Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

«Մենք այ­սօր չու­նենք այն ըն­կա­լու­մը, որ Կար­սը մեր ձեռ­քից վերց­րել են հա­նի­րա­վի, Վա­նը ուղ­ղա­կի գո­ղա­ցել են»

«Մենք այ­սօր չու­նենք այն ըն­կա­լու­մը, որ Կար­սը մեր ձեռ­քից վերց­րել են հա­նի­րա­վի, Վա­նը ուղ­ղա­կի գո­ղա­ցել են»
25.10.2019 | 01:14

«Ի­րա­տե­սի» հյու­րը ռե­ժի­սոր, Հան­րա­յին հե­ռուս­տաըն­կե­րու­թյան «Կես­գի­շերն անց» հա­ղոր­դա­շա­րի վա­րող ԱՐ­ԹՈՒՐ ԲԱԽ­ՏԱ­ՄՅԱՆՆ է:


-Պա­րոն Բախ­տա­մյան, «Հայ­ֆիլ­մի» վե­րած­նն­դին հա­վա­տո՞ւմ եք, թե՞ դա ու­տո­պիա է, դա­տարկ ե­րա­զանք:
-Բա­ռա­ցիո­րեն ե­րա­զանք է: Եվ կարևոր չէ՝ կի­նո­յի մա­սին օ­րենք ու­նե՞նք, թե՞ ոչ, լա՞վն է, թե՞ վատն է: Որ­քան էլ պա­րա­դոքս է, բայց ար­վես­տը պե­տու­թյան քա­րոզ­չու­թյան, պե­տա­կան քա­ղա­քա­կա­նու­թյան, հզոր տն­տե­սու­թյան ար­տա­ցո­լանքն է: Հայ­ֆիլ­մի կամ հայ գի­տու­թյան բուռն վե­րել­քը կա­յա­ցավ մի կայս­րու­թյան մեջ, որն այդ­պի­սին էր: Այդ կայս­րու­թյան մեջ կար մի ժո­ղո­վուրդ, որն այդ խն­դի­րը շատ ա­րագ ըն­կա­լեց, տի­րա­պե­տեց գոր­ծիք­նե­րին և լա­վա­գույնս դրսևոր­վեց: Ար­վես­տը, սպոր­տը, ֆի­զի­կան, աստ­ղա­գի­տու­թյու­նը, քի­միան, այլ ո­լորտ­ներ մե­զա­նում վե­րելք ապ­րե­ցին: Իմ կար­ծի­քով` «լայ­նար­ձակ երկ­րի» մո­դե­լը մեզ տվեց մո­դեռն ու հա­մար­ձակ ինք­նար­տա­հայտ­ման հնա­րա­վո­րու­թյուն: Հի­մա բա­կա­յին, լո­կալ է դար­ձել ար­վես­տը, ու­թե­րորդ դա­սա­րան­ցու շա­րադ­րու­թյուն. զուտ անձ­նա­կան հե­տաք­րք­րու­թյուն­ներ, ո­րոնք այդ­պես էլ մնում են նեղ անձ­նա­կա­նի սահ­ման­նե­րում: Պետք է կր­թել այն­պես, որ անձ­նա­կան հե­տաք­րք­րու­թյուն­նե­րը Բագ­րա­տա­շե­նի ան­ցա­կե­տից դուրս գան, դառ­նան նաև ու­րի­շի հե­տաք­րք­րու­թյուն­նե­րը: Ե­թե մեր կյան­քի պատ­մու­թյու­նը չի դառ­նում ու­րի­շի կյան­քի պատ­մու­թյուն, դա գրա­կա­նու­թյուն չէ, կի­նո չէ, նման է ըն­տա­նե­կան լու­սան­կար­նե­րի ալ­բո­մի, ո­րը, ըն­տա­նի­քի ան­դամ­նե­րից ու մտե­րիմ­նե­րից բա­ցի, ոչ ո­քի