Ավարտվել է Ռուսական կայսրության, իսկ հետո՝ Խորհրդային Միության, ապա նաև՝ Ռուսաստանի Դաշնության վերջին 300-350 տարիների պատմությունը Հյուսիսային Կովկասում, Անդրկովկասում և Կենտրոնական Ասիայում՝ ասել է Մերձավոր Արևելքի ռուսական ինստիտուտի նախագահ Եվգենի Սատանովսկին։ «Այսօր մենք Արևմուտքի հետ մեծ պատերազմի կիզակետում ենք, որտեղ հարցի գինը ոչ թե այս կամ այն ռազմաբազան է՝ այս կամ այն պատմական տարածաշրջանում, այլ Ռուսաստանի գոյությունն է, գուցե և՝ ողջ աշխարհի գոյությունը»,- նշել է նա։                
 

Թոխ­մախ­գ­յո­լա­յին սար­դոս­տայ­նում

Թոխ­մախ­գ­յո­լա­յին սար­դոս­տայ­նում
08.11.2019 | 01:48

«Չմո­ռա­նաք, որ ա­ռողջ և սրա­միտ ծի­ծաղ ա­ռաջ բե­րե­լը շատ ա­վե­լի դժ­վար ար­վեստ է, քան մի ժո­ղո­վուրդ լա­ցաց­նե­լը»:

Ա­լեք­սանդր ՍԱ­ՐՈՒ­ԽԱՆ

ԳԱ­ՂԱ­ՓԱ­ՐԱ­ԿԱՆ Ո­ԼՈ­ՐԷՋՔ ԵՐԿ­ՐԻ ՍՐ­ՏՈՒՄ
Երևա­նը Հայ­կա­կան աշ­խար­հի սիրտն է, ո­րի բնա­կա­նոն աշ­խա­տան­քը խա­թար­ված է ոչ միայն ճար­տա­րա­պե­տա­քա­ղա­քա­շի­նա­կան այ­լա­կեր­պում­նե­րով, այլև գե­ղար­վես­տա­կան ան­հա­մար, շատ կնե­րեք, բռ­նա­բա­րում­նե­րով։ (Սա­կայն մի պահ դա­դար տանք և ի հայտ գանք 5-րդ և 6-րդ դա­րե­րի սահ­մա­նագ­ծում ու հյու­րըն­կալ­վենք նշա­նա­վոր գիտ­նա­կան Դա­վիթ Քե­րա­կա­նին, որն ա­սում է մի ա­ռի­թով. «Հա­սա­րա­կու­թյա­նը ծա­ռա­յե­լը պայ­ման է ար­վես­տի կա­տա­րե­լու­թյան և հա­րատևու­թյան»)։


