Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Ագռա­վա­քար

Ագռա­վա­քար
12.11.2019 | 01:37

(Նախորդ մասը)

Լու­րյեի էթ­նո-հո­գե­բա­նա­կան պրպ­տում­ներն ուղղ­ված են ան­գի­տակ­ցա­կա­նու­թյան ո­լոր­տի խոր շեր­տե­րին: ՈՒ­շադ­րու­թյուն է դարձ­վում ար­քե­տի­պի ման­րա­մաս­նե­րից մե­կին. «Ան­ցա­ծի մա­սին հի­շո­ղու­թյու­նը» հա­յե­րի գի­տակ­ցու­թյան կարևո­րա­գույն բա­ղադ­րիչ­նե­րից մեկն է: Ան­ցյա­լի վե­հու­թյան, հին հայ­կա­կան պե­տա­կա­նու­թյան, հա­յե­րի ոս­կե­դա­րի մա­սին հի­շո­ղու­թյունն ու­նե­ցել է հս­տակ վախ­ճա­նա­բա­նա­կան, գրե­թե կրո­նա­կան ե­րան­գա­վո­րում: Այդ ե­րա­զան­քի հետ կապ­ված գա­ղա­փար­ներն ի­րենց մեջ չէին նե­րա­ռում դրանց ի­րա­գործ­ման «այժմ» և «այս­տեղ» կար­գա­վո­րու­մը, այլ միայն «երբևէ»-ի հույ­սը: XI դա­րին թվագր­վող «Բա­րի ժա­մա­նակ­նե­րի մա­սին» ա­վան­դազ­րույ­ցում աս­վում է.«…/ Եվ կժո­ղով­վի իր երկ­րում/ Աշ­խար­հով մեկ ցաք ու ցրիվ հայ ժո­ղո­վուր­դը/Եվ կգան հա­յե­րը ա­մեն կող­մից»: … Այդ մա­սին է նաև Ն. Շնոր­հա­լու (XII դար) ե­ղե­րեր­գը. «… Յայն­ժամ որ­դիք իմ հե­ռա­ցած,/ որք այժմ հի­նէն էք բա­ժա­նած,/Գայք ի վե­րայ բար­ձեալ կա­ռաց /պա­լա­րա­կաց ե­րի­վա­րաց/, Որք ցր­վե­ցույք յա­մեն կող­մանց/ չո­րեք­ծա­գեան տիե­զե­րաց.../»:


Դի­տար­կե­լով հայ­կա­կան սփյուռ­քը, ո­րը նույն­պես չի սպր­դել Լու­րյեի տե­սա­դաշ­տից, հե­ղի­նա­կը հա­յե­րին ա­ռա­ջար­կում է դի­մել ի­րա­կան պե­տու­թյան կազ­մա­վոր­մա­նը: Պե­տու­թյուն, ո­րը հնա­րա­վոր կլի­նի «երբևէ» ստեղ­ծել, իսկ դրա հա­մար անհ­րա­ժեշտ է նախ և ա­ռաջ կոր­ծա­նել Երևա­նը, ո­րը կա­րող է գո­յու­թյուն ու­նե­նալ որ­պես հի­շո­ղու­թյուն, որ­պես ա­ռաս­պել: «Հա­յե­րի հա­մար հի­շո­ղու­թյուն­ներն, ընդ­հան­րա­պես, ու­նեն հա­տուկ ի­մաստ, հասց­վում են գրե­թե կուռ­քի, պաշ­տա­մուն­քի աս­տի­ճա­նի: Դա հս­տա­կո­րեն ար­տա­հայտ­ված է ժա­մա­նա­կա­կից հայ գրող Պ. Զե­թուն­ցյա­նի պիես­նե­րից մե­կում՝ «Ա­վեր­ված քա­ղա­քի ա­ռաս­պե­լում»: Այդ պիե­սը Ար­շակ ար­քա­յի քա­ղա­քի՝ Ար­շա­կա­վա­նի մա­սին է, քա­ղաք, ո­րը գո­յատևել է ըն­դա­մե­նը մի քա­նի տա­րի, ա­վեր­վել՝ իր վե­հու­թյա­նը չհա­սած: Պիե­սում ան­հաս­կա­նա­լի է. ի՞նչ է ստեղ­ծում ար­քան՝ հզոր քա­ղաք, թե հզոր քա­ղա­քի մա­սին ա­ռաս­պել, խոր­հր­դա­նիշ: Ա­վե­լի շուտ երկ­րոր­դը, քան ա­ռա­ջի­նը… Ա­հա, ար­քան բան­տում է, քա­ղա­քը սրբ­վել է երկ­րի ե­րե­սից. «Դրաս­տա­մատ (ար­քա­յի եր­բեմ­նի մտե­րիմ). – Ար­շա­կա­վա­նի հետքն ան­գամ չի մնա­ցել: Միայն մերկ հող, մո­խիր, և թա­փա­ռում են այն­տեղ ան­տուն շներն ու ոռ­նում՝ նկա­տե­լով որևէ ճրագ: Բայց մար­դիկ գա­լիս են այն­տեղ: Ամ­բողջ երկ­րից գա­լիս է ժո­ղո­վուր­դը: Այդ ա­նա­պա­տա­յին վայ­րը սր­բա­զան է դար­ձել: Զին­վոր­նե­րը վռն­դում են մարդ­կանց այն­տե­ղից, ծե­ծում, նե­տում են զն­դան, բայց նրանք շա­րու­նա­կում են գալ:


