Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Նոր Հայաստանն արդեն անցյալու՞մ է

Նոր Հայաստանն արդեն անցյալու՞մ է
16.07.2018 | 11:22

Հայ առաքելական եկեղեցու ու կաթողիկոս Գարեգին Երկրորդի շուրջ իրավիճակը նորից սրվել է: «Նոր Հայաստան, նոր կաթողիկոս» շարժման անդամները, որ պահանջում են կաթողիկոսի հրաժարականը, նոր գործողություններ են ձեռնարկել` իրավական դաշտից դուրս եկող: Հայկական լրատվամիջոցները հաղորդում են` հղում անելով Գարեգին Երկրորդի մամլո քարտուղար հայր Վահրամ Մելիքյանին, որ «հայտնի նախաձեռնության ներկայացուցիչները նորից փորձեցին խախտել հանգստությունն ու աղոթքի մթնոլորտը համայն հայության հոգևոր կենտրոնում` սադրիչ գործողություններով ու վիրավորական արտահայտություններով կաթողիկոսի ու հոգևորականների հասցեին»: Դա հուլիսի 13-ին էր, Էջմիածնում, հաջորդ օրը նրանք փակել են կաթողիկոսի ճանապարհը Գնդեվանք:

Վեհափառը ստիպված է եղել մեքենան լքել ոստիկանների ուղեկցությամբ: Նա ոչ մի բառ չարտաբերեց, իսկ «Նոր Հայաստան, նոր կաթողիկոս» շարժման անդամները քայլում էին նրա հետևից ու բղավում էին «Գարեգին, հեռացիր»: Ինչ-որ պահի կարող էր ծեծկռտուք սկսվել, որովհետև բողոքողները չէին ցանկանում կասթողիկոսի ճանապարհը բացել: Մեկնաբանելով կատարվածը` Մելիքյանն ընդգծել է, որ այդ գործողությունները պետք է դատապարտվեն ու շարժման ակտիվիստները պետք է պատժվեն օրենքի ողջ խստությամբ: Վերջին հարցում կասկածներ կան: «Նոր Հայաստան, նոր կաթողիկոս» շարժման ներկայացուցիչները համակարգող Կարեն Պետրոսյանի գլխավորությամբ, արդեն շրջափակել են կաթողիոսի նստավայրը: Հուլիսի 6-ին: Aysor.am-ին այն ժամանակ Պետրոսյանն ասել էր. «Դա մեր տարածքն է: Եթե մենք իրավունք չունենք այդ տարածք մտնել, թող ոստիկանություն կանչեն ու մեզ բերման ենթարկեն»: Սակայն իրավապահները իրենց երկիմաստ պահեցին: Ըստ ամենայնի` պետք էր, որ հուլիսի 7-ին Հայաստանի վարչապետ Նիկոլ Փաշինյանը Գարեգին Երկրորդի հետ հայտնվի Հայ առաքելական եկեղեցու երիտասարդական համաշխարհային հավաքի եզրափակիչ հավաքին, որ մի քանի օր անց Էջմիածինը մաքրեն բողոքավորներից: Դա էլ իր տրամաբանությունն ունի: Հայաստանի նոր ղեկավարությունը իշխանության եկավ բազմամարդ ժողովրդավարական հանրահավաքների ալիքի վրա: Բայց խնդիրն այն է, որ «հեղափոխությունը» հանկարծ չի ավարտվում: Փոփոխությունների էյֆորիայից ուզում են օգտվել շատերը` փորձելով բռնի ուժով իրենց կամքը պարտադրել:

Մի կողմից` ներկա կառավարությունը չի կարող «դավաճանել» ժողովրդական շարժման իդեալներին, որի շնորհիվ իշխանության է եկել, մյուս կողմից` Փաշինյանի կառավարությունը այսօր ստիպված է գործել այլ ալգորիթմով, քան եղել է ընդդիմության մեջ: Ժամանակն է կարգուկանոն հաստատել կրոնական բարդ ոլորտում: Արդեն չեն աշխատում չխառնվելու փորձերը, որովհետև եկեղեցին պետությունից անջատ է: Այս առումով` հետաքրքիր է Հայ առաքելական եկեղեցու հունական թեմի ղեկավար հայր Խորեն Առաքելյանի հայտարարությունը։ Նա նկատում է, որ հայ ժողովուրդը նախկինում ցույց է տվել սիրո ու հանդուրժողականության բացառիկ օրինակ, որով կարելի էր հպարտանալ պատմական հայրենիքից դուրս: «Մենք վստահ էինք, որ նոր Հայաստան ենք կառուցում: Բայց այսօր, ավաղ, հուսահատ ենք: Նոր Հայաստանն արդեն անցյալում է մնացել»: Հայր Խորենի կարծիքով` կատարվողը հիշեցնում է դարաշրջանը, որ բնորոշ էր «բացառապես աթեիստական բոլշևիկյան Հայաստանին», երբ եկեղեցին մերժվում ու հետապնդվում էր: Հայ առաքելական եկեղեցին իր գոյության 1715 տարիներին այնպես է ներաճել հայ հասարակության ու պետականության մեջ, որ անհնար է անջատել: Այդ պատճառով ներկա բռնի գործողությունները Եկեղեցու նկատմամբ լուրջ սպառնալիքներ են: Այդ թվում և նոր իշխանության համար: Հրապարակային հարձակումները կաթողիկոսի վրա և կարգուկանոնը ապահովողների անվճռականությունը վարկաբեկում են «սիրո հեղափոխության» ֆենոմենը: Հայ առաքելական եկեղեցու ու Գարեգին Երկրորդի շուրջ իրավիճակի սրման հետ միաժամանակ կտրուկ սրվել է կրոնական լարումը Ադրբեջանում: Հուլիսի 3-ին ոմն Յունիս Սաֆարովի մահափորձը Գյանջայի քաղաքապետ Էլմար Վելիևի դեմ վերաճեց շատ ավելիի: Հուլիսի 10-ին քաղաքում «150-200 մարդու հանրահավաք եղավ արմատական կրոնական ուղղվածությամբ», որը ցրելիս ոստիկանական երկու սպա սպանվեցին: Գնահատելով իրավիճակը` Day.az-ը արձանագրեց. «Գյանջան միակ վայրն է, որտեղ ուժեղ է արմատական տարրերի ազդեցությունը, որ քողարկվում են, ավելի շուտ ձևանում են «իսկական մուսուլմաններ` սրբերի պատվիրանների կրողներ» և «հենց այդ քաղաքում է գործել քաղաքականացված արմատական «իրական մուսուլմանների» խմբակը, որ ղեկավարվում է դրսից»:


Քաղաքականացումը միայն Գյանջայի միջադեպում չէ: Երբ հուլիսի 6-ին «Նոր Հայաստան, նոր կաթողիկոս» շարժման անդամները ներխուժեցին կաթողիկոսի նստավայր, նրանք հոգևոր ղեկավարությանը մեղադրեցին, որ իբր քրիստոնեական մեծագույն սրբության` Լոնգինի գեղարդի մի մասը կտրել ու նվիրել է ռուս քաղաքապետերից մեկին: Էջմիածինը հերքեց այդ լուրերը և ցուցադրեց Սուրբ Գեղարդը: Բայց հակառուսական նստվածքը մնաց: Ադրբեջանում որոշ պաշտոնաթող պաշտոնյաներ սկսեցին մատնացույց անել «էքստրեմիստների» Իրանի ղեկավարության մեջ, որ «փորձում են ապակայունացնել Ադրբեջանը երկար ժամանակ և կոնֆլիկտ են սադրում շիաների ու սուննիների միջև»: Ակնհայտ են երկու մեդիահարձակումները Մոսկվայի ու Թեհրանի վրա: Կարծես զուգահեռ գործընթացները միմյանց հետ խնդիրներ ունեցող երկու հանրապետություններում հատվում են: Բաքվի ու Երևանի առաջ լուրջ մարտահրավեր են, որ գուցե նրանք պիտի համատեղ հաղթահարեն, որովհետև Անդրկովկասում տագնապալի իրադարձություններ են:
Ստանիսլավ ՍՏՐԵՄԻԴԼՈՎՍԿԻ, REGNUM


Հ.Գ. Բնական է, որ պիտի նման հրապարակում հայտնվեր ռուսական մամուլում, բայց անբնական է, որ հայ իրավապահները բացարձակապես անմասնակից ու անհաղորդ են եկեղեցու շուրջ ծավալվող իրադարձություններին: Այն տպավորությունն է, որ Հայ առաքելական եկեղեցին Հայաստանի տարածքում չի գործում կամ իրավապահները կաշկանդված են իրենց գործողություններում ինչ-որ պարտավորություններով` չգիտես ում առաջ: Ինչ-որ մեծ սկանդալ է հասունանում, որի վերջին գործողությունը հաստատ խաղաղ չի լինելու, իսկ դա կասեցնելու համար անհրաժեշտ է կալանավորել «Նոր Հայաստան, նոր կաթողիկոս» շարժման անդամներին: Հասարակական կարգը խախտելու բազում ապացույցներ նրանք տվել են ու անպատժալիությունից արբած` պատրաստ են նոր «սխրանքների»: ՈՒ՞մ է դա պետք: Սա է հարցը: Մի՞թե իսկապես «նոր Հայաստանն արդեն անցյալում է»:

Անահիտ ԱԴԱՄՅԱՆ

Դիտվել է՝ 3422

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