Թող գի­տակ ան­ձինք, այդ թվում նաև մեր նախ­կին և նոր, խիստ շր­ջա­գա­յա­սեր իշ­խա­նա­վոր­նե­րը, հաս­տա­տեն կամ էլ ժխ­տեն` ար­դյոք աշ­խար­հի որևէ մայ­րա­քա­ղա­քում կամ քա­ղա­քում, առ­հա­սա­րակ նշա­նա­վոր մե­կի ան­վան հրա­պա­րա­կում տե­ղադր­վու՞մ է մի այլ նշա­նա­վո­րի ար­ձա­նը։ Հա­վա­նա­բար կռա­հե­ցիք, թե դե­պի ուր եմ ուղ­ղում քան­դա­կա­զարդ նի­զակս։ Բայց ա­վե­լի լավ է խն­դիրն ար­ծար­ծենք ժա­մա­նա­կագ­րու­թյամբ, քան­զի մեր ըն­թեր­ցող­նե­րի ե­րի­տա­սարդ սերն­դին ո­րոշ հան­գա­մանք­ներ ան­հայտ են։ Մայ­րա­քա­ղա­քի «Եր­րորդ մաս» թա­ղա­մա­սի ա­ռանց­քա­յին փո­ղոց­նե­րից մե­կը հա­վեր­ժաց­նում էր խոր­հր­դա­յին իշ­խա­նու­թյան կուռք, հա­մա­ռու­սաս­տա­նյան «ստա­րոս­տա» Մի­խա­յիլ Կա­լի­նի­նին։ Փո­ղո­ցը փա­ռա­բա­նում էր խոր­հր­դա­յին կայս­րու­թյան վեր­նա­կույ­տի ան­դամ գոր­ծիչ­նե­րից երևի թե ա­մե­նա­դի­մա­զուր­կին։ Ժա­մա­նա­կին հրա­պա­րա­կում տե­ղադր­վեց հայտ­նի բոլշևիկ Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նի ար­ձա­նը։ Հրա­պա­րա­կը, բնա­կա­նա­բար, վե­րան­վան­վեց ի պա­տիվ տիար Սպան­դա­րյա­նի։ Տա­րի­ներ անց Երևա­նի մետ­րո­յի ա­մե­նա­կարևոր կա­յա­րան­նե­րից մե­կը կա­ռուց­վեց վե­րոն­շյալ հրա­պա­րա­կի ըն­դեր­քում։ Ան­կախ Հա­յաս­տա­նում չհան­դուր­ժե­ցին բոլշևի­կյան դրոշ­մը մայ­րա­քա­ղա­քա­յին հան­գույ­ցում և վե­րան­վան­վե­ցին Կա­լի­նի­նի ան­վան փո­ղո­ցը Գա­րե­գին Նժ­դե­հի ան­վան փո­ղո­ցի։ Քիչ անց վե­րան­վան­վեց Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նի ան­վան հրա­պա­րա­կը` Գա­րե­գին Նժ­դե­հի ան­վան հրա­պա­րա­կի, ա­մե­նա­վեր­ջում էլ, բնա­կա­նա­բար, մետ­րո­յի կա­յա­րա­նը ու­սից վար նե­տեց բոլշևի­կյան հան­դերձն ու պճն­վեց ազ­գա­յին-ա­զա­տագ­րա­կան պատ­մու­ճա­նով, այլ կերպ ա­սած` վե­րան­վան­վեց Գա­րե­գին Նժ­դե­հի ան­վան հրա­պա­րա­կի։ Մեր դա­ժա­նո­րեն վե­րել­քա­վայ­րէջ­քա­յին պատ­մու­թյան մեջ նման ան­վա­նա­փո­խում­ներ կար­ծես ե­ղել են, բայց դժ­վար թե տեղ է գտել նման մի բան... ա­հա ար­դեն քա­ռորդ դար է, ինչ ազ­գա­յին-պե­տա­կան գոր­ծի ռահ­վի­րա Նժ­դե­հի ան­վան հրա­պա­րա­կում հաղ­թա­հա­սակ կանգ­նած է բոլշևի­կյան գա­ղա­փա­րա­խո­սու­թյան նվի­րյալ Սպան­դա­րյա­նի ար­ձա­նը։ (Ի դեպ, Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նի հա­յաց­քը ուղղ­ված չէ դե­պի լյա­ռը Ա­րա­րատ, ար­ձա­նի դիրքն այն­պի­սին չէ, սա­կայն դե­պի ու՞ր է նա­յում պայ­ծա­ռա­հա­յացք բոլշևի­կը, ինձ ան­հայտ է)։
(Ան­կեղծ ա­սած ան­տե­ղյակ եմ, թե ար­դյո՞ք որևէ ռու­սա­կան քա­ղա­քի ինչ-որ հրա­պա­րա­կում, ո­րը կրում է, դի­ցուք, Գրի­գո­րի Ռաս­պու­տի­նի ա­նու­նը, դեռ պահ­պան­վում, հո­գա­տա­րու­թյամբ խնամ­վում է Նա­դեժ­դա Կրուպս­կա­յա­յի կի­սանդ­րին։)