ԱՐ­ՇԱԿ- Տես­նո՞ւմ ես,Դրաս­տա­մատ, ա­զատ քա­ղա­քի գա­ղա­փարս կծա­ռա­յի այս երկ­րի վե­րած­նն­դին… Ես մարդ­կանց հա­մար ա­ռաս­պել ստեղ­ծե­ցի, թո­ղե­ցի հի­շո­ղու­թյուն… ո­րը կփո­խանց­վի սերն­դե­սե­րունդ»:
Մե­նագ­րու­թյան մեջ մատ­նանշ­վում է «Տա­ճար տա­նող ու­ղին», տա­ճար «Մեծ Հա­յաս­տան» ան­վամբ «Ներ­կա­յիս Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյան տա­րած­քը չի ըն­կալ­վում որ­պես ամ­բող­ջա­կան Հա­յաս­տան: Դա նրա մի փոքր մասն է, և Երևա­նը նրա կենտ­րո­նը: Բայց ամ­բողջ Հա­յաս­տա­նը, ինչ­պես հա­յե­լու մեջ, ար­տա­ցոլ­ված է Երևա­նում: Երևա­նյան ան­վա­նում­նե­րում գե­րա­կա­յում է «նոր» բա­ռը, Նոր Սե­բաս­տիա, Նոր Զեյ­թուն, Նոր Բու­թա­նիա, Նո­րա­գյուղ և այլն: Երևա­նի շր­ջան­նե­րը կրում են եր­բեմ­նի հա­յե­րով բնա­կեց­ված հո­ղե­րի ան­վա­նում­նե­րը: Ստեղծ­վել է ա­ռաս­պե­լի մարմ­նա­վո­րում դար­ձած քա­ղաք, իսկ այժմ այն ապ­րում է ինք­նու­րույն կյան­քով, նա թե­լադ­րում է հայ ժո­ղովր­դին իր կա­նոն­նե­րը (ին­չին բո­լո­րը ստիպ­ված են են­թարկ­վել, թեև ոչ բո­լո­րին է դա հա­ճե­լի)»:


Ա­յո, Երևա­նը, որ «թե­լադ­րում է հայ ժո­ղովր­դին իր կա­նոն­նե­րը», բո­լո­րին չէ, որ հա­ճե­լի է: Այդ պատ­ճա­ռով այն պետք է կոր­ծան­վի: Եվ այդ «պատ­մա­կան ա­րար­քի» ա­ռա­քե­լու­թյու­նը վե­րա­պահ­ված է Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նին, ո­րի հո­գե­բա­նա­կան բա­ղադ­րու­թյու­նը պար­տա­դիր չէ, որ հա­մա­պա­տաս­խա­նի հայ ազ­գի ար­քե­տի­պին, քա­նի որ «Անհ­նար է ազ­գա­բա­նու­թյան մի­ջո­ցով բա­ցատ­րել կոնկ­րետ պատ­մա­կան ան­ձանց գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը. բնա­վո­րու­թյան ան­հա­տա­կան ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րը, յու­րա­քան­չյուր ան­ձի դեպ­քում, գե­րիշ­խում են էթ­նիկ ա­ռանձ­նա­հատ­կու­թյուն­նե­րին: Էթ­նո­հո­գե­բա­նու­թյու­նը խմ­բե­րի կամ զանգ­ված­նե­րի հո­գե­բա­նու­թյունն է»:
Ա­հա թե ինչ­պես է Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նում քո­ղա­զերծ­վել ցե­ղաս­պա­նու­թյան գա­ղա­փա­րը. ա­ռա­ջին հեր­թին սկս­վեց Երևա­նի ա­մա­յա­ցու­մը՝ ար­տա­գաղ­թեց բնակ­չու­թյան ընտ­րա­խա­վի հատ­վա­ծը: «Ա­զատ և ան­կախ» Հա­յաս­տա­նի Հան­րա­պե­տու­թյու­նում ցե­ղաս­պա­նու­թյան մեկ­նար­կը տր­ված է:


Նոր իշ­խա­նու­թյուն­նե­րի սադ­րան­քով երևան­ցի­նե­րը վա­նում էին Ադր­բե­ջա­նի փախս­տա­կան­նե­րին: Ինչ­պես Լևոն Տեր-Պետ­րո­սյա­նը հայ­տա­րա­րեց Երևա­նի հե­տա­գա զար­գաց­ման մա­սին, մեկ մի­լիոն բնա­կի­չը բա­վա­րար է Հա­յաս­տա­նում՝ քա­ղա­քա­ցի­նե­րին կա­ռա­վա­րե­լու հա­մար, հիմ­նա­վո­րե­լով այդ տա­րած­քի հա­մես­տու­թյամբ: Սա­կայն, Իս­րա­յե­լը, օ­րի­նակ, չնա­յած սահ­մա­նա­փակ հո­ղա­տա­րածք­նե­րին, իր դռ­նե­րը բա­ցեց ամ­բողջ աշ­խար­հի հրեա­նե­րի ա­ռաջ: Միևնույն ժա­մա­նակ, Ադր­բե­ջանն իր տա­րած­քում հա­վա­քեց շուրջ մեկ մի­լիոն մու­սուլ­ման­նե­րի, այդ թվում, թուրք-մես­խեթ­ցի­նե­րի՝ բո­լոր մու­սուլ­ման­նե­րին հայ­տա­րա­րե­լով «Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի փախս­տա­կան­ներ», հե­տա­գա­յում, Լեռ­նա­յին Ղա­րա­բա­ղի հար­ցի լուծ­ման նպա­տա­կով, նոր հան­րաք­վե սադ­րե­լու դեպ­քում, նրանց օգ­տա­գոր­ծե­լու հա­մար:


