վում են ա­նուղ­ղա­կի ձևով։
-Աշ­խարհն այ­սօր շատ է փոխ­վել, հա­կա­մարդ­կա­յի­նը գրե­թե ա­մե­նուր է։ Դա ազ­դու՞մ է կեր­պար­վես­տի վրա։
-Ցա­վոք, կեր­պար­վես­տը չի խու­սա­փել այ­սօր աշ­խար­հում, հատ­կա­պես եվ­րո­պա­կան ո­րոշ եր­կր­նե­րում ի­րա­կա­նաց­վող հա­կա­մարդ­կա­յին և բա­րո­յա­զուրկ, այ­լա­սեր­ման ակն­հայտ դրսևո­րում­ներ որ­դեգ­րած քա­ղա­քա­կա­նու­թյու­նից։ Ե­թե ար­մա­տա­պես բնու­թագ­րեմ ի­րա­վի­ճա­կը, ա­պա վս­տա­հեց­նում եմ, որ գա­ղա­փա­րա­կան ար­վեստ աշ­խար­հում գրե­թե գո­յու­թյուն չու­նի։ Այ­սինքն, 20-րդ դա­րը խոր ան­ցյա­լում է։ Աշ­խար­հում ար­վես­տի ըն­կալ­ման ո­րա­կա­կան մա­կար­դակն է ըն­կել։
-Այ­նուա­մե­նայ­նիվ, աշ­խար­հը, ի վեր­ջո, դուրս կգա այս գա­ղա­փա­րա­կան և գե­ղա­գի­տա­կան հա­մա­վա­րա­կից։ Ո՞ր եր­կր­ներն են այ­սօր մնում ա­վան­դա­կան ար­վես­տի պահ­պան­ման և ա­ռա­ջըն­թա­ցի դիր­քե­րում։
-Ճա­պո­նիան է մա­քուր ար­վես­տի ջա­տա­գո­վը, այս երկ­րի դես­պա­նա­տունն ա­ջակ­ցում է հայ կեր­պար­վես­տի զար­գաց­մանն ուղղ­ված նա­խագ­ծե­րին, նրանց հետ մենք հա­մա­գոր­ծակ­ցում ենք։ Իսկ կեր­պար­վես­տի հա­մաշ­խար­հա­յին կենտ­րոն­ներն են Մոսկ­վան, Շվեյ­ցա­րիան, Լոն­դո­նը և Փա­րի­զը։ Այ­նինչ Նյու Յոր­քում անկ­ման շր­ջան է։
-Դուք կարևո­րում եք կեր­պար­վես­տա­գետ­նե­րի ե­րի­տա­սարդ սերն­դի լա­վա­գույն ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի հան­րահռ­չա­կումն ար­տա­քին աշ­խար­հում։ Բայց նո­րա­վարտ նկա­րիչն ի սկզ­բա­նե հայ­տն­վում է փա­կու­ղում, չու­նե­նա­լով ստեղ­ծա­գոր­ծա­կան տա­րածք, ար­վես­տա­նոց։ Բնա­կա­նա­բար, նա լիա­րյուն չի կա­րող ստեղ­ծա­գոր­ծել։ Դուք նման խնդ­րի ի՞նչ լու­ծում եք տես­նում։
-Խն­դի­րը իս­կա­պես կա և մեր խմ­բի ծրագ­րե­րում ամ­րագր­ված էր, բայց հաս­կա­նա­լի պատ­ճառ­նե­րով դրանք հե­տաձգ­վե­ցին։ Ա­ռա­ջին իսկ հնա­րա­վո­րու­թյան դեպ­քում, երբ կխա­ղաղ­վի հան­րա­պե­տու­թյու­նը, և ինչ-ինչ տն­տե­սա­կան ա­ռա­ջըն­թաց կար­ձա­նագր­վի, պե­տա­կան ա­տյան­նե­րի և ան­հատ­նե­րի միա­ցյալ ջան­քե­րով կանց­նենք գոր­ծի, անվ­ճար ար­վես­տա­նոց­ներ կտ­րա­մադ­րենք ե­րի­տա­սարդ տա­ղան­դե­րին, նրանց կընդ­գր­կենք մեր տար­բեր նա­խագ­ծե­րում։
Գի­տեք, ար­վես­տի ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյու­նը և՛ ար­ժեք է, և՛ գին։ Պե­տու­թյու­նը, ներդ­րում կա­տա­րե­լով նկա­րիչ­նե­րի վրա, նրանց հա­մար ապ­րե­լու և ստեղ­ծա­գոր­ծե­լու նպա­տա­կով պայ­ման­ներ ստեղ­ծե­լով և մաս­նակ­ցե­լով ոչ պե­տա­կան կազ­մա­կեր­պու­թյուն­նե­րի կող­մից ի­րա­կա­նաց­վող տար­բեր ծրագ­րե­րին ու նա­խագ­ծե­րին, կա­րող է իր շա­հա­բա­ժինն ու­նե­նալ։