ՆՈՐ-ՀԱՅ­ԿԱ­ԿԱՆ ԴԱ­ԴԱԻԶՄ
Գու­ցե ՀՀ իշ­խա­նա­կա­ռա­վա­րա­կան վեր­նա­դա­սը զուտ կեր­պար­վես­տա­յին մի ուղ­ղու­թյան է հե­տևել և այն գաղտ­նի է պա­հում Հայ­կա­կան աշ­խար­հից, հա­վա­տա­րիմ Դա­վիթ Քե­րա­կա­նի` ըն­թեր­ցո­ղին ար­դեն հայտ­նի սահ­մա­նու­մից։ Չէ՞ որ ի լրումն ա­մեն բա­նի, մայ­րա­քա­ղա­քի Հան­րա­պե­տու­թյան հրա­պա­րա­կի հա­րա­կից լայ­նար­ձակ և Ջու­ղա­յի խաչ­քա­րե­րի կրկ­նօ­րի­նակ­նե­րով զար­դար­ված պու­րա­կում տե­ղադր­ված է Գա­րե­գին Նժ­դե­հի հու­շար­ձա­նը։ Իսկ դա­դաիզ­մը, ի գի­տու­թյուն ո­մանց, ծա­գել է Ցյու­րի­խում, ֆրան­սե­րեն ար­տա­հայ­տու­թյուն է, որն ու­նի շատ ու­շագ­րավ բա­ցատ­րու­թյուն` փայ­տե ձիուկ։ 1920-ա­կան­նե­րին դա­դաիզ­մը Ֆրան­սիա­յում մեր­ձե­ցավ սյուր­ռեա­լիզ­մին, ո­րը սի­րով ներգ­րա­վեց իր մեջ դա­դաիզ­մի կի­րա­ռած հնարք­նե­րի ո­րոշ տա­րի­մաս­տու­թյուն­նե­րը։ Շատ կնե­րեք, ան­կա­րող եմ չն­շել, որ փո­խա­բե­րա­կան ի­մաս­տով դա­դաիզ­մը նաև ըն­կալ­վել է որ­պես ման­կա­կան ան­կա­պակ­ցու­թյան թո­թո­վանք։ Ի դեպ, դա­դաիստ­նե­րի քա­ղա­քա­կա­նաց­ված թևն ան­վա­րան կանգ­նեց հե­ղա­փո­խա­կան պրո­լե­տա­րիա­տի գա­ղա­փար­նե­րի քա­րո­զիչ ար­վես­տի կող­քին, այլ կերպ ա­սած` բոլշևի­կա­ցավ։

ՆԺ­ԴԵՀ ԵՎ ՍՊԱՆ­ԴԱ­ՐՅԱՆ. ԲԱԽ­ՏԱ­ԿԻՑ­ՆԵՐ`ՏԱՐ­ԲԵՐ ԲԱՆ­ՏԱԽ­ՑԵ­ՐՈՒՄ
Գու­ցե այս ա­մե­նում միս­տի­կա­կան ինչ-որ բա՞ն կա։ Միևնույն ժա­մա­նա­կաշր­ջա­նում ապ­րած և կյան­քի ու­ղի­նե­րը հար­թած այս գոր­ծիչ­նե­րին միա­բա­նում է կու­սակ­ցա­կան պատ­վա­նու­նը։ Նժ­դեհ նշա­նա­կում է պան­դուխտ, թա­փա­ռա­կան աս­պետ։ Գա­րե­գին Նժ­դե­հի, երևե­լի այս հա­յոր­դու մա­սին շատ բան է հայտ­նի, հպան­ցիկ անդ­րա­դառ­նանք հար­գար­ժան բոլշևի­կին։ Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նը (1882-1916 թթ.) պրո­ֆե­սիո­նալ հե­ղա­փո­խա­կան էր, հրա­պա­րա­կա­խոս-ժուռ­նա­լիստ և գրաքն­նա­դատ։ Նա բոլշևի­կյան Ռու­սաս­տա­նի ա­կա­նա­վոր դեմ­քե­րից էր, պայ­քարն ընդ­դեմ ցա­րի սկ­սել էր տա­կա­վին պա­տա­նի հա­սա­կում, երբ սո­վո­րում էր Թիֆ­լի­սի ա­րա­կան գիմ­նա­զիա­յում։ Նրա հետ հաշ­վի էր նս­տում ին­քը Լե­նի­նը։ Սա­կայն մեր նյու­թին առ­նչ­վում է նրա կեղ­ծա­նուն­նե­րից մե­կը` «Իզ­գոյ»-ը։ Իզ­գոյն ա­պա­դա­սա­յին անձն է, վտա­րա­կը։ Այս­պի­սով պան­դուխտ և վտա­րակ, գու­ցե կու­սակ­ցա­կան պատ­վա­նուն­նե­րի խոր­հր­դա­վոր առն­չու­թյունն է վե­րոն­շյալ երևույ­թի պատ­ճա­ռը։ Բայց վա­նենք մեզ­նից ան­բա­ցատ­րե­լին և փոր­ձենք ել­քը գտ­նել։ Այս մա­սին հե­տայ­սու։ Այժմ հի­շեց­նում եմ, որ Սպան­դա­րյա­նի ար­ձա­նի հե­ղի­նա­կը շնոր­հա­լի ար­ձա­նա­գործ Թոմ Գևոր­գյանն է, ար­ձանն ար­ժե­քա­վոր ստեղ­ծա­գոր­ծու­թյուն է, վա­յել Երևա­նին։