հե­տաքր­քիր չէ: 30 տար­վա ան­կախ, շու­կա­յա­կան աշ­խար­հի հետ ա­զատ շփ­ման շր­ջա­նը շատ փոքր դրսևո­րում է ու­նե­ցել ար­վես­տում: Ինձ կա­րող են հա­կադր­վել՝ տա­լով մի քա­նի հան­ճա­րեղ մարդ­կանց ա­նուն­ներ, ո­րոնք ճա­նաչ­ված են աշ­խար­հում, ինչ­պես, ա­սենք, Տիգ­րան Ման­սու­րյա­նը: Բայց Տիգ­րան Ման­սու­րյա­նը կայ­սե­րա­կան դպ­րո­ցի ար­դյունք է: Կան մի քա­նի ա­նուն­ներ էլ հա­մաշ­խար­հա­յին հար­թակ­նե­րում, որ ա­վե­լի ե­րի­տա­սարդ են, բայց նրանք չեն ներ­կա­յաց­նում մեզ ու մեր եր­կի­րը: Նրանք միայն ա­նուն-ազ­գա­նուն­նե­րով և անձ­նագ­րե­րով են Հա­յաս­տա­նից: Ի­րենք ի­րենց են ներ­կա­յաց­նում, ոչ թե Հա­յաս­տա­նը: Այ­սինքն՝ սա մնում է անձ­նա­կան մա­կար­դա­կում, երևույթ չի դառ­նում, չի ընդ­հան­րա­նում երկ­րի նկա­րագ­րում: Մի բան, որ միշտ էլ ե­ղել է, ան­գամ երբ մենք պե­տու­թյուն, պե­տա­կա­նու­թյուն չենք ու­նե­ցել: Գե­նե­րալ էլ ենք ու­նե­ցել, ա­կա­դե­մի­կոս էլ, նա­խա­րար էլ:
-Եվ ան­գամ՝ ծո­վա­կալ­ներ՝ ան­ծով Հա­յաս­տա­նի պայ­ման­նե­րում:
-Ա­յո՛: Երբ շա­րու­նակ ա­սում են, թե մշա­կույ­թը մեր ա­մե­նա­ներ­կա­յա­նա­լի գոր­ծոնն է, պետք է գի­տակ­ցեն, որ այդ մշա­կույ­թի վրա հար­կա­վոր է ներդ­րում ա­նել: Այ­սինքն՝ պետք է ու­նե­նալ բիզ­նես ծրա­գիր. որ բնա­գա­վա­ռում ես ներդ­րում ա­նում՝ ինչ ստա­նա­լու նպա­տա­կով: Մեզ մոտ ընդ­հա­նուր պատ­կե­րա­ցում­ներ են գոր­ծում. հա՛մ գյու­ղե­րում պի­տի զար­գա­նա մշա­կույ­թը, հա՛մ քա­ղաք­նե­րում, հա՛մ մար­զե­րում, ա­մե­նու­րեք պի­տի լի­նեն ա­կա­դե­միա­ներ: Ա­մեն մե­կին մի փոքր բան տա­լով՝ փոքր էլ ար­դյունք ենք ա­պա­հո­վում: Ա­սենք թե եր­բեմն ինչ-որ հրա­վա­ռու­թյուն լի­նում է, դա ո­րակ չի դառ­նում, դա կար­ճատև հրա­վա­ռու­թյուն է, նման այն կես­գի­շերն անց հրա­վա­ռու­թյուն­նե­րին, ո­րոնց դեմ ՆԳՆ-ն ան­զոր է:

-ՈՒ­րեմն ի՞նչ, մենք չու­նե՞նք աշ­խար­հի հետ երկ­խո­սե­լու եզ­րեր:
-Մենք, բա­ռի բուն ի­մաս­տով, ծվա­րել ենք մեր լեռ­նե­րում. աշ­խար­հը` աշ­խար­հով, մենք՝ մե­զա­նով:
-Լեռ­նե­րում ծվա­րել ենք, բայց չենք պահ­պա­նել մեր նա­խասկ­զբ­նա­կան նկա­րա­գի­րը, այ­դու­հան­դերձ:
-Ա­յո՛, չենք պահ­պա­նել: Գո­նե ա­սեինք՝ մենք այս­պի­սին ենք, ու վերջ: Բայց ոչ: Մեջ­տե­ղից պատռ­վում ենք, որ մեր կեն­ցա­ղով, սնն­դա­կար­գով, սո­վո­րույթ­նե­րով պատ­ճե­նենք եվ­րո­պա­կա­նը: Ա­րագ սնն­դի մեծ կե­տեր են բա­ցել, որ ի՞նչ: Պա­լեր­մո­յում ես ոչ մի նման բան չեմ տե­սել. այն­տեղ կի­սան­կու­ղա­յին փոք­րիկ տա­րածք­նե­րում մար­դիկ ի­րենց ազ­գա­յին ճա­շիկ­ներն են վա­ճա­ռում, ու դրա հա­մար են զբո­սաշր­ջիկ­նե­րը գնում այդ քա­ղա­քը, այդ­պի­սի այլ քա­ղաք­ներ: Եվ­րո­պա­ցին, արևմուտք­ցին գա Հա­յաս­տան, եվ­րո­պա­կան սենդ­վիչ ու­տի, որ ի՞նչ, ո՞ւմ է դա պետք: Թեև հի­մա ինչ-որ տեն­դենց նկատ­վում է գյու­ղա­կան վայ­րե­րում. փոքր հյու­րատ­ներ են գոր­ծում, ա­վան­դա­կան սնունդ են ա­ռա­ջար­կում, հյու­րերն էլ են մաս­նակ­ցում դրանց պատ­րաստ­մա­նը: Սա է ար­ժե­քա­վո­րը: Թե չէ գյու­ղում ա­մեն ե­րե­խա ու­զում է ծրագ­րա­վո­րող դառ­նալ: Ին­չու՞, աշ­խար­հում այն­քա՜ն ծրագ­րա­վո­րող կա: Մի՞­թե եր­ջան­կու­թյուն է 12 ժամ նս­տել հա­մա­կարգ­չի ա­ռաջ, երբ ու­նես հրա­շա­լի գյուղ և լավ բնու­թյուն: Գի­նե­գործ դար­ձիր, պան­րա­գործ,ի՞նչ վատ է: Կա ընդ­հա­նուր մտայ­նու­թյուն՝ թող ե­րե­խան էս­տեղ չմ­նա, ու մնա­ցողն էլ ըն­կալ­վում է որ­պես ան­հա­ջո­ղակ, ո­րը շատ-շատ կա­րո­ղա­նա ծի­րան ա­ճեց­նել: Ծի­րան ա­ճեց­նե­լը վա՞տ բան է, հաս­կա­ցեք` ծի­րա­նը մեր նավթն է: Մենք հս­տակ ու­ղե­նիշ­ներ չու­նենք: Մենք այ­սօր չու­նենք լավ պատ­շար­ներ, լավ փա­կա­նա­գործ­ներ, բո­լորն ու­զում են բան­կիր դառ­նալ, տն­տե­սա­գետ ու չգի­տես ինչ: Մեր ժո­ղովր­դի մա­սին ա­սում են, թե շատ աչ­քա­բաց է, ու՞ր է այդ աչ­քա­բա­ցու­թյան ար­դյուն­քը: ՈՒս­ման վրա ար­ված 15 տար­վա ծախսն ին­չի՞ հա­մար է, երբ մենք ո­րա­կյալ ար­հես­տա­վոր չու­նենք: Ե­ղած­ներն ար­դեն ծեր են, իսկ ե­րի­տա­սարդ­նե­րը քիչ են ու շատ պա­հանջ­ված:
-Ստամ­բու­լի մա­սին շատ ջերմ եք ար­տա­հայտ­վում: Ին­չո՞վ է դա բա­ցատր­վում:
-Արևմտյան Հա­յաս­տան գնա­լու վե­րա­բե­րյալ կար­ծիք­նե­րը կիս­վում են. մի մա­սը գնում ու տես­նում է իր նախ­նի­նե­րի հո­ղը, մի մա­սը հայ­տա­րա­րում է, թե եր­բեք ոտք չի դնի այն­տեղ, քա­նի դեռ այդ հո­ղե­րը մե­րը չեն:
-Ո­մանք էլ ա­սում են՝ կգ­նանք մեր տան­կե­րից հե­տո:
-Դու ինքդ քո մեջ քո տան­կը պետք է ստեղ­ծես, ինքդ քո մի­ջի բար­դույ­թը պի­տի հաղ­թա­հա­րես: Պետք է հա­մա­րես, որ դա քո հայ­րե­նիքն է, որ քեզ այդ­տե­ղից պո­կել են: Մենք այ­սօր չու­նենք այն ըն­կա­լու­մը, որ Կար­սը մեր ձեռ­քից վերց­րել են հա­նի­րա­վի, Վա­նը ուղ­ղա­կի գո­ղա­ցել են: Չկա այդ զգա­ցո­ղու­թյու­նը՝ հու­րա­խու­թյուն թուր­քե­րի ու քր­դե­րի: Կամ ա­սում են՝ ես Թուր­քիա­յում փող չեմ ծախ­սի: Ին­չու՞. Իս­պա­նիա­յում կծախ­սես, Թուր­քիա­յում՝ ո՞չ: Իս­պա­նա­ցին եղ­բորդ տղա՞ն է, ինչ է: Նման կեց­ված­քը մեզ հա­մար պաշտ­պան­վե­լու, քո­ղարկ­վե­լու, մեր վա­խը, մեր բար­դույ­թը թաքց­նե­լու հեշտ ձև է: Մեկ էլ ա­սում են՝ բան­տարկ­ված մորս չեմ կա­րող տես­նել: Ե­թե մայ­րը բան­տում է, չպե՞տք է գնալ տես­նե­լու: Ես գե­նե­տիկ որևէ կապ­վա­ծու­թյուն չու­նեմ այդ հո­ղի հետ, իմ ար­մատ­նե­րը Արևմտյան Հա­յաս­տա­նից չեն, բայց շատ հս­տակ ու­նեմ այդ տա­րած­քում լի­նե­լու ցան­կու­թյու­նը, նույ­նիսկ գի­տեմ, որ Արևմտյան Հա­յաս­տա­նի տա­րածքն ու­զում է հա­յե­րեն խոսք լսել: ՈՒ ինչ­քան բա­ցա­հայտ ես խո­սում հա­յե­րեն, այն­տեղ ապ­րողն ա­վե­լի զգոն ու զգույշ է դառ­նում: Ա­ռա­ջին այ­ցե­լու­թյունս 2000 թվա­կա­նին էր: Ա­վե­լի շատ զգաց­մուն­քա­յին ըն­կա­լում­նե­րի մեջ էի: Վե­րա­դար­ձից հե­տո ա­նընդ­հատ աչ­քիս առջև այդ պատ­կեր­ներն էին, հան­գիստ չէին տա­լիս: Հե­տո գա­լիս է երկ­րորդ վի­ճա­կը. ու­զում ես կր­կին գնալ կամ վե­րա­դառ­նալ: Բազ­միցս ըն­կե­րակ­ցել եմ Զա­վեն Սարգ­սյա­նին, նա լու­սան­կա­րում էր, ես կար­դում էի ար­ձա­նագ­րու­թյուն­նե­րը, ո­րոնք մեր քա­ղա­քա­կան, տն­տե­սա­կան, անձ­նա­կան ո­րակ­նե­րի դրսևոր­ման լա­վա­գույն օ­րի­նակ­ներն են: Ե­կե­ղե­ցի­նե­րի պա­տե­րին գր­ված է, թե ով ինչ­պի­սի նվի­րատ­վու­թյուն է ա­րել, թե դրա դի­մաց ե­կե­ղե­ցին քա­նի պա­տա­րագ պի­տի մա­տու­ցի բա­րե­րա­րի նախ­նի­նե­րի հա­մար և այլն, և այլն:
-Այ­սօր­վա ե­կե­ղե­ցի­նե­րի օ­րի­նակն է. ա­վե­լի շատ փող ներդ­րո­ղի ա­նունն ենք տես­նում պա­տե­րին ար­ված ար­ձա­նագ­րու­թյուն­նե­րում, քան հոգևոր բո­վան­դա­կու­թյուն:
-Այդ­պես է: ՈՒ զար­մա­նում ես, թե այդ­քան ներդ­րում ա­րած Պահ­լա­վու­նի­ներն ին­չու՞ Ա­նին թո­ղե­ցին, գնա­ցին Կի­լի­կիա, հե­տո Ե­գիպ­տոս՝ սուլ­թա­նին ծա­ռա­յե­լու: Այ­նինչ, պետք էր ա­մեն գնով կառ­չել սե­փա­կան ստեղ­ծա­ծից: Իսկ ստեղծ­վածն այն­քա՜ն շատ է: Գանք Ստամ­բու­լին: Ե­րեք սի­րե­լի գրող ու­նեմ` Մարկ Տվեն, Իո­սիֆ Բրոդս­կի, Օր­հան Փա­մուկ: Ե­րեքն էլ գրել են Ստամ­բու­լի մա­սին, ե­րեքն էլ տար­բեր են՝ թե՛ աշ­խար­հըն­կա­լու­մով, թե՛ ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նով: Բայց կա մի ընդ­հան­րու­թյուն. երբ կար­դում ես, թվում է՝ քո ծնն­դա­վայ­րի մա­սին է: Պո­լի­սը վս­տա­հո­րեն շատ հայ­կա­կան է, նաև՝ շատ հու­նա­կան, շատ թուր­քա­կան: Այն­պես չէ, որ Պոլ­սում միայն հայ­կա­կան հետքն է ինձ հե­տաքր­քիր: Ա­վե­լի հե­տաքր­քիր է, թե այդ հետքն ինչ­պես կա­րո­ղա­ցավ դի­մա­կա­յել տար­բեր կայս­րու­թյուն­նե­րի: Այ­սօր Պոլ­սում Հա­յաս­տա­նի 50 հա­զար քա­ղա­քա­ցի է ապ­րում ու աշ­խա­տում, ե­թե ոչ ա­վե­լի: Ամ­բողջ Գում­գա­բուն լց­ված է հա­յաս­տան­ցի հա­յե­րով: Պոլ­սա­հա­յե­րը վա­ղուց ար­դեն ու­րիշ թա­ղա­մա­սե­րում են ապ­րում, իսկ Գում­գա­բուն հայ­կա­կան է՝ իր դպ­րո­ցով, բիզ­նե­սով, ընդ­հա­տա­կյա առևտրով, կռիվ­նե­րով, հա­րա­բե­րու­թյուն­նե­րով: Պո­լի­սը պրպ­տե­լու լուրջ հան­գույց է: Շատ կայս­րու­թյուն­ներ են այն փոր­ձել պո­կել այս­պես կոչ­ված, Թուր­քիա­յից, բայց չի ստաց­վել: Ինձ այս հա­նե­լու­կի պա­տաս­խանն է հե­տաք­րք­րում:


Զրույ­ցը վա­րեց
Կա­րի­նե ՌԱ­ՖԱ­ՅԵ­ԼՅԱ­ՆԸ

Դիտվել է՝ 4732

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