-Հայտ­նի է, որ կեր­պար­վես­տի հա­մաշ­խար­հա­յին բիզ­նե­սում դա­րեր շա­րու­նակ ա­ռա­ջին ջու­թա­կի դե­րում հրեա­ներն են։ Մենք, որ­պես կեր­պար­վես­տա­յին ազգ, տե­սա­նե­լի չենք այդ բնա­գա­վա­ռում, որ­տեղ ահ­ռե­լի գու­մար­ներ են շր­ջա­նառ­վում։ Ո՞րն է նրանց հա­ջո­ղու­թյան բա­նա­լին։
-Հրեա­նե­րը սեր­տո­րեն հա­մախ­մբ­ված են, մենք հա­մախ­մբ­վում ենք, երբ դա­նա­կը ոս­կո­րին է հաս­նում։ Նրանք, հա­վա­տա­ցեք, որ մեզ­նից ոչ ա­վե­լի խե­լա­ցի են, ոչ էլ ա­վե­լի հին պատ­մու­թյուն ու­նեն։ Բայց չե­ղած տե­ղից պե­տու­թյուն ստեղ­ծե­ցին, այ­նինչ մենք պե­տու­թյուն­ներ ենք շա­րու­նակ ստեղ­ծում և պար­բե­րա­բար կոր­ծա­նում դրանք։ Հրեա­նե­րը, ի դեպ, մու­րա­ցիկ­ներ չու­նեն, նրանք ցան­կա­ցած ազ­գա­յին ծրագ­րի շուրջ իս­կույն հա­մախ­մբ­վե­լով մեծ խն­դիր­ներ են լու­ծում։ Այդ­պես է դա­րեր շա­րու­նակ։ Նրանց հետ կեր­պար­վես­տի բնա­գա­վա­ռում կա­րե­լի է աշ­խա­տել ա­ռանց որևէ բար­դույ­թի։
Ի դեպ, իմ տոհ­մում և՛ ռուս­ներ կան, և՛ հրեա­ներ, և բնա­կա­նա­բար հա­յեր։ Բայց ես հայ ազ­գա­յին կեր­պար­վես­տի ջա­տա­գովն եմ։
-Ամ­փո­փիչ հարցս սա է. ի՞նչ եք ակն­կա­լում 2021-ից։
-2021-ին, հա­վա­տա­ցած եմ, որ մեր եր­կի­րը կվե­րա­կանգ­նի իր ան­կախ պե­տա­կա­նու­թյու­նը, և հայ ազ­գա­յին մշա­կույթն ու ար­վես­տը կդառ­նան պե­տու­թյան զար­գաց­ման գոր­ծոն­ներ։

Հար­ցազ­րույ­ցը՝
Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱ­ՆԻ

Լուսանկարներ

. .
Դիտվել է՝ 48687

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