(Եր­կու զո­րա­վոր հա­յոր­դի­նե­րի ար­ձան­նե­րի տե­ղա­կայ­ման գա­ղա­փա­րա­կան ո­լո­րէջ­քում ըստ իս խո­յա­նում է հա­յի չար բախ­տին ձոն­ված հու­շար­ձա­նը։ Չէ՞ որ Նժ­դեհն ու Սպան­դա­րյա­նը կա­րող էին ուս ու­սի պայ­քա­րել հայ­կա­կան պե­տա­կա­նու­թյան հա­մար։ Ի դեպ, Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նը, ըստ ո­րոշ վկա­յու­թյուն­նե­րի, աք­սո­րա­վայ­րում ճն­շել է հենց Իո­սիֆ Վի­սա­րիո­նո­վի­չին, և դժ­վար թե ա­պա­գա ժո­ղո­վուրդ­նե­րի հայրն իր աք­սո­րա­վայ­րա­յին նսե­մա­ցու­մը մո­ռա­նար)։

Ժա­մա­նա­կին, այ­սինքն երբ Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նի ան­վան հրա­պա­րակն ան­վա­նա­փոխ­վեց, քա­ղա­քա­յին և հան­րա­պե­տա­կան իշ­խա­նու­թյուն­նե­րը հայ­տն­վե­ցին փա­կու­ղում։ Երևա­նաբ­նակ արթ­նա­միտ­նե­րը իս­կույն գտան ել­քը, լու­ծե­լով թն­ջուկն այս ձևով. «Նժ­դե­հի ան­վան Սպան­դա­րյան հրա­պա­րակ»։ Նույն այդ տա­րի­նե­րին ա­ռա­ջարկ կար Նժ­դե­հի ար­ձա­նը տե­ղադ­րե­լու Մո­նու­մեն­տի բար­ձուն­քում, այն­տեղ, որ­տե­ղից ազ­գա­յին պե­տա­կա­նու­թյան ա­նընկ­ճե­լի կեր­տի­չը վեր­ջին ան­գամ տե­սավ լյա­ռը Ա­րա­րատ և քա­ղա­քա­մայր Երևա­նը։ Միտ­քը վա­տը չէ, ան­գամ ու­շագ­րավ է։ Սա­կայն ու­շագ­րավ վայ­րեր Երևա­նում շատ կան։