Միան­գա­մայն ճիշտ է գնա­հա­տում ստեղծ­ված ի­րա­վի­ճա­կը Ս. Լու­րյեն իր մե­նագ­րու­թյան մեջ. «1915 թ. հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը և դրան հա­ջոր­դած մի շարք ի­րա­դար­ձու­թյուն­ներ (հետ­պա­տե­րազ­մյան խա­ղաղ կոն­ֆե­րանս­նե­րի շա­րա­նը, որ­տեղ քն­նարկ­վում կամ, հե­տո ար­դեն, չէր քն­նարկ­վում «հայ­կա­կան հար­ցը») հայ ժո­ղովր­դի հա­մար ահ­ռե­լի ցն­ցում էր: Ընդ ո­րում, հայտ­նի չէ, թե ինչն էր ա­ռա­վել ցն­ցող. թուր­քե­րի վայ­րա­գու­թյուն­նե­րը, մեկ մի­լիո­նը գե­րա­զան­ցող զո­հե­րի քա­նա­կը, զանգ­վա­ծա­յին գա՞ղ­թը, թե՞ հա­մաշ­խար­հա­յին պա­տե­րազ­մին հա­ջոր­դած խա­ղաղ կոն­ֆե­րանս­նե­րի ա­ղա­ղա­կող ա­նար­դա­րու­թյու­նը, որ­տեղ չա­րի­քը չդա­տա­պարտ­վեց, որ­տեղ հա­յե­րին մերժ­վեց ոչ միայն Թուր­քիա­յի սահ­ման­նե­րում գո­նե «ազ­գա­յին օ­ջախ» ու­նե­նա­լու» ի­րա­վուն­քը, ոչ միայն փոխ­հա­տու­ցու­մը՝ կորց­րած նյու­թա­կան ու­նեց­ված­քի դի­մաց, այլև նույ­նիսկ բա­րո­յա­կան ա­ջակ­ցու­թյու­նը: Հա­յե­րին պար­զա­պես ու­րա­ցան: Այդ ըն­թաց­քում աշ­խար­հը հասց­րեց մո­ռա­նալ հա­յե­րի ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը, իսկ դա նրանց հա­մար պա­կաս ծանր չէր, քան բուն ցե­ղաս­պա­նու­թյու­նը: Նրանք ապ­րում էին տար­բեր եր­կր­նե­րում ցր­ված, աշ­խար­հի հա­մընդ­հա­նուր ա­նար­դա­րու­թյան մեջ հա­մոզ­ված՝ հա­ճախ փոր­ձե­լով նույ­նիսկ թաքց­նել ի­րենց ծա­գու­մը, թեև նրանց այլևս ոչ մի տեղ չէին հե­տապն­դում: Թուրք դի­վա­նա­գետ­նե­րի նկատ­մամբ ի­րա­կա­նաց­ված մի շարք ա­հա­բեկ­չա­կան գոր­ծո­ղու­թյուն­նե­րը չա­փա­զանց մեղմ մխի­թա­րու­թյուն էին: Հա­յե­րի գի­տակ­ցու­թյան կոնֆ­լիկ­տայ­նու­թյան մա­կար­դա­կը շա­րու­նա­կում էր իր գե­րա­ճը»:
Այդ կերպ, ինչ­պես Եվ­րո­պան և ԱՄՆ-ը, այդ­պես և Սո­վե­տա­կան Ռու­սաս­տա­նը շտա­պե­ցին «մո­ռա­նալ ան­հար­մար հայ­կա­կան հար­ցը», ո­րը խան­գա­րում էր հա­մաշ­խար­հա­յին ա­ռա­ջա­տար տե­րու­թյուն­նե­րի զար­գաց­մանն ու տն­տե­սա­կան ըն­դար­ձակ­մա­նը:


«Բո­լոր հար­ցե­րը լուծ­վում էին ա­ռանց հա­յե­րի և ի հա­շիվ հա­յե­րի, ո­րոնք վեր­ջին հաշ­վով զրկ­վե­ցին հայ ազ­գի բնօր­րա­նը հան­դի­սա­ցող տա­րածք­նե­րի ճն­շող մե­ծա­մաս­նու­թյու­նից»: Լու­րյեն չի ցան­կա­նում բա­ցա­հայ­տո­րեն ցույց տալ իր մե­նագ­րու­թյան հա­կա­սո­վե­տա­կան, հա­կա­ռու­սա­կան էու­թյու­նը (այդ մա­սին հե­տո կա­սի ԱՄՆ նա­խա­գա­հի օգ­նա­կան Բոլ­թո­նը): Նա այդ ա­նում է զգու­շա­բար. «Միակ եր­կի­րը, որն այն տա­րի­նե­րին ըն­կալ­վում էր ոչ թշ­նա­մա­կան, մնա­ցել էր Ռու­սաս­տա­նը, ընդ ո­րում, ար­դեն Սո­վե­տա­կան Ռու­սաս­տա­նը: Այն, իբրև թե, ո­րոշ հո­գա­տա­րու­թյուն էր ցու­ցա­բե­րում հա­յե­րի հան­դեպ: «1915 թ. ջար­դե­րի պատ­ճա­ռով թուր­քե­րի նկատ­մամբ ա­ռա­ջա­ցած ա­տե­լու­թյու­նը, և Լո­զա­նից հե­տո հա­յե­րից հրա­ժար­ված Եվ­րո­պա­յի դա­վա­ճա­նու­թյան հան­դեպ վր­դով­մուն­քը, փաս­տո­րեն ստի­պում են նրանց նետ­վե­լու փր­կա­րար Ռու­սաս­տա­նի գիր­կը: Նա ըն­դու­նում է Արևմուտ­քի ան­լուրջ վե­րա­բեր­մուն­քից վի­րա­վոր­ված և մերժ­ված հա­յե­րին: Օգ­տա­գոր­ծե­լով հո­գե­վեր­լու­ծա­բան­նե­րի տեր­մի­նա­բա­նու­թյու­նը, Սո­վե­տա­կան Ռու­սաս­տա­նը ստանձ­նում է ա­մե­նա­կա­րող մոր կեր­պար, ո­րը կա­րող է օգ­նել և պաշտ­պա­նել թշ­նա­մա­կան աշ­խար­հից»:


Ս. Լու­րյեն շա­րու­նա­կում է. «Որ­քան ա­վե­լի էր զար­գա­նում, իր սահ­ման­ներն ըն­դար­ձա­կում Երևա­նը, այն­քան ա­վե­լի միա­տարր էր դառ­նում նրա մի­ջա­վայ­րը: Այդ քա­ղա­քում ապ­րում են հա­մա­րյա թե միայն հա­յեր… Այս ա­ռու­մով Երևա­նը բա­ցա­ռիկ է… իր փոխ­հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րի ո­ճով, իր չա­փա­զանց միաս­նա­կան մի­ջա­վայ­րով… ա­վան­դա­կան և պահ­պա­նո­ղա­կան … մեր առջև բա­ցա­ռիկ երևույթ է: ՈՒր­բա­նի­զա­ցիան սո­վո­րա­բար ու­ղեկց­վում է ա­վան­դույթ­նե­րի ա­վե­րա­ծու­թյամբ, սո­ցիա­լա­կան մի­ջա­վայ­րը դարձ­նում ա­ռա­վել բաց և հան­դուր­ժող զա­նա­զան ար­ժեք­նե­րի և վար­քաձևե­րի նկատ­մամբ: Երևա­նում հա­կա­ռակ գոր­ծըն­թացն է: Քա­ղա­քի ա­ճի, նրա ին­դուստ­րաց­ման չա­փե­րին հա­մա­պա­տաս­խան (հա­մե­նայն դեպս, դրան զու­գա­հեռ), Երևա­նի սո­ցիա­լա­կան մի­ջա­վայ­րը դառ­նում է ա­վե­լի ներ­փակ և պահ­պա­նո­ղա­կան»:
Երևա­նը բնու­թագ­րե­լով, Լու­րյեն հա­տուկ ըն­դգ­ծում է բա­ցա­ռի­կու­թյու­նը և, հատ­կա­պես, տվյալ ֆե­նո­մե­նի ար­հես­տա­կա­նու­թյու­նը՝ ցա­վոտ կե­տե­րի բա­ցա­հայտ­մամբ, ո­րը դժ­վար չէ կո­ռո­զիա­յի են­թար­կել նպա­տա­կա­յին ագ­րե­սիվ հոս­քի պա­րա­գա­յում:
Ա­ռա­ջին հա­յաց­քից, այդ հան­գա­մանքն ու­ներ դրա­կան նշա­նա­կու­թյուն, բայց հատ­կա­պես նշ­ված ցա­վոտ կե­տագ­ծին էր նպա­տա­կաուղղ­ված երևա­նյան ընտ­րա­խա­վի վե­րաց­ման դի­վեր­սիա­յի սլա­քը:


Հիմ­նա­կա­նում հար­ձակ­ման են են­թարկ­վում հատ­կա­պես ուր­բա­նի­զաց­ված մթ­նո­լոր­տի թվա­ցյալ «ամ­բող­ջա­կա­նու­թյու­նը և պահ­պա­նո­ղա­կա­նու­թյու­նը», խա­բու­սիկ «ա­վան­դա­կան և պահ­պա­նո­ղա­կան մի­ջա­վայ­րի միաս­նա­կա­նու­թյու­նը»: Պա­տա­հա­կան չէ, որ հե­ղի­նա­կը շեշ­տում է Երևա­նի ե­րի­տա­սարդ լի­նե­լը, ո­րի բնա­կիչ­նե­րը «թվում են հնա­տոհմ քա­ղա­քա­ցի­ներ, քա­ղա­քա­յին մշա­կույ­թին վա­ղուց վարժ­ված ուր­բա­նիստ ժո­ղո­վուրդ»: Դա հա­մա­պա­տաս­խա­նում է ի­րա­կա­նու­թյա­նը, բայց միա­կող­մա­նի: Մյուս կող­մից, վեր­լու­ծու­թյունն ակն­հայտ ան­հա­մա­պա­տաս­խա­նու­թյուն է բա­ցա­հայ­տում ի­րե­րի ի­րա­կան դրու­թյան հետ: Քա­ղա­քա­ցի­նե՞ր: Ա­յո՛: Ա­վան­դույթ­նե՞ր: Ո՛չ: Փաստ է, որ Երևանն իր «մի­լիո­նա­նոց» մա­կար­դա­կին է հա­սել «մո­նոէթ­նիկ վի­ճա­կում»: Սա­կայն ի­րա­կան չէ այն, որ Երևանն իր «մի­լիո­նա­նոց մո­նոէթ­նի­կու­թյամբ» ներ­կա­յաց­վում է «միաս­նա­կան ա­վան­դա­կան և պահ­պա­նո­ղա­կան մի­ջա­վայ­րով», քա­նի որ գյու­ղա­կան տար­րով հա­գե­ցած սո­ցիա­լա­կան բնա­կու­թյան ուր­բա­նի­զա­ցիան ի­րա­կա­նաց­վում է նվա­զա­գույ­նը քա­ղա­քա­ցի­նե­րի ե­րեք սերն­դի ըն­թաց­քում: Հենց այս­տեղ է թաքն­ված ծայ­րաս­տի­ճան վտան­գա­վոր այն ցա­վոտ կե­տը, ո­րի վրա ներ­գոր­ծե­լու մի­ջո­ցով ի­րա­գործ­վեց «ե­րա­զան­քի քա­ղա­քի» կոր­ծա­նու­մը:


Այ­նու­հետև. «հայ հայ­րե­նա­դարձ­նե­րի ներգ­րա­վու­մը հետ­պա­տե­րազ­մա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան մեջ տևեց ըն­դա­մե­նը մի քա­նի տա­րի և նրան­ցից շա­տե­րի հա­մար ա­վարտ­վեց սի­բի­րյան աք­սո­րով: Մեկ ան­գամ չէ, որ Երևա­նի տե­ղում նոր­մալ «ին­տեր­նա­ցիո­նալ» քա­ղաք կա­ռու­ցե­լու փոր­ձեր ձեռ­նարկ­վե­ցին, սա­կայն դրանք ոչ մի ար­դյունք չտ­վե­ցին: Երևանն ի­րե­նից ներ­կա­յաց­նում էր այն­պի­սի փակ մի­ջա­վայր, որ գաղ­թյալ­նե­րը ան­կա­րող էին մեր­վե­լու դրան: Ընդ ո­րում, սո­վե­տա­կան վար­չա­կար­գի պայ­ման­նե­րում, խոսք ան­գամ չէր կա­րող լի­նել բազ­մազ­գու­թյան դեմ գի­տակ­ցա­կան դի­մադ­րու­թյան մա­սին: Այն տա­րի­նե­րին մերձ­բալ­թյան հան­րա­պե­տու­թյուն­նե­րի մայ­րա­քա­ղաք­նե­րը, որ­տեղ, ի տար­բե­րու­թյուն Երևա­նի, ու­ժեղ էին հա­կա­ռու­սա­կան տրա­մադ­րու­թյուն­նե­րը, չկա­րո­ղա­ցան ի­րա­կան դի­մադ­րու­թյուն ցու­ցա­բե­րել բազ­մազ­գայ­նաց­մա­նը: Իսկ Երևա­նում ա­մեն բան, ա­սես կա­խար­դան­քով, ինք­նա­բե­րա­բար էր կա­տար­վում: Պատ­մա­բա­նը չի հայտ­նա­բե­րի որևէ վկա­յու­թյուն կամ թե­կուզ ինք­նա­խոս­տո­վա­նու­թյուն, որ այդ գոր­ծըն­թացն ուղ­ղորդ­վել է ինչ-որ մե­կի կող­մից: Երևա­նի ձևա­վոր­մանն առ­նչ­վող գա­ղա­փա­րա­խո­սա­կան ոչ մի հետք գո­յու­թյուն չու­նի: Ոչ մի գաղտ­նի ար­խի­վի ոչ մի բա­ցա­հայ­տում պատ­մա­բա­նին չի մո­տեց­նի Երևա­նի ձևա­վոր­ման հա­նե­լու­կի լուծ­մա­նը: Այս ար­տա­կարգ երևույ­թը բա­ցատր­վում է այն բա­նով, որ տվյալ պա­հին հայ էթ­նո­սը վե­րապ­րում էր իր «վե­րա­կա­ռու­ցո­ղա­կան» շր­ջա­նը, և ազ­գագ­րա­կան գոր­ծըն­թացն ա­վե­լի զո­րեղ գտն­վեց, քան քա­ղա­քա­կան, սո­ցիա­լա­կան և ժո­ղովր­դագ­րա­կան գոր­ծըն­թաց­նե­րը»:


Ինչ­պես նշ­ված է մե­նագ­րու­թյան մեջ. «հայ­կա­կան մայ­րա­քա­ղա­քում մշակ­վել են վար­քագ­ծի, բա­րե­վար­քու­թյան, ծե­սե­րի՝ հա­յե­րին նախ­կի­նում ան­ծա­նոթ, սա­կայն քա­ղա­քի բնակ­չու­թյան կող­մից ա­րագ յու­րաց­վող նոր օ­րի­նակ­ներ»: Սո­ցիալ-հո­գե­բա­նա­կան վար­քա­յին բնու­թագ­րե­րի հա­մա­ձայն, ստեղծ­վում էր Երևա­նի հա­տուկ տե­սակ՝ իր ու­րույն մթ­նո­լոր­տով: Մշակ­վել էին նույ­նիսկ ե­րե­կո­յան զբո­սան­քի ձևա­չա­փեր, ո­րո­շա­կիո­րեն հան­դարտ քայլ­քով, հատ­կա­պես, այս­պես կոչ­ված, «ոս­կե աշ­նան» շր­ջա­նում:


Հա­սա­րա­կու­թյան ա­ռա­վել ու­սյալ, բա­րե­կիրթ հատ­վա­ծին «ընտ­րաի­րա­վուն­քից» հե­ռաց­նե­լու հա­մար Հա­յաս­տա­նում իշ­խա­նու­թյու­նը բռ­նա­զավ­թող­ներն ի­րա­կա­նաց­նում էին բնակ­չու­թյան նպա­տա­կա­յին հո­գե­բա­նա­կան մշա­կում: Չէին խոր­շում նաև ներ­գոր­ծու­թյան «էկ­զո­տիկ» մի­ջոց­նե­րի կի­րա­ռու­մից: Այս­պես, 1992 թվա­կա­նի աշ­նա­նը Երևա­նի բուն կենտ­րո­նում, Լե­նի­նի ան­վան պո­ղո­տա­յի մայ­թին, Օ­պե­րա­յի և բա­լե­տի պե­տա­կան ա­կա­դե­միա­կան թատ­րո­նի շեն­քի մեր­ձա­կայ­քում, ե­րե­կո­յան ժա­մե­րին հայ­տն­վե­ցին մարդ­կա­յին ար­տա­թո­րան­քի բա­զում կույ­տեր, ին­չը ծայ­րաս­տի­ճան բա­ցա­սա­բար էր ազ­դում զբոս­նող մտա­վո­րա­կա­նու­թյան ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րի վրա: Բանն այն է, որ աշ­նա­նա­յին Երևա­նում ե­ղա­նա­կը հրա­շա­լի է, դա սեպ­տեմ­բե­րից նո­յեմ­բեր ա­միս­նե­րին էր, երբ օ­դի ջեր­մաս­տի­ճա­նը բա­րեն­պաստ է ե­րե­կո­յան զբո­սան­քի հա­մար: Երևան­ցի­նե­րը զբո­սան­քի ժա­մա­նակ հան­դի­պում էին մեկ­մե­կու, հա­ղոր­դակց­վում մի­մյանց հետ, քա­նի որ բո­լո­րը ճա­նա­չում էին ի­րար: Մարդ­կա­յին կեղ­տի կույ­տե­րը (ի դեպ, գե­ղե­ցիկ հար­դար­ված, ինչ­պես կրե­մը տոր­թի վրա) գար­շանք էին ա­ռա­ջաց­նում մտա­վո­րա­կա­նու­թյան մեջ, և նրանք բարձ­րա­ձայն ար­տա­հայ­տում էին ի­րենց դժ­գո­հու­թյու­նը, բա­ցա­սա­կան գնա­հա­տե­լով բնակ­չու­թյան այն ներ­կա­յա­ցու­ցիչ­նե­րին, ով­քեր ի­րենց թույլ էին տա­լիս «այդ­պի­սի այ­լան­դա­կու­թյուն»: Այդ ա­մե­նը, միա­սին վերց­ված, Երևա­նի մտա­վո­րա­կա­նու­թյանն աս­տի­ճա­նա­բար մղում էր հա­մընդ­հա­նուր դժ­գո­հու­թյան և աս­տի­ճա­նա­բար հան­րա­պե­տու­թյու­նից հե­ռա­նա­լու, այդ թվում, է­լեկտ­րա­կա­նու­թյան, խմե­լու ջրի և գա­զի մա­տա­կա­րա­րում­նե­րի ըն­թաց­քում հա­ճա­խա­կի ան­ջա­տում­նե­րի հա­մա­պատ­կե­րում: Կարևոր է նշել, որ մի բու­ժաշ­խա­տող (Ռու­բեն Սեդ­րա­կյան) ո­րո­շեց ստու­գել հի­շյալ կղկ­ղան­քի բա­ղադ­րու­թյու­նը, ո­րի հա­մար ա­ռա­վո­տյան ժա­մը 5-ին լուց­կու տու­փով վերց­րեց «մար­դու կեն­սա­բա­նա­կան» ար­տադ­րանք: Լա­բո­րա­տոր քն­նու­թյու­նը ցույց տվեց, որ դա ըն­դա­մե­նը ար­հես­տա­կան ներ­քո­ղար­կում էր (նրանց նման, որ վա­ճառ­վում էին արևմտյան եր­կր­նե­րի «հու­մո­րա­յին» խա­նութ­նե­րում): Երևան­ցի­նե­րի գի­տակ­ցու­թյան վրա հո­գե­բա­նա­կան ներ­գոր­ծու­թյան ան­հեր­քե­լի փաստ: Այդ կերպ Երևա­նի մտա­վո­րա­կա­նու­թյան նկատ­մամբ կի­րառ­վում էր հո­գե­բա­նա­կան մի­ջո­ցա­ռում­նե­րի լայ­նա­ծա­վալ բազ­մա­զա­նու­թյուն՝ նրա ար­տա­հոս­քը կազ­մա­կեր­պե­լու և «ե­րա­զան­քի քա­ղա­քի» բնակ­չու­թյան ընտ­րա­խա­վա­յին շեր­տը ոչն­չաց­նե­լու նպա­տա­կով:
(շա­րու­նա­կե­լի)

Ռուսերենից թարգմանեց
Դավիթ Մկր ՍԱՐԳՍՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2066

Մեկնաբանություններ