Գա­րե­գին Նժ­դե­հի ար­ձա­նը շա­տե­րի հա­մար է վի­ճար­կե­լի, բայց ես այն հա­մա­րում եմ հա­ջող­ված։ Հե­ղի­նա­կին (Գա­գիկ Ստե­փա­նյան) գրա­վել է երևե­լու կո­թո­ղայ­նու­թյու­նը և նա խն­դի­րը լու­ծել է, Նժ­դե­հի մեջ տես­նե­լով ազ­գա­յին-պե­տա­կան երևույթ։ Սա­կայն կար­ծես թե դո­փում եմ տե­ղում, այ­նինչ ա­ռա­ջար­կի ներ­կա­յաց­ման ժա­մա­նակն է։
Գու­ցե փո­խա­տե­ղե՞լ ար­ձան­նե­րը, Նժ­դե­հին տե­ղադ­րել իր ան­վան հրա­պա­րա­կում, Սպան­դա­րյա­նին` խաչ­քա­րա­կերտ պու­րա­կում։ Ա­ռա­ջարկն այս կա­ղում է աջ ոտ­քով, կաս­կած չու­նեմ, որ հայ­կա­կան աշ­խար­հում կհն­չեն ցա­սում­նա­լից ձայ­ներ, ո­մանք (գու­ցե ան­գամ շա­տե­րը) սր­բապղ­ծու­թյուն կհա­մա­րեն ա­թեիստ գործ­չի հի­շա­տա­կի հա­վեր­ժա­ցու­մը խաչ­քա­րե­րի մի­ջա­վայ­րում։


Խնդ­րի լուծ­ման ար­մա­տա­կան տար­բե­րակս եմ ներ­կա­յաց­նում, ակն­կա­լե­լով խոր­քա­յին քն­նար­կում նախ ար­ձա­նա­գործ­նե­րի, այ­նու­հետև ար­վես­տա­բան­նե­րի և, վեր­ջա­պես` ար­վես­տա­սեր հան­րու­թյան կող­մից։ Ե­կեք եր­կու հու­շար­ձան­ներն էլ տե­ղա­հա­նենք, դրանք պահ­պա­նենք նո­րաս­տեղծ մի թան­գա­րա­նում բաց եր­կն­քի տակ և Հայ­կա­կան աշ­խար­հում հայ­տա­րա­րենք մր­ցույթ` ստեղ­ծել պատ­մա­կան նշա­նա­վոր դեմ­քե­րի գոր­ծը հա­վեր­ժաց­նող և հի­շա­տա­կը պահ­պա­նող խոր­հր­դան­շա­կան հու­շար­ձան­ներ։ Դի­ցուք Գա­րե­գին Նժ­դե­հին հա­վեր­ժաց­նող հու­շա­կո­թո­ղը թող ի­մաս­տա­վո­րի նրա աշ­խար­հա­յաց­քի և էու­թյան ա­մե­նա­ցայ­տուն հատ­կա­նիշ­նե­րը։ Ռազ­մա­կան գոր­ծի փայ­լուն գի­տակ, հրա­շա­լի ի­մաս­տա­սեր և, վեր­ջա­պես պատ­մա­քա­ղա­քա­կան ա­ռա­քյալ։ Զան­գե­զու­րի ա­զա­տագր­մամբ նա ա­պա­հո­վեց Հա­յաս­տա­նի պե­տա­կա­նու­թյու­նը խոր­հր­դա­յին կայս­րու­թյան կազ­մում։ Կորց­նե­լով Զան­գե­զու­րը, առ­հա­սա­րակ Սյու­նյաց աշ­խար­հը, Հա­յաս­տա­նը կհայ­տն­վեր թուրք-ադր­բե­ջա­նա­կան աշ­խար­հա­քա­ղա­քա­կան թա­կար­դում։ Չէր բա­ցառ­վում, որ գրե­թե ա­րյու­նա­քամ, հա­մա­ճա­րակ­նե­րով պատ­ված եր­կի­րը ինք­նա­վար մար­զի կար­գա­վի­ճա­կով ուղ­ղա­կի բռ­նակց­վեր կամ Վրաս­տա­նին, կամ Ադր­բե­ջա­նին։ Այ­սինքն Հա­յաս­տա­նում չէին հիմն­վի գի­տու­թյուն­նե­րի ազ­գա­յին ա­կա­դե­միա, օ­պե­րա­յին թատ­րոն, պե­տա­կան հա­մալ­սա­րան և այլն։ Երկ­րի ար­դյու­նա­բե­րու­թյու­նը, առ­հա­սա­րակ տն­տե­սու­թյու­նը կզար­գա­նա­յին լու­սանց­քա­յին ձևա­չա­փով։


Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նին ի՞նչ կար­գի խոր­հր­դան­շա­կան հու­շար­ձան կսա­զեր։ Բարդ է խն­դի­րը, բայց ոչ ան­լու­ծե­լի։ Նա գա­ղա­փա­րա­կան մար­տիկ էր և շատ կու­սա­կից­նե­րի նման խո­րա­պես հա­վա­տում էր, որ իր հայ­րե­նի­քը` Եր­կիր Նաի­րին, կհառ­նի մո­խիր­նե­րից, միայն ան­դա­մակ­ցե­լով բոլշևի­կյան Ռու­սաս­տա­նին։

Առ­հա­սա­րակ մենք կար­ծես փոր­ձում ենք անս­կիզբ ու ան­վերջ լա­ցաց­նել ինք­ներս մեզ, կեր­տում և տե­ղադ­րում ենք մա­հար­ձան­ներ այս ու այն­տեղ։ Կա­րո՞ղ ենք հաշ­վել, թե քա­նի ար­ձան, հու­շար­ձան և քան­դակ է այ­սօր հա­վեր­ժաց­նում փա­ռա­հեղ զո­րա­վար Անդ­րա­նի­կին։ Վա­խե­նամ, որ տե­սա­նե­լի ա­պա­գա­յում մենք պար­զա­պես կար­ձա­նա­խեղդ­վենք։ Տե­սեք, ցայ­տաղ­բյուր­ներն ուղ­ղա­կի բռ­նա­զավ­թել են մայ­րա­քա­ղա­քը։ Բա­ցի ջրի ա­հար­կու և ան­տե­ղի կորս­տից, դրանք բազ­մա­քա­նակ են այն­քան, որ ի­մաս­տազր­կում ենք երևույ­թը, չէ՞ որ ջու­րը, որ­պես կե­նաց ա­կունք, ու­նի նաև ծի­սա­կան և խոր­հր­դան­շա­կան դե­րա­կա­տա­րում։ Ա­մե­նուր մա­հար­ձան հի­շեց­նող ար­ձան­ներ և քան­դակ­ներ են, գե­ղար­վես­տա­կան տե­սան­կյու­նից խիստ կաս­կա­ծե­լի և ան­հա­մար ցայ­տաղ­բյուր­ներ։ Երևա­նը, դուք ինձ նե­րեք, բայց և այն­պես պատ­վում է թոխ­մախ­գյո­լա­յին մշա­կույ­թի սար­դոս­տայ­նով։


Գա­րե­գին ՆԺ­դե­հի և Սու­րեն Սպան­դա­րյա­նի հու­շար­ձան­նե­րի հետ կապ­ված խն­դի­րը կար­գա­վո­րե­լով, հա­վա­տա­ցեք, որ հնա­րա­վոր է ձեր­բա­զատ­վել գա­ղա­փա­րա­կան ո­լո­րա­վայ­րէջք­նե­րից։
Մաս­նա­վո­րա­պես պետք է զար­գաց­նել պար­տե­զա­պու­րա­կա­յին մշա­կույ­թը թե՛ մայ­րա­քա­ղա­քում, թե՛ հան­րա­պե­տու­թյան մյուս քա­ղա­քա­յին բնա­կա­վայ­րե­րում։ Բայց սա ա­ռան­ձին խո­սակ­ցու­թյան նյութ է։


Վրեժ Ա­ՌԱ­ՔԵ­ԼՅԱՆ

Դիտվել է՝ 5251

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